قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية عشقت مدللة للكاتبة إستير أشرف الفصل الثاني

رواية عشقت مدللة للكاتبة إستير أشرف الفصل الثاني

رواية عشقت مدللة للكاتبة إستير أشرف الفصل الثاني

(في الصعيد)
الحارس: سليم بيه وصل يا حاج ابراهيم سليم بيه وصل
ليأتي الجميع سريعاً
الجده: وحشتني جوي(اوي) يا والدي
و هي تأخذه بحضنها
سليم: و انتي كمان ولاهي يا زينب
الجد: زينب عيب يا واد دي جدتك ماشي يا سليم تعالي في حضني يا سليم
الجده: ده يجول (يقول) ال عاوزو
سليم: هتأكليني ايه يا جدتي انهارده بقا انا معاكي لأسبوع
الجدة: كل ال تحبو يا عيون جدتك
القاهرة بالمول التجاري.

بعد ان اشتروا الكثير من الملابس يجلسون الأن بكافيه
سارة: انا بجد مش عارفة انتي ايه مش عاجبك في البلد ولا عاوزه تروحيها حتى ليه
ميرال: دي كلها ارياف و اماكن غريبه لا انا مش طيقاها
سارة: ليه بس كده مش يمكن تلاقي حب حياتك هناك
ميرال: نعمم انتي اتجننتي يا سارة يعني انا سايبه القاهرة عشان اروح احب في الصعيد قال حب حياتي من الصعيد قال لا ده انتي اكيد اتجننتي.

سارة: خلاص خلاص اهدي ايه ده حنفيه و اتفتحت يلا بينا نروح نجهز حاجتنا بقا
ميرال: اوف اوك يلا
في الصعيد
يجلسون علي المائدة
الجدة: كل يا سليم انت و يوسف
سليم: بناكل صدقيني يا جدتي كلي انتي بس
يوسف بهمس لسليم: زينب عاوزه تخلينا قد شوال القطن في خلال اسبوع
سليم بهمس: طب اسكت عشان لو سمعتك هتمسكك فعلا و تظغطك زي البط
يوسف: لا و علي ايه اديني ساكت
الجد: بتتحددوبتتكلموفي ايه
يوسف: لا ولا حاجه يا جدي هنتكلم في ايه.

الجد: طيب يا يوسف مش ناوين تتجوزو ولا ايه هتفضلو اكدهكده
سليم: لا يا جدي جواز ايه مش وقتو خالص
يوسف: ولا انا جواز ايه انا مش بتاع جواز
الجد: ليه ناقصكو ايه يا ولاد الشافعي ماشي اما نشوف يا ولاد ولادي ما تجوليتقوليحاجه يا ليلي ولا عجبك كلام ابنك ده
(ليلي والده سليم طيبه القلب و تعشق ابنها و تريد ان تراه متزوج و لديه اولاد)
ليلي: لا يا بابا مش عاجبني و بقولو كده بس يسمع لمين بقا.

الجد: ماشي هنشوف ااموضوع ده معاهم هما الاتنين
بالقاهرة في فيلا الألفي
لقد اتت الفتاتان
ميرال: مامي احنا جينا
نهال: طب يلا بقا علي العشاء عشان تلحقو تحضرو هدومكم عشان هنمشي بدري بكرة
ميرال: لا يا مامي انا و سارة كلنا برة
نهال: طيب يا حبيبتي خلاص روحو حضروا شنطتكمثم ل توجه كلامها لسارهو انتي يا ساره هتخلصي شنطتك و هتجي تباتي هنا في اوضتك عشان هنمشي سوا و مش عاوزة نقاش في الموضوع ده.

سارة: يعني ممنوع الرفض اوك خلاص حاضر يا طنط
لتصعد بعد ذلك ميرال إالي غرفتها و تذهب سارة إلى بيتها لتحضير شنطتها
في بيت الشافعي
بعد ان حل المساء ليجلس سليم و يوسف في حديقة البيت
يوسف: انا حاسس ان جدك مسك في حوار الجواز دع
سليم: كلهم عارفينان مبعملش حاجةغصب عني فاخليهم يتكلمو براحتهم
يوسف: صح هو الكلام بفلوس ايه بقا مش هتطلع تنام
سليم: لا هطلع تعالا ننام
يوسف: يلا
ب فيلا احمد الألفي.

بعد ان اتت سارة يجلسون الفتاتان
سارة: انا مش عارفه انتي سهرانة لية و عارفة اننا هنسافر بدري
ميرال: اوف خلاص عاوزة تنامي اطلعي انتي
سارة: لا هنطلع انا و انتي يلا
ميرال: يخربيت الزن طيب يلا
ثم يذهب جميع ابطالنا في نوم عميق
ليأتي صباح يوم جديد
فيلا الألفي
تدخل نهال غرفة سارة
نهال: سارة حبيبتي يلا بقا اصحي و اجهزي عشان نلحق نوصل بدري
سارة: خلاص يا حبيبتي انا صحيت هقوم علي طول اهو.

نهال: طيب يلا قومي عقبال ماصحي ميرال
لتذهب إلى غرفة ميرال لتفتح ستائر الشرفة
ميرال: تاني يا مامي
نهال: اه تاني يلا بقا قومي عشان نلحق نسافر
ميرال: خلاص هقوم
بيت الشافعي
يستيقظان ابطالنا منذ ظهور الشمس للذهاب إلى المزرعة لركوب خيولهم
لينزل سليم و يوسف إلى الاسفل ليرو جدهم سليم و يوسف: صباح الخير يا جدي
الجد: صباح الفل عليكم رايحين فين علي الصبح اكدهكده
يوسف: راحين المزرعه نشوف الاحصنة يا جدي.

الجد: طيب بس اوعاكماوعوتتأخرو عشان الضيوف ال جايين
سليم: لا متقلقش انشاء الله هنيجي بدري
الجد: ماشي مع السلامة
في سيارة احمد الألفي
ميرال: بابي انا زهقت احنا قربنا نوصل
احمد: اه قربنا خلاص و بعدين انتي من اول ماركبنا و بتقولي زهقت
نهال: خلاص بقا يا ميرال بطلي ال بتعمليه ده
ميرال: اوف اديني سكت
و بعد مرور أكثر من ساعة
في الصعيد
يدخل الحارس: يا حاج في بيه اسمه احمد الألفي ادخله.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة