قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية فتاة القاضي للكاتبة رهف سيد الفصل الثامن والعشرون

رواية فتاة القاضي للكاتبة رهف سيد الفصل الثامن والعشرون

رواية فتاة القاضي للكاتبة رهف سيد الفصل الثامن والعشرون

ثاني يوم استيقظ الجميع وعلى وجههم التوتر فاليوم هو اول ايام اختبارات الترم الاول
ريماس، لا انا هعتزر السنادي
تالين، وانا كمان انا خايفة اووي
يزيد، اعتزري ي ريماس زي ما انتي عايزة لكن تالين لا الفرح ي جدعان بعد الامتحانات بيومين
تالين، فرح إيه بس بقولك امتحان تقولي فرح
مازن، لا وربنا ما ينفع جو التوتر اللي احنا فية ده
تالا، انتو خايفين كده ليه خلاص اختبار ساعة ولا اتنين وطالعين تاني.

هشام، ده احنا كنا بنذاكر ومش بنسكت خالص
رامي، طب خلاص سيبو اللي عندهم امتحانات بقى
مازن، هو ترم باقي ترم واتنيل اتخرج
تالين، زي ي اخويا
رامي، لسة باقي سنة حرام وربنا
ريماس، طب هما ترم وانتا سنة وانا اتنين لا وربنا حرام
خالد، اومال انا اعمل إيه في الثانوي
جودي، بطلو تعددو زي المطلقين كده خلاص
اسلام، وربنا عسل
يزيد، إيه ي بابا ما تلم نفسك شايفنا إيه
رامي. لاحظ بس ان عندها اخوات رجالة.

اسلام، بلاش انتا تتكلم منتا من الصبح بتسبل لاختي
انزلت فريدة راسها خجلة بينما فتح رامي عينية على مصرعها
رامي، لا هو يعني مش زي كده خد راحتك محدش غريب
تالا، ههههه انتو بتعاكسو بعض قدامي
رامي، ما انا كلمتك ي تالا
تالا، وانا قولتلك خلص الجامعة
مازن، وانا كمان قولتلك ي تالا
تالا، وانا قولتلك نفس الكلام
هشام، انتو كلكم بتقولو لمراتي وانا مش عارف انتو قولتو إيه
تالا، هات ودنك
اقترب هشام لتهمس في اذنه.

تالا، رامي عايز يخطب فريدة ومازن عايز يخطب ريماس واسلام عايز جودي
هشام، اااااااااه طب وانتا ي خالد
انزل خالد كتابة، انا إيه
هشام، اصل الترم الجاي كل اللي قاعد هيبقى مرتبط وانتا سنجل
خالد، هههههه ومين قالك اني سنجل انا عندي واحدة صحبتي
اسلام، انتا ي اوزعة ده انا وانا في سنك كان اقصي طموحي اني اتكلم مع بنت اسالها إيه الواجب
خالد. لا ده كان زمان دلوقتي انا معايا الفيس والواتس والانستا والسناب بتاعها.

جودي. اوبا وانتي ي ريماس نايمة على ودانك
ريماس، وربنا اول مرة اسمع الكلام ده
امل، في إيه كلام إيه
تالا. مفيش ي عمتو دول هيقومو يصلو علشان الامتحانات مش كده
الجميع، طبعا
اطلقو ضحكتهم ثم نهضو وصلو ركعتين لله وذهبو إلى الجامعة وذهب خالد إلى مدرستة
يزيد، طب انا هروح الشغل
اسلام، خدني وراك
ريماس، وانا هروح اساعد عمتو وطنط فاطوم
غادر الجميع نظر هشام إلى تالا
هشام، وانتي
تالا، انا واخدة اجازة علشان العملية.

هشام، يبقى انا كمان واخد اجازة
تالا، اشمعنا
هشام، يعني يرضيكي اسيب مراتي حلوة كده لوحدها وامشي
تالا، لا انسى انا مشغولة هطلع اروق الاوضة عندنا
هشام، ماشي ي وحشة انا هروح اشوف الاكل
تالا، ربنا يسامحك ي اتش
صعدت تالا بينما توجه هشام للمطبخ
هشام، عاملين اكل إيه انهرده
فاطمة، بسلة ورز
هشام، طب والسلطة
جودي، السلطة ديه عليا
هشام، مفيش لحمة ولا فراخ
امل، انتا جاي ليه.

هشام، مفيش خطف خيارة لياكلها. اصلي كنت جعان قولت اشوف الاكل وصل لحد فين
جودي، جعان ازاي ده احنا لسة شايلين الفطار
فاطمة، بالهنا والشفا اعملك ساندوتش
هشام، بقى شحط متجوز ياكل سندوتش وربنا انا كبرت انا هروح انام
جودي، مش هتروح الشغل
هشام، مليش مزاج ي حقنة
امل، طب روح قول لحسن
هشام، قولتلو اول ما صحيت الصبح
فاطمة، طب اطلع اول ما الاكل يخلص هنصحيك
هشام، ماشي عليكي ي طمطم.

صعد هشام وقف عند باب الغرفة ليجد ملاكة يرقص وهو يدندن بعض من كلمات الاغاني
تالا، قال جاني بعد يومين يبكيلي بدمع العين يشكي من حب جديد يحكي وانا ناري تقيد وسمعتو وفكري...
قبل ان تكمل الاغنية شعرت بانفاسه الحارة على عنقة تصعد وتهبط ويده التي تطوق خصرها
هشام، سكتي ليه كملي
تالا، ه هشام انا عايزة اروق الاوضة
دفن وجهه اكثر في عنقها واصبح يقبلها، بحبك
تالا، هشام.

لفها ليقربها اليه اكثر ليقبلها بحب حاولت منعه ولكنه لم يعطيها فرصة واخذها إلى عالمة الخاص.

مجهول1، احب اسمع الخطة
مجهول2...
مجهول1، خطة حلوة اووي
مجهول2، وكدة هنبقى خسرناها حاجة
مجهول1، و وقتها الانتقام اللي بجد هيحصل
مجهول2، وكدة نبقى ريحنا الدنيا منها كلها
ليضحك الاثنان بخبث وهم في محاولة لافساد سعادة غيرهم تحت مسمى الاخذ بالثأر لشخص دمر الكثير بسبب المخدرات.

كان هشام نائم على صدر تالا وهي تلعب بشعره كطفل صغير
هشام، تالا
تالا، عيوني
هشام. مش عايزك تزعلي مني فيوم وتسبيني مهما حصل
تالا، ليه بتقول كده.

هشام، خايف فيوم تسبيني ي تالا انتي مش عارفة انا حاسس إيه وانا في حضنك حاسس نفس الحنان اللي اتحرمت منه من سنين سنين طويلة اووي مش عايزك تسبيني فيوم زي ما ماما سابتني انا حاسس دلوقتي كاني في حضن ماما الله يرحمها رجعت الطفل اللي عندو 4 سنين انا بحبك اووي ي تالا
حست تالا باحد عبارته التي لمست جسدها رفعت وجهه لتجد دموعه تهبط على وجنتيه طبعت قبله على جبينة واحتضنته بقوة.

تالا، وانا بحبك ي قلب تالا وبموت فيك وبعشقك ومش هسيبك ابدا حتى لو انتا اللي قولتلي هسيبك هفضل لازقة جنبك ومش هتخلص مني
مدت يدها لتمسح عبارته ثم طبعة قبلة على عينيه بينما احتضنها هشام بقوة امسك تالا وجهه بين يديها وطبعة قبلة اخرى على شفتيه بخجل بينما ابتسم هشام برحب وضمها اكثر إلى صدرة ونام الاثنان سريعا
اما في الاسفل
رامي، طب إيه رايك الخطوبة تبقى في نص السنة ومعاها كتب كتاب.

فريدة، بس ي رامي انتا لسة متقدمتش ليا
رامي، اول يوم بعد ما اخلص هاجي واتقدم
فريدة، بس
رامي. انتي بتحبيني ي فريدة
اخفضت فريدة راسها خجلا
رامي، طب انا والله بحبك ي فريدة من اول مرة شفتك ساعت الماتش فاكرة كنتي عسل اووي ولسة زي ما انتي عسل
فريدة، خلاص ي رامي
رامي، ها موافقة
دخل مازن في هذه اللحظة
مازن، انتي ي بت بتعملي إيه عندك
رامي، يخربيتك محلوش تدخل الا دلوقتي لسة معرفتش اذا كانت موافقة و لا لا.

مازن، موافقة على إيه قدامي
نهض رامي وتوجه الية
رامي، روح شوف ريماس بتنده
مازن، بجد فين
غمز له رامس واشار للحديقة الخلفية
مازن، طيب انا هقبل الرشوة ديه بس متطولش قعدة مع اختي ها
رامي، عيب عليك ي اسطا
مازن، اشطا ي شبح عن اذنك
رامي، عيل واطي وانتي خلصي امي فاليوم ده موافقة و لا لا
فريدة، طب انتا بتزعق ليه
رامي، موافقة ولا لا
فريدة، لو زعقت تاني مش هوافق
رامي، ي حبيبتي انا مش بزعق بس اخوكي عصبني.

فريدة، ماشي خلاص موافقة
رامي، لولوللي ي بركة دعاكي ي اما
فريدة، اما!
رامي، عندك مانع ي حتتي
فريدة، اما و حتتي لا ي زميلي معنديش
رامي، ههههههه وربنا عسل
اما في الخارج خرج مازن وجد ريماس تتحدث مع الزهور
ريماس، مش عارفة ي وردتي بحبو ولا لا بس قلبي بينبض جامد لما بشوفو بس شكلي بحبو
مازن، هو مين ده
ريماس. مازن ي وردتي منتي عارررررر
لفت وجهها سريعا لتجد مازن يقف وهو يقيد يدية امام صدرة ويضحك.

ريماس، مازن مازن انتا انتا هنا من امتى
مازن مقلدها، انا انا هنا هنا من مش عارفة ي وردتي
نكزتة ريماس في يدة. انا بعمل كده
مازن، طب بحبك
ريماس. مازن
مازن، قلب مازن من جوا
ريماس. بس بقى
مازن، ياختي اكسف والله عسل
خالد، هو إيه ده اللي عسل ي روح امك
مازن، بسم الله الرحمن الرحيم ده الورد بيطلع عسل
خالد، اه الورد بيطلع عسل وانتي واقفة ليه انتي كمان بتشوفي العسل
ريماس، بس ي خالد متبقاش غلس.

مازن. روح شوف طنط امل بتنده
خالد، لا والنبي إيه عجبك كده ي ست ريماس ادينا اتوزعنا انا داخل
مازن، ها كنا بنقول إيه
ريماس. مش فاكرة
مازن، طب كويس انا هكلم بابا علشان اتقدم
ريماس. مجنون
مازن، بس بحبك
دخل خالد وهو يضحك وجد يزيد ممسك بتالين اسفل الدرج ويتحدثون
يزيد. وربنا ي تالين ما هسيبك الا لما توافقي
تالين، ي يزيد استني ترم ترم واحد
يزيد، ده انا هستني اسبوعين بالعافية عيزاني استني ترم بحالو.

نظرت تالين للاسفل وهي في حيرة من امرها
يزيد. علشان خاطري ي تالين واللهي بحبك ارحميني شوية
خالد، ي حنين ارحمية ي تالين حرام عليكي
ابتعد يزيد بسرعة بينما تلون وجه تالين بالدماء
يزيد، في إيه ي خالد
خالد، في ان انتا ماسك بنت خالي تحت بير السلم ي قلب امك بتعملي إيه عندك ي بت
يزيد، ديه هتبقى مراتي بعد اسبوعين على فكرة
خالد، لما تبقى بقى قدامي ي تالين وبعدين خالي يعرف انك ماسك بنتو تحت السلم.

يزيد، انا بكلمها هو انا عملت حاجة
خالد، وربنا البيت ده مفيهوش حد يشكمكم كملو كملو انا ماشي
ضحك عليهم خالد وتركهم وتوجه إلى الغرفة الاخرى
يزيد، عاجبك كده خليتي عيل تافهه يتكلم علينا
تالين، مش انتا اللي ماسكني
يزيد، لو كنتي وافقتي وكتبنا الكتاب محدش قدر يفتح بوقو ها اروح اقول لعمي
تالين، اممممم
يزيد، مبروك عليكي انا ي روح قلبي
تالين، لا والله
يزيد، ههههه بحبك ي شعنونة.

دخل خالد المطبخ وهو يخبط كف بكف وجد اسلام مقترب من جودي يقبل يدها
جودي. خلاص ي اسلام موافقة
اسلام، بجد ي دودو يعني اكلم عمو حسن
جودي، ماشي
اسلام، والفرح في اجازة نص السنة
جودي، قريب اووي ي اسلام
اسلام، خير البر عاجلو
خالد، الف مبروك اجيب شربات
سحبت جودي يدها سريعا
خالد، والله ما انتو متحركين ولا متكلمين انا خارج
خرج خالد وهو يكاد ينفجر صعد إلى غرفتة واخذ كتابة ونزل دخل إلى الصالون ليجد رامي وفريدة.

خالد، اعاااااااا ي خالي ي خالي
انتفض الاثنان من مكانهم
رامي، في إيه
خرج خالد إلى نصف الصالة واصبح ينده على حسن بصوت عالي حتى حضر كل من في المنزل عدا هشام وتالا الذين كانو نائمين
امل، بتصوت ليه ي ابن الهبلة
خالد، بص ي خالي ي حبي كل واحد من الشباب ماسك مزة وقعدين يحبو في بعض وانا سنجل
حسن، ايييية مين اللي ماسك مين.

خالد، ورقة وقلم واكتب معايا عندك محن واحد مازن وريماس محن اتنين يزيد وتالين محن تلاتة اسلام وجودي محن اربعة رامي فريدة وربنا ي خالي لو ما اتلمو لاجيب صحبتي ونقلب البيت ده جنينة الاسماك على الاقل مفيش تذكرة دخول
فاطمة، الكلام ده حصل ي مقاصيف الرقبة
حسن، خلاص كل واحد هيكتب على اللي كان قاعد معاها بعد الاختبارات واللي داخل على جواز يقول
يزيد. انا جواز مش هكتب بس
رامي، واحنا كتب كتاب بخطوبة.

نزل هشام وتالا وهم ممسكين بايدي بعض
هشام، بتصوت ليه ي خالد
خالد، وادي محن خمسة تالا وهشام اعاااااااااا انا هتشل من البيت ده وربنا.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة