قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية فتاة القاضي للكاتبة رهف سيد الفصل الثالث

رواية فتاة القاضي للكاتبة رهف سيد الفصل الثالث

رواية فتاة القاضي للكاتبة رهف سيد الفصل الثالث

امل، انا عارفة اللي حصل
فاطمة، عارفة منين
امل، امباح بليل شوفتها كانت بتتسحب على اوضتك وحطت المجوهرات واول ما طلعت دخلت انا وخدتها والصبح لما نزلت تفتطر وديتها الاوضة بتاعتها
فاطمة، بس هي بتعمل كده ليه
امل، مش مهم سيبك منها يلا علشان نفطر سوا
فاطمة، مليش نفس والله يا امولة
امل، يا طومة تعالي يا بطبوط
فاطمة، ماشي هاخد دش واجيلك
امل، مستنياكي
خرجت امل وتركت فاطمة وحدها وبعد قليل خرجت فاطمة.

هشام، فطومة تعالي يزيد كمان عايزك اهو
يزيد، فطة فطة
فاطمة، لا فاطمة قول معايا يا يزيد فاطمة
يزيد، فطة
فاطمة، مفيش فايدة
عزيز، بتعلمي بيبي عندو سنتين
فاطمة. لازم يتعلم من وهو صغير علشان ميتعودش على الغلط
فاتن، ابعدي عن ابني متلمسيهوش
سحبت الصغير من فاطمة واخذتة وصعدت إلى غرفتها رغم بكاء الطفل بسببها ولكنها لم تعيرة اهتمام حل الليل سريعا ظل حسن منتظر رد فاطمة
حسن، ها يا حبيبتي.

فاطمة، يا حسن انا كده هكون كسرت ثقتهم فيا وانتا كمان
حسن، تكسري ثقتهم ولا تكسري قلبك
فاطمة، طب هنقولهم إيه
حسن، يا ستي وافقي الاول وخلي الباقي عليا
فاطمة، ممممموافقة
حسن. بحبك يا بطتي
فاطمة، بس في حاجة لازم تعرفها
حسن، حاجة إيه
فاطمة، ان انا مش متجوزاك علشان الفلوس لان انا مش عيزاها انا اتجوزتك علشان علشان انا بحبك
حسن، بجد بتحبيني
فاطمة، ايوة.

حسن، طب اسمعي بقى هنعمل إيه انتي بكرة تقولي ان انتي كان متقدم ليكي عريس من زمان وسافر يكون نفسو ورجع وهنتجوز وهو رافض الشغل فامضطر اسيبو
فاطمة، وبعدين
حسن، مفيش هتقولي ان ده اخر يوم ليكي وبعدين هتسافري انتي وهو وطبعا انا مش هرضى تروحي بالتاكسي اخدك بالعربية واروح موديكي شقتي
فاطمة، شقتك!
حسن، متخافيش انا هوديكي بس وبليل هجيب الماذون والشهود ونتجوز
فاطمة، بالسرعة ديه.

حسن، خير البر عاجلو يا حجة وبعدين لو عليا اخدك دلوقتي وعلى الماذون انا اصلا مش عارف ماسك نفسي ليه
فاطمة، ههههه لا خليك ماسك نفسك كده
حسن، هههه بحاول والله مش هكدب عليكي يا اوختشي
فاطمة، ههههه صح يا حبيبتشي
حسن، ههههه بحبك
فاطمة، وانا كمان
وجاء الصباح جهزت فاطمة شنتطها وخرجت
روفيدة، نعم يا فاطمة
فاطمة، في الحقيقة انا همشي
اكرم، ليه يا بنتي
فاطمة، في الحقيقة انا هتجوز وجوزي قالي مفيش شغل
روفيدة، بس.

اكرم، مبسش ولا حاجة مسيرها هتتجوز الف مبروك هتمشي امتى
نظرت فاطمة إلى حسن اخبرها الان
فاطمة، دلوقتي
اكرم، خلاص روح يا حسن وصلها وارجع
حسن، حاضر يا بابا اتفضلي معايا يا فاطمة
فاطمة، شكرا اشوف وشكم بخير
خرج حسن و فاطمة من الفلة وركبا السيارة
فاطمة. هنروح فين
حسن، هتروحي البيت ترتاحي شوية وعلى الساعة 8 هجيب الماذون واجي
فاطمة، يعني بعد 4 ساعات مش هع.
حسن، انا نفسي اتجوزك دلوقتي بس هعمل إيه بقى.

فاطمة، لا لاخلاص كفاية
حسن، بحبك
فاطمة، انا خايفة من اهلك
حسن، احنا مش هنتجوز عرفي احنا هنتجوز على سنة الله ورسولة ومفيش حاجة عيب. لا غلط والغلط عندهم اساسا بسبب الفروق المادية والاجتماعية وكدة
فاطمة، انتا ازاي مش طالع لاهلك
حسن، ههههه اصل انا تيتة اللي ربتني بعيد عنهم
فاطمة، علشان كده احسن
حسن، منا عارف
اوصلها حسن إلى شقته بحي راقي نزلت فاطمة وهي مستغربة مبهورة بالمكان الذي حولها فكان في قمة الروعة.

حسن، يلا ي حبيبتي
صعدت معه إلى الشقة عندما دخلت بدات تنظر حولها بانبهار مصطحب باعجاب واضح
حسن، إيه رايك في شقتنا يا حبيبتي
فاطمة، حلوة اوووي
حسن، انتي احلى بصي انا هسيبك واروح اجيب شوية اكل علشان مفيش اكل هنا وهجيب الماذون
فاطمة، واهلك
حسن، متخافيش كلو مترتب
فاطمة. ي خوفي منك يا بدران
حسن، ههههه لا متخافيش ي عمري انا ماشي عايزة حاجة
فاطمة، سلامتك.

حسن، مع السلامة ومتفتحيش لحد لغاية ما اجي انا هتصل عليكي تفتحي
فاطمة، حاضر
حسن، وابقى البسي لبس عدل علشان في الشهود والماذون
فاطمة، حاضر يا حسن حاضر
حسن، و.
فاطمة، اتاخرت ي حسن
حسن، ههههه ماشي سلام
فاطمة، سلام
غادر حسن بدات فاطمة باستكشاف الشقة والغرف ونامت بعدها قليلا ثم نهضت وبدلت ملابسها اما عند حسن
امل، اومال فطومة فين
اكرم، مشيت
فاتن، احسن بردو مش عارفة انتو كنتو مستحملينها ازاي.

روفيدة، كانت واخدة بالها مننا ومن ابنك ومن هشام
حسن، بابا صاحبي في المستشفى عمل حادثة في مطروح وانا لازم اروح ليه علشان هو معندوش حد
اكرم، لا حول ولا قوة الا بالله وهتروح تقعد عندو قد إيه
حسن، امممم اسبوع تقريبا ومنها اجازة
روفيدة، اسبوع كتير يا ابني
حسن، معلش يا ماما مهو معندوش حد في مصر كلهم برا
عزيز، خلاص يا بابا خلية بقالو كتير مخدش اجازة
اكرم، ماشي هتسافر امتى
حسن، يعني بعد نص ساعة كده.

روفيدة. على طول كده
حسن، يا ماما دول مكلمني وهو في العمليات
اكرم، ماشي خد بالك من نفسك
حسن، حاضر.

صعد حسن وجهز حقيبة ووضع بها الملابس نزل وسلم على الجميع ثم ذهب واحضر افخم خاتم للزواج من اجل حبيبته واشترى بعض الاشياء ثم هاتف فاطمة مخبرها عن قدومه هو والماذون وشدد في لباسها احضر حسن الماذون والحارسان للعمارة ليكونو شاهدين وتم زواجهم واصبحت هي الان حرم حسن القاضي اوصل حسن الجميع إلى الخارج ثم عاد إلى حبيبته بشوق ولهفة اخرج لها الخاتم من جيبة
فاطمة، إيه ده ي حسن.

حسن. ده خاتم الجواز ي حبيبتي الف مبروك
فاطمة، مكنش في داعي لكل ده
حسن، بالعكس انا حاسس اني غلطان انتي زي كل البنات من حقك فرح وفستان ابيض و.
فاطمة، لا ي حسن انا كل اللي محتاجه انك تبقى معايا متسبنيش
حسن، مش عايز اسيبك وافضل طول عمري جنبك انتي جنبك جنة
انا هخلص شغل واجي اتغدا معاكي ونقعد شوية مع بعض وبعدين ارجع تاني اكمل شغل واتعشي هناك علشان ميشكوش في حاجة
فاطمة، براحتك ي حبيبي.

اقترب حسن منها واصبح يقبلها إلى ان ذهب الاثنان إلى بحور العشاق واصبحو زوج وزوجة قولا وفعلا.

فاتن، المجوهرات انا حاطها بايدي في الدرج عندها إيه اللي جبها هنا ومين اللي جبها ولية جبها بس اخيرا البت ديه غارت في دهيه ديه كانت عاملة زي الشوكة في الزور.

كانت تقف في المطبخ تدندن بحب وسعادة
على، بتعملي إيه ي سندستي
سندس، مفيش ي حبيبي بعمل الاكل
على، وهتعملي إيه بقى
سندس، مكرونة وفراخ
على، ماشي ي حبيبتي ربنا يخليكي
سندس، ويخليك ليا ي رب.

خرج من غرفتة وهو يبحث عن حبيبته إلى ان وجدها تقف في المطبخ تسحب من خلفها وعندما وقف خلفها حملها واصبح يدور بها
فاطمة، هههههههه انتا بتعمل إيه نزلني يا حسن
حسن، ههههه حاضر ياختي بتعملي إيه
فاطمة، بحضر الاكل ي حبيبي انتا مش جعان
حسن بخبث، لا جعان بس عايز اكول حاجة تانية
فاطمة. بس ي حبيبي
حسن وهو يحملها، لا بقى انا جعان ولازم اكول هههه وهاكول متخافيش هاكول اي حاجة من ايدك ي عمري.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة