قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية كيف أغفر؟ للكاتبة يارا رشدي الفصل الثلاثون

رواية كيف أغفر؟ للكاتبة يارا رشدي الفصل الثلاثون

رواية كيف أغفر؟ للكاتبة يارا رشدي الفصل الثلاثون

قامت بالاتصال به وهتفت:
لو كلمته ممكن يزيد فيها وانا مش عايزه مشاكل تاني
قالتها نيره ليقول حسام:
متخافيش يا نيره انا هتصرف معاه ابعتيلي الرقم
رفضت نيره ارسال الرقم حاول كثيرآ معها ولكنها تصر علي موقفها ذلك.
وفي اليوم التالي.
بابا نيره وحسام كتبوا كتب الكتاب بص علي فيس
قال جملته تلك وهو يناوله الهاتف ليقرا البوست الذي قام حسام بنشره علي صفحته الخاصه.
انه تم عقد قرانه علي نيره.

ازاي شريف يعمل كده من غير ما يعزمني؟!
عزمنا في الخطوبه إلى ملهاش لازمه جه علي كتب الكتاب إلى لازم حضرتك تكون فيه وميعزمكش!
قالتها ريم ليقول امجد:
انا بصدفه لقيت البوست بتاع حسام ظاهر قدامي وعرفت انهم كتبوا كتب الكتاب
قرا الخبر اكثر من مره علي صفحه التواصل الاجتماعي ولا يصدق المكتوب..
اصدقائه خالد ويوسف قتل احداهما الاخر.
اكتشف يوسف خيانه زوجته مع رفيقه خالد.

حدث شجار بينهما ادي إلى قتل يوسف علي يد خالد، والان هو ملقي بالسجن..
حرك فادي راسه باسف قائلا:
ادي اخرت مشينا البطال يا تري انت بقي يا فادي هيحصلك ايه؟
وضعت فستان الزفاف الذي قامت باختياره في المقعد الخلفي للسياره وهتفت:
سوق براحه بقي علشان الفستان ميحصلهوش حاجه
ابتسم حسام وهو يقول:
حاضر
مش متخيله اني هلبس فستان فرح وابقي عروسه دي كانت بنسبالي حاجه مستحيله امته يجي يوم الفرح والبس الفستان.

باقي 13 يوم بالظبط
هو انت مش هتندم بعدين؟ يعني مفروض كنت تتجوز واحده انت اول راجل في حياتها واول راجل يلمسها
خميره عكننه اقسم بالله انتي بتدوري علي نكد ب اي شكل؟
انا خايفه
نطقت تلك العباره بيآس وحزن.
لسه بردو بتفكري اني عايز انتقم منك؟
حركت راسها بالنفي وقالت:
لا بس خايفه من بكره، خايفه كل ده يروح وتندم علي جوازك من واحده زي
عمري ما هتندم ثقي في حبي ليكي وشيلي الاوهام دي من دماغك علشان خاطري.

اومات راسها بالموافقه وعقلها يفكر في الكثير من الاشياء..
انا بجد مش مصدق يعني خلاص البنات اختفت ملقتش غير مرات صاحبك تمشي معاها؟!
قالها فادي بعتاب إلى رفيقه عندما ذهب إلى زيارته ليقول خالد:
انا رميت الصناره وغزمت اقول لا ليه؟
علشان صاحبك حتى لو هي كانت مش كويسه كنت فكرت في يوسف
المرحوم كبر الموضوع اووي ايه يعني لما يكون في بيني وبينه مراته علاقه ما احنا دايما مشتركين مع بعض في كل حاجه جات علي مراته!

معاك حق قفوش يوسف كبر الموضوع علي الفاضي بجد
قالها فادي بسخريه ليقول خالد:
علي فكره يوم ما قولنالك ان محدش قرب لبنت عمك غير خالد كنت بنكدب عليك احنا التلاته قضينا الليله مع بنت عمك
دلف العسكري وهو يقول:
الزياره انتهت
نهض خالد وقال:
كدبنا عليك علشان خوفنا تفكر تبلغ عننا بعد إلى عمله حازم في كتب الكتاب شكرا يا فادي علي الزياره
رحل خالد مع العسكري..
اغمض فادي عينيه بالم كلما حاول حل امره مع نيره تتعقد اكثر!

ولا يدري الان ماذا يفعل يخبرها بتلك الحقيقه؟! وحسام هل سيتغير قرار زواجه منها عندما يعلم انه لم يكن حازم فقط!؟
ازاي تكتب كتب كتاب بنتي من غير ما تعرفني؟
قالها مراد بانفعال ليقول شريف:
لانها مش بنتك انت ملكش فيها اي حاجه غير انها شايله اسمك لكن انا إلى ربيتها وكبرتها
انت مالك في ايه؟ بقالك فتره غريب وكل شويه تقولي انا إلى ربيتها وبتاع في ايه يا شريف!
هتف شريف بعصبيه:.

في اني زهقت منك ومن تصرفاتك كلها ظلمت نيره من صغرها مش كفايه انها اتحرمت من امها لا وكمان حرمتها من ابوها ورميتها عندي
ثم تابع شريف وهو يشير بيديه إلى نفسه:
انا إلى ربيتها وكبرتها
وفجاه اكتشفت المعلومه دي ولا ايه؟!
قالها مراد ساخرآ شريف:.

لا اكتشفتها لما لقيتك عايز تاخد الحلو بس تبقي ابو العروسه في الخطوبه وكتب الكتاب لكن اي حاجه تاني ملكش دعوه بيها مشاكل نيره إلى فاتت بردو ملكش دعوه بيها وترمي الغلط عليا
ايوه انت السبب دلعك فيها هو إلى وصلها تروح بيت واحد
ميخصكش انت رميت زمان ودورك انتهي من حياتها
قالها شريف بجمود ليقول مراد:
زمان نيره اول ما اتولدت كانت هتخسرني مني ودلوقتي اهي بتخسرني اخويا.

قال جملته تلك ورحل ليتنهد شريف بقوه. لم يعد يتحمل افعال مراد تلك.
هتف فادي إلى سليم:
انت اخر واحد المفروض اخد رايه في حاجه زي كده بس انا مش قدامي غيرك اعمل ايه؟ اعرف حسام ولا اسيبه فاكر انه حازم بس زي ما حكيتله قبل كده؟
والله انا شايف ان مفروض حسام هو إلى يعرف يعني ده حقه اصلا
والجوازه تبوظ صح
قالها فادي باقتضاب ليقول سليم:
وتبوظ ليه؟ هو مش قال قبل كده انه ميفرقش معاه حاجه غير نيره
هفكر
ثم تابع بتساؤل:.

هو انا كل ما اعوز اقابلك هتنزلي ونقف قدام العماره كده في الشارع؟!
ده شرط اشرقت انك متدخلش البيت
مر اكثر من يوم وفادي يفكر.
هل يخبر حسام؟ اما يترك الامور تسير كما هي؟!
متبقي علي حفله الزفاف عدده ايام فقط..
وفي النهايه قرر اخباره وليحدث ما يحدث..
قام بالاتصال به واخباره ليقول حسام:
بس انت قولتلي حازم بس!
هتف فادي بتوتر:
كنت فاكر كده بس طلع كلهم
نيره عرفت حاجه؟
هي من البدايه مش مصدقه ان حازم بس إلى عملها.

خلاص متكلمش معاها في الموضوع ده واقفله لابد
يعني انت بنسبالك مفيش مشكله؟
مشكله ليه؟ إلى حصل لنيره هي ملهاش ذنب فيه
ابتسم فادي وتنهد بارتياح قائلا:
ريحت قلبي
يوم حفل الزفاف
تتعلق في رقبته وتتراقص معه وسط الالعاب الناريه والاغاني المرتفعه..
وعندما انتهت الرقصه حملها هو وظل يدور بها..
صفق الجميع ماعدا سليم الذي يتابع ما يحدث بصمت تام وبداخله غير راضي..

كان يآمل ان يرفض حسام ان يستمر مع نيره بعدما يعلم انه لم يكن حازم فقط ولكن لم يحدث ذلك.
لم تحضر عائله نيره ف مراد رفض ان يحضر هو وابنائه حفل الزفاف بسبب كلماته شريف الاخيره له.
وكمان جايه الفرح بنفسك لالا ده كتير والله
قالها فادي وهو يقف بجانب نيره لتقول هي:
عايز ايه تاني مني؟ اشرقت رجعت بيتها وخلصنا.

مش عايز حاجه ولا زعلان منك علشان عملتك بتاعه ليله الفرح انا بس كل إلى فارق معايا ليه بعتي صور نيره؟ هي بنت زيك وحصلها نفسك إلى حصلك ليه تعملي فيها كده
كنت عايزك تتعذب وانت بتشوف ايه إلى بيحصل لنيره بسببك
شفيتي غليلك مني ولا لسه؟
ابتسمت وهي تهتف:
لا شفيته وارتاحت لما خدت حقي منك سمعت انك لما بتكون عايز تقابل اخوك بتقابله في الشارع لدرجادي وضعك صعب كده.

انا مبسوط انك معندكيش تانيب الضمير من ناحيه إلى عملتيه في نيره وفيا لانك مكنتيش هتقدري تستحملي عذابك ضميرك وخصوصآ إلى عملتيه في نيره
قالها ورحل لتقول هي:
ده علي اساس انك حسيت بتانيب الضمير ناحيتي؟! انت بس إلى وجعك نيره والي عمله فيها حازم لكن عملتلك فيا ولا فرقت معاك.
دلف العروسين إلى الشقه زوجيه الخاصه بهما.
تحركت نيره بفستان زفافها ثم جلست علي الاريكه وقامت بخلع حذائها هاتفه بتعب:
ااه يا رجلي.

لما انتي عارفه انك مش هتقعدي دقيقه واحده وهتقضيها رقص ملبستيش جذمه عاديه ليه بدل الكعب ده
قالها حسام وهو يجلس بجانبها لتقول هي:
إلى من غير كعب شكلهم مكنش حلو دي إلى عجبتني
رجلك وجعاكي اووي يعني؟
ضغطت نيره علي قدميها وهي تهتف:
اووي وكمان لسه عايزه اقوم اغير الفستان ده
ايوه هو لازم يتغير اكيد مش ناويه تنامي بيه يعني
نهضت من مكانها وهي تضغط علي قدميها بصعوبه وصاحت متالمه ليقول حسام وهو ينهض:.

معقوله هتروحي الاوضه بنفسك وانتي تعبانه كده؟
هدوس عليها براحه لحد ما اوصل واستحمل الالم هعمل ايه يعني
قالتها بتوتر ليحملها حسام بين ذراعيه قائلا:
انا إلى هعمل مش انتي وهوصلك لحد الاوضه بنفسي
هعرف اروح لوحدي هدوس عليها براحه واروح بلاش تعمل حجج فارغه ملهاش لازمه
ضيق بين حاجبيه وهو يقول:.

انا بردو إلى بعمل حجج فارغه وامي إلى بتقول رجلي والكعب؟ يعني بقالك ست ساعات شغاله رقص وتنطيط بالعكب ومفيش اي حاجه حالا اول ما دخلنا الشقه الالم قام عليكي
ايه ده قصدك ايه اني بكدب عليك وبشتغلك
ابتسم وهو يتحرك بها ناحيه الغرفه قائلا:
شوفي نفسك بقي.

صمت ولم تجيبه بشئ منذ ان انتهي حفل الزفاف وهي تفكر في طريقه تتخلص بها من حسام هذه الليله لا تريد ان يقترب منها تشعر بخوف بداخلها منه لا تريد ان يحدث شئ بينهما. كلما تخيلت ذلك الامر
تنكمش في نفسها وتشعر بالضيق والاختناق.

وتتخيل حازم ورفاقه وهم ينظرون إلى جسدها العاري، بالاضافه إلى خوفها من حسام. هل سيتقبل ان لم يكن اول شخص يلمسها ولم يمكن قبله شخص واحد بل ثلاث اشخاص! برغم انها تعلم ان فادي اخبره بكل شئ ولكنها خائفه.
وضعها علي الفراش برفق وهتف:
خليكي زي ما انتي بلاش تتعبي نفسك ورجلك التعبانه دي انا هجبلك الهدوم لحد عندك
وتلمس نبره السخريه في كلماته تنهدت وهي تعتدل في جلستها قائله:.

ايوه والتريقه بتاعتك دي هتخلص امته سوري يعني؟
هي فين التريقه دي؟!
قالها بدهشه مزيفه ثم ظل يبعث بالملابس التي في الخزينه ثم اخرج رداء احمر اللون وهتف:
اييوه هو الاحمر ده
انهي جملته تلك ثم القي عليها ذلك الرداء لتقول هي:
ايه المسخره إلى عايزني البسها دي؟
ماله يعني؟ لونه احمر وحلو
نظرت إلى الثياب هاتفه:
عريان وقصير وانا بطلت اللبس ده من زمان
هو انا بقولك البسيه في الشارع؟

نهضت من مكانها وهي تتمسك بفستانها واقتربت منه قائله:
اوعي كده انا هطلع هدومي بنفسي
تفحصها من اخمص قدميها إلى راسها قائلا:
رجليكي بقيت كويسه اهي
اه خفت الحمدالله
ثم تابعت وهي تبعث بالخزينه:
ممكن تخرج علشان اغير هدومي؟
هو انتي خايفه مني ليه؟
حركت راسها بالنفي قائله:
مش خايفه ولا حاجه انا بس عايزه اغير هدومي
تناول من الخزينه ثيابه ثم هتف:.

انا فاهم كويس تصرفاتك من اول ما دخلنا علي عموم مفيش حاجه هتحصل غصب عنك يلا غيري هدومك واتوضي وانا كمان هروح اغير هدومي واتوضي
قال جملته تلك ورحل هو يشعر بخوفها منه منذ ان دلف كلاهما إلى الشقه وملامحها تحولت شحب وجهها وشفتيها..
ولا يفهم ما الذي يخيفها منه لهذه الدرجه؟! هو لم يجبرها علي شئ لا تريده لما تراه بتلك الصوره القاسيه!
انتهي كلاهما من الصلاه نهضت نيره وهي تقول:.

يلا تصبح علي خير انا هموت وانام بجد
ومالو، وانتي من اهله يا نيره
قالها وهو يضغط علي شفتيه بضيق ثم تمدد علي الفراش وهو غير راضي تمامآ عن افعلها تلك.
اقتربت هي منه ثم قامت بوضع وساده بجانبه تفصل بينهما ضيق بين حاجبيه وهو يقول:
كمان؟!
انا مبعرفش انام غير كده
قالتها وهي تتمدد بجانبه علي الفراش وتخفي جسدها بالغطاء.
يتقلب في الفراش يحاول النوم ولكنه لا يستطيع كلما اغمض عينيه راي نيره برفقه حسام.

نهض وهو يزفر بقوه قائلا:
ولا هعرف انام في الليله السوده دي
مالك يا سليم؟
قالتها اشرقت وهي مغمضه عينيها وغارقه في النوم ليقول هو:
ولا حاجه كملي نومك هقوم اشوف تالا متغطيه ولا زايحه الغطاء كالعاده
خرج من الغرفه ثم وقف في الشرفه اصدر تنهيده طويله وهو يهتف:
عايزه مني ايه يا نيره؟ تعباني معاكي وانتي قريبه وتعباني اكتر وانتي بعيده.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة