قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية ماسة الرعد الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل التاسع عشر والأخير

رواية ماسة الرعد الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل التاسع عشر والأخير

رواية ماسة الرعد الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل التاسع عشر والأخير

نزلت لؤلؤة وخلفها محمد وخرجت برا الشركة توجه إليهم الحرس بالسيارات ولكن تركتهم لؤلؤة ومشيت.

محمد: لؤلؤة تعالى اركبي
لؤلؤة: انا مش هروح هتمشا شوية
إحدى الحرس: آنسة لؤلؤة لازم تتفضلي معانا
لؤلؤة: روحو انتم وملكوش دعوة بيا
سارت لؤلؤة في الشوارع والاماكن وبتدت صور تظهر أمامها وخيالات ليها مع شاب تضحك وتلعب في الشارع وتصور الكثير من الصور الى ان أصبحت الرويه شبة معدومة فتوجهت الى كافيه وجلست وطلبت قهوة وبعد شوية أحضر العامل القهوة وتركها وغادر.

مر وقت وقامت لؤلؤة من الكافيه وسارت في الشوارع الى ان وصلت إلى إحدى النوادي الليلية فدخلت وجلست على إحدى الطربيزات.

لؤلؤة لنفسها: انا هفضل كده لغاية امتى انا تعبت عيلتى بيخبو عليا الحقيقة، ومين ظافر ده وايه كميه الأمان و الحنان و الدفا الى في حضنة ده، انا مين معايا ومين ضدي انا مش فاهمة حاجة، ههه حتى الدكتور طلع معاهم بس ياترا مع مين مع عيلتي ولا مع ظافر ابن الناصحة افتكر انى مشوفتوش وهو بيغمز لظافر، اللعب بقي على كبير اوى ولسه اللي جاي احلى على رأي تامر حسني وغمضت عيونها ورجعت رأسها الى الخلف.

ابتدت الموسيقي في الإصدار واتجه الجميع الى صالة الرقص و اخذو يتمايلون على أنغام الموسيقي.

شعرت لؤلؤة بأحد يجلس بجوارها ففتحت عيونها قابلت عيون سوداء تشبة عيون الصقر انسحر الرجل بجمال عيون لؤلؤة ولون الروج الأحمر على شفايفها وضع الرجل ايده على فخدها ومرر ايده عليه.

انتفضت لؤلؤة وجاءت لتقوم وجدت مجموعة من الحرس يقفون أمامها
الرجل بسخرية: اقعدي مش هتعرفي تروحى لوحدك
لؤلؤة ببرود: يبقي بتحلم
الرجل: اكيد بحلم مانا ادامى ملاك بعيون زرقة وشفايف كريز
لؤلؤة بحدة: انت مجنون انت مين اصلا
الرجل: انا هسامحك علشان شكلك متعرفنيش انا ديفيد الفونس ولقبي الصقر
لؤلؤة بلا مبالاه: معرفكش بردو من فضلك ابعد رجالتك عن طريقي عوزة امشي.

ديفيد: مستعجلة اوى تعالى نطلع في أوضة فوق ولا اقلك تعالى نروح بيتى هنعرف نستمتع اكتر يالا
لؤلؤة بغضب: انت عارف انا مين
ديفيد: مين يعني
لؤلؤة: انا حبيبه ظافر الأندلسي يا غبي
ديفيد: انتى حبيبه ظافر الأندلسي ههههههههههه عمر ظافر مكان ليه حبيبه غير واحده وبس وهي مصرية
لؤلؤة: وياترا عارف اسمها
ديفيد: اكيد هي ماس او دهب او لؤلؤ حاجة ذي كده.

لؤلؤة بابتسامة: لا اسمها لؤلؤة الحديدي ويالا غور من وشي علشان عوزه أفضل لوحدى
ديفيد: شكلك هتموتى النهاردة بس بعد ماخد الى عاوزه
لؤلؤة ببرود: شكلنا هنرجع لأيام الشقاوة تانى
قلعت لؤلؤة الجاكت وفضلت بالبدي والبنطلون وفي لحظة واحدة كان ديفيد في الأرض
نظر الجميع لبعضهم ونظرت لؤلؤة لايديها بستغراب ولكن أن سحبها الى احضان شخص وكانت هتضربة ولكن شعرت بالأمان والراحة فعلمت بأنه ظافر.

التفت الحرس وديفيد ووجدو ظافر الأندلسي أمامهم ولؤلؤة بين احضانه
ظافر بحده: حسابي معاكم لسه مخلص وسحب الجاكت في ايد و لؤلؤة في ايد وغادر الملهي الليلي وادخلها السيارة بغضب ولم يعلم بخبطة لراسها في السيارة وساق السيارة بسرعة عاليه.

كانت لؤلؤة تجلس بجوار ظافر في السيارة ببرود رغم الألم الذي تشعر بيه في رأسها منذو الصباح وزاد بخبط ظافر لها في السيارة.

بعد مده وصل ظافر الى قصر چوزف ونزل وتوجه الى باب لؤلؤة ونزلها ودخلها القصر
چوزف: لؤلؤة كنتى فين
لؤلؤة: كنت بتمشا
ظافر بغضب: متقولى انك كنتي في ملهي ليلي وواحد عرض عليكى ليلة مخلاص انتى اتعوتي على كده واحد يعتدي عليكى والتاني تروحي معاه بمزاجك خلاص الأخلاق انعدمت وبقت زباله اقعده في قصر مليان رجالة ولا هامك وبتلبسي قصير وعريان.

لؤلؤة بدموع: ياااااااه انت شيفنى وسخة اوى كده خلاص الحمد لله انى مش فكراك وفعلا عندك حق انا غلطانة انى جيت هنا وانا هريحك يا ظافر بيه حتى يوم مفتكرك هجبر نفسي على نسيانك علشان انت محترم وانا تربية وسخة اااه على فكرة مكنش بمزاجي انه يعتدي عليا ده كان طار قديم لعيلتى وانا الى شلت الليلة وإلى حصل دلوقتي انا كنت هتصرف وقعادى هنا وسط الرجالة وبلبسي ده الى اعرفة ان مفيش واحد فيهم بص ليا بصه وحشه وعلى طول الحرس عيونه في الأرض بعد اذنك.

صعدت لؤلؤة الى غرفتها وهي تبكى بشده وكان صوت بكائها يالم قلب ظافر بشده
چوزف: ليه ظافر ليه
ظافر: غصب عنى لما شفت الراجل بيحط ايده عليها مشفتش ادامى
محمد: بس انت قسيت عليها اوي
ظافر: هطلع اصالحها
مايكل: انا اسف بس لو فكرت تاذيها انا الى هقف في وشك لانها مش بتعتبرنى الحارس بتاعها لا بتعتبرنى أخوها ودرعها اليمين
ظافر: وانت كنت قد الإختيار شكرا.

صعد ظافر الى غرفة لؤلؤة وجدها تتام على السرير وتبكى بشدة تألم قلب ظافر على معشوقته فتوجه إليها.

ظافر بحنان: انا اسف يا قلب الظافر مش بحب حد يقرب منك
لؤلؤة بصوت عالى: أخرج برا وبعد عنى
ظافر بالم: والله غصب عني غرت عليكي منه ومن في راجل يشوفك
لؤلؤة بدموع غزيرة: بس انت طعنتني في شرفي وأخلاقي وسمعتي وانت عارف انى مش كده ومش بحب حد يقرب منى.

ضمها ظافر لحضنه وشالها وجلس على السرير وهي بين احضانه
ظافر بحنان: خلاص كفاية عياط شايفة عيونك الحلوة الزرقا بقت شبه الطماطم المستوية اذاي بتوجعك
لؤلؤة: اه بتوجعنى اوى وكمان أيدي مكان مسكتك وراسي كمان لما رمتني في العربية خبطها جامد
ظافر بحب: يالهوي يبقي نبتدي نعالج كل ده
لؤلؤة بستغراب: اذاي
ظافر بغمزة: كده.

ابتدي ظافر يبوس رأسها وايديها وصعد الى خدودها الحمر وباسهم بنعومه وطلع على عيونها وباسهم بسعادة وعندما نظر إليها وجدها تغمض عيونها باستمتاع فضحك ونظر إلى شفايفها واخدهم في جوله طويله وكان يضع ايد على رأسها واليد الآخر على خصرها ويضمها بشدة.

بعد ظافر عنها بعد مده وضمها لحضنه
ظافر بحنان: لؤلؤتي فتحي عيونك
فتحت لؤلؤة عيونها وكانت باللون الأزرق الفاتح وكانت تنظر إليه بعشق وحب
لؤلؤة بصوت واطي: عوزة انام
ظافر: حاضر يا قلب ظافر
وضعها ظافر على السرير وخلع البوط ونام بجوارها ووضع رأسها على صدره ونامو الاثنين بفرحة.

في الأسفل
محمد: تفتكر ضربو بعض
مروة: انت مجنون ولا المرض بهتو عليك اكيد ظافر مش هيضربها ديه هي ممكن تولع فيه عادي
مايكل: بصراحة عندك حق هي لما بتتحول بتبقي جبروت
محمد: يعنى انا الى غلطان دلوقتى انا طالع انام
مايكل: وانا كمان
صعد محمد و مايكل الى غرفهم وفضلت مروة و چوزف
چوزف بحده خفيفة: يا ريت نبطل ضحك شوية مع مايكل مفهوم
مروة: بتقول لمين الكلام ده
چوزف: ليکي انتي اکيد.

مروة: اسمع يا عم الكتكوت انت انا مصرية وبنت بلد يعنى متخلنيش اعمل الصح معاك
چوزف بتعجب: لا والله
مروة: اه والله تحب تشوف
چوزف بغمزة: أحب اوي
وما هي الا لحظات وكان چوزف يجلس على الارض ويتألم بشدة
چوزف بالم: يا مجنونة هنجوز اذاي دلوقتي وهنخلف اذاي ضربتينى بالقضية يا مفترية والله ما سايبك بس استريح شوية
مرة بضحكة: ابقي سلملي على نفسك يا عسل
چوزف بالم: طيب تعالى سعدينى مش قادر أقف على رجلى
مروة: بتتكلم بجد.

چوزف: ايوه
توجهت مروة له وساعدته وصعدت به على الغرفة وما هي الى لحظة وكانت مروة تنام على السرير وهو فوقها ويسبتها.

چوزف بوقاحة: ها يا حلوة تحبي تحملى في ولد ولا بنت
مروة برعب: چوزف قوم انا اسفة
چوزف: شيفك قلبتى فرخة يعنى
مروة بدموع: ونبي متعمل حاجة وانا هسافر بكرا الصبح انا اسفة
چوزف بسرعة وهو يوقفها: انا اسف والله كنت بضحك معاكي انا عمري مهازيكي انا حبيتك اوى انا عارف أننا شوفنا بعض من يومين بس انا عمري مشفت عيون سوده حلوة اوى كده انا بحبك وعملى حسابك هنخلص من موضوع لؤلؤة و ظافر وهاجي اتجوزك وانتهي الكلام.

باس چوزف خدودها وفتح الباب وخلها تخرج
چوزف بحب: يخربيت فقرك عسل الله يحرقك يا لؤلؤة علمتيني الكلام البيئه يالا اروح انام بسرعة علشان اصحى احب في ميرو شوية.

اتحرك چوزف بصعوبة ونام على السرير وضحك.

في الصباح
استيقظ ظافر ووجد لؤلؤته بين احضانة تمام بأمان كالقطة الصغيرة فضمها اكتر و فضل يبوس فيها لغاية مصحيت.

ظافر: صباح الورد والياسمين على عيونك يا لؤلؤتي الغاليه
لؤلؤة بابتسامة جميلة: صباح النور ظافي
ظافر بحنان: صباحك عسل يا قلب ظافي
ظافر بخضة: انتى قولتى ظافي صح
لؤلؤة بستهبال: انت الى قولتلى انى كنت بقول كده ليك صح
ظافر: اه صح يالا خدي دش وانا هروح اخد دش في أوضة تانية ماشي
لؤلؤة: ماشي
غادر ظافر وضحكت لؤلؤة بشدة
لؤلؤة بضحكة خبث: والله لوريك يا ظافي.

توجهت لؤلؤة الى الحمام واخدت دش وبعد فترة خرجت وهي تردي برنس الحمام وكانت تلف شعرها بالفوطة ولكن شعرت باحد ينظر اليها خافت لؤلؤة بشدة لأنها افتقرت الحادثة فبسرعة نزعت الفوطة ونظرت برعب.

ظافر بخوف: مالك حبيبتي فيكى ايه
لؤلؤة برعب: أخرج برا متقربش
ظافر بحنان: لؤلؤتي انا ظافر انا عمري مهعمل حاجة فيكي وحشة
لؤلؤة بدموع: طيب ابعد ونبي
ظافر بصدمة من دموعها: لؤلؤتي الغاليه انتى خايفة مني
هزت لؤلؤة دماغها بسرعة وخوف فغمض ظافر عيونه بالم من رعب صغيرته منه
ظافر بحنان: خلاص حبيبتي انا هبعد وانتى ألبسي وانا هفضل هنا وانتى خشي أوضة اللبس.

جريت لؤلؤة على جوه ولبست وضحكت
لؤلؤة بضحكة: لؤلؤة 1: ظافر 0
خرجت لؤلؤة وجدت ظافر يجلس علي السرير
ظافر بحنان: تعالى لؤلؤتي اسرحلك شعرك ذي زمان
لؤلؤة بفرحة: بجد
ظافر بضحكة: بجد
جلست لؤلؤة امام ظافر وفضل يسرح شعرها بحنية وعملها شعرها على شكل سنبلة جميلة.

ظافر: حلوة يا قلبي
لؤلؤة بفرحة: حلوة اوى وباست خده
ووقفت امام المرايا فرحانه بيها فذهب ظافر وضمها لحضنه وبس عنق الرقبه
ظافر بحب: تعالى ننزل نفطر
لؤلؤة: ماشي بس نفطر برا ونبي
ظافر: ملاكي يامر وانا أنفذ
نزلو الى الاسفل ووجدو الكل يجلس ومروة وشها احمر من الكسوف
لؤلؤة: ايه ده چوزف أخيرا هيجوز
چوزف: ايوه لي لي هجوم البت الهبلة ديه.

لؤلؤة: هبلة طيب حاسب على نفسك علشان احنا المصريات ممكن نقطع الرجالة ونعمل عليكم شربه
ظافر بضحكة: مفترية يا روحى
لؤلؤة: مبروك يا چوچو
مروة بغيرة: ايه چوچو ديه اسمه چوزف وبس
ظافر بغمزة: شكلها بتغير يا وحش ههههههههههههه
مروة ببرود: اغير على مين ده شبه جدو
چوزف: تحبي تعرفي قوة جدو يا عسل
محمد: طيب لؤلؤة انتى محتاجانى في حاجة ولا أسافر
ظافر: خليك شوية وتفرج على البلد حلوة على فكرة
محمد: تمام.

في احدي المطاعم
كانت تجلس لؤلؤة امام ظافر الذي يتغزل فيها ويدلعها
جاءت بنت وسلمت على ظافر
البنت: هاي ظافر
ظافر: اهلا وسهلا
البنت: انت مش فاكرني انا سيلا
ظافر برعب: ااه افتكرتك
سيلا: وحشتني اوى
لؤلؤة بغضب: متشوفيش وحش يا روحي
قامت لؤلؤة يضرب البنت وجدتها من شعرها بغل لغاية محاول ظافر بعد لؤلؤة عنها.

لؤلؤة بدموع: ااااه مانا فاقدة الذاكرة بقي وانت تلعب براحتك عرفت كام واحدة عليا ظافر ها نمت مع كام واحدة غيري جسمك ده شاف كام واحدة
ظافر بسرعة: يشهد ربنا ملمست ست ولا اتعملت معاهم حته والله العظيم ديه صاحبة لورا وانا بعاملها ذي لورا
لؤلؤة بغضب: بس هي مش بتشوفك ذي أخوها
ظافر بحنان: وانا ذنبي ايه طيب خلاص مش هكلم اصحاب اختى استريحتي كده.

لؤلؤة بعصبية: لا يا روحى انا هتصرف بعد كده هخذق عنيك وهشوه وشك علشان محدش يبص عليك
ظافر بضحكة: يا قاسي انت يا جميل
لؤلؤة بهدوء: والله يا ظافر لو متلمتش لقتلك
ظافر: حاضر لؤلؤتي الغاليه
لؤلؤة: فين الاكل انا جعانة
ظافر بتعجب: الحاجة الوحيدة إلى متغيرتش الاكل والنوم فيكى ااه على فكرة ماما اتصلت وعوزة تشوفك
لؤلؤة: خلاص بعد الاكل نروح ليه
ظافر: ماشي حبيبي يا عسل انت
نزل الفطار وتناوله وبعد فترة وصلو الفيلا.

ظافر: تعالى كاث و لورا واليأس هيفرحو اوي اقعدي هنا وثوانى وهاجي
لؤلؤة: تمام.

غادر ظافر وفضلت لؤلؤة تنظر إلى الفيلا وابتدي صور تانى الى مخيلتها وذهبت إلى السلم وشافت نفسها وقعه على الارض ودماء حولها وشافت بنت تقف في الأعلى وتضحك صعدت لؤلؤة الى الأعلى ودخلت إلى إحدى الغرف ولكن كانت جناح كبير جدا وعندما نظرت حولها وجدت صور لها ولظافر وتوجهت الى باب آخر وجتهها غرفة الملابس ووجدت ملابس كتير ولعب وإكسسوارات ليها أصبحت الرؤية معدومة أمامها وتوالت الصور في رأسها ولم تشعر الى وهي تسقط على الارض بشدة وغابت في ارض الذكريات.

في الاسفل
نزلت كاث و لورا واليأس بسرعة حتى يسلمو على لؤلؤة ولكن لم يجدها
كاث: هي فين
لورا: ابيه ظافر قال انها هنا
إلياس: روحى شوفيها برا لورا
لورا: حاضر بابي
عادت بعد قليل وان تجدها نزل ظافر
ظافر: ايه ده فين لؤلؤة
كاث: معرفش احنا نزلنا ملقنهاش
ظافر: حد سأل الخدم
لورا: ثوانى هروح اسألهم
خرجت بسرعة وعادت بعد قليل
لورا: محدش من الخدم شافها خالص
ظافر بعصبية: يعنى راحت فين
إلياس: شوف كاميرات المراقبه.

بحث ظافر عنها وجدها تنظر إلى السلم وتبكى وصعدت الى الأعلى بخوف رمي ظافر التليفون وصعد بسرعة الى الأعلى وجد باب جناحها مفتوح فدخل بسرعة وجدها نائمة على الارض مغمي عليها فشالها ووضعها على السرير.

صعد باقي العائلة الى الأعلى وجدوه يحمل لؤلؤة ويضعها على السرير
لورا: خد فوقها بسرعة وأعطت له احدي زجاجات العطر
قرب ظافر منها العطر حتى ابتدت تتحرك تحت يده
ظافر بحنان: لؤلؤة فتحتي عيونك
لؤلؤة بصرخة: ظافرررررررررررررر
ظافر برعب: انا هنا يا قلبي
لؤلؤة بدموع: شاهي ظافر وقعتنى من على السلم
ظافر: وايه الى حصل بعد كده
نظرت له لؤلؤة وهنا أصبحت تتوالى الصور وفتكرت كل حاجة مرت عليها من يوم عيد ميلادها 16.

لؤلؤة بفرحة: ظافي حبيبي انا افتكرت كل حاجة كاثي انا افتكرت قلقاس وحشتني اوى
فرح الجميع برجوع ذاكرة لؤلؤة ضمها الجميع بفرحة وتركوها وخرجو
ظافر بنظرة عشق: وحشتيني اوى
واخذ شفايفها في جولة محببه الى قلبه وتعلقت لؤلؤة في رقبته وقربته ليها بشدة لم يفصل ظافر القبلة الى لأخذ أنفاسهم ولم يتركها ونزل على رقبتها ووضع علامه ملكيته عليها ورجع تانى لشافيفها لغاية متعب وبعد عنها.

أصبحت شفايف لؤلؤة باللون الأحمر من شدة القبل
ظافر بحب: انا بحب تجوزيني
لؤلؤة: وبابي مش هيوافق
ظافر بغضب: لسه بتفكري بابوكى وهو السبب في بعدنا عن بعض 5 سنين ومسح كل حاجه بتتعلق بيا
اختاري لؤلؤة يانا يا هو
لؤلؤة بصدمة: انت اتجننت اذاي تخيرنى بين ابويا وحبيبي
ظافر: كده انا عرفت انتى اخترتى ابوكى شكرا لؤلؤة وانسي كل حاجة حصلت بينا
لؤلؤة بدموع: ظافر حبيبي اوعي تسبني ونبي انا بحبك وبحبه.

ظافر بجمود: بس انتى اختارتى رعد وتنزلتى عنى
لؤلؤة بدموع: لا ابدا انا بحبك اوى وانت عارف بس هو ابويا مهما عمل علشان خاطري تعالى نسافر مصر واطلبنى منه نفسي افرح وانا في وسطكم هو تفكيره كده
ظافر بحنان: خلاص لؤلؤتي الغاليه انا هسمع كلامك وهنزل معاكي مصر وهطلبك منه ولو رفض هجوزك غصب عنه مفهوم
لؤلؤة بفرحة: ماشي ظافي
ظافر بخبث: بس انتى احلويتى كده ليه
لؤلؤة: انا طول عمري حلوه
ظافر: طب تعالى كده.

وأخذ شفايفها في جولة أخري.

في مصر
عاد الجميع الى مصر وذهبو الى فيلا الحديدي
نزل رعد الى الاسفل وانصدم لما شاف ظافر يجلس بجوار لؤلؤة ويمسك ايديها وهي تضحك
رعد: لؤلؤة ايه الى بيحصل هنا
لؤلؤة: مفيش يا رودي اصل انا رجعتلى الذاكرة وافتكرت ظافر ان جاي النهاردة يطلب أيدي منك
رعد: يعنى انتى سافرتى من لبنان على روسيا بطيارة چوزف علشان تفتكري مين ظافر صح
لؤلؤة: صح رودي.

ظافر: عمى رعد انت عارف اني بحب لؤلؤة فبلاش نحسرها احنا الاتنين قولت ايه
رعد: وانا معنديش بنات للجواز
لؤلؤة وهي تجلس امام رعد: بابي انت عارف اني بحب ظافر وبحبك بلاش تخيرنى بنكم انت ابويا وهو حبيبي من صغري ونبي وافق وانت عارف انه عمره مهيقف ادامك خلينى اعيش معاكم انتم الاتنين علشان خاطري انا ساعتي مع ظافر بلاش تحرمني من السعادة ديه
ماسة: وافق يا رعد وانت عارف تربية ظافر أنه راجل وهيعرف يحافظ عليها.

رعد: وانا لو مكنتش عارف انه راجل مكنتش اتفقت مع الدكتور محمد الالفي انه يقنع لؤلؤة بالسفر
ظافر بصدمة: يعنى انت الى اتفقت مع الدكتور محمد مش ماسة
رعد: انا سمعت اسمه قبل كده من ماسة وخت كارت ليه وحطيته في حاجة لؤلؤة وكنت وراها خطوه بخطوه حتى المشكله الى حصلت في الملهى الليلي في روسيا كنت على علم بيها
لؤلؤة: ايوه يعنى انت موافق على ظافر يبقي جوزو.

رعد بضحكة: اااه هيبقي جوزو بس يا كلبه مفيش مقابلات تانى لوحدكم وانت يا حيوان كفاية ارحم البنت وبص على رقبة لؤلؤة
ظافر: اوعي تفهمنى صح
إلياس: خلاص الفرح هيبقي آخر الشهر
ظافر: كتير اوى
ماسة: ياهبل فاضل 3 أسابيع بس
ظافر: انتم محتاجين ايه البيت موجود ذي امنتاتها وكروت الدعوة هتجهز خلال يومين والقاعة بمكلمة تليفون اكبر قاعة في مصر هتتحجز والفستان هيوصل من روسيا وهو نفس فستان أحلامها فاضل ايه تانى.

ماسة بخبث: هدومها
ظافر بغمزة: هي مش محتاجة الهدوم خالص اصل الجو هيبقي حر وحنا مش محتاجين هدوم
رعد بغضب: ظافر احترم نفسك ايه الكلام ده
إلياس بضحكة: لعيب يا واد ذي ابوك
ظافر بضحكة: تربيتك
يوسف: تربية وسخة
ظافر: خلاص ادامها أسبوع امال تجيب الهدوم الى هي عوزاها ونتجوز بقي
رعد: جواز ايه هي خطوبة وبعد 10 سنين هيبقي الجواز بنتي لسه صغيرة.

ظافر بجنان: نعممممممم 10 سنين اسمع يا رعد الجزاء آخر الشهر وانتهي الكلام وانتى يا روحي من بكره تنزلى تجيبي الهدوم ورجلي على رجلك انتى تقيسي وانا اختار يالا سلام.

خرج ظافر وهو يتكلم بجنان تحت انظار الجميع الذين انفجرو بالضحك عليه
مر الوقت وجاء الليل وصعد الجميع الى غرفهم ولم توجهت لؤلؤة الى غرفة ملكيه ابنه عنه عمار وخبطت ودخلت.

لؤلؤة: ينفع اسالك سؤال
مليكه: اكيد اتفضلي
لؤلؤة: ليه مليكه ليه كنتى بتخلينى اخد برشام يضعف ذاكرتي
مليكه بدموع: انا اسفة لؤلؤة كنت بشوفالكل بيحبك ومحدش بيحبنى فعملت كده ونبي سمحينى
لؤلؤة بحنان: خلاص ولا يهمك المهم هتنزلى معايا نجيب هدومي
مليكه: بس ظافر هيردى
لؤلؤة بغرور: عندك شك فيا
مليكه: بصراحة لا.

مر الأيام بسرعة على الجميع وجاء يوم الفرح اليوم الذي يربط حب طفولة وحب مراهقة وحب شباب اليوم سوف تحمل لؤلؤة لقب زوجها ظافر إلياس الاندلسي وسوف تصبح ملكه للابد.

في غرفة لؤلؤة
لؤلؤة: مامي انا خايفة مش عاوزة أتجوز
كاث بوقاحة: متخفيش ظافر هيبقي حنين اوى وغمزت ليها
ماسة بغضب: كاث اسكتي تعالى حبيبة مامي اوعي تخافي انا بنت ماسة القوية و ظافر عمره مهيقذيكى هو بيحبك وهيحافظ عليكى ولو عملك حاجة اقتليه على طول ماشي
لؤلؤة بخضة: يا مرارتى هي ديه نصائح الأم لبنتها اطلعي برا ماسة كان يوم اسود يوم مقولتلك خايفة.

الباب خبط ودخل رعد الذي انبهر بجمال صغيرته التي كبرت وسارت عروسة جميلة.

رعد بحب: مبروك يا قلب الرعد كبرتى وبقيتى عروسة ذي القمر وجيه الحيوان ده خدك منى
لؤلؤة بضحك: ماشاء الله احسن عيلة تدي نصائح يالا رودي زمان ظافي مستعجل
رعد بخنقة: ميستنه وفيها ايه يا رب يفضل سنه واقف تحت عادى
لؤلؤة: خلاص خليها عليك وننزل
رعد: يعنى مصممه
لؤلؤة: ااااااااااااااه مصممه يالا بقي
رعد: يالا يا ختى ننزل.

نزلت لؤلؤة في ايد رعد على امل تسليمها لظافر ولكن فؤجي ظافر بمرور رعد معها وذهابهم ناحية القاعة.

ظافر: رعد بلاش هبل وهات عروستي الحلوة ديه
رعد: منك لله يا ماسة انت السبب ياريتك معرفتهم
ماسة: خلاص بقي يا رعد سيب البنت ليه
استلم ظافر يد حبيبته الذي قبلها وضمها لحضنه بشده
ظافر: اخيرا بقيتي بتاعتي لوحدى
مر الفرح على خير وفي لحظة انطفأت الأضواء وبعد شوية ولع النور ولم يجد أحد العرسان
رعد بغيرة: عملها ظافر وخطف لؤلؤة.

في اعلى الفندق
كانت هناك طيارة هلكوبتر حملت العرسان وتوجهت الى المطار ومن هناك صعدو الى الطيارة التي توجهت الى المالديف.

وصلو الى المالديف ونزلو العرسان إلى احدي الفيلا الجميلة
حمل ظافر لؤلؤة ودخلو الى الفيلا ووضعها على الارض
ظافر بحب: ياااااااه أخيرا بقيتي بتاعتي لوحدي
لؤلؤة: وانت بقيت ملكى لو شفت ست قريبة منك هقتلك وهعبيك في كياس
ظافر: يا سلام على الرومانسيه بياعتك
أطلقت لؤلؤة ضحكة رنانة قلبت كيان ظافر ألذ نظر لها برغبة وعشق وضم شفايفها في جولة طويلة.

وهنا تنزل السيتار على تلك العلاقة التي نمت منذو ولاته الطفلة وزاد الحب بينهم في الحلال وتوجو قصة حبهم بالرباط المقدس تحت طاعة الله ومباركة الأهل وسعادة الجميع.

انتهت رواية لؤلؤة و ظافر على السعادة والخير وعدم ظلمهم لأحد.

تمت
نهاية الرواية
أرجوا أن تكون نالت إعجابكم
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة