قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية قاسي ولكن عاشق للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الرابع عشر

رواية قاسي ولكن عاشق للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الرابع عشر

رواية قاسي ولكن عاشق للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الرابع عشر

امال: ماني خابرة زين انك انت اللي عملتها وهما مالهمش صالح وعارفة أن حمدي كان بيحب سعد قوي بس اني قصدي علي ولادك هما فاهمين أن هما يبقا كيف نوافق علي جواز ادهم عادي اكدي واحنا كنا رافضين جواز هاجر عشان الكل مفكر أن بنا طار
كان في الخارج يستمع لتلك الحديث بصدفة حمزة ولسه هيدخل عليهم لاقي سعاد بتقوله: ست مروة و ابوها وصله.

حمزة: طب زغرطي اتلم الجميع علي صوت زغروطة سعاد وخرجت امال من غرفتها وعندما شاهدت مروة ابتسمت بقوة: ايه دا هيا العروسة تبقا مروة زين ما اخترت يا ولدي
رقية نظر بوجع وتهمس: مروة حمزة هيتجوز مروة
حمزة بترحيب: اهلا اهلا يا براهيم بيه نورتو البلد كلها
ابراهيم: دا نورك يا حمزة يا بني
حمزة نظر لرقية وبعد كدا ابتسم لمروة: نورتي يا عروستنا
مروة بابتسامة: نورك يا حبيبي.

ابراهيم بسعادة: انا لما مروة قالتلي علي موضوع جوازكم دا حقيقي مكنتش مصدقها حصل امتا دا وازاي قربته من بعض و قرارته دا بسرعة دي
حمزة حاسس بوجع رقية خايف يحصلها حاجة بس مضطر يكمل: احم احم كل شي باوانه يا براهيم بيه
امال: ماشاء الله عليكي يا عروستنا احلوتي اكتر واكتر
مروة: اكيد لازم احلو مش هبقا مرات حمزة
امال بسعادة: يا ختي ايه القمر دا ونبي بوسك
مروة بغرور: لا معلش يا طنط مينفعش بقرف.

امال بكسفة: امم بتقرفي ماشي يا حبيبتي يالا ادخلوا مالكم واقفين ليه
الكل دخل وحمزة همس لمروة: براحة شوية علي امي متبقيش حامية اوي كدا
مروة بابتسامة: لا هو لازم كدا صدقني هتدعيلي
حمزة ضحك: ههه ماشي يا قمر
رقية واقفه وجنبها اميرة مقهورة من اللي شايفة: تعالي يا رقية نطلع اوضتنا سيبك منهم
رقية حابسة دموعها: لا انا هفضل هنا ويا انا يا هما
اميرة: متحرقيش دمك يا حبيبي.

رقية: قولت لا يا اميرة انا هفضل هنا لازم اشوف قد ايه كنت مخدوعة
ادهم نزل من غرفته نظر علي المنظر مش عاجبة: السلام عليكم
رد الجميع: وعليكم السلام
امال: رايح فين اكدي يا ولدي
ادهم بتنهيدة: رايح بقا اشوف شغلي كفاية كدا ولما تعوزوني عشان موضوعنا ابقو كلموني لكن قعدتي كدا ملهاش فايدة يالا سلام
امال: سلام يا ولدي ربنا يسترها معاك
معتز: يالا يا أميرة حضري الاكل انتي و رقية.

رقية مسرعا: احنا مش بنحضر اكل ولا بنخدم حد
مروة باستفزاز: ايه دا اتغيرتي خالص يا رقية فكرة اخر مرة لما قولتلك انتي دايما في المطبخ شكلي كلامي جاب معاكي فايدة
رقية: انتي ايه اصلا عشان كلامك يجيب معايا فايدة انتي ولا حاجة يا ماما
مروة: انا مش هرد عليكي انا مقدرة ظروفك الله يعينك مش سهل عليكي تخسري شخصية زي حمزة.

رقية: وايه يعني لما اخسره اشربي يا ماما ولا اكلك ادبحي و فرقي منه علي اصحابك مانتو اكيد صحبية شبه بعض
حمزة بغضب: وبعدين يا رقية ايه هنقل ادابنا ولا ايه.
ضحك معتز: ادي اخرت اللي يتجوز اتنين فرحان دلوقتي كدا يا جوز لتنين بقيت دبيحة وبيفرقوها علي بعض
حمزة: سمعنا سكاتك يا سي معتز
امال: ونبي حمزة طلع اعقل واحد فيكم بيعرف يفكر.

حمزة سرح في ابوه وامه: بقا انتو يطلع منكم كل دا بقا انتو سبب كل الدمار كل دا معيشنا في الوهم والخداع دا
انا مش لازم اقول لحد اني عرفت بس لازم انا اتصرف بقا
مختار: سرحت في ايه يا ولدي
حمزة بتلقائية: سرحت في قاتل عمي سعد اللي خلاص وقع في المصيدة
مختار اتوتر: مين عيلة الازهري قصدك
حمزة: لا يا بوي ليه اني مخبرتكش اني القاتل طلع حد قريب من عمي ومش عيلة الازهري
امال: لا لا هما عيلة الازهري انت مخبرش حاجة.

حمزة: صدقيني يا اما بس يالا مش وقته
اميرة: احنا معايزينش حد ليه دعوة بموضوع قتل ابونا احنا بنات بس مية رجل من امتا انتو بتجبولنا حقنا احنا هنعرف مين بظبط اللي عملها أن كان عيلة الازهري ولا غيره يوم ما نعرف هنقتله
مختار: حط لسانك في بوقك يا بت سعد حتا الستات هتتكلم عن القتل نروح احنا نموت حالنا بقا طلامه ملناش لازمة
امال: بعد الشر عليكم سيبك منها دي بت لسانها عايز قصه متلم مرتك شوي يا معتز.

معتز بغضب: هيا قالت ايه غلط انتي مش لاقية حاجة تمسكيها عليها ولا ايه علي فكرة دي مبقتش عيشة والواحد قرف ثم قام واخد اميرة إلى غرفتهم
في الغرفة
اميرة بحب: بفرح اوووي لما بلاقيك ضهري و سندي في الدنيا وواقف قصاد اي حد عشان حقيقي بحسك ابويا واخويا و حبيبي و صحبي كل حاجة ربنا يخليك ليا.

معتز بحنان: انا لازم اعمل كدا لان دا حقك عليا ولازم ادافع عنك و مخليش حد يهاينك بس مش معنا كدا انك مش بتبقي ساعات غلطانه وانا مش برضا ازعلك ارجوكي حاولي متحرجنيش قدام حد عشان خاطري حافظي علي شكلي قدامهم مش عايز كل مرة انتي تردي و تعلي صوتك مش عايز حد يستفزني بكلمه و يقولي مرتك لسانها طويل مرتك مستقلة بيك مرتك مش عملالك اعتبار خليكي واثقة انك لو انتي مش رديتي انا هجبلك حقك تالت و متالت.

اميرة: حاضر يا معتز اسفة لو بحرجك بس كلام مرت عمي مستفز
معتز: بس هيا في الاول وفي الاخر امي و مينفعش تغلطي فيها.
اميرة: عشان خاطرك هستحمل كل حاجة
معتز غمز لها: بمناسبة الكلام الحلو ازاي القمر و حاله
اميرة: الحمد لله عايز ايه بقا
معتز: عايز مفتاح
اميرة باستغراب: مفتاح ايه
معتز. : مفتاح قلبك
اميرة ضحكت: ما المفتاح والقفل معا معاك ايه هتخم
معتز برق مرة واحدة اميرة اتخضت: في ايه.

معتز: يا نهاري ايه دا اللي في شفايفك
اميرة بخوف: في ايه
معتز: مش عارف
اميرة: هروح اشوف في ايه في المرايا
معتز مسكه مسرعا: استني مرايا ايه اللي هتشوفي فيها مانا لازمتي ايه قربي كدا مني اشوفلك ايه دا.

قربت اميرة شفايفها لمعتز بثقة لكن هذا كانت خدعة من معتز ليأكل شفايف اميرة بكل قوة و حرية اميرة عمالة ضربه علي كتفة لكي يجعله تذهب لكن القبلة جعلتها في مكان آخر حمالها معتز بين يديه حتى وصله إلى سريرهم وجعل اميرة مستلقيا علي ظهرها وهو امامها يشاهد عيونها وشوقها إليه: بتحبيني
اميرة بهيام و رغبة: بعشقك
ليكمل معتز ما كان يفعله بكل حب و حنان ورغبه وشوق
في المطبخ.

سعاد: انا مش عارفة انتي ساكته ليه علي إللي بيحصل دا
رقية: هعمل ايه يعني
سعاد: اكسبي سي حمزة انتي ازاي تبيعي بسهولة دي لوحده تاني الواحدة بتكسب الرجل و بذات الزوجة التانية بتبقا مش عارفة تعمل ايه للرجل مستعدية تقلب نفسها حاوي عشان بس ميفكرش في القديمة و ممكن برضو تكسبي انتي الزوجة التانية فإنك تبقي صاحبتها وهيا متخليهوش يقسي عليكي فهمتي.

رقية بغضب: يعني أنا اتذل عشان جوزي يرجعلي زي الاول اللي بيتغير يبقا خلاص مبقاش يحب متحوليش ترجعي حاجة اتكسرت ولا ترجعي حاجة قديمة تبقا جديدة
سعاد: ليه يا ست رقية دا انتي حتى متعلمة و متنورة مش انا اللي هقول لا ممكن ترجعي حاجة قديمة تبقا جديدة بشطرتك و علمك في الحياة كل واحد ليه مهنته رجعي نفسك وهتشوفي أن كلامي صح
رقية سرحانه: انا موجوعه انا مش قادرة.

سعاد: انتي ايه دخلك المطبخ صح مش قولتي مش هتعمل حاجة
رقية: وانا مش هعمل حاجة فعلا انا دخله اخد علاج بس
سعاد: علاج ايه دا
رقية بتوتر: ها عشان الصداع اللي بيجيلي فيتامين يعني
سعاد: اه ربنا يشفيكي يارب
في الخارج
بنات حمزة رجعه من المدرسة: تعالو يا بيري انتي وايسل سلمو علي طنط
مروة: الله اسميكم حلوة اوووي
امال: هيا دي اسامي دي دا الواحد بينطقهم بلعافية
مروة: ليه حلوين جدا موضة.

امال: حتى الاسامي فيها موضة انتي لما تتجوزي انتي و حمزة وتجيبيله الواد باذن الله تسمي مختار علي اسم جده
مروة: ايه ايه مختار دا لا دا اسم قديم اوي انا هسمي اسامي جديدة وغير كدا انا نفسي الاول اجيب بنوته
امال لويت شفايفها: ها بنوته لا احنا معانا بنات كفاينا بنات احنا عايزين ولي العهد لحمزة
مختار: اخلصي يا امال مش وقته الحديت دا وغير اكدي احنا هندخل في أمر ربنا
امال: لا مقصديش طبعا.

خرجت رقية من المطبخ وكانت عيون حمزة تراقبها جاءة تذهب إلى غرفتها أوقفها صوت حمزة: رقية
رقية نظرت له بدون رد واكملت ذهابها إلى غرفتها
حمزة بغيظ: انتي مش بتردي عليا يا رقية طب ماشي
ابراهيم: خلاص يا حمزة بقا سيبها في حالها
امال: منك لله يا بعيدة ربنا ينكد عليكي زي ما بتنكدي علينا يارب.

حمزة سرحان في كلام امال وبيجز علي أسنانه: هيا برضو اللي منكدة علينا مش عارف اعمل ايه معاكي بصراحة لولا أنك امي ثم اتنهد بصوت عالي استغفر الله العظيم يارب
مروة: تعالي نقف شوية في البرانده يا حمزة
حمزة: تعالي عن اذنكم
في البرانده حمزة واقف حزين مسكت مروة أيده بحنان: لو مدايق ممكن نواقف اللعبة دي.

حمزة بحزن: انا حزين علي وجع رقية بس مش قادر اشوفها كدا مش قادر اشوفها حزينة و بتبكي و موجوعها وأسيبها محضنهاش و اطمنها هيا ملهاش حد غيري
مروة حسيت بغيرة جواها بس مش راضية تباين بتحاول تبقا قد ثقة حمزه ليها: طيب قولي عايز تعمل ايه وانا معاك
حمزة: نستمر في اللي اتفقنا عليا و بذات اغير امي
مروة: حاضر وانا معاك طول الوقت يا ريت الاقي حد يحبني زي مانت بتحب رقية كدا.

حمزة ابتسم: صدقيني هلاقي اكتر من حبي دا بكتير اوووي بس انتي اصبري
مروة بحزن: يارب معا اني عارفة اني مش هتلاقي بس هصبر
عند ادهم مع أصحابه
عصام: ايه يا اخي روحت وقولت عدولي
علي: دا مصدق يعني مش بيفكر فينا ولا يقول دول ضيوف مثلا في بلادنا لا نسينا
ادهم بحزن: والله لو تعرفه اللي انا في هتعذروني
علي: شكلك حزين مالك في ايه في حد من اسرتك في حاجة
ادهم: لا بس شوية مشاكل مش اكتر
علي: بأمر الله كل حاجة هتتحل.

عند هاجر و عبدالله
هاجر في حضن عبدالله: هاجر
هاجر بابتسامة: نعم يا قلب هاجر
عبدالله بكسوف: انا عايز اقولك علي حاجة
هاجر: قول يا عمري مالك فيك ايه
عبدالله: انا عايزة اتجوزك
هاجر ضحكت: تتجوزني ماحنا متجوزين اهو
عبدالله بعصبية لاول مرة: احنا متجوزين علي الورق بس لكن أنا عايز اعيش معاكي زي اي اتنين متجوزين بعض بجد عايز تكوني بلفعل مش مجرد ورقة فهمتني.

هاجر خافت: بس انت عارف وانا متفقة معاك أن دا مش هيحصل الا في وجود اهلي
عبدالله: طيب وافرض دا محصلش هنفضل طول عمرنا عايشين كدا اخوات معا بعض فين الحب فين الراحة فين المتعة
هاجر: انت زهقت مني يا عبدالله مليت من حكايتنا صح انا كنت عارفة عشان كدا رافضة أن دا يحصل.

عبدالله اتنهد و مسك رأسها بكفات أيده و نظر لعنيها بصدق و حب: انتي عارفة أن استحالة تزهق منك حتى لو بعد مليون سنه بس انا نفسي نعيش حياتنا عادي و نعمل أسرة و ننسي اي شي لحد ما نعرف ايه اللي هيحصل لكن اللي احنا في ملوش اول من اخر فهمتي قصدي ولا لا انا طبعا مش هغصبك علي حاجة وهسيبك براحتك علي الاخر ولما تحسي انك اطمنتي عرفيني
هاجر بسرحان و تفكير: اديني وقت افكر.

عبدالله: براحتك يا هاجر اللي تحبي عن اذنك انا داخل انام هتنامي
هاجر: قاعدة شوية وبعد كدا هنام
في منزل الصياد
رن هاتف حمزة: الو ايه يا جونيور ثم بسعادة بجد يا جونيور الخبر دا عندي بدنيا
جونيور: طيب مليش مكافأة
حمزة بسعادة: الدنيا كلها ليك يا جونيور اللي انت عايزة بعد ما اروح المشوار دا هدهولك ماشي
جونيور: ماشي يا باشا انا تحت امرك انت عارف انا رجلك ايدك اليمين.

حمزة: حبيبي عارف قفل معا هو مبتسم و يظهر عليه السعادة
مروة: شكلي وشي حلو عليك وفي خبر حلو
حمزة: خبر حلو جدااا
مروة: خبر ايه طيب فرحني معاك
حمزة: لا مينفعش انا لازم هسافر بكرة مصر
مروة: طيب وانا
حمزة: ايه المشكلة هتفضلي هنا عادي
مروة: طيب و رقية
حمزة: رقية مفيش اغلب منها
عند رقيةكانت بتبكي دخله عليها بناتها وايسل كانت بتبكي
رقية بخضه سمحت دموعها: مالك يا عمري بتعيطي ليه.

بيري: ايسل بتقول أن البنات وحشة وهيا عايزة تبقا ولد
رقية بازعاج: مين اللي قالك كدا البنات جميلة
ايسل ببكاء: بابا هيتجوز واحدة تاني عشان هو مش بيحبنا وعايز واد ماما هاتيله واد عشان يحبنا
رقية غمضت عنيها بوجع: اسمعوني الدنيا دي من غير بنات مش هيبقا في ناس في الدنيا البنت بتعمل كل حاجة احنا بيقولو علينا نص الدنيا بس غلط احنا الدنيا كلها.

هو ربنا خلق الست متنفعش من غير رجل والرجل مينفعش من غير ست يعني لو الدنيا كلها رجالة مش هيبقا في ناس في الدنيا اصلا ولو في الدنيا ستات بس برضو مش هينفع احنا الاتنين بنكمل بعض عشان كدا لازم في الدنيا يبقا في ست و رجل البنات جميلة و بابا مش بيكرهكم بالعكس دا بيحبكم جدااا و تيتا اكيد مش بتكرهكم ولا بتكره البنات عشان هيا بنت زينا صح
بيري: صح يا ماما.

رقية: تيتا عايزة بس يبقا ليكم اخ عشان لما حد يضربكم هو يضربهم عشان الولاد بيبقو اقوي من البنات
ايسل: طيب ماحنا ممكن نتعلم كارتيه يا ماما ونضرب اي حد يضربنا
رقية ابتسمت واخدتهم في حضنها واتنهدت
تاني يوم الجميع علي سفرة الإفطار حتى رقية
قام حمزة: يالا انا ماشي رقية نظرت له وسكتت مبقاش حتا من حقها تسأله رايح فين ولا جاي منين
امال: رايح فين
رديت مروة مسرعا بدلع: مسافر مصر يا طنط.

مختار: ليه كدا يا ولدي طيب وعروستك
رقية نظرت لمختار باستغراب و بتكلم نفسها: هو انا بقيت هواء بنسباليهم
حمزة: انا مفاهمة كل حاجة انا مش هتأخر مسافة الطريق
ثم نظر لرقية محتاجة حاجة للبنات قبل ما امشي
رقية بحزن: لا شكرا
حمزة: خلي بالك منهم
رقية: أن شاء الله
مروة: حبيبي خلي بالك من نفسك
حمزة: حاضر يالا السلام عليكم
امال: وعليكم السلام يا ولدي ربنا معاك تيجي بسلامه
مروة: استنا يا روحي اوصلك للباب
حمزة: ماشي يالا.

امال نظرت لرقية: شايفة الدلع مش انتي واقفة زي الحيطة بتتفرجي
رقية: انا خلاص زهقت منه مبقاش يفرق معايا خدت انا زهوته مبقاش جديد عليا لكن هيا جديد عليها و فرحانه بيه متعرفش أنه مستعمل بنسبالي وانا مبحبش الحاجة المستعملة وعلي راي المثل الغربال الجديد ليه شدة ثم تركتهم و جريت علي غرفتها قبل ما دموعها تفضحها
بعد كام ساعة عند هاجر و عبدالله
عبدالله: متيجي نخرج زهقت من القاعدة
هاجر: يا ريت طيب.

عبدالله: قومي البسي طيب
قامت هاجر مسرعا بفرحة وبعد حوالي ساعة نزلت من غرفتها إلى الأسفل و انصدمت عندما رات حمزة يجلس مع عبدالله
حمزة بتكبر وغرور وقوة و بجانبه عبدالله مرعوب: مالك يا هاجر شوفتي عفريت ولا ايه
هاجر بصدمة: حمززززة.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة