قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية عشق وانتقام (لا تجرح قلبي) للكاتبة آية محمد رفعت الفصل الخامس

رواية عشق وانتقام (لا تجرح قلبي) للكاتبة آية محمد رفعت الفصل الخامس

رواية عشق وانتقام (لا تجرح قلبي) للكاتبة آية محمد رفعت الفصل الخامس

أتى اليوم المنشود لتكون احدهم ملكه للديناصور والاخري للنمر
كان الجميع سعداء الا الديناصور قلبه يملؤه الالام عى معشوقته فتذكر يوم زفافه
عندما منعته والدته من دلوف الغرفه الموجوده بها فتسلق من الشرفه واقتحمها ليجد معشوقته كالحوريه بالفستان الابيض
اقترب منها وهي تنظر له بدهشه فكيف دلف الي الغرفه وهي منغلقه اغلقتها بنفسها لترتدي فستانها
اقترب سيف منها وعلي وجهه ابتسامه عشق
جاسمين: سيف انت دخلت هنا اذي.

اقترب سيف منها وقال: انا ادخل
في الحته الا تعجبني محدش يقدر يبعدني عنك يا جاسمين
ابتسم جاسمين بحب وقالت: هبعد بس دقايق وهكون معاك عايزه اكمل لبس اخرج بقا يا سيف
سيف: مش عايز اسيبك يا جيسي خايف تتحسدي مني عايز اخطفك وادريكي برموشي
جاسمين بخجل: اخرج يا سيف احسن انادي لطنط
سيف: حتى لو نادتي الدنيا كلها مش هخرج غير لم اخد حاجه تحت الحساب
جاسمين: بتحلم.

اتجه سيف الي الاريكه وتمدد عليها وقال: خلاص مش عخرج غير لما احقق حلمي
جاسمين: سيف انا لسه مكملتس لبس
سيف: كملي وانا والله هبص بادب
جاسمين: بره ياسيف
اقترب سيف منها وخطف قبله بسيطه منها وركض تحت ابتسامتها العاشقه
افاق سيف عى ذكرياته الجميله التي تمنحه دافع للحياه
دلف عدي الي الغرفه متسائلا بدهشه: سيف انت لسه ملبستش
سيف: هلبس اهو.

اقترب عدي من رفيقه وضعا يده عى كتفيه كنوع من المواساه لما هو به قائلا: افتح قلبك ياسيف اديله فرصه تانيه يمكن يرجع بنبض من جديد
دفع سيف يد. عدي بقوه وقال بغضب: انت بتحلم محدش يقدر يأخد مكان جاسمين فاهم
وتركه سيف ودلف الي المرحاض ليبدل ثيابه
اما عى الجانب الاخر
كانت تاج شارده في مصيرها مع الديناصور الذي يأبي تقبل وجودها بحياته وللحظه تبسمت عندما تذكرت المجنون كما نعتنه به
الشاب: انا بحبك.

تاج: انت مجنون صح
الشاب: هو الا يحب الايام عاد مجنون والا ايه
تاج: لا بس اما يكون دا تاني يوم ليا في الجامعه مع سعاتك وتجي تقولي كدا تبقا مجنون ولا مش مجنون
الشاب بابتسامه جذابه: الحقيقه انا معرفش ايه حصلي لما شوفتك عشان كدا انا جتلك صريح
تاج: الا انت بتعمله دا حرام وميرضيش ربنا
الشاب: بس انا عايز اتجوزك فين الحرام في كدا
تركته تاج ورحلت وهي تتمتم: مجنون.

ابتسمت تاج عندما مرأت تلك الذكره عى خاطرها وعند تذكرها لكلام الشاب انها لن تجد احدما يحبها مثلما هو يحبها ظل عاما يعرض عليه الزواج. وهي ترفض ليس كره ولكنه يبدو عليه الغناء الفاحش وهي لا تملك قوت يومها فلا تريد لقلبها جراحا من جديد
ولكن لم تتلتقي به بعد ان تركت الجامعه فعملت في احد المولات حتى تشري لوالدتها الدواء وتذكرت عندما التقت به ولكن لم يتعرف عليها لارتدءها النقاب.

افاقت تاج عى هزه بسيطه من نورسين
نورسين: مالك يا تاج بنادي عليكي من فتره وانتي مش معيا خالص
تاج: معلش حبيبتي سرحت شويه وماخدتش بالي منك
ابتسمت لها نورسين وقالت بحب: ولا يهمك انا ذيك بالظبط متوتره جدااا
ابتسمت تاج وقالت: هو انتي زواج تقليدي
نورسين وهي ترتدي اكسسوارت الفستان الذي جلبه لها عدي خصيصا من فرنسا
نورسين بابتسامه: لا مش تقليدي دا حب من اول نظره.

تعجبت تاج لما تسمعه فواضح عى تلك الفتاه الالتزام الشرعي
فعلمت نورسين ما يجول بذهنها فتحدثت بلهفه: لا مش الا في دماغك انا ضد الفكره دي نهائي ان واحده تتكلم مع واحد في التلفون وتقولك بحبه دي بترتكب اكبر غلطه في حياته لانها بتغضب ربنا اولا
ثانيا بتفقد احترامها لنفسها وهو كمان مش هيحترمها بعد كدا والثقه مابينهم هتكون منعدمه لانه هيفكر انها ذي ماسمحت لنفسها تكلمه بدون علم اهلها اكيد هتكلم تاني وتالت.

ابتسمت تاج لتلك الصديقه التي تشبهها الي حد كبير
نورسين: انا اتكلمت كتير هههههه معلش بس اخدت عليكي
تاج بفرحه ؛انا الا اخدت عليكي بسرعه
نورسين: غلطان سيف مش جاي يعرفني بيكي غير في البيوتي
تاج: خلاص نتعرف
نورسين: ههه اكيد
تاج ؛كملي بقا اتجوزتوا اذي.

حل المساء
وتوجه النمر والديناصور لاستقبال العرائس
كان عدي متلهفا لرؤيه معشوقته كان ينتظر بشوق لرؤيتها
اما الديناصور فلا يشكل هذا معه فرقا فهو لايري سوي محبوبته
رياض: ايه الجمال دا عليا النعمه ممكن تتعاكسوا مننا
عدي: شايفنا حريم ادمك وفر الكلمتين دول لاروي
طارق: هههههه.

رياض بسخريه: اروي مين ياعم دي بقيت عامله شبه الكرنبه بسبب الحمل ومستحملها بالعافيه ويارتها جيت عى كدا الا كل ما ادخل الشقه القيها بتعيط وتقولي روح مكان ما كنت مع السنيوره بتاعتك وتصرخ وترمي اي حاجه في وشي ممكن فازه اي حاجه انت وحظك بقا وفي الاخر تقولك هرمونات حمل تما الواحد يقتلها ويقول انه جاله الهرومونات دي
طارق: ههههههه متخفش خههههههههههه هتموت
رياض بستغراب: ليه
سيف بثباته المعتاد: طب بص وراك.

التفت رياض ليجد ما لا يتوقعه
رياض بخوفا شديد: اروي
اروي: ايوا اروي يا حيوان بقا انا كرنبه
رياض: مين قال كدا بس
عدي: ايوا رياض مظلوم يااروي دا بيكلم طارق
طارق: ههههههه لا بيكلمك انتي هههه
عدي بصوتا منخفض لطارق: اخرس الله يخربيتك دي ممكن تخلص علينا كلنا
طارق بعد تفكير: اه افتكرت يااروي ظلمتي الرجل دا بيقولي انا
اروي: تصدق الحوار دا دخل عليا
رياض بخوف: حوار ايه بس ياحبيبتي انا هفهمك
اروي: فهم ياخويا.

رياض: طارق دخل مهمه وهبكون متنكر بانه ست وحامل
طارق بصدمه: اييييه
عدي: ابوس ايدك تعديها
ثم وجه حديثه لرياض: كمل كمل
رياض: فهو بقا بيسال عدي عى بعض المعلومات فعدي فاشل معرفش يفيده ذي مانا بقولك طول عمره فاشل
عدي بصدمه: ايييييه
طارق بابتسامه خبث: كمل كمل
رياض: وطبعا ياحبيبتي انتي عارفه جوزك ذكي اد ايه فقولتلهم شويه معلومات مش اكتر
اروي: بس تقول عليا كرنبه.

رياض: لا دا الغبي دا كان عايز يحط مخده عشان يبان انه حامل فانا بقوله لازم تكون ذي الكرنبه
اروي بقتناع: حبيبي انا واثقه في حبك ليا
عدي بغضب: وانا واثق اني هدش دماغك النهارده
طارق: خاليك مع عروستك وسبلي الطالعه دي ياكبير
اروي: هي فين العرايس لسه مخرجوش لحد دلوقتي ليه
عدي ؛معرفش ادخلي شوفي كدا
اروي: اوك
وبالفعل توجهت اروي الي البيوتي وبقي الجميع بالخارج انقض طارق عى رياض وظل يكيل له الضربات.

طارق: بقا انا ست حامل بتشبهني بالستات يالا
رياض: وانا يعني الا اتشبه بالجثث
طارق: والله لاخلص عليك النهارده بقا انا الرائد طارق عبد الجليل حته عيل ذيك يتمسخر عليا
رياض: يا عم اوعي كسرت البداله الله وبعدين ياخويا ما تتمرعش اوي كدا انت رائد وانا ايه يعني دكتور بيطري مانا رائد برضو
كان عدي بانتظار خروج اميرته فوجد طارق لايكن لرياض خيرا
فتوجه الي الديناصور الواقف بثبات وقال: سيف
سيف: ايوا.

عدي: الحق العيال دي قبل ما الفرح يبوظ
سيف بلا مباله: وفيها ايه لما يبوظ.
عدي: بقولك ايه الفرح دا انا بستانه من قرن ومش هسمح لحد يبوظه
سيف: اوك روح انت بقا فض الخناق دا
عدي: انت عارف بيخافوا منك انت
سيف: اوك ياعدي
وتوجه الديناصور الي طارق ورياض
طارق: مش هسيبك انت سامع يانا يانت النهارده
سيف بصوت كالرعد: طارق
واقف طارق ورياض في انتظار لما سيقوله الديناصور.

فقال بهدوء مميت: لو خلصتم خناق كل واحد عى عربيته هنتحرك عى القاعه
فلم يجد احد منهم امامه اسرعوت الي سيارتهم
التفت سيف ليعود ليجد امامها اياد
اياد بفرحه: الف مبروك ياديناصور
ابتسم سيف وقال: الله يبارك فيك يااياد فينك يالا مش بتظهر ذي الاول
اياد: في الدراسه ياخويا انت ناسي اني بالثانوي العام واخر سنه
الديناصور: ربنا معاك يا سياده المقدم
ابتسم اياد واحتضنه وقال: والله انت بتفهم عن الواد عدي
عدي: حد بينادي.

اياد: تعال شوف الديناصور بيقول اني مقدم
عدي: ههههه ربنا معاك هههههه وتعدي منها عى خير
انفجر سيف ضاحكا لتفهم ما يقصده رفيقه فهم عانوا للوصول الي مراكزهم
اياد بغضب: انت بتتريق سيادتك
عدي: لا يا باشا اذي انا اقدر دانا كنت جاي استاذن معاليك واقولك ان العروسه جاهزه ممكن تسلمهالي
اياد: كان نفسي والله ياخويا بس مش هينفع
عدي باستغراب: مش هاينفع ليه
اياد: اسر اخوك جوا من الفجر وقيل انه هو الا هيسلمها لحضرتك.

سيف باستغراب: اسر جوا اذي دا بيوتي حريمي
اياد: ولا طلعتوا اذكيه ولا حاجه يعني مفيش مكان بره البيوتي الحريمي يقعد فيه
عدي: كدا طب يالا ياخويا
وبالفعل ذهب سيف وعدي ليستلم كل منهم حوريته
في البيوتي
استاذن اسر لدخول لزوجه اخيه لانه هو من سيقدمها ودلف عثمان ايضا ليقدم ابنه اخيه بنفسه
اسر: ايه الجمال دا كله
نورسين: بس الله
اسر: بتحرجي يابيضه ههههه امال الرجل المسكين دا هيعمل ايه.

صدمه وقعت عى تاج انه نفس الشاب الذي كان بالجامعه نعم هو كيف
ظنت انه هو عدي لم تعلم انه اخاه
عثمان: يالا يا تاج
افاقها صوت عثمان مما هي فيه فقالت بصوت يكتد يكون مسموع من الصدمه: جاهزه ياعمي
ابتسم عثمان وقال: ماشاء الله يابنتي ربنا يباركلنا فيكي
تاج: ويباركلنا في حضرتك يارب
اسر: والله ياعم عثمان انا بقول تستغل الفرصه وتتجوز انت كمان
عثمان بابتسامه: ماشي يااسر هعملها انا وابوك في يوم واحد.

تعجبت تاج من الاسم وعلمت انه من المحتمل ان يكون اخا لنورسين وتذكرت انها اخبرتها ان لديها اخا
وبالفعل اخذ اسر نورسين وكذلك عثمان وخرجوا للنمر والديناصور
لم يشكل خروجها اي فرقا مع الديناصور فكان صامدا كماهو وكان يشعر بالارتياح لعدم رؤيه وجهها
اما عدي فكان ينظر لمعشوقته باعجاب شديد فكانت حقا حوريه ارد اخططفها من امام اعين الجميع كان يشعر انها الماسته الغاليه او الكنز الثمين الذي من الله عليه به.

اقترب منها وقبلها قبله بسيطه عى جبينها فخجلت نورسين للغايه
عدي: الجمال دا ليا لوحدي
نورسين بخجل: عدي
عدي بابتسامه يملؤها العشق: روح قلب عدي وحياته وعشقه
اسر: كل دا طب وانا ايه
عدي: انت تغور من وشي وبذات النهارده
واخذ عدي زوجته الي السياره
اما الديناصور فظل ثابتا مكانه لم يتحرك
هبط عثمان الي الاسفل وبصحبته تاج
ظل سيف يوزع نظراته بين يد ابيه الممتده لكي يستلم عروسه وبين تاج التي تنظر له بحزن شديد.

فتخذ سيف يدها وفتح باب السياره وساعدها بالصعود
توجهت السيارات الي القاعه الموجود بها الزفاف وبالفعل تم الزفاف بعد ان قضا عدي ونورسين من اجمل اوقات الحب والعشق اما تاج فكانت بين الجحيم والنار
في فيلا عثمان الانصاري
صعد سيف الي غرفته تاركا تاج بالاسفل لم يهتم بها
وابدل ثيابه واتجه الي فراشه
اما تاج فجلست عى الاريكه بحزن شديد فاقتربت منها نورهان وقالت: معلش يابنتي اديله فرصه ياحبيبتي اكيد هينساها.

تاج بحزن: مش واضح ياطنط دا حتى ما هتماش يشوفني مااعتقدش انه هينساها بس اوعدك اني هحاول
تصبحي عى خير
نورهان: وانتي من اهله ياحبيبتي
وتركتها تاج واتجهت الي غرفتها فلم تقبل ان تكون سلعه رخيصه اما عى الجانب الاخر هناك عاشقان جمعهم القدر لكي يكبر عشقهم
خرجت نورسين بخجل من المرحاض
فابتسم عدي عى ما ترتديه
نورسين بغضب: بتضحك عى ايه
عدي: في واحده تلبس يوم فرحها بيجامه عليها اسبونج بوب
نورسين: اه انا عندك مانع.

عدي: لا معنديش
ممكن نصلي بقا
نورسين: ثواني هجيب الاسدال وصلي بها عدي وقرء دعاء الزواج
كانت نورسين خجله للغايه فقال عدي لكي يخرجها مما هي فيه: تعالي ننزل الحديقه شويه
وجذبها عدي فقال: طب لحظه هجيب الحجاب قلعته
عدي: عادي محدش هيشوفك غيري
نورسين بعدم فهم: اذي
فتح عدي الباب الخاص بالحديقه المخصصه له وانزلها اليها فكانت منبهره بجمالها وعلمت ان من المستحيل احد يراها.

كان عدي ينظر لها بعشق ولكن تركها حتى تعتاد عى المكان
نورسين: المكان دا تحفه اذي مشفوتوش قبل كدا
اقترب عدي منها وقال: واديكي شوفتيه عجبك
نورسين بخجل منه: جدا
اقترب عدي اكثر وقال: بس انتي احلي يا نوري
احمر وجه نورسين خجلا من قربه المهلك لها
فعدي يقتلها عشقا بنظراته الشغوفه التي تحمل لها معاني العشق العتيق
اقترب منها وقبلها قبله طويله تحمل لها معاني العشق التي يكنها لها.

ثم حملها وصعد الي غرفته لتكون زوجته امام الله
في الصباح
استيقظ سيف عى صوت طرقات عى باب غرفته
فاتجه ليفتح الباب فوجدها والدته
نورهان بخوفا افزع سيف: سيف
الحقني يابني
سيف: في ايه ياماما
نورهان: دخلت اصحي تاج لقيتها عندها حراره عاليه اووي يابني
سيف: حاضر ياماما هطلبلها دكتور
نورهان: دكتور ايه تعال شيلها معيا لازم احميها عشان السخونيه تنزل
سيف بغضب: نعم اشيلها اذي يعني.

نورهان: سيف انت السبب في الا حصل ليها دا البنت امبارح كانت منهاره تمام والا حصل دا بسببك اتحرك قبل ما باباك يصحا
سيف: حاضر هلبس التيشرت وجاي
وبالفعل تناول سيف القميص الخاص به وتوجه الي غرفتها
ليجد فتاه ذات وجه جميييل رقيق للغايه
اقترب منعا وحملها فستشعر بالحراره التي لديها فقال لوالدته: ماما اطلبي الدكتور فورا دي حرارتها عاليه اوي
نورهان: طلبته وعلي وصول دخلهالي بس الحمام.

وبالفعل حملها سيف الي المرحاض ووضعها بالبانيو وخرج
اما نورهان فساعدتها وابدلت لها ثيابها ووضعت لها النقاب لحضور الطبيب
في الصباح
استيقظت نورسين وتعجبت لعدم وجود عدي بجانبها
فقامت حتى تغتسل لتتفاجئ بتزين الغرفه بورد احمر براحته الفواحه التي تبهج النفوس
ووجدت بعض الاسهم التي تشير الي ظرف مغلق فتاولته وقرات ما به.

عدي: صباح الخير ياحبيبتي انا حضرتك الحمام واختارتلك حاجه عى زوقي البسي وهتلقيني ذي ما لقيتي رسالتي
حبيبك عدي
ابتسمت نورسين بحب عى ذلك
العاشق الذي يخضعها له بعشقه الكبير لها
فتوجهت الي المرحاض واغتسلت وارتدت ما شراه لها معشوقها فكانت حوريه حقا فعدي له ذوقه الخاص الذي ينجج دئما في جعلها ملكه
ثم اخذت في طريقها للبحث عن معشوقها.

تتبعت مجموعه من الاسهم لتجد هديه بغلاف احمر جذاب ففتحتها بلهفه لتجد سلسال من الالماس به كتابات صغيره قراتها لتجد (NA) وورقه صغيره تناولتها وقراتها لتكون تعبير فرحتها بالدموع
عدي
احببتك بروحي ولم اجد تعبير اخر
احببتك حبيبتي لم اجد كلمات لحبي لكي
لم اجد كلمات لعشقي لكي
العشق جنون وانا مجنون لكي
احبك معشوقتي
سأظل لكي مهما طال الزمان
ولن يستطيع احد بالكون ابعدي عنك
احبك معشوقتي وسأظل معاك حتى انقطاع الانفاس.

معشوقك عدي
(ايه محمد)
بكت نورسين وهي تحمل ورقه مجرد ورقه ولكن حملت لها الكثير من المعاني والجمل ارتدت السلسال وهي تشعر بالسعاده فتلك هديه كتبها معشوقها بكلماته الخاصه
اخذت رحلتها في البحث عند معشوقها لتجد الاسهم مره اخري مرشدتها
لتجد علبه كبيره ممزوجه بالونين الاسود والابيض ففتحتها بلهفه لتجد حلمها تحقق عى يد معشوقها ظنت ان بعد الزاوج سيتحطم ولكن لا تتوقع ان يسعي هو له تعين لها في اكبر مشفي جراحه نعم.

لم تعد قدماها تحملها من فرط السعاده فاسرعت لباقي الاسهم لتجد معشوقها
لتجد مجموعه من الاسهم تدلها الي الحديقه الخاصه به ولكن
لم تجده لتكون الاسهم حلفيتها الي مكان سري اخر بالحديقه الباب مصنوع من خشب الاشجار لتجد مكانا به ازهار مميزه تراها لاول مره وتجد طعام من افخم مايكون والاهم معشوقها الوسيم الذي يحتل وجهه ابتسامته التي تميزه وتزيده جذبيه
لم تستطيع نورسين التعبير له بالفرحه.

فركضت والقت بنفسها بداخل احضانه وبكت
نورسين: بحبك اووي
جذبها عدي خارج احضانه وقال: هبله الا يحب حد يبكي كدا
وكفكف هو دموعها فقالت: مانا مش لقيه كلام اعبر بيه عن فرحتي غير البكي وانت عارف
انحني عدي لها وقال بعشق: بس طول ما انتي معيا مفيش بكي حبيبتي
انحنت نورسين عى قدماها وقالت بحب: الرحمه يا سياده المقدم دا كتييير اووي عليا.

ابتسم عدي وقال: مفيش حاجه كتير عليكي يانور انا بعشقك العشق ليكي بيزيد يوم بعد يوم
احتضنته نورسين وقالت: وانا ياعدي بحبك اوي
ابتسم عدي بخبث وقال: تما تيجي نطلع فوق
ابتعدت عنه نورسين وتوجهت مسرعه الي الطاوله الموضوع عليها الطعام وقالت: لا انا جاعنه اوي
ابتسم عدي وجلس بجانبها واطعمها بيده
اما سيف
فتوجه الي القصر الحامل له الذكريات الاليمه
ودلف اليه وصعد الي الغرفه التي كانت تخص معشوقته.

وبكي بكي من قلبه عى فرقها
ووضع العلبه من يده عى الفراش
قائلا بصوتا يكسوه الالم: كل سنه وانتي طيبه حبيبتي
انا جبتلك الهديه الا كنتي بتحلمي بيها انا اشترتها واستنيت عشان اعطهالك في عيد ميلادك اسف مكنتش اعرف انه هيجي عليا وانتي مش معيا ياقلبي.

عرفت الدموع الطريق عى وجه الديناصور فبكي قائلا: مكنتش اعرف ان تمن نجاحي هيكون انتي كان ممكن انسحب واتنازل عن كل حاجه الا انتي مش عايز نجاح مش عايز اكون الديناصور عايزك انتي
وبكي اكثرررر عن تذكرها وهي تبكي عى الهاتف من الخوف
سيف بانكسار: يارب الصبر يارب
قلبي متحطم ارحمني ارحمني
غفل سيف مكانه من البكاء ليحلم بمحبوبته وهي تبكي ايضا ظل ينادي عليها ولم تجيبه فقط عيناها يملؤها الدمع.

فعلم انها حزينه عى زوجه باخري فحسم امره عى التخلص من ذلك الزواج
هل ستسطيع تاج السيطره عى قلبه؟
انكشاف حقائق كثيره ستحطم قلوب وما كان قلبا عاشق تحطم فيكون العشق انتقام.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة