قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية عاشقان يجمعهم القدر للكاتبة آية محمد رفعت الفصل الثامن والعشرون

رواية عاشقان يجمعهم القدر للكاتبة آية محمد رفعت الفصل الثامن والعشرون

رواية عاشقان يجمعهم القدر للكاتبة آية محمد رفعت الفصل الثامن والعشرون

في الصباح
استيقظت ملك فلم تجد ادم في الغرفه فتوجهت إلى المرحاض واغتسلت وتوجهت للاسفل فوجدته يعد لها الافطار
ملك باستغراب: ادم انت يتعمل ايه
ادم بابتسامته الجذابه: بحضر لاميرتي احلي فطار
ملك بابتسامه: كدا كتير اووي عليا
ادم وهو يقترب منها: مفيش حاجه كتير عليكي ياقلبي اسمعي انتي بس الكلام وانا ادلعك بس بلاش اروح لنور والكلام الفاضي ده
ابتسمت ملك وقالت: حاضر
ادم: بحبك وانت مطيع طب ماتجبي حاجه بقا.

ملك باستغراب: حاجه ايه دي
ادم: حساب الاكل الجميل ده
ملك: ههه معيش فلوس
ادم بجديه: معكيش فلوس اذي والخزنه الا فوق دي بتاعت مين
ملك: في ايه ياادم بهزر الله
ادم: ياملك انا بقيت جوزك واملاكي هي املاكك فارجوكي متعصبنيش بالطريقه دي حتى ولو هزار
ملك بابتسامه: ماشي
فاكمل ادم ممزحا وقال: يالا هاتي الحساب
ملك: حساب ايه بقا ده
ادم وهو يقترب منها: انا هخد انا الحساب
ملك: قليل الادب والله.

ادم: ههههه عارف والله متحلفيش مصدقك
ملك: ههههه طب ممكن افطر
ادم: اكيد
وجلسوا معا يتناولوا الافطار بجو من الحب والرومانسيه
عند عمر وسرين
استيقظ عمر فوجدا سرين تجلس وتتناول الافطار
عمر: صباح الخير
سرين وهي تأكل: صباح النور
عمر: بتعملي ايه بتفطري من غيري
سرين: لا والله ابدا دانا بأكل تصيبره سندوتشات بس لحد ما تصحي ونفطر كلنا
عمر بدهشه وفزع: كل السندوتشات دي وتصبيره.

سرين: ايوا قليلين صح انا بقول كدا بس يالا عشان الرجيم
عمر: وكمان في رجيم طب اقوم انا اخد شور اصل اموتك واخلص
وبالفعل توجه عمر إلى المرحاض وظلت سرين تأكل التصبيره من وجهه نظرها حتى دق الباب
سرين: ادخل
تعالي ياطنط
والده عمر: عمر فين
سرين: في الحمام
والده عمر: بتعملي ايه الفطار جاهز تحت انا كنت جايه اناديلكم
سرين: بجد طب يالا وعمر يجي ورانا.

والده عمر: لا خاليكي وتعالي مع جوزك واتهدي شويه مش ادام الواد كده يتخض انتو لسه في الاول
سرين: حاضر هحاول
وتركتها سناء وتوجهت إلى الاسفل
خرج عمر من المرحاض وقال: هي ماما كانت هنا
سرين: اه كانت جايه تنادي لنا عشان نفطر معهم تحت
عمر: اوك
وارتدي عمر ملابسه وتوجهوا إلى الاسفل ليتناولوا الطعام في جو العائله.

في فيلا حازم
افاق حازم من نوميه فوجد شهد تجلس بجانبه وتبكي
ففزع وقال: مالك ياحبيبتي انتي تعبانه
شهد: لا
حازم: طب مالك بس بتعيطي ليه
شهد: عشان انت مش بتحبني
حازم وهو يزفر بملل: انتي مش هتسيبك من ام الاسطوانه دي
شهد بزعل: وكمان بتزعلي مش بقولك مش بتحبني واخذت تبكي بدموع
حازم وهو يجذب شعره بعصبيه شديده: استغفر الله العظيم ياشهد ياحبيبتي والله بعشقك اعمل ايه تاني بس عشان تصدقي
شهد: هاتلي مانجه وانا اصدقك.

حازم بذهول: يعني انتي عامله كل ده عشان المانجه
شهد: مانا طلبتها منك وانت مجبتهاش
حازم: امال ايه الا انا جبتهالك تحت دي فراوله
شهد: دي صفره انا عايزها خضره
حازم: هتفرق اللون يعني
شهد بدموع: اكيد
حازم وهو يركض إلى الخزانه ويرتدي ثيابه: خلاص رايح اهو متعيطش بقا الله
وركض حازم إلى المكان المنشود حتى يأتي لهذه المجنونه ماطلبت.

في منزل حسام
استيقظت سيلا فوجدت حسام يصلي الضحي فقامت هي الاخري وتوضأت وادت صلاتها
فوجدته بجانبها
حسام وهو يقبل جبينها: ربنا يباركلي فيكي ياحبيبتي
سيلا بابتسامه: ويباركلي فيك ياابو خديجه
حسام: الله ايه الاسم ده
سيلا: اتعلمت منك ان الاسماء لما نسبت يعني اسم بنتي لما تسالني ليه سمتيني كدا ارد بفخر واقولها على اسم ام المؤمنين خديخه رضي الله عنها.

ابتسيم حسام لها وقال: ان شاء الله دي هتبقا نور عيوني فرحه كبيره اووي ليا وانتي احلي حاجه حصلتلي ياسيلا
سيلا: ربنا يخليكي ليا ياقلبي
احتضنها حسام وقال ويخليكي ليه ياام خديجه
على يخت جميل بين السماء الزرقاء والبحر الازوق منظر من اجمل ما يكون
استيقظ ادهم وابدل ثيابه وتوجه إلى البحر وظل يسبح فيه حتى تستيقظ نوره
وبالفعل استيقظت نور فلم تجد ادهم فخرجت من الغرفه وظلت تجوب بعينها اليخت الجميل الذي يشبه الفيلا.

فوقع نظرها على اميرها وهو يسبح بمهاره وحرفيه فظلت تنظر باعجاب له
اقترب ادهم منها وقال: صباح الخير ياقلبي
نور: صباح النور.
ادهم: مش هتيجي تجربي الميه
نور بخوف: لا شكرا انا كدا تمام
ابتسم ادهم لها وقال: خايفه
نور: اكيد
ادهم: هاتي ايدك
نور: لا ياادهم
ادهم: اسمعي الكلام يانور هاتي ايدك
اعطت نور له يدها فجذبها ادهم برفق إلى احضانه فظلت تصرخ به
نور: طلعني ياادهم بقولك طلعني.

ادهم: هههه طب انتي جبانه وانا عايز اعلم اولادي الشجاعه
نور بصراخ: اما اولادك يجوا ابقا علمهم برحتك طلعني بقولك
ادهم: نور بص لي
فنظرت له نور فاسترسل قائلا: سبي نفسك للميه وواثقي فيه هترفعك
نور: وافرد غرقت
ادهم: وانا موجود اذي
وبالفعل وثقت به اولا وللمياه اخرا
احتلت الفرحه وجهها فالمياه ممتعه
ادهم: يالا نطلع
نور: لا
ادهم: ههههههههههههه الوقتي لا
نور: هههه بصراحه معاك حق
ادهم: الصقر ديما على حق
نور بغضب: متكبر.

ادهم: هههه عارف
وبعد مرور نصف ساعه
صعدوا على متن اليخت وابدلوا ثيابهم وتناولوا افطارهم بين الحب والسماء والماء
بعد مرور عده اشهر
في المشفي
ادم: ماتهدي يا ادهم الله
ادهم: ابعد عني ياادم الساعه دي
حسام: خلاص ياادهم انت وترتنا معاك
حازم: ماتخافش ياخويا كلها كام شهر وكلنا هنقعد نفس القعده الحلوه دي
عمر: ماتفكرنيش ابوس ايدك انا كنت حمل فرد لما هيبقوا اتنين.

حسام: لا حوله ولا قوة الا بالله العلي العظيم استهدي بالله ياعمر
ادم: افتكرنا بدعوه ياشيخنا اختك مطلعه عيني انا كمان
حسام بصوت منخفض: الحال من بعضه ياخويا
ادم: ايه
حسام: لا مفيش بدعيلك
عمر: الحق انت وهو
فنظر الجميع لما يشير له عمر وركضوا جميعا فادهم يجذب الطبيب من قميصه
ادهم: نور بتصرخ ليه بتعملوا ايه فيها
حازم: سيبه ياادهم
حسام: ياادهم الستات كلهم بيتوجعوا كدا هيكون بيعملوا ايه بس
عمر: استهدا بالله ياصقر.

ادم بفرحه: اول مره احس اني عاقل اووي كدا اخويا اتجنن ياجدعان يخربيت الجواز وسنينه
ادهم: بتقول ايه يا ذفت
ادم: بس ياعمر
صوت جميل اوقفهم عن الحديث صوت بكاء طفل صغير يعلن عن قدومه لهذه الحياه وماهي الا بضعه دقائق وسمعوا صوتا اخر
رفرف قلب ادهم لهم فهو يسمع اصواتهم بأذنه
خرجت الممرضه وهي تحمل اليه اولاده فركض الجميع اليها الا ادهم ظل مكانه جعلته الفرحه كالصنم المستحيل يقبل الحركه
ادم: انا الا هشيل الاول.

عمر: وحياه ابوك دانا حابس مراتتكم عشان اشيلهم الاول
حسام: نهارك اسود حابسهم فين
عمر: في الاوضه الا هناك دي يعني مش حاسس من ساعتها
ادم: وانا اقول الجو هادئ ليه
حسام: انت مجنون يالا
حازم: والله اول مره احس انه عاقل جدع يالا
ذهب حسام لكي يفتح لهم الباب
وحمل ادم الطفلين وتوجه إلى ادهم القابع بهدوء
اقترب ادم منه واعطي له الاطفال وقال: ربنا يباركلك فيهم ياادهم يوسف وسيف صح.

ابتسم ادهم عندما راي صغاره وتعجب عندما لاحظ الشبه الغريب فسيف يشبه ادم كثيرا ويوسف يشبهه ولكن اقنع نفسه انهم يبدو كذلك لانهم صغار
حمل ادهم الصغار ودخل إلى نور
التي عندما وقعت عيناها عليها بكت من الفرحه
نور بدموع: الحمد لله
ادهم: ليه بس الدموع دي ياحبيبتي
نور بفرحه: مش مصدقه ياادهم حلوين اووي ما شاء الله ربنا يحفظهم لينا
ادهم: يارب ياقلبي
عمر: ايه يابا عايز اشوف انا كمان.

ابتسمت نور واعطت الصغيرين لعمر الذي بكي من الفرحه
دخلت العصابه إلى الغرفه
ملك بغضب: انتو اذي تعملوا فينا كدا
ادم: اهدي ياملك عشان الا في بطنك
سيلا: اقعد ياخويا على جنب ما كلنا لينا بطن
شهد بصراخ: مين الحيوان الا عامل فينا كدا
حازم: والله مانا عمر
سرين: هجوم
شهد: استني يابت اما اقلع الجزمه هيبقا شكله تحففه لما يضرب بها
عمر وهو يرجع للخلف: الا هتقرب مني هلم عليها الناس وبعدين عيب الصقر اقعد هيقول علينا ايه.

ادهم وهو يحمل منه يوسف وسيف: لا عادي خدوا راحتكم
ملك: بقا انت تحبسنا ذي الكلاب
كدا
عمر: اهدي يالمعي
سرين: دانت ليلتك سوده
شهد: تحبها باوصه ولا بترتر
عمر باستغراب: هي ايه دي
شهد: بطنك
حازم: هههههههه هو بيحب الاتنين
ادم: انتو لسه هتخيره اخلصوا
عمر: اتنين ايه وتخياروه ايه بس ياذفت منك له ماتتكلمي يانور الله
نور: هههههه خلاص يابنات
ملك: ابدا والله لايتربا انا كنت عايزه احضر الولاده من اولاها
ادم: هي سينما.

شهد: بس يابابا
عمر: الحق عليا خايف على مصالحتكم
سرين: اذي
عمر: الممرضات هنا عسل العسل فجوزكم هيبصوا هيلقوا كل واحده كرشها ادمها فهينحرفوا فقولت انقذ العمل
سيلا: نهار اسود انت بتعاكس ياحسام
حسام: اعكس مين الله يخربينك
ملك: طلقتي ياادم هي وصلت لكدا طلقني
ادم: طلاق ايه بس ماشي ياعمر اصبر عليا
شهد وهي مماسكه الفازا: بتعاكس ياحازم وانا هولد كمان شهرين اقول ايه للبت ابوكي ماشي على حل شعره.

حازم: اوعي تتهوري ياشهد مظلوم والله
سرين: ياحبيبي ياعمر انت كنت بتحميني من الذعل
عمر: شوفتي ياقلبي ظلمتني
ادهم: في ظرف 5دقايق ان لقيت حد فيكم هنا والله لخليه يسلم على دكاتره العمليات دا اذي لحقهم
عندما انتهي ادهم من حديثه لم يجد احدا في الغرفه سوي نور التي تضحك وتصرخ
نور: ههههخهههههه مش قادره بطني بتوجعني من الضحك اااااه ههههههههههه
استطعوا الشباب بعد تعب اقناع البنات بأن عمر كاذب
وتوجهوا للنيل منه.

ادم وهو يجذب عمر من قميصه بقا انا يالا بعاكس
حسام: والله حلال فيه الضرب
حازم: مانا بقول كدا من الصبح
عمر: كدا ماشي انا غلاطان اني مخالتكوش تلفوا حولين نفسكم ذي ادهم
حازم: اذي دا
عمر: خالي الحيوان ده يسيبني الاول
حسام: سيبه ياادم
فجلس عمر وقال: يعني لما تلقيهم كلهم بيولدوا هتعملوا ايه اغبيه مش هنلقي حد يقف معنا فانا قولت واحد واحد احسن ونصبر بعضنا
حازم: اعدمك مفهمت حاجه.

عمر: يعني ياغبي منك ليه انتو مش بتشوفوا في الافلام والراويات الواحد مراته بتروح تولد وياخد صاحبه معاه ومراته الحامل وتقوم هي بقا اول ما تشوف اوضه العمليات وتسمع صوت البطله بتصرخ تقوم ولده هي كمان لما كلكم بقا تتحطوا في المواقف ده كان ايه الا هيحصل
حازم: تصدق صح
ادم: اه والله داكانت تبقا كارثه
حسام: انا مروح احسن مجانين
حازم: الله يخليك
في المشفي
في غرفه نور.

كان ادهم يجلس بجانبها وهي تحمل يوسف وسيف بسعاده
ادهم: ربنا يحميهم لينا ياقلبي انا فرحان اووي مش متخيل اني خلاص بقيت اب
نور بفرحه: ولا انا ياادهم
فدق ادم الباب
ادم: عايز اشيل بقا الله
نور: طبعا دانت عمهم اتفضل
ادم بابتسامه قوليله وحمل هو الاطفال
ادم: ماشاء الله ربنا يباركلك فيهم ياادهم
ادهم وهو يحتضن اخيه ويباركلي فيك ياادم
ملك: وانا فين
نور: ههههه انتي حبيبتي انا.

كان الجميع سعداء بالاطفال وتمنوا اليوم الذي سيرون فيه قره اعينهم.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة