قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية عاشقان يجمعهم القدر للكاتبة آية محمد رفعت الفصل السادس عشر

رواية عاشقان يجمعهم القدر للكاتبة آية محمد رفعت الفصل السادس عشر

رواية عاشقان يجمعهم القدر للكاتبة آية محمد رفعت الفصل السادس عشر

ادهم خلاص اوك
سبلا هروح البس
نور هو انا هروح بجد
ادهم ايوا يانور انا اشترتلك كام حاجه يعني على قد ماعرفت كدا
نور لا شكرا انا هلبس الا عندي
ادهم نور بلاش عند ياهغير رايي واقولك مفيش خروج خالص
نور لا خلاص هلبس حاضر وجذبت نور احد الالطقم من الفراش ثم ركضت إلى المرحاض حتى تبدل ثيابها
ضحك ادهم على هذه الطفله البريئه
ادهم متجوز طفله انا
نور لا لو سمحت احترم نفسك انا مش طفله انا واحده عاقله جدا.

ادهم والله في حد عاقل يجري كدا
نور بصراحه لا
ادهم شوفتي
نور اصل مشتاقه اشوف ملك ملك حياتي هي كل حاجه انا بعتبرها بنتي مش اختي
ثم اكملت بدموع انا لسه فاكره لما قالتلي اني السبب في موت بابا وانها مش هتسامحني اتوجعت اووي انها ممكن تصدق اني اعمل كدا
بس انت السبب عمري ما هنسا اني اترجيتك اشوفه وانت رفضت
ادهم نور انا
نور مفيش داعي للكلام عن اذنك
وتوجهت نور إلى المرحاض مره اخري حتى تبدل ثيابها.

اما ادهم فعلم انه سيعاني حتى يكسب قلب نور قلبه
في غرفه سيلا
كانت تبكي على معامله حسام لها وهي تحبه بشده ولكن عزمت قرارها على ان تعرف لما يعاملها كهذا
وانه اذا كان يوجد حبا اخرا بحياته يخبرها حتى تمحي حبه من قلبها العاشق
نزل ادهم إلى الاسفل في انتظار نور وهو في كامل اناقته بطالته الساحره
فكان يرتدي بنطلون جملي على تيشرت ابيض ضيق بيرز عضلات جسده
ويضع برفانه الساحر
سيلا انا جاهزه ياادم
ادهم طب اوك شوفي نور.

سيلا اهي نزلت
التفت ادهم إلى ما تشير اليه سيلا ولكن تخشب مكانه
فكانت نور نور ترتدي فستان زهري منقوش بالزهور البيضاء وحجاب بسيط من اللون الابيض فكانت في غايه الجمال
ظل ادهم ينظر لها كثيرا لم يعرف كم من الوقت وهو يتامل جمالها
فكان معجب بجمالها الرقيق الطبيعي رغم ان وجهها لا يحتوي على اي من مستحضرات التجميل الا انها كانت ملكه.

وصلت سياره ادهم إلى الشارع الذي تسكن فيه نور
ادهم يالا انزلوا وانا عندي مشوار مهم هخلصه وهجي على طول
سيلا اوك يالا يانور
وبالفعل اخذت سيلا نور وتوجهت إلى المنزل ولكن نظرات الناس لها جعلت نور تشعر بانها فعلت شيئا ذميما
لاحظ ادهم ذلك فامر الساق بالوقوف
ادهم وهو يفتح باب السياره
ادهم نور
فنظرت له
توجه ادهم اليها ومسك يداها
ادهم انا غيرت رايي هجي معاكم
سيلا متاكد ياادم
ادهم ايوه.

ادهم وهو ينظر للجميع كي يصل لهم ما يريد
ادهم نور انتي نسيتي دي
نور بتوتر اي دي
ادهم دبلتك نسيتها
والبس ادهم نور الخاتم الذي يثبت للجميع انها ملك له
ضحكت سيلا على ذكاء اخاها المعهود فهو لا ينسي ادق التفاصيل فهو علم بان عوده نور لن يتركه الناس دون حديث
اخذ ادهم يد نور وصار معها إلى المنزل
تحت نظرات وهمسات الناس التي تصل إلى اذنهم
احد النساء مش دي نور بنت عم محمد الله يرحمه
احد النساء ايوه هي.

سيده اخري ومين الا معها ده
سيده اخري دا ادم سليم صاحب اكبر شركات ومصانع الصلب مشهور اووي بشوفه في التلفيزيون
احد النساء اتجورت واحد غني اووي كدا يابختك ياختي وقعته ازاي دي.

احد الفتايات يارب انا عايزه لو نص حظ نور واتجوزت واحد بالجمال ده دا ولا نجوم السيما
تبسم ادهم ولكن ليس لكلام الفتايات ولكن لنور الذي يشع وجهها غضبا وغيره
وصل ادهم إلى المنزل ودق الباب
ففتح حسام
حسام نور
احتضن حسام اخته
نور حوس عامل ايه واحشتني
حسام ههه يابكاشه انا كنت عندك امبارح
ادهم هنفضل بره كتير
حسام لا طبعا اتفضلوا
ودلف الجميع إلى الداخل
حسام البيت ناور يا نوري
نور الله واحشتني الكلمه دي اووي ياحسام.

حسام قلب حسام ههههه وحشني منكفتك فيا
نور اه ياخويا مانا كنت باخد كل اقفا
حسام ههههه لا معتش في ضرب خلاص
نور باستغراب بجد
حسام ههه بس النهارده بس من فرحتي ممكن اقلب قرد علشانك
نور حبيبي ربنا يخليك ليا يارب
ملك نونووووووو
نور بدموع لوكه واحشتيني جدا
اسرعت ملك إلى حضن اختها
ملك وانتي ياقلبي واحشتيني جد
ما تعرفيش البيت كان عامل ازاي من غيرك كان ضلمه علشان نوره راح معاكي يا نور.

نور ايه يا جماعه هو انا اسبكم شويه اجي القيكم بتقولوا اشعار
ملك كده انا غلطانه
نور لا
ملك امشي يابت
ثم وجهت حديثها إلى سيلا
ملك: سيلا واحشتيني
سيلا: وانت اكتر يا يوكا
ملك: يوكا تصدقي حلو احلي من لوكه
ثم وقفت ملك
ملك: انا عايزه اقولكم حاجه مهمه
نور: خير
حسام: ايه إلى حصل
سيلا: ايه هي
ملك: انا قررت ان يبقي دلعي يوكا
ضربها حسام على رأسها
حسام: وانا إلى كنت فاكرك هتقولي حاجه مهمه
نور: تافه
اما سيلا فاكتفت بالضحك.

نظر لهم ادهم بحزن على حال اسرته التي حرمت من السعاده حتى هو حرم منها وحزن على حرمانه لنور من حب هذه الاسره
ملك بس اي ده
سيلا هههه اي
ملك مين المز ده
كان ادهم في عالم اخر
سيلا دا ادم اخويا وجوز اختك نور
ملك دا جوزك دا مز اووي يخربيت الجمال ياجدعان هههه يابت المحظوظه يانور وكمان عيون رماديه
حسام ملك
ملك بهزر الله انت واقفلي كدا على الواحده
ادهم لا خدي راحتك يا ملوكه انتي ذي سيلا
ملك متشنكره متسنكره.

ضحك ادهم ضحكه جاذبه انتي مصيبه
حسام شوفتي مش رايي لوحدي انا هدخل اجيب حاجه تشربوها
وغادر حسام الغرفه
ادهم انا هخرج ذي ماقولتلكم وساعتين واجي اخدكم
سيلا اوك يا ادم
وخرج ادهم من المنزل.

كانت هذه الفرصه لسيلا كي تتحدث مع حسام على انفراد
فأستأذنت كي تذهب للمرحاض
ملك احكيلي كل حاجه بالتفاصيل الممله
نور يخربينك جعزتني
ملك احكي
نور احكي ايه
ملك وقعتي الواد المز ده اذي.

عند حسام وسيلا
دلفت سيلا إلى المطبخ كي تتحدث إلى حسام
سيلا: حسام
حسام سيلا ثم اكمل: نعم يا انسه سيلا عايزه حاجه
سيلا حسام انا عملت فيك حاجه ليه بتعملني كدا
حسام لا معملتيش حاجه
سيلا طب بوصلي
حسام وهو يضع عيناه إلى الارض لا
سيلا يااه مكتتش اعرف انك مش طايقني لدرجه انك بتحط وشك في الارض عشان مش تشوفني انا اسفه اني بتقل نفسي عليك عن اذنك
حسام لا ياسيلا مش حكايه اني مش طايقك بالعكس
سيلا انت بتحبني.

حسام انا هطلب ايدك من ادم انشالله
سيلا وهي تمسك يده بجد ياحسام بتحبني
حسام وهو يسحب يده بجد بس مش هقدر اقولهالك الا بعد كتب الكتاب انشالله
سيلا طب انت ليه مش بتبصلي
حسام لان ربنا امرنا بغض البصر يا سيلا وانا بغض بصري مش عايز اخد ذنب والا انتي كمان تاخد ذنب ياسيلا
سيلا: طب ما انت بتبص لشهد عادي وكمان بتهزر معاها
حسام: اولا شهد محتشمه
ثانيا شهد تبقي اختي في الرضاعه فهي المحرمه عليا.

سيلا: يعني ايه محرمه وازي يعني محتشمه
حسام محرمه يعني ميجوزش الزواج منها ومحتشمه علشان محجبه وبتلبس لبس واسع هو صحيح بردو لازم تغض البصر بس على الاقل في الكلام العام ينفع ابصلها ومخدش ذنب
سيلا: هو الحجاب ده ربنا امر بيه او الرسول قالنا نلبسه
حسام: طبعا
ثم اكمل حديثه
قال رسول الله صلي الله عليه وسلم
يا اسماء ان المرأه اذا بلغت المحيض لا يصلح ان يري منها إلى هذا وهذا
سيلا: وايه هي بقا هذا وهذا.

حسام: ياه يا سيلا انت شكلك متعرفيش حاجه عن الدين
سيلا وهي تبكي علشان مكنش فيه حد يعلمني ماما كان كل همها الفلوس والموضه وبس واخويا إلى مفروض من لحمي ودمي كان عايز يقتلني لولا ادم هو إلى حماني منهم
حسام خلاص يا سيلا متعيطيش انا هعلمك كل حاجه بس لما تبقي في بيتي انشاء الله
سيلا بجد ياحسام
حسام: ايوا بس لازم تعرفي اني مش هعرف اعيشك في نفس المستوي الا كنتي عايشه فيه انا على اد حالي.

سيلا: وانا مش يهمني الفلوس انت عندي بالدنيا كلها
ابتسم حسام وهو ما زال يركز نظره على الارض
حسام اما بقا عن مقصد سيدنا محمد عليه افضل الصلاه والسلام
بهذا وهذا
فهو يقصد الوجه واليد اي بمعني الشعر والجسم مفروض كلهم يتغطوا وميبنش المفاتن بتاعت الجسد فهمتي ياسيلا
سيلا: شكرا يا حسام بجد وانا انشاء الله هلبس الحجاب في اقرب وقت وهتغير اولا علشان ربنا وثانيا علشانك
حسام بابتسامه جاذبه.

هشوف بنفسي يالا روحي اقعدي معاهم علشان احنا كدا بقالنا كتير واقفين مع بعض وما يصحش ودي تعتبر خلوه
سيلا يعني ايه
حسام ههههه اما نتجوز هقولك كل حاجه ههه
سيلا بغضب طفولي طب نتكلم شويه
حسام: احنا قولنا ايه
سيلا: خلاص حاضر
وتركته سيلا وذهبت وهي في غايه السعاده.

حل المساء وعاد ادهم كي يصطحب نور وسيلا إلى القصر بعد ان تم الانتهاء من عمله.

حسام اتفضل ياادم
ادهم هم فين
حسام جوه ادخل
فدخل ادهم وجلس
حسام ادم انا بشكرك على انقاذك لنور من الحيوان ده
ادهم نور مراتي ياحسام انا الا بعتذر على طريقتي البايخه في حمايتها
قطع حديثهم
دق الباب
حسام دي اكيد شهد
فتح لها حسام
فدلفت شهد
شهد بصوت مرتفع: السلام عليكم يا اهل الدار
ضربها حسام
حسام حرام عليكي طبلت ودني فرقعت
شهد: احسن
وقع نظرها على ادهم الجالس
شهد بخوف: السلام عليكم
ادهم بأبتسامه بسيطه: وعليكم السلام.

شهد وهي تشقط حسام من قميصه ههه
شهد واد ياحسام الرجل ده بيعمل ايه هنا
حسام بصوت منخفض مثلها اساليه
شهد ليه اتجننت انا عشان اغلط غلطه اختك
شهد هي ملك فين
حسام مع نور جوه
شهد بفرحه هي نور هنا
حسام ايوا
فركضت شهد إلى الغرفه التي يجلس بها الفتيات
شهد: نوووووووور
نور: الله يخربيتك قطعتي الخلف
سيلا: لا ما تخفيش يا نور انت حامل
شهد: ايه ده انت حامل
نور: اه
شهد: اكيد هتسميها شهد
ملك طب لو طلع ولد
شهد: شهد بردوهعععععع.

ملك في حد يضحك كده
شهد: اه انا
ثم ذهبت واحتضنت نور
شهد: واحشتيني اوي يا نونو
نور: وانت كمان يا قلبي
ملك: وانا كمان عايزه حضن
حضن الثلاثه بعضهم ودموعهم تتساقط خوفا من ان يتفرقوا مجددا
سيلا وانا هنا على فكره
ملك تعالي ياختي
شهد هي جيت عليكي
دق ادهم واستاذن للدخول
ادهم: يلا يا نور
نور: لا انا مش عايزه اروح معاك انا عايزه اقعد هنا مع ملك
ادهم مينفعش.

نور: لا مش هاجي واحتضنت ملك بشده ادهم: حسام اتكلم انت مش عايز افقد اعصابي عليكي
حسام يا نور ما ينفعش تفضلي هنا خطر عليكي
نور: انا مش هسيب ملك
ادهم: خلاص هاتي ملك تقعد معانا الفتره دي في القصر
حسام: لا مينفعش
نور: انا مش همشي من هنا
وبعد محاولات كثيره من ادهم نجح بأقناع حسام بأن يأخذ ملك إلى القصر.

في القصر
وصل ادهم إلى القصر ومعه نور وسيلا وملك المدهوشه بجمال هذا القصر التي لم تري له مثيل
صعدت نور وملك إلى غرفه سيلا.

اما ادهم فصعد إلى غرفته.

في غرفه ادهم
ادم: ادهومه حبيبي
ادهم: انت ايه إلى خرجك من اوضتك
ادم: اعمل ايه يا ادهومه اصل نونو واحشتني
ادهم: نونو مين
ادم: اخس عليك يا دومي انت نسيت نونو مرات ادم سليم نور يا دومي
ادهم: نفسك في حاجه ياحبيبي
ادم: لا ليه
ادهم: اصل سمعت انهم بيسألوا السؤال ده قبل ما يموتوا حد
ابتلع ادم ريقه
انا بهزر معاك مش قابل هزاري قولي مش تقتلني حرام كده يبقا في شويه صبر
ادهم هيبقا فيه وانا بدفنك هدفن بشويش.

ادم اخس عليك تموت ادم سليم ماعاش ولا كان للا يقدر عليه
ادهم ههه انت هتقولي
فقاطع كلامهم صوت دق على الباب
ادهم: مين
هدي: انا يا حبيبي
ادم نهار اسوح اروح فين تحت السرير ايوه
ادهم سرير اي ياغبي
ادم تصدق ممكن اتقفش طب في الدولاب
ادهم هتدخل اذي حسابك معيا بعدين
ادم مش وقته ياعم خبني بسرعه
ادهم: حاضر يا تيتا ثواني
ادهم: ادم استخبي بسرعه
استخبي ادم في غرفه الملابس
ففتح ادهم الباب
الجده: عامل ايه يا حبيبي.

ادهم: الحمدالله
هدي: مالك يا ادم
ادهم: مالي ازاي
الجده: ايه إلى غيرك كده يا ادم وليه مش عايز تحكيلي ايه إلى حصل مع ادهم
ادهم: لو سمحتي انا مش عايزه اتكلم في الموضوع ده
الجده: لحد امتي انا تعبانه يا ادم وممكن اموت في اي لحظه
ارجوك يابني انا قلبي بيتقطع على ادهم إلى مش عارفه هو حصله ايه انت مش عارف احساسي ايه انا بموت طب قولي بس هو قبره فين حتى نفسي اقعد ادمي واشكيله.

كانت مع كل كلمه تقولها الجده كانت تطعن قلب ادهم فكم يود ان يقول لها انه هنا حي يرزق ولكن لم يقدر وفي نفس الوقت يتقطع قلب ادم حزنا على اخيه ولكنه حزم على وضع نهايه لظلم اخاه كفا سنوات قضاها بدون هويته فكم تعذب وهو يرا معانتها وتحمل الكثير والكثير لاجل حمايته
فكم سيظل صامتا
ادم هدهد.

التفتت هدي إلى مصدر الصوت
جحظت عينها بشده حتى كادت ان تدخل في حاله صدمه مما ترى.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة