قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية لخبايا القلوب حكايا للكاتبة رحمة سيد الفصل العشرون والأخير

رواية لخبايا القلوب حكايا للكاتبة رحمة سيد الفصل العشرون والأخير

رواية لخبايا القلوب حكايا للكاتبة رحمة سيد الفصل العشرون والأخير

وقفت فيروز أمامه عاقدة حاجبيها تطالع زوبعة الغضب التي جعلت من ملامحه موطنًا لها، ثم سألته مستفسرة بتعجب نابت: -في إيه يا فارس مالك؟
حروفه التالية كانت اجابة متنكرة في ثوب السؤال المُطرز بالشك: -الورق بتاع صفقة ال اللي كان في مكتبي وخدتيه قبل كده ورجعتيه، وصل لشركة ازاي؟

ابتلعت ريقها وهي تهز رأسها، لم يكن الوقت الأنسب لإعلاء صدمتها من معرفته، ثم اجابت بهدوء: -معرفش.
تابع من بين أسنانه: -ازاي متعرفيش امال مين اللي يعرف؟!
هزت كتفاها معًا وهي تتشدق باستنكار افترش معالمها التي تجنحت بالسخرية: -هو أنا مديرة مكتبك وأنا مش واخدة بالي ولا إيه يا فارس؟

نفى برأسه يبثها المنطق الذي نسجه الشيطان بعقله: -لا مش مديرة مكتبي بس محدش كان يعرف إن الورق ده هنا في البيت، من الاخر الورق ده ماوصلش لإيد حد تاني غيرك.

هزت رأسها تؤكد منطقية شياطين الشك المهتاجة داخله: -اه يبقى أنا اللي اديته لهم صح؟!
صمت، لا يستطع أن يجزم بذلك، او ربما لا يريد، لا يريد أن يتيقن من جهة الطعنة فيصبح وقعها أشد وأكثر ألمًا.

فهزت رأسها وأضافت بحروف يتوارى بينها التهكم: -عندك حق، ماهو مش ممكن مثلًا يكون حد لعب لعبة خبيثة عشان يوصل للورق، ف أكيد أنا اللي عايزاك تفلس علشان ماتبقاش أغنى مني.

تنهد وهو يخبرها مشيرًا في قلة حيلة وعقله يدور في مدار من الاسئلة بلا نهاية او جواب: -أنا مش هفلس لإني أصلًا غيرت في الصفقة كتير يعني الورق مش هيضرني، الفكرة في الثقة، مين اللي عمل كده وقاصد يضرني!

راحت فيروز تخبره بصوت مهتز استشعر منه عمق الشرخ الذي أحدثه داخلها: -الفكرة في الثقة فعلًا، ودي للأسف مش موجودة بينا، أنت مش هتنسى إني كذبت عليك واما يحصل أي حاجة، اول حاجة هتيجي على بالك إني بكذب عليك تاني، ما أنا كذبت بسهولة بقا!

داخله كان يؤيد ما تقول، ولكنه ليس بيده، هي خدشته بسكين الكذب سابقًا، فتركت هذه السكينة ندبة خفيفة داخله لا تُميت نعم، ولكن اثرها باقٍ، كلما نظر له تذكر ما فعلت.!

ولكن رغم ذلك لا يريدها أن تغادره، إن تركت فيه هي ندبة صغيرة لا تنسى، فحياته بدونها ما هي إلا ندبات من الماضي تمرر عليه الحاضر.!

تنهد بعمق وكأنه ينثر تلك الأتربة التي شوشت رؤيته العقلانية للأحداث، وهتف بينما يقترب منها: -غصب عني، إتعصبت وأول حاجة جات في بالي إن محدش يعرف عن الورق غيرك.
-الكلام ده لما نكون عايشين أنا وأنت لوحدنا، مش معانا عُمال.
أشهرت عن أنياب شراستها التي اهتاجت بسبب وقع الظلم عليها، فأكد فارس دون تردد بخفوت محاولًا بلسمة ذلك الغضب داخلها: -معاكي حق، أنا إتسرعت وده مش من طبعي وأنتي عارفة، حقك عليا.

تراجعت مبتعدة عنه خطوتان، وهزت رأسها نافية بأسف حقيقي: -متأسفة يا فارس، بس زي ما شكيت فيا دلوقتي وارد تشك فيا في حاجة أكبر، العلاقة اللي تبقى مفيهاش ثقة مش هتنجح للأسف، أحنا لازم نتطلق زي ما كان هيحصل الأول.

جذبها من ذراعها فجأة يقربها له وهو يقول بنبرة خشنة متقدة بالتملك: -مفيش الكلام ده، غلطت واعترفت بغلطي خلاص، زي ما أنتي عملتي قبل كده، لكن كلمة طلاق دي تنسيها من قاموسك، أنتي ليا وهتفضلي طول عمرك ليا.

ابتلعت ريقها ولم تجيب للحظات تحاول فيها الوصول لآمن طريق في ظل العتمة التي غطت روحها وتفكيرها، فعلى أي حال هو كلامه صحيح وهي لا تود خسارته، ولكنها تخشى أن تنهار تلك العلاقة اسفل حذوات الشك!

أخذت نفسًا عميقًا، ثم أفسحت المجال لحروفها الهادئة لترص بثبات: -طيب أنا محتاجة أروح لماما كام يوم أهدى وأنت كمان تهدى وتكون عرفت مين اللي عمل كده.

رغم الاعتراض الفوري الذي كاد يشق الطريق لقمة لسانه، إلا أن حجمه موافقًا على مضض: -تمام، اجهزي وهوصلك تقعدي عند مامتك يومين.
اومأت موافقة ثم تحركت بالفعل لتبدأ تجهيز ملابسها، فتوجه هو صوب المطبخ حيث مكان العاملة التي يثق بها ثقة عمياء لأنها معه منذ سنين.

ما إن وقف أمامها حتى سألها مباشرةً: -فين البت اللي جبتيها تشتغل معاكي؟
أشارت ببطء والحروف تتلكأ بعض الشيء على عتبة فاهها: -كانت هنا بس راحت تجيب حاجة، حصل إيه يا فارس بيه؟
أجابها والغضب لازال بركنٍ ما وسط كلماته: -مدت ايديها على حاجة ماتخصهاش وإدتها لحد عايز يأذيني.

شهقت الاخرى متفاجئة، في نفس اللحظة التي ظهرت فيها الفتاة التي ارتعدت ما أن رأت فارس، اقترب منها فارس وهو يزمجر فيها: -مين اللي طلب منك تصوريله الورق؟
غمغمت بصوت يكاد يسمع: -ورق إيه يا بيه؟!
صرخ فيها باهتياج: -ماتستعبطيش عليا لاحسن ورحمة أمي أسففك التراب وما هيهمني إنك بنت، محدش موجود في البيت غير أنتي وهي، وهي معايا من سنين، إنطقي.

كادت تبكي وهي تخبره بتوتر وخوف: -والله العظيم يا بيه ما عملت حاجة، أنا يادوب صورتله الورق بس، وخدتلي كام قرش.
-مين؟
-خالد بيه.
همست بالإجابة التي كانت يحوم حولها شك فارس ولكنه كان بحاجة لبصمة مؤكدة.
فنظر فارس تجاه الاخرى وأردف آمرًا بحدة: -تديها حسابها ومش عايز أشوف وشها هنا تاني، ولو مش هتقدري على شغل البيت لوحدك عرفيني أشوف حد غيرك.

اومأت مسرعة تتلاشى غضبه وقطع مصدر رزقها: -هقدر يا فارس بيه هقدر.

بعد فترة...
وقف خالد ممسكًا برأسه، يتنفس بصوتٍ عالٍ نافثًا تلك النيران المتأججة داخله، فارس نجح في كل ما أراد ودمره دون عناء!

أعاد لفيروز أموالهم، ثم فصل شراكتهم سويًا، وإنسحب من المشروع الذي يضع به خالد كل أمواله، ليتركه في عرض بحر الغدر تلطمه أمواج الحسرة دون أن يجد مَن ينتشله من براثنها.

ضرب الزجاج أمامه بعنف حتى تشهم، وصرخ بصوتٍ عالٍ كأسد جريح في الصميم، ثم بدأ يزمجر بجنون: -أنا تعمل فيا كده يا فارس! أنا!
ثم ضرب بغل على فخذه وهو يتذكر، وراح يردد بما يشبه الهذيان: -أنا اللي غبي وصدقتك، وكنت جاي من سفري عليك، اتاريك اتجوزتها وكنت بتخطط تجيبلها حقها ازاي.

ثم أشار متابعًا في قلة حيلة: -بس أنا كنت مجبر أصدقك، لو ماكنتش صدقتك كده كده ماكنش في ايدي حاجة أعملها، حتى الورق طلع ملهوش لازمة.

سقط ارضًا على ركبتيه وبدأ يبكي فعليًا، وشعوره بأن كل المجد الذي صارع لصنعه لنفسه في السنوات الماضية ضاع هباءًا منثورًا يمزقه ببطء.!

بعد يومين.
فتحت والدة فيروز الباب لكارما التي كانت تطرقه، فدلفت كارما بابتسامة ودودة قائلة: -ازيك يا طنط ام فيروز يا قمر.
اجابتها الاخرى بابتسامة توازي حلاوة وود ابتسامتها: -كويسة يا كارما ياللي بتاكلي بعقلي حلاوة، ادخلي.

دلفت كارما وهي تنظر يمينًا ويسارًا بحثًا عن فيروز، فأجابت الاخرى سؤالها غير المنطوق: -الموكوسة بتاعتنا جوه في البلكونة، ادخليلها وياريت تعرفي حصل إيه بينها وبين فارس عشان مقالتليش.

اومأت كارما وهي تضرب على صدرها بغرور مرددة: -طبعًا، ثقي فيا.
ثم تحركت نحو فيروز التي كانت تجلس بصمت بائس متأملة الهواء الطلق، جلست جوارها واسترسلت بمرح: -فيروزة قلبي، عمل فيكي إيه الواد فارس خلاكي تقعدي زي قرد قطع كده لوحدك؟
نظرت لها فيروز شزرًا وردت بحنق طفيف: -فيروزة قلبك!؟ بقالي يومين هنا وأنتي لسه فاكرة تجيلي دلوقتي؟

أردفت كارما بصدق: -ما أنتي عارفة الحوارات اللي عيسى كان فيها وماكناش متظبطين نفسيًا احنا الاتنين والله، واهوه اول ما الدنيا هديت الحمدلله جيت لك جري، ها بقا احكيلي.

تنهدت فيروز وهي تتمتم بصوت خافت مختنق: -فارس مش بيثق فيا وعمره ما هيثق فيا.
أشارت لها كارما بيديها، بحس فكاهي لطالما امتلكته: -من الاول يا سلوى.
بدأت فيروز تقص كل شيء على مسامع كارما التي رفعت حاجباها معًا مستنكرة: -يا بنت المجنونة عايزه تطلقي عشان سألك على الورق؟
-هو ماكنش سؤال عادي.

اومأت كارما برأسها، وقالت بعقلانية: -ايوه بس مايوصلش للطلاق، طب ما أنتي ضحكتي عليه فترة كبيرة ولعبتي عليه ومع ذلك لما عرف ماطلقكيش!

زفرت فيروز بصوت مسموع ثم أفرجت عن مخاوفها المحبوسة بين قضبان صدرها: -مش عارفة، بس أنا خايفة يا كارما يفضل دايمًا شاكك فيا.
هزت كارما رأسها نافية وراحت تخبرها بهدوء: -لا لا، أنتي لازم تعذريه برضو وتحطي نفسك مكانه، بس أنا واثقة إنه مش الشخصية الشكاكة اللي تخافي منها، اللي حصل ده بس كان الاثر السلبي بسبب تجربة الكذب بتاعتك معاه، وأنتي اهوه ادتيله انذار إن الموضوع ده مش سهل.

لم تنطق فيروز والأفكار تتماوج بعقلها حتى شعرت أنها تكاد تغرق فيها، لكزتها كارما في ذراعها مستطردة بشقاوة: -ما تقومي نشوفلنا فيلم نتفرج عليه ولا حاجة بدل ما أنتي قاعدة زي البومه كده وهتجيبلنا اكتئاب.

نهضت فيروز وهي تهز رأسها ضاحكة رغمًا عنها: -يتعافى المرء بأصدقائه فعلًا.
توجهتا صوب غرفة فيروز، ومضى بعض الوقت في مشاهدتهم للفيلم او مسامرتهم التي افتقدوها كثيرًا مؤخرًا.

وفي الخارج تعالت طرقات هادئة على الباب، فتحته والدة فيروز لتجد فارس أمامها، أفسحت له الطريق مرحبة: -تعالى اتفضل يا فارس نورت البيت.
اجابها مبتسمًا: -منور بوجودك يا ست الكل، امال فين فيروز؟
أشارت برأسها نحو غرفة فيروز وردت: -جوه في اوضتها قاعدة مع صحبتها، بس أنا عايزه أتكلم معاك في حاجة قبل ما أناديها.

اومأ برأسه مسرعًا: -طبعًا اتفضلي.
جلست جواره، ثم تنحنحت قبل أن تقول مُطلقة حروفها التي ارتج داخلها بها طيلة اليومين الماضيين: -بص يا فارس، أنا عارفة إن ظروف جوازك أنت وفيروز مختلفة، وإنك يمكن اتجوزتها شهامة منك، وأنا وكلت أمري لله، ولما لاقيت إنها مبسوطة معاك وإن اللي حصل تدبير من ربنا سكت، لكن لو أنت مش قادر تكمل ومُحرج او مش لاقي سبب قولي وأنا هعرف أوصل ده لفيروز بطريقتي.

إتسعت عينا فارس بعدم تصديق، ثم نفى مسرعًا ما وصل لإدراكها: -لا طبعًا، هي اللي قالتلك كده؟
-لا هي ماقالتش حاجة، بس كان واجب عليا أقولك الكلمتين دول.

تنهد فارس، وحاول استجماع شتات الكلمات العاطفية المتدفقة داخله والتي لم يعتد أن تخرج أمام اي شخص هكذا: -صدقيني أنا حبيت فيروز فعلًا ومش عايز غيرها زوجة ليا، واللي حصل سوء تفاهم وغلط مني وأنا جاي أصلحه وأصالحها، خليكي متأكدة إني اتجوزتها بكامل ارادتي مش مجرد شهامة مني.

حلقت على ثغرها ابتسامة حكت الراحة النفسية التي بثتها فيها كلماته، ثم نهضت متابعة: -طب أنا هقوم أناديهالك.
وبالفعل خرجتا كلتاهما بعد دقائق معدودة، وتنحنحت كارما متحججة لتغادر: -أنا هروح أشوف عيسى بقا وأحضرله العشا.
سايرها فارس بمرح ماكر بعض الشيء: -اه يادوبك تلحقي، حضرليه بضمير يا كارما الراجل هفتان ومحتاج يتغذى.
فضحكت كارما وهي تجيبه: -عنيا.

ثم غادرت بالفعل تحت أنظار فيروز التي كانت تدعي الجمود وإخفاء دقات قلبها التي تتراقص مهللة بحضوره، ثم استدارت ودلفت لغرفتها من جديد دون أن تقول شيء، فاقترب منها فارس قائلًا بشقاوة ومرح: -تعرفي إني بحب الفرنساوي اكتر من الالماني.
عقدت ما بين حاجبيها متعجبة من الكلمات التي لم تتوقع تقدمها للحوار الان: -نعم؟! ودا ليه؟
اقترب منها أكثر وأكمل بنبرة درامية يلجأ لها احيانًا: =عشان مفيش حاجة ألماني غير زعلك.

كادت الضحكة تشق عبوس وجهها مجبرة إياها على الاستسلام وإنهاء ذلك الخصام، إلا أنها جاهدت لتحافظ على ثبات لوحة الجمود الزائفة على وجهها، وتشدقت بعفوية: -بقولك إيه يا عم فارس آآ...
إتسعت عيناه بصدمة درامية زائفة: -يا عم فارس! لا بقا دي هُزلت، فارس بيه ابو الدهب اللي كنت بتحايل عليكي عشان تقولي فارس بس بقيت عم فارس! ادي اخرة الدلع الزايد.

لوت شفتاها متهكمة: -دلع زايد اه أنت هتقولي.
فرفع حاجبه الأيسر بتأهب مصطنع: -إيه تنكري إني مدلعك؟
هزت رأسها بسخرية مخلوطة بفكاهه: -أنكر؟ أنا أقدر برضو، ده أنت منكد عليا نكد ماتمناهوش لألد أعدائي والله.
نهرها فارس: -بنت!
-إيه بنت دي؟ أنت عايش في العصر الكام؟
لينفرج ثغره بابتسامة مشاكسة وعابثة في آنٍ واحد وهو يهتف بينما يقترب منها ببطء: -خلاص ولد، تعالى ياض يا حليوه أنت بقا صالحني.

إتسعت حدقتاها في ذهول حقيقي: -نعم! على فكره أنت المفروض جاي تصالحني.
هز رأسه نافيًا ببراءة ظاهرية: -لا ما أنا حاولت وأنتي رفضتي محاولتي وجرحتي كبريائي، صالحيني يلا.
صاحت فيه بغيظ إنفجر في أوردتها: -يعني أنت عندك كبرياء وأنا عندي حزمة جرجير؟!
قال بجدية مفاجئة شكت في صدقها فيروز: -بقولك إيه يا فيروز، سيبك من طبق السلطة ده دلوقتي وقوليلي، بتحبي الشاي؟
أكدت بهدوء متعجبة: -اه، ليه؟

ليترآى لها المكر الذي لمع في عينيه وهو يسألها بوقاحة لم تعد تُصدمها منه: -طب مانفسكيش في تفل مني؟
صاحت فيه بحرج وهي تتراجع مبتعدة عنه: -فارس!
اقترب منها اكثر وهو يردد بنبرة خافتة عاشقة: -عيونه.
بتحذير زائف أضافت: -بطل الكلام دا.
وفارس مدعيًا البراءة والجدية أكمل: -كلام إيه! أنا محتاج عزوة وسند قبل ما أموت، طب خلاص هتكلم بجد.

ثم مال نحوها حتى إلتصق بها وغمزها بطرف عينيه: -ما تيجي نشرب شاي وأقولك بحبك ازاي.
ضحكت متخلية عن عبوسها الزائد، وسألته مشاكسة: -أنت إيه حكايتك مع الشاي النهارده؟
زفر فارس يصطنع قلة الحيلة، والمكر يندس بحروفه: -بحبه ياستي، بحبه رغم إنه ممرر حياتي.
رفعت حاجبها الأيسر والابتسامة لم تغادر فاهها كليًا: -والله؟

اقترب منها أكثر حتى صار يُفرق بينهما إنشات قليلة، وقال والشقاوة تغلف نبرته: -اه والله، ها قولتي إيه، هتجيبي الشاي وأقولك بحبك ازاي؟
عادت خطوة للخلف مبتعدة عنه، وهي تردد: -لا ما أنا عارفة.
فاقترب أكثر: -لا شكلك مش عارفة.
-لا اله الا الله يا عم بقولك عارفة.

حاصرها اخيرًا بين جسده العريض الدافئ وبين الحائط من خلفها، واستطرد بعبث حمل لمحة من مجون مشاعره التي إنتفضت ثائرة في عروقه: -لا ما أنا هعرفك يعني هعرفك، متحاوليش، المكان كله محاصر.

ضحكت فيروز وضحك هو الاخر، ثم دون أن يعطها الفرصة لقول المزيد كان يلصقها به تمامًا، وشفتاه تخاطب شفتاها الكرزية، تحكي لها شوقًا نشب بقلبه كحريق ضاري يعجز كل شيء عن اطفائه سوى وصالها المنشود، ليهدأ لوع قلبه قليلًا بعدما تيقن من وضع صك ملكيته على مالكته.

في منزل عيسى...
اقترب عيسى من كارما التي كانت تجلس أمام التلفاز، تضع طلاء الأظافر بمزاج اصبح رائق مؤخرًا بعدما عكره إيهاب، ولكن جاءت العدالة الإلهية لتعيد كل شيء لوضعه الطبيعي من جديد؛ بسجن إيهاب وإنسلات عيسى من تلك القضية التي كانت تؤرق مضجعه.

احتضنها من الخلف، دافنًا وجهها بين خصلاتها السوداء الناعمة ذات الرائحة المميزة التي يعشق، وهمس بسُكر عاطفي وعبث: -مساء البسبوسة ممكن تجيبي بوسة.
نفت بدلال متعمد: -تؤ.
فابتعد عنها قليلًا، وهتف في غيظ: -هو إيه اللي تؤ! مش كفاية إني سايبك قاعدة مع صاحبتك كام ساعة، وبعد ما رجعتي عماله تحطيلي مانكير ومفيش أي اهتمام بزوجك قرة عينك اللي المفروض ليه عليكي حقوق.

-إيه ده في إيه، احنا هنخش على شغل بعض ولا إيه؟ النكد ده تخصصي أنا.
تخصرت بغلاظة وهي تطالعه بنظراتها المتهمة، فتململ في وقفته مشاكسًا إياها بقوله: -لا ما أنا قولت أغير شوية اهو يبقى في كريتي.
ثم رفع يده سريعًا يغطي فكه مستكملًا في مكر: -وبعدين يا هانم ده أنا تعبان وانتي متعرفيش.
نظرت إليه بنصف عين على دراية تامة بألاعيبه لكنها سايرته قائلة: -وتعبان مالك ان شاء الله؟
-ضرسي واجعني.

قالها فيما يميل نحوها مقربًا جانب وجهه من وجهها، فرفعت كفها تكبح تقدمه قائلة في نبرتها الساخرة: -ما تروح لدكتور السنان.
حاوط كفها المستقر فوق صدره يمنعها من دفعه فيما يهمس أمام وجهها الأحمر: -ما أنا مش بحب أروح لدكاترة الأسنان عشان كل ما أروح يقولولي ابعد عن الحلويات وأنا مقدرش ابعد عنك.

رنت ضحكة صغيرة منها في الأرجاء قبل أن تلكزه رافضة تقدمه لكن القبول كان يشع من عينيها بقولها الممازح: -طيب والله كريتي، راح أعطيك 10 من 10 ونجمة.
لمعت عيناه في فخر وهو يوازي ابتسامتها ثم قال: -لا ده أنا اعجبك اوي.
شبك أصابعه بأصابعها يقربها منه ثم أستكمل قائلًا: -المهم بقا، مش هنشوف حاجة أفيد من ام المانكير اللي بقالك ساعة بتحطيه ده؟
-حاجة زي أيه؟

سألت تراوغه رغم معرفتها لنواياه، فاستطرد سريعًا بكل براءة: -زي ممارسة الرياضة مثلًا.
-ممارسة الرياضة!
-اه، مش بيقولوا العقل السليم في الجسم السليم؟ انتي شكلك مكنتيش بتحضري الاذاعة في الطابور.

قالها وهو يحيط جسدها بذراعيه القوية ويطبق عليها يفقدها قدرتها على الفرار، فردت سريعًا وهي تحاول التخلص من قبضته: -لا تصدق ماكنتش بحضر.
استرسل بنبرة صبيانية وابتسامة لذيذة: -طب تعرفي إن القبلات بتحرق من 4ل6 سعرة حرارية، وأنا عاوز أتمرن.
لكذته في كتفه تنهره مصطنعة الحنق، وقد تضرجت وجنتيها بحمرة خفيفة من الخجل: -تتمرن إيه اتلم.

فتشدق مُصرًا وتحلى صوته بالحس الفكاهي اللذيذ: -عاوز أتمرن يا عدوة الرياضة والصحة، لا أنا ممكن أسامح في أي حاجة إلا اهتمامي بالرياضة معلش.

زجرته محذرة: -عيسى! ماما زمانها جايه.
-جايه بعد شوية هاها.
ضحكت وهي تخبره من وسط بقايا ضحكتها: -بتكلم بجد على فكره.
هز كتفاه تزامنًا مع رأسه كعلامة على ثقته: -لا ما هو أكيد أنا مش نحس للدرجة عشان أمك تختار اللخظة دي بالذات وتيجي.

قاطعته طرقات الباب فتجمد مكانه لثوانٍ وقد جاءه الرد على ثقته البلهاء سريعًا، فضحكت كارما، فيما فتح هو الباب قائلًا بنبرة درامية: -اهلًا اهلًا يا حماتي، لسه كنت بقول لكارما اتصلي شوفيها اتأخرت ليه، اتفضلي نورتي يا غالية.

كانت كارما تكتم ضحكتها التي صارعت لتصدح علانيةً، فيما ردت والدتها مبتسمة تشاكسهم وقد بدأت تتحرك نحو الداخل: -يزيد فضلك يا حبيبي، إيه انتوا كنتوا مستنيني قدام الباب ولا إيه!
فنفى عيسى بانطلاقة وكاد يخبرها: -لا دا أنا كنت بشرح لكارما آآ...
قاطعته كارما واضعة يدها على فمه وقد إحتدت عيناها في تحذير، فأكمل ببراءة بعد أن حرر فمه من قبضتها: -بشرحلها كيفية ممارسة الرياضة في البيت بدون مجهود.

ثم غمزها بمكر وتابع هامسًا: -ما تصفوا النية شوية بقا، على طول دماغك حادفة شمال؟ اما قلة ادب بصحيح.

تمت
نهاية الرواية
أرجوا أن تكون نالت إعجابكم
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة