قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية فارس عشقي للكاتبة سحر فرج الفصل الثالث عشر

رواية فارس عشقي للكاتبة سحر فرج كاملة

رواية فارس عشقي للكاتبة سحر فرج الفصل الثالث عشر

الكل نزل وخرجوا من باب المستشفى ومخدوش بالهم من اللى كان واقف وبيتابع كل خطواتهم لحد ما ركبوا عربياتهم ومشيوا وبعدوا عن المستشفى خالص .
طلع موبيله واتصل بحد وبلغه ان همس لسه هنا وباتت معاها صاحبتها سلمى .
فهد ... تمام خليك عندك وراقب كل شىء وبلغنى بيه اول باول وانا جايلك حالا .
وفعلا خلال نصف ساعه كان وصل فهد بالبودى جارد بتوعه .. ووقف هو والراجل اللى تبعه وعرف كل شىء عن همس وعن حالتها ورقم اوضتها كمان .

فهد .. يعنى انت متاكد ان مفيش حد طلع لها تانى من اخر مرة كلمتنى .
الراجل .. لا يا فهد باشا .. انا متاكد ومتحركتش من مكانى لحد ما حضرتك جيت دلوقتى .
فهد ماشى اقف استنى هنا لما ندخل ونرجعلك ولو حد جه تعرفه من اهلها بلغنى على طول بالتليفون.
الراجل .. اوامرك يا فهد باشا .
فهد دخل للمستشفى ومعاه اتنين من رجالته وشاور لواحد منهم انه ينفذ اللى طلبه ومنه على طول .

وطلع فهد فى الاسانسير وكان البودى جارد اللى معاه شايل بوكيه ورد وعلبه شيكولاته ووصلوا للدور اللى كانت اوضه همس فيه .
ويادوبك خرجوا من الاسانسير وكانت سلمى خارجه من اوضه همس بس للاسف راحت اتجاه تانى غير اللى فهد جه منه .. ومخدتش بالها بوجود فهد واتجاهه ناحيه اوضه همس .

فلاش باك .
سلمى وهمس كانوا قاعدين فى الاوضه .. وهمس طلبت من سلمى انها تفضل قاعده لحد ما هى تدخل الحمام وتغير لبسها وتاخد شور دافىء علشان تعرف تنام كويس .. لانها كانت حاسه بالارهاق الشديد والتعب من كل اللى حصل وبالذات انها مش بتحب نوم السرير خالص ولا جو المستشفيات .
وفعلا دخلت همس وفضلت سلمى قاعده لوحدها وماسكه الموبيل وبتلعب فيه وفجاه التليفون الارضى الموجود فى الاوضه رن وقامت سلمى علشان ترد .
سلمى .. الوووو .. مين معايا .

الطرف التانى .. مساء الخير يا افندم .. احنا اداره المستشفى وعاوزين اى حد تحت فى الادارة طرف المريضه همس رضوان لو سمحتى .
سلمى بأستغراب ... ماشى حاضر ثوانى وانا هانزل بنفسى .. بس لو سمحتى هى الادارة فين بالضبط علشان مش عرفاها .
الطرف التانى ... حضرتك اخرجى من المبنى ده كله وهتلاقى مبنى اكبر اودام الباب الرئيسى للمستشفى وهناك المبنى الادارى كله .
سلمى .. حاصر خمس دقايق واكون عندكم سلام .
وفعلا قفلت سلمى معاهم وقربت من باب الحمام وقالت لهمس انها نازله لتحت وجايه علشان الادارة عوزاها .
همس باستغراب .. ماشى يا سلمى بس اقفلى الباب وراكى كويس عقبال ما اخرج .
سلمى .. ماشى يا حبيبتى .

باك .
وخرجت سلمى واتجهت اتجاه تانى خالص غير اللى فهد جه منه ونزلت على تحت .
فهد قرب من باب الاوضه وخد الشيكولاته وبوكيه الورد من البودى جارد وطلب منه انه يقف اودام الاوضه لحد ما هو يخرج .
وفعلا دخل فهد من غير حتى ما يستاءذن على الباب وقفل الباب وراه .
فهد دخل وعينه جت على السرير واستغرب ان همس مش موجوده فيه .. فاقرب من التربيزه اللى فى وسط الاوضه وحط الورد والشيكولاته وعينه جت على باب الحمام المقفول وتوقع ان اللى جوه همس .

فى عربيه فارس اللى كان حزين على همس واللى لحد دلوقتى مش عارف السبب الرئيسى لتعبها المفاجاه كده هو ايه .
كان طول الطريق من المستشفى للفيلا بتاعته سرحان فى همس وافتكر اول لقاء بينهم .. واد ايه هو اعجب بيها وحبها من اول نظره .. وافتكر لما سافر لها وقضوا احلى يوم فى حياتهم مع بعض .

وفضل فارس سرحان فى كل دقيقه وكل ثانيه قضاها مع همس اللى حبها بقى بيجرى فى دمه وبيعشقها وبقت عشق الفارس بالنسبه ليه .. وهايكون حبهم اسطورة كبيرة يحكوا لاولادهم واحفادهم عنه .

وفضل سرحان بالمنظر ده وافتكر لما كان معاها فى المستشفى .. لحد ما وصل لباب الفيلا بتاعته وعمل كلاكس العربيه علشان البواب يفتحله .
فهد قعد على الكرسى اللى جنب سرير همس وحط رجل على رجل واستنى لحد ما همس خرجت من جوا الحمام .
همس كانت لبست بيجامه رقيقه ولفت شعرها فى الفوطه وفتحت الباب واتصدمت اول لما شافت فهد اودامها .
همس بعصبيه ... انت ازاى تدخل اوضتى وتقعد كمان فيها من غير استأذان .. اتفضل اطلع بره .. بدل ما اخلى الامن يجى يطلعك بره .

فهد بضحكه عاليه ... امن يطلعنى برة هههههههه .. انا فهد الجبالى يا همس .. فاهمه مين هو فهد الجبالى .. وبعدين ادخل اى مكان انا عاوزه من غير استأذان يا حلوة .. وقام وقف وقرب من همس اللى بدات تتوتر وتبعد عنه كل لما يقرب هو .
فهد .. انا حبيت اجى بنفسى واطمن عليكى واقولك الف سلامه .
همس .. مالكش دعوة بيا خالص .. انا كويسه ومش عندى اى حاجه .. والموضوع الى انت طلبته من بابا ده تنساه خالص .. انا مش موافقه .. نجوم السماء اقربلك يا فهد بيه .. وبابتسامه كلها استحقار بيه قالت .. وبعدين مش عيب عليك تتجوز واحده من دور عيالك .
فهد بدات ملامحه تتغير للاوحش واتعصب وقال ... انا فهد الجبالى وهاتجوزك يا همس .. برضاكى او من غير راضاكى .. وهاتيجى انتى بنفسك وتطلبى انى اتجوزك .. وقريب اوى اوى .

همس بتوتر .. ده مستحيل يحصل وعلى جثتى انت فاهم واتفضل اطلع بره .
فهد قرب منها اوى وقال .. هو من ناحيه جثه فاهيبقى فى جثه .. لو مش هاتتجوزينى يا حلوة هاموت فارس الحسن حبيب القلب بتاعك انتى فاهمه ولا مش فاهمه .
وخلال يوم باكتير هاتسمعى خبره وتقرى عليه الفاتحه وهاتجوزك برضه .
همس بدات تعيط جامد وفضلت تصرخ لحد ما وقعت على الارض .. وفى اللحظه دى دخلت سلمى على صريخها وجريت عليها وشافت فهد اللى كان واقف قريب منها . واول لما دخلت سلمى فهد قال .. مستنيكى يا قطه .. اوعى تتاخرى عليا يا عروسه .

همس ... ااااااااااخرج برررررره يا حيوااااان .
سلمى .. اهدى يا حبيبتى اهدى ارجوكى .. وجريت بسرعه ورنت على مفتاح الجرس اللى فوق السرير بتاع همس علشان الدكتور يجى بسرعه .
لكن للاسف همس فقدت وعيها من كتر الصريخ والعياط الل كانت فيه .
والكل جه الداكترة والممرضين واستغربوا من همس اللى كانت نايمه على الارض وبسرعه شالوها ورفعوها على السرير وطلبوا من سلمى انها تطلع بره الاوضه خالص لحد ما يكشفوا على همس .

فهد طبعا كان مشى وساب المكان خالص .. وسلمى وقفت بره وكانت خايفه جدا على همس و حاولت تعيد كل اللى حصل لها من ساعه ما التليفون الارضى رن عليها لحد ما رجعت تانى على اوضه همس .
سلمى اول لما نزلت من المستشفى وراحت على المبنى الادارى اللى بلغوها بيه بالتليفون .. راحت وفعلا طلع المبنى الادارى .. ووصلت لحد اوضه المسوؤل وخبطت على الباب .

سلمى خبطت على الباب ودخلت وقالت .. مساء الخير .. انا سلمى اللى تبع المريضه همس رضوان وحضراتكم طلبتوا منى انى اجى دلوقتى.
المسوؤل باستغراب بص ليها اوى وقال .. اهلا بحضرتك بس مفيش حد اتصل بحضرتك وطلب انك تيجى دلوقتى .
سلمى بتعجب ... لا حضرتك فى حد كلمنى وطلب منى انى اجى دلوقتى لامر مهم .
المسوؤل .. لا طبعا مفيش حد .. وبعدين لما نبقى محتاجين اى شىء بنروح بنفسنا لاوضه المريض .
سلمى باستغراب .. مش فاهمه حضرتك طب ازاى وايه الغرض انى اجى هنا دلوقتى واسيب المريضه فوق لوحدها .
المسوؤل .. انا اسف لسيادتك .. بس انا متاكد من كلامى كويس واسفين على ازعاجك يا افندم .

باك ...
وفعلا عرفت واتاكدت سلمى ان الى عمل كده هو فهد والناس اللى تبعه علشان تنزل وتسيب همس لوحدها فى الاوضه وقالت لنفسها طب ليه وهو عاوز منها ايه وايه اللى يجيبه فى وقت بدرى اوى زى ده علشان يزورها ؟.. بس استغربت اكتر .. لما افتكرت انهيار همس بسبب فهد وايه السبب اصلا لتعبها ووصولها للحاله دى .
والى استغربت ليه اكتر لما قال فهد لهمس .. سلام يا عروسه .. وفاقت من سراحنها على فتح باب الاوضه.
وخرج الداكترة وطمنوا سلمى .. بس فى نفس الوقت سألوها عن سبب سوء حالتها بالمنظر ده بعد ما كانت بدات حالتها تتحسن وطلبوا منها انها ما تتعرضش لاى ضوغطات خالص واى شىء يزعلها لانه هايضرها اكتر ويقلب الحاله لانتكاسه ممكن تاذيها اكتر وتدهور حالتها .

سلمى شكرتهم وقالت .. انا متشكرة جدا .. وان شاء الله هانخلى بالنا منها ومن صحتها ونفسيتها .. واستاذنت ودخلت لهمس اللى كانت نايمه من الحقن المهدئه .. فشدت كرسى وفضلت قاعده جنبها لحد ما الساعه وصلت لتسعه .
فهد كان رجع على الفندق اللى هو كان نازل فيه وكان طلب من البودى جارد بتوعه انهم ينفذوا حاجه مهمه هو طلبها منهم وهى انهم يراقبوا خطوات فارس كويس اوى من اول لما يخرج من الفيلا بتاعته لحد ما يروح الشركه . ويبلغوه اول باول بكل شىء . وبالذات لو راح على المستشفى عند همس .

وفى فيلت فارس .. كان هو فى اوضته وعلى سريره بس للاسف مش جايله نوم خالص من ساعه ما رجع من عند همس من المستشفى وفضل يفكر كتير جدا فى كل حاجه حلوة حصلت بينهم من ساعه ما شافها ساعه الحادثه البسيطه اللى حصلت بينهم ..
لحد ما سابها نايمه على السرير فى المستشفى .

وفى الاخر اعترف لنفسه انه مش هايقدر يبعد عنها بعد كده خالص و قرر انها اول لما تخرج من المستشفى هايطلب اديها من باباها على طول لانه بيعشقها ومش قادر يبعد عنها نهائى وفضل يفكر كتييير لحد ما عينه راحت فى النوم فترة قصيرة جدا .
وعلى الساعه عشرة قام فارس من النوم واتفاجاه ان الساعه داخله على عشرة وربع واول حاجه عملها انه اتصل بسلمى علشان يطمن على حبيبه قلبه همس .
مسك الموبيل ورن على سلمى وفعلا سلمى ردت عليه على طول لانها كانت صاحيه وكانت يادوبك لسه قافله الموبيل مع رغد وبتبلغها بكل حاجه حصلت لهمس وانها معاها فى المستشفى وبالمرة تبلغ اداره المطار بكده علشان يبقى عندهم خبر .

فارس ... صباح الخير يا سلمى .. اخبار همس ايه دلوقتى طمنينى .
سلمى .. صباح النور .. الحمد لله يا فارس هى بخير اطمن ونايمه من ساعه ما الدكتور... وسكتت
فارس حس بقلق فى صوت سلمى وقال .. فى ايه يا سلمى بالضبط ومال صوتك .. هى همس تعبت تانى ولا ايه .. انا عاوز اعرف فى ايه بالضبط وايه سبب تعبها ارجوكى يا سلمى .

سلمى .. ابدا ابدا مفيش حاجه بس هى نايمه دلوقتى وتعبت شويه بعد ما انت وعمر وعادل نزلتوا والدكتور جالها واداها حقنه مهدئه ومن ساعتها وهى نايمه .
فارس .. ايه اللى تعبها ما انا كنت سايبها كويسه.. على العموم ماشى يا سلمى مسافه السكه واكون عندكم يالا سلام .
فارس حس بحاجه فى صوت سلمى وقلق تانى على همس وقام بسرعه من السرير ودخل على الحمام علشان ياخد شور ويلبس ويروح على المستشفى .
سلمى بعد ما قفلت مع فارس اتفاجات بعمر ومامته داخلين الاوضه .

عمر .. صباح الخير يا سلمى اخبار همس ايه دلوقتى .
الام .. طمنينى يا سلمى بنتى عامله ايه دلوقتى .
سلمى .. اطمنوا همس كويسه والله وبقت احسن شويه بعد ما خدت الحقن المهدئه تانى .
عمر ! حقن ايه يا سلمى .. ما كانت كويسه ورجعت زى الاول .. هو حصل ايه بالضبط علشان تاخد مهدئات تانى .
الام قربت من همس وقلقت عليها وقالت .. فى ايه يا سلمى مالها همس .

سلمى .. اهدوا يا جماعه .. هى تعبت شويه تانى بعد ما انتم مشيتوا يا عمر والدكتور جه بسرعه واداها حقنه مهدئه ونامت .
عمر باستغراب ... لا اكيد حصل حاجه فى ايه يا سلمى .
سلمى ... الصراحه هى تعبت اوى وانهارت لما فهد جه وزارها وقالها حاجه زعلتها وبعدها على طول تعبت جدا وفضلت تصرخ لحد ما انهارت .
عمر ... الحيوان ده انا مش هاسيبه والله لاموته لو قرب منها تانى .. هو عاوز منها ايه .. أنا لازم اوقفه عند حده وقرب من الباب وكان عاوز ينزل يروحله لولا امه جريت عليه وحاولت تهديه لما شافته كده .

الام .. اهدى يا عمر علشان خاطرى .
عمر .. لا يا ماما مش هاهدا .. الحيوان ده مش هاخليه يقرب من همس تانى .. انا هاموته والله لو فكر حتى انه يقرب جنبها .
سلمى .. هو عاوز منها ايه يا عمر وايه اللى وصل همس لكده وايه سبب تعبها اصلا .. انا مش فاهمه حاجه خالص .
عمر .. الحيوان ده اللى من سن بابا تقريبا عاوز يتجوز همس اختى ومن ساعه ما همس عرفت بكده وهى مصدومه وتعبت ونقلناها على المستشفى .
سلمى اتفاجأت من كلام عمر وقالت .. انت بتتكلم بجد .. فهد ده عاوز يتجوز همس ازاى ده .

الام .. خلاص يا عمر مش وقته الكلام ده يا ابنى .
عمر .. لا مش خلاص ولو بابا مش قادر يقف ويبلغه برفض همس انا اللى هاقف واقوله ان همس مش عوزاك واستحاله انك تتجوزها .
وفجاه سمعوا صوت همس وهى بتنادى على عمر بصوت واطى جدا .
همس ... عمر .. عمر
عمر جرى بسرعه وقرب من اخته ومسك ايديها وقال .. حبيبه قلبى الف سلامه عليكى يا عمرى عامله ايه دلوقتى .

همس بصوت هادى قالت .. الحمد لله .. انا كويسه .. وارجوك يا عمر مالكش دعوة بفهد ده خالص .. ده انسان مجرم وممكن يأذيك .
عمر ... متخافيش عليا يا حبيبتى .. المهم دلوقتى انك تقومى بالسلامه وترجعى زى الاول واحسن .
همس .. اطمن انا كويسه .
الام ... الحمد لله يا حبيبتى قلقتينى عليكى.. ومتخافيش استحاله فهد ده يقرب منك تانى وانا بقى اللى هاقف لابوكى فى الموضوع ده .
سلمى اللى كانت واقفه مصدومه ومش قادرة تنطق باى كلمه بعد اللى عمر قاله وبلغها بسبب تعب همس .
وفجاه سمعوا خبط على الباب وراح عمر وفتح وشاف رغد وجنه جايين علشان يطمنوا على همس بعد ما سلمى بلغت رغد .

فلاش باك
سلمى .. صباح الخير يا رغد
رغد .. اهلا سلومه صباح النور .. ايه اللى اخرك يا هانم لحد دلوقتى الساعه داخله على عشرة ونصف ولا راحت عليكى نومه .
سلمى بصوت حزين .. ابدا يا رغد انا صاحيه من بدرى .. ده انا حتى مع همس فى المستشفى.
رغد بصدمه .. مستشفى .. مستشفى ايه .. ومين تعبان طمنينى فى ايه يا سلمى .

سلمى .. همس تعبت جدا باليل ونقلوها على المستشفى وانا اول لما عرفت بكده جيت لها انا وعادل وقولت اتصل بيكى دلوقتى علشان اعرفك وبالمرة تبلغى الادارة بكده .. وكويس ان همس ملهاش رحلات الاسبوع ده .
رغد .. طب هى مالها بالضبط وتعبانه من ايه دى كانت كويسه .
سلمى .. مش وقته خالص يا رغد انا مش عارفه اى شىء لحد دلوقتى .

رغد ... ماشى يا سلمى الف سلامه عليها وانا فورا هاكون عندكم .. ادينى العنوان بسرعه علشان اجيلكم .
وفعلا سلمى اديتها عنوان المستشفى ورغد اتصلت على جنه اختها علشان تبلغها هى كمان بتعب همس لان جنه بتحبها جدا جدا هى وسلمى وبالمرة علشان تقابلها عند الجامعه و تروح معاها على المستشفى .

باااااااك .
دخلت رغد وجنه اللى اول لما شافها عمر قلبه فضل يدق ويدق كتير لمجرد بس انه شاف جنه .
قربت رغد من همس وقالت .. الف سلامه عليكى حبيبتى وقربت منها اكتر وباستها .
جنه هى كمان بكل رقه قربت وسلمت على ام همس وعلى سلمى وعمر ..وراحت اتجاه همس وقالت لها الف سلامه عليكى يا قلبى .
عمر عيونه ما تشالتش من على جنه وحس بحاجه غريبه بتشده ليها اكتر واكتر وفضل على حال ده طول ما هما موجودين .
وفجاه موبيل سلمى رن وكان عادل بيتصل عليها .. ففتحت وردت عليه وفجاه صرخت سلمى بصوت عالى انت بتقوووووول ايه !
عاا

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة