قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية هكذا أحببته للكاتبة مي علاء الفصل التاسع عشر

رواية هكذا أحببته للكاتبة مي علاء الفصل التاسع عشر

رواية هكذا أحببته للكاتبة مي علاء الفصل التاسع عشر

الساعة 10 صباحا
دانا جهزت نفسها و ملابسها و جهزت محمد
محمد: طب هنروح فين؟
دانا: هنسافر
محمد: انا مش عايز ابعد عن هنا
دانا: مش بأيدي يا حبيبي، بودي ماأمشيش ابدا
محمد: طب خلينا
دانا: مش هينفع، يلى بقى عشان منتأخرش
محمد بحزن: حاااضر
دانا تنظر لكل ركن في بيتها مودعة له، ركبت التاكسي و اتجهوا للمطار
سرين تطرق الباب ع غرفة امجد
دخلت وجدتة نائم
سرين: امجد بيه اصحى، امجد بيه
امجد بنوم: سيبيني شووية.

سرين: مينفعش، ده موضوع ضرووري
امجد وهو يجلس: في إيه يا سرين؟
سرين: عايزةاتكلم مع حضرتك بموضوع مهم، عن، دانا
امجد وهو ينهض من ع السرير: انتي صحبتها و اكيد قالتلك ع اللي حصل إمبارح و انتي عايزة تكلميني عشان الموضوع ده، انا مش عايز اسمع
واتجة للحمام
سرين: لا مش ده الموضوع
امجد: مش هممني
وقبل دخولة الحمام بخطوة قالت
سرين بسرعة: دانا هتسااافر
وقف، تصمر في مكانة، لا يصدق، التفت لها ببطئ
امجد: بتقولي إيه؟

سرين ببكاء: دانا هتسيب مصر و هتساافر
امجد بعصبية: بتهزري، ازااي؟
سرين: انا هقولك ع كل حاجة
وبدأت تقص له ما امرتها بة عفت هانم
وصلت دانا المطار الساعة 11، متبقي ساعة و الطائرة تتحرك
دانا: اقعد هنا لغاية ما اعمل الإجراءات
محمد: ماشي
وجلس
نهض امجد بسرعة و ارتدى ملابسه بعجلة
امجد: امتى موعد الطيارة؟
سرين: الساعة 12
نظر بساعتة: انا لازم الحقها
و نزل بسرعة وركب سيارتة و اتجة للمطار بسرعة
سرين تحاول الأتصال ب دانا.

محمد: الو
سرين: دانا؟
محمد: لا انا محمد
سرين: محمد اسمعني كوويس
محمد: هااا
سرين: حاول تأخر دانا، على الطيارة يا محمد
محمد: ليه؟
سرين: اسمع كلامي وبس، واياك تقولها اني كلمتك، سلام
سرين: إنشاءالله يوصل و يوقفها
، نظر للساعة وجدها 11 و نصف ولم يصل بعد
امجد وهو يضرب المقودة: الوقت بسررعة بقى
دانا: يلى يا محمد
محمد: عايز اروح الحمام
دانا: في الطيارة فية حمام، يلى بقى عشان منتأخرش
محمد: لا مش قادر، عايز ادخل الحمام.

دانا: طب يلى بسررعة
و ادخلتة الحمام
محمد في الحمام لنفسة: اخرة القعدة ف الحمام دي إيه، هو انا هفضل قاعد هنا
دانا وهي تطرق علية الباب: يلى يا محمد السعة بقت 12 إلا ربع
وصل امجد المطار وسأل الريسبشن: الطيارة اللي طالعة ل دبي إمتى؟
الريسبشن: بعد ربع ساعة هتطلع
خرج محمد
دانا: يلى بقى، ناقصلنا 10 دقايق
محمد: اااه
دانا: مالك؟
محمد: رجلي اتلوت
دانا: هو ده وقتوا، يلى يا محمد بلاش دلع.

محمد وهو ينظر لإتجاة: الحقي مش دةامجد؟
نظرت دانا
دانا وهي تشد محمد: يلى بسرعة بقى
لمحهم امجد و نادها بأعلى صووت: دانا، استني يا دانا
دخلت قاعة المسافرين
امسك بالهاتف بسرعة
امجد: ردي بقى
نظرت هي لهاتفة، بتردد، فردت
امجد بلهفة: دانا، ارجعي يا دانا، انا عرفت كل حاجة، ارجعيلي انتي وبس وهحميكي، ملكيش دعوة بكلام جدتي.

دانا بصوت يميل للبكاء: ده لمصلحتك يا امجد، مش عايزاك تخسر كل حاجة علشاني، انا اسفة لأني دخلت حياتك و...
امجد مقاطعها بحدة: متقووليش كده يا دانا، انتي مش هتسافري فاهمة ولا لا؟
دانا: مع السامة يا امجد
واقفلت الخط وهي تبكي
محمد وهو يشاور لها ان تنزل لمستواة
نزلت لمستواة، مسح دموعها بيدية الصغيرة
محمد: متعيطيش
ابتسمت ولة وتحركت
اتجة امجد ل قاعة المسافرين و دخل (( ايدوا واصلة يعني))
سرين: ياارب يلحقها يااارب.

خالدة: مالك يا بنتي في إيه؟
سرين: مفيش
خالدة: عليا انا، يلى قوولي
سرين: مفيش بجد، عن اذنك اروح انظف اللي ورايا
خالدة: ماشي براحتك، ولما تكوني عايزة تحكيلي تعاليلي
سرين بإبتسامة: حاضر
جلست دانا و بجانبها محمد في مكانهما في الطائرة
محمد: انتي بتخافي من الطيارات؟
دانا: مش عارفة دي اول مرة اركبها اصلا
محمد: انا مش بخاف
دانا: شطوور
و هو يلهث: مش هسيبيك.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة