قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل العشرون

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل العشرون

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل العشرون

وعد: انا هتمشي شوية عقبال ما عربية اوبر تيجي تمام...
نانسي: تمام...
نور: لا انا هخاف عليكي يا وعد...
وعد: متخافيش انا هبقي بخير...
وعد اتمشت و كانت الشوار ضلمة مفيش غير الاعمدة هي اللي منورة الطريق...
وعد حست بإن حد بيمشي وراها...
وعد(لنفسها): الف و لا لا، الف..
وعد(لنفسها): و لا ملفش...
وعد(لنفسها): لفي...
وعد لفت نفسها ببطء...
وعد(بصريخ): عاااااااااااااااااااااااااااااا..
شخص: ازيك، ليكي واحشة..

وعد: مين؟الحقوني..
الشخص مسكتها من رقبتها...
شمص: هخليكي تندمي انتي و هو...
-و في اللحظة دي نور و نانسي سمعوا صريخ وعد، و ادم و تميم و عز كانوا مروحين...
نور(بصريخ): وعد، وعد..
ادم: في ايه؟..
نور(بدموع): وعد وعد قالت هتتمشي و بعدين سمعنا صوت حد بيصرخ...
تميم: احنا لسة هنستني...
الكل لقي ان ادم اول واحد جري، و الباقي جريوا وراه...
اما عند وعد...
وعد: عايزة ايه؟انا معملتش حاجة...
شخص: انتي قتلتي...

وعد فتحت عنيها على آخرهم...
وعد: انا مستحيل اقتل انا بخاف من الحيوانات حتى، انتي شكلك غلطانة...
شخص: لا يا وعد مش غلطانة، هو زمانه جاي همشي انا دلوقتي، راجعة راجعة يا وعد ليكي انتي و ادم...
الشخص ده ركب عربيته و مشي بها بسرعة، اما وعد واقفة في حالة صدمة...
ادم: وعد وعد، حصلك حاجة؟
وعد بصتله لكن مردتش...
ادم(بقلق): وعد ردي...

وعد(بدأت تنهار): حرام عليك بقي حرام عليك من ساعة ما انت ظهرت في حياتي و انا حياتي اتلخبطت من ساعة ما انت بقيت في حياتي و انا مشفتش راحة يا شيخ يا شيخ بقي ابعد عني، و ربي ما مسمحاك، انا بكرهك بكرهك يا ادم...
ادم قرب عليها و خدها في حضنه و هي كانت بتضربه على صدره...
وعد(بإنهيار): بكرهك..
ادم(بخفوت): هشش، اهدي انا اهو معاكي...
وعد: للاسف انك جمبي و معاايا وجودك معايا خطر عليا و على عائلتي بكرهك...

تميم: حصل حاجة؟
نور: وعد حصل ايه؟ اتكلمي...
نانسي: مالك يا وعد؟
عز: يا بنتي انطقي...
وعد: مفيش حاجة كان في كلب هنا معدي و انا كنت خايفة بس...
نور: يا شيخة خوفتيني...
نانسي: اهم حاجة انك بخير...
عز(بهمس): اكتبها يا رب...
نانسي بصتله بإستغراب...
ادم: انتوا مستنين حد و لا هتروحوا ازاي؟.
نور: عربية اوبر، بس هما قالوا هيبعتوا واحدة تانية..
ادم: خلاص احنا هنوصلكوا...
نانسي: بس...
ادم: خلاص، يلا يا وعد...

و ادم مسك وعد من ايديها و ركبها العربية، و مشي علطول...
تميم: اركبوا...
نور: انا مش هركب معاك...
تميم(ببرود): براحتك...
تميم راح ركب و عز...
عز: يلا يا نانسي...
نانسي(بهمس): نور يلا الوقت اتأخر و وعد مشيت مع ادم...
نور: لا...
تميم طلع بالعربية و مشي...
نور(بعصبية): الحيوان الزبالة شوفتي عمل ايه، ده ده معندوش ذوق خالص و معندوش احترام...

تميم: اولا انتي اللي رفضتي تركبي، ثانيا احترمي نفسك و متغلطيش علشان متتهزأيش تمام...
نور: لا...
تميم: بكره شغل العيال...
عز: يلا يا نور يلا يا نانسي..
نو: تخلي تميم يطلب مني بكل ادب...
تمبم: نعم يا اختي...
تميم مسك دراعها و ركبها في العربية...
نور: يا غبي...
عز: تحبي تركبي زي بنت عمك و لا باحترام.
نانسي ركبت العربية..
و تميم طلع علطول...
-في عربية ادم...
ادم(بهدوء): حصل ايه؟
وعد ساكتة مش بتتكلم..

ادم(و هدوءه بدأ يقل): وعد حصل ايه؟
وعد(بسخرية): انا قاتلة...
ادم وقف العربية بسرعة...
ادم: بتقولي ايه؟
وعد: انا قتلت...
ادم: قتلتي مين و ليه و فين و ازاي؟ردي..
وعد: معرفش...
ادم شد وعد من شعرها و قربها منه...
ادم(بحدة): وعد انا صبري بدأ ينفذ انجزي اتكلمي...

وعد(بدموع): معرفش و الله ما اعرف، انا كنت بتمشي حسيت بحد ورايا لفيت لقيت بنت جزء من وشها محروق و شكلها مخيف فصرخت و لقتها مسكت رقبتي و كانت بتخنقني و قعدت تقول هرجعلك انتي و هو، قولتلها انا عملت ايه قالت انتي قتلتي، و بعدها قالت ليا انك دلوقتي جاي و هي هتمشي و هترجع ليا انا و انت تاني، بس ده كل اللي حصل...
ادم خدها في حضنه..
ادم: خلاص اهدي بطلي عياط متخافيش...
وعد: انا خايفة اوي...

ادم: خلاص انا جمبك..
وعد: بس ساعة ما البنت دي جت مكنتش جمبي و مش هتفضل جمبي طول العمر...
ادم غمض عيونه بآلم...
ادم: خلاص اللي حصل تنسيه...
وعد(بزعيق): انت ليه ليه عايزني انسي كل حاجة ها رد انت ليه بتقولي انسي كل حاجة انا مبعرفش انسي للاسف مبعرفش فاهم، يعني كل حاجة بتحصل و حصلت هتفضل في ذاكرتي، فاهم...
ادم(شبه هادئ): وطي صوتك...
وعد(بصوت عالي اكتر): لا مش هوطي صوتي يا ادم...

و في لحظة ادم مسكها من خصرها و (لخيالكوا)...
وعد(هي و بتأخذ نفسها): انت حيوان و زبالة و حقير و مش محترم و قليل الادب و سافل و ناقص تربية و عقل و..
ادم: كلمة كمان هيبقي في تطور يا وعد...
وعد بصتله بقرف و تقزز و سكتت...
ادم: شطورة بتسمعي الكلام...
وعد: علفكرة بقي اللي انت عملته حرام و مينفعش و هتتحاسب عليه، و كمان ده قرف انت ازاي قبلت بكدة تقبل على اختك يحصل ليها اللي حصل ده...
ادم(بكل برود): اكيد...

وعد بصتله بإستغراب و دهشة...
وعد(بهمس): معدوم الرجولية...
ادم: بالعكس ده قمة الرجولية و هيجي يوم و اثبتلك...
وعد: ده لو قعدت فيها...
ادم: تمام...
-اما في عربية تميم...
نور: عز ما تشغل اي حاجة تريحنا كدة..
تميم: انتي مش قاعدة في عربية بابي حضرتك...
نور: موجهتش ليك كلام...
تميم: العربية عربيتي بس...
نانسي: خلاص يا جماعة بعد اذنك يا استاذ عز شغل اي حاجة بصوت واطي...
عز: عيوني...

عز شغل اغاني و هو و نانسي و نور كانوا مبسوطين، تليفون تميم رن...
تميم قفل الاغاني و فتحه...
تميم: الو..
الشخص: الصفقة هتوصل امتي؟
تميم: لما الشيطان يؤمر..
الشخص: لاحظ انه اتأخر المرة دي..
تميم: الشيطان يتأخر براحته...
و قفل في وشه السكة...
تميم وقف عربيته جمب عربية تانية...
تميم: انزلوا..
ادم: انزلي...
وعد نزلت و نانسي و نور نزلوا...
عز: خلوا بالكوا من نفسكوا...
وعد(بهمس): نور هنعدي ازاي رفاعي مستحلف لينا...

نانسي: نتصل بالشرطة..
نور: الشرطة مبتعملش حاجة..
ادم: وعد..
وعد: ايه؟
ادم: شكلك حابة وقفة الشارع صح؟
وعد: انت مالك الله..
ادم قرب منها، و وعد كانت خايفة اوي..
نور: في ايه؟امشوا بعد اذنكوا..
نانسي: استاذ ادم احنا عايزين نروح...
ادم مسك ايد وعد..
ادم(بهمس): لا انا مالي دي هتعرفيها قريب قريب اوي يا وعد تمام، بس ساعتها هتندمي لانك مستمتعتيش بحياتك دلوقتي..
وعد: مش فاهمة...

ادم: هتفهمي قريب، بالنسبة لرفاعي اللي انتوا خايفين منه، احنا جايين معاكوا..
نور: لا شكرا مش محتاجين مساعدة..
تميم: طب نخرس بقي و لا ايه...
نور: اسكت ياض..
تميم: يا بت هقل منك قدام بنات عمك...
نور: و لا تقدر تعمل حاجة..
نانسي: طيب شكرا هنعدي ازاي برضو..
عز: اومال احنا هنا ليه؟
نور: ثانية ثانية بس، انتوا تعرفوا رفاعي منين؟
تميم: ذكية اوي..
نور: طبعا...
عز: ده بيتريق...
نانسي: طب عرفتوا منين برضو؟

ادم: لما كنت بوصل وعد هنا لقته كان بيحاول يتهجم عليها بس ضربته، تمام، يلا بقي نوصلكوا علشان وقفة الشوار دي لبنات الليل...
وعد(بعصبية): احترم نفسك انا سكتالك من الصبح...
ادم(بخبث و برائة مصطنعة): هو انا عملت حاجة؟
وعد(بهمس): و ربي لاوريك يا ادم الصبر...
ادم: يلا...
ادم و عز و تميم كل واحد ماشي جمب واحدة و خلاص راحوا عند اول الشارع...
رفاعي: هو ده يا رجالة...

شخص: ازاي رفاعي بيه يضرب و احنا موجودين يا رجالة...
شخص2: لازم نعلم عليه...
رفاعي: شكلك جبت اخواتك علشان مش هتقدر علينا لوحدنا...
عز(بهمس سمعه وعد و نور و تميم و نانسي): اوبس لعبت في عداد عمرك، اشرب يا معلم...
وعد: رفاعي عدينا و امشي احنا معملناش ليك حاجة، خلاص..
رفاعي: بعد ما اتعلم عليا وسط المنطقة و من مين من ده...

نور: دي مسمهاش منطقة احنا في مكان راقي علفكرة، معرفش ازاي سمحوا انك تبقي بلطجي كدة الله، ده مكان راقي مينفعش يبقي في بلطجية...
ادم(و هو بيقلع جاكت البدلة): قولت بقي اني مش هقدر عليك انت و صحابك صح..
رفاعي: اه...
ادم ودي الجاكت لوعد..
وعد: ادم بلاش عايزين نمشي...
ادم مسك واحدة من الرجالة و من ضربه واحدة رقبته اتكسرت...
ادم: لسة عند رأيك اني مش هقدر عليكوا صح...
رفاعي(بخوف بس مبينش): اه عادي يعني...

ادم مسك التاني و كسرله رجله و ايديه...
نور: ايه ده؟لا حرام وقفوه..
تميم(ببرود): هو استفز الشيطان يبقي يشرب بقي...
نانسي: عز كدة الناس هتموت...
عز(بهمس): ما دي شغلتنا...
نانسي: وقفه يا عز...
عز: الشيطان لازم يعلم عليه...
وعد: ادم خلاص يا ادم...
رفاعي فتح مطوته و قرب من نور...
نور: عااااا...
رفاعي: كله بقي كدة يمشي علشان مغزهاش...
ادم موقفش اي حاجة و فضل يضرب الرجالة بحركات موت...

وعد: ادم ادم وقف ضرب يا ادم...
نور: حد يلحقني...
رفاعي لسة هيضرب نور بالمطوة تميم مسك المطوة بإيده...
تميم(بغضب): ابعد...
رفاعي ساب المطوة بسرعة...
نور(بصريخ): تميم...
نانسي: ايه ده...
عز: اهدي حاجة بسيطة...
و في حركة غدر واحد جه من ورا ادم و زقه و ضربه بسلاح ابيض في جمبه...
وعد(بصريخ): ادم...
عز و تميم بدأوا يتعاملوا، و رجالة رفاعي تكتر..
و في ناس بدأت تصحي من نومها و تتفرج على الخناقة...

وعد(بصريخ): ادم ادم انت كويس...
ادم: هشش صوتك مزعج...
ادم قام ضرب مع عز و تميم...
وعد(بعياط): نانسي بسرعة روحي صحي ريان و حمزة و بدر و بابا و عمو يفضوا الخناقة ارجوكي...
نانسي جريت و طلعت خبطت على كل الشقق...
مصطفي(بخضة): في ايه يا بنتي؟..
نانسي(بصعوبة): رفاعي و رجالته اتهجموا علينا...
ريان: في ايه؟
مصطفي: انزل بسرعة يا ريان...
محمود: خير يا جماعة..
بدر: ايه اللي اخرك يا نانسي و حصل ايه؟

نانسي: رفاعي و رجالته اتهجموا علينا..
كل الرجالة نزلت...
منال: يالهوووووووووووي..
سعاد: ينهار اسود مكنش يومك يا سعاد...
سلوي: اهدوا بس اهدوا...
مايا: في ايه يا جماعة؟
سعاد: تعالي نشوف من البلكونة...
الباب خبط، منال فتحت..
سيلين: في ايه يا طنط؟
منال: بيتخانقوا في الشارع...
كل الستات راحت شافت من البلكونة...
وعد: ادم ادم انت مجروح كفاية بقي...
ادم: روحي البيت يا وعد...
وعد(بصريخ و عياط): لا لا كفاية بقي...

تميم: نور روحي بيتك مدي...
نور: لا انت ايديك متعورة كفاية كدة هتتلوث...
عز حد ضربه في وشه لكن رده كويس...
وعد(و هي بتغيب عن الوعي): ادم كفاية...
و بعدين وعد وقعت على الارض...
ادم: وعد وعد...
تميم و عز راحوا ضربوا...
و ادم راح لوعد...
ادم: وعد فتحي عينك...
نور: وعد فتحي عينك بقي...
مصطفي: وعد بنتي...
الشباب راحوا ضربوا مع تميم و عز..
محمود: طب يلا نطلعها البيت...

و قبل ما اي حد يتصرف، ادم شال وعد و مد راح ناحية البيت...
و فضوا الاشتباك و رجالة رفاعي برفاعي كلهم انتهوا..
تميم: مش قولتلك تروحي على البيت مسمعتيش الكلام ليه ها، ردي...
حمزة: نور اطلعي ورا وعد...
نور(بدموع): بس تميم اتعور...
ريان: انجزي يا بت اطلعي على فوق...
بدر: نفهم بس ايه اللي حصل؟

عز: كل اللي حصل ان مكنش في عربيات و وصلنا اخواتكوا، و لاحظنا انهم بيعترضوا طريق اخواتكوا فنزلنا ضربناهم و هما ضربونا و اتخرشمنا بس...
ريان: طب اتفضلوا فوق...
تميم و عز طلعوا...
اما ادم كان طلع بوعد و منال فتحت الباب..
منال: بنتي...
ادم: احطها فين؟
سعاد: حطها هنا...
ادم حط وعد على الكنبة...
ادم: حد يجيب برفيوم او اي ريحة...
نور جريت جابت ليه برفيوم بتاعها...
و ادم شممه ليها...

وعد(و هي بتفوق): آآه، كفاية يا ادم...
ادم: خلاص خلصت...
وعد(بزعيق بعد ما فاقت): انت حيوان اوي و قعدت اقولك كفاية كفاية لكن انت مسمعتش كلامي و واحد منهم ضربك بالمطوة، ارتاحت انت كدة...
ادم(ببرود): اسكتي، عارفة اني مبحبش الصوت العالي...
وعد(بهمس): الصبر يا رب، اهدي يا وعد اهدي...
وعد: نانسي بعد اذنك هاتيلي علبة الاسعافات الاولية..
ادم: يلا يا تميم.
عز: يلا بينا...

وعد: اقف هنا، تعالي اقعد علشان ارد الجميل..
ادم: انتي لو عايزة تردي جمايلك ليا هتدفعي كتير يا وعد...
وعد(بهمس): مش عايزة اذكر الست الوالدة بالسوء يا رب...
ادم: حاولي و هتندمي...
مصطفي: يا ولاد اقعدوا هتغيروا بس على الجرح و كمان الوقت اتأخر...
محمود: يلا بقي...
سلوي: اسمعوا الكلام...
ادم و تميم و عز قعدوا...
و وعد بتخيط الجرح لادم، و نور بتطهر الجرح لتميم، و نانسي بتطهر لعز مكان الجرح برضو...

سيلين: بدر انت متعور...
بدر لاحظ قلقها عليه..
سيلين: اقعد هطهرلك الجرح...
ريان(بهمس): عاملة ايه دلوقتي؟
مايا: الحمد لله، شكرا...
منال: هعمل اكلة خفيفة كدة...
سعاد: خديني معاكي...
وعد(بهمس): مكنش لازم تعمل كدة...
ادم(بهمس): هيجي يوم هتفهمي فيه كل حاجة..
وعد(بهمس): يا رب يبقي بدري قبل ما اتجوز..
ادم(بهمس): اشمعنا يعني؟

وعد(بهمس): اصل انا ناوية اتجوز واحد كدة من اللي بيغيروا دول و من البصة بس اخاف، فلما اتجوز مش هتكلم مع رجالة غيره لاني دي هتبقي رغبته طبعا...
ادم(بهمس): مجنونة و غبية...
وعد(بهمس): شكرا...
نور(بهمس): شكرا..
تميم(ببرود): عادي..
نور(بهمس): جايب البرود ده منين؟
تميم: هبقي ابعتلك العنوان في ماسدج...
نور(بهمس): بتنقط سكر سكر يا شيخ...
تميم: متشكر...
نانسي(بهمس): مكنش لازم تعمل ده كله...

عز(بهمس): ازاي و انتي هتبقي مراتي ان شاء الله؟
نانسي بصتله بإحراج و كملت تطهير...
سيلين(بهمس): حاسس بوجع؟
بدر(بهمس): لا..
سيلين(بهمس): تمام...
بدر: (بهمس): شكرا..
سيلين(بهمس): عفوا...
وعد(بهمس): انت ازاي مش موجوع؟
ادم(بهمس): انتي اللي طرية متستحمليش...
وعد(بهمس): لا انا مش طرية علفكرة...
ادم(بهمس): باين بأمارة ابن اختي هو اللي اغمي عليه...

وعد(بهمس): علفكرة انا لما بيبقي في ضغوطات عليا كتير او عشت تحت ضغط كبير بيغمي عليا، تمام، بمعني اصح تراكمات...
ادم(بهمس): تمام...
منال: العشاء جهز...
ادم: وقت تاني بقي حضرتك، احنا هنمشي...
مصطفي: ابدا و دي تيجي ازاي؟انتوا كمان هتباتوا...
تميم: لا شكرا لذوق حضرتك...
نور(بهمس): من امتي الاحترام؟
عز(بهمس لادم): انا عايز انام جمب حبيبتي انا بقولكوا اهو...
ادم: شكرا لحضرتك تعبناكي...
سعاد: لا يا ابني تعالوا...

الكل قام راحة على السفرة...
وعد: مايا حبيبتي عاملة ايه؟..
مايا: الحمد لله...
نانسي: هي جت هنا ازاي؟
نور: مش مهم المهم انها معانا...
ادم كان مركز مع مايا اوي...
وعد خبطته في جمبه اللي بيوجعه...
ادم كتم وجعه...
وعد(بهمس): خطيبة اخويا شيل عينك...
ادم: من امتي الكلام ده؟
وعد(بهمس): لا لسة هنتكلم يعني، احنا حاجزينها لريان تومام، كل بقي...
و بعدين الباب خبط...
ريان: قومي افتحي يا وعد...
وعد: قوم افتح يا حمزة...

حمزة: قومي افتحي يا نور...
نور: قوم افتح يا ريان...
ريان: قوم افتح يا حمزة...
حمزة: قومي افتحي يا وعد...
وعد: قومي افتحي يا نور...
منال: بسسسسسسسسسس، هقوم افتح انا جتكوا نصيبة في شكلكوا...
وعد: نبع الحنان انتي...
منال فتحت الباب...
سيرين(بفرحة): هو الشيطان هنا؟..
منال: بنت احترمي نفسك شيطان مين؟
سيرين: اهو الشيطان...
سيرين: انا سيرين بنت عم وعد و نور و معجبة بحضرتك جدا...
ريان(بهمس): الحق دي بتشقطه...

بدر(بهمس): قصدك شقطته...
ادم: اه تمام...
وعد(بهمس): هتجبلنا العار...
سلوي: سيرين اقعدي مكانك...
سيرين: وعد حبيبتي ما تقومي من هنا...
وعد: انا مش حبيبة حد، تومام، و روحي اقعدي في حتة تانية بقي..
سيرين(بتكتم غضبها): ماشي يا روحي...
سيرين: انت بقي يا شيطان صورك مالية الاوضة عندي اصل انا بحب مهناتك اوي...
نانسي: خلاص يا سيرين...
تليفون ادم جاتله ماسدج...
وعد(بهمس): خير...

ادم(بهمس): بطلي فضول شوية، و مفهاش حاجة...
و بعد ما خلصوا اكل...
مصطفي: لازم تباتوا الوقت اتأخر...
تميم: شكرا لحضرتك بس احنا هنروح...
محمود: هتكسفونا...
ادم: خلاص يا عمو، هنبات فين؟
مصطفي: نانسي هتباتي مع نور في اوضتها، و ادم و تميم و عز هيباتوا مع بدر في الشقة، و مايا هنا مع وعد...
ادم: تمام شكرا لحضرتك، معلش هنتعبكوا...
محمود: احنا اللي متشكرين ليك اوي، انكم انقذتوا البنات...
تميم: و لا يهمك...

عز: طب فين؟
بدر: اتفضلوا في الدور اللي فوق...
بدر و ادم و تميم و عز طلعوا مع بدر شقته...
نانسي نزلت مع نور...
و مايا و وعد دخلت اوضتها...
سيرين و سيلين نزلوا شقتهم...
بعد ما الكل نام...
وعد(لنفسها): هندمك يا ادم على كل اللي عملته النهاردة...
و افتكرت قربها منه و اللي هو عمله و ازاي دافع عنها...
وعد(لنفسها): اوف بقي انسي...
وعد: مايا مايا..
وعد: تمام نامت...

و خرجت للبلكونة بتاعتها، و طلعت من جيب بنطلونها موبايل ادم...
وعد(لنفسها): هتندم...
و لسة بتبدأ تفتح الموبايل، تلاقي اللي رجله دلدلت من البلكونة اللي فوقها و في اقل من لحظة كان نزل بلكونة وعد...
وعد فتحت عنيها على آخرهم من الصدمة...
ادم(بخبث): ايه يا وعودة؟شكلك اتفأجتي، صح.
وعد بلعت ريقها و حطت الموبايل في الجيب...
وعد(بهمس و خوف): ايه اللي نزلك هنا؟.
ادم(بخبث): انتي عايزاني اعمل ايه؟

وعد: انت عايز ايه و كمان الجرح موجعكش؟..
ادم: لا خالص حتى شوفي...
و مسك ايديها و حطها مكان الجرح و في اقل من لحظة كانت في حضنه...
وعد(بشهقة): انت مجنون!
ادم: ليه بس يا وعودة؟
منال: وعد انتي فين؟

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة