قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية معشوقتي المجنونة الجزء الأول للكاتبة ابتسام محمود الصيري الفصل الخامس والعشرون

رواية معشوقتي المجنونة الجزء الأول للكاتبة ابتسام محمود الصيري الفصل الخامس والعشرون

رواية معشوقتي المجنونة الجزء الأول للكاتبة ابتسام محمود الصيري الفصل الخامس والعشرون

فادي مسكها: نايا يا نايا ردي عليا
عمرو طلع يجري: كابتن مهيمن البنت اللي فالحجز بتنزف جامد من كتفها
مهيمن بوجع في قلبه: اوووبا انا نسيت ازاي اجيبلها دكتور و اتصل ب دكتور.

عند كرم
بيحاول يتصل ع نايا مش بترد يتصل ع مهيمن مش بيرد اتصل ع مريم
كرم بصوت حزين: مريم مهيمن عندك
مريم بتمثيل الزعل: ايه ده مافيش حتى ازيك
كرم بتوتر: حبيبتي معلش انا متوتر و قلقان ع اختي اووي و بحاول اتصل عليها مش بترد و لا حتى مهيمن بيرد
مريم: ابيه اكيد في الشغل، و اطمن ع نايا هي تلاقيها عندها تجربة و مشغولة فيها
كرم: انتي مش فاهمة حاجة نايا فخطر ممكن اعدي عليكي اخدك معايا مشوار.

مريم بعدم فهم و قلق: خطر ايه؟
كرم: هفهمك لما اجيلك
مريم: هقول ل ماما ثواني
كرم: شوفيها عقبال ما اجيلك و قفل الفون
مريم باستغراب و تكلم نفسها: هو ايه ده بقوله لسه هسأل ماما يقولي هجيلك هو ماله النهارده
حنان: بتكلمي نفسك ليه يا مريوم
مريم: كرم غريب خالص النهاردة و بيتكلم بسرعة غير الطبيعي بتاعه و بيسأل ع نايا و بعد كده قالي عايزك معايا في مشوار و قفل قبل ما اسألك حتى انزل ولا لأ.

حنان بوجع في قلبها: خير ان شاء الله يا رب استر و ميكونش حد خطف.
مريم تقاطعها: ماما اسكتي اوعي تكمليها ده ابيه ممكن يموت فيها حتى لو حصلها حاجة انا مش هسمح ان ابيه يعرف ده بيحبها اووي و ممكن فعلا يموت اول ما يسمع الخبر ده
حنان تدوخ و تحط ايدها ع راسها: يا رب سلم، يارب استر يا رب، جيب العواقب سليمة يارب، انت اللطيف بينا يارب
مريم قعدت في الارض و فضلت تعيط.

في القوات الخاصة
وصل الدكتور و دخلها لقاها فاقت و بتصوت: دي عايزة حقنة مهدئة
عمرو و فادي مسكوها و الدكتور اداها الحقنة و كشف ع جرحها و خيطه
الدكتور بعمليه: الرصاصة مش موجودة و الجرح كان متنضف كويس اكيد كابتن مهيمن اللي نضف الجرح
فادي: فعلا
الدكتور: هي عايزة دم حالا في اسرع وقت
فادي: انا و عمرو موجدين
الدكتور: هحلل فصيلتها و هاخد منكم دم حالا
عمرو: احنا تحت امرك.

فادي: انا هروح معاه ياخد مني دم و لو مش نفس الفصيلة هتروح انت، خليك جنبها اوعى تسيبها، احسن كابتن مهيمن يتهور عليها
عمرو: هفضل معاها ماتقلقش
راح الدكتور يحلل الفصيلة و فادي راح معاه و عمرو فضل معاها.

عند مريم
كرم وصل ليهم و خبط جامد مريم اتخضت و فضلت تصوت امها قامت حضنتها اهدي يا حبيبتي ده الباب ماتقلقيش
كرم سمع صوتها و هي بتصوت اتجنن اكتر
حنان بصويت: يارب الطف بينا يارب و تسيب مريم و تجري ع الباب بخوف تقول: مين
كرم بصوت عالى: انا كرم
حنان فتحت بسرعه
كرم بهستيريه: مالها مريم و جري عليها حضنها، حبيبتي اهدي انا كرم
مريم تبص في عينه و تهدى بشويش لحد ما بطلت صويت.

كرم حضنها جامد: اهدي يا قلبي اهدي و اطمني انا جنبك
مريم بخوف: هي نايا اتخطفت
كرم: لا مفتكرش بس عندها مشكلة تانية
مريم تبتسم: الحمدلله ( طبعا و جود كرم في حياتها و ان هي تشوفه دلوقتي خلاها تسيطر ع ازمتها و تهدا خالص و كمان تسمع بيقول ايه ) (فعلا الحب يصنع المعجزات)
كرم بهزار و فرح انها قدرت تتغلب ع ازمتها و مخلتش الازمة تسيطر عليها: انا بقول عندها مشكلة.

مريم برقه: اهم شي متكونش مخطوفة اي مشكلة تانية تتحل
كرم: ربنا يستر، طيب يالا
حنان بقلق: يالا فين مافيش نزول غير لما تحكيلي كل حاجة
كرم قعد: انا مش هعرف احكيلك بالظبط بس اللي اقدر اقوله اختي عملت نفسها راجل و دخلت القوات الخاصة و مهيمن عرف
حنان شهقت و خبطت ايدها ع صدرها: يالهوي، عملت كده ازاي؟ اختك دي مجنونة
مريم تغمز مامتها: احم ماما
كرم بضيق: طنط عندها حق هي مجنونة و ستين مجنونة.

حنان بوجع في قلبها ع حظ ابنها و ع نايا اللي هتتبهدل: ليه بس عملت كده؟ ده مهيمن مش بيحب الكدب و مفتكرش هيسامحها، ربنا يستر و ميحولهاش للتحقيق ده جد جدا في شغله
كرم: انا مش عارف اقول ايه بس انا غلطان اني مامنعتهاش من ساعة ما عرفت
مريم: يا ماما طيب اطمني و راحت ل كرم و طبطبت ع كتفه: خير ان شاء الله يا حبيبي يالا ننزل و اكيد هيكون في المركز
نزلو و حنان فضلت تعيط ع وجع قلب ابنها اللي بينزف دلوقتي.

في القوات الخاصة
مهيمن كان في مكتبه قلقان جدا ع نايا و فضل يكلم نفسه: العقل: انت قلقان ليه عليها خلاص انساها
القلب: مش هقدر انساها ده انا مدقتش غير ليها
العقل: اذا كان نسيت مراتك اللي ادبحت قدامك و حبيت مش هتنسى اللى كدبت عليك و اشتغلتك و خلتك هزؤ قدام الناس
القلب: اطمن عليها حتى من بعيد و فعلا نزل الحجز لقاها نايمة و عمرو جنبها اتضايق جدا و غار عليها
مهيمن بعصبية: انت كمان كنت تعرف.

عمرو: لا مكنتش اعرف و لسه عارف حالا بس البنت دي محدش شاف منها حاجة وحشة ابدا و كانت جدعة مع الكل، البنت دي عمرها ما تكون جاسوسة، ده ربنا بيسامح احنا مش هنسامح
مهيمن: احنا في مكان الغلطة بفورة و البلد كلها تقع، عشان كده اول حاجة علمتهالكم تنسى مشاعرك بره المكان ده
عمرو بتوسل: يعني حضرتك لما تنزل من هنا مشاعرك هترجعلك و تحس انها بتحبك
مهيمن بضيق: لو سمحت ممكن منتكلمش في خصوصيات.

عمرو: اسف ل حضرتك و لخصوصياتك، حضرتك تؤمرني بأي حاجة دلوقتي
مهيمن بغرور و تكبر: لا ( و مشي و وقف و من غير ما يبص وراه ) هي عاملة ايه دلوقتي
عمرو: نزفت دم كتير و عايزة دم
مهيمن بقلق و حب و ينسى غروره و يبص ليا: هو فين الدكتور دي عندها انيميا حادة، لازم دم في اسرع وقت، و هي نزفت كل ده ليه
عمرو: الدكتور في المعمل اللي فوق في المركز
مهيمن طلع يجري لقي الدكتور جاي عليه
الدكتور: البنت اللي تحت...

مهيمن قاطعه بحب: عارف، انا فصيلة دمي زي فيصلة دمها
الدكتور بعمليه: لازم تتحول مستشفى حالتها كده هتبقى خطيرة
مهيمن بخوف عليها: انقلها الاول الدم و نشوف المستشفى بعدين
فادي ابتسم ليه ان قلبه لسه بيدقلها
مهيمن بصله و اول ما شاف ابتسامة فادي اتضايق منه و من نفسه و قال ل نفسه ليه بنسى قراراتي قدامها و بص ل فادي: متفتكرش اني هرجعلها انا افضل الموت ولا اكون مع واحدة كدابة و بتضحك ع عقول الناس ببراعة.

فادي: ليه يا كابتن بتقول كده دي و الله بتحبك بجد
مهيمن بص للدكتور: اتفضل يا دكتور و طلعو.

عند نضال
سارة بفرحه تحضن ابنها: يا الف حمدلله ع السلامة
نضال: الله يسلمك ياما
سارة: اتفضلو اتفضلو
نضال: دي ويزو و دي رنا و دي مدام رانيا مامتهم و طبعا عارفة فوزى بيه
سارة بوش بشوش و ترحيب: يا مية فرصة سعيدة اتفضلو
نضال بحب: و دي امي (و باس ايدها)
سارة طبطبت عليه و دخلو كلهم.

في المعمل
الدكتور بيحاول ياخد دم من مهيمن: كابتن مهيمن سيب اعصابك شويه دي رابع حقنة تتكسر في ايدك ممكن لو حضرتك تعبان اشوف فادي بيه
مهيمن: لا، انا هحاول اهدا
و فضل يرخي اعصابه، اخد منه الدم و راح ل نايا علقلها الدم.

عند نضال
سارة كانت محضرة الغدا بط و حمام و فراخ و محشي و ملوخية و كل ما لذ و طاب و تقول و الابتسامه متفرقش وشها: الاكل جاهز اتفضلو
الكل قام
رنا تحط ايدها ع بقها: مامي انا مش هقدر اكل هطلع اقعد في وسط الزرع بره
رانيا: حبيبتي لازم تاكلي انتي من الصبح ع عصير بس
رنا: مش هقدر و الله
سارة: معنديش الكلام ده هنا الاكل يتحط الكل لازم ياكل حتى لو شبعانة هتاكلي
رنا: طنط سوري و الله.

سارة تقاطعها و تمسك ايدها و تقعدها ع الارض قدام الطبلية: افتحي بقك و شيلي ايدك دي اللي حطاها من ساعة ما دخلتي ع بقك
نضال: خلاص ياما سيبيها البت مش حملك
ساره: بقولك ايه اسكت انت خالص ملكش دعوة و تبص ل رنا افتحي بقك
رنا بكسوف تشيل ايدها من ع بقها و تفتح و تاكل منها
ساره ماعملتش اي رياكشن لما شافت سنانها متكسرة و فضلت تأكلها
رانيا: هتفضلي تأكليها و انتي ماتكليش.

ساره بحب: انا هشبع لما احس انها شبعت ها متفكريش انك انتي اللي هتقولي شبعت انا اللي هاحس
نضال: ياما الرحمة ع بالبونية
ساره: اسكت انت شكلك غيران
نضال: انا اغير
ساره: كل و انت ساكت طيب
ويزو بضحك: قصف جبه
نضال: يا جبهتي اللي راحت اسكت احسن
رنا كانت مبسوطة اووي في الجو ده مع انها طول عمرها متكبرة ما بتكلمش اي حد ع قده بس اتعلمت مع مدحت اللي اهلها مقدروش يعلموهلها و بقت بسيطة جدا و بتحب اي حد حنين مش بالمظاهر.

و فضلو ياكلو لحد ما شبعو و شالت ساره الاكل و رنا و ويزو و رانيا ساعدوها و طلعو قعدو في الجنينة
نضال: البنت اللي كانت عاملة نفسها انا دي صعبانة عليا اووي
ويزو: اكيد دي وراها مصيبة
نضال: لا شكلها طيب جدا و حسيت انه فيه علاقة مع الكابتن قائد الفريق
فوزي بحزن: و صعبت عليا جدا و شكل الكابتن ده بيحبها كان واضح اووي
ويزو: انت جايبني هنا عشان تحكيلب ع غراميات القائد و والمنتحلة، انا عايزة العب و اجري.

نضال: يا بنتي انتي متجريش انتي ممكن تدحرجي تتدألجي لكن تجري ديه مش لايقة
ويزو: بجد، و لما اتدحرج عليك ابططك دلوقتي تقول يا ريت اللي جرا ما كان
نضال يمثل الخوف: لا خلاص ع ايه الطيب احسن دا انا لسه طالع من حادثة اسكوتر هادخل ف قطر؟ امي لسه ملحقتش تفرح بيا حرام عليكي، اقولك حاجة تعالي نلعب جمباز
نضال نط في الهوا عمل باك دايف ف واحدة باكس
راحت ويزو نطت لفوق و نزلت فاتحة برجل.

نضال اتصدم من رشاقتها و خفة حركتها
و فضلو يهزرو و يلعبو كلهم و احمد و فوزي قعدين يتكلمو.

في القوات الخاصة
مهيمن بعد تفكير راح للوا بتعطف: لو سمحت ممكن الانسة اللى تحت تروح المستشفى
اللوا بحده: لا يا مهيمن البنت دي لازم تدفع تمن غلطتها و انا معرفش وراها مين
مهيمن: والله ما وراها حد، و هي هتدفع بس مش ع حساب حياتها و صحتها
اللوا بحده: مهيمن لو سمحت عشان مخسركش انت كمان اتفضل
مهيمن بخوف عليها: بس قعدتها في الحجز و هي تعبانة ممكن تموت.

اللوا بحده: ما تموت، ومن امتى عندنا عواطف في الشغل يا كابتن
مهيمن يسكت ثانية و يفتكر نايا و هي نضال لما قال هنا مفيش عواطف و هي ردت و قالت يالهوووز طيب في حنان او امال
مهيمن قام و مسك دموعه: بعد اذن سيادتك
و ماشي و راح مكتبه اول ما دخل لقي كرم و مريم
مهيمن خاف ع اخته و اخدها في حضنه و حس ان كرم ممكن يعمل فيها حاجة عشان اخته: انت جايب اختي هنا ليه؟ انت عايز منها ايه!

كرم بهدوء: في ايه يا مهيمن اختك دي خطيبتي
مهيمن بهسترية و صوت عالي: مش هسمح لاي حد يإذي اختى تاني
كرم بهدوء و ادرك موقف مهيمن: مهيمن اهدا، مريم دي حبيبتي انا عمري ما هأذيها
مهيمن بعصبيه: امال جايبها ليه عشان لو ما اخدتش اختك تإذي اختي، يبقى انت ما تعرفش مين مهيمن و ممكن اقدر اعمل ايه في اي حد يقرب ل اختي ده انا انسفك هنا.

كرم اتخض ع اخته و مكنش متصور انه ممكن يحصلها حاجة كبيرة بس كلام مهيمن دلوقتي بيأكد انها في ورطة: هي اختي مالها بالله عليك طمني عليها انت من ساعة ما كلمتني قلقتني عليها و انا جبت مريم معايا عشان هي اللي تعرف المكان و المكتب بتاعك
مريم حست ب اخوها: ابيه انا اول مره اشوفك كده فيه ايه.

مههمن بيحاول يهدا بس ماسك اخته جامد (اكيد بعد اللي حصل ل اخته و مراته بقى عنده حالة نفسية انه لما يكون عنده مشكلة مع اي خصم يخاف ع حريم بيته)
كرم اخد باله انه عنده توتر نفسي و قال بهدوء: مهيمن اختك معاك انا مش هقرب ليها ( و بعد خالص)، طمني ع نايا
مهيمن بحده: اختك عملت نفسها راجل و اتكشفت و محبوسة تحت
كرم اتخض عليها: محبوسة! طيب هي عاملة ايه و هيحصلها ايه، طمني عليها.

مهيمن: روح عند اي حد من اللي بره و اطمن عليها
مريم بهدوء: بدل ما حضرتك تطمنه تبعته للعساكر، ابيه سيب ايدي انا مش هينفع اسيب كرم في الحالة دي
مهيمن بعصبية: انا مش هسيبك مش هسيبك انتي فاهمة
كرم بصلها: خليكي معاه لحد ما يهدا و هبقى ارجع اطمن عليكي
مريم: يا كرم استنى
كرم قرب منها: اخوكي اعصابه تعبانة اسكتي الا الموضوع يتطور ولا احصل اختي ولا نلحق اخوكي
مريم هزت راسها و استسلمت ل مهيمن وقعدت جنبه.

مهيمن اول ما كرم طلع قعد و كان ماسك ايدها جامد، ايدها وجعتها بس قعدت جنبه و دخلت في حضنه و فضلت تطبطب عليه
كرم اول ما طلع سأل ع اخته و العسكري وصله ل فادي
كرم: لو سمحت ممكن اعرف نايا عاملة ايه
فادي: هي كويسة بس ممنوع حد غريب ينزل تحت و ماتقلقش عليها كلنا جنبها
كرم بتوسل: بالله عليك انزل بس اطمن عليها بنفسي
فادى: و الله ما ينفعش حد ينزل الحجز و اي جديد هقولك ع طول
كرم: ممكن اكلمها حتى لو في التلفون.

فادي: للاسف مافيش شبكة تحت و هي نايمه حاليا
كرم باستغراب و قلق: ازاي تنام و هي في الوضع ده، حضرتك قلقتني اكتر
فادى: والله هي كويسة بس اخدة حقنة مهدئة
كرم: انا دكتور بتقولي اخدة حقنة مهدئة و عايزني اقتنع انها كويسة
فادي: لو سمحت ممكن حضرتك تهدا و نايا اختنا كلنا مش اختك لوحدك ف ياريت تتأكد انها معانا في امان و سيبلي رقم حضرتك و اي جديد هتصل بيك
كرم بقلت حيلة كتبله رقمه: بالله عليك خلي بالك منها.

فادي: ما تقلقش دي اختي ربنا يعلم
كرم: متشكر
و سابه و راح مكتب مهيمن و وشه حزين يخبط
مريم: ادخل
كرم فتح بحزن: مريم انا همشي دلوقتي اتصرف في محامي و خليكي انتي مع اخوكي عشان يطمن عليكي
مريم: حاضر
ونزل كرم.

عند نايا
فاقت و حست بوجع في جسمها كله: ااااه
عمرو: حمدا لله ع سلامتك
نايا: الله يسلمك، هو مهيمن فين؟
فادي يدخل عند نايا وعمرو
نايا: مهيمن فين؟
فادى: انسي يا نايا
نايا بحزن: هو سهل اني انسى حبيبي انسى نفسي روحي
فادي: بالله عليكي اهدي باقي ساعتين و النهار يطلع نامي شوية
نايا بدموع: مش هقدر انام و انا عارفة قلب حبيبي مجروح مني.

فادي حب يحسسها انه ولا هو هنا عشان تكره و تنسى: ع فكرة مهيمن روح و زمانه نايم و انتي ولا في دماغه انسي انتي كمان
فادي بدل ما يهديها وجع قلبها اكتر
نايا بدموع: هو نيسيني خلاص مابقتش افرق معاه
فادي بضيق: لا حول ولا قوة الا بالله، انا بقولك كده اهديكي والله، هو فوق و مرضيش يروح
نايا فضلت تعيط و تندم ع تهورها.

مهيمن اخد اخته روحها و كان باين عليه انه متدمر
مريم فضلت طول الطريق في حضنه و تطبطب عليه مهيمن كان ماسك دموعه لحد ما وصلها و طلعها السلم و استنى لحد ما فتحت الباب و لسه هينزل مامته نادته
حنان بصوت كله دموع و قهر و حزن: مهيمن
مهيمن لف ضهره ليها بحزن: امي معلش مش قادر اتكلم خالص.

حنان اول ما سمعت صوته قلبها ارتعش من الحزن اللى فيه: مهيمن انا بس عيزاك لو تقدر تساعد نايا ساعدها انا عمري ما شفت واحدة بتحب راجل زي حب نايا ليك ولا عمري شوفتك حزين زي دلوقتى
مهيمن دموعه نزلت و نزل يجري ع السلم
حنان قلبها كان بينزف من وجعها عليه
راح المركز و فضل زي المجنون بيتحرك في كل المكتب
و ع الساعة تمانية
كرم كان جه و معاه محامي
مهيمن دخل للوا بحده: ممكن اعرف هيحصلها ايه دلوقتي.

اللوا بجديه: هتتحول للمحاكمة العسكرية
مهيمن برجاء: لو قولتلك عشان خاطري طلعها ولا كأن شيء حصل
اللوا: ماينفعش
مهيمن بتبرير: و الله هي مش جاسوسة
اللوا: لازم تتحاكم
مهيمن بعصبيه: تقصد تتعدم
اللوا بص الناحية التانية
مهيمن بتهديد: هي لو دخلت المحاكمة انا هقدم استقالتي
اللوا بعصبيه: ايه اللي انت بتقوله ده
مهيمن: اللي سمعته حضرتك مدام حضرتك مش مقدرني و لا مقدر رجائي ليك
اللوا: يابني لازم تتحاسب.

مهيمن: و مين قال لحضرتك انها كده متحاسبتش
اللوا سابه و امر ب احضارها
العسكري راحلها و بيمسك ايدها: يالا قومي
فادي بحده: شيل ايدك من عليها، انا هوديها بنفسي و قومها هو و عمرو و مشيو بيها
نايا بقت زي الورقة اكتر من اربع ايام من غير اكل ولا شرب ده غير الجرح اللي نزف و ماكنتش قادرة تمشي عمرو شالها و دخلها مكتب اللوا
مهيمن اول ما شافها مقدرش يمسك نفسه و راح اخدها منه بس كانت فقده الوعي شالها و جري بيها.

العسكري كان هيمسكه
اللوا صعبت عليه نايا و صعب عليه مهيمنرفع ايده ليهم: سبوه.

كرم اول ما شاف اخته مع مهيمن نزل وراه
فادي و عمرو فرحو اووي و نزلو وراه ركبو كلهم عربية كرم و طلعو ع مستشفى
فادي كلم دانية
دانية: كنت فين الوقت ده كله بتصل عليك و مش بترد عليا ليه
فادي بختصار: تعالي بسرعة مستشفى
دانية بقلق: انت كويس
فادي: انا كويس نايا تعبانة شوية
مهيمن دخلها الاستقبال و اتركبلها محاليل
فضل واقف جنبها
نايا فضلت تلت ساعة نايمة و اول ما ابتدت تحرك ايدها مهيمن مشي.

نايا فاقت فضلت تقفل في عينها و تفتحها عشان تظبط الرؤيه لحد ما شافة احسن من الاول و بصت ع كل اللى حوليها و تقول بتعب: هو فين مهيمن؟
كرم يمسك ايدها: نايا اجمدي و قومي بالسلامة احنا لازم نروح ل ماما مستنيانا و ماتعرفش حاجة
نايا مسحت دموعها: انا كويسه يالا نروح
فادي: استني شويه كمان تحت الملاحظة
نايا بعصبية: لا انا همشي انا كويسة و فضلت تشد المحاليل من ايدها جامد
كرم يمسك ايدها: اهدي خلاص هاشيلهملك.

دخلت دانية بقلق: نايا حبيبتي عاملة ايه
نايا بدموع و تترمي في حضنها: انا عايزة امشي من هنا
دانية فضلت تساعدها و لسه هيطلعو شافت تشيرت مهيمن مرمي ع الكرسي راحت اخدته
مهيمن كان واقف بره بس مستخبي شافها و هي طالعة فضل باصص عليها لحد ما اختفت.

في العربية
نايا ب ابتسامة حزن: تعرفي يا دانية ان ده دم مهيمن
دانية باستغراب: و عرفتي ازاي
نايا اخدت نفس: اولا باين اووي دمي من دمه و ثانيا ان اصابتي في ايدي الشمال و اصابته هو في ايده اليمين حضنت التشيرت و فضلت تعيط
دانية اخدتها في حضنها لحد ما وصلو
كرم: نايا مش عايز ماما تحس ب حاجة
نايا: ماتقلقش
اول ما دخلو: ازيك يا ماما
هاله بقلق: حمدلله ع سلامتك كل ده؟ يومين معرفش حاجة عنك.

نايا: معلش كان مؤتمر وانتي عارفة المؤتمرات مالهاش ميعاد
هاله: ربنا يقويكي مال وشك يا نايا و مال دراعك
دانية تدخل: ازيك يا طنطي
هاله: الحمدلله يا قلب طنطتك مال صاحبتك
دانية: طبعا العاده تعبت و وقعت ع دراعها ما انتي عرفاها مهملة و طول ما انتي مأكلتهاش مش بتاكل ولا بتسأل ع الأكل.

هالة بضيق منها: كده يا نايا و انتى عارفه عندك انميه
نايا سابتهم و دخلت اوضتها
عاله بضيق: تعالي هنا كلي رايحه فين؟
نايا بصوت تعبان: معلش ماليش نفس
هاله: و انتي يا دانية
دانية: لسه اكلة والله
هالة باستغراب: وده من امتى؟ دا نتي مفجوعة ع طول
دانية: اصل كرم لسه مأكلنا حالا
كرم شد مامته: تعالي يا ماما ناكل انا و انتي سيبك منهم
هالة: مال اختك يا كرم
كرم بتهرب: بس ايه الاكل ده كله
هالة: اختك مالها؟

كرم سكت ثواني وقال بكدب: يعنى انتى متعرفيش دلع بنتك
هالة: هي مالها؟ شكلها تعبان!
كرم الف عليها حوار: الدكتور رفض الشغل بتاعها و فضل يزعقلها لانها مش ملتزمه و دايما مستهتره ف هي زعلت و فضلت تعيط لحد ما وقعت من طولها
هالة بضيق: لا حول ولا قوة الا بالله، انا السبب في دلعها ده كله (و لمعت عينها بالدموع)
كرم قام حضنها: بالله عليكي مقدرش اشوف دمعة منك هي بقت كويسة الحمدلله.

فادي اتصل ب دانية: دانية انا مستنيكي تحت هتتأخري
دانية: انت لسه تحت معلش انا نسيتك خالص طيب انا هقعد مع نايا شوية
نايا بصوت مرتعش: انا كويسة يا دانية انزليله
دانية: لا هقعد معاكي شوية
نايا: و الله انا كويسة و هنام انزلي انتي
دانية باستها و نزلت ل فادي
فادي: عاملة ايه
دانية بتمثل انها كويسة.

فادي وقف تاكسي و ركبو: صعبانة عليا و حتى مهيمن صعبان عليا ده كان واقف جنبها و اول ما حس انها هتفوق اختفى زي ما يكون بيعاقب نفسه
دانية بضيق: طيب ليه بيقسي عليها و ع نفسه
فادي: دانية انا ك راجل و بعد الشر يعني و حصل معايا كده كنت هبقى عنيف جدا عشان كده مقدر وضع كابتن مهيمن
دانية: انت هتقولي ع طبعك، ربنا يهديه و يصلحها
وصلو و طلعها اول ما دخل شاف شادي.

دانية: ده شادي ابن عمي و خطيب فريدة و شاورت ع فادي و ده خطيبي
شادى مد ايده: اهلا بيك فرصة سعيدة اني شوفتك
فادي مد ايده: انا اسعد
سوسن دخلت عليهم: حبايبي منورين هنا كلهم
فادي: اكيد ده نورك يا ماما
شادي: و الله من غيرك الدنيا ما تبقاش ليها طعم يا ست الكل
فريدة: مامتي شادي عايز يطلب منك طلب
سوسن: اتفضل يا حبيبي
شادى: ايه رأيك نعمل خطوبتنا اخر الشهر اللي جاي
فادي: و ياريت نفس اليوم نتجوز انا و دانية.

دانية: بس يا فادي انا مش مجهزة نفسي و غير كده نايا تعبانة مش هينفع
فادي بيمثل انه مش زعلان: تمام براحتك
سوسن بحده: ايه قلة الذوق بتاعتك دي يعني خطيبك يقول نتجوز تقولي صاحبتي تعبانة و مش جاهزة ازاي يعني هو شرا الفستان مشاغل و بصت ع فادي مبروك يابني و ربنا يسعدكم كلكم
فادي: ماما سيبيها براحتها
سوسن: و راحة بنتي انا عرفه انها معاك فادي بص ل دانية مستنى منها رد؟

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة