قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية لماذا أنا جميلة للكاتبة مريم مجدي الفصل التاسع والعشرون والأخير

رواية لماذا أنا جميلة للكاتبة مريم مجدي الفصل التاسع والعشرون والأخير

رواية لماذا أنا جميلة للكاتبة مريم مجدي الفصل التاسع والعشرون والأخير

ف المستشفي...
ف غرفه ادهم.
قمر وهي تدخل الغرفه بكرسيها: ادهم فين؟
ادهم وهو ينظر خلف عادل سريعا: قمري
قمر وهي تقترب بكرسيهاا من فراااشه: ادهم، ثم ارتمت ف احضااانه
ادهم وهو يضمها إلى اعماقه كأنه يريد انا يدخلها ف اعماقه ثم ابتعد قليلا ووضع انفه امام انفها واغمض عيونه وقال بهمس: اتنفسي ي قمري!

قمر بصدمه: ادهم انت...
ادهم وهو يقربها اليه اكثر: اتنفسي ي قمري، زفرت انفاسها بهدوء وصدمه بينما ادهم استنشقها سريعا مثل الذي كاد ان يفقد حياته لعدم توافر الهواء لكنه وجده الان.

عادل بهمس لصديقه: تفتكر فعلا رجعتله الذاكره ولا ده مقلب
حازم بتفكير وهمس: تفتكر ايه؟
عادل هو يتنحنح قليلا ويقول بمرح: ايه يعم ادهم ماتعملي اعتبار ولا انا شفاف ولا ايه بالضبط!

ادهم بغيظ وهو ينظر اليه: وانت واقف ليه حضرتك ماتروح لمرتك يعم انت انا عاوز اقعد مع مراتي، ثم نظر إلى صديقه الذي ينظر اليه بتفحص: انت بتبصلي كده يالا انت.

حازم بأندهاش: ادهم هو انت.
ادهم بأستغراب: انا ايه؟
قمر وهي تضع يدها علي جبينه لتعلم اذا كانت حرارته عاليه او لا: لا ي جماعه مش سخن.

ادهم وهو ينظر اليها بأستغراب: انتوا مالكوا فها انتوا اتهبلتوا
الجميع ف نفس واحد: ادهم انت رجعتلك الذاكره
بعد دقائق...
كان ادهم يجلس علي الفراش بوضع التربيع وامامه الطبيب الذي كان يفحصه واامامه زوجته تجلس علي الاريكه بهدوء وكانت تكتم ضحكتها بصعوبه من نظرات ادهم الذي يصوبها اتجاهها واخيه وصديقه كان ينظرون إلى الحائط ويعيطوه ظهرهم ويكتمون بصعوبه ضحكتهم...

عبد العظيم: حمدالله علي سلامتك ي بطل كده بردوا تقلقنا عليك ومبروك علي عوده ذاكرتك.

ادهم بغيظ وهو ينظر إلى اخيه وصديقه: الله يسلمك ي انكل
عبدالعظيم: لازم بس تمشي علي الكورس العلاج عشان مايحصلكش مضاعافات لانك قايم من 3 عمليات بسبب كسر ضلعين ودراعك اللي اتفصل غير كان ف شرخ ف الجمجه ونزيف.

ادهم بصدمه: كل ده وازاي عيشت
عبدالعظيم بأبتسامه: قادر علي كل شئ بس كووويس ان كسورك بقيت تمام قبل ماتفوق عشان كنت هجننا وبالنسبه لدراعك احنا فكينا الجبس بس ممنوع حمل عليه حاجه تقيله لمده شهر وجلسات العلاج الطبيعي مفهوم.

قمر وهي تقاطع ادهم: مفهوم ي دكتور وانا اللي هتابع الكلام ده بنفسي
عبدالعظيم وهي ينظر اليها بجديه ويقول بتحذير: وانتي كمان لازم تمشي علي علاجك وماتجهديش نفسك اووي عشان جرح دماغك لسه موجود من اقل مجهود ممكن يؤدي لدوخه او اغماء.

ادهم وهو ينظر إلى محبوبته ويقول بأبتسامه: باين كده ان احنا الاتنين هنتابع بعض.

عادل بمرح: انتوا الاتنين تسكتوا احنا اللي هنتابع كورس علاجكم وجلسات علاج حضرتك.

^^
بعد شهرين...
كانت تجلس علي الارجوحه ترتدي ثوبها الطوويل باللون ابيض وبه بعض الزخرفه باللون الاسود وكانت تجمع خصلاتها الحريريه علي شكل كعكه وتضع وشاح الذي بالون الاسود علي اكتافها وتسند رأسها علي ظهر الارجوحه ومغمضه عيونها ونسمات الهواء كانت تداعب بشرتها...

ادهم وهو يقبل جبينها بهدوء: بحبك
قمر بشهقه وهي تعدل ف جلستها: ادهم خضتني
ادهم و هو يجلس بجانبها ويضمها إلى احضانه: سلامتك من الخضه ي قلبي انا
قمر وهي تضع راسها علي دراعه: مش مصدقه ان خلاص كل حاجه انتهت مابقاش فيه حزن ولا وجع رجعت تاني ليا ورجعت لاولادك ورجعتلك صحتك وعفيتك تاني بقيت فااكرني وفاكر ااولادك مابقتيش مصدقه بجد.

ادهم وهو يرفع وجهها وينظر إلى عيونها: انا بين ايديك حبيبك وجوزك وابو ولادك بين ايديك وف حضنك وهو فاكرك وفاكر كل لحظه وكل دقيقه كانت بينا وفاكر كل الصعاب وكل حاجه حصلت ف حياتنا واوعدك اني اعوضك علي كل لحظه عيشتيها ف حزن ووجع والم وانا ماكنتش فيها جمبك علي كل دمعه نزلت من عيونك ومسحتهاش ليكي او انا كنت السبب فيها سامحيني سامحيني ي احلي حاجه ف حياتي انتي قمر اللي نور ليا حياتي ودنيتي وقلبي.

قمر وهي تعانقه بقووه: بحبك ي ادهم بحب حنيتك عليا ودلعك حتى وانت عصبي ااو مضايق بحبك ف كل حلاتك عمري مازعلت حتى لما كنت مش فاكرني مافقدش الامل حاولت اخليك تفتكرني وتفتكر اولادك حتى لو نسيتني 100 مره عمري مش هبعد عنك.

ادهم هو يبعدها قليلا لينظر إلى عيونها الذي وقع اسير لها: بحبهم. اكتر حاجه بعشقهم فيكي وجنوني معاهم.

قمر بهمس بعشق: وانا بعشق فيك كل حاجه مش عيونك بس لا بعشق فيك ملامحك كلها وكل تفاصيلك بعشقك ي احن واحلي رجل ف الدنيا دي.

ادهم بمرح وهو يحملها فجاه لتسقط خصلاتها خلفها وتمسك هي ف رقبته خوفا
قمر بخوف وشهقه: ادهم هتوقعني
ادهم وهي يتأمل وجهها وخلاصتها الحريريه الذي اصبح طولها يصل إلى الارض: اوعي تخافي طول ماانتي معايا وف قلبي.

قمر وهي تحاول ان تنزل: ادهم سيبني الخدم ماينفعش كده
ادهم وهو يقربها قليلا اليه: مش مايهمنيش حد انا المهم بالنسبالي انتي، ثم قال بمرح: يعني انا غلطان اني عاوز اجيب اخت حلوه كده زي مامتها لعادل و اسيل.

قمر بخجل وهي تضربه علي كتفه وتدفن نفسها ف رقبته اكثر: ادهم اتلم بقاا
ادهم وهو يعانقها ويدخل بها الغرفه ويضعها علي الفراش: ف الوقت ده بالذات ماينفعش اتلم ده حتى هيكون عيب ف حقي، ثم اخذها ف عالم لا يعلم به احد غيرهم فقط...

^^
بعد 30 عام...
((هنبدأ الاول بتعريفات الاشخاص الجديده والتغيرات اللي حصلت ف كل عائله ))
عائله ادهم...

التغيرات، لقد اصبح عمره 60 عام لكنه مازال محتفظ بجسده الرياضي والقوي وملامحه الوسيمه وبخصلاته الحريريه السوداء الذي اصبح بهم بعض الخصلات الذي باللون الفضي الذي اعطته منظر جذاب اكثر من قبل ولقد ترك عمله ف الجهاز واصبح اكبر رجل اعمال ف الشرق الاوسط وذلك بمسعاده عائلته معه وكان معه شريكين اخرين وكان الكبير والصغير يخشاه ماعدا...

زوجته الذي يعشقها ولا يتسطيع ان يبتعد عنها الذي اصبح عمرها 55 عام ولكنه مازلت جذابه وجميله ف عيون زوجها ومازالت تحافظ علي رشاقه جسدها والذي يراها يقول انه ف عقدها الثالث وليس ف منتصف الخامس بالرغم من خصلاتها الذي اصبحت باللون الابيض لكنها لم تجعلها قبيحه بالعكس اعطتها جمال وجاذبيه اكثر.

واولاده اذي اصبحوا وسييمين بحق بالتأكيد يشبهون والداهم...
اسيل، الذي اصبح عمرها 36عام، وعيونها الذي بالون الازرق الغامق وخصلاتها الحريريه الذي تصل لنصف فخذها وبشرتها باللون الابيض ولكنه مائل قليلا إلى الاحمر مثل والدتها ومتزوجه وتملك طفلين.

( زوجها، صقر: يملك من العمر 38 قابلته عندما كان مصاب بقدمه وذهب اليها لتفصحه.

اطفالها، قمر: تملك 8 اعوام
ساجد: 10 اعوام )
عادل، الذي اصبح عمره 36 تؤام اخته الذي يعشقها حتى الجنان هم الاثنين روح واحده لكن ف جسدين يشعرون ببعض سريعا ولا يتسطيعان ان يكذبوا علي بعض. ولقد ورث من اباه وسامته الصارخه الذي جعلت زوجته تغار عليه من اي فتاه انه يملك جسد رياضي وخصلاته الحريره السوداء وعيونه الخضراء الذي بالون العشب وتجلس الفتيات تحت قدمه ولكنه يعشق زوجته واولاده الاثنين.

(زوجته، زهره: تملك من العمر 32 عام قابلها عندما كان يشتري هاتف جديد وكانت هي البائعه.

اطفاله، عمرو عمار (تؤام ): يملكون من العمر 11 عام)
حامد، الرجل الثاني والاخير يملك من العمر 30 عام يعتبر اخاه الاكبر والده الثاني علاقتهم ببعض ليست فقط علاقه اخوه لا علاقه اصدقاء ايضا، نسخه مصغره من اباه نفس العيون السوداء والشعر الاسود الحريريه وجسد الرياضي ويعشق زوجته وابنته الصغيره.

( زوجته، حور ( ابنه عمه ): 28 عام )
اولاده، حسن وحسين ( تؤام ): يملكون من العمر 5 اعوام )
حوا، دلوعه العائله لا يرفض لها طلب تملك 25 عام ورثت من والدتها شعرها الاسود وخصلاتها الذهبيه ومن اباهاا عيونه السوداء ممشوقه القوام جذابه مثل والدتها وهذا مايجعل زوجها لا يريد ان يخرجها وان يراها احد تعشق اخواتها وزجها واولادها.

( زوجها، سيف ( ابن صديق والدها ): 32عام
اولادها، سلمي تملك من العمر 3 اعوام )
2 عائله عادل (تؤام ادهم )...
لقد اصبح اكبر رجل اعمال ف الشرق الاوسط وكان هو الشريك الثاني مع اخيه ف الشركه يملك من العمر 60 عام ومازال يحافظ هو ايضا علي جسده كان نسخه اخري من صديقه ولم يقلل من مرحه بالعكس قد زاد وايضا زاد بداخله عشقه لزوجته وااولاده.

اسيا، الفتاه المجنونه اصبحت الان تملك من العمر 56 عام شعرها الاسود اصبح باللون الابيض ولكن جسدها لقد تغير قليلا ولكنها لم تصبح قبيحه بالعكس اصبحت اجمل ولا يوضح كثيرا تغير جسدها وعشق زوجها بداخلها اصبح يزيد واكثر واكثر ولااولادها واحفادها...

اولادهم المحبوبين...
جاسر، اول فرحتهم الرجل الاول لدي عادل يملك من العمر 31 عام يشبه اباه ف بعض الملامح ويشبه ف لون بشرته شعره عيونه كان نسخه اخري من اباه وعمه متزوج ويعشق زوجته وابنته الذي جعلها اميره وسعيده هي ووالدتها.

( زوجته. سلوي: تملك من العمر 27 قابلها عندما حفل خطوبه صديقه
ابنته. علياء: تملك من العمر 4 اعوام )
حور، فرحتهم الثانيه الابنه الوسطه تملك من العمر 28 النسخه الثانيه من والدتها بالون عيونها العسليه وخصلاتها الذي كانت بالون الشكولاه وبشرتها القمحيه قليلا تعشق زوجها واولادها الاثنين.

( زوجها، حامد ( ابن عمها): يملك من العمر 30 عام
اولادها، حسن وحسين ( تؤام ): يملكون من العمرو 5 اعوام )
قمر، الابنه الصغري ودلوعه ابيها تملك من العمر 25 اسمها قمر وهي بالفعل قمر ببشرتها البيضاء وعيونها الزرقاء التي تشبه السماء الصافيه وخصلاتها الشديده السواد وجسدها الممشوق كانت ايه من الجمال وهذا مما جعل زوجها يذوب لها عشقا يعشقها وهي ايضا تعشقه وتزوجوا بعد قصه حب طويله وتحب اولادها كثيرا.

(زوجها، تاج: يملك من العمر 28 عام. صديقها ف المستشفي الذي كانت تعمل بها هو يعمل جراح كبير ويعشق مهنته وامرأته ايضا واولاده.

اولاده، اسيا: تملك من العمر 3 اعوام )
3 عائله حازم ( صديق التؤام )
كان هو الطرف الثالث والاخير ف هذه الشركه يملك من العمر 60 عام، مازال جسده رياااضي الذي تغير به لون خصلاته اصبح رجل ناضج وسنه لم يأثر علي مرحه بين الاطفال ولا عشقه لزوجته حب زوجته اصبح يزداد بداخله اكثر اكثر ويعشق زوجته واولاده واحفاده ايضا.

ريم. مجنونه زوجها كانت شقيه كثيرا عندما كانت شابه وهذه لم يتغير عندما اصبح عمرها 57 عام وشعرها الاسود اصبح بالون الفضي الجميل مازالت جميله بالرغم من بعض التجاعيد الذي اصبحت ف وجهها بشكل لم يلاحظ ولكنها مازالت فاتنه.

اولادهم...
سناء، كانت اول فرحه حازم الفتاه الذي رباها وعشقها كأنها ابنته بالضبط ولا لحظه جعلها تشعر بالفرق بينها وبين اخيها تملك من العمر 37 عام تعشق اباها، وحاولت ان توصل إلى اباها الحقيقي بعد ان اخبرتها والدتها بالحقيقه ولكنها لم تستطيع لان الناس اخبروها انه لقد توفي، تعشق زوجها وتحب اخيها كثيراا واولادها.

( زوجها، طارق: لقد قابلته عندما كنت تحضر حفله توقيع كتابه الثاني يملك من العمر38 عام.

اولادها، ادهم وعبدالرحمن (تؤام ) يملكون من العمر 12 عام )
سيف، الابن التاني والاخير لعائله حازم يملك من العمر 32 عام نسخه مصغره من والده الشعر الجسد المرح ماعدا عيونه العسليه الذي وراثها من والدته يعشق اخته يعبترها والدته الاخري ويعشق زوجته وسعيد كثيرا بالطفل القادم.

(زوجته، حوا (ابنه عمه ) تملك من العمر 25 عام
اولاده. سلمي تملك من العمر 3 اعوام)
^^
الاحداث...
ف قصر كبير وضخم قد بنا ادهم مع اخاه وصديقه ليعيشون به جمعيا واولادهم واحفادهم.

ف غرفه اسيل.
كانت تجلس امام طاوله الزينه لتضع وشاح بالون الابيض علي خصلاتها الحريريه وكانت غافله عن العيون الذي كانت تراقبها بحب وعشق وشغف ولكن شهقه خفيفه خرجت منها عندما شعرت باحد يعانقها من الخلف...

صقر وهو يقبلها علي عنقها ويقول بهمس: ماتيجي ماننزلش نتغدا انهارده معاهم واتغدا بيكي انتي.

اسيل بضحك وهي تحاول ان تتحرر من يده: صقر اتلم وسيبني عشان منتأخرش علي بابا
صقر وهي يجعلها تلتف لتواجه: مش عاوزه تخاوي قمر وساجد
اسيل وهي تضربه ف كتفه: صققققررر سيبني بقاا ده مش وقته وبعدين انا فرحانه بقمر وساجد وكفايه علينا همااا.

صقر وهو يقبل فكها بهدوء وحب: ماانا كمان فرحان بس، قاطعها فتح باب الغرفه
قمر وساجد: يلا احنا اتأخرنا
صقر بغيظ: الله يخيربيتكم انا قربت اتبري منكم
اسيل بضحك: يلا ي حلو خد عيالك وانزلوا لغايه ماالبس حجابي يلا، ثم اخذ اولاده ونزل علي المضض وسط ضحكات زوجته ومرح اطفاله...

^^
ف غرفه عادل الصغير الذي اصبح الان رجل ويملك اطفال...
عادل وهو يخرج من المرحاض ويقول بصوت عالي نسبيا: زهرتي فين التي شيرت بتاعي اللي كنت سايبه ف الحمام مش لاقيه.

زهره وهي تخرج من غرفه الملابس بعد ان انتهت من ارتداء ملابسها: غسلته
عادل وهي ينظر اليه باندهاش: غسلتي ايه ي مجنونه انا لسه مالبستهوش
زهره وهي تضع يدها ف خصرها: وانا مالي مش انت حطه ف الحمام يببقي بالنسبالي وسخ وعاوز يتغسل وانا قولتلك 100 مره ماتحطش هدوم ف الحمام نضيفه.

عادل وهي يقربها اليها ويبعد بيده خصلاتها عن وجها: سيبك من التي شيرت وزفت انتي حلوه كده ليه.

زهره بخجل وجديه مصطنعه: لا مش هتثبتني زي كل مره سيب، قاطعها عندما طبق شفتيه علي شفتيها ليقبلها بحب وعشق وشغف لتبادله قبلته برقه وحب ليقطع عليهم لحظتها صوت طرق علي الباب ليبتعد عنها بهدوء ويقول بصوت اشبه للهمس وهو ينظر إلى زوجته: مين.

عمرو وعمار: احنا ي بابي يلا عشان اتأخرنا علي جدو وتيته
زهره بهمس: عادل سيبني يلا عشان الاولاد
عادل وهو يتركها ويتوجه إلى الباب ليفتحه ويقول بمرح: حبايب بابي
الاطفال وهو يتعلقون ف رقبته ويصرخون بسعاده: بااااااااابي
عادل وهو يغمز لزوجته وهو يحمل اطفاله: انا هسبقك انا وانتي خلصي بسرعه وتعالي ورايا.

عمار بتساؤل: بابي ازاي هتنزل وانت من غير التي شيرت
عادل وهو ينظر إلى جسده بصدمه: اوووووووبس، ثم نظر إلى زهره إلى تحاول ان تكتم ضحكتها بصعوبه: عجبك كده.

زهره بضحك: ههههههههه وانا مالي انا مش انت اللي قليل الادب
عادل بضحك: ماشي ي زهرتي ليكي يوم...
^^.

ف غرفه سناء...
كانت تجفف خصلاتها بالمنشفه بعد ان انتهت من حمامها الساخن وارتدت ملابسها بينما زوجها كان يجلس يقرأ كتاب عن العشق والحب ليجد معشوقته تبعده عن وجه الكتاب وتجلس علي فخذه وتنظر اليه بعشق ليقفل الكتاب ويضعه بجانبه علب الاريكه ويضع يداه حول علي خصرها ليقربها اليها اكثر...

طارق بعشق: حبيبي خلصت حمامها خلاص
سناء وهي تقبل وجنته: اهاا خلصت ومش فاضلي خلاص غير الطرحه
طارق وهي يقربها اكثر اليه ويقول بهمس وشغف: بقولك انا كده كدهه مش بحب اتغدا كفايا عليا الفطار ماتيجي اقولك كلمه.

سناء بضحك وهي تحاول ان تكلمه بتعقل: ي مجنون اهدي مانيفعش كده الكل تحت يلا خلينا ننزل.

طارق وهو يتركها تقف ليقف امامها: بحبك ي احلي حاجه ف حياتي
سناء بخجل وهي تعدل له ياقه القميص: وانا بعشقك ي قلب سناء
طارق وهي يضمها اليه: ماانا بقول الاحسن اني مانزلش محدش مصدقني
سناء بضحك وهي تضربه علي كتفه: اتلم بقاا ويلا روح خد الاولاد وانزل وانا هنزل وراك يلا.

طارق وهو يقبلها قبله سطحيه علي شفتيها سريعا ويجري من امامها: هستناكي ي قلبي تحت.

سناء بضحك بعد ذهاب زوجها: مجنون بس بحبه...
^^
غرفه حوا ( الابنه الثانيه لادهم )...
كان يقف امام زوجته لتعدل له ياقه القميص وكانت غافله عن يعونه الذي تراقب كل حركه تفعلها بحب وعشق.

حوا وهي تصفق بيدها مثل الاطفال: هيييييه خلصت
سيف وهو يقرربها اليه ويحملها بيداه الاثنين ويطلعها إلى الاعلي ثم الاسفل مثل الذي يلعب حديد: خسيتي شويه ي حوريتي.

حوا وهي تصرخ بضحك: سيف! بس ي مجنون سيبني
سيف وهو ماوال يرفعها إلى الاعلي ثم الاسفل: الله مش انا قايلك اني لازم كل يوم العب حديد قبل ماانزل.

حوا بضحك وخجل: حديد مش تلعب بمراتك ي عبيط نزلني
سيف وهو رافعها إلى الاعلي وينظر اليها: عاوزاني اوريكي العبيط اللي علي الحق انا ماعنديش مانع.

حوا بضحك اكثر: لالالا هههههه لالالا خلاص نزلني بس
سيف لينزلها علي فخذه بعد ان جلس الاريكه: حوا انتي احلي حاجه ف حياتي انتي النور إلى نور ليا قلبي بعد مافقدت الامل ف حياتي انا بحبك بحبك اوووي.

حوا وهي تعانقه: وانا بموووت فيك
سلمي وهي تطرق علي باب الغرفه: ماامي
حوا وهي تقف وتعدل ملابسها وتقول بتوتر: ادخلي ي حبيبتي
سلمي وهي تدخل وتقول بأبتسامتها المشرقه: صباح الخير
سيف وهو يفتح ذراعه اليها: حبيبيه بابي
سلمي وهي تعانقه: صباح الخير ي بابي
سيف وهي يقبل جبينها: صباح الياسمين والفل علي احلي سلومه ف الدنيا
سلمي وهي تعانق والدتها: صباح الخير ي مامي.

سلمي وهي تعانق ابنتها وتقبل وجنتها: صباح النور ي روح مامي
سيف بأبتسامه: حوا هنسبقك انا وسلمي وانتي البسي طرحتك وانزلي بسرعه، اومئت له زوجته بأبتسامه ليحمل هو ابنته ويخرج من الغرفه...

^^
ف غرفه جاسر. ( الابن الاكبر لعادل ).
كان يجفف خصلاته بعد ان انتهي من حمامه وارتداء ملابسه وكان يبحث بعيونه عن زوجته وجدها واقفه ف الشرفه تنظر امامها بهدوء وخصلاتها تطاير وكانت ترتدي قميص نوم طويل باللون الابيض حتى كاحلها وعليه روبه بفعل نسمات الهواء ف ذهب اليها سريعا...

جاسر بغضب وهي يديرها لتنظر اليه: انا مش قولتك 100 مره ماتقفيش بالمنظر ده ف البلكونه ولا انا كلامي مش بيتسمع.

سلوي بالم من قبضه زوجها علي ذراعها: جاسر سبني انت بتوجعني
جاسر وهي يدخل بها الغرفه ويقول بعصبيه وغيره قويه: انتي مش بتسمعي كلامي ليه انا مش كلمتك مليون مره انك ماتوقفيش ف البلكونه بالمنظر ده قولتلك تلبسي اسدال و زفت وشعرك ده تلميه وتحطي عليه حاجه مش انا قولت كده.

سلوي ببكاء: ايوه بس عادل مشي الحرس من الجنينه وكمان احنا من الناحيه الخلفيه ف محدش هيشوفنا عشان كده خرجت كنت عاوزه اشم هوا مش اكتر.

جاسر وهو يضمها بقوووه: سلوي انتي عارفه اني بغير عليكي ازااااي وعصبيتي دي عشان بحبك وبعشقك ومش عاوز حد تاني يشوفك.

سلوي وهي تدفن وجهها ف صدره وتقول بصوت باكي: عااررفه والله بس اللي خلاني اخرج كده عشان انا عارفه ان مفيش حرس بره ف الجنيه زي مازهره قالت ان عادل خلاهم كلهم برا.

جاسر وهو يبعدها قليلا عنه وينظر إلى عيونها: خلاص انا اسف والله ماتزعليش انتي عارفه ان دموعك غاليه عليا، اومئت له سلوي بخجل ف قال مكملا بمرح وحب: بس تصدقي شكلك حلو حتى وانتي بتعيطي.

سلوي بخجل وهي تضربه علي ذراعه: اتلم وسيبني خليني اغير هدومي عشان منتأخرش عليهم.

جاسر بعبوس طفولي: بس انا مخدش مايرضنيش ان حبيبتي تكون زعلانه كده لازم اصالحها.

سلوي باستغراب وهي تنظر اليه: تصلاحني از، قاطعها عندما طبق شفتيه علي شفتيها ليقبلها قبله هادئه وشغوفه بينما هي رفعت يدها لتلفها حول رقبته لتبادله قبلته ف حب وخجل ورقه ولكنهم توقفوا عندما سمعوا طرق علي باب الغرفه ليبتعد عنها بهدوء بينما هي ذهبت سريعا إلى المرحاض وهو عندما رأها خجوله هكذا اخذ يضحك وذهب إلى الطارق ليجدها...

جاسر ليجثي علي ركبتيه امامها: صباح الخير ي روح بابي
علياء وهي ترتمي ف احضانه وتقول بابتسامه: صباح النوي ي بابيي
جاسر بضحك: بعشق ال ر بتاعتك
علياء بعبوس: بابي حتى انت
جاسر وهي يعانقها: ي قلب بابي انتي، يلا نسبق احنا مامي.

ف غرفه حامد ( الابن الثاني لادهم )
حور وهي تعدل لتؤامها ملابسهم وتقول بأبتسامه وحنان: خلاص الدراسه خلصت وبابي قال انه هيوفي بوعده ليكم انه هياخدكم باريس زي ماتفقتوا مع بعض ف اول الدراسه.

حسن بفرحه: بجد ي مامي هنروح باريس
حسين وهي يصفق بسعاده: هيييييييه هيييييه
حامد وهو يقف علي عتبه باب المرحاض ويضع المنشفه حول رقبته ويربع يديه: حبايبي فرحانين.

حسن وحسين وهو يركضون تجاه ليعانقوه: بااااااااابي
حامد وهو يجثي علي ركبتيه ليضمهم اليه: روووح بااااابي، ثم بعدهم قليلا عنه وقال بتشجيع: جاااهزين لسفر بااااريس.

حسن وحسين بصراخ حماس: جاااااااااهزين
حور بضحك: ههههههه شطورين ي حبايبي
حامد وهو يوجه حديثه لاحد اطفاله: حسن يلا عشان نسبق مامي انا وانت واخوك
حسين وهو يشاور علي نفسه: انا حسين مش حسن
حامد هو يقول: طب يلا ي حسين
حسن وهو يشاور علي نفسه: انا حسن مش حسين
حامد بعبوس: يالهوووي انا تعبت
حور بضحك: ههههههههههه 5 سنين ومازالت مش عارف تفرق بينهم.

حامد بتفكير: حوريتي انتي قولتي فيهم حاجه بتعرفي تفرقيهم بيها ماتقوليلي ايه هي.

حور بمكر: مش هقولك عليها اعرفها لوووحدك، وبعدين يلااا خد عيالك وانزلوا لغايه ماالبس حجابي وانزل وراكم يلاااا.

حامد بعبوس: ماااشي ي حوريتي خليكي فاكراهااا، ثم نظر إلى اطفاله وقال لهم وهو يتنهد بقله حيله: يلا قدامي ي خويا انت وهو لما نشوف اخرتها معاكوا انتي الجوز، ذهبوا كل واحد منه ليمسك ف يده وكانوا يضحكون علي والدهم الذي مازال لا يعلم كيف يفرق بينهم.

ف الاسفل...

كان يقف بهيبته ووقاره وجسده الرياضي الذي لم يتغير به اي شئ بالعكس لقد زاد قووه ووقار، كان ينظر إلى زوجات ابناائه وهم يدخولن وخرجون من المطبخ لغرفه الطعام واحفاده الذين يلعبوا حوله ف الحديقه واصوات ضحكتاهم الذي تملئ اركان البيت ورجاله بيته الذين يجلسون يتحدثون ف امور العمل بجديه والي اخيه الذي كان يحمل حفيدته يضحك معاها ويلعبها والي صديقه الذي كان يحمل حفيده ويجلسه علي قدمه ويتحدث معه بمرح، ي الله علي هذا الزمن. لقد مرت الايام سريعا مين يصدق عادل الصغير الذي كان يلعب معه ويحمله مع اخته الصغيره الان اصبح طبيب مشهور ولقد ذهب إلى عديد من البلاد والي ابنته الجميله الذي كانت تجننه ف حياااته زمان الان اصبحوا لديهم اولادهم واولاد ادهم الاخرين من يصدق ان الاوقات تمر بهذه السرعه ولكنه فاق من شروده علي يد تضع علي ذراعه ليلتلف ليجدها معشوقته المرأه الذي عشقها ف احلامه وف واقعه المرأه الذي قلبت حياته الذي عشقها بكل مافيها عشقها بعصبيتها وحنانها وطفوليتها الذي مازالت تحتلي بهااا هي قمره...

قمر بابتسامه: سرحان ف ايه
ادهم بحب: ف اللي خطفت قلبي ف شبايي وف شيبي
قمر بضحك: ههههههههه طب يلا ي خويااا عشان الغدا جاهز يلاااا
ادهم بمرح وهو يقف امام اولاده: يلاااا ي ولاد عشان الغدا جهز، وقفوا الجميع ثم قال ادهم مكملاً للاطفال الذي يلعبوا معا: يلا ي حبيايبي الغدا جهز.

الاطفال: حاااضر ي جدوو...
بعد 5دقائق...
كان الكل يجتمع علي طاوله الطعام وكان يترأس الطاوله وعلي يمينه يجلس قمره محبوبته وبجانبها اولادها واحفادها وعلي يساره صديقه وبجانبه زوجته واولاده باحفادهم وكان يترأس علي الطاوله من الاتجاه الاخر اخيه تؤامه وبجانبه زوجته واولادها بحفادها ايضاااا...

ادهم وهو ينظر إلى الجميع ويقول بأرتياح: انا لو مت دلوقتي هكون مرتاح بلمتكم حوليااا بالشكل ده.

عادل (ابن ادهم) سريعا: بعد الشر عليك ي بابا
اسيل بابتسامه: ربنا يطولنا ف عمرك بابي
جاسر بابتسامه: بعد الشر ي عمي ربنا يديلك طوله العمر
ادهم بأبتسامه وهو ينظر إلى صديق طفولته الذي لم يبتعد عنه ولا لحظه وكان معه ف السراء والضراء: اجدع صاحب مابعدش عني ولا لحظه كان جمبي ف وقت ازمتي ووقت فرحي كنت فعلا نعم الصديق ي حااازم.

حازم بابتسامه وحب لصديق عمره: حبيبي ي ادهم احنا مش صحاب بس لا احنا اخوااات كمان ولا ايه ي عادل.

عادل بمرح: اكيد طبعا ده احنا حتى كانوا مسمينا ف ايام الجامعه الثلاث المرح، ثم ضحكوا الجميع.

حامد بضحك: واحنا االي كملنا الصداقه دي وحتى اولادنا
قمر ( ابنه عادل الكبير): حقيقه ي انكل حتى الولاد بقوا اصحاب وبيخافوا علي بعض
ادهم بابتسامه: انا بقا امنياتي الجديده هي ان احفادي يكملوا ربطه الصداقه اللي كانت بينا كلنا واولادهم بردوا يكملوها والتانيه بقااا اني لما اموت عاوز انا وقمري نكون جمب بعض عاوز اكون معاهم حتى ف موتي.

اسيل بابتسامه علي هذا العشق: بعد الشر عليك انت ومامي ي حبيبي
ادهم بأبتسامه وهو يمسك يد زوجته ويقبلها امامه الجميع: وانتي اللي نور اللي نور ليا حيااااتي وقلبي كمان حتى لما ماكنتيش ف حياااتي كنتي ف احلامي كنتي ليااا كل حاجه ف دنيتي انتي.

عادل (ابن ادهم) بمرح: ايه سي بابا ماتعملي اعتبار الله مش قاعد انا
ادهم بضحك: ايه ياد انت ايه قاعد دي مرااااتي
اسيل بضحك: ههههههههه ي بني دي ملكيه خاااصه
قمر بضحك وخجل: ربنا يخليكم لياااا ومايحرمنيش منكم ابدااا
ادهم وهو يقبل باطن كفها: ولا منك ي روح ادهم.

تمت
نهاية الرواية
أرجوا أن تكون نالت إعجابكم
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة