قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية لأني فتاة للكاتبة دودي أحمد الفصل السادس عشر

رواية لأني فتاة للكاتبة دودي أحمد الفصل السادس عشر

رواية لأني فتاة للكاتبة دودي أحمد الفصل السادس عشر

ذهبت سيلين و نجوى الى السوبر ماركت لتحضر ما طلبنه منها بينما هالة ذهبت لاختيار احدث افلام الرعب فهي النوع المفضل لهم و لاكن قبل كل شيئ اخذت باقة الزهور التي لم تنتبه لها سيلين ووضعتها في أحد المزهريات تم سقتها بالماء.

لتحافظ عليها تم اخدت الهدية و وضعتها في غرفتها ثم امسكت المكتوب الذي لم تفتحه بعد ليس قبل أن تخبر سيلين بالأمر و وضعته تحت ملابسها وهي تخطط لتخبر سيلين بأمر العاشق المجهول، كانت أمها ذهبت الى النوم فالدواء الذي تتناوله يجعلها تشعر.

بالنعاس، عادت هالة الى جهاز التحكم لتبحث عن فلم رعب رائع ليصفى اختيارها على فلم الرعب رائع اسمه انابيلا لتجهزه تم وضعت الوسائد على الأرض تم ذهبت لتحضير الفشار. ((سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم )) و في أثناء تحضيرها الفشار اتصلت على بسنت لتطمئن عليها أن وصلت ام لا. انتظرت قليلا ليصلها صوت بسنت وهي تصرخ هااااالة قوليلي حصل ايه قولتي لسيلين و لا لا قولي يلا بسرعة و بعدين هتتكلم مع بابا في موضوعي انا و أمجد ها ها قولي يلا يا جزمة.

هالة بصرخ: باااااس ايه مسورة و انفتحت يا جزمة الناس يا كلبة ها الناس لما حد يتصل.

عليها تقول ازيك عامل ايه انت كويس. مش تصرخ وتشتم والكلام ده يا جزمة يا صرصور المجاري لتقول بسنت بتبرير: اعمل ايه يعني منا افتكرتك هتكلميني اول ما روح وتقوليلي ايه إلى حصل و كمان انتي اتاخرتي اوي فقلت يمكن سيلين مسكت فيكي الله لتكمل بسخرية و بعدين تعالي هنا يا جزمة انا شتمت ربع شتمك ليا دانتي إلى مسورة مش انا. يلا قوليلي اتاخرتي ليه عليا هالة بضحك و هي تقول: هههههه اعمل ايه يعني منتي بتخليني اغلط فيكي وبطلعيني من طوعي الله اصبري عليا علشان مغلطش فيك بصي يا ستي اول ما رجعنا على البيت لقينا عمتو ومرات عمو عندنا و، اخبرتها كل شيئ عما حدث مع سيلين و عمتها من ((اذكروا الله)) مشدات و حوارات، بعد أن انتهت من سرد ما حدث و هي تقول بس يا ستي هو ده إلى حصل و مخلنيش اكلمك انتظرت سماع رد سيلين و لاكنها لم تسمع سوى صوت ضحكتها لتقول لها رحتي فين يا بسنت انتي معايا ولا ايه لتتكلم بسنت بعد أن سيطرت.

على ضحكها و هي تقول هههههه و الله البت سيلين دي اجدع وحدة شفتها بصراحة عمتو دي انا مبطقهاش ياما كان نفسي ترقعها قلمين يطيرولها عقلها هالة و هي تشاركها الضحك: هههههه تصدقي هي محتجاه قال ايه بتقول لسيلين لتقلد صوتها منا مش هزعل منك منتي مرات ابني بما هيكون يعني ههههههه لو شفتي وش سيلين قلب ازاي دي كانت هترتكب فيها جريمة هههههه ازداد ضحك بسنت وهي تقول: يا ريت تعملها وانا هحمل بدالها القضية هههههه: ههههههههه و إلى يضحك اكتر مرات عمي محمود دي بقا و لا كأنها كانت موجودة دي يا بنتي طول و عمتي و سيلين قعدين بيتخانقوا و هي و لا كأنها قاعدة ههه تقولي كنبة ملهاش لازمة بسنت بضحك: معاها حق اصل انا نفسي بخاف من سيلين و خاصة وقت غضبها تم قالت بجدية، بس معرفش ليه بحسها حية من تحت تبن و بتخطط لحاجة هيا و امي. اصلها بتيجي عند ماما كتير و بتقعد يحكوا مع بعض و لما يشفوني يسكتوا على طول، المهم سيبك منهم و قوليلي هتعملي ايه و هتقولي لسيلين امتى هالة بحيرة: مش عارفة و الله انا من ساعة ما رجعنا من برا و انا مش عارفة اتكلم معاها و معتقدش هتكلم معاها النهارده لأنه باين أن نجوى هتنام عندنا ومظنش سيلين هتسمح لها تروح في وقت متأخر يعني، : بس يا هالة انتي لازم تقوليلها في اقرب فرصه قبل ما اعرف بنفسها وانتي عارفة زعلها وحش اد ايه فاتصرفي و قولها بسرعة اه احم و متنسيش تقوليها على موضوعي و النبي تمام تنهدت هالة بحيرة و هي تقول: تمام هحاول اقولها متقلقيش تم قالت بسخرية مدلوقة اوي حضرتك ايه ده متنشفي شوية يا جزمة بسنت بهيام وهي تقول: هيه اعمل ايه يعني بحبه اوي اوي دانا مصدقت نطق ابن الايه دانا كنت شويه و هبوسوا من حلاوة امه لما شفته النهاردة و هو بيتخانقوا مع الجزمة.

ايهاب ده طلع هيييح هالة بسخرية: تصدقي انا غيرتي رائي و مش هخليكي تتجوزي اخويا بعد الهييح دي بسنت بصراخ: و ربنا اولع فيك و فيه و فنفسي اه دانا ما صدقت نطق فاضل خطوة بقا و نخلص و هيا الجواز، تم ضحكت بشر هه هه هه.

هالة: الله يخرب بيتك عاوزة تدبسي الواد يا جزمة قديمة. بسنت بتقة: احلى تدبيسة و حياتك هالة بسخرية: عفوا مين معايا بسنت بغباء: انا بسنت يا هالة ايه مالك نسيتي بتكلمي مين لتتابع هالة نفس السخرية: لا ياختي امال راح فين الخجل إلى بيبقى قدام امجد و لا هو
دور علشان توقعي الواد يا عيني بسنت: ههههههههه مش انثى و لازم أتقن الدور و أوقع الواد هالة: انثى و حيات خالتك.

بسنت: هههههه امشي يا جزمة بكرة نشوف هتعملي ايه لما يجي حبيب القلب. على سيرته متنسيش تقوليلي على كل حاجة من طقطق لسلام عليكم هالة بسخرية: هو انا بعرف اخبي حاجة عليكي يا جزمة بسنت: غوري هيا اخوية و صحوبية زبالة هالة بخبث: و النسايب بسنت بهيام: هو في بعد النسايب و لاا جمال النسايب و لاا شكل النسايب و لاا حلوة النسايب.

و لا عيون النسايب و لاا جسم النسايب ع، كانت سوف تكمل لتقاطعها هالة هالة بصراخ: باااس باس وي ايه الله يخرب بيت امك انتي دماغك راحت فين ده مبقاش حاجة توصفيها الله اهمدي بقا بسنت بغباء: هو انا كنت هقول حاجة كنت هقول عسل يخرب بيت امه الله هو انتي دماغك راحت فين. صمتت قليلا لتشهق و هي تقول اه يا جزمة انا بقا دماغي راحت فين اسئلي نفسك يا ام دماغ شمال.

هالة بضحك: هههههه امشي يا زبالة. عاوزة حاجة: لا يا قلبي بس و النبي و النبي يا اوختشي متنسيش موضوعي انا و الواد الغلبان هالة بضحك: ماشي يا يختي على أساس صحوبية و اخوية زبالة بسنت: ههههه مين قال كده ده مبيفهمش و ما شفكيش علشان يقول كدة هالة: ههههههههه أيوة كدة اتعدلي مكان من الاول يلا سلام يا مدلوقة بسنت: هههههه و افتخر ههه يلا سلام يا بنت حمايا هههه أغلقت هالة مع بسنت و هي تضحك على جنون اختها تم تابعت إعداد ما كانت تفعله الى حين عودة سيلين التي تأخرت..

في مكان آخر في غرفة كاتي شقيقة بسنت تجلس بخوف خوفا من أن يسمعها أحد و هي تتصل بحبيبها..
كاتي بصوت منخفض حتى لا يسمعها أحد: الو. المجهول: الو أيوة يا حبيبتي انتي كويسة مبترديش ليه على اتصالاتي انا زعلت منك
على فكرة قالها بحزن مزيف، كاتي بسرعة لتبرر له: لا يا حبيبي متزعلش انا اسفة بس كان ماما و بابا جنبي علشان
كدة معرفتش ارد متزعلش مني يا حبيبي.

ليقول بكدب: خلاص يا حبيبي مبقيتش زعلان منك، ليتابع خلاص يا بت بكرة تبقي خطبتي و مراتي و محدش هيقدر يقول كلمة. كاتي بتمني: ياااه يا حبيبي دانا مستنية اليوم إلى ابقا فيه مراتك بجد و اتكلم معاك.

براحتي و من غير خوف أن حد يشوفني أو يمسكني المجهول: منتي مراتي يا حبيبتي و لا نسيتي يا قلبي كاتي و هي تحرك فمها للجهتين لتقول بسخرية: عرفي يا خويا و انا لا يمكن اسمحلك تقرب مني ابدا الا لما نتجوز بجد و كل الناس تعرف اني مراتك المجهول ببرود: ماشي يا حببتي عاوزة حاجة كاتي بحب: لا يا قلبي سلامتك مع السلامه اغلق المجهول الهاتف مع كاتي و هو يقول بغل بسيطة كلها شوية و هتيجيلي بنفسك و سعتها هتشوفي هعمل فيكي ايه قال اتجوزها قال ههههه أما بت غبية متعرفش اني هاخد منك إلى عاوزا و ارميكي لرجالتي تستمتع بيكي و بكدة هكون انتقمت منك و من اختك سيلين ههه ليقول باسف مصطنع اعمل ايه حظك اليوم وقعك بطريقي كنت راح أوقع اختك بسنت أو هالة بس لقيت أن انتي اسهل فريسة هههههه وطلع ظني صح بمجرد كلمتين حلوين وقعت لي و عن طريقك هنتقم من سيلين صحيح انك بتكرهيها بس هيا لا يمكن تسيب حد و متزعلش على شأنه تم ضحك بحقد.

عودة إلى سيلين، كانت سيلين و نجوى يمشين بهدوء طوال الطريق لتقاطع نجوى الصمت و هي تقول.

: ايه مالك ساكتة ليه كدة. قوليلي حصل ايه معاكي، انا حاسة انك عاوزة تقول حاجة مش كدة نظرت لها سيلين بحب فهي الوحيدة التي تفهمها لتقول لها بعد أن تنهدت بحرارة. : متقلقيش يا قلبي انا كويسة بس كل الحكاية أنه انا تعبت من اليوم جدا كان كله مشاكل و نكد بس كدة. نجوى بهدوء: هصدقك المهم يلا قوليلي حصل ايه معاكي النهاردة يلا بسرعة و من دون ما تحبي عليا حاجة لأنه ساعتها انتي عارفة جنوني يا بت انا عقلي تراللي ها انطقي يلا ضحكت سيلين على صديقتها و اختها لتقول لها ما حدث معها اليوم من اول ما كانت سوف تصدم بعربية تم المطعم تم اخيها تم مقابلة أسر و كيف ضرب اخيها و ما قاله من كلام غريب بالنسبة لها، تم ذهابها الى الجامعة و ما فعلته بالمدير و علاء و ابنه.

ايهاب، و ما أن انتهت من سرد ما حدا معها حتى وجدت نجوى على الأرض من الضحك.

لتقول لها سيلين بغيض: تصدقي انا غبية اني قولتك حاجة. و كانت سوف تذهب لتوقفها نجوى و هي تحاول كتمان ضحكها لتقول لها بعد أن هدئت ضحكها: استني بس يا مجنونة هههه انا بضحك على العملتيه في الراجل هو و المدير بس ايه طلعتي جامد بجد يا بنت الايه سيلين بعد أن هدئت لتقول لها بضحك و براءة: اعمله ايه يعني انا كنت عاوزة اتكلم معاه بهدوء بس هو طلع قليل الأدب وعينه عاوزة القلع و لو كان بايدي كنت كملت عليه نجوى بضحك: يا مفترية كل ده و لسة مشفتيش غليلك أما انتي مفترية صحيح لتتابع بخبث بس الراجل إلى اسمه أسر ده واقع على وجه وقعة أنما ايه ههههههههه سيلين و هي تدفعها و تقول امشي يا جزمة قال واقع قال ده لو في أيده كان قتلني نجوى بسخرية: بكرة تشوف يا جميل أن كلامي صح و هتقعي على بوزك انتي كمان أن ما كنتيش وقعتي اصلا تم هربت من أمامها و هي تضحك لان سيلين انحنت لتنزع حذائهالتلقيه عليها و تشتمها لأكنه لم يأتي بها لتعاود التقاطه وهي تتمتم قال.

واقعة قال أنا واقعة تم شردت قليلا بما حصل معها لتستفيق بسرعة وهي تهز راسها لتطرد الأفكار لتقول لنفسها ايه إلى بفكر فيه ده لا يمكن يحصل ابدا لتقول بصوت مرتفع.

قليلا لتسمعها نجوى: استني يا بت انا مش هضربك خلاص نجوى بضحك: لا لا انتي بتكذبي عليا و هتضربيني توقفت على صوت رسالة من هاتفها وفي نفس الوقت أتت رسالة لسيلين لينظرن الى بعض باستغراب فمن يرسل لهن رساله لتنظر كل واحدة إلى الهاتف لتقرء محتواها لتتسع عيناهن معا من الدهشة من محتواها.

فالرسالة كانت لا تحمل اسم المرسل فقط اول احرف من اسميهم ليلتفتن حول نفسهم لمحاولة روئية أحد ولاكن لم تجدن أحد ليعاودن النظر إلى بعض تم، وو، استوب?.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة