قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي والعشرون

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي والعشرون

رواية قسوة الرعد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي والعشرون

فتون قعدت علي الكنبة مستنيه محمد تليفونها رن.
الخط اتفتح.
فتون(بالتركية): الو.
ميران(بالتركية): فتون اسفة للي هقوله بس تحليلك سلبي يعني انتي مش حامل.
فتون التليفون وقع منها من الصدمة و بدأت تعيط.
ميران(بالتركية): فتون يا فتون.
باب الشقة اتفتح و دخل محمد لقي فتون بتعيط جري عليها بسرعة و قعد قدامها.
محمد(بالتركية,بقلق): مالك يا حبيبتي؟!
فتون زادت في عياطها اكتر.
ميران(بالتركية): محمد سامعني؟!

محمد مسك التليفون و كلم ميران.
محمد(بالتركية): الو يا ميران مالها فتون؟!
ميران(بالتركية): هي تفهمك خليك جمبها بس.
محمد(بالتركية): يا حبيبتي متقلقنيش عليكي اتكلمي حصل ايه؟!
فتون(بعياط,بالتركية): انا انا.
محمد(بالتركية): ايه يا حبيبتي؟!
فتون(بالتركية,بعياط): كنت عاملة مفاجاة ليك و...
محمد(بالتركية): متقفيش كملي يا حبيبتي.
فتون(بعياط,بالتركية)): كنت عاملة مفاجاة ليك بمناسبة اني حامل بس.

محمد(بالتركية): ايه يا حبيبتي؟! ارجوكي متقفيش متطلعيش روحي.
فتون(بعياط,بالتركية): بس مطلعتش حامل.
محمد فهم الموضوع و قام قعد جمب فتون و خدها في حضنه.
محمد(بالتركية): يا حبيبتي ده نصيب. متزعليش ابدا لسة العمر قدامنا.
محمد(بالتركية): و كمان الاطفال هيجوا اكيد يعني انتي بس متزعليش نفسك يا حياتي...
محمد(بالتركية): و كمان احنا لسة متجوزين مكملناش سنة يا حبيبتي.

محمد(بالتركية): و كمان يعني ماله الاحتفال ما حلو اهو و الفستان حلو و كل حاجة حلوة اهي ننكد علي نفسنا ليه بقي يا قمر.
فتون(بالتركية,بدموع): ا.
محمد(بالتركية): مفيش ا دي اسكتي بقي.
محمد(بالتركية): و كمان هيجي ولد بقي و تحبيه اكتر مني و انا اغير.
فتون(بالتركية): مقدرش احب غيرك.
محمد(بالتركية): هو ده الكلام يا عسل انتي.
محمد قرب من فتون و (لخيالكوا)و...

-في الصباح الباكر...
في الصعيد. في القصر.
عادل(بغضب): بعني ايه رافضة يعني؟!
ملك(بعند): يعني رافضة يا جدي و مش هتجوز اللي اسمه مالك ده.
بلال(بعصبية): و انتي جاية دلوجت(دلوقتي) يا روح امك...
ورد: اهدي يا حاج.
بلال(بغضب): عقلي بنت المركوب دي.
ورد: حاضر حجك(حقك)عليا انا يا حاج.
ملك: لا يا اما(امي) انا جد(قد) كلمتي.
بلال قرب من ملك بغضب و ضربها قلم علي وشها.

بلال(بغضب): اسمعي يا بنت انتي هتتجوزي الليلة و ده اخر كلام و لو بس عملتي حاجة معجبتنيش هجتلك (هقتلك)يا ملك.
ملك: ا.
زهرة(بحدة): خلاص يا ملك اهدي.
زهرة شدت ملك و طلعوا لاوضة ملك.
زهرة(بعصبية): انتي اتجنيتي(اتجننتي).
ملك: يا زهرة مش عاوزة(عايزة).
زهرة: مش بمزاجك هتتجوزي الليلة دي اكتمي بجي(اخرسي بقي).
زهرة: يلا قومي نجهزوكي(نجهزك).
تحت.
جلال: اهدي يا بلال البنت بس صعبانة عليها نفسها.

هدي: اهدي اكدي(كدة)يا ولدي.
بلال(بعصبية): عصبتني يا اما(امي).
عمر: خلاص حصل خير.
ورد: يلا يلا نجهز كل حاجة.
ورد: يلا يا علا.
علا: ماشي يا خيتي.
عند رعد و نبض.
نبض كانت نايمة بعمق حست بضوء شديد فتحت عينيها لقت الشمس ضاربة فيهم هي و رعد.
نبض كانت هتقوم حست بوجع بسيط في ضهرها رجعت تاني لقت رعد محاوطها بايده و نايم.
نبض(لنفسها): ملاك نايم، ده انت يا شيخ جبروت و انت صاحي.

نبض حطت ايديها علي خد رعد و شالت شعر كان علي عينه رجعته لورا.
نبض(لنفسها و بابتسامة): ملاك.
نبض(لنفسها): بس بالستر.
نبض كانت هتقوم بس رعد كان بيتحرك في نومه فشد نبض ليه اكتر و دفن وشه في رقبتها بدون وعي.
نبض(بهمس): رعد يا رعد.
نبض(بخبث): حلوة.
نبض قربت من ودن رعد و غمضت عينيها و فتحتهم...
نبض(بصوت عالي): رعددددد!
رعد(بخضة): ايه؟!
رعد كان هيقع في الارض بسبب الخضة و نبض قعدت تضحك علي منظره و مقدرتش تبطل.

رعد بعد ما فاق من صدمته و ركز في اللي حصل بص ل نبض بغضب.
نبض(بضحك): مسخرة يخرب بيت الضحك.
رعد مسك نبض من شعرها بقوة.
نبض(بوجع): آه.
رعد(بغضب): قسما بربي لو عملتيها تاني لاكون قاتلك فيها.
رعد(بسخرية): و متشوفيش نفسك حلوة و رومانسية و تقدري تهزري معايا براحتك...
رعد زق نبض علي السرير و قام دخل الحمام,نبض كانت رأسها وجعاها اوي.
نبض(بدموع و عصبية): طب يا رب ايدك تتقطع هه...

نبض قامت و دخلت اوضة الملابس و بعدها خرجت لقت رعد كان هيدخل.
رعد(ببرود): وسعي.
نبض: مش الجنة...
نبض سابت رعد و دخلت هي الحمام غسلت وشها و خرجت بدأت تغير هدومها...
نبض لبست بنطلون ابيض و تي شيرت زيتي بكم لغاية الركبة و رفعت شعرها ديل حصان. و لبست كوتشي اسود عالي نوعا ما.
نبض لقت رعد لسة بيبلبس الكوتشي بتاعه سابته و نزلت ل تحت.
شربات: صحيتي بدري!
نبض: الشمس صحتني.
شربات: فين جوزك؟!
نبض: هتلاقيه نازل.

هدي: يلا يا نبض اطلعي مع البنات فوق.
نبض: اشمعنا؟!
هدي: انتي نسيتي ان فرح ملك بت عمك النهاردة؟!
نبض: لا منستش.
علا: طيب يا حبيبتي اطلعي اجعدي مع البنات فوج(اقعدي مع البنات فوق).
نبض: لا خلوني معاكوا هنا.
ورد: ما تطلعي.
نبض: لا بحب قعدتكوا. يلا قولولي اساعدكوا في ايه؟!

-نبض بدأت تشتغل معاهم طول النهار، والبنات فوق في اوضة ملك، و رعد و ادم بيشتغلوا في اوضة المكتب كل واحد بيشتغل لوحده و في تخصصه. الرجالة الكبار قاعدين بيتكلموا مع بعض. ادهم بيذاكر و يوسف في اوضته.
بدأت الستات تيجي و بيبصوا ل نبض.
شربات: يلا اطلعي غيري خلجاتك(هدومك).
نبض: لا هكمل ده.
علا: يلا يا حبيبتي انتي برضو مهما كنتي عروسة لازم الضيوف يشوفوكي حلوة اكدي(كدة).
نبض: حاضر.

نبض سابتهم و طلعت علي اوضتها خدت دوش و خرجت بدأت تغير هدومها...
في اوضة البنات.
زهرة(بابتسامة): قمر يا حبيبتي.
بنت1: طول عمرك زينة(حلوة)يا ملك...
بنت3: اخيرا هتتجوزي يا ملك.
زهرة: ملك يا بنتي.
ملك: نعم يا زهرة.
زهرة: ركزي اكدي(كدة)الليلة فرحك...
ملك: تمام.
ملك كانت لابسة فستان ابيض بكم و واسع و طويل اوي و عليه رسومات بسيطة. و لبست حجاب و طرحة الفستان. حطت ميكاج بسيط اوي و لبست جذمة بيضة مش بكعب.
الباب خبط.

زهرة: ادخل.
ورد(بفرحة): بسم الله ما شاء الله.
ورد زغرطت كأي ام مصرية.
بنت2: مبروك يا خالة ورد.
ورد: الله يبارك فيكي عجبالكم(عقبالكم)يا بنات.
ورد: يلا يا بتي(بنتي).
ورد حضنت ملك جامد و باست رأسها و خدتها و نزلت ل تحت بيها...
كل الستات بدأت تزغرط و يصقفوا، ملك قعدت قدامهم و هي رأسها في الارض.
ام العريس: ما شاء الله مبروك يا حبيبتي.
ملك: الله يبارك فيكي يا اما(امي).
نورا: شكلك حلو اوي يا عروسة.
ملك: انتي احلي.

سعاد: مبروك.
ملك: الله يبارك فيكي.
-ملك كانت بتتكلم مجاملة و علشان مامتها كل شوية تبص ليها...
ست1: اومال فين عروسة رعد؟!
هدي: بتلبس فوج(فوق).
ست2: طيب مش هتنزل بجي(بقي)؟!
هدي: اطلعي ناديها يا زهرة...
زهرة(بغيظ): حاضر يا جدة.
الرجالة كانت بره في جنينة القصر.
مالك: تشرفت بمعرفتك يا رعد بيه.
رعد: و انا كمان.
ادم: ها اتعرفتوا علي بعض؟!
مالك: ايوه.
فاتح: مبروك يا رعد بيه علي جوازك مقدرناش نتكلم يومها.
رعد: تمام.

ادهم(بمرح): اخواتي الحلوين.
رعد(بهمس و جدية): اهدي شوية.
ادهم: حاضر...
عادل: ايه اخبار الفرح يا شيخ عبد الخالق؟!
عبدالخالق: زين جوي(كويس اوي).
بلال: يلا نكتب الكتاب.
عمر: طيب يلا.
عبدالخالق: تمام يلا بينا.
-و بدأوا يقعدوا علشان كتب الكتاب و بالفعل كتبوا الكتاب,يوسف من علي الباب دخل الدفتر ل علا و علا خلت ملك تمضي و اول ما خرج الدفتر حصل ضرب نار كتير...
ادم: مش يلا؟!
رعد: يلا.

مالك و رعد و ادم كل واحد ركب علي خيل و بدأوا يتمشوا بيه.
عند نبض.
نبض سمعت صوت الخيول جريت علي الشباك و بدأت تتفرج علي الفرح و كانت لاول مرة تشوف رعد بعباية.
نبض حست بتعب شديد في ضهرها علشان كدة منزلتش خالص.
الباب خبط.
نبض: حاضر.
نبض قامت و فتحت الباب لقت قدامها علا.
علا: انتي لسة ملبستيش؟!
نبض: ايوه يا طنط تعبانة شوية.
علا: مالك يا حبيبتي لتكوني حامل؟!
نبض(بصدمة): افندم!

نبض: لا لا مش حامل لا لا انا بسبب ضهري بسبب الوقعة بس مش اكتر و الله.
علا: ليه مرضتيش تروحي تكشفي يا حبيبتي؟!
نبض: لانه مش كسر في العمود الفقري الحمدلله و لا اي حاجة هي مجرد كدمة و هتروح متقلقيش.
علا: الستات بيسألوا عليكي تحت.
نبض قعدت تفكر ل شوية و بعدها خدت قرارها.
نبض: خلاص يا طنط هلبس و انزل ورا حضرتك.
علا: بس.
نبض: لا متقلقيش.
علا نزلت ل تحت و نبض دخلت اوضة الملابس بدأت تغير هدومها و نزلت ل تحت.

معظم الستات اندهشوا من جمال نبض البسيط و الهادئ.
نبض(بابتسامة بسيطة): مساء الخير.
نبض قعدت جمب هدي في الارض و فضلت ساكتة.
هدي: كيف البدر يا بتي(زي البدر يا بنتي).
نبض: تسلمي يا تيتة.
نبض كانت لابسة فستان رمادي ب ¾ كم طويل لغاية بعد الركبة و فيه خطوط باللون الاسود. رفعت شعرها ديل حصان و حطت مكياچ بسيط.
ملك(بغل): شايفة يا خيتي حتى في فرحي بتعمل كيف(شايفة يا اختي حتى في فرحي بتعمل ازاي).

زهرة: اهدي يا ملك، انتي الليلة فرحك لازم تبجي(تبقي) مبسوطة...
ملك: كيف(ازاي) هبجي(هبقي)مبسوطة و انا بعيدة عن اهني(هنا).
زهرة: فكري دلوجت(دلوقتي) في فرحك و جوزك اهدي بجي(بقي).
بعد فترة كان الفرح قرب يخلص و الكل كان بيودع فرح.
ورد(بعياط): هتوحشك جوي يا بتي(هتوحشيني اوي يا بنتي).
ملك(بدموع): و انتي يا اما(امي).
زهرة: خلي بالك من نفسك يا خيتي(اختي).
ملك(بدموع): حاضر.
هدي: في عروسة بتبكي ليلة فرحها اكدي(كدة).

هدي: اهدي اكدي(كدة).
ملك(بدموع): حاضر.
علا: الف مبروك يا حبيبتي.
ملك(بدموع): الله يبارك فيكي.
شربات: مبروك.
ملك(بدموع): شكرا.
نبض: الف مبروك.
ملك لا رد.
ورد: ردي علي بت عمك(بنت عمك) يا ملك.
نبض(ببرود): لا عادي يا طنط.
ام العريس: متخافوش و الله هنشيلها جوا عيونا.
ورد: واثقة من اكدي(كدة).
نورا: يلا يا عروسة بقي متعيطيش...
خدوا ملك و ركبوها العربية و الستات راحت علي البيت الاول.
عند الرجالة.

مالك: طيب هشوف حضرتك تاني...
رعد: اكيد.
ادم: خلي بالك من ملك قبل ما تبقي بنت عمنا هي اختنا، فاهم؟!
مالك: اكيد تسلموا علي ثقتكم الغالية دي.
بلال: انا جوزتك بتي(بنتي) لانك راجل يا مالك متخلنيش اندم.
مالك: شئ يشرفني ان حضرتك تثق فيا. و يا رب اكون قد الثقة دي...
عادل: و نعمة التربية.
عمر: خلي بالك منها.
مالك: دي في عيني.
عبدالخالق: نستأذن احنا بقي.

و عبدالخالق و مالك و فاتح ركبوا العربية و رجعوا بيتهم و دخلوا.
عبدالخالق: يلا يا مالك اطلع ل عروستك.
مالك: حاضر يا بابا.
مالك طلع لاوضته و خبط الباب و بعدها دخل...
مالك دخل لقي ملك قاعدة في نص السرير و ضامة رجليها ليها. مالك قرب منها و شال الطرحة من علي وشها.
مالك: بسم الله ما شاء الله...
مالك كان هيقرب من ملك بس ملك بعدت و دموعها نزلت غصب عنها. مالك ثبت رأس ملك بين ايديه و باس رأسها.

مالك: لحقوا يوحشوكي اكدي(كدة)؟!
ملك لا رد.
مالك: مالك؟!
ملك(بدموع): تعبانة و عاوزة اجوم(عايزة اقوم)انام.
مالك: هنام بس كمان شوية لازم نتعرف علي بعض...
مالك: قالولك علي اسمي؟!
ملك هزت رأسها بمعني اه...
مالك(بضحكة بسيطة): غريبة...
مالك: افتكرت هيعملوا شغل شوق و لا تدوق ده. و مينفعش البنت تعرف اسم جوزها و الكلام ده.
مالك: و انتي يا ملك عايزاني اتكلم صعيدي و لا عادي؟!
ملك: دي طريقتك و انت حر.

مالك: طيب. قومي غيري هدومك.
ملك بعدت عن مالك و راحت لاوضة الملابس اختارت هدوم ليها و بدأت تلبس...
ملك لبست عباية بيتي لغاية بعد الركبة مش واسعة اوي و لا ضيقة اوي وسط باللون الابيض و بنص كم. ملك سيبت شعرها علي ضهرها.
ملك خرجت و هي مكسوفة جدا و مش طايقة مالك في نفس الوقت و جريت علي السرير غطت نفسها.
مالك(بضحكة خفيفة): ده انتي طلعتي مسخرة...
مالك دخل غير هدومه لبنطلون و تي شيرت بيتي.

مالك خرج و طلع علي السرير حضن ملك من ضهرها.
مالك: عايزين نتكلم شوية علشان نعرف نفهم بعض و نعرف نريح بعض يا ملك.
ملك اتعدلت و بصت في الارض مالك رفع وشها ليه.
مالك: انتي مسكوفة و لا خايفة و لا ايه بالظبط؟!
مالك: انتي مجبورة عليا يا ملك؟!
ملك لا رد.
مالك: ردي و متخافيش مش هعملك حاجة لو مجبورة عليا.
مالك: ردي.
ملك(بخفوت): و لو جولت اه(و لو قولت اه)؟! هتعمل ايه ساعتها(وقتها).
مالك(بتنهيدة): و لا اي حاجة.

مالك حط ايده علي خد ملك و قربها منه.
مالك: هحببك فيا يا ملك هحببك فيا.
مالك باس رأس ملك لفترة طويلة و بعد عنها...
مالك: تصبحي علي خير.
مالك لف ضهره ل ملك و غمض عيونه. ملك كانت مبسوطة نوعا ما و هي كمان نامت.

-في مكان تاني...
في القصر.
رعد طلع لاوضته لقي نبض فيها.
نبض: مفيش مساء الخير.
رعد(ببرود): و انتي مين اصلا؟!
نبض: و ربنا حلال فيك الضرب.
رعد(بحدة): احترمي نفسك.
نبض: اهو ده اللي انت فالح فيه...
رعد(بحدة): يعني انتي غاوية مد ايد يعني؟!
نبض(بعصبية): اوف بقي دي مش عيشة ده سجن و انا زهقت طول اليوم لا و خناق و قرف في ايه بقي...
نبض(بعصبية): انت متجوزني تذلني و انت متعرفنيش و لا انا اعرفك. ده ايه القرف ده؟!

رعد قرب من نبض و مسك دراعها بغضب.
رعد: محدش جبرك علي الجواز ده. عايزة تطلقي يبقي بمزاجي و كمان لما تطلقي هتفضلي طول عمرك عايشة وحيدة لانه ببساطة ابوكي هيموت و لو مامتش بالحسرة علي بنته هيموت من السبب اللي كان هو سبب جوازنا.
رعد: ف اهدي كدة علشان مطلعش عصبيتي عليكي.
رعد رمي نبض علي السرير و سابها و دخل يغير هدومه...
رعد خرج و طفي النور و نام علي السرير...
بعد فترة.

نبض بصت ل رعد لقته نايم قامت و نزلت ل تحت لقت برضو الكل نايم راحت علي الاسطبل.
نبض(بفرحة): قدر.
نبض قربت من قدر و قعدت تملس علي شعرها.
نبض: وحشتيني اوي.
نبض: تيجي نأخد جولة؟! يلا يلا؟!
نبض: يلا بس متعمليش صوت يلا.
نبض خدت قدر بره الاسطبل و خرجت من الباب الخلفي و ركبت علي قدر و بدأت تتمشي.
نبض: عاملة ايه؟!
نبض: كنت مفتقداكي اوي و انا هناك.

نبض: مع البغل القاسي ده. حتى مش بيحاسب علي كلامه ده دبش اوي و ساعات كتير بحسه قاسي متملك.
رعد(ببرود): لو خلصتي ممكن نروح...
نبض اتخضت لما سمعت صوت رعد و حصل عدم توازن فوقعت من علي الخيل بس رعد لحقها بسرعة.
نبض مسكت في قميص رعد اوي و هي مغمضة عينيها.
رعد: بطلي أوفر و فتحي عينك...
نبض بعدت عن رعد بسرعة و زقته بغضب و لسة هتتحرك رعد شدها ناحيته.

رعد(بغضب): المرة الاولي كنتي لسة حرة و مش علي ذمتي تيجي دلوقتي و تعمليها ده انا اقتلك و اخليكي متسويش جنيه في سوق الستات، فاهمة؟!
نبض(بحدة): بس بقي ده انت رخم.
نبض خدت الخيل بتاعها و بدأت تتمشي بيه ناحية القصر تاني.
-رعد كان بيتقلب ملقاش نبض قام بسرعة و نزل الاسطبل لقي المهرة بتاعتها مش موجودة خد الخيل بتاعه و طلع من الباب الخلفي زي المرة اللي فاتت.

نبض دخلت القصر مع رعد و رجعت قدر مكانها و رعد رجع الخيل مكانه و شدها من دراعها و طلع للاوضة.
رعد(بعصبية): خشي.
رعد: بصي يا بت انتي لاخر مرة هقول كلامي اي تصرف مش هيعجبني ساعتها ايدي هي اللي هتتعامل.
رعد: و اعتقد جربتي قبل كدة.
رعد كان هيمشي بس فتح عيونه من الصدمة لما...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة