قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية عشقت ضابط مخابرات للكاتبة رقية محمود الفصل الثامن

رواية عشقت ضابط مخابرات للكاتبة رقية محمود الفصل الثامن

رواية عشقت ضابط مخابرات للكاتبة رقية محمود الفصل الثامن

ادم: بص ياعمو انا مش عايز خطوبه انا عايز جواز وبسرعه وياريت لو يوم الخميس الجاى
جورى بصدمه: ايه
تجاهل ادم كلمه جورى ثم وجه حديثه إلى سليمان
ادم: ايه رأيك ياعمى
سليمان بابتسامه: موافق بس تدفع
ادم بعدم فهم: ادفع ادفع ايه
سليمان: يعنى تدفع
لقد فهم ادم أن سليمان من هذه الرجال الذين يبيعوا بناتهم بالفلوس
ادم: اه فهمت حضرتك عايز كام
سليمان: مليون جنيه
نظر ادم إلى جورى نظره انتصار ثم قال: انا موافق.

ثم طلع من جيبه دفتر الشيكات وكتب له مليون جنيه
ادم: اتفضل ياعمى كدا الفرح هيبقا يوم الخميس الجاى
اخذ منه سليمان الشيك ثم قال له: طبعا يوم الخميس الفرح بس قولى اروح اصرف الشيك دا امتى
ادم: بكره لو عايز
جورى بصراااخ: بسسس بقا حراام عليكو انا مش هتجوز
قام سليمان وضربها بالقلم
سليمان بغضب: هتتجوزى ورجلك فوق رقبتك.

جورى بعصبيه: وانا قولت مش هتجوز الجواز مش بالعافيه حراام عليك ياشيخ انت ليه بتعمل معايا كدا انت لايمكن تكون اب انا بكرهك اووووى وبكرهكوا كلكوا ثم وجهت حاديثها إلى ادم وبكرهك انت كمان انت اكتر حد بكرهوا في الدنيا انت لييه عايز تدمر حياتى اكتر ماهى مدمره حرااام عليك ياشيخ حرام عليكو كلكو ثم اغمى عليها
هاجر بخوف على ابنتها: جورى قومى يابنتى علشان خاطرى متوجعيش قلبى عليكى اكتر ماهو موجوع.

ثم قامت وهي غاضبه ووجهت حديثها إلى سليمان تقول: انت ايه حراام عليك بقا كفايه انا بنتى مش هتتجوز غصب عنها مش كفايه انا اتجوزتك غصب عنى وأهلى رمونى وعيشه عيشه زفت انا مستحيل بنتى تتجوز غصب عنها
سليمان بصوت عالى وعصبيه: لا هتتجوز وغصب عنها ايه رأيك بقا
كانت هاجر سوف تتكلم لكن قاطعها محمد
محمد: براحه ياجماعه ثم وجه حديثه إلى ادم خدها ياادم ودخلها الاوضه
أخدها ادم ودخلها الاوضه وحطها على السرير.

ثم قال في سره: لسه بدرى انتى شوفتى حاجه انتى لسه مدفعتيش تمن القلم اللى ادتهونى
ثم خرج من الغرفه
ادم: زى مااحنا قولنا ياعمى الفرح يوم الخميس الجاى
سليمان: اه طبعا
ادم: يلا يابابا نمشى
محمد: يلا
ثم مشى محمد وادم وريهام.

عند هاجر وسليمان
هاجر بغضب: كفايه بقا بجد حرام عليك انت ايه انت ازاى كدا انت مش بتحس خالص انا قرفت منك ومن اليوم اللى اتجوزتك فيه ياشيخ
ثم تركته وذهبت إلى غرفه جورى ثم دخلت الى الغرفه و قعدت بجانبها على السرير
هاجر في سرها: معلش ياقلب امك هعمل ايه مش هقدر اعملك حاجه غير انى ادعيلك وبس
ثم جابت البرفيوم لجورى وقربته من أنفها
ثم فاقت جورى
جورى ببكاء: ماما انا مش قادره انا حاسه انى في كابوس.

هاجر: معلش يابنتى هنعمل ايه
جورى بقوه: عادى نهرب نمشى نروح في اى حته نروح عند اهلك حتى
هاجر بارتباك: اااايه لالالا بلاش اهلى
جورى بأستغراب: ليه ياماما
هاجر بارتباك: كككدا لا لا لا بلاش ياجورى
جورى: طب حتى نهرب
هاجر محاوله عدم إظهار ارتباكها: يابنتى مينفعش اصلا نهرب ابوكى هيقلب الدنيا علينا وبردو هيجبنا تانى
جورى ببكاء: يعنى انا اعمل ايه اتجوز غصب عنى واعيش في سجن لا طبعا.

هاجر: يابنتى مش يمكن يطلع كويس وتحبيه مع الوقت
جورى باندفاع: دا يتحب ايه دا عايز ينت ثم سكتت
هاجر باستغراب: ايه سكتى ليه
جورى: لا ولا حاجه
هاجر: خلاص يابنتى انا شايفه أن الولد كويس
جورى بسخريه: اه فعلا كويس اوى
هاجر: ان شاء الله خير قومى صلى ونامى
جورى: حاضر
ثم خرجت من الغرفه وهي تدعى ربنا أن يهدى حال ابنتها وان هي لاتعرف ايه هو السر
ثم ذهبت إلى غرفتها ونامت بدون كلام مع سليمان.

عند ادم ومحمد وريهام في البيت
محمد بجديه: ادم البنت مغصوبه
ادم بالامبالاه: ايوه يعنى اعملها ايه
محمد بغضب: انت ايه انت حجر مش بتحس خالص بقولك البنت مغصوبه يعنى مافيش جواز
ادم بقسوه: عايز تعرف مين اللى عمل فيا انى اكون قاسى هي اللى عملت ثم سكت
ريهام باستغراب: هي مين ياادم
ادم مغير الموضوع: المهم انى هتجوزها يعنى هتجوزها.

محمد بجديه: تمام هتتجوزها بس لو عملت ليها حاجه انا اللى هوقفلك ياادم سامع وال لا لا
ادم بخبث: ماشى
ثم ذهب إلى غرفته ودخل رمى نفسه على السرير وكان يفكر في جورى ثم حدث نفسه: والله ياجورى موتك على أيدى قرب اوى
ثم قعد يفكر شويه وغطى في نوم عميق.

عند ريهام ومحمد
ريهام: بابا هو كان يقصد ايه أن هي اللى خلته قاسى كدا هو اصلا كان يقصد مين
محمد: والله يابنتى مش عارف ان شاء الله خير قومى نامى يلا وانا كمان هقوم انام
ريهام: حاضر
ثم ذهب كل منهم إلى غرفته وناموا.

عند جورى كانت قاعده على سجاده الصلاه تدعى إلى ربها إن ربنا يحميها من شر كل الناس وأن يكون اللى جاى خير كانت تدعى وهي تبكى
ثم قامت من على الصلاه ومسحت دموعها وقررت أن هي لازم تكون واحده تانيه تأخد كل القرارات اللى تخصها بنفسها وان يكون مافيش حد يتحكم فيها مهما كان يكون وقررت أيضا أن هي هتنتقم من ادم لانه دمر حياتها اكتر ثم ذهبت إلى السرير وغطت في نوم عميق.

فى صباح يوم جديد عند اسر وريم
ريم: صباح الخير يااسر
اسر بابتسامه: صباح النور ياحبيبتى يلا علشان نفطر
ريم: لا انا مش جعانه وكمان انا متأخره على المدرسه
اسر: استنى هوصلك
ريم: تمام يلا
ثم ذهبوا من البيت وركبوا العربيه وذهب بها الى المدرسه وبعد وقت ليس طويل
اسر: يلا ياستى انزلى
ريم بحب: ربنا يخليك ليا ياحبيبى
اسر: ويخليكى ليا ياحبيبتى يلا انزلى قبل متتاخرى
نزلت ريم ودخلت الى المدرسه الثانويه للبنات.

ثم ذهب اسر الى شغله.

عند شهد قامت من النوم وعملت الروتين اليومى بتاعها ثم خرجت من الغرفه ونزلت إلى تحت
شهد: صباح الخير
فريده وعاصم: صباح النور
عاصم: شهد انتى مش راحه الجامعه انهارده وال ايه
شهد بابتسامه: لا مش هاروح علشان هاروح مع ماما الدكتور
فريده: لا يابنتى روحى الجامعه انا هاخد معايا الداده
شهد بإصرار: لا هاروح معاكى مش هسيبك تروحى لوحدك
فريده: ماشى
ثم قعدوا يفطروا
عاصم: انا شبعت الحمدلله انا هاقوم اروح الشغل.

شهد: تمام وانا هاقوم انا وماما دلوقتى علشان نروح للدكتور
عاصم: تمام خدى معاكى الحراسه
شهد بنفى: لا يابابا الحراسه ملهاش لازمه دا احنا هنروح للدكتور بس
عاصم بحده: لا ياشهد انا قولت تاخدى معاكى الحراسه يعنى تاخديها وبعدين انتى عارفه أن ليا أعداء كتير
شهد: خلاص يابابا هاخدهم معايا
عاصم بابتسامه: شاطره ياحبيبتى يلا سلام ولو عايزين حاجه ابقى تتصلى عليا
شهد: تمام
ثم ذهب عاصم إلى شغله.

شهد: يلا ياماما علشان نروح للدكتور
فريده: يلا
ثم ذهبوا إلى الدكتور.

عند ادم قام من النوم ودخل الحمام اخد شاور ثم خرج وصلى ولبس بدله لونها رمادى وقميص أبيض وبنطلون رمادى ثم صفف شعره ووضع عطره المفضل ثم خرج من البيت وركب عربيته وذهب إلى عمله.

عند جورى قامت من النوم ودخلت الحمام اخدت شاور واتوضت ثم خرجت صلت وظلت تدعى إلى ربها إن اللى قادم يكون خير
لكن اسفه ياعزيزتى أن القادم لم يكون خير ابدا
ثم خرجت من الغرفه
ووجدت ابوها وامها
جورى بقوه: انا موافقه على انى اتجوز
سليمان وهو ينظر إلى الجريده: مش مهم تكونى موافقه وال لا كدا كدا كنتى هتتجوزيه حتى لو غصب عنك.

جورى بقوه: لازم حضرتك تكون عارف أن انا اللى هتجوز وانا اللى ليا الحق اقول اه أو لا مش حضرتك
سليمان بغضب: انتى ازاى يابت انتى تكلمينى كدا
جورى بقوه: فين انا كلمت حضرتك كويس واعتقد أن اللى قولته دا حقيقه وانا اللى حق القرار مش حضرتك أو حد تانى بس العموم انا موافقه
ثم تركتهم وذهبت إلى غرفتها.

سليمان بغضب: شوفتى بنتك بتكلمنى ازاى
هاجر: في ايه البنت اتكلمت كويس وبعدين كل اللى قالته حقيقه هي اللى ليها حق القرار مش حد تانى
سليمان بعصبيه وصوت عالى: اه تلاقى انتى اللى مقويها عليا
هاجر: انا مقوتش حد عليك
ثم تركته وذهبت إلى المطبخ
سليمان: ماشى ياجورى ماشى انتى لسه مشوفتيش حاجه.

عند ادم في مكتب اللواء
اللواء: ايه ياادم عرفت معاد تهريب المخدرات وال لسه
ادم: ايوه يافندم عرفت
اللواء: تمام امتى المعاد
ادم: بعد بكره
اللواء: تمام استنى نبعت لعلاء
ادم بخبث: تمام
بعد ٥دقائق جاء علاء
علاء: ايوه يافندم
اللواء: طبعا انت عارف أن انت اللى هتقبض على زعيم المافيا والناس اللى هتكون معاه
علاء بثقه: اه طبعا
اللواء: الكلام دا اتغير
علاء: ازاى يعنى يافندم
اللواء: يعنى ادم هيكون معاك في المهمه.

علاء بحقد: ليه يعنى يافندم هو انا مش هعرف اقبض عليهم
اللواء: لا بس ادم قال أن هو طالما عرف هيهربوا امتى المخدرات يبقى هو اللى لازم يكمل المهمه قولنا خلاص يبقا انت وهو اللى تقبضوا عليهم
علاء: ادم قال اي يافندم ادم قال دى هو حضرتك مالكش كلامه
اللواء بحده وعصبيه: علاء التزم حدودك واعرف انت بتكلم مين كويس
علاء: انا اسف يافندم
ادم: هنقبض عليهم بعد بكره
علاء بنظره كلها حقد: ماشى عن اذنك يافندم
اللواء: اتفضل.

ثم ذهب علاء
ادم: صح نسيت اقولك يافندم انت معزوم يوم الخميس الجاى
اللواء باستغراب: ليه
ادم: علشان هتجوز
اللواء بفرحه: مبروك يابنى ربنا يتمم على خير
ادم: الله يبارك فيك عن اذنك
اللواء: اتفضل
ثم خرج من عند اللواء وشاف اسر
ادم: ازيك يااسر
اسر بابتسامه: الحمدلله
ادم: يارب دايما بقولك
اسر: ايه
ادم: انا هتجوز
اسر بفرحه: مبروك يادومى
ادم: الله يبارك فيك ياخويا عقبالك.

اسر بمرح: لا ياعم خلينى كدا احسن منك سنجل بس قولى مين دى
ادم: فاكر البت اللى قولتلك تجبلى معلومات عنها
اسر: اه مالها
ادم: انت غبى هي دى
اسر بصدمه: ايه لا ياادم حرام
ادم: حرام ايه انت عبيط
اسر: ادم انت اكيد مش بتحبها انت هتتجوزها علشان تنتقم منها بس
ادم بكره وشر: ايوه اكيد مش بحبها بس لازم تدفع تمن اللى هي عملتوا
ثم تركه ادم وذهب
ثم ذهب اسر لكى يكمل عمله.

شهد وفريده عند الدكتور
شهد بخوف: ايه يادكتور طمنى ماما عامله ايه
الدكتور بأسف: للاسف الحاله متأخره اوى
شهد: يعنى ايه يادكتور
الدكتور: يعنى خلاص المرض انتشر في جسمها كله
شهد واقفه لاتتكلم تبكى فقط
الدكتور: أهدى يا انسه شهد انتى مؤمنه بالله وكدا غلط علشان نفسيه مامتك
شهد بخوف: يادكتور اعمل اي حاجه نسفرها بره نوديها امريكا تتعالج اى حته المهم ماما تفضل عيشه
الدكتور: خلاص مش هينفع.

شهد بصراخ: هو ايه اللى مش هينفع لا طبعا ماما مش هتموت وتسبنى. اكيد في علاج
الدكتور: مافيش وبعدين مامتك لما جات كانت الحاله متأخره
شهد: ماشى شكرا يادكتور
الدكتور: انتى راحه فين
شهد: هاخد ماما وامشى
الدكتور: لا مينفعش امك لازم تقعد كام يوم هنا في المستشفى علشان تتحط تحت الاجهزه
شهد: ماشى يادكتور
ثم تركت امها في المستشفى بدون أن تراها لكى لاتنهار قدامها
وخرجت من المستشفى وركبت مع الحراسه وذهبت إلى البيت.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة