قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية فتاة القاضي للكاتبة رهف سيد الفصل السابع والثلاثون

رواية فتاة القاضي للكاتبة رهف سيد الفصل السابع والثلاثون

رواية فتاة القاضي للكاتبة رهف سيد الفصل السابع والثلاثون

خرج هشام من الحمام وجد تالا تقف في الشرفة تقدم واحتضنها من الخلف مسحت تالا دموعها سريعا ولفت اليه
هشام، كنتي بتعيطي ليه
تالا، مفيش بس تلاقية الهوا دخل في عيني
هشام، على اساس اني لسه عارفك امبارح ي بنتي انتي ليه مش مقتنعة ان احنا متجوزين بقالنا 7 شهور ونص يعني اعرف عنك كل حاجة
وضعت تالا راسها على صدرة وهي تتنهد بتعب
هشام، مالك ي قلبي انتي زعلانة علشان البيبي
تالا، لا
هشام، اومال.

تالا، انا حاسة اني تايه ي هشام
مد هشام يده ورفعها اليه لتعانق رجلها خصره وضعها هشام على الفراش وبدا يملس على شعرها
هشام، معلش ي حبيبتي انهرده كان يوم صعب على الكل بس انتي ليه مقولتليش
تالا. محدش يعرف اسلام كان يعرف شوية حاجات بسيطة لكن كل اللي حصل انا بس اللي اعرفو
هشام، طب مش المفروض انك تقوليلي
تالا، خلاص ي قلبي بقى متزعلش
هشام، لا انا زعلان
تالا، ليه ي قلبي
هشام، هو كده
تالا. اممم طب خلاص.

رفع هشام حاجبة، عايزة تصالحيني
تالا، ايوة
هشام، اممم ماشي فاكرة القميص الاسود
فتحت تالا عينها على وسع، احم اي قميص
هشام، استعبطي ياختي استعبطي اقولك انا
اقترب من اذنها وهمس لها دفعته تالا بعيد عنها
تالا، سافل وقليل الادب كمان
هشام. ليه بس ي قلبي مش انا جوزك ولا جوز الجيران
تالا، لا مش ينفع
هشام، ليه بقى
تالا، هو كده
هشام، البسية ي تالا
تالا، لا
هشام، البسية ي تالا ي حبيبتي
تالا، لا لا لا.

في الصباح استيقظت تالا وجدت هشام يجلس بجانبها ممسك هاتفه
تالا، صباح الخير
وضع هشام هاتفه بجانبه ونظر لها
هشام، صباح النور على البنور صباح الورد ي قلبي
تالا، هي الساعة كام
هشام. امم الساعة 10 الصبح لسة
تالا، لسة بدري
هشام، لا اصحي انا مش عارف انام
تالا، طب انا عايزة انام
هشام، انا مش هنام ومش عايزك تنامي
تالا، ي شيخ طب اعمل إيه
هشام، اممم قومي خدي دوش وتعالي ننزل نتمشى في الجنينة شوية او نخرج.

تالا، نخرج الساعة 10 الصبح!
هشام، يلا
نهضت تالا من جانبة وقفت في منتصف الغرفة ثم لفت إلى بصدمة
ضحك عليها هشام بشدة لقد كانت ترتدي فستان قصير يبرز ساقيها ورقبتها وظهرها جائت تالا لتركض وجدت قدمها في الهواء
هشام، ههههه بتجري ليه بس ي قلبي ده حلو عليكي
تالا بخجل، طب ابعد خليني انزل وبعدين انا لبستو ازاي اصلا
هشام، هههههههه ملكيش دعوة بس حلو عليكي وحلو اووي كمان
تالا، يخربيتك بس بقى.

هشام، ي الهوي هي الطماطم بكام ي جميل
تالا، ي اتش ينفعش كده نزلني لو سمحت
هشام، انزلك ليه ما انتي حلوة كده وطايرة في الهوا كمان
تالا، طب انا سافرت كتير
هشام، ي شيخة سافرتي فين
تالا. كتيير برة وجوه رحت نيويورك والمانيا فرنسا لندن مدريد واشنطن
هشام، ده انا مرحتش كل ده.

رفعت تالا يدها وبدات في العد، وفي مصر عندك السلوم والفيوم ودمياط والاقصر والبحر الاحمر راس البر الشرقية المنصورة قنا اسيوط سهاج وغيرها وغيرها
هشام، إيه كل ده
تالا. شكلك ناسي انتا متجوز مين ي جميل
هشام، متجوز المحقق كونان
تالا وهي تضربة بكتفة، انا المحقق كونان ي زفت انا المحقق كونان
هشام، ي بت اتهدي ايدك تقيلة
لم ترد تالا وظلت تضربة
هشام، بقى كده ماشي البسي ي قلبي.

حملها وتوجه إلى الحمام سريعا فتح المياه الباردة لتسقط عليهم هم الاثنان
تالا، ساقعة ساقعة ي هشام
هشام، علشان تحرمي تضربيني تاني
تالا، طب خرجني ساقعة اووي
هشام، لا
تالا، بطل سخافة ي اتش وخرجني بقى الماية ساقعة تلج
هشام، عايز مقابل اممممم نروح للدكتورة
تالا، ليه انتا تعبان
هشام، لا علشان عايز بيبي
اختفت ابتسامة تالا من على وجهها
تالا، ماشي ي هشام نزلني
لاحظ هشام تغير وجهها السريع انزلها وامسك وجهها بين يديه.

هشام، مالك ي قلبي
تالا، مفيش
انزلت يده وتوجهت إلى خزانة الملابس لكي تخرج ملابس جديدة
توجه هشام اليها
هشام، مالك ي تالا قولي ي قلبي
تالا، مفيش ي حبيبي متاخدش في بالك
هشام، هرجع واقولك ان انا مش عارفك امبارح بليل قولي ي تالا
تالا، مفيش ي قلبي بس
هشام، بس افتكرتي كل اللي حصل تعالي ي تالا
امسكها هشام واجلسها على الفراش
هشام، بصي ي قلبي اللي حصل ده غصبن عن الكل
تالا، انا.

هشام، استني اخلص كلامي بصي ي تالا اللي حصل ده قدر ومكتوب علينا ومحدش يزعل وانتي عارفة ان من مراتب الايمان الايمان بقضاء الله وقدرة لازم ي قلبي نستحمل ونحاول ننسى هو صعب بس مش مستحيل
تالا، غصبن عني ي هشام اللي راح ده حتى مني
هشام، وحتة مني انا كمان ي تالا وعارف انو كان صعب عليكي بس خلاص هنجيب تاني وتالت وعاشر انا عايز عيال كتير اوووي
تالا، ليه قالو انك متجوز ارنبة
هشام، مليش دعوة انا عايز عيال كتير.

تالا، مهو انا اللي هشيل الهم
هشام، كلنا معاكي متخافيش مش هتشيلي لوحدك بس قوليلي مش هتروحي الشغل
تالا، ههههه انا سبت الشغل
هشام، ليه
تالا، خلاص بيتي اولى بيا
هشام، مع اني معترض بس براحتك ي قلبي
تالا، ي اتش بطل كلامك ده قلبي وحبيبتي إيه ده ي اتش
هشام، يعني مش عاجبك
تالا، مهو المصيبة انو عاجبني
هشام، هههههههه بحبك ي مجنونة
مرت سنتان على الجميع وتم زواج فريدة ورامي ومازن وريماس
هشام، تالا تالا.

تالا، انتا بتندة من تاني بلد انا في الحم، إيه اللي عمل فوشك كده هههههههههههه
هشام، اضحكي اضحكي تلاقيكي انتي اللي مسلطاهم
تالا، هسلط مين بس وانا في الحمام
هشام، طب ينفع اللي حصل ده
تالا، حالا هجبلك حقك جنة مراد حبيبة امير اجمع هنا عندي حالا
فتح الاطفال الاربع الباب ودخلو وهم ينظرون إلى الارض
(امير ابن يزيد وتالين جنة ابنة تالا وهشام حبيبة ابنة فريدة ورامي مراد ابن مازن وريماس ).

تالا، جنة مين عمل كده في بابا
جنة، مث (مش) انا هو كل حاكة (حاجة) جنة جنة جنة تعبت منكم اووف
امير، ايوة ي خالتو كل حاكة جنة امير مراد حبيبة سبب سبب
مراد، احنا بريئين ي خالتو
حبيبة، انتو وحثين ومث بتحبونا
جنة، وبعدين بابا زي العثل ومز اهو
امير، وانتا ي اتث اهدي كده
حبيبة، ده انتا مز ي عمو
مراد، وكبر الدماغك وبطل ثغل العيال ده
جنة، ايوة ومث كل ثوية ي تالا ي تالا ثوفي العيال.

حبيبة، انتا كبير تقدل تثوف مث كل حاكة خالتو خالتو
امير، يلا ي ددعان (جدعان) نلوح (نروح ) نكمل لعب
خرج الاربعة وهم يضحكون نظر هشام لها بصدمة
هشام، انا على اخر الزمن اتث واكبر دماغي إيه العيال ديه
جلست تالا بجانبه على الفراش وهي تضحك
تالا، لا واوف كمان العيال دول محتاجين اعادة تظبيط
وضع هشام يده على بطنها المنتفخ قليلا
هشام، وانتا ي حبيبي عايزك تطلع محترم مش زي دول اطلع لابوك.

تالا، يبقى عليه العوض في البيبي
هشام، تعالي نروح نعمل سونار علشاني
تالا، لا لا لا خليها مفاجاة كلها اربع شهور وهولد اصتبر على رزقك
هشام، طيب انا عايز اطمن على البيبي ممكن
تالا، لا
هشام، بليز
تالا، لا لا لا لا لا خمسة لا ي اتش انا تعبانة والبيبي تاعبني
هشام، انا هربي البيبي ده بس تعالي
اما في احد الغرف الاخرى كانت تجلس على الفراش تبكي بحسرة دخل عليها وجدها بهذه الحالة
اسلام، مالك بس ي جودي.

مسحت جودي دموعها سريعا، مفيش ي قلبي
اسلام، نفس الموضوع ي بنتي والله مش مهم
جودي، بس انتا من حقك تبقى اب ليه تحرم نفسك علشاني
اسلام، ي بنتي انتي سليمة وانا سليم بس ديه ارادة ربنا وانا قولتلك انا مش مستعجل على الخلفة عادي احنا لسة صغيرين والعمر ان شاء الله قدامنا
جودي، ي رب
اسلام، ايوة بقى كده فرفشي ي ابلة انتي عارفة ان المغرب اذن
جودي، ايوة.

اسلام، طب ما تيجي نحاول نجيب بيبي دلوقتي مش يمكن ربنا يسترها معانا واحنا في رمضان
ضحكت جودي لزوجها رغم مرور عامان على زواجهم ولم يرزقهم الله بمولود لم ينقص حبهم
كان الجميع مجتمع على طاولة الافطار
جنة، ماما جدو وتيتة وتيتة وحثوني اووي مث هيجو
تالا، ي قلبي لسة بدري دول مسافرين امبارح لسة
يزيد، ولسة هيقعدو
امير، امتى يعني
فريدة، بصو ي حبايبي انهرده 25 رمضان لسة هيقدو لحد الحج وبعدين يجو
جنة، يعني كتير كتير.

تالين، ايوة يلا بقى علشان نفطر وبعدين نصلي التراويح سوا
مر عليهم الخمس ايام لينتهي الشهر الفضيل ويدخل العيد مع فرحة للجميع بسبب حمل جودي كان الجميع مجتمع في الحديقة والاطفال يلعبون امامهم
اسلام، طب انا طلبت واحد
تالا. هو واحد وعلية واحد هدية
هشام، هههههه ربنا يقومك بالسلامة ي جوجو وتجيبي احلى تؤام
جودي، ي رب ي اتش تؤام جميل كده بنتين
اسلام. ولدين
تالا، وانتا ي اتش
هشام، بنت
يزيد، هتفضلو تتخانقو كده كتير.

رامي، هو الغدا ااااااااخ ي جذم حاسبو
حبيبة، معلث ي بابا هات الكورة نلعب
امير، يلا بقى وبعدين انتا اللي غلطان
مراد، انجز وهات الكورة
مازن، هههههههه والله العيال ديه ماشافت تربية ربع ساعة على بعض فريدة، خدو اياكشي تيجي هنا تاني
هشام، الاكل اجدعان واقعين
تالا. هقوم اشوفو اهو
نهضت تالا وجائت لتدخل إلى الفلة من الداخل ولكن ركل الاطفال الكورة بقوة لتصتدم بظهرها وقعت تالا ارضا وهي تصرخ.

تالا، ااااااااااااااااااه هشاااااااااام
جنة، ماماااااااا
هشام، تالااااا.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة