رواية عاشقان يجمعهم القدر للكاتبة آية محمد رفعت الفصل الثلاثون والأخير
في غرفه ادم
ملك: ادم
ادم: نعم ياقلبي
ملك: متشوقه اووي اشوف بنوتنا
ادم بابتسامه: ان شاء الله ياقلبي اكيد هتطلع حلوه ليكي بس ربنا يستر من الباقي
ملك بزعل: باقي ايه دا
ادم: جنانك ياروحي انا مش قادر لجنانك هقدر ليكم انتو للاتنين
ملك: يعني انا مجنونه
ادم: هكدب اكيد مجنونه
ملك: كدا طب تعال
وركضت ملك ببطنها المنتفخه خلف ادم بالسكين
ادم: يابنت المجانين اعقلي ياملك
ملك: مش انا مجنونه استحمل بقا.
وكالعاده استيقظ ادهم ونور على صراخ المجانين من وجهه نظر ادهم
فهبطوا إلى الاسفل كالعاده
ادم: ابعدي السكينه دي يابت
ملك: لا ياحبيبي هتموت يعني هتموت
فوجدت ملك نور وادهم امامها
نور: بطلي جنان ياملك انتي اتجننتي عايزه تموتي جوزك
ادم: وابو بنتك
نور: بقول اهو اخرس انت
ادم: ماشي
نور: وابو بنوتك حبيبتك
ملك: ماهو الا بيعصبني الله
ادهم وهو يجلي ويضع قدما فوق الاخري: اه وعشان عصبك تقتليه صح
ادم: الله عليك ياصقر.
ادهم: اخرس انت
ادم: خرست
ملك: انتو هتعملوا عصابه عليا واخذت تفعل ما تفعله يوميا وتبكي
ادهم: كفيا ياملك ذهقنا والله بدلي بقا من روتينك اليومي ده
ملك بصدمه: سمعت اخوك بيقول ايه
ادم: سمعت ومش هتكلم معاه حق
ملك: كدا ماشي طلقتي ياادم بالذوق
نور: ما خلاص بقا ياملك الله بدل ما يتجوز عليكي بجد
ملك بصدمه: ايه
نور بذكاء: هو انتي مفكره انه هيطلقك وهيقعد كدا دا ما هيصدق
راكضت ملك إلى ادم واحتضنته وقالت وسط دهشه الجميع.
ملك: حبيبي يادومي بهزر معاك
ادم: قلبي ياملوكتي كدا عايزه تموتني
ملك: انا اقدر ياعمري انت الا نرفزتني
ملك: خلاص ياادهم اطلع اوضتك احنا اتصالحنا
ادهم بغضب شديد: تعالي ياقلبي نطلع مش عايز ارتكب جنايتين
واخد ادهم نور قلبه وصعد إلى غرفته وتوجه ادم إلى غرفته مع ملكته
بعد مرور 6 سنوات
في قصر ادهم حيث يجتمع الجميع
عمر: يابني اوعي دا وشي يابابا ارحم امي ياسرين الله
سرين: بتزعق للود كدليه ياعمر الله.
عمر: دا ولد ده اعوز بالله من غضب الله
ادهم الصغير: مامي بابي زعلان اني طالع شكله
عمر: بس يالا بلا طالع شكلي انا حد ذييا
راكل ادهم عنر في بطنه وركض فصرخ عمر صرخه مدويه
عمر: اااااااه
حازم: ههههههه تستهل والله ههههه
ادم: الواد ده اول مره يعمل حاجه صح
لورا: بابي
ادم: قلب بابي
لورا: خديجه مش راضيه تلعب معيا انا ونور
ادم وهو يوجه حديثه إلى خديجه: ليه بس ياخوخه مش عايزه تلعبي معهم ليه.
خديجه بخجل: انا مش بحب العب ياخالو انا عايزه اقرء قرأن
شهد: ماشاء الله
نور: روحي ياخديجه اقرئي ياحبيبتي
نور الصغيره: سبيها تلعب معنا الله
حازم: خلاص بقا يانوري الله سببي خديجه برحتها
ادم: العبي معهم شويه ياخديجه عشان مش يزعلوا منك
ادهم: اعملي الا تحبيه ياقلبي وانت ياادم سبها على راحتها
لورا وهي تشير لادهم ليهبط لمستواها
وبالفعل ركع ادهم لها على قدمه
ادهم: نعم ياحبيبتي
لورا: العب معنا
ادهم: ههه اشمعنا انا.
لورا: انت احلي واحد فيهم
ابتسم ادهم ابتسامته الجذابه وقال: وبابي ماهو شكلي
لورا: لا انت احلي مامي بتقولي بابي غبي وهو بيقولها مجنونه والكل بيحبك لانك حلو وعيونك رمادي
نظر حسام لها بتعجب وقال انتو كام سنه بالظبط
عمر: وهو ينزع ابنه الراكض على راسه: بس ياحبيبي انا اشك ياحسام العيال دي اكبر من كدا بكتير بس يابني
سيلا: هههههه والله حرام دول كيوت خالص
شهد: جدا تعالي يانوري ياقمورتي.
نور الصغيره توجهت إلى سرين وقالت: طنط ابعدي ابنك عني بيعكسني
حازم: مين دا دانا اقتله واقتل ابوه
عمر: ابوه مين بس يابابا وكان يتحدث لادهم الراكض على راسه
ابوه عمل ايه بس بس بقا يابني
نور: ادهم انا مش لقيه سبف ولا يوسف
حسام: سيف بيلعب بره يا نور
نور: ويوسف
ملك: اقعد مع خديجه بيحفظها القران
ادهم بنظره ذات مغذا: اكيد يعني مع خديجه مش لازم تسالي
ركض سيف إلى حضن عمه ادم فهو نسخه منه وقال.
سيف: مش انت بتحبني ياانكل ادم
ادم: طبعا ياحبيبي
سبف: خلاص جوزني لورا اصل بفكر اختفها ومعيش فلوس اصرف عليها
ادم بفزع: تختف مين يالا دانا اقتلك
ادهم: قبل ما ايدك تتمد عليه اكون طيرت رقبتك ياذفت تعال ياسيف ياحبيبي انا هجوزهالك
لورا وهي تركض لاحضان الصقر انا بحبك اووي ياانكل عشان هتجوزني سيف
انفجر الجميع ضاحكا وما ذاد ضحكهم يوسف الشبيه الاخر لادهم الصقر
يوسف: متزعقش لاخويا كدا ياانكل ادم.
ادم بضحك: دانا بفكر اقتله
يوسف: يبقا تتحداني الاول قبل ما توصلي وانا الا هعمل فرحه وهجوزه بنتك وانت هتحضر ودا وعدي ليكي
صدم الجميع من هذا الطفل الذي لا يتعدي ال6 سنوات فهو نسخه لادهم سليم
سيف: اظن كدا موافق صح
ادهم الصغير: وانا يابابا عايز اتجوز نور
نور الصغيره: وانا مش بحبك بالعاقيه يعني
نور الكبيره: هههه وافقي اصل تشوفي الا عمرك ما شوفتيه ذيي
ادهم: نور الله.
ضحك الجميع بسعاده دامت مع جمعهم لمدي السنوات علاقه قويه ابت ان تنتهي مع اختلاف الظروف ظلت قويه وصامده امام الصعوبات.