قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس

في الصباح الباكر...
شربات(بصريخ): الحقوووووووووووووووني...
الكل صحي علي اثر الصوت ده و قاموا مفزوعين.
عادل(بحدة): في ايه يا مرة(امراة)؟!
شربات(بوجع و صوت عالي): الحقني يا حاج مش قادرة.
بلال(بقلق): مالك يا شربات؟!
الكل لاحظ ان شربات بدأت تنزل دم و هيغمي عليها.
نبض(بنوم): في ايه؟!
نبض لقت شربات مرمية في الارض و الكل حواليها جريت عليهم.
نبض(بالتركية): وسعوا وسعوا.
نبض بدأت تشوف نبض شربات.

نبض(بالتركية): جهاز ضغط، هي حامل؟!
الكل بصلها بعدم فهم.
ثريا: عايزة جهاز ضغط، و بتسأل هي حامل.
هدي: ايوه ايوه اما جهاز ضغط لا.
ثريا(بالتركية): حامل يا نبض.
نبض(بالتركية): لازم ننقلها المستشفي.
ثريا: عايزين ننقلها المستشفي.
عادل: جهزوا العربيات.
-نقلوا شربات في العربيات و راحوا للمستشفي كل الرجالة و نبض و ثريا. باقي الستات قعدت في البيت.
نبض(بالتركية): جهزوا اوضة العمليات فورا.
ثريا: جهزوا اوضة عمليات.

نبض بصت علي المستشفي لقتها مزبلة مش مستشفي.
نبض(بعصبية): ازاي المستشفي بالقذارة دي؟!
الكل بصوا ليها بسبب طريقة كلامها.
ثريا: نبض احنا مش في تركيا.
نبض(بحدة): جهزوا اوضة العمليات.
رعد(بحدة): هي مش وكالة يا هانم انتي مين علشان تتدخلي كدة؟!
نبض: انا دكتورة و الاولي علي دفعتي و كمان بشتغل في مستشفي من اكبر المستشفيات، و انجزوا مفيش وقت كبير علي انقاذها.

بلال(بعصبية): ما توافج(توافق)يا ابوي(بابا)ولدي(ابني)هيروح مني.
عادل: اعملوا اللي تطلبه.
دكتورة: بس يا عادل بيه هنا مفيش اوضة عمليات.
نبض(بصدمة): بتهزري!
دكتورة: لا يا فندم. طلبت الموضوع كذا مرة بس محدش عمل حاجة.
دكتورة: و دي المستشفي الوحيدة اللي هنا.
نبض(بعصبية): طب جهزي اوضة الاشاعة لازم اخد صورة ليها و للجنين.
دكتورة: مفيش حاجة من دي يا فندم.
نبض(بصدمة): ايه اللي حصل ده؟!

-لقوا النقالة عجلة منها وقعت و النقالة كلها وقعت في الارض بشربات و الدم بدأ يزيد.
نبض(بعصبية): جهزيلي اوضة علي الاقل اقدر اتصرف فيها.
دكتورة: سعاد شوفي اكتر اوضة فاضية يلا.
سعاد: حاضر يا حضرة الحكيمة.
سعاد جريت و لقت اوضة و شالوا شربات و دخلوها الاوضة.
نبض: ثريا تعالي معايا.
نبض: عايزة 5 ملم من().
دكتورة: لحظة.
نبض: فين الجوانتي و المعقم فين اوضة التعقيم؟!
سعاد: اهو الجوانتي.
نبض: هدوم العمليات فين؟!

سعاد: مفيش اوضة عمليات يبقي مفيش هدوم.
نبض بصتلهم بغضب و بدأت تحاول قدر امكانها تعالج شربات.
عند الستات.
هدي: الطف بينا يا رب.
علا: هتبجي(هتبقي)بخير يا اما(امي).
هدي: ان شاء الله يا بتي.
زهرة: دي تلاجيها(تلاقيها)كانت بتدلع.
ملك: لا يا زهرة، لو كانت بتدلع زي ما بتجولي(بتقولي)مكنتش نزلت دم و اغمي عليها.
ورد: اسكتي منك ليها و يلا كل واحدة علي اوضتها.
زهرة: يا اما(امي).
ورد(بحدة): يلا منك ليها.

زهرك و ملك كل واحدة طلعت علي اوضتها.
في المستشفي...
هي مش مستشفي هي زي وحدة صحية كدة,علي قد حالها لان في بعض الاماكن في الصعيد اللي مبيبقاش فيها حالات خطيرة و عمليات اوي.
بلال: اتأخروا جوي(اوي).
جلال: متقلقش يا بلال هتبقي بخير.
ادم: هتبقي بخير يا عمي.
عادل: واثق في بتك(بنتك)يا جلال؟!
جلال: ايوه يا بابا.
رعد كان قاعد بكل برود علي الكرسي اللي موجود. مسعد كل شوية يبصله.

نبض خرجت و كانت بتقلع الجوانتي و كانت بتدور علي سلة زبالة.
نبض(بالتركية): حتى مفيش سلة زبالة هنا.
عادل: اتكلمي عاد ايه اللي حوصل(قولي ايه اللي حصل).
نبض: محاولة اجهاض بس الحمدلله انقذنا الام و الجنين.
بلال: الحمد لله، الحمد لله.
نبض: المفروض رعاية لمدة اربعة عشرين ساعة.
نبض بصت علي المستشفي.
نبض: المكان اللي انتوا فيه ميعتبرش راحة ليها لذلك البيت احسن.
الدكتور: دكتورة نبض.
نبض: نعم.

الدكتورة: شكرا انك كنتي موجودة.
نبض: المهم توصلوا بلاغ لوزير الصحة او للمحافظ او لاي جهة تيجي تعاين المستشفي و يجددوها.
الدكتورة: احنا قولنا لعادل بيه...
نبض: اعتقد انه مش الوزير يعني و لا المحافظ.
عادل: احنا هنا الحكومة.
عادل: و يلا مفيش ستات تجعد(تقعد) بره البيت يلا وصلها يا ادم.
عادل دقق في ملامح ادم لقاه متعور في وشه.
عادل: ايه اللي حوصل في وشك(ايه اللي حصل في وشك)؟!
ادم: اتخبطت يا جدي.

عمر: وصل نبض البيت يا ادم يلا.
نبض: لا مش هروح معاه.
الكل بصوا ليها و رعد بصلها بنظرة تحدي.
جلال: ليه يا نبض؟!
نبض(بغيظ): لاني عايزة الف شوية في البلد اتفرج عليها يا بابا.
نبض كانت بتبص ل رعد بغيظ و غضب.
عمر: بعد الفرح لو رعد فاضي يأخدك تلفي.
نبض: فرح ايه؟!
جلال: يلا يا نبض تعالي معايا انا هوصلك.
نبض: طب هتنقلوا شربات؟!
بلال: ايوه هننقلها.

-نقلوا شربات و ركبوها العربية و كان مغمي عليها. و الكل رجع تاني القصر، شالوا شربات و طلعوا علي اوضتها.
هدي: حوصل ايه يا بنتي؟! (حصل ايه يا بنتي).
نبض: حاجة بسيطة يا طنط هدي. هي بس محتاجة رعاية و متتحركش كتير.
علا: هدخل اعملها حاجة دافية تهدئ بطنها.
نبض: تمام.
ورد: طب الواد؟!
نبض: الحمد لله انقذناه، عن اذنكوا.
نبض طلعت علي اوضتها و خدت دوش و عقمت نفسها و خرجت تغير هدومها.

نبض لبست فستان طويل باللون الاصفر ب ¾ كم و عليه تطريز باللون الاسود و واسع شوية و لبست صندل بكعب باللون الاسود و رفعت شعرها ديل حصان.
نبض كانت ماشية في ممر الاوض لقت اوضة يوسف الباب بتاعها مفتوح نوعا ما فتحته و دخلت.
يوسف(بخضة و تقطع): ب ببب تتت ععم لل ي اا ييه(بتعملي ايه)؟!
نبض قفلت الباب و دخلت لاوضة يوسف...
نبض: طب ده حلو تقدم حلو بتتعلم الانجليزي.

نبض: بس اللي انا مش فاهماه ليه مش عايز تقول ليهم انك بتتكلم.
نبض: و ايه اللي بيحصل اساسا؟! او ليه بتعمل كدة؟! فهمني؟!
يوسف(بتقطع): ممم يي نف فف ععع ش تتت كك كو نيي مم ععا اااااي اا ففف ي نن فف س االلاووض ةة(مينفعش تبقي معايا في نفس الاوضة).
يوسف(بتقطع): و للل وو حد دد يين ااا(و لوحدينا).
نبض: مصيري اعرف، باي.
نبض فتحت الباب لقت مسعد قدامها.
نبض: خير عايز حاجة؟!
مسعد: هو انتي كنتي عند يوسف بتعملي ايه؟!

نبض: بعمل بانيه.
نبض زقت مسعد و كانت هتمشي لقته مسكها من ايديها و شدها ناحيته.
-نبض في اقل من لحظة نزلت من تحت دراعه و لفته حوالين رقبته و ضربته علي ركبته فوقع في الارض.
زهرة(بصدمة): عملتي ايه؟!
نبض: كنت بعطيه درس صغير يتعلمه طول حياته.
زهرة: ابعدي عن جوزي يا مجنونة انتي.
زهرة زقت نبض و نبض نفضت ايديها ببرود.
نبض(ببرود): خديه ده شبه خلة السنان.
نبض سابت زهرة و مسعد و نزلت ل تحت.

زهرة: عملتلك ايه بنت المركوب دي؟!
مسعد: معرفاش(معرفش) يا زهرة.
زهرة: انت زين؟! (كويس).
مسعد: دراعي يا زهرة.
زهرة: ربنا ينتقم منها. تعالي يا حبيبي تعالي.
زهرة خدت مسعد و دخلت اوضتهم قبل ما حد يشوفهم...
تحت.
نبض مكنتش طايقة رعد و ادم و راحت قعدت جمب جلال.
جلال: عايزة ايه يا حبيبتي؟!
نبض(بهمس): امشي من هنا.
جلال: نبض!
نبض: خلاص خلاص.
عمر: انتي حكيمة فعلا يا نبض؟!
جلال: قصده دكتورة يا نبض.
نبض: اااااه فهمت.

نبض: اه انا دكتورة.
عمر: تخصص ايه؟!
نبض: عندنا في تركيا بنهتم بكل التخصصات بمعني انه انا عندي معلومات كتيرة لكذا تخصص فبالتالي انا مش تخصص معين.
ادهم: هناك في تركيا في ناس بتتكلم عربي؟!
نبض: اه.
ادهم: انتي الاول مكنتيش بتتكلمي عربي ازاي فجأة بقيتي بتتكلمي؟!
نبض: انا واخدة كورسات في اللغة العربية و كمان انا بتعلم اللغة العربية علشان ماما بتحب كدة و كمان ماما كانت بتعلمني ازاي اتكلم عربي و انا صغيرة.

ادهم: اومال فينها؟!
نبض: ماما متوفية.
الكل بصوا ل بعض و سكتوا...
نبض: بس بابا عوضني عنها بحاجات كتير.
نبض باست خد جلال و حضنته.
تليفون نبض رن...
جلال: مين؟!
نبض: فتون.
الخط اتفتح.
نبض(بالتركية): هاي.
فتون(بالتركية): يا حقيرة!
نبض(بالتركية): في ايه؟!
فتون(بالتركية): اتفأجي انك سافرتي مصر مش جزر المالديف.
نبض(بالتركية): بعدين هحكيلك.
نبض(بالتركية): اخبار محمد و ميران؟!

فتون(بالتركية): انتي ازاي بتسألي كلنا بخير طبعا.
نبض(بالتركية): لما ايدي تسلم عليكي هنتأكد.
فتون(بالتركية): انتي بتقولي ايه طبعا وحشتينا؟!
نبض(بالتركية): طيب.
نبض(بالتركية): التكلفة كبيرة عليكي هتصل بيكي انا بليل.
فتون(بالتركية): ماشي يا عم الغني.
نبض(بالتركية): باي.
جلال: نبض قومي للستات جوا.
نبض: فين؟!
جلال: امشي علطول علي ايدك الشمال.
نبض: تمام.
نبض قامت و راحت للمطبخ لقت الكل بيشتغل.
نبض: هاي.

ثريا: عايزة حاجة يا حبيبتي؟!
نبض: لا.
ثريا: طب جعانة؟!
نبض: امممم مش اوي.
ثريا: طب استني شوية و هنأكل كلنا سوا.
نبض: حاضر.
هدي: تعالي يا حبيبتي جمبي.
نبض راحت قعدت جمب هدي و ملك و زهرة باصين ل نبض بغضب.
نبض: نعم يا طنط.
هدي: تحبي تأكلي حاجة معينة؟!
نبض: لا شكرا يا طنط.
هدي: يا حبيبتي متتكسفيش.
نبض: لا و الله مفيش كسوف.
زهرة: ما تجومي(قومي) ورينا اكلك.

نبض: مش بعرف اعمل اكل، عن اذنكوا عايزة اكلم عادل بيه في موضوع.
نبض قامت و راحت للرجالة تاني.
نبض: عادل بيه لو سمحت عايزة اتكلم مع حضرتك في موضوع.
عادل: قولي.
نبض: بالنسبة للمستشفي اللي احنا روحناها اتمني يبقي في اهتمام بيها...
بلال: انا بجول (بقول)اكدي(كدة)يا ابوي(بابا).
بلال: المرة دي مرتي و ولدي(مراتي و ابني). المرة الجاية منعرفوش(منعرفش) مين...
عادل: تمام هفكر و ارد عليكي.
نبض: شكرا.

نبض: هطلع اشوف شربات.
نبض طلعت لاوضة شربات و خبطت الباب. شربات كانت لسة صاحية من شوية و مش قادرة تتحرك.
شربات(بتعب): ادخل.
نبض: مساء الخير، حمدلله بالسلامة يا قمر.
شربات: الله يسلمك. حوصل ايه(حصل ايه)؟!
نبض: محاولة اجهاض بس الحمد لله انقذناكي انتي و الطفل.
شربات: شكرا يا حضرة الحكيمة.
نبض داست علي سنانها بغيظ من كلمة حكيمة دي.
نبض: طيب حاليا التحركات هتبقي بحساب و لازم يبقي معاكي مرافقة.

نبض: عايزة تدخلي الحمام؟!
شربات هزت رأسها بمعني اه باحراج.
نبض: اتفضلي معايا.
نبض سندت شربات و دخلتها الحمام و استنتها لما خرجت.
نبض: بصي هتغيري هدومك و بعدها هأخدك و ننزل نتمشي 5 دقايق و بعدها تتغدي و تطلعي ترتاحي.
شربات: تمام يا حضرة الحكيمة.
نبض ساعدت شربات تغير هدومها و نزلوا علي السلالم بس ببطء شديد.
ورد: تعالي يا خيتي(اختي).
ورد مسكت شربات بسرعة و شربات اتوجعت.
نبض: لا يا طنط براحة.

نبض: هاتوا كرسي بسرعة.
جابوا كرسي و قعدوا شربات علطول و شربات كانت بتعيط.
نبض(بحدة): حضرتك مكنش ينفع تشديها جامد كدة.
ملك: بتزعقي لامي ليه؟!
نبض: لان الجرح ممكن يتفتح تاني و ساعتها هنفقد الجنين و مش هيبقي في ايدي حاجة علشان انقذه.
بلال(بغضب): ورد.
بلال كان بيرفع ايده علشان يضرب ورد نبض مسكت ايده.
نبض: الراجل هو اللي يطبطب مش يمد ايده زي الستات.
نبض راحت ناحية ورد و خدتها ورا ضهرها و وقفت جمب شريات.

نبض: احسن؟!
شربات: شوية.
الكل اتصدم من جراءة نبض في الكلام مع بلال.
جلال: معلش يا بلال امسحها فيا.
نبض: مقولتش حاجة غلط.
جلال(بحدة): نبض.
نبض: اسندي عليا.
نبض سندت شربات و راحت قعدتها علي كرسي السفرة.
نبض: عملتي مسلوق زي ما قولتلك يا ثريا.
ثريا: اه يا حبيبتي.
ثريا حطت قدام شربات اكل مسلوق.
ثريا: حاجة تاني؟!
نبض: شكرا يا ثريا.
و الكل جه و قعد و بدأ يأكل و كان الكل ساكت.
نبض: فين يوسف؟!
علا: بيأكل في اوضته.

نبض: طيب عن اذنكوا.
نبض سابتهم و طلعت اوضة يوسف خبطت الباب و دخلت.
نبض: مساء الخير.
يوسف(بتقطع): هههت تتف ضض لل يي ت تيج يي كك تت تي رر(هتفضلي تيجي كتير).
نبض: امشي يعني؟!
يوسف(بتقطع): لل اا مم شش ققص دد يي ااا نا اا خخ اا يي فف عع للي سُ مم ععت كك(لا مش قصدي انا خايف علي سُمعتك)
نبض: مش بنعمل حاجة غلط.
نبض: بس هو انت ليه بتأكل لوحدك؟!
يوسف(بتقطع): ععع لل ششا اان جج دو ممي ززع ققش(علشان جدو ميزعقش).

نبض: و هو هيزعق ليه؟!
يوسف(بتقطع): ععع لل ششا اان ههم ما مم شش بب يحح بوو نني(علشان هما مش بيحبوني).
الباب خبط و رعد دخل لقي نبض قاعدة مع يوسف.
رعد: بتعملي ايه هنا؟!
نبض: قاعدة مع يوسف.
رعد: مفيش طلوع هنا تاني. فاهمة؟!
نبض: و انت مين علشان تقولي اطلع و لا مطلعش و كمان ده يبقي ابن عمي.
رعد مسك دراع نبض و وقفها قدامه.
رعد: انا اللي كمان ساعات هكون جوزك قدام كل الناس و قدام ربنا.

نبض: و المفروض اصدقك؟! وسع ايدك عني عيل رزل.
نبض زقت ايد رعد و خرجت بره الاوضة,رعد بص ل يوسف و مشي.
نبض كانت ماشية متعصبة خبطت في ملك.
نبض: اسفة.
ثريا: نبض بتعملي ايه بره اوضتك يلا زمان الفستان جه.
نبض بصت ل ثريا برفعة حاجب و بصت ل رعد اللي واقف علي السلم و حاطط ايده في جيبه و باصص ليها ببرود.
ثريا: هو مش والدك فهمك انه لازم تتجوزي انتي و رعد علشان الطار ده يخلص.
نبض(بهمس و حدة): طب ما الزفتة ملك دي.

نبض و ثريا و رعد لقوا ملك وقعت في الارض مغمي عليها.
نبض: ملحقتش ادعي عليها بتبصيلي ليه؟!
نبض نزلت لمستوي ملك و شافت النبض.
نبض: النبض مرتفع جدا. لازم ننقلها اوض.
نبض قبل ما تكلم كلامها لقت رعد شال ملك بين ايديه و طلع علي اوضتها و نبض و ثريا وراه.
نبض: تقدر تتفضل.
رعد خرج بره الاوضة و راح لادم.
ثريا: ايه يا بنتي؟!
نبض: معرفش مش شايفة سبب للاغماء.
زهرة: بت يا ملك ان...
زهرة(بصدمة): انتوا عملتوا فيها؟!

زهرة(بصريخ): الحقوني.
نبض مسكت كف ايد زهرة و تنته و حطت ايديها علي بوقها و زقتها في الحيطة.
نبض: هشششش اهدي اختك كويسة اهي. فجأة لقيناها مغمي عليها مش مصدقة روحي اسألي ابن عمك رعد.
نبض: يلا يا ثريا.
نبض و ثريا راحوا لاوضة نبض لقوا فستان متعلق في كيس.
نبض: يا ثريا مش عايزة يا ثريا. معرفش هيحصل ايه؟! انا مش بتاعة طار و جواز و عيشة تانية و الكلام ده كله.

ثريا: معلش يا حبيبتي كان حلم مامتك انها تشوفك بالفستان الابيض جمب راجل يقدر يحميكي و يحافظ عليكي.
نبض: و مين قالكوا ان ده هيقدر يحافظ عليا؟!
ثريا: ابوكي واثق فيه و انتي عارفة قد ايه ابوكي بيحبك و مش هيرميكي لاي حد.
نبض: طب.
ثريا: ها يا نبض؟!
نبض: حاضر.
ثريا: في بنات هتطلع تساعدك.
نبض: طيب.
ثريا نزلت ل تحت و بعد فترة في بنات مش صعيدين طلعوا و قعدوا مع نبض.
بنت1: بشرتك مش محتاجة اي حاجة غير ميكب بسيط جدا.

بنت2: فعلا. تقدري تخشي الحمام تأخدي دوش.
نبض كانت مترددة و بتبص للبلكونة.
نبض: طب ممكن تتفضلوا بره شوية؟!
البنات(باستغراب): طبعا.
البنات خرجوا. نبض غيرت هدومها بسرعة.
نبض لبست بنطلون اسود و تي شيرت ابيض بحمالة رفيعة علي الكتف و فوقه جاكت جينز ب ¾ كم و مربوط من عند الخصر. نبض رفعت شعرها ديل حصان. و لبست كوتشي ابيض عالي نوعا ما.

-نبض شافت ارتفاع اوضتها بالبلكونة لقته عالي. جابت ملايات قعدت تربطهم كتير و نزلت بسرعة و جريت ورا القصر و لسة هتنط سمعت صوت خيول راحت ناحية الخيول و عجبتها مهرة باللون الابيض جميلة جدا خدتها و ركبتها و لقت بوابة صغيرة في الاسطبل و خرجت منها و طلعت تجري بيها.
نبض متعودة علي ركوب الخيول.
في القصر.
ورد: ايه اللي موقفكوا هنا؟!
بنت1: العروسة خرجتنا بره.

ورد خبطت علي باب نبض ملقتش رد فتحت الباب لقت البلكونة مفتوحة.
ورد(بصدمة): يا نهار اسود!
علا: ايه يا ورد مالك؟!
ورد: البت هربت.
ورد و علا بصوا ل بعض بصدمة و ورد قعدت علي السرير من كتر الصدمة.
هدي: بتعملي ايه منك ليها؟!
بنت2: العروسة هربت.
هدي(بصدمة): ايه الكلام الماسخ(الوحش)ده.
ورد: هنجول(هنقول)ل رعد و لا لعمي ايه؟!
رعد(بجمود): هتقولوا ليا ايه؟!

هدي: ابوس ايدك يا رعد متأذيهاش دي لسة متفهمش حاجة ابوس ايدك يا ابني علشان خاطر ستك.
رعد(بجمود): حصل ايه؟!
هدي: نبض هربت.
رعد تحولت نظرته للغضب الشديد و ضغط علي ايده بغضب.
-رعد دخل اوضة نبض لقاها مدلدلة ملايات كتير نط بسهولة للبلكونة اللي تحته و بعدها علي الجنينة.
-رعد افتكر ان نبض مشيت امبارح من السور راح ورا القصر و راح للاسطبل علشان يأخد الخيل بتاعه لقي في مهرة مفقودة.

رعد: انتي اللي جبتيه ل نفسك يا بنت السيوفي.
رعد ركب الخيل بتاعه كان باللون الاسود و تعتبر شخصيته زي شخصيه رعد.
رعد خرج بره القصر و لقي اثار المهرة مشي وراها و كان مسرع اوي لغاية ما لمح نبض و راح ناحيتها و كانوا بعدوا عن القصر بكتير.
-رعد وقف قدام نبض و المهرة ب خيلهُ.
نبض اتصدمت و بصت وراها و بعدها بصت ل رعد.
نبض: ا.
رعد نزل من الخيل بتاعه و قرب من نبض شالها بكل سهولة من علي المهرة.

نبض(بوجع): آه انت ماسك حمارة.
رعد(بغضب): علي الاقل الحمارة بتفهم اكتر منك.
نبض(بغضب): انا مسمحلكش احترم نفسك.
رعد رفع مع ايده و كان هيضرب نبض بس افتكر كلام هدي.

هدي: ابوس ايدك يا رعد متأذيهاش دي لسة متفهمش حاجة ابوس ايدك يا ابني علشان خاطر ستك.

نبض(بغضب): اضرب مستني ايه و كمان انا هستني ايه من واحد جاهل زيك.
رعد مسك دراع نبض و تناه ورا ضهرها و قربها منه.
رعد(بغضب): هترجعي معايا غصب عنك. و كمان انا واقعك الاسود اللي مش هتقدري تهربي منه و لو هربتي الف مرة هجيبك يا نبض، انتي شايلة اسمي و انا مستحيل اخليكي تخلي اسمي في الارض.
نبض(بغضب): انت مش هتأمرني انا مش عايزاك هو الجواز بالعافية.
رعد: ايوه بالعافية و لسة قايلك يا نبض انا واقعك الاسود.

رعد(بغضب): قدامي.
-رعد ركب نبض علي حصانه الاسود و طبطب علي ضهره و الحصان رجع علي القصر زي كأنه عارف البيت و رعد ركب علي المهرة و راح وراهم.
رعد(بغضب): انزلي.
نبض نزلت من علي الخيل و بصت ل رعد بغضب و كانت هتمشي لقت رعد سندها علي الحيطة.
رعد: اعملي اي حاجة هبلة زيك و ساعتها انتي بس اللي هتندمي و تعيطي.
رعد مسك دراع نبض و دخل بيها القصر.
عمر: رعد انت ازاي ماسكها اكدي(كدة).
رعد(ببرود): مراتي.

رعد ساب ابوه و طلع علي اوضة نبض رماها علي السرير في حضن هدي.
رعد(بغضب): مسئوليتكوا. لو هربت تاني هعاقبكم انتم و بعدها اقطع رقبتها.
نبض(بعصبية و هي في حضن هدي): انت ا.
هدي: بسسسسس اهدي يا نبض، كتر خيرك يا ابني.
هدي: اقفلي الباب يا علا.
رعد مشي و علا قفلت الباب و نبض كانت متعصبة.
نبض(بعصبية): ده جاي يتأمر علي ايه؟! شايف نفسه علي ايه و هو شبه المعزة.
هدي(بضحك): كدة برضو يا نبض.

ورد: لو كان عمي عرف كان جتلك(قتلك) فيها يا بت انتي. انتي اتجننتي.
نبض: انا معملتش حاجة هو اللي غلطان عايز ضرب الجذمة.
علا: ميصحش ده جوزك.
نبض: اوف برضو هتقولوا ليا جوزك جوزك، ده طاووس مش جوز ده، قولوا اني متجوزة طاووس, غوريلا,جحش مش انسان ابدا.
التلاتة ضحكوا علي نبض...
هدي: يلا يا حبيبتي قومي البسي.
ورد: يلا يا بنات تعالوا...
البنات دخلوا و الستات خرجوا ما عدا علا قعدت معاهم...

نبض دخلت الحمام خدت دوش و خرجت بدأت تحط الميكب و تلبس الفستان...
عند الباقي.
عادل: كيفه الفرح يا بلال؟!
بلال: زين(كويس)يا ابوي(بابا). كل حاجة زين(كويسة).
بلال: و كل الناس عرفت ان الليلة دي ليلة رعد علي بت عمه نبض بت عم جلال السيوفي.
عادل: زين(كويس).
عادل: و انت يا عمر عملت ايه؟!
عمر: حضرت عائلة الشرقاوي كلاتها يا ابوي(كلها يا بابا.
عادل: عفارم عليك يا عمر(برافو ليك).
جلال: مساء الخير.

عادل: مساء النور يا ولدي(ابني).
جلال: ايه الاخبار؟!
عمر: كله تمام يا جلال.
جلال: كويس.
الرجالة بدأت تيجي الجنينة...
هدي: واد يا ادم ادم.
ادم: نعم يا جدة.
هدي: يلا طلعوا الاكل.
ادم: طيب، تعالي يا ادهم تعالي يا يوسف.
ادم و ادهم و يوسف و الغفر بدأوا يحطوا الاكل للرجالة.
ورد: و هنعمل كل ده تاني بكرة يا اما(امي).
هدي: ده فرح رعد ابن الغالي و نبض بنت الغالية و الغالي يا ورد.

زهرة: اشمعنا مخلوش الستات تيجي هي كمان؟!
هدي: اكدي يا زهرة تعالي خدي مني.
ملك نزلت بتعب من اوضتها بعد ما عرفت بجواز نبض و رعد.
ورد: مالك يا ملك؟!
ملك: مفيش يا اما(امي).
ورد: لا فيكي ثريا جالت(قالت)انه اغمي عليكي.
ملك: هتلاقيني مأكلتش زين(كويس).
ملك راحت جمب زهرة و هي واقفة حزينة...
عند الرجالة.
رعد اول ما خرج حصل ضرب نار كبير.
ادم: منور يا كبير.
مهند: استغفر الله العظيم يا ابني فك وشك حتى يوم فرحك مكشر.

رعد: بص يا مهند لو مبعدتش من قدام عيني خلال تلت ثواني متعرفش هعمل فيك ايه.
مهند بالفعل مشي بعيد عن رعد و ادهم راح ليه و هو بيضحك.
ادهم(بضحك): مش قادر منظرك يهبل.
مهند: هتوقع ايه من اخو رعد يعني؟!
ادهم(بضحك): خايفة يا بيضة؟!
مهند طلع مسدسه من ورا ضهره و حطه في وش ادهم.
ادهم: و فاكرني هخاف يعني؟!
مهند: الصبر رعد رقم تلاتة.
ادهم(بضحك): خلاص يا عم.
مهند: اخوك ده بيكسف اي حد.
ادهم: طبعا هو في منه اتنين.

مهند: و الله صعبانة عليا اللي هتبقي مراته.
ادهم: اسكت يا مهند حتة صاروخ.
مهند: احلف بس هو في في عائلتكم ناس عدلة اساسا.
ادهم(بعصبية خفيفة): ما تحترم نفسك.
مهند: خلاص يا عم بدل ما تأكلني.
ادهم: تركية بقي يا عم و مزة و عيون خضرة بس اعتبرها متربية في مصر بقالها سنين.
مهند: ليه حصل ايه؟!

ادهم: ادم كان بيسلم عليها و انت عارف ادم عينه زايغة ضغط علي ايدها و كان بيبص ليها، ضغطت على ايده اكتر و قالتله عينك علشان مشلهمش ليك.
ادهم: بتتكلم عربي بس طريقتها مضحكة و جميلة...
مهند: وقع ابن المحظوظة في حتة بت نفسي اشوفها، بدل ام اربعة و اربعين اللي في البيت دي.
ادهم: مش دي حبيبتي و مراتي و مش عارف ايه؟!
مهند: يا عم دي تركية الجنسية يا عم.
ادهم: تفتكر رعد متجوزها علشان خاطر الجنسية.

مهند: انت لسة عبيط يا ابني هو انت لغاية دلوقتي متعرفش هما متجوزين ليه؟!
ادهم: هو في سبب يعني!
مهند: مش في طار بين عائلتكم و عائلة الشرقاوي؟!
ادهم: حصل.
مهند: و قالوا علشان يخلصوا الطار يحصل نسب؟!
ادهم: حصل.
مهند: و زهرة متجوزة و ملك كان في ناس متكلمين عليها. اتبقت بنت عمكوا الاخيرة.
مهند: و عمك اللي هو ابو البت دي رفض يجوزها للعائلة التانية.
ادهم: ايوه.
مهند: قالوا خلاص رعد يتجوزها...

مهند: و علشان عدت فترة كبيرة و مشافوهاش و لا جت الصعيد و لا مرة شكوا في الموضوع.
مهند: البت نزلت مصر عملوا الفرح بس.
ادهم: آآه فهمت.
مهند: من امتي و انت بتفهم، ادهم يا ابني انت حمار.
ادهم: ايدك يا عم لاكسرهالك.
ادم: رعد بيقولكوا تحب تسكتوا و لا يجي بنفسه.
مهند: انا ماشي يا عم ده ناقص يقولي متتنفسش.
ادم: انت عندك دم اسااسا.
مهند: طول ما انا مستحمل كتلة البرود اللي هناك دي ابقي عندي دم و مضحي كمان.

ادم: يا واد يا مضحي انت.
مهند: ماشي ماشي اتريق اتريق.
ادم: هتريق يا عم براحتي.
مهند: رعد التاني ها في ايه مفيش واد كدة رابع مخبينهُ جوا.
ادم: طب اسكت.
مهند: سكت.
عند رعد.
عمر: جلال هتطلع لبنتك و بعدها رعد يطلع.
جلال: طيب يا عمر.
جلال دخل و طلع ل نبض لقاها طالعة من اوضتها بالفستان الابيض.
جلال(بدموع): نبض.
نبض لفت لقت جلال جريت عليه حضنته جامد.
جلال: نور عيني متزعليش مني.
نبض: انا واثقة فيك يا بابا.

جلال: بحبك يا احلي حياة في الدنيا دي.
جلال: ايه الجمال ده كله؟!
نبض: ماما كانت جميلة كدة؟!
جلال: انتي اجمل.
نبض باست خد جلال و حضنته جامد.
هدي: يلا يا نبض.
خدوا نبض و دخلوها اوضة رعد.
علا: اطلعي علي السرير يا بتي(بنتي).
نبض طلعت علي السرير و قعدت في نصه و بصت حواليها.
هدي نزلت طرحة الفستان علي وش نبض.
هدي: عايزة حاجة يا حبيبتي؟!
نبض: لا.
هدي: كيف(زي) البدر المنور. ربنا يحفظك يا بنتي.

ثريا: يلا يا روحي الف مبروك.
الكل بارك ل نبض و نبض كانت حاسة بانقباض نوعا ما.
عند رعد.
قعدوا شوية لغاية ما بدأت الناس تمشي...
عادل: اطلع لعروستك يا ولدي(ابني).
رعد اول ما قام و دخل القصر حصل ضرب نار كبير و بعدها باقي الناس بدأت تمشي.
-رعد طلع اوضته و فتح الباب و...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة