قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية عشق الصعيدي الجزء الأول للكاتبة جهاد خليفة الفصل الثامن

رواية عشق الصعيدي الجزء الأول للكاتبة جهاد خليفة الفصل الثامن

رواية عشق الصعيدي الجزء الأول للكاتبة جهاد خليفة الفصل الثامن

ظل نضال يفكر بتلك التاليا حتى غفا فهو لم ينم منذ يومان كاملان وبعد فتره طويله استيقظ نضال على صوراخ احدهم وكان هذا عمار
عمار بغضب: نضال انتا مبترضش لي، صمت عمار عندما وجده نائم، انتا نمت يا صحبى، هم عمار ان يخرج من الغرفه ولكن قاطعه صوت نضال الناعس
نضال بنعاس: تعالا يا عمار عايز ايه
عمار بجديه: خلاص يا صحبى كمل نومك وانا هشوف هعمل ايه انتا بقالك يومين منمتش.

نضال وهو يعدل من هيئته: لاء قول في ايه انا صحيت خلاص
عمار بحزن: اسف يا صحبى
نضال باهتمام: خلاص يا عمار قول في ايه
عمار بخوف من رد فعل نضال: بص انا هقول بس حاول تهدأok
نضال باهتمام كبير: في ايه يا عمار
عمار بخوف: الشركه المنافسه بتقول ان قدامنا لحد يوم الخميس عما نقدم 2000 عربيه من المخازن
نضال بغضب: ايييييييييييييه مين اللى قالك كده
عمار وهو يجاهد في تهداته: اهدى يا صحبى مش كده
نضال بغضب: ميييييييييين.

عمار ق: الكبير، الكبير هوه اللى قال كده والا...
نضال بغضب؛ والا ايه
عمار بخوف؛الا هيدى سمعه وحشه للتجار بتوعنا وكده محدش هيشترى منا اى بضاعه تانى
نضال وهو في قمه غضبه: عماااار هتلى البودى جارت بتوعك وابعت للشركه تبعتلى 17 واحد كمان
عمار بجديه: اهدى يا صحبى مش كده
نضال بغضب؛ عمار متمنعنيش والا هتيجى فيك انتا
عمار بخوف على صاحبه فهو يعرف انه من اصل الصعيد ودمائه دمائهم: بالله عليك يا نضال تهدى.

نضال بغضب: ابعد يا عمار
عمار بجديه: لاء انت، لم يكمل حتى تلقى ضربه من نضال افقدته توازنه (فنضال حقا قوى البنيه وشديد الطبع وقراراته صارمه ولذلك يخافه كل من عمل معه او شاركه في شئ ولا يستطيع أي احد ان يخاطب نضال بطريقه غير صحيحه لانه سوف يلقى حتفه )
نضال بغضب: قولتلك يا عمار ابعد احسن تيجى فيك انتا اللى مسمعتش الكلام.

عمار وهو ينهض من على الارض: انا استحمك انتا صحبى ورفيقى واخويا وابويا غيرى كلب مش هيستحمل ويروح يقول اشعات كاذبه واحنا حاليا بنحاول اننا نوقف الشركه تانى على رجليها وكمان دى الشركه الام لو جرلها حاجه الباقى هيروح فشوش ويكون ولا اكننا عملنا حاجه وتعبنا هيروح لغرنا، اهدى يا صحبى اهدى
جلس نضال على الكنبه وهو منهك القوى فهو حقا متعب ومرهق ايضا
نضال بتنهيده: والحل يا عمار.

عمار بحزن على رفيق دربه: مالك يا صحبى اول مره اشوفك ضعيف كده
نضال بتنهيده: متضعفتش يا صحبى بس مش عارف اعمل ايه
عمار بجديه: في موضوع الشركه متقلقش انا ذات نفسى مش هروح انهرضه وهخلى العمال يشتغلوا وقت اضافى لمده الاسبوع الجاى ولو اتكلموا نرفع الراتب الشهر ده وخلاص وان شاء الله يتحل الموضوع
نضال ببتسامه: شكرا يا صحبى مش عارف من غيرك كنت هعمل ايه.

عمار بمرح ليلطف الجو: كنت هتعمل فتى، اه بمنسبه الفتى متيجى نغير يومين كده عندكوا وناكل الفته بتاعت امك اصلها عجبانى بس خليها متحطش عليها سمنه تانى علشان اللى بعملو طول السنه بيروح على الفاضى عند امك
نضال ببتسامه: يومين ازاى يا ظريف واحنا لسه بنقول هندى اوقات اضافيه للشغل وكمان امى ملهاش دعوه انتا اللى مفجوع بتشوف الاكل تكون زى اللى ماكلش من مليون سنه والمشكله تكون انك لسه واكل.

عمار بحزن: اه قر يا خويا قر لحد مهتكون اهرتى على ايدك
نضال وهو يعدل من هيئته: ماشى يا ظريف روح شوف شغلك وابعتلى هناء اشوف معاها اجتماعات الاسبوع علشان نشوف مصلحتنا ومصلحه الشركه
عمار بجديه: ok حاضر يا باشا
انصرف عمار و ظل نضال يفكر ماذا يفعل الشركه ام ابوه وتلك التاليا وعائلته، دخلت هناء وفي يدها ملفات عده
هناء برسميه: حضرتك طلبطنى يا فندم.

نضال باهتمام: ايوه قوليلى شغل الأسبوع ده واللى بعديه وضيفيها ليا والسفريات ضفيها لعمار واه كمان عايزك تبلغى جميع الموظفين ان من انهرضه المرواح الساعه 1 بليل علشان الازمه اللى بتمر بيها الشركه الوقت ده وفي اخر الشهر حسب شغل كل واحد اشتغلت اكتر مرتبك اكتر تمام وانتى بازات علشان ترتبيلى الورق والملفات وبردو بحسابو
هناء بادب: تمام يا فندم بس السفرسات كلها الاسبوع ده واللى بعديه كلها بره مصر خالص و...

نضال باهتمام: هناء اسمعى الكلام وبلاش تنقشينى إنتي عارفه انى بتنرفز من كده وانا هنا اللى بامر ماشى
هناء باسف: ok يافندم واسفه على المناقشه
نضال: تمام اتفضلى وهاتى الملفات
ظل نضال يعمل ويعمل ولكنه ليس وحده فالشركه كانت في حاله هيجان غير منقطع وظل هذا الوضع لمده 6 ايام.

في مكان آخر في بيت عائله الحلوانى
استيقظت تاليا مبكرا وكانت في قمه نشاطها لانها سوف تتعرف على عائلتها التي لا تعرف عنها شئ منذ عشرين عاما
نظرت تاليا الى الغرفه فوجدت حقيبه ملابسها ابتسمت تاليا لان عمها وعدها انها قبل ان تستيقظ ستجد الحقيبه بالغرفه ابتسمت تاليا وركضت اليها لجلب ما يناسبها لترتديه وتنزل الى اسفل لتتعرف على العائله.

احضرت تاليا ما يناسبها وذهبت الى المرحاض فكان المرحاض ملحق بالغرفه ابتسمت تاليا لكون عمها يغير عليها من شباب عائلتها وبعد فتره ليست بطويله خرجت تاليا من المرحاض وكانت ترتدى بنطال اسود وفوقه بدى بنص كم ابيض وفوقه جاكيت اصفر يكاد يصل الى كمر البنطال وكانت تصفف شعرها ذيل حصان واتدت الكوتش واستعدت للنزول الى اسفل لمقابله العائله حتى وجدت من يطرق على الباب جرت تاليا الى الباب لكى تفتحه ولكنها عادت مسرعه واحضرت الهاتف وذهبت لكى تفتح الباب وجدت تاليا امراه كبيره فالسن ولكنها يبدو عليها الرقى وكانت تبتسم لتاليا ابتسامه عزبه تخرج من القلب لتدخل قلب من يراها.

المراه: كيفك يا بنيه نمتى زين
تاليا ببتسامه مشرقه: انا مش فاهمه بس انا حبيتك
وجدت تاليا صوت يصدر من خلف تلك المراه وكان صاحب الصوت هو جمال
جمال ببتسامه: ازيك يا تاليا نمتى كويس يا بنت الغالى
تاليا ببتسامه: thanks ankle
جمال ببتسامه مشرقه لم تظهر منذ سنوات: براحه علينا يا بنت الغالى احنا مش جدك
ضحكت تاليا حتى دمعت عينيها
تاليا ببتسامه: ok لاء قصدى ماشى
جمال بحزن؛ ايه اللى إنتي لبساه ده يا تاليا.

تاليا بحزن: ايه وحش عليا
جمال بتصنع: وحش خالص خالص
المراه ببتسامه: وه عليك كيف لسانك جال اكده متسمعيش كلامه يا بنت الغالى والله إنتي زينه وزينه جوى كمان
احتضنت تاليا المراه بحب شديد لا تعرف لما احبتها ولكنها احبتها كثيرا
تاليا ببتسامه: شكرا ليكى جدا بس إنتي اسمك ايه ولا تكونى ليا ايه
المراه ببتسامه: انا اكون رحمه مرات عمك جمال
احتضنتها تاليا مره اخرى
تاليا ببتسامه: وانا تاليا على احمد الحلواني.

جمال مقاطعا: يالا يا تاليا الفطار جاهز وكليتهم مستنين يعرفوكى ويشفوكى
تاليا ببتسامه: بجد وانا كمان هموت واشفهم
نزلوا ثلاثتهم وكان جمال يضع يده اليمنى على كتف امراته واليد اليسرى على كتف تاليا وبعد قليل دخلت تاليا غرفه الجلوس وكان جميع من هناك رجال ولا يوجد اثر للنساء بينهم اقسمت تاليا انها بجانبهم لاشئ يذكر وكان الجميع ينظرون الى تاليا قاطع هذه الاجواء.

سالم وهو يكون لخالد ابن العم: يا هلا يا هلا نركم غطى على الكهربا
ياسين: متوسع كده خلينى اشوف جتك الاقرف وانتا هايف
تاليا بتفاجأ: ايه ده ده بيتكلم عادى زيى
جمال بغضب: سالم انتا وياسين اتلم وروحوا اقعد مكانكوا
( اكيد انتو مستغربين ازاى جمال وسالم وخالد وياسين بيتكلموا عربى او بالاصح بلدى والباقى بيتكلم صعيدى
جمال من كثره السفر لبناء الشركه تعلم ولكنه يتكلم هكذا من اجل تاليا لكى تفهمه.

ياسين هو وسالم توأم غير متماثل وهم اصغر افراد عائله الحلوانى وهم اولاد جمال وتعلموها بسبب الداسه في الخارج فهم يملكون من العمر 19 عام
خالد فلانه يعمل مع جمال بالشركه )
سالم: ابوى اهدى كده وسبنا نشوف رزقنا
ياسين: ههه رزقنا يا شيخ روح أجرى شفلك حد يتف في وشك علشان انا ريقى نشف من كتر التف
سالم بغضب: ابوى شوف ابنك علشان مخلهوش انهرده نايم متشعلق
ياسين باستهزاء: ههه معلش بامارت امبارح...

سالم بضحك: ايوه بامارت امبارح خلتنى اخسر البلي استيشن قصد نيمتك على الارض وخليتك تعمل 50
مره تمرين ضخط
( لاتستغربوا ذلك فسالم جسميا افضل كثيرا من ياسين وذلك لاسباب صحيه سوف نعرفها بعدين)
ياسين: ههههه دمك خفيف اوى لدرجه انو بيطير من كتر خفو و، لم يكمل حتى وجدوا جمال يصرخ بوجههم
جمال بغضب: انتا جاى انتا وهوه تنشروا غسلكم الوسخ هنا وكمان مش مراعين ان معا، لم يكمل حتى وجد تاليا تمسك بطنها من كثره الضحك.

تاليا بضحك: هههههههههه هههههههههه يا خرابى على الضحك اااااه بطنى يا عمو
ياسين ببتسامه: ياخرابى على عمو دى سمعتها يا سالم
سالم باستهزاء: اه سمعت يا خويا
خالد: وربنا انتو عيال رخمه وسع يالا انتا وهوه هاى اسمى خالد
سالم بضحك: هههههههه الحق يا عمى بيقول هاى احى عليكى يا اللى تموتى عازبه.

جمال بغضب: باااااااااااااااااااااااااس خلاص كل واحد يقعد مكانوا واللى هيتكلم من غير اذنى هيتعاقب جلس خالد وسالم وياسين وهم يتفوهون ببعض الكلمات الغير مفهومه.

جمال ببتسامه: تاليا ده، وبدا بتعريف كل واحد موجود في الغرفه ولكنها لم تستطع ان تركز فكانت كلما نظرت إلى ياسين اوسالم فعلو حركات مضحكه ولكنها كانت تحاول ان تكتم ضحكها لكيلا يتم توبيخ سالم او ياسين، وبعد مده كانت تاليا تجلس وسط العائله ويسامرون الحديث وكان جدها وجدتها يضحكون من اعماق قلوبهم فحقا ما أجمل أن تكونى في وسط عائله تحبك.

وبعد فتره طويله جلس جمال وكبار العائله يتشاورون في موضوع الزواج ولذلك امر جمال ابنائه باخذ تاليا وتعرفها بالقصر
تاليا بتفاجأ: وااااااااو دى اوضتكم
سالم بثقه: لاء دى اوضه اللعب بتعتى انا وياسين
ياسين ببتسامه: حلوه عجبتك
تاليا ببتسامه طفوليه: عجبتنى بس دى تحفه ده انا محلمش بؤضه زيها
ياسين بمرح: ايه رايك نلعب بلاى استشن ولو كسبنا انا وانتى نحكم عليه بحاجه بس بالله عليكى سيبى ليا الحكم.

تاليا بمرح طفولى: ok l ts go
سالم بثقه: ماشى هنشوف مين اللى هيضحك في الاخر
وبع فتره ليست بطويله
تاليا: لاااااااااااااااااااااا
ياسين: خلاص بقى يا تاليا انا عايز احكم عليه
سالم بغضب: انا ماشى
امسكته تاليا من زراعه
تاليا ببتسامه: ابدا بعينك لازم يتحكم عليك الاول
سالم بغضب: لاء انتو غشاشين وغشتونى
تاليا ببتسامه وهي تضع يدها على كتف ياسين: متقولى كده عقاب
ياسين بخبث: اقووووول يا سلومه.

سالم بغضب: ياسين ايك تعملها هموتك
ياسين بمرح: مهو انتا خلتنى اعملها قدام زميلنا
سالم بغضب: اديك قولت قدام زميلنا مش حد تانى اعقل
ياسين بمرح: حكمت المحكمه حضوريا على المتهم سالم بالرقص الشرقى
تاليا بتفاجأ: اييييييه بجد هيرقص
سالم: ياسين متهزرش
ياسين بمرح؛ وحيات عيونك العسلى دى هيكون ده الحكم
وبعد فتره بدا سالم بالرقص
تاليا بضحك: يا لهوى عليكى يا سلومه وانتى موزه كده تسدقى عيزالك بوسه.

سالم بغضب: وربى وما اعبد لاريك يا ياسين النجوم في عز الضهر
ومضت فتره كبيره عليهم وهم يلعبون ويعطون الاحكام على بعضهم البعض.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة