قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية مر العمر للكاتبة الشيماء محمد الفصل الرابع والعشرون

رواية مر العمر للكاتبة الشيماء محمد الفصل الرابع والعشرون

رواية مر العمر للكاتبة الشيماء محمد الفصل الرابع والعشرون

ادهم: ازح؟ساعات بحس انك؟
سيف: اني ايه؟قول؟
ادهم: انك بتفهم
سيف: طول عمري يا ابني انت بس اللي مش واخد بالك، بكره الحفله هستناك
ادهم: سيف؟
سيف: يا عيوني، اغنيهالك
ادهم: لا صوتك وحش، هاجي بس مش عايز مفاجأت
سيف: انا ماليش دعوه ببرنامج الحفله خالص نهائي على فكره
ادهم: انا مش بتكلم على الحفله وانت فاهم
سيف: مفيش مفاجأت
قفل سيف مع ادهم واتصل بليلي
سيف: ايوه يا ليلي، خلاص ادهم جاي بكره.

ليلي: بجد يا سيف اخيرا هيجي
سيف: ايوه جاي برنامج الحفله تخصصك انتي، انت بقى تشوفي هتعملي ايه في الحفله ومش عايز اعرف هتعملي ايه لاني قلتله ماليش دعوه ببرنامج الحفله
ليلي: خلاص ماشي، سيف متشكره قوي على وقفتك معايا
سيف: اشكريني وانتي في الكوشه جنبه
ليلي ابتسمت وقفلت وبتحلم باليوم ده، ممكن فعلا تعيش اليوم ده؟ممكن فعلا تبقي مرات ادهم وتنام في حضنه؟ ممكن فعلا الزمن يحن ويجمعهم بقى؟

كانت في البيت وابوها دخل عليها لقاها سرحانه مبتسمه
ابوها: لما اشوف هتفضلي كده لامتي؟
بكره في عريس جايلك
ليلي: عريس مين؟انا مش عايزه عرسان
ابوها: عايزه تفضلي كده صح؟
ليلي: لا مش هفضل كده اصبرانت بس
ابوها: اصبر؟لحد امتي؟لحد ما تبوري والعمر يعدي وانتي مستنيه
وهم، انتي متخرجه من ثلاث سنين وقاعده حاطه ايدك على خدك والعمر بيجري، لو اللي انتي مستنياه شاريكي كان جه من بدري مستنيه ايه بقى؟
ليلي: هيجي اصبر انت.

ابوها: السنه الجايه؟اللي وراها؟امتي بالظبط؟لو بيحبك مكنش سابك كل ده؟افهمي بقى
ليلي: انت مش فاهم حاجه فارجوك
ابوها: طيب فهميني يمكن افهم
جدها كان واقف وسامع الكلام
ليلي: جدو اتكلم انت
جدها: اتكلم اقول ايه ابوكي عنده حق في كل كلمه قالها، عمرك بيضيع وانتي مستنيه
ليلي: انتو مش فاهمين حاجه، هيجي بكره وهتشوفوه
ابوها: هيجي يخطبك بكره؟
ليلي: لا مش يخطبني، لسه هنتكلم
ابوها: لسه هتتكلمو؟لسه هتتكلموا؟مش هيجي وهتشوفي.

ليلي: هيجي وهتشوف انت
ابوها: بكره مش هتخرجي من البيت اصلا
ليلي: لا يا بابا بكره بالذات لازم اخرج
ابوها: هتروحي تقابليه؟
ليلي: مش هقابله بالمفهوم ده؟اديني بكره وبس ولو مجاش خلاص هسمع كلامك في اي حاجه تقولها
ادهم جه البلد الصبح وفضل مع سيف في المعسكر لحد العصر وقت الحفله اخدوا سيف وراحوا النادي وطول الوقت محدش فيهم نهائي جاب سيره ليلي خالص...

وصلوا النادي لقوا الكل بيجري ويصرخ وادهم وسيف مستغربين سيف وقف واحد وسأله في ايه قاله حريقه في النادي
ادهم: سيف بص مين هناك؟
سيف: مين دول تعرفهم؟
ادهم: ابو ليلي وجدها واكيد اللي معاهم باقي العيله
سيف: امال ليلي فين بقى؟
ادهم: تلاقيها في شغلها
حاله هرج ومرج سايده المكان كله وتوتر وقلق والمطافي جت والمكان كله مولع والنار ملت المكان كله وكله واقف من بعيد بيتفرج الا سيف هيموت من القلق وبيتلفت حواليه.

ادهم: روشت امي اهدي بقى، في ايه؟
سيف: مش شايف ليلي
ادهم: وبعدين يعني تلاقيها مش هنا اصلا
سيف: المفروض انها هنا، علشان هتجهز مع العيال اللي هيغنوا في الحفله
ادهم بدأ يتوتر هو كمان راح ناحيه عيلتها
ادهم: سلام عليكم
كلهم: وعليكم السلام
ادهم: هيا ليلي فين دلوقتي؟
كلهم بصولو باستغراب وخصوصا ابوها
الجد: المفروض انها هنا بس مش عارفين هيا فين؟
سيف لقي عيل صغير بيجري وبيعيط وقفه.

سيف: حبيبي انت مش كنت مع العيال اللي دكتوره ليلي بتحفظهم الاغنيه علشان الحفله
العيل: ايوه انا منهم
سيف: طيب يا حبيبي ليلي فين؟
العيل بعياط: خرجتنا بسرعه لما النار جت بس هيا جت تخرج الباب النار وقعت عليه ومعرفتش تخرج وقالتلنا نجري بره
ادهم: يعني ليلي جوه دلوقتي؟
ما استناش يكمل ولسه هيجري سيف مسكه
سيف: النار ماسكه كل حاجه ومش هتقدر تخرج استني بتوع المطافي
ادهم: سيف؟مش هعيش من غيرها تاني فاهم؟مش هعرف اصلا.

سابه سيف وهو عارف ان محدش هيقدر يوقفه اصلا
ابو ليلي مستغرب ان واحد مستعد يرمي نفسه في النار برجليه علشان خاطرها، دلوقتي عرف هيا بنته بتحبه قوي كده ليه؟

ادهم هيدخل من الباب اتلموا عليه بتوع المطافي ومنعوه وهو بيحاول يهرب منه وبيصرخ لازم يدخلها وبتوع المطافي بيقلوله خلاص لو حد جوه يبقى اتخنق من زمان لان النار تقريبا قضت على كل حاجه جوه واخر ما زهق منهم طلع مسدسه وقالهم اللي هيقرب منه هيقتله فخافوا وبعدوا عنه وهو رمي نفسه في النار
دخل جوي يدور عليها اكيد هتكون قريبه من المسرح، راح ناحيته واخيرا لمحها في الارض، جري عليها.

ادهم: ليلي ليلي فوقي فوقي علشان خاطري
ليلي بضعف: انت جيت؟اتأخرت كتير
ادهم: اسف حبيبتي بس جيت اهوه ومش هبعد تاني ابدا
ليلي: هنخرج من هنا ازاي؟
ادهم: مش عارف هتصرف، ولو مخرجناش يبقى على الاقل نموت مع بعض
ليلي: عايزه اعيش معاك
ادهم: هيحصل ان شاء الله هيحصل
حاول ادهم يدور على اي مخرج بس مفيش حتى الشبابيك عليها حديد
واخيرا فقد الامل انه يخرج فراح لحبيبته واخدها في حضنه وسكت
ليلي: مش هنخرج؟
ادهم: شكلها لأ.

ليلي: انا بحبك قوي يا ادهم وعمري ما حبيت غيرك ابدا
ادهم: وانا كمان بحبك وهفضل احبك
ضمها وحس بنفسها بيقف بين ايديه لان الدخان كان مالي المكان، دموعه
نزلت بصمت نبضها بدأ يضعف، ادهم واخدها في حضنه قوي وحاسس بيها بتموت لحظه بلحظه وهو بيتفرج عليها، واخيرا قلبها وقف بين ايديه وهو ضاممها، صرخ بصوته كله، لألألألألألأ.

ادهم ضامم ليلي وحس بقلبها بيقف بين ايديه واستكانت خالص، متخيلش ابدا ابدا انها هتموت بين ايديه...
وفجأه سمع صوت سيف بينادي عليه وانتعش امل جديد
ادهم: ايوه يا سيف انا هنا
سيف كان بيكسر في الحيطه من بره راكب جرار وبيكسر في الحيطه
سيف: ادهم ابعد عن الحيطه هوقعها
ادهم شال ليلي وبعد على قد ما يقدر وفعلا سيف هد الحيطه ودخله
اخد ليلي وجري بيها بسرعه على بره وهو مش عارف يعمل ايه.

الكل اتلم عليهم وابوها وامها وكل عيلتها وهيا راقده مش بتتحرك
ادهم: سيف فين الاسعاف؟
سيف: قدامهم خمس دقايق او اقل
ادهم: قلبها وقف تقريبا من ثلاث دقايق كمان خمسه هيبقي صعب
ادهم بدأ ينهار وهيعيط
سيف: اياك تنهار دلوقتي، خمس دقايق فعلا كتير، انت اتصرف انت اكتر واحد فينا بتتصرف في الظروف دي، انسي ان دي ليلي، دي زميل متصاب واحنا في مهمه وانعشها، ادهم فوق انعشها بسرعه والا هتخسرها والمره دي نهائي مفيهاش رجعه.

ادهم بصله للحظه وفهلا بدأ ينعش فيها ويحاول يعملها تنفس صناعي بس مش بتستجيب
سيف: مالها مش بتستجيب ليه؟ادهم فكر
ادهم: مش عارف؟الدخان، انا غبي، الدخان قفل مجري الهوا، لازم الهوا يوصلها الاول
سيف: عايز ايه قول
ادهم بيفكر ومرتبك جدا، عايز سكينه وقلم
سيف طلع مطواه من جيبه وبص للي حواليه وقال عايز قلم، جدها جابله
قلم، ادهم مسك المطواه وحطها على رقبه ليلي، جدها مسك ايده.

الجد: انا معرفكش، بس حاسس انها تهمك، ارجوك دي حفيدتي وانا مش مستعد اخسرها
ادهم: ولا انا كمان مستعد اخسرها
ساب ايده ووقف
ادهم عمل فتحه صغيره في رقبه ليلي وحط فيها انبوبه القلم واول ما حطه ليلي اخدت نفس طويل، وقامت كأنها بتغرق، ادهم ثبتها
ادهم: اهدي اهدي، انا جنبك اهوه اهدي حبيبتي اهدي
ضمها لصدره وهيا هديت واخيرا الاسعاف وصلت وشالوها كان عماد موجود مع بتوع الاسعاف ولسه هيركب معاها فأدهم مسك ايده.

عماد: ما تقولش حاجه، عارف انها مهمه ليك، عارف انها روحك وحياتك ما تخافش عليها
ادهم: انا كنت عايز اقولك اسف بس
عماد: لا ما تتأسفش يا سياده المقدم، دي حبيبتك من زمان لو حد المفروض يتأسف يبقى انا، على العموم مش وقته، حصلني على المستشفي
اخدتها الاسعاف ومشيت وهنا ادهم قعد على الارض
سيف: انت هتقعد قوم نروحلها المستشفي انت عايزها تفوق متلاقكش جنبها.

ادهم: لحظه، اديني لحظه، ليلي من شويه نفسها وقف وقلبها كمان وقف بين ايديا وانا استسلمت جوه، استسلمت للموت، اعتقد من حقي لحظه ارتاح فيها، بس لحظه، عشر سنين بعيد عنها ويوم ما اجيلها وتكونكل حاجه متاحه قدامنا قلبها يقف بين ايديا عارف يعني ايه قلبها يقف بين ايديا وانا استسلم كده، مش يمكن مش نصيبنا نكون مع بعض اصلا وربنا بيعمل كده علشان نفهم ان اننا مش لبعض.

سيف: ليلي عايشه واللي انت بتفكر فيه ده مش وقته، ليلي في المستشفي وهتبقي كويسه وده الوقت اللي ترتبطوا فيه ببعض كفايه بقى يا ادهم
جدها: قوم يا ابني وعلى رأي صاحبك كفايه بقى، عايزين نفرح ولو انت فضلت بعيد مش هنفرح، فكفايه كده
مسك ايده وقومه وراحوا للمستشفي كانت حالتها كويسه، هيا اتخنقت بس من الدخان غير كده كويسه، عيله ادهم اتعرفوا كلهم عليه وحبوه جدا حبوه اكتر لما رمي نفسه في النار علشانها.

ادهم: روح قلبي فاقت
ليلي: اه، قرب مني
ادهم قرب منها ومسك ايدها
ادهم: ابوكي بره
ليلي: ماليش دعوه بابويا، بحبك
ادهم: وانا كمان، مش هنخرج بقى من هنا انا زهقت
ليلي: زهقت مني؟
ادهم: عايز اتجوز يا ناس حرام بقى
ليلي ضحكت
ليلي: انت السبب في حد عاقل يخرم رقبه حبيبته؟عمرك شفت عروسه برقبه مخرومه؟
ادهم: لازم تكوني مميزه يا حبيبتي، وبعدين كنتي عايزاني اعمل ايه؟اسيبك تروحي مني؟
ليلي: يعني مكنش قدامك طريقه تانيه؟

ادهم: قوليلي انتي يا دكتوره كان المفروض اعمل ايه؟
ليلي: مش عارفه لو احنا بيكون معانا انبوبه بندخلها لحد الرئه بس ساعات
فعلا بنحتاج نعمل مجري للهوا كده، انت اتعلمت ده فين؟
ادهم: الجيش بيقولك اتصرف، سيبك المهم هنتجوز امتي؟
ليلي: انت عايز امتي؟
ادهم: انا عايز امبارح
اخيرا اتحدد معاد الفرح واتعمل احلي فرح لاحلي عروسين.

ليلي كانت ملكه جمال وادهم كان بدر منور جنبها كانوا لايقين على بعض جدا وشكلهم حلو جدا، وفوفا اخيرا فرحت بابنها وعملته فعلا فرح يحكي عنه، ادهم غني من قلبه وليلي كمان غنتله وكانت فعلا ليله العمر كل اصحاب ادهم حضروا الفرح وسيف رقص كتير في الفرح ده كان فرحان جدا بأدهم وبارتباطه بليلي
ادهم اخد عروسته وراحوا بيتهم واول ما دخل اوضه نومه وقف وسرح
ليلي: لا ممنوع السرحان نهائي، سرحان في ايه؟انا وجنبك اهوه.

ادهم: لا افتكرت حاجه بس
ليلي: افتكرت ايه؟

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة