قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية لأني فتاة للكاتبة دودي أحمد الفصل الأول

رواية لأني فتاة للكاتبة دودي أحمد الفصل الأول

رواية لأني فتاة للكاتبة دودي أحمد الفصل الأول

في مكان ما من الأحياء الشعبية، في منزل يشع فيه الدفء، يرتفع
صوت سيدة في منتصف العقد الرابع، والتي لا تزال تحتفظ بجمالها،
؛وهي السيدة هداية والدة سيلين هالة يا هالة..
بعد أن انتهت من إعداد الفطور لابنتيها، دخلت هداية غرفة
ابنتها الصغرى هالة بعدما لم تستجب لندائها و لتيقظها للكليه حتى لا تتاخر..
هداية هالة يا هالة اصحي يا حبيبتي كدا هتتأخري على الكلية..
هالة ..

هدايةبانزعاج ايه ده هو كل يوم كدا، اطلقت تنهيدة حانقة، اقتربت هداية من
ابنتها و صرخت، هاااالة اصحيييي.
; استيقظت هالة بفزعمن النوم ولم تنتبه أنها فوق السرير لتسقط
على وجهها من فوق السرير، هالة وهي تتالم
ااااه اي اي يا دماغي، ليه كدا بس يا هدهد فين الحنية وفين الرق..
;لم تكمل هالة كلامها لتجد فردة شبشب يلقى في وجهها.

لتقول هداية بسخرية ;عجبتك الرقة يا قلبي ولا عوزة كمان اصل عند كتير ;انحنت لتمسك الفرده الأخرى. ;
;لتقول هالة بخوف مصطنع، حلو اوي اوي يا ماما الله يخليلي
الشبشب بتاعك يا رب ويفضل يرتمي ب وجهي..
هداية وهي تضحك على ابنتها الصغرى، ههههههه ناس متجيش الا
بالعين الحمرة يلا يختي قومي صحصحي كدا و اغسلي وجهك واتوضي وصلي لبين ما احط الفطور على السفرة وبعدين اروح اصحي اختك سيلين.

هالة بخبث: سيبيها يا ماما انا هصحيها
هداية: ماشي ياحبيبتي
;خرجت هداية من غرفة هالة لتكمل وضع الفطور على السفرة، وتركت هالة في غرفتها تقوم بيروتينها..
(بعد أن انتهت هالة من روتينها ارتدت ملابسها، المكونة من فستان طويل ازرق مع، حجاب اسود، وازرق و، حذاء اسود، وشنطة اسود مخططة بأزرق وذهبت إلى غرفة شقيقتها سيلين).

في غرفة أخرى من البيت تنام فتاة اقل ما يقال عنها انها فاتنة بجسدها الرشيق والمتناسق قصيرة نوعا، ما عينان بلون العسل الصافي يتلون حسب لبسها. بشرة ناصعة البياض يظهر اوردتها الخضراء. رموش كثيفة. فم صغير مكتنز بلون
الفراولة. تمتلك غمازة واحدة في خدها الأيمن. شعرها طويل يصل لمنتصف ظهرها
بلون الشمس عنيدة جدا وشرسة لسانها طويل. محجبة.

(( دخلت هالة غرفة سيلين بهدوء ل توقظها فوجدتها لا زالت نائمة، فخطرت في بالها فكرة، ابتسمت ب مكر. واسرعت الى المطبخ واحضرت مكعبات الثلج، ووضعتها بملابس سيلين، ثواني حتى فقفزت سيلين عن السرير وهي تصرخ
مطر، مطر، فسقطت هالة على الأرض من فرط الضحك على شقيقتها))
سيلين وهي تقفز -- مطر مطاااااااار يا ماما البيت بيغر..
لم تكمل سيلين كلامها وانتبهت على الواقعة أرضا من كثرة الضحك.

هالة ه‍ههههههههه مش ممكن اااه لو شوفتي وجهك وانتي وبتتنطنطي ههههههههه لموتي من الضحك ههههه
((ابتسمت سيلين بشر لتصرخ بها
ااه يا جزمة انا تعملي فيا كدا طيب والله منا سيبك تعالي هنا اخدت تركض
خلفها وهن يضحكن وامهم تضحك عليهن وعلى مرح ابنتيها الذي يضيف للبيت
نكهة خاصة اختبأت هالة خلف والدتها وهي تضحك حاولت سيلين امساكها
لاكنها استنجدت بوالدتها، ، سيلين وهي تقبل راس امها
صباح الفل?يا ست الكل.

صباح الخير يا قلبي ايه مالك بتجري وراء اختك ليه لتقول سيلين بغضب
عجبك إلى عملته بنتك فيا يماما
عملت ايه المرادي كمان قالتها وهي تنظر الى هالة بتوعد
-: انا يماما تحط الثلج فلبسي وانا نايمة، عادت هالة للضحك على أختها
فامسكتها أمها من اذنها هالة وهي تتالم وتضحك معا
اي اي هههههه يا ماما حرام عليك وداني
هداية: تستهلي علشان تحرمي تعملي كدا تاني
هالة: هههههه خلاص يا ماما اسفة مش هعمل كده تاني، وفي سرها تقول.

مؤقتا، ، و ابتسمت ببراءة
- أما نشوف، يلا تعالوا افطروا علشان متتاخروش
سيلين وهالا مع بعض حاضر يا ماما
((جلست سيلين و هالا وامها لتناول الفطور وقبل أن يبدأن تناول الطعام
رن جرس الباب )))
سيلين وهي تقف، دي اكيد التوام المرح الآخر..
هالة بفزع، وهي تضع ما في يدها من طعام في فمها يا نهار ابيض يعني أنا
اتاخرت، واخدت تتناول فطورها بسرعة..
- ذهبت سيلين لفتح الباب فكما توقعت وجدت بسنت على الباب.

بسنت. صباح التفاح على ه الصباح يا سوسو
سيلين وهي تحتضنها صباح العسل يا بسبس فوتي ياختي
بسنت: لولو صحيت..؟
سيلين اه يختي صحيت وصحتني معاها..
بسنت بلهفة ايه ايه عملت حاجة الحيوانة من دوني.؟، كانت سيلين ستتكلم
لاكن أتت هالة..
(جاءت هالة تركض وهي تقول بلهفة، انا جاهزة يالا نروح بسرعة، يلا بسرعة
بسنت: حيلك حيلك ايه راديو، ما لسة بدري، جيت افطر معاكم.

هالة بغيظ: يا جزمة سرعتيني افتكرت اني اتاخرت تعالي يختي تعالي.
))بسنت تسأل سيلين، اومال فين هدهد..؟
اتاها صوت هداية من المطبخ وهي تقول انا هنا يا بسبس تعالي
; ذهبت بسنت لتسلم على هداية، ..
بسنت: صباح العسل يا عسل
هداية بحب: صباح النور يا بكاشة على العموم الفطار جاهز عملتلك فطير انما
ايه هتاكلي صوابعك وراه..
((بسنت رغم أنها ابنة زوجها إلا أنها تحبها مثل ابنتيها ولا تفرق بينهن)).

بسنت وهيا تقبل وجنتها: ياحببتي يا هدهد ربنا يخليكي يا ست الكل
سيلين وهالا مع بعض، تيراريرارا هههههههههه، ايه الرومنسية دي كلها هنياله يا عم
بسنت بضحك: ايه الغل ده كله قلبي وبدلعني يباي
هداية بحنان: ملكنش دعوة بيها حببتي القمر دي.
بسنت بمرح: يا هدهد يا عسل يا جامد انت..
سيلين بضحك: ايه يا ماما قمر مين، قمر بالستر هههههه
بسنت بحزن مصطنع: عجبك كدا يا ماما.
هداية: بس يا بت انتي.

سيلين,: المهم يا ماما حطيلي كم وحدة فطير أخدهم للبت نجوى وظاظا
حبيبي انتي عرفاهم بيحبوا الفطير بتاعك..
هداية: حاضر يا حبيبتي?.
هالة لبسنت خلصي ياختي اتاخرنا
بسنت خلاص خلصت اهو هحط كم وحدة أخدهم معايا يلا سلام يا جميل
هالة بضحك: نيالك يلي ببالي يلا سلام يا ماما
هداية: سلام يا قلبي ابقوا طمنوني لما توصلوا
هالة: حاضر يا ماما
((أما سيلين بعد أن تناولت فطورها اخدت حمام سريع واقامت فرضها ولبست.

ملابسها عبارة عن بنطال ابيض، على بلوزة زرقة طويلة إلى منتصف القدم،
على بوت أزرق، وشنطة بيضاء، وشالة بيضاء مخططة بأزرق، وخرجت))
سيلين: ماما انا رايحة عايزة حاجة..؟
هداية: تسلمي ياقلبي
سيلين بحب: سلامة قلبك يا هدهد.
هداية: تنسيش الفطير وابقي اعزميها على الغداء، وقولي لها انها وحشاني.
سيلين: حاضر مش ناسية وهعزمها يلا سلام عليكم، لا اله الا الله
هداية: محمد رسول الله، ربنا يهديكي يابنتي، اكملت بتنهيدة.

ويبعتلك إلى يفرح قلبك ويحافظ عليه..
((خرجت سيلين من المنزل وأخرجت هاتفها للاتصال لنجوى))
في مكان آخر في منزل عائلة السيد ايمن هلال، في أحد الغرف تحديداً غرفة
نجوى يصدح صوت هاتف بنغمته الصاخبة، استيقضت نجوى على صوت هاتفها الصاخب..
نجوى بانزعاج: مين الحمار إلى بتصل على الصبح كدا، ايه ده دي البت سيلين فتحت سبيكر
الو ازيك يا سيلا..
سيلين: ساعة لما تردي يا جزمة
نجوى بسخرية: تسلمي يا حبيبتي وانتي كمان وحشاني.

سيلين: بتعملي ايه
نجوى بسخرية: باكل بانيه ايه السؤال الغبي ده الساعه لسة مصرتش ثمانية هكون
بعمل ايه يعني نايمة..
سيلين بحنق: اتريقي اتريقي يختي وانا إلى جيبالك معي فطير من صنع هدهد انما
ايه سخن بس يلا ملكيش فيه نصيب اهو اديه للواد امجد.
نجوى بلهفة وهي تعتدل على السرير: سيلا حببتي هو انا قولتلك اني بحبك اوي
، كمان ايه يا حببتي امجد مين والناس نايمين، ده إلى تديه الفطير بتاعي.

انا خمسة و جاية اهو انا بلبس، بلبس ايه انا لبست خلاص، قالتها بمزاح
سيلين: ههههههههه أيوة كدة اتعدلي، خلاص عفون عنكم، الفطير ليكي مش لامجد.
(( في تلك اللحظة دخل امجد على نجوى ))
امجد بمرح: ايه ده مين بجيب في سيرتي، انا سمعت فطير، هو فين الفطير.
نجوى بسخرية: اهو يا ستي بيجي على السيرة..
سيلين: هههههه ازيك يا ميدو.؟
امجد: ازيك يا سيلا يا قمر انتي، انا سمعت فطير صح ولا لا.؟

سيلين: اه ياخويا اهو معي، بس مش ليك للبت نونو.
امجد: بحزن مصطنع ليه بس كدا وانا فين من كل ده، ده فطير هدهد
لا يعلى عليه..
سيلين: هههههههه متخفش اكيد البت بسبس خبتلك شوية
امجد: ايه ده بجد وانتي اش عرفك بقى أنه ليا مش لحد تاني
سيلين بخبث: بسيطة زي متعمل انت هي. كمان بتعمل زيك من باب الزمالة يعني هه هه
قالتها سيلين بسخرية.
امجد بغيظ: ايه ده زمالة ايه دي بلا نيلا بقالي سنتين بحاول افهمها مشاعري
وهي ولا هنا.

سيلين: ههههههههه منا عارفة انك بتحبها
امجد: ايه ده هو انا مفضوح كدا
سيلين ونجوى: هههههه اوي
امجد: اومال البعيد حمار مبيفهمش ليه
سيلين بحدة مصطنعة: حمار أما يركبك ياض دي اختي يا حمار
امجد بانزعاج مصطنع: انا حمار
سيلين بلا مبالاة: إن كان عاجبك، والله اخليك متشفهاش ابدا
امجد بخوف مصطنع: علي ايه انا حمار وستين حمار كمان..
سيلين: هههههه أيوة كدة اتعدل، يلا بقا سلام ومتنسيش يا نونو عدي عليا نروح.

سوا اصل هدهد عزماكي على الغداء اصلك وحشاها..
نجوى: حببتي واللهي يا هدهد وانا كمان واللهي وحشاني اوي
امجد بمزاح: وانا كمان معزوم صح.؟
سيلين بخبث وضحك: ملكش صالح اصل بسبس مش جاية عندها برنامج تاني
امجد بتوتر: احم احم مش كدة واللهي انا بحب اكل هدهد وكمان هالة وحشاني
سيلين: بسخرية والله
امجد: ايه ده دانا مفضوح بجد اومال البعيد اعمى ليه
سيلين بضحك: علشان حمارة زيك
امجد بمزاح: تشكر يا ريسة
سيلين: يلا سلام.

نجوى: سلام
(( أغلقت سيلين الهاتف مع نجوى، وفي تلك اللحظة سمعت سيلين صوت صراخ)).

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة