قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية فتاة القاضي للكاتبة رهف سيد الفصل الرابع عشر

رواية فتاة القاضي للكاتبة رهف سيد الفصل الرابع عشر

رواية فتاة القاضي للكاتبة رهف سيد الفصل الرابع عشر

تالين بصراخ، تالاااااااا
انتفض الجميع اثر صرختها سحبت تالا سلاحها من السفرة وركضت نحو اختها ولحق بها الجميع وجدو تالين واقفة بنصف الصالة وعلى ملامحها الفزع نظرت تالا نحو الباب وجدته يقف محاط برجالة الاقوياء هشام، انتا مين وازاي تتهجم علينا كده
بلال، إيه ده واضح ان في تجمع عائلي
تالا، افندم ي بلال باشا
بلال، تالا القاضي ازيك ي سيادة المقدم حبيت اجي اباركلك
تالا، شكرا.

بلال، عفوا على إيه احنا مهما كنا نعرف بعض ولازم اباركلك
تالا بسخرية، ولو عز المعرفة واحب ابشرك هي كلها 4 شهور واشوفك منور عندي
بلال، هههه اكتر حاجة عجباني فيكي ي توتو انك مصرة على كلامك بس المصيبة ان انتي عجباني كلك على بعضك مش اصرارك بس
تقدمت تالا واعطتة بوكس قوي نزف فمه على اثره
تالا، خد الرجالة او اللي كنت فكراهم رجالة وامشي بدل ما تنزل على القسم وبدل قضية المخدرات هتبقى اتنين وتهجم على منزل.

بلال بالم، ماشي ماشي ي تالا بس صدقيني ما هرحمك
تالا، ي ريت تبقى راجل وقد كلمتك وتعملها هه قال ترحمني قال الرحمة ديه اللي هترحمها عليك بعد كام شهر
بلال، انا هوريكي
خرج بلال برجالة القت تالا بحملها على احد الكراسي بينما كان الجميع في صدمة اما تالين كانت في حضن والدها تختبئ به
فاطمة، قولتلك قولتلك مسمعتيش الكلام
تالا، خلاص ي ماما انا حطيتو في دماغي واقسم بالله ما هسيبو
هشام، مين ده.

تالا، يوووه كانت نقصاكم انتو كمان
نهضت تالا ودخلت إلى غرفتها لتريح راسها قليلا
فاطمة، متزعلوش منها بس واللهي هي طيبة
حسن، مين ده
فاطمة، واحد تاجر مخدرات تالا حالفة لتدخلو السجن وكانت هتقبض عليه اكتر من مرة بس هرب
هشام، الوضع خطر عليكم هنا
امل، انا من راي انكم تيجو تعيشو معانا في الفلة
فاتن، اييية يعيشو في الفلة
حسن، عندك اعتراض ولا حاجة لسمح الله
فاطمة، بس تالا.

تالين، ي ماما كل اللي احنا فية بسبب تالا وشغلها يبقى هي اللي تتحمل المسوؤلية
يزيد، تالين معاها حق وبردو تبقو معانا
رامي، وانا مع عمو حسن بردو
خرجت تالا وهي مرتدية ملابس ثانية وجائت لتخرج
فاطمة، استني ي تالا رايحة فين
تالا، رايحة الشغل ضروري
فاطمة، اسمعي ي تالا احنا مش هنعيش هنا
تالا، يعني عايزين ترجعو اسكندرية
تالين، لا هنروح نعيش عند بابا
تالا، عند مين ياختي
تالين، بابا
تالا، مع السلامة انا هفضل هنا.

فاطمة، لا بقى كفاية عناد احنا كلنا اجبرنا وجينا هنا واديكي شوفتي النتايج
تالا، ماما انا مش رايحة البيت ده ومش عايزة اشوفو اصلا
حسن، ليه بس ي بنت...
تالا، عندك لو سمحت انا مش بنت حد
فاطمة، تالا عيب كده ده ابوكي
تالا، اه ابويا اللي يوووه ماما انا مش عايزة اتكلم في اللي فات
امل، ي بنتي ابو...

تالا، محدش يتكلم محدش عارف إيه اللي حصل واضح ان اللي معانا ميعرفوش اللي حصلو وميعرفوش يعني إيه ابوكي يسيبك لسة لسة بصحى كل يوم على نفس الكلام وفاكرة كل كلمة قالها وفاكرة كل حاجة زي اسمي...
كانت تالا تتكلم والجميع ينصت لها وهم واضعين راسها بالاسفل فهم يعرفون كم شعرت به ولكن فجاة توقفت رفعو راسهم وجدوها تتصبب عرقا بقوة ووجهها احمر بشدة
تالين، تالاااا
ركضت تالين اليها
فاطمة، روحي هاتي الدوا بسرعة.

تالين، مفيش مش موجود
ريماس، ديه اغمى عليها
فاطمة، تالااا تالا حبيبتي فوقي
حملها هشاك بين يديه واتجهو إلى اقرب مشفى دخلت تالا إلى الغرفة بسرعة قوية كان الجميع يراقبها من خلف الزجاج وينظرون لها بخوف وقلق وفجاة بدات دقات قلبها بالانخفاض اخذ الاطباء وبدؤ في اعطائها الصدمات الكهربائية كان حسن يتابع جسد صغيرته التي يهبط ويرتفع بسبب الصدمات بحزن شديد ويحتضن فاطمة التي تبكي إلى ان خرج الطبيب.

الدكتور، اننو ازاي مهملين كده انتو مش عارفين ان هي عندها القلب ولازم عملية طالما مش هتعملو العملية اهتمو بيها القلب حالتو وحشة اوي
فاطمة، ازاي ديه كانت عاملة الفحوصات بتاعتها امبارح
الدكتور، ابدا اخر فحص كان من 4 شهور والدوا اللس بتاخدو المفعول بتاعو مش في جسمها ودة معناه ان هي مش بتاخدو
تالين، ااااه ي تالا ي حبيبتي
حسن، هي عندها القلب.

فاطمة، ايوة ايوة وبدات في البكاء مرة اخرى احتضنها حسن ودموعه هو الاخر تنزل
الدكتور، على العموم احنا ظبطنا الوضع بس لازم راحة
اوما له الجميع ودخلو إلى تالا كان وجهها شاحب للغاية منهم من وقف ومنهم من جلس واصبحو ينظرون لها اما تالا كانت تحلم بنفس الحلم الكلمات ونفس كل شئ نهضت وهي تصرخ
تالا. بابااااااااااا
انتفض الجميع على صرختها
حسن، انتي كويسة ي حبيبتي
اراحت تالا جسدها مرة اخرى على السرير.

تالين، ليه كده ي تالا حرام عليكي بقالك 4 شهور مش بتعملي فحوصات
حسن، ولا بتاخدي الدوا تالا ي حبيبتي والله كان غصب عني ابويا غصبني واساليهم بدا الجميع في اقناعها ولكن لا حياة لمن تنادي خرجت تالا من المشفى توجهت إلى منزل والدها بالغصب ولكنها لم تقدر على المجادلة فهي في حالة لا تسمح بالكلام
حسن، نورتو بيتكم ي حبايبي
كانت تالا تنظر للمنزل بملل وبرود اما تالين بانبهار
تالين، واو ي بابا البيت حلوو اووي.

امل، يلا الاكل جاهز
توجه الجميع إلى الغداء
تالين، بابا انا هقعد فين
حسن، مكان ما انتي عايزة ي حبيبتي
ريماس، بصي انا و جودي اوضتنا جمب بعض تعالي جمبي
فاتن، عادي تقعد ما كان مهي عايزة وبعدين انا مش عايزاها تختلط بيهم علشان مستوى التعليم وكدة.

تالا، بقولك إيه احنا متخرجين من مدارس انترناشونال تمام وبدل اللغة 4 لغات وجيبين مجاميع تدخلنا اي كلية احنا عيزينها تمام بس علشان متتخدعيش في نفسك اكتر من كده وبعدين احنا اصلا اللي المفروض منرضاش نقعد معاكي
فاتن، انتي عارفة انتي بتكلمي مين.

تالا، فاتن عبد الحكيم من مصر القديمة بنت موظف غلبان كانت حياتهم بسيطة وعادية اول ما اتجوزت نقلت حياتها هي واهلها لمستوى هاي كلاس ومستوى عمرهم ما حلمو بية صح ولا لا
حسن، انتي عرفتي الحاجات ديه ازاي
تالا، انتو بتتكلمو مع المقدم تالا حسن القاضي عارفة تاريخ كل واحد هنا
تك تك تك
كارما، هشام حبيبي عامل إيه ي عمري بقالي فترة مشفتكش
حسن، ديه كارما خطيبة هشام و دول مراتي و وبناتي.

كارما، ااااه بس ديه لابسة كده ليه واشارات إلى تالا بسخرية
((ده انتي ليلة اللي جابوكي سودة اصتبري عليا))
تالا، ديه بقولك إيه ي علبة الالوان انتي اتكلمي عدل بدل ما اخليكي تنوري قسم الاداب
هشام، تالا ديه خطيبتي ومراتي المستقبلية
تالا، هههههه تصدق عرفت تختار واحدة شوية شوية هتمشي خالعة كل حاجة وداهنه وشها بالالوان ي ريت مكياج عدل ده مكياج زبالا زيها وزي اللي حبها عن اذنكم.

وتركت غرفة الطعام وجلست في الصالة بينما كان الجميع يحاولون ان يمنعو ضحكتهم ولكن لا مجال ف تالا كانت محقة
كارما، بتضحكو انا هوريكو انا هعمل إيه فيها
وتوجهت نحو الصالة بسرعة لحق الجميع بها وجدو تالا تجلس وتضع رجل على الاخرة ببرود كانها لم تفعل شئ و ممسكة بهاتفها
كارما بصراخ، إيه اللي انتي قول...
تالا بصوت اعلى، صوووتك ونهضت سريعا ووقفت امامها كانت هذه الفتاه التي تمثل القوة اصبحت كالكتكوت المرتجف.

تالا بنبرة مخيفة، صوتك ميترفعش عليا فااااهمة ويلا ي شاطرة شوفي انتي خارجة من اي لوحة وارجعيلها
وعادت مرة اخرى بنفس الجلسة وامسكت هاتفها بيدها تقدم هشام وسحب كارما من امام تالا بغضب وتوجه إلى الحديقة
يزيد بهمس لتالين، هي اختك كده ليه
تالين، اقسم بالله ما اعرف
يزيد، ولا انا.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة