قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية قصة عشق للكاتبة لولو الصياد الفصل الخامس عشر والأخير

رواية قصة عشق للكاتبة لولو الصياد الفصل الخامس عشر والأخير

رواية قصة عشق للكاتبة لولو الصياد الفصل الخامس عشر والأخير

لم ينام حسام طوال الليل وزل يفكر في روما وكيف ظلمها وكيف ضربها بشده ولكن كان يغير عليها بشده واصعب شىء على الرجل ان تصكر امرأه اسم رجل اخر على لسانها وخصوصاً ليله زفافهم والاكثر عندما يغير عليها لحد الجنون وهي تعلم انه يغير من مالك بشده، ولماذا لم تحكى لى ماحدث لها نعم انا لم أعطيها فرصه لذلك كان من الواجب على ان اعطيها فرصه واسأل بهدوء ولكن ماذا افعل في طبعى العنيف والعصبى يارب انا ماليش غيرك خليها تسامحنى يارب...

ذهب حسام الى المنصوره بعد الفجر مباشره ووصل حوالى الساعه 7.
محمد: اهلا با ابنى اتفصل
حسام: انا اسف يا عمى انا عارف انى جاى بدرى بس علشان اصالح روما واعتذر لها
محمد: فيك الخير يا ابنى هو ده الراجل الصح اللي يعترف بغلطه ويصالح مراته انا مش عاوز اعرف اللي حصل اهم حاجه تبقوا كويسين انا هدخل اندها ليك...
حسام، وانا منتظر يا عمى.
دخل محمد الى غرفه روما وكان يعلم انا مستيقظه وتعلم ان حسام بالخارج.

محمد، جوزك بره وعاوزك وجاى ياخدك
روما: بابا لو سمحت انت عمرك ما اجبرتنى على حاجه فممكن بعد اذنك تخرج تقوله انى مش هرجع معاه وياريت يطلقنى الموضوع انتهى بينا
محمد: ليه كده يا روما...
روما: ارجوك يا بابا وغلاوتى عندك وكانت تبكى بشده.
محمد، حاضر يا بنتي
خرج محمد ولا يعلم كيف يخبر حسام بقرار رونا
حسام: خير يا عمى...
محمد: بصى يا ابنى انا مش عارف اقولك ايه بس روما مش عاوزه ترجع معاك وكمان.

حسام: كمان ايه يا عمى.
محمد: عاوزه تطلق...
حسام: طلاق لا مستحيل ارجوك الا اننا نطلق
محمد: بص يا ابنى انا رأيى تسيبها ترتاح هنا شويه واللى فيه الخير يقدمه ربنا
حسام: ماشى ياعم وكان يتحدث بحزن: بس انا عاوزه تقولها انى آسف وحقها عليا وانى والله عملت كده لانى بحبها ومقدرش اعيش من غيرها
محمد، ان شاء الله...
ذهب حيام وهو حزين وقد سمعت روما كل كلامه لوالدها وظلت تبكى بشده...

عدى ايام كثيره بل شهر كامل وخسام يحاول الاتصال بروما وياتى للمنصوره تقريبا مرتين اسبوعيا ولكنها ترفض مقابلته وهو لا يياس واخيرا اصبح يدق الياس باب قلب خسام...
روما حياتها حزينه أصبحت لاتتحدث نهائيا الى احد وكان والدها ووالدتها يشعرون بالحزن على ابنتهم، الى ان جاء موعد الدراسه...
محمد: روما مش هتروحى الجامعه.
روما: اه يا بابا هروح: وهقعد عند همتو وسما.
محمد: طيب يا بنتي هوصلك بكره ان شاء الله.

روما: ماشى يا بابا
فاطمه: خلى بالك من نفسك كويس وكلى كويس بدل ما أنتي عدمانه كده
روما، حاضر يا ماما...
تانى يوم اخد محمد روما ووصلها لعمتها البيت واتصل بحسام قاله لان حيام كان دايما على اتصال بيه وعلم انها سوف تنزل الجامعه غجا وقرر حسام شىء في باله.
تانى يوم لبست روما ولكن الغريب.
سما، روما انا هاجى معاكى ممكن
روما: باستغراب اوك.

ذهبت روما وسما الى الجامعه ولاحظت ان الجميع ينظر لها وعندما دخلت وخدت مجموعة من البنات يحملون بقات من الورد الحمرا وكانوا سلوى واية وسحر وانضمت لهم سما وايضا والدتها ووالده حسام.
روما: في ايه...
ظهر حسام من خلفهم وخو وهو في يده ورده حمراء وجلس امامها على ركبته واعطاها الورده، انا اسف سامحينى بحبك...
روما، لا ترد ودموعها تنزل
مامه حسام: سامحى يا روما
فاطمه: خلاص يا روما بئه سماح المره دى.

كل من حولهم، سامحيه بئه بليز
روما: مسمحاك وبحبك...
تحتضنها حسام، وانا بموت فيك: وبعد عنها انا بقول نرجع بيتا بدل ما اترفض
روما والجميع: ههههههههت فعلا
ذهب الجميع الى المنزل وكانوا سعداء جدا ووجدت روما محمد وتلدها ومصطفى في المنزل
محمد: ايه رايك في المفاجأة.
روما: ربنا يخليكم ليا كلكم...
حسام بعد اذنكم هاخد مراتى وحمل روما وذهب الى غرفتهم وسط ضحكات الجميع...
حسام: وحشتيني وبحبك واسف على كل حاجة.

روما، خلاص متفتحش في القديم
حسام: تنتى تؤمرى أنتي اغلى حاجه عندى بس ايه رايك في المفاجأة
روما: حلوه بس مفاجأتى أحلى
حسام: باستغراب: مفاجأة ايه
روما وهي تسحب يده وتضعها على بطنها...
حسام، أنتي حامل
روما: بكسوف، ايوه
حملها حسام وظل يدور بها في الغرفه ونزل يجرى على تحت وروما خلفه تضحك، با بابا يا عمى يا ماما يا طنط يا سلوى
الجميع، في ايه
محمد: خير يا ابنى اتخانقتوا تانى
فاطمه: استر يارب
والدته: في ايه رد.

مصطفى: خد نفسك واتكلم خضتنا
سلوى: خلاص اتكلمى أنتي يا روما...
روما تضحك بشده
حسام: انا هبقى اب روما حامل
الجميع مبروك وكان الجميع فرحان بشده ووالده روما تزغرط من فرحتها
سلوى، يعنى انا هبقى عمتو واوووو
فاطمه: الحمد لله ربنا يكملكم بخير
مصطفى: كبرونا العيال.
محمد: انت لوحدك انا لسه صغير ههههههه
الجميع: هههههههههههه.

أصبحت السعادة تملىء حياة حسام وروما ولكن طبعا لا تخلو من العصبيه وخصوصاً غيره حسام على روما ورزقهم رب العالمين بولد يشبه والده كثيرا حتى في الطباع واسمه مصطفى على اسم والد حسام...
اما، سحر ومالك اتجوزوا واصبح حسام ومالك اصدقاء ورزقهم الله ببنت وتم تسميتها مريم لانها هي سبب لقاء سحر ومالك
سما: اتجوزت معيد في الجامعه وسعيده جدا في حياتها وعايشين مع والدتها بناء على رغبة سما.

سلوى: دلوقتى في كليه طب وكل اللي يهمها دراستها وناسيه الحب والجواز خالص لكن في دكتور معاها أكبر منها سنتين بيحبها وهي بدأت تعجب بيه.

تمت
نهاية الرواية
أرجوا أن تكون نالت إعجابكم
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة