قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية هكذا أحببته للكاتبة مي علاء الفصل الثاني

رواية هكذا أحببته للكاتبة مي علاء الفصل الثاني

رواية هكذا أحببته للكاتبة مي علاء الفصل الثاني

عفت: يعني انتي هتبقي الخدامة الخاصة ل امجد، و هتكوني طريقة كمان، وبالسر
دانا بعدم فهم: مش فاهمة
إبراهيم: يعني إحنا عايزينك تخليه يحس ان علية مسؤلية
عفت: و أكيد هنديكي فلوس أكتر
دانا: طب، انا، ليه؟
عفت: انتي اللي هتقدري تعملي كده، انا عرفاكي من زماان و درساكي كويس، وانتي مش زي البنات بتاعت الأيام دول تشخطي فيها تعيط.

عفت: وطبعا انتي هتتعاملي معاه خدامة وبس و المهمة التانية تعمليها مع الوقت و هو ميعرفش حاجة، و متخفيش هنديكي ضعف اللي بتاخذيه مرتيين
بلمت دانا: كل ده؟
عفت: اة، بس في شروط للمهمة دي
علامات الإستفهام ع وجة دانا
أكملت عفت: أولهم، اياكي تحبية، او تفكري حتى تعجبي بيه
دانا في سرها: ((هو انا هبلة عشان اعجب او احب واحد اعلى مني، او واحد زي ده )).

أكملت عفت: قدامك شهر، لو لاقيتك انجزتي شوية من المهمة، هديكي على الضعفين، ضعف تالت، وإن مأنجزتيش، يبقى راحت عليكي
ثم أكملت عفت بتحذير: اياكي تفكر تحبي، لأن في وقتها هتهيني نفسك اووي
دانا بثقة: متخقيش حضرتك
عفت: خلاص إنصرفي دلوقتي
عفت بعد تذكرها: النهارضة تروحي بيتك وتجيبي اللي انتي عايزاه عشان هتعيشي هنا لمدة الشهر
دانا: عن إذنك.

نزلت دانا لترى عملها، امسكت بالمنظف و بدأت في تنظيف الزجاج، وفي سرحانة، اتت صديقتها سرين
سرين: ازيك يا دندن النهارضة
التفتت لها دانا: انا الحمدالله، انتي
سرين: الحمدالله، مالك في حاجة؟
دانا: اة
سرين: طب ما تقولي
وقصت لها دانا ما حدث
سرين: امممم، طب انتي بتفكري في إيه دلوقتي؟
دانا: انا عادي الموضوع بالنسبة ليا، بس بفكر كده بكذب وهيبقى حرام ولا؟
سرين: لا لا، ده عادي، انتي كذبتي عشان غرض صالح.

دانا: زعلاانة اوووي لأني هسيب البيت
سرين: عادي يا دندن، دول شهر و ترجعي
دانا: و كأنهم سنة
سرين: إنشاءالله ربنا هيكون معاكي
دانا: ياارب
(( سرين، و دانا، هما اصدقاء من الزمن، دانا تعتبر سرين مثل اختها التي لم تلدها امها رحمة الله عليها، سرين هي التي وقفت بجانب دانا، عندما توفيت امها))
في النادي
سندس: شوفت، شكلهم مش هيجيوا
امجد: انا همشي دلوقتي
سندس: ليه؟
امجد: عفت هانم بعتتلي رسالة إنها عايزاني.

سندس: ربنا معاك يا بيبي
امجد وهو ينهض: سلام
اتجة امجد بسيارتة الفارة لل، قصر
دخل من باب القصر، كل الخدم وقفوا بإحترام و يحيونة، وهناك منهم، معجب...
نظرت له دانا بلامبالاه و غيظ
دانا: يارب عدي الشهر ع خير
اتجة للمكتب، دخل عندما سمع إذن الدخول
عفت: اقعد
امجد: كنتي عايزاني في إيه؟
عفت: جبتلك خدامة جديدة
امجد: إيه؟، انا عندي واحدة
عفت: اعتبرها اطردت
امجد: انتي كل شوية تغيريلي الخدامة.

عفت: المرة دي إنشاءالله مش هتتغير، وانت عارف انا كنت بطردهم ليه هااا
امجد بحرج: احم، عارف
عفت: يلى اطلع اوضك و هبعتهالك تعرفها، وبكرة هتبدأ شغل عندك
امجد بتأفف: حاجة تاني؟
عفت: لا
خرج من المكتب وهو يشعر بالضيق
خالدة: اطلعي يا دانا ل امجد بية
دانا: حاضر
احد الخدم: ليه هتطلع؟
سرين: دانا هتبقى الخدامة الخاصة ل امجد بية
سحر بغيظ: إيه؟ ازاي..؟ ده انا اللي الخدامةالخاصة بتاعتوا
سرين بإبتسامة خبث: القدر بقى.

خالدة: كفاية منك ليها، يلى يا دانا
دانا: حاضر
و ذهبت خلفها
، طرقت خالدة الباب، دخلت و خلفها دانا عندما سمعت الإذن
خالدة: امجد بية، دي دانا، الخدامة الجديدة
نظر لها امجد متفحصا
امجد بلامبالاه: مش بطالة
خالدة: طب هسيبها مع حضرتك
وخرجت خالدة
امجد وهو يقف و يدور حولها وينظر لها بتفحص
امجد: اممم مش بطالة
نظرت له دانا بغيظ
امجد: تنفعي برضوا، اسمك دانا؟، مش بطالة برضوا، بس في مشكلة
نظرت له دانا بتسأول.

امجد وهو يقترب منهاو هي تنظر له ببرود ولا تحرك ساكنا
امجد: شكلك مش سهلة
دانا بثقة: متحسبنيش اني زي اللي قبلي، انت فاهم
امجد بإبتسامة جانبية: شكلنا هنتسلى اوووي
دانا: مفيش تسلية بيني و بينك
امجد: هنشوووف
ابتعدت دانا: حضرتك عايز حاجة تاني؟
امجد: اتسهلي
خرجت دانا من الغرفة وقالت بتوعد
دانا: هنشووف ل انا ل انتي يا، امجد بيه (قالتها بغيظ).

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة