قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية من أنتي للكاتبة أسماء صلاح الفصل الثاني والخمسون والأخير

رواية من أنتي للكاتبة أسماء صلاح الفصل الثاني والخمسون والأخير

رواية من أنتي للكاتبة أسماء صلاح الفصل الثاني والخمسون والأخير

زفر بحنق و قال: انتي هبله و بعدين وارد جدا كنت جيتي لقيتي المصنع مولع
أمسكت سيلا يده و قالت: انا بموت من غيرك يا سليم
وضع سليم يده على فمها لكي يمنعها عن الحديث و بعدين ذلك امسك معصمها وقال: أجرى
سيلا بدهشة: في ايه؟
سحبها سليم و ركضوا بسرعة
-في ايه؟
-في قنبلة تانيه و مش هنلحق ندور عليها و من الواضح أن توقيتهم كان مختلف
كسر زجاج الشرفة بقدمه، و قفزوا منها و بعد ذلك اشتعلت النيران، و سقطوا في الماء.

-ايه دا؟
نظر لها سليم و قال: مفيش كنا هنولع و من الواضح أن جدي كان متوصي بينا اوي لدرجة ان المصنع ملغم
خرجوا من المياه و بعد ذلك حملها، تطوقت عنقه بذراعها و قالت: جدك مات و عمك
-اممم طيب
-نزلني بقا مينفعش كدا..
-لا و انتي خجولة اوي
-لا يا ظريف مش خجولة بس عشان مينفعش
انزلها سليم قبل أن يراهم احد منهم و اقتربوا منهم، تنهد زين بارتياح و قال: انتم كويسين
ابتسم سليم و قال: تمام.

تنهد فارس و قال: الحمد الله انكم خرجتوا
-طب يلا نروح بقا..
ركبوا السيارات و ذهبوا إلى المنزل، صعد زياد إلى جيرمين لكي يفتح لها
ركضت جيرمين و سألته قائله: سيلا كويسه
-اها و هي تحت
نزلت جيرمين و اتجهت ناحية سيلا و احتضنها و قالت: انتي كويسه
ابتسمت سيلا و قالت: متخافيش يا حبيبتي انا كويسه اهو
تنهدت جيرمين بارتياح و ابتعدت عنها كنت هموت من الخوف عليكي.

نظر لهم زياد و قال: تقريبا كدا كل حاجه خلصت و انا هحجز عشان ننزل مصر و لا إيه يا جيرمين
-اها خلاص، و انتم؟
رد فارس عليها و انا و هشام نفس الكلام
قام سليم ليرد على هاتفه و قال: نعم
-انتم كويسين
-اها و انت؟
-تمام، جدك و عمك الله يرحمهم
سليم بعدم أكترث: عرفت، انت لسه هنا؟
-اهاا هخلص إجراءات الدفن
-هنا
-لا طبعا في مصر، هسافر عشان ادفنهم هناك و بعدين هسافر على أمريكا.

تنهد سليم باستياء و قال: تمام لو في حاجه ابقى كلمني
-تمام
قفل سليم مع والده و بعد ذلك صعد إلى غرفته، و كذلك الجميع فاليوم كان مجهد بالنسبة لهم.

قبل أن تقفل جيرمين الغرفة خلفها، وجدت زياد
استغربت و قالت: في ايه؟
-عايزة تسافري أمتي؟
-ايه رحلة رايحه مصر
-تمام، عايز أسألك على حاجه
عقدت حاجبياها في اندهاش و قالت بتعجب ايه؟!
-هنتجوز امتي؟
اتسعت عيناها بدهشة و قالت: قولت ايه؟
-هنتجوز امتي؟
-عايزة انام على فكرة
-مش موافقة يعني؟
ابتسمت جيرمين و قالت: زياد اتفضل برا
-و لازمتها ايه اتفضل، اتجه إلى الباب و فتحه و قبل أن يخرج استدار لها و قال: بحبك.

شعرت بخفوق قلبها بشده و صمتت، ابتسم زياد و بعد ذلك اغلق الباب خلفه.

خرجت سيلا من المرحاض و ذهبت إلى الفراش و تمددت بجواره و قالت: سليم
-عايز انام
زمت شفتيها بحزن و وضعت رأسها على صدره عايزة اقولك على حاجه مهمه
-قولي
-سليم هو انت مبقتش تحبني و لا إيه؟
تنهد سليم و قال بحنق: ابوس ايدك خلينا نعدي الليلة و ننام
-هننزل مصر امتى؟
-و مين قالك اني هيعيش في مصر أصلا
قامت سيلا و جلست، و رمقته بحدة و قالت: و انا مش هفضل عايشه هنا، عايزة ارجع بلدي
-ماله هنا؟

-عايزه ارجع بلدي يا سليم و بعدين انت هتعيش هنا ليه؟ خلاص شغلك المشبوه و سيبته
سليم بتعجب: سيبته؟!
-أيوه مش بمزاجك، لاني مش حابه ان جوزي يكون تاجر سلاح مثلا
-سيلا انتي بتقرري بدماغك كدا
-سليم انا بحبك و بكون خايفه عليك على طول، يعني يرضيك أن ابنك يتربى من غيرك
-تمام سيبت الشغل بس مش هسيب إيطاليا
قامت سيلا و ذهبت إلى الشرفة و هي تشعر بالغضب فهي لا تريد العيش في ذلك البلد.

تنهد سليم باستياء و قام خلفها و قال: طب انتي عايزة ترجعي ليه؟
-شغلي هناك و ابنك المفروض يعيش في بلده
-ابنك معاه الجنسية الإيطالية اصلا دا مولود هنا
-عادي بس مصر بلده، ممكن تبقى تيجي هنا بس نكون عايشين هناك ارجوك يا سليم
-تمام يا سيلا ماشي بس اعملي حسابك انا مش موافق على شغلك
-هعمل اللي انت تقول عليه
زفر سليم بضيق و قال: هاتي حاجه واحدة قولت عليها و عملتها
-مفيش.

-تمام اعملي اللي هتعملي براحتك بس لو السيناريو معجبنيش مش هتعملي الفيلم و لو صممتي هخرب بيت شركة الإنتاج اللي هتتعقدي معاهم
-لا مش هعمل غير اللي هتوافق عليه
-مفيش لمس خالص، ازاي بقا معرفش مش عاجبك اقعدي في البيت
-مش قاعدة في بيوت انا..
-و هتسيبي أيهم لمين؟
-هنشوف مربية حلوة لي
-أفضلي كدا اعندي معايا لحد ما اتجوز عليكي
ضحكت سيلا و قالت: مش هتعرف لأنك بتعشقني.

قربها سليم إليه و حاوط خصرها و قال: واثقة من نفسك اوي
-اكيد مكنتش هتعمل دا كله عشاني لو مش كدا
ابتسم سليم و انحني و قبل شفتيها بحب و قال: اتمنى اننا نكمل بدون مشاكل بقا
ابتسمت سيلا وقالت: قول لنفسك بقا، و صحيح انا فكرت في حاجه
-قولي يا روحي
عقدت ذراعها حول عنقه و قالت: مش عايزة أيهم يبقى وحيد يعني على الأقل يكون لي اخت أو اخ
-اممم ماشي
-انت مش عايز؟

ابتسم سليم و قبل وجنتها و قال: عايز ايه حاجه انتي عايزها
-عندي بقا طلب صغير اوي
-ايه هو؟
-عايزك تحب أيهم
-اكيد مش بكرهه
احتضتنه سيلا و وضعت رأسها على كتفه و قالت: عارفه بس عايزك تخلي حبك لي واضح، عشان ميحسش بنقص لما يكبر و يكون متعلق بيك
-طيب
ابتعدت سيلا عنه و قالت: يا ابني بطل برود بقا و بعدين دا من ساعة ما اتولد مشلتهوش غير مرتين تقريبا
-حاضر هبقي اشيله كتير.

ابتسمت سيلا و قالت عندي ثقة انك هتكون احلي اب في الدنيا
-و انتي احلى سيلا في الدنيا
-هروح اطمن على ايهم بقا
-هو دا وقته، احتمال تكون اخر ليله لينا في إيطاليا
ابتسمت سيلا و قالت: يعني هنسافر كلنا مع بعض
-اها عشان ترتاحي..
حاوطت خصره بذراعيها و قالت: بحبك اوي.

استعدوا جميعهم للسفر في مساء اليوم التالي
ابتسم زين و اودعهم جميعهم، و صعدوا إلى متن الطائرة ماعدا سليم و سيلا
-اكيد هتيجي مصر؟
ابتسم زين و قال: اكيد، و اوعدك اول ما اجي هتكوني اول واحدة عارفه و بصراحة هيوحشني خناقك انتي و سليم
ضحكت سيلا، ودعه سليم و بعد ذلك اخذها و صعدوا إلى متن الطائرة و ليغادروا جميعهم إلى مصر..

بعد مرور عامان..
زفرت سبلا بحنق و قالت: حاسه شكلي وحشة
ضحكت جيرمين و قالت: الحلقة هتبدا يا اختي انجزي
تنهدت سيلا كنت اجنن في الفيلم صح؟
-طبعا يا حبيبتي
غمزت سيلا لها و قالت: صحيح ايه اخبار الجواز
-حلو يا اختي
ابتسمت سيلا و قالت: عقبال ما تجيبي سيلا تانية عشان ناخدهم لأيهم
-كفاية سيلا واحدة و بعدين انتي لسه مقولتش لسليم ليه؟
-معرفش، اصلي لسه عارفة امبارح، يارب تكون بنت و اوعدك انها همسيها جيرمين..

بالأسفل كان فارس يتولى مهمه تأمين الحفلة، مر علي الجميع و أكد على التعليمات
اقتربت حبيبة منه و قالت: فارس باشا، هما هينزلوا امتي؟
-حبيبة حضرتك هنا ظابط عشان تأمين الحفلة تمام
حبيبة بحزن: انا بحب سيلا الشامي اوي نفسي اشوفها، و كمان جيرمين
-حاضر هخليكي تشوفها
-انت بتشوفها كتير طبعا بقا
زفر فارس بحنق و قال: والله العظيم يا حبيبة كلمة تاني و انقلك من المديرية
-متشكرين يا فارس باشا بس خليك فاكرها.

ابتسم فارس و قال: مش عايز مشاكل في الحفلة عشان سليم العطار
نزلت سيلا و جيرمين، و اتجهوا ناحية هشام الذي تولى مهمه الصحافة و الدعاية
-دعاية و اعلان متعملتش قبل كدا
ابتسمت سيلا و قالت: واضح، المهم سليم فين؟
-معرفش والله
تنهدت جيرمين و قالت: هيجي يا قلبي متقلقيش
-السبق الصحفي دا متكلف جامد على فكرة
ابتسمت سيلا و قالت: عادي كله يهون عشاني، هنروح عشان نشوف باقي الفريق لما سليم يجي كلمني
-تمام.

وصل سليم و كان يحمل أيهم و قال: عيل بادر
-مامي؟
-مش موجودة مشيت و سأبتك لوحدك و قالت إنها مش عايزك تاني خالص
زم شفتيه بحزن و قبل أن يبكي، استمع إلى صوتها قائلة: روح مامي جي
استغربت سيلا و قالت: ماله يا سليم؟
اعطه سليم لها و قال: مفيش
قبلت سيلا خده و قالت: مالك يا حبيبي؟
أشار أيهم عليه و بعد ذلك دفن وجه في صدرها، نظرت سيلا إلى سليم و قالت: عملت للواد ايه؟
-و لا حاجه، طلعي بقا و بعدين انزلي عشان الحفلة.

ابتسمت سيلا و قالت: ماشي يا حبيبي
-و غيري الفستان دا؟
سيلا بضيق: ليه يا سليم ماله؟
-مفيش بس ضيق غيري و خلاص
سيلا بغضب: يا سليم الناس وصلت
-هتغيري و لا..؟
قطعته سيلا و قالت: حاضر هغيره
اقترب منها احد المعجبين و مد يده ليصافحها، صافحه سليم بدلا عنها و قال: اهلا
ابتسمت سيلا و قالت: اتفضل
-انا معجب بيكي جدا و..
قطعه سليم باقتضاب: روح كُل جاتوه.

نظر له باستغراب و بعد ذلك ذهب، ضحكت سيلا و قالت: سليم أجل غيرتك دي انهاردة
-حاضر يا حياتي و ماله.

أخذت جيرمين زياد بعيدا عن أنظار الجميع و قالت بضيق: ونبي خف ابتسامات يا اخويا
ابتسم زياد و قال: غيرانة يا جوجو
-لا بس مبحبش حد يبصلك غيري
ابتسم زياد و امسك بكفها ليبقله و قال: انا مش شايفه غيرك في الحفلة أصلا
-طيب يا حبيبي، جهز نفسك بقا عشان هنتصور مع المخرج و فريق العمل بمناسبة نجاح الفيلم
-ماشي يا روحي.

اتجهت سيلا ناحية فارس و قالت: كله تمام
-ايوه و ادخلي جوه عشان مش عايزين مشاكل
-حاضر جايه اطمن بس
عندما رأيتها حبيبة اقتربت منها و قالت بإعجاب: سيلا بجد الفيلم تحفة
ابتسمت سيلا و قالت: شكرا
تنهد فارس و قال: النقيب حبيبة
ابتسمت سيلا مرة أخرى و بعد ذلك استأذنت و تركتهم بعد التقاط صوره معها
ذهبت سيلا إلى سليم و قالت: واقف بعيد ليه؟
-عادي مبحبش الزحمة
ابتسمت سيلا و قالت: حبها عشاني المرة دي.

امسك يدها و قبلها بحب ايه حاجه بتحبها
-كنت امبارح عند الدكتور و..
قطعها سليم و قال بقلق: مالك؟
-كمان تمن شهور كدا و هيبقى معانا حد جديد عشان يلعب مع أيهم
ابتسم سليم و قال: ميكنش زي ايهم أن شاء الله
ضحكت سيلا و قالت: ايهم قمر على فكرة
-طبعا زي امه
عقدت ذراعها حول عنقه و قالت: سليم انا فرحانة جدا بجد
-و انا فرحتي كلها انتي
-ربنا يخليك ليا
أبتعد سليم عنها و قال: طب يلا نروح ليهم بقا
-ماشي، ايه رايك في الفيلم؟

-حلو طبعا و نسيت اقولك؟
-ايه؟
-بكرا عندنا مشوار مهم الساعة خمسة بليل و هو افتتاح شركة إنتاج
ابتسمت سيلا بسعادة و قالت: بجد؟
-بقالي سنه بحضر فيها والله
عناقته سيلا مرة أخرى و قالت: بجد مش عارفة اقول ايه غير أني بعشقك؟
ابتسم سليم و حاوط وجهها بيده و قال: المهم تكوني فرحانة لاني مش عايز اشوف غير ضحكتك و نجاحك في كل حاجه بتعملها.

و بعد ذلك امسك يدها و اتجهوا إليهم و بعد ذلك بدأت مراسم الحفل و قام المنتج بتكريم سيلا و جيرمين و أعطاهم الجوائز و كان ذلك في أجواء تشملها السعادة و الحب..

تمت
نهاية الرواية
أرجوا أن تكون نالت إعجابكم
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة