قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية للعشق وجه آخر للكاتبة سحر فرج الفصل الرابع

رواية للعشق وجه آخر للكاتبة سحر فرج الفصل الرابع

رواية للعشق وجه آخر للكاتبة سحر فرج الفصل الرابع

الهام: مالك يا يسر
سرحانه في ايه؟
يسر: ابدا يا ماما مفيش حاجه.
الهام، اخبارك في الكليه ايه؟
يسر: تمام يا ماما الحمد لله.
خلصوا غداهم وطلعوا على اوضهم.
ومع بدايه يوم جديد.
صحى الكل وبدؤا يجهزوا علشان يروحوا كليتهم.
وكريم يفطر ويستنى الباص و يروح على مدرسته.
وهما في الكليه كان شريف واقف وحوليه بنات واولاد كتير واول ما يسر وهمس وصلوا قرب منهم وراح علشان يتعرف عليهم.

شريف: صباح الخير يا بنات انا شريف ممكن نتعرف؟
همس: انا همس ودى اختى يسر.
شريف: ابتسم وقالهم انتم توأم صح؟
همس: ابتسمت وقالتله اه عندك مانع!
شريف: لا ابدا
كل ده وكانت يسر ساكته خالص ما بتتكلمش.
شريف: ايه نحن هنا انتى مش معانا ولا ايه؟
يسر: ابتسمت وقالت لا ابدا انا معاكم.
هدير ورضوى كانوا جم وسلموا عليهم واتعرفوا بشريف.
وفضلوا شويه يتكلموا ويتعرفوا على بعض.
وعرف أنهم بيروحوا نفس النادى اللى هو بيروحه.

وشويه شريف استأذن علشان كان وراه محاضرة ولازم يحضرها.
واول ما مشى اتنهدت يسر وده اللى خلى البنات ضحكوا عليها وعلى سهم الله اللى كان نازل عليها طول ما شريف كان واقف معاهم.
وفي القصر كانت الحاجه ام احمد طلبت من سلمى أن تتصل بالهام وتطمن عليها وعلى العيال.
وفعلا اتصلت سلمى وطمنتها وقالت لها أنهم ممكن يجوا يقضوا معاهم يومين اخر الاسبوع.

وفي الكليه كانت يسر قاعده لوحدها في الكافيتريا علشان البنات سبوها وراحوا يتمشوا شويه بين المحاضرات.
وفجاه شافت شريف جاى ناحيتها وقرب منها وقالها؟..
شريف: ممكن اقعد معاكى شويه؟
يسر: اه طبعا اتفضل.
شريف: ايه هما سابوكى وراحوا فين؟
يسر: راحوا يتمشوا.
شريف: وليه ما روحتيش معاهم؟
يسر: عادى مش قادرة الف معاهم في الكليه وقولت اقعد هنا واشرب اى حاجه.
شريف: حد قالك قبل كده انك حلوة اوى.

يسر: اتكسفت وبصت للأرض وقالتله انت جرىء اوى على فكرة.
شريف: حرام اشوف حاجه حلوة وماقولش لصاحبها انها حلوة.
يسر: متشكره يا سيدى.
شريف: انتى بتروحى النادى امتى.
يسر: بنروح يوم الخميس والجمعه علشان الدراسه وكده..
شريف، طب خلاص نبقى نتقابل هناك بقى!
يسر، انشاء الله.
شريف: ممكن تدينى رقمك.
يسر، فكرت شويه كده وادتهوله.
وشويه وجت البنات واستاذن شريف لما نده عليه واحد زميله زميله.

هدير: ايه ده ايه اللى حصل من ورانا اعترفى؟
رضوى: ان غاب القط العب يا فار ولا ايه يا ست يسر؟
همس: بشويش عليها يا بنات هي هاتعترف بكل حاجه دلوقتى اعترفى؟
يسر: في ايه واحده واحده عليا.
مفيش اى حاجه اتكلمنا شويه وخد رقم موبيلى بس.
همس: ايوا بقى يا يسر هانم هي حصلت ولا ايه.
هدير: استنى بس يا همس خليها تحكلنا بالتفصيل عن اللى حصل بالضبط؟
رضوى: بس بقى يا بنات بطلوا رخامه على يسر هي هاتحكيلى انا الاول.

وفضلوا يضحكوا ويهزروا لحد ما خدوا بعضهم ومشيوا بعد. ما خلصوا محاضرتهم.
وفي اوضه يسر كانت قاعده سرحانه في الكلام اللى قاله لها شريف ومن جرأته وطريقه كلامه ومن الاحساس اللى هي حست بيه ناحيته من اول مرة شافته فيها وفجاه!
رن التليفون بتاعها واستغربت لما بصت فيه ولقت اسم شريف.
يسر: الو
شريف: احلى الو سمعتها في حياتى.
يسر: وبعدين معاك
شريف: حرام اقول الحقيقه يعنى
يسر: لا ازاى ودى تيجى.

شريف: يسر انا معجب بيكى من اول ما عينى جت عليكى.
مش عارف انتى عملتيلى ايه بالضبط
انا شوفت بنات كتير قبل كده لكن مفيش حد عمل معايا اللى انتى عملتيه فيا ده.
يسر: شريف انا عملت في ايه
شريف: عيون شريف وقلب شريف يا يسر.
يسر: وبعدين معاك بقى
شريف: كل خير انشاء الله.
انا لازم اشوفك واقعد معاكى بعيد عن الكليه ونتكلم براحتنا يا يسر.
يسر: انا مش بخرج لوحدى خالص ولو خرجت مش بروح غير النادى.

شريف: خلاص هستناكى بكرة في النادى بعد ما تخلصى الكليه علشان انا مش هاروح بكرة معنديش حاجه مهمه.
يسر: سيبنى افكر الاول.
شريف: نعم انتى بتهزرى صح
يسر: لا مش بهزر
شريف: خلاص مش عاوز حاجه منك يا يسر شكلك خايفه منى؟
يسر: لا ابدا وهاخاف منك ليه؟
شريف: خلاص نتقابل بكرة زى ما اتفقنا.
يسر: سكتت شويه
شريف: ايه روحتى فين انتى لسه بتفكرى ولا ايه؟
يسر: لا ابدا خلاص ماشى هاقبلك بكرة في النادى.

همس كانت قاعده في الجنينه بتاعه الفيلا وفجاه لقت كرم ومعاه فارس راحت عليهم ورحبت بيهم.
همس: اهلا وسهلا ايه المفاجاه الحلوة دى؟
كرم: اهلا بيكى يا همس والله مفاجاه فعلا انا كنت لسه هاجى بكرة لولا فارس كان وراه مشوار مهم في اسكندريه هنا فقولت اجى معاه بالمرة.
فارس: ازيك يا همس وازى طنط الهام ويسر وكريم
رحبت بيه همس وخدتهم ودخلت على جوا وسلموا على مرات عمهم.
ونزلت يسر من فوق ورحبت بيهم.

وطول ما هي كانت قاعده كان فارس عمال يبص لها بشوق ولهفه جامد من كتر ما كان مشتاق ليها وكانت وحياه اوى اوى.
وكان طول القاعده كرم وهمس مش مبطلين شد مع بعضهم زى العيال الصغيرة وكل شويه كرم ينرفزها.
وقضوا اليوم مع بعض وكانوا خلاص عاوزين يقوموا علشان يروحوا اى فندق يباتوا فيه.
الهام ما رديتش ابدا أنهم يمشوا وخلتهم يباتوا عندهم في الفيلا.
بعد ما كريم فضل يتحايل عليهم كتير أنهم يباتوا معاهم.

وطلعت شمس يوم جديد وجهزت البنات علشان يروحوا على كلياتهم ولبسوا وراحوا.
وخرج كرم وراح المشوار اللى حتى علشانه.
وفارس راح يخلص كام مشوار بخصوص المصنع.
خلص اليوم وروحت البنات واستاذنت يسر انها تروح النادى علشان هاتقابل زميلتها هناك.
امها وافقت وقالت لها خدى همس معاكى.
همس: لا يا ماما مش قادرة خالص وتعبانه وشويه.
الهام: خلاص يا يسر روحى وماتتاخريش وتعالى بدرى علشان ولاد عمك هنا.

يسر حاضر يا ماما ساعتين تلاته كده وهاجى على طول.

في النادى كان قاعد شريف مستنى يسر وكل شويه يبص في ساعته.
يسر: بصت على بعد لقت شريف قاعد على تربيزة قربت منه وسلمت عليه.
شريف: ياااااه كل ده يا يسر وحشتينى اوى
يسر: بلمت من كلمته واتكسفت وبصت في الارض
شريف: يسر انا بحبك.
يسر: انت بتقول ايه احنا لسه عارفين بعض من يومين اتنين.
شريف: هو ده الحب اللى من اول نظرة.
يسر: ههههههههه
شريف: انتى بتضحكى ليه؟
يسر: لا ابدا اصل كلامك ده بيفكرنى بفيلم ابيض واسود.

فجاه جت عليهم سالى وقربت من شريف وحتط ادها على عنين شريف.
سالى: حزر فزر انا مين يا شوشو؟
يا ترى مين سالى دى؟ وعاوزة ايه من شريف؟
ورد فعل يسر هايكون ايه من تصرف سالى مع شريف ده؟

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة