قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية لعنتي وعذابي الجزء الأول للكاتبة منى الأسيوطي الفصل الخامس عشر

رواية لعنتي وعذابي الجزء الأول للكاتبة منى الأسيوطي الفصل الخامس عشر

رواية لعنتي وعذابي الجزء الأول للكاتبة منى الأسيوطي الفصل الخامس عشر

بعد مرور عدة ايام...
لقد عاد كل شئ لطبيعتة، عادت حورية ووفاء ورشا وازواجهم إلى الصعيدبرفقة عثمان مرة اخرى وعادت اسيل وسما وسراج إلى القاهرة وسافر عبيدة والياس واريج إلى إيطاليا...

منزل الزينى صباحا. غرفة الطعام...
يجلس الجميع على مائدة الطعام من أجل تناول الفطور ولكن لاحظ حربى أن حورية لم تتناول شئ ويبدو عليها الإعياء الشديد ليقول.
حربى، حورية مالك
حورية بتعب. مفيش يا سيد الناس
حربى بقلق. لاه شكلك تعبانة. فاضل ساعتين على ميعاد الدكتورة
حورية. متقلقش انا زينة انا هقوم ارتاح لحد ميعاد الدكتورة
حربى. تحبى اساعدك
حورية ببسمة. تسلم.

لتتركهم وتنهض وما ان التفتت حتى سقطت مغشى عليها لتصرخ وفاء ورشا ويهرول حربى إليها ليقول عثمان، خدها على المستشفى دلوقت يا ولدى
حربى. حاضر
ليحملها حربى ويتبعة الجميع لتصعد وفاء بالمقعد الخلفى ويضع حربى حورية بجوارها لتحتضنها وفاء سريعا ويصعد حربى وسلام بالمقاعد الامامية ويتبعهم شبل ورشا وعثمان بسيارة أخرى متجهين صوب المشفى.

منزل الديب. صباحا، غرفة سراج.
صراخهم المعتاد جعل الجميع يعتاد الأمر، ولكن تلك المرة كان السبب مزحة سما حين أسقطت الماء المثلج على ذلك الناعس لينهض وهو يتوعد لها بغضب ولكنها اختبئت داخل المرحاض منذ أن فعلت ذلك...
سراج. افتحى يا جزمة
سما. لاء
سراج. والله هكسر الباب افتحى
سما. لا يا عم انت مش مضمون
سراج. دا انا هعملك كفتة. افتحى يا جبانة
سما. انا جبانة يا عم انت زعلان ليه
سراج. افتحى وانا اوريكى الزعل.

سما. لا مش عايزة اشوف انا بهزر اى مبتهزرش يا رمضان
سراج. لا بهزر
لينهى جملتة وهو يدفع الباب بكل قوتة حتى اتكسر لتصرخ سما وهي تتراجع بخوف قائلة...
سما. ا انت كسرت الباب و و
سراج. انا يا جزمة تصحينى كده
سما. سراج انا كنت بهزر
سراج. ما انا كمان ههزر
سما. سراج متخوفنيش
ليقف متجمد مكانة وهو ينظر لها قليلا قبل ان يقول...
سراج. انتى بتخافى منى بجد
سما...

سراج. يبقى ما دام بتخافى متهزريش تانى لينهى حديثة وهو يترك المكان والغرفة لتقول سما بعد رحيلة...
سما. غبية اى اللى انا هببتة دا.

أما بالأسفل، غرفة الطعام
يجلسون سويا يتناولون طعام الإفطار ومنير يعمل على حاسوبة النقال لتقول سناء...
سناء. ريح عنيك من البتاع دا وافطر
منير. مش عاوز أكل انا في المكتب اعملولى قهوة وهاتوهالى ع المكتب جوة
مها. حاضر
منير. سراج خلص فطار وتعلالى جوة
سراج. حاضر.
ليحمل منير حاسوبة وينصرف لتقول مها.
مها، هو في اى
سراج. النهاردة ميعاد تسليم الشحنة وجدو مش مرتاح لستيف
اسيل بتوتر. ولا انا.

ليقطع حديثهم هبوط سما ليتجاهلها سراج ويكمل طعامة لتتنهد وتلقى على الجميع تحية الصباح ليجيب الكل ما عدا سراج لتقول سناء.
سناء، صباح الهنا. يلا تعالى افطرى
سما. ماليش نفس هشرب قهوة بس
مها. قهوة على الريق من غير فطار. اى حكايتك ياسما من امتى وانتى بتشربى قهوة كتير
سما. عادى يا ماما
مها بحدة. لا مش عادى اقعدى افطرى
سما. خلاص يا ماما بقى أن...
لتبتر حديثها حين تحدث سراج قائلا بهدوء شديد.
سراج. اقعدى.

سما. مش جعانة
سراج. مش هعيد كلامى تانى اقعدى
لتشعر سناء انة يوجد شئ بينهم لتقول.
سناء. سما تعالى عاوزاكى
سما. حا...
سراج. قولتلك اقعدى افطرى
سما بحدة. قولتلك مش عاوزة اى اغنيهالك عشان تصدق انى مش عاوزة
ليترك طعامة ويرفع بصرة إليها ليظل ينظر لها لمدة قليلة قبل ان يترك المكان ويرحل لتقول مها.
مها. انتى ياجزمة دا أسلوب تتكلمي بية. ازاى تزعلى جوزك كده
سما. انا مزعلتش حد انا طالعة الأوضة بعد اذنكم.

لتتركهم سما وتبتعد لتقول اسيل.
اسيل. هي البت دى مالها
سناء. ربنا يهديهم ويصلح حالهم.

ايطاليا...
منزل الديب بإيطاليا...
تطرق اريج الارض ذهابا وايابا بقلق واضح بسبب تأخر إلياس وعبيدة فقد ذهبوا برفقة ماج وتونى من أجل استلام شحنة الأسلحة لتمسك هاتفها وتحاول الاتصال بهم ولكن الهواتف كلها مغلقة ليمر اكثر من ثلاث ساعات ولم يعد أحد لتنتبة اخيرا لفتح الباب لتلتفت وتصرخ عاليا عندما وجدت إلياس يدلف وملابسةملطخة بالدماء ويستند على عبيدة وتونى وتتبعهم ماج للداخل.

لتهرول الية ودموعها حليفتها لتحتضنة قائله...
أريج. اليااااااااس. إلياس انت كويس
عبيدة. متقلقيش هيبقى كويس
أريج. اى اللى حصل. انا قولتلك ستيف وراة مصيبة
إلياس بتعب. انا كويس
أريج. ماج ماذا حدث
ماج. لقد ذهبنا من أجل استلام الأسلحة ولكن ستيف غدر بنا من أجل...
تونى مقاطعا، ماج يكفى هراء
أريج. تونى من أجل من
تونى. لا ترهقى نفسك من أجل لا شئ يا جميلتي
أريج. لماذا تكذب تونى. فقط أخبرني
ماج. من أجل توماس.

أريج بخوف. ت توماس هنا
ليمسك إلياس يدها قائلا. انا جنبك خايفة وانا معاكى
أريج بتوتر. لا لا انا مش خايفة
عبيدة. لازم نرجع مصر
إلياس. كمان ساعتين هنتحرك
أريج. أنت هتقدر تسافر
إلياس. ايوا وجودك هنا خطر عليكى
ماج. لا تقلقى اريج نحن هنا
أريج بتوتر. لماذا عاد. ماذا يريد الآن. لقد انتهى كل شئ. ماذا يريد أكثر.
إلياس. هششششششش أهدى كل حاجة تمام. هو مش عارف يوصلك في مصر عشان كده انتى لازم ترجعى.

أريج. طيب انا هطلع أجهز كل حاجة
عبيدة. تمام حاولى تنجزى
أريج. حاضر.

منزل الديب بالقاهرة...
توتر. رهبة. قلق، هذا هو الوضع السائد في الأجواء الآن منذ وصول خبر محاولة اغتيال إلياس الديب.
منير. سراااااااج
سراج. نعم انا اهو
منير. زود عدد الحراسة على البيت وابعت طقم حراسة يستقبل إلياس وعبيدة وعايز فريق طبى في المطار
لياتى الجميع على أثر الصوت لتقول سناء بخوف.
سناء. فريق طبى ليه. ابنى جرالة حاجة، حد يرد عليا
سراج. هو في اى يا جدو
منير. إلياس اضرب بالنار. دا كان فخ مش صفقة.

لتصرخ سناء عاليا وهي تقول.
سناء. ابنى. هاتولى ابنى. انا عايزة ابنى
اسيل ببكاء. طب وعبيدة واريج
منير. كلهم كويسين هو الياس بس اللى اتصاب
سراج. مين اللى وراها
منير بتنهيدة. توماس ماركوس
لتشهق اسيل قائلة. أريج لازم ترجع
منير. كلهم جاين
سناء ببكاء. استرها يا رب.

فى المشفى...
يقف الجميع خارج غرفة الفحص الطبى فقد دلفت حورية للداخل من أجل الاطمئنان عليها لتخرج الطبيبة بعد مدة وجيزة ويهرول إليها الجميع.
حربى. خير يا دكتورة
الطبية. متقلقش هي بس لازم تنام على ضهرها ومتعملش حركة كتير
عثمان. ليه هو في حاجة
الطبيبة ببسمة. في تلات حاجات مش حاجة واحدة
حربى. كيف يعنى مش فاهم
الطبيبة، مبروك يافندم المدام حامل في تلاته توأم
حربى بصدمة. تلاتة.

عثمان بسعادة. الله يبارك فيكى يا وش الخير
الطبيبة، شكرا. انا هكتبلها العلاج وتقدر تاخدوها
سلام. تمام وانا هخلص الحساب وراجع
شبل. مبروك ياخوى ربنا يقومها بالسلامة
ولكن حربى لم يجيب على أحد وظل ينظر لهم بصدمة ودهشة حتى تركهم ودلف للداخل وما ان رأها حتى انهمرت الدموع من عينية ليهرول لها ويحتضنها بقوة كبيرة لتقول حورية بخوف.
حورية. مالك يا سى حربى
حربى. انا آسف.
حورية. وااه في اى عاد.

حربى. انا كنت غبى قوى. انا بحبك قوى يا حورية. عمرى ماهزعلك، انتى غالية قوى عليا
حورية بنبرة باكية، في اى لكل دا
حربى. في انك هتجبيلى احلى تلاته تؤام في الدنيا. ربنا يخليكى ليا. انا كنت غبى لما قولت لابوى انى مش هتجوزاكدة. دى احلى حاجة حصلتلى أن ابوى جوزنى ليكى. ربنا يخليكى ليا يا ام العيال
حورية ببسمة وهي تجفف دموعها قائلة.
حورية. وانت سيدى وتاج راسى. ربنا يديمك نعمة في حياتى.

فى الطائرة...
أستعد كل من اريج والياس وعبيدة من أجل العودة للقاهرة لتجلس اريج بجوار إلياس والتوتر حليفها. تستند برأسها للخلف وتسترجع ما حدث في السابق...
منذ عام...

فى اكبر الحفلات المشبوهة التي تضم العديد والعديد من تجار الأسلحة والمافيا العالمية في قصر توماس ماركوس اكبر زعيم للمافيا حيث يستقبل ضيوفة لعقد اكبر صفقة لتنخفض الأصوات وتنقطع الانفاس لدلوف عائلة الديب ويترأسهم وسط طقم حراسة كبير إلياس الديب وبرفقته اريج الديب ويتبعهم سراج وعبيدة ومنير الديب لتلمع عين توماس بشهوة حين رأى اريج ليضمها إلياس اليةفهو يعلم أنه اكبر زير نساء لعين على وجهة الأرض ولكن بدون سابق إنذار تشن الحرب ويرتفع أصوات الأعيرة النارية لتعلن العداوة منذ ذلك الوقت لتعلم اريج بعدها أن توماس عرض على إلياس أن يعطيه ما يريد مقابل ان يقضى ليلة مع أريج، ليتم اختطافها بعد ذلك من قبل توماس ولكن إلياس انقذها من بين يدية ليصبح اكبر كابوس بحياتها هو توماس ماركوس زعيم المافيا الشهير.

تعود من ماضيها عندما شعرت بأنامل إلياس تجفف دموعها قائلا.
إلياس. انا معاكى
أريج. ربنا يخليك ليا.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة