قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية عاشقان يجمعهم القدر للكاتبة آية محمد رفعت الفصل الثامن عشر

رواية عاشقان يجمعهم القدر للكاتبة آية محمد رفعت الفصل الثامن عشر

رواية عاشقان يجمعهم القدر للكاتبة آية محمد رفعت الفصل الثامن عشر

عاد ادهم من الخارج وتوجه إلى غرفه نور فوجدها تنام بعمق
ادهم نور
نور لا رد
ادهم يا نور اصحي
نور بنوم ملك سبيني انام شويه
اقترب منها ادهم وطبع قبله على جبينها فقامت نور مفزوعه
نور في حد يصحي حد كده
ادهم لا هو حد يقدر يصحيكي كده غيري
احمر وجه نور خجلا من قرب ادهم منها.

نور عايز ايه
ادهم في واحده تقول لجوزها عايز ايه
نور اه في انا
ادهم صوتك ما يعلاش يانور افضل لكي والا انتي الا هتتحملي العواقب
اكتفت نور بنظرات القاتله
ادهم شاطره
انا اشترتلك هدوم قومي البسي وانا هستناكي تحت
نور: ليه هنروح فين
ادهم مش لازم اقول
خمس دقايق وتكوني تحت يانور
وتركها ادهم وغادر من الغرفه
بعد خروج ادهم من الغرفه
قامت نور بتقليده
نور خمس دقايق وتكوني تحت يا نور مش عارفه فاكر نفسه ايه ده.

ليأتي صوت ادهم من الخارج
ادهم: تحبي اجي اوركي فاكر نفسي ايه وانا نفسي الصراحه اجي
فقامت نور مسرعه واغلقت الباب
نور لا متتعبش نفسك سابني دقيقتين واجهز.

لتتعالي صوت ضحكات ادهم من الخارج على هذه الحمقاء التي تنحج دائما في رسمه البسمه على وجه الصقر.

امسكت نور الحقائب وفتحتها لكي تتفحص الملابس فهي لا تنكر ان ذوق ادهم اعجبها كثيرا
ارتدت نور فستان من اللون السماوي الفاتح وحجاب من اللون الابيض ولم تضع سوي ملمع شفاه بسيط فكانت ملكه وفي غايه الجمال
نزلت نور من على الدرج
فوقف ادهم ينظر لها بحب كبير وبإنبهار لهذه الزوجه الرائعه
خجلت نور من نظرات ادهم
فقطعت الصمت
نور: مش يلا
ادهم: اه يلا
ولكن قبل ان يزيح نظره عنها لاحظ ملمع الشفاه التي تضعه.

ادهم: ايه إلى انت حطاه على وشك ده
نور: حطا ايه
اقترب ادهم منها ده
وكان يشاور على شفتيها
نور بإرتباك: ده ده ملمع ومش باين
ادهم: بس انا شفته
وانا مراتي متخرجش وهي حاطه مكياج
نور: بس دا م
قاطع كلامها قبله ادهم وبعد قليل
ابتعد عنها ونظر إلى شفتيها التي اصبحت بالون الاحمر من قبلته
ادهم: يووووه اديك دلوقتي بقيتي احلي والناس هتبص عليكي اكتر
نور وقد كان وجهها احمر من الخجل والغضب
نور انت مش محترم على فكره.

ابتسم ادهم واكمل وهو يغمز لها وممكن اخدك عادي واوركي الاحترام بجد
تركته نور وركضت إلى السياره
وتتبعها ضحكاته من الخلف.

عند ادم وملك
ملك وهي توجه حديثها إلى الخادمه
ملك هو محدش هنا
الخادمه لا ياهانم مدام نور خرجت مع ادهم بيه وانسه سيلا بره
ملك طب ادم هنا
الخادمه ايوا ادم بيه في اوضته
ملك: تمام شكرا
الخادمه: العفو
توجهت ملك إلى غرفه ادم ودقت على الباب
ادم: ادخل
فدلفت ملك إلى الغرفه
ملك: صباح الخير
ادم: ايه ده القمر بنفسه هنا ده ايه الهنا ده صباح النور والرز بالبن والمهلبيه وقمر الدين و.

قاطعته ملك: ايه يا بابا براحه خد نفسك
ابتسم ادم: فاصبح اكثر وسامه
ادم واقفه على الباب ليه ادخلي
ظلت ملك واقفه مكانها بتوتر شديد
ففهم ادم انه لا يجوز ان تدلف إلى غرفه شاب بمفردها
ادم بنوع من الكومديه لا ما تدخليش
نظرت له ملك بإستغراب
ملك نعم ما فهمتش
ادم: اصل زي ما انت شايفه انا شاب واعزب وجميل ووسيم مووت.

ومينفعش اخلي بنات يدخلوا اوضتي لحسن يوقعوا في غرامي بقا وينتحروا عشان طبعا مش هوافق اتجوزهم وساعتها الناس هتكره خلقتي يرضيكي الخلفه العسل دي حد يكرهها.

انفجرت ملك من الضحك
ملك ههههههه لا ميرضنيش ههههه
فاقترب ادم منها
ادم: تعرفي ان ضحكتك حلوه اوي
احمرت وجنتي ملك وارتبكت بشده
ملك: انا اناااا هستناك في الجنينه تمام متتأخرش او اتأخر لا متتأخرش سلام
وتركته وذهبت
فابتسم ادم: مجنونه.

عند ادهم ونور
وصل ادهم إلى جامعه نور فندهشه نور
نور: احنا بنعمل ايه هنا
ادهم ولا حاجه جاين نلعب ونروح على طول
نور انت بتهزر
ادهم المفروض اعمل ايه الهانم عندها امتحانات كمان شهر ولازم تاخد المحاضرات وتذكر كويسبس مش مهتميه
ولا الاميره كانت عايزه تقعد تحت البطنيه مدفيه ومش تكمل تعلمها
نور بفرحه ممزوجه بدموع بجد ياادهم
يعني هتسبني اروح الجامعه وانجح واتخرج واشتغل.

كانت فرحه داخليه احس بها ادهم لان كلام نور يوحي بانها لا تنوي ان تتركه حتى لو لم تقولها مباشرة
ادهم: ايوا هتعملي كل ده بس بالنسبه لشغل ما اعتقدش
نور: نعم يعني انا اذاكر كل ده وفي الاخر ما اشتغلش
ابتسم ادهم: انا ممكن اخليكي تشتغلي بس بشرطين
نور: وايه هما بقا
ادهم: الاول انك تجيبي امتياز
التاني انك تشتغلي في املاكي لما تخلصي
نور: هو انت عندك املاك متخصصه في المجال بتاعي.

ادهم: انا عندي شركات ومصانع ومستشيفات متخصصه في كل حاجه
ويلا علشان منتأخرش على المحاضره بتاعتك
نور: وانت هتحضر معايا المحاضره
ادهم: اومال اسيبك لوحدك وانا عارف ان في خطر عليكي
نور: طب وشغلك
ادهم: الشغل يستنا اهم حاجه انتي
احست نور بفرحه داخليه باهتمام ادهم بيها وانه قد شرع في اخترق قلبها
نزل ادهم ونور من السياره فجذب ادهم نور من يدها حتى يثبت للجميع انها ملكه.

وكانت اعين الكل موجه اليهم وخصوصا الفتيات فقد اعجبه بشده بأدهم فلديهم كامل الحق فمن لا تعجب بأدهم سليم
سمعت نور بعض الاحاديث
الفتاه: يالهوي شايفه حلو ازاي
الفتاه الثانيه: يخربيته ده قمر
الفتاه: ما تيجي نتعرف عليه
الفتاه الثانيه: يابنت انت شايفه إلى ماسكه في ايده دي
الفتاه: مش ممكن تكون اخته.

كانت نور تسمع كل هذا وهي تشعر بغيره كبيره هي لا تفهمها ولكنها ارادت ان تقتل كل من ينظر اليه فهو لها وقفت ثواني تستوعب ما قالته لنفسها ولكنها انكرته واقنعت نفسها انها لا تحبه
ادهم: نور نور
نور بغضب: نعم
ادهم وهو يعرف ما يغضبها فقد سمع الفتيات ايضا
ادهم بابتسامه مكر: انا هروح اسأل البنات دول عن المحاضرات خليكي هنا على ما اجي
نور: لا انا جايه معاكي
واتجهوا نحو الفتيات
ادهم: لو سمحت انا عايز جدول المحاضرات.

قاطعته نور
نور: اسفين لو هنزعجكوا اصل انا بقالي كنتير مجتش الجامعه علشان لسه متحوزين قريب وانتوا عارفين بقا مشاغل الجواز
الفتاه بحقد: اه اتفضلي
وكان ادهم يحاول ان يمسك ضحكاته
ولكنه لم يقدر فقد انفجر ضاحكا على طريقه نور
نور: يلا علشان منتأخرش
ادهم بين ضحكاته: يلا.

عند ادم وملك
ادم نعمين عايزه ايه
ملك في ايه يا ادم الله اسمها نعمين
ادم طب خلاص نعم ياانسه ملك طلبتي تشوفيني ليه مرضيه كدا
ملك بابتسامه ايوا كدا اتعدل
ادم مين يابت الا يتعدل
ملك بهزر يا دومي الله
ادم عفوت عنك خلاص ما دام فيها دومي
ممكن تقولي عايزه ايه بقا
ملك هقولك بس بعدين الله
ادم طب هاتي تفاحيه
ملك: اسمها تفاحه مش تفاحيه
ادم مش فارقه كدا كدا هتتاكل هههه
ملك سو فاج
ادم ربنا يخليك
بعد قليل من الوقت.

ادم: ملك
ملك نعم
ادم هما لو قالولك اتجوزني او تعنسي تختاري ايه اه وهاتي موزايه
ملك: اعنس يا ادم خد الموزايه هي
ادم: يا ده انت بتحبيني اوي كده
ملك: اه جدا
عادل: السلام عليكم
ملك: وعليكم السلام
عادل وهو ينظر إلى ملك: هو فين ادهم علشان عايزه يمضي على شويه ورق
ملك: مش عارفه هو خرج من الصبح
عادل: طب ممكن يا انسه قولتليلي اسمك ايه
كادت ملك ان ترد لكن قاطعها ادم بغضب.

ادم: ملك يا عادل المدام المستقبليه بتاعتي وياريت تخف من البصبصه ليها ده لو عندك ذوق
عادل بحرج وغيظ: اه اسف انا همشي وهبقا اجي في وقت تاني
بعد ان ذهب عادل
ملك: انت ازاي تقول ان انا هبقي مراتك
ادم: اه معلش طيرت من ايدك عريس وبعدين انت تطولي تبقي مرات ادم سليم
ملك: انت عبيط انت ازاي تكلمني كده
ادم انتي تطولي اصلا
ملك لا اطول واطول من كدا كمان
وعلي فكره انت مفيش ولا بنت اصلا ترضى انها تتجوزك.

ادم بوجع: شكرا يا ملك بس انا مخترتش اكون مشلول ومش علشان ربنا مديكي صحتك كامله تتكبري
وعلي فكره انا كنت بهزر لما قولت انك ما تطوليش انك تبقي مراتي
صدمت ملك من كلامه فهي لما تقصد هذا
فوقفت
ملك: ادم انا مقصدتش خالص بالكلام ده انك تكون مشلول انا عمري ما شوفتك مشلول اصلا والا كنت اقصده من كلامي ان مفيش بنت هترضي تتجوز واحد متكبر بس وانا اسفه مكنش قصدي اجرحك
كانت دموع ملك تهطل على خديها.

ادم: طب انزلي هقولك حاجه
فجلست ملك امامه
فمسح ادم دموعها
ادم: انا اسف اني فهمتك غلط واسف على الطريقه البايخه إلى اتكلمت بيها بس انا مش بحب حد يبصلك زي عادل كده
ابتسمت ملك: خلاص صلوحه
ضحك ادم: خلاص صلوحه
ملك ادم انا بحبك اووي
تدرجت نور ما تفوهت به فقامت مسرعه حتى لا تري رده فعله فاوقفها صوته الجذاب
ادم تتجوزيني يا ملك
ذهلت ملك مما سمعت وتخشبت مكانها
انجه ادم لها فكري برحتك وردي عليا
وتركها ادم تحسم امورها.

عند ادهم ونور
بعد ان انتهت المحاضره ركب ادهم ونور السياره
ادهم: يلا احنا هنروح نطمن على البيبي وبعدين نروح
نور: ماشي
وفي داخلها سعاده لا توصف وهي لا تعرف مصدرها
وبعد قليل وقفت السياره امام المشفى ودلف ادهم ونور إلى الدكتوره
الدكتورة: اهلا بيكو اتفضلو
ادهم: شكرا احنا كنا عايزين نطمن على نور
ابتسمت الدكتوره اكيد اتفضلي يا مدام
جلست نور على الفراش وقامت الدكتوره بالاجراءات الازمه.

كان ادهم ممسك بيد نور وهو يرى الجنين كان في غايه السعاده لدرجه ان دموعه قد نزلت من شده فرحته فهو لم يتخيل ابدا ان يكون له ولدا كان حال نور ايضا لا يتخير عن حال ادهم فقد كانت في غايه السعاده ونظرت نور إلى ادهم لتجده ينظر لها فلتقت اعينهم في لقاء طويل لا يوجد به كلام كل ما يوجد به هي مشاعر صادقه فقط
الدكتوره ربنا يبارك لكم فيهم يارب
ادهم باستغراب فيهم
الدكتوره ايوا مدام نور حامل في توام
نور بفرحه ايه.

الدكتوره ايوا بس محتاجه تغذيه شويه
ادهم بفرحه اكيد انا ههتم باكلها
الدكتوره كده تمام
عاد ادهم ونور إلى القصر وهم في حاله من السعاده بعد سماع هذا الخبر الجميل
اما سيلا فحسنت علاقتها بربها وتقربت منها كثيرا وعلمت كم انه رحيم بعباده لا يغلق باب رحمته في وجه احدا فهو الرحمن.

في ذلك الوقت كانت تقام المؤامرات ضد ادهم وتخطيط لخطف نور والتخلص من جنينها حتى يكون من السهل الحصول على الثروه
فهل ستنجح مخطاطهم في قتل نور؟

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة