قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الأول

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الأول

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الأول

-في مكان شبه مهجور او يعتبر صحراء...
شخص1: يلا الشيطان قرب يوصل انجز...
شخص2: ده لو جه ملقاش البضاعة اتنقلت هينفخنا...
شخص3: انتوا خايفين كدة ليه؟
شخص1: ما انت متعرفش الشيطان، لانك لسة جديد...
شخص2: اخرسوا بقي و انجزوا انقلوا البضاعة...
=في مكان بعيد نسبيا...
شخص: خلي بالك يا احمد انت بتعلب مع الشيطان و انت مش قده...
احمد: انت خايف ليه يا انور احنا مظبطين كل حاجة، هننهي عليه...

انور: برضو مش مطمن الشيطان مش هيقع بسهولة..
- و بعدين لقوا في حدود 7عربيات قدامهم، اول عربيتن نزلوا منهم رجالة لابسة بدل سودة، و بعدين عربية بابها اتفتح و نزل منه عز و معاه شوية رجالة، و بعدين تميم نزل من العربية اللي ورا عربية عز، و راح ناحية عربيه وراه و فتح بابها، نزل الشيطان بهيبته، و تميم قفل الباب...
الشيطان وقف في النص و جمبه تميم و الجمب التاني عز الدين...

= ممكن التخيل بالنسبة ليكوا يكون بطئ، لكن كل اللي انا وصفته يعتبر حصل في اقل من دقيقتين
احمد: اهلا بالشيطان...
ادم: فين البضاعة؟
احمد: نقلناها كلها يا باشا...
عز راح حط قدامه شنطة و رجع مكانه تاني...
ادم: افتح الشنطة...
احمد فتحها لقي فيها مسدس...
احمد: هو ايه ده؟
ادم: ده جزاء اللي يلعب مع الشيطان...
و طلع مسدسه و ضرب اللي اسمه احمد رصاصة في رأسه...

انور(بخوف): و الله و الله يا شيطان و الله قعدت اقوله لا بلاش ارجوك بلاش، بس هو مسمعش كلامي...
الشيطان سابه و راح على عربيته، تميم طلع مسدسه ضرب اللي اسمه انور ده موته...
عز راح اطمن على البضاعة و ركب عربيته...
و بعدين الكل ركب العربيات، و مشيوا...
-الكلام ده كان في حدود الساعة 5 الفجر...
في مكان تاني...
في عمارة عائلة النجار(فيها اربع اخوات)...
تحديدا في شقة عائلة مصطفي النجار(والد وعد)...

تمشي بنت كإنها سكرانة، و ماشية مش شايفة قدامها اساسا...
منال(ام وعد): هو انتي هتفضلي كدة كل شوية داخلة راحة على الحمام...
وعد: و الله ما فاضية، انا راحة الحمام باي...
وعد دخلت الحمام و خرجت كملت نومها...
-في الصباح الباكر في حدود الساعة 7...
منال: وعد قومي انجزي...
وعد لا رد...
منال: وعد قومي يا بت مش عليكي شغل، وعد..
وعد لا حياة لمن تنادي...
منال: انا زهقت منك اوف نومك تقيل...
منال سمعت جرس الباب...

-الباب اتفتح...
نور: اهلا يا منولة حبيبتي انتي...
منال: اهلا يا روحي...
نور: منها لله بنتك خلتني اصحي من الساعة 6..
منال: مش عايزة تصحي...
نور: كماااان آآآآه يا رب، انا لو قطعت علاقتي ببنتك اكيد هتعذريني...
منال: اكيد...
مصطفي: صباح الخير يا نور...
نور: صباح الفل و العسل و الياسمين...
منال: هدخل احضر الفطار يا نووووور...
نور: بتغيري يا بيضة، ههههه
مصطفي: عاملة ايه يا نور حياتي...
نور: منال لو سمعتك هتعلقك...

مصطفي: هههههههههه، عندك حق..
نور: انا راحة اصحي بنتك الميتة دي..
مصطفي: ربنا معاكي...
نور دخلت اوضة وعد، و قربت من وعد ضربتها قلم على وشها، خلي وعد تقوم مفزوعة...
وعد: الحقووووووووووووووووووووووني...
نور: هههههههههههههههه منظرك تحفة...
وعد: اه يا حيوانة، و ربنا لوريكي...
نور طلعت تجري و وعد وراها...
وعد: انا تضربيني قلم و لا عاش و لا كان يا روح امي...

ريان: كدة نور تضربك يا وعد لا لا عيب في حقك، انا بهدي النفوس..
منال: اخرس يا ريان...
مصطفي: طول عمرك بتهدي النفوس..
ريان(بغرور مصطنع): زود عندك البنات بتحبني...
وعد: لا يا شيخ...
و نور و وعد نزلوا في ريان ضرب...
نور: انا هخرشملك وشك علشان مفيش فردة جذمة تبص ليك...
مصطفي: خلااااااص بس بقي انتوا كبرتوا...
منال: الفطار جهز يلا...
وعد: هخش اغسل وشي...
ريان: ما انتي عينك مفنجلة اهي...

نور: لا و النبي هي معفنة زيك...
وعد: اختي و ربي...
ريان: ايه اخبار الحمام؟
منال: كانت زي الميتة امبارح...
الكل ضحك...
وعد: بتنقطوا سكر...
و بعدين الكل قعد فطر...
وعد: هخش البس يا نور...
نور: ماشي انجزي...
وعد دخلت لبست بنطلون و قميص و سيبت شعرها..
وعد: انا جاهزة يا بابا..
مصطفي: يلا يا ولاد اوصلكوا...
ريان: بابا انا خلاص كبرت هعتمد على نفسي..
نور: لا و النبي...
وعد: يلا يا بابا احنا هو عايز يعتمد على نفسه...

نور: يلا يا عمو علشان مردش عليه و يزعل...
ريان: بتنقطي عسل يا ختي...
منال: خلي بالكوا من نفسكوا...
مصطفي: بحبك يا روحي...
منال(بإحراج): و انا كمان هتوحشني...
وعد: احم احم نحن هنا...
مصطفي: يلا يا جذم قدامي...
ريان نزل الاول. و بعدين كلهم نزلوا وعد و نور و مصطفي و ركبوا عربية مصطفي...
و بعدين و هما ماشين بالعربية لقوا ريان واقف مستني مواصلات على اول الشارع...
نور طلعت رأسها من الشباك...

نور: ايه يا عم الوحش، عجبك الاعتماد عن النفس...
ريان: بتنقطي سكر...
ريان ركب معاهم...
وعد: ايدا يا ريان الاعتماد باين اوي...
ريان: عجبك كدة يا حاج انا مش عايز ارد و انت موجود...
مصطفي: لا الاحترام باين...
مصطفي وصل ريان لمقر عمله، و وصل وعد و نور المستشفي اللي هيشتغلوا فيها...
مصطفي: خلوا بالكوا من نفسكوا...
وعد: ماشي يا كبير...
نور: باي يا وحش...
مصطفي: مش هتتغيروا...
مصطفي راح على شغله...
-عند ريان...

معتز(صديق ريان في الشغل): جت هنا موزة جامدة اوي يا معلم...
ريان: يا بني في حاجة اسمها ازيك عامل ايه...
معتز: ازيك عامل ايه، بس برضو مش عايز تشوفها...
ريان: لا مش عايز، وسع بقي اروح اشتغل...
موظف: ريان المدير عاوزك...
ريان: عاوزني انا؟!
الموظف: اه، ريان راح عند المدير و خبط، و دخل...
اول ما ريان ما دخل، لقي بنت في غاية الجمال و المدير...
مؤمن: ازيك يا ريان...
ريان: ازاي حضرتك يا فندم انا تمام..

مؤمن: دي مايا زميلة جديدة لينا هنا...
ريان: اه اهلا تشرفنا يا فندم..
مايا: شكرا...
مؤمن: دي هتبقي مسؤليتك يا ريان...
ريان: مش فاهم حضرتك؟
مؤمن: يعني هي هتبقي تحت تدريبك...
ريان: اه فهمت يا فندم...
مؤمن: مايا روحي مع استاذ ريان و هو هيفهمك كل حاجة...
مايا: اوك شكرا...
ريان: اتفضلي...
ريان خرج هو و مايا...
معتز(بهمس سمعته مايا): لحقت تشقطها...
ريان لسة هيتكلم لقي قلم على وش معتز...

مايا: لما تيجي تتكلم عليا اتكلم بادب، او متتكلمش اصلا و احسنلك لما تشوفني تمشي من الناحية التانية فاهم...
ريان(بصدمة): خلاص يا معتز خلاص يا انسة مايا...
ريان خد مايا و مشي و كان بيعلمها الشغل و هي كانت بتفهم بسرعة و تستوعب...
(مايا بنت جميلة واثقة من نفسها اوي كدة و بنت مؤمن صاحب الشركة بس مبتحبش المظاهر و الكلام ده)...
-عند البنات نور و وعد...

وعد: احم لو سمحت احنا لسة جداد هنا ممكن نعرف فين الدكتور محسن...
ممرضة: الدكتور محسن اتفضلوا هوريكوا فين مكانه..
نور: شكرا جدا لحضرتك...
ممرضة: و لا يهمك...
الممرضة وصلتهم و خبطوا على الباب، و دخلوا..
محسن: اهلا اهلا ازيكوا...
نور: تمام يا فندم...
محسن: كبرتوا بسرعة مين فيكوا وعد و مين نور؟
وعد: انا وعد يا فندم..
نور: انا نور...

محسن: طيب يا شباب عايزين بقي عمل جد و شغل يبقي جد في جد، لازم نثبت مهاراتكوا...
وعد: ان شاء الله يا فندم..
نور(و هي بتكتم ضحكتها بصعوبة): اه اكيد يا فندم...
و بعدين محسن اتصل بشخص..
الباب خبط...
محسن: ادخل...
محسن: ازيك يا مهاب...
مهاب: تمام يا دكتور..
محسن: دول وعد و نور زمايل جداد..
مهاب: اهلا تشرفت بيكوا..
نور: شكرا..
محسن: مهاب هيوريكوا شغلكوا...
وعد: شكرا يا دكتور و ان شاء الله نبقي قد ثقة حضرتك...

محسن: اتفضلوا...
و اول ما خرجوا وعد و نور مبطلوش ضحك...
مهاب(بإستغراب): في ايه بطلوا ضحك...
وعد: لا مش قادرة قسما بالله...
نور: هههههههههه قال بيقول ايه عايزين جد و شغل...
وعد(و هي بتضحك جامد): ميعرفش اللي فيها...
شخص(من خلفها): و يا تري ايه اللي فيها؟..

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة