قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية لعنة الماضي للكاتبة الشيماء محمد الفصل الحادي والعشرون

رواية لعنة الماضي للكاتبة الشيماء محمد الفصل الحادي والعشرون

رواية لعنة الماضي للكاتبة الشيماء محمد الفصل الحادي والعشرون

فارس: انها مش عايزه اكتر من ساعه واحده كل يوم مع وعد انها ما تطلبش اكتر منها وما تضايقكيش ابدا وما تدخلش في حياتنا نهائي بس عايزه تفضل معايا ساعه وبس
ايمان الدنيا لفت بيها لانها ما تخيلتش ابدا ان فارس هيقولها كده بالصراحه دي، ايوه كانت عارفه انه هيتكلم عن هيام بس مش انه بيفكر يرجعلها ومعرفتش تعمل ايه؟
ايمان اتصدمت: وانت عايز الساعه دي؟
فارس: لو قلتلك مش عارف هتصدقي؟ مش عارف انا عايز ايه؟

ايمان: طيب تعال نتكلم بالعقل الساعه اللي هتقضيها معاها هتكفيها؟ هتكفيك انت؟ ماهو اكيد انتو مش عايزين مجرد علاقه شهوانيه وخلاص لان احنا بني ادامين مش حيوانات! بلاش هل مع الوقت هتكفيكم الساعه دي ولا هيا مجرد جر رجل مش اكتر وهيا عارفه انه تلقائي الساعه هتزيد من نفسها! بلاش كل ده نفترض انها حملت منك هتعمل ايه ساعتها؟ هتفضل برضه ساعه بس؟ الساعه دي يا فارس مجرد جر رجل مش اكتر ولا اقل ايوه هتبدأ بساعه بس عمرها ابدا ما هتفضل ساعه!

فارس: انا مفكرتش في كل ده
ايمان بنرفزه: امال فكرت في ايه؟ انك تنام معاها وخلاص؟ هو ده اللي شاغلك؟ ولا حنيت لاحترافها؟ نسيت اول ما اتجوزنا انك شكيت خبرتها دي جابتها منين؟ نسيت اول ما هيا ظهرت؟
فارس: اللي بتكلمني حاليا دي مراتي مش صحبتي؟
ايمان هديت وقعدت جنبه: لا مش مراتك لانها لو مراتك كانت عملت تصرف تاني ما تتخيلوش ابدا بس حتي الصاحب بيتنرفز علي صاحبه لما يلاقيه غبي بالشكل ده؟

فارس: اوكي يا ايمان عندك حق انا غبي بس في جزء بسيط جوايا عمال يقول لو لو، وانا مش عايز اللو دي تفضل عايز قلبي بنسبه ١٠٠٪‏ لمراتي وبس
ايمان: وعلشان توصل لده عايز ايه؟
فارس: عايز اجرب قربها
ايمان بصتله بسرعه وبصدمه: نعم؟
فارس: ما تفهمنيش غلط يا ايمان مش قصدي اني انام معاها
ايمان: امال تقصد ايه يا فارس؟ قربها ده يطلع ايه؟
فارس: قرب مجرد قرب..
ايمان: وايه معني القرب بالنسبالك؟ غير انكم تناموا مع بعض.

فارس: القرب له معاني كتيره غير النوم مع بعض
ايمان: وانت متخيل انها عايزه المعاني التانيه؟ اللي تيجي بيتك وتلبس قمصان نوم اشكال والوان علي الرغم من وجود مراته فدي مش في دماغها غير حاجه واحده بس
فارس: ايمان، كل كلمه انتي بتنطقيها انا فكرت فيها مليون مره قبلك
ايمان: انت عايز ايه يافارس؟ انت واخد قرار بلغهولي.

فارس: انا محتاج وقت، اقرب فيه منها هقضي معاها الساعه دي لحد ما اثبت لنفسي اني تخطيتها تماما انا محتاج لده، بعيد عنك انتي او بعيد عن اي ضغوط من اي حد انا محتاج انا بنفسي ابعد عنها فده مش هيحصل الا لما اقرب منها واوعدك اني مش هلمسها
ايمان: لحد امتي؟
فارس: يعني ايه لحد امتي؟

ايمان: يعني مش هتلمسها لحد امتي؟ ولو اكتشفت انك لسه بتحبها وانك ما تخطيتهاش ساعتها ايه العمل؟انت عارف ايه هو الجنون؟ هو انك تكرر نفس التجربه مره وري مره وتتوقع نتيجه مختلفه، ده الجنون بعينه واللي انت بتعمله بتعيد نفس التجربه ومتوقع النتيجه تختلف..
فارس: اوكي انا معاكي بس انا ما بحبهاش وتخطيتها والاحتمال اللي انتي بتقوليه مرفوض تماما بس محتاج انا اكده لنفسي انتي فهماني ولا انا كلامي ملوش معني.

ايمان: للاسف انا فهماك، روح يا فارس خد قرارك براحتك وخد الوقت اللي انت عايزه وشوف هتعمل ايه؟ تصبح علي خير
سابته ودخلت تنام او بمعني تاني معدتش قادره تمسك دموعها اكتر من كده، هو حاسس بيها وحاسس بمنتهي غباؤه بس مش عايز عمره كله يفضل يسأل نفسه لو راحلها كان هيفضل معاها ولا هيختار ايمان؟
الصبح اخيرا طلع وهو راح شغله لانه المفروض يسلموا العربيات النهارده...

ايمان استنت لحد ما مشي ولمت هدومها وهدوم ابنها وماشيه
منيره: غلط تسيبيه يا ايمان
ايمان: اسفه يا ماما مش قادره ابقي عارفه ان جوزي رايح لوحده تانيه علشان يقرر هيختار مين فينا وافضل في بيته مش هقدر
منيره: هيختارك انتي
ايمان: الله اعلم، فارس لما هيام بتبقي موجوده بيلغي عقله تماما واهو اول ما ظهرت برجلته وشقلبت دنيته كلها، للاسف فارس لسه بيحبها
منيره: اديله فرصه يا ايمان
ايمان: ربنا يسهل يا ماما بعد اذنك.

منيره: ايمان انا ما اقدرش اعيش من غيرك ومن غير حمزه
ايمان: كل يوم بعد ما فارس ينزل شغله هيجبهولك
منيره: فارس لو لف الكون كله مش هيلاقي ضفرك
ايمان: تسلمي يا ست الكل تسلمي
مشيت وفارس رجع اخر النهار مهدود بينادي علي ايمان لانها هيا اللي بتريحه
دخل اوضه النوم بس ما لقاهاش
فارس: امي، ماما، ايمان فين؟ راحت فين؟
منيره: راحت بيت ابوها يا فارس
فارس: ايه؟ ليه؟

منيره: لما راجل يقول لمراته انه مش عارف يختار بينها وبين واحده تانيه مستني منها ايه؟ تقولك هاتها هنا وتنام وسطنا!
فارس بص لامه وما ردش ساب البيت وخرج وراح لايمان، دخل بيتهم واخدها لوحدهم
فارس: سيبتي البيت ليه؟ احنا ما اتفقناش علي كده! انتي وعدتيني تسمعيني كصديقه.

ايمان: وسمعتك كصديقه وعطيتك رأي لكن كزوجه مش هقدر استني في بيتك وانت مش قادر تختار، فارس انا مقبلتش دبلتها بس في ايدك ازاي عايزني اقبلها هيا كلها، ومرضيتش اقولك يا انا يا هيا
فارس: لو قولتيها هختارك انتي من غير ما افكر حتي
ايمان: عارفه بس هتختارني علشان حمزه مش اكتر
فارس: لأ
ايمان: متأكد؟
فارس: ...

ايمان: طبعا مش متأكد، فارس عارفه انك محتاجني وعارفه انك بتحب علاقتنا وبتحب بيتك وابنك بس للاسف ده مش مكفيني، عايزه قلبك كله ومش عايزه شريك
فارس: وده نفس اللي انا عايزو
ايمان: خلاص يبقي لما قلبك كله يبقي ليا ابقي تعال غير كده اسفه مش هقبل انصاف حلول، قبلتها قبل كده وما عجبتنيش
فارس: طيب خلي مسافه بينا بس ارجعي البيت معايا.

ايمان: ارجوك يا فارس سيبني دلوقتي بدال ما اتهور، فاكر اخر مره اتهورت فيها خسرت فيها بيبي فارجوك انا مش حمل خساير تانيه، احترم رغبتي زي ما انا بحترم رغباتك
سابها ومشي وللاسف معرفش يروح فين فراح لهيام ودخل قعد معاها
هيام: اخدت قرار ولا لسه؟
فارس: لسه، هيام محتاج وقت شويه خلينا كده مع بعض، نتكلم نرغي لكن مش علاقه ومش هردك دلوقتي
هيام: براحتك حبيبي
جت تقرب منه بس هو بعد
فارس: من غير اغراءات يا هيام.

هيام: يعني ايه مش من حقي المسك؟
فارس: ايوه مش من حقك
هيام: وايمان بس من حقها؟
فارس: من اولها، سيادتك قولتي مالكيش دعوه بايمان ولا نسيتي بسرعه
هيام: مش قصدي اتدخل في ايمان، بس قصدي اني بحبك وعايزه اقرب منك مش اكتر
فارس: انا قايم سلام
هيام: الساعه مخلصتش
فارس: تعبان اليوم كان طويل ومتعب
هيام: انا ماليش دعوه دي هيا ساعه
فارس: كنت متخيل انك اتغيرتي لكن انتي زي ما انتي، الظاهر اني غلطان
هيام: فارس.

فارس: تصبحي علي خير
سابها ومشي وروح علي بيته وخاف انه يكون باع الغالي بالرخيص...
تاني يوم كريم عزمو علي السباق وراح فضل معاهم شويه وبعدها اتخنق فسابهم وروح وراح عند هيام يقعد معاها شويه
هيام: ايمان اخبارها ايه وحمزه؟
فارس: كويسين، حمزه كالعاده بيسهرها طول الليل
هيام: عارف لما كنت بشوفها سهرانه بيه وهتموت وتنام احمد ربنا اني ما اتهورتش وخلفت
فارس: وهو كان بايدك وانتي منعتيه؟

هيام بقلق: ايه؟ ايه اللي كان بايدي؟ لا طبعا قصدي اني مكنتش هقدر اتحمل مسؤليه زي دي، كنت هبقي ام فاشله، مش اكتر فالحمد لله اني مخلفتش كنت هعذبه معايا
فارس: اه، انا ماشي يالا سلام اشوفك بعدين...
الصبح راح علي شغله وهناك كريم اول ما شافه
كريم: فارس مصيبه حصلت
فارس: يا ساتر خير في ايه؟
كريم: امبارح في السباق حصلت حادثه واحد فقد السيطره علي عربيته والمشكله انه اخد في وشه كام عربيه تانيه.

فارس: يا الله علشان كده ما بحبش السباقات، بحس انهم بيعرضوا نفسهم للخطر بدون ادني سبب المهم حد جراله حاجه
كريم: طبعا عربيه الولد اتدمرت تماما وهو جواها وحالته حرجه والعربيتين اللي اتقلبوا العيال يرضه اللي فيها في العنايه المركزه
فارس: لا حول ولا قوه الا بالله
كريم: فارس العربيات سليمه؟
فارس: قصدك ايه بسليمه؟
كريم: اقصد ان هيكون في تحقيق لان العربيه اتعدلت فانت متأكد ان العربيه سليمه ولا فيها خلل؟

فارس: لا طبعا العربيات العشره سليمه وجربتهم كلهم بنفسي في الاخر واتأكدت من كل واحده وسوقتها علي اقصي سرعه ممكن توصلها
كريم: يعني احنا في السليم؟
فارس: طبعا في السليم من الناحيه دي ما تقلقش بس انا مش عايز اشتغل في تعديل السرعات تاني، التعديل في الموتور، في استهلاكها للبنزين، في قطع غيار تكون اوفر لكن في سرعتها وعربيات سباق تاني فياريت لأ
كريم: ان شاء الله يالا ربنا يسترها.

فارس روح عند هيام وقعد معاها شويه وحكالها اللي حصل وكالعاده ما اهتمتش
فارس: علي فكره انا ممكن اضر في الموضوع ده
هيام: لا طبعا واحد متخلف معرفش يسيطر علي عربيته انت مالك..
فارس: علي فكره ده شاب صغير وممكن يموت؟
هيام: ما يموت احنا مالنا كل واحد مسؤل عن نفسه
فارس بصلها وعرف انها زي ما هيا مفيهاش اي شيء اتغير وحن لايمان وكلامه معاها واهتمامها بيه سابها وقام روح علي بيته اللي اشتاق لايمان فيه.

الصبح قام بيلبس والجرس رن وامه فتحت وجتله
منيره: الحق يا فارس
فارس: في ايه يا امي خير؟
منيره: بوليس بيسألوا عليك
فارس: بوليس؟ ما تقلقيش ده بسبب السباق
منيره: سباق ايه؟
فارس: ما تشغليش بالك انتي
خرج فارس وقابلهم
الظابط: باشمهندس فارس محمد عبد السلام؟
فارس: ايوه انا خير؟
الظابط: اتفضل معانا
فارس: ليه؟
الظابط: حضرتك متهم بقتل هيثم السيد احمد
فارس: نعم؟ يطلع مين ده؟

الظابط: اتفضل معانا وهناك هتفهم كل حاجه. اتفضل بلاش شوشره
منيره: يا لهوي فارس
فارس: اتصلي بمجدي يا امي وهو هيعرف يتصرف وما تقلقيش
فارس مشي معاهم ومنيره اتصلت بمجدي اللي اتصدم بس قالها انه هيتصرف واتصل بكريم وبلغه
كريم: هاخد المحامي واروحله ان شاء الله خير
منيره لبست وطلعت جري مش عارفه تعمل ايه فراحت لايمان
ايمان: اهلا اتفضلي يا ست الكل في ايه مالك؟
منيره: فارس قبضوا عليه يا ايمان
ايمان: ايه؟ليه؟ ازاي؟

منيره: معرفش بيقولوا متهم بالقتل! قتل يا ايمان
ايمان اتصدمت وحست انها هتموت، لو فارس جراله حاجه هيا تموت
ايمان: ماما فارس مش هيجراله حاجه اهدي، هنتصل بمجدي ونشوف في ايه
اتصلت بمجدي اللي لسه مش عارف اي حاجه
الكل راحوا علي القسم وطبعا معرفوش يشوفوا فارس نهائي بس الكل فهم ايه اللي حصل.

ابو الولد اللي عربيته اتقلبت مات في المستشفي وابوه عرف بموضوع تعديل العربيه واتهم فارس انه بوظ العربيه وده سبب قتل ابنه...
فارس اتحبس علي ذمه التحقيق طبعا واتحول للنيابه ومعرفوش يشوفوه
هيام ابوها رجع من السفر وراحتله بسرعه
هيام: بابي انا محتاجه المحامي بتاعك بسرعه
عاصم: الله يسلمك احنا الحمد لله كويسين وانتي كمان وحشتينا
هيام: بابي ارجوك المحامي
عاصم: في ايه مالك؟ عملتي ايه؟
هيام: انا ما عملتش ده لفارس.

عاصم: تاني فارس يا بنتي سيبيه في حاله بقي
هيام: يا بابا افهم هو مقبوض عليه ومحتاج محامي
عاصم: مقبوض عليه ليه؟
حكت لابوها كل حاجه وابوها فعلا بعتله المحامي بتاعه وراحله النيابه بس كريم كان جاب محامي وشكروا محامي عاصم وخلوه يمشي
ايمان عايزه تشوف فارس وهيام كمان وكلهم مع بعض
ايمان - هيام - المحامي - كريم
المحامي: انا مقدرش اجيبلكم انتو الاتنين اذن بالزياره
هيام: انا لازم اشوفه اتصرفوا.

ايمان بصت للارض وسكتت ما اتكلمتش وكريم حس بيها
كريم: اصلا ما ينفعش تشوفيه، هنعملك الزياره بصفتك ايه؟ هيا ومراته لكن انتي ايه؟
هيام: فارس ردني
ايمان بصتلها بوجع لانها ما تخيلتش ده ابدا
كريم: ردك؟ امتي؟
هيام: ردني من فتره
المحامي: طيب هاتي قسيمه الجواز
هيام: ردني بالكلام مش عند مأذون، كان مستني بابي يرجع من السفر علشان نعمل حفله صغيره علي الضيق.

كريم: يعني رسمي حضرتك برضه مش مراته، مراته هيا اللي من حقها تشوفه والزياره مسموحالها هيا بس
المحامي: بكره ان شاء الله مدام ايمان تصريح الزياره هيكون جاهز وهتشوفيه..
وفعلا الصبح راحت ايمان علشان تقابل فارس وكريم اخدها وقابلوا المحامي بس اتفاجؤا بهيام كمان جايه
كريم: انا قلتلك انه مش هينفع
هيام: وانا مقولتلكش اني محتاجه منكم حاجه انا المحامي بتاعي اتصرف وهدخل معاكم اشوفه.

وبالفعل دخلوا كلهم يقابلوا فارس اللي جالهم واتفاجيء بيهم كلهم بس ما شافش غير ايمان بس فراحلها هيا وهيا رمت نفسها في حضنه واكتشف انها وحشاه جدا زي ما يكون بقاله سنين ما شفهاش
كل ما تيجي تبعد من حضنه مش بيسيبها
ايمان: المحامي اكيد عايز يتكلم معاك
اخيرا بعد شويه
فارس: طمنيني الاول انتو عاملين ايه؟ امي اخبارها ايه وصحتها عامله ايه وحمزه وفرح كلكم؟
ايمان: احنا كلنا كويسين ما تقلقش انت علينا.

فارس: ما تسيبيش امي وحدها يا ايمان
ايمان: هو انا محتاجه انك تقولي ده! ما تخافش عليها انا معاها
فارس: عارف انك معاها وعارف انك مش محتاجه اوصيكي علي اي حاجه
هيام: ازيك يا فارس وحشتني
فارس ابتسملها بالعافيه: الحمد لله كويس
اتكلموا كلهم مع بعض لحد ما وقت الزياره خلص وماشيين سلم علي ايمان جامد وحضنها جامد
فارس: ان شاء الله هتعدي يا ايمان
ايمان: اكيد يا حبيبي وهترجع تنور بيتك.

فارس: وانتي مش هتسيبي بيتي تاني فاهمه؟ هقتلك لو سيبتيه؟ واتحبس بقي بجد
ايمان: بعد الشر عليك اطلع بس الاول وكل حاجه تتعدل بعدها لو محتاج اي حاجه بلغني
مشيوا والمحامي بدأ يطلب لجنه تكشف علي العربيات كلها اللي فارس عدلها.

وقالهم ان العشر عربيات اتعدلوا بنفس الطريقه وده ممكن يتأكدوا منه بسهوله فلو في عيب هيبقي موجود في الباقيين وان الحادثه حصلت نتيجه ان السائق فقد قدرته علي السيطره علي العربيه وده خطأ منه مش من التعديل
وفعلا بدأت اللجنه شغلها وبدأ يدرسوا العربيات كلهم
ايمان مرضيتش تكلم فارس او تسأله عن هيام بس فارس حس ان في حاجز بينهم هو مش عارف يتخطاه
كريم كان معاه وقبل ما يمشي.

فارس: كريم خلي بالك من بيتي وخلي مراتك تروح لايمان وتتكلم معاها حاسس ان في حاجه مضيقاها
كريم: غير انك محبوس يعني؟
فارس: ايوه غير حبسي
كريم: وانت مش عارف ليه سيادتك؟
فارس مستغرب: انت بتتكلم كده ليه؟ اكيد لو عارف مش هسألك
كريم: مش يمكن لان سيادتك رجعت طليقتك لذمتك تاني
فارس: رجعتها؟ رجعت مين؟ انت بتتكلم عن ايه؟
كريم: عن ست هيام
فارس: مين قال اني رجعت هيام؟ انا ما رجعتهاش.

كريم: هيا قالت قدامنا كلنا انك رديتها ومستني ابوها يرجع علشان تعمل حفله وتتجوزا رسمي
فارس: نعم! لا طبعا كل ده كدب علشان كده ايمان زعلانه، انت لازم تروحلها دلوقتي وتقولها فاهم؟ دلوقتي
كريم: حاضر هعدي عليها واقولها
وفعلا عدي زي ما قال لفارس ومنيره دخلته وايمان خرجت تقابله
ايمان: يا اهلا بيك باشمهندس كريم، مفيش جديد
كريم: انا لسه جاي من عند فارس دلوقتي
ايمان: واخباره ايه كويس؟

كريم: اه الحمد لله بس قلقان عليكي انتي
ايمان: انا؟ انا كويسه
كريم: ان شاء الله ديما بس هو بلغني برساله اقولهالك
ايمان: ايه هيا؟
كريم: انه ما ردش هيام ولا اتفق معاها علي ده ولا في اي شيء من اللي هيا قالته
ايمان: امال هيا بتكدب يعني؟ طيب هتكدب ليه؟
كريم: الله اعلم بس يمكن لانها عايزاكي تبعدي بنفسك او تزيحك من طريقها؟ الله اعلم الستات بيفكروا ازاي؟ ان كيدهن عظيم.

ايمان: طيب انا متشكره جدا لوقفتك معانا دي ومش عارفه من غيرك كنا عملنا ايه؟
كريم: فارس وقف جنبي واحنا الاتنين رفعنا بعض قوي وبعدين احنا مفيش جميل بينا انا اعتبرته زي اخويا واكتر شويه بكره ان شاء الله المحاكمه وانا متفاءل خير، والمحامي برضه متفاءل
ايمان: ان شاء الله، ان شاء الله
كريم مشي وايمان فرحت ان هيام مش درتها بس لازم تعمل اي شيء او تاخد موقف لازم هيام تطلع من حياتهم بقي.

منيره: ايمان حبيبتي ادخلي ارتاحي بقي بكره محاكمه فارس وان شاء خير
ايمان: بإذن الله يا امي ربنا عمره ما هيتخلي عنا ابدا
ايمان دخلت تنام وبتحلم بفارس يخرج ويعيشوا حياتهم بقي وبتفكر تخلف تاني ودعت تجيب بنوته تبقي قلب ابوها بس حمزه صغير!
النهار طلع والكل راح للمحاكمه ومستنين، اول ما فارس خرج ايمان جريت عليه وهو ضمها
ايمان: عايزه اخلف تاني يا فارس
فارس: ايه؟ تخلفي؟
ايمان: اه عايزه بنوته.

فارس: مجنونه انتي، اطلع من هنا الاول وبعدين نشوف الموضوع ده يا مجنونه
ايمان: بس حمزه صغنن قوي
فارس: حمزه، يا مجنونه، مش صغير عقبال ما يحصل حمل ومع شهور الحمل هيكون كبر وبعدين معاكي يا مجنونه
ابتسملها والقاضي هيخرج فكل واحد قعد مكانه
المحاكمه كانت طويله وفيها جدل كتير والمحامي اللي ضد فارس كان قوي وحط كل الغلط علي فارس والامور مش مبشره نهائي، ابو الولد اتهم فارس انه قتل ابنه.

واخيرا جت اللحظه اللي الكل مستنيها، لحظه النطق بالحكم
القاضي: حكمت المحكمه حضوريا علي المتهم فارس محمد عبد السلام بتحويل اوراقه لمفتي الجمهوريه، رفعت الجلسه
ايمان صرخت ومنيره وقعت من طولها وهيام اتصدمت وفارس كمان بص لعيلته واخدوه وسط حاله هرج ومرج..
ايمان: انت قولت انك متفاءل
المحامي: القضيه كانت مضمونه، واللجنه معرفش غيرت تقريرها ليه؟ في حاجه مش صح
ايمان: جوزي هيتعدم.

كريم: احنا ممكن نطعن في الحكم ونطلب استئناف صح؟
المحامي: وده اللي انا هعمله بعد اذنكم
منيره تعبت واخدوها المستشفي وايمان في حاله انهيار وهيام طلبت من ابوها يتدخل حتي لو هيهربوه من البلد
هيام راحت لايمان
ايمان: عايزه ايه مني؟ جايه ليه؟
هيام: انا رحت لفارس وعرضت عليه مساعدتي ورفضها وجايالك انتي تقنعيه روحيله بكره واقنعيه
ايمان: اقنعه بإيه؟
هيام: يهرب، بابا هيجهز كل حاجه وهيهربه بره مصر.

ايمان: وانتي طبعا هتسافري معاه؟
هيام: تفرق دي دلوقتي؟ ايمان فارس هيتعدم ولا انا ولا انتي..
ايمان: هروحله بكره
ايمان اول النهار راحت لفارس وقابلته واول ما شافها حضنها جامد
فارس: انا قصرت معاكي كتير قوي يا ايمان، سامحيني وخلي بالك من حمزه وامي
ايمان: هششش ما تتكلمش كده انت هتطلع من هنا انت ليه لابس كده؟
فارس: البدله الحمرا، ده اللبس للي زيي، للي هيتعدموا
ايمان عيطت: انت مش هتتعدم هيام بتقول ابوها.

قاطعها فارس: عايز يهربني بره مصر، لا طبعا
ايمان: ليه لأ؟ هاه؟ هتعيش
فارس: اعيش هربان عمري كله؟ واسمي يتلطخ بالعار انا هقف هنا وهحاول اثبت براءتي ولو معرفتش انتي هتربي ابني وتعرفيه اني مقصدتش ابدا ااذي حد ابدا، وبعدين يمكن اكون انا غلطان فعلا، انا السبب في موت الولد ده وحرقه قلب ابوه بالشكل ده..
ايمان: فارس انت بتقول ايه؟ انا مقدرش اعيش من غيرك.

فارس: وانا مقدرش اهرب يا ايمان واعيش عمري كله بره بلدي، مش هعرف اعيش بره، مش هقدر، ده نفسه حكم الاعدام، وبعدين انتي هتسافري ازاي معايا وابني؟ اعيش من غيركم؟ يبقي لازمتها ايه؟ ايمان ريحي نفسك انا مش ههرب ولو عمري خلص لكده مش هعترض..

الاستئناف اترفض وفارس اخد حكم الاعدام واخدوه ينفذوه، وحطوا حبل المشنقه حوالين رقبته...
حياته كلها مرت قدام عنيه هيام ابوه امه ايمان فرح عيالها ابنه ودي كانت اخر صوره جت في باله واتمسك بيها وابتسم وغمض عنيه وصوره ابنه بيضحك وبيقول بابا قدام عنيه لازم يتمسك باللحظه دي قوي..
غطو راسه بغطا اسود وحطوا الحبل حوالين رقبته وسمع حد بيقوله اتشهد..

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة