قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية عاشقان يجمعهم القدر للكاتبة آية محمد رفعت الفصل الثالث عشر

رواية عاشقان يجمعهم القدر للكاتبة آية محمد رفعت الفصل الثالث عشر

رواية عاشقان يجمعهم القدر للكاتبة آية محمد رفعت الفصل الثالث عشر

( الناس ال بتقول انها اتلخبطت ادهم ما متش ادهم عيش وهو نفسه ادم سليم منتحل اسمه بس وادم مشلول ومخفي عن الكل ادهم بالنسبه ليهم ميت مش حي في القصه هدي وسيلا هتكلم ادهم على انه ادم لانهم ميعرفوش انه ادهم ).

سيلا انا اسفه بس ملك هي ال قالتلي اقولك
نور وهي كالتمثال فقط دموعها تنزل بصمت شديد لا تتحدث فقط تدعي دموعها تعبر عن ما يكن بداخلها من مشاعر حزن على اباها وكره لزوجها
اقترب ادهم منها
ادهم نور انتي كويسه
لم تتحدث نور ولم تنظر له
ادهم وهو يحرك نور حتى تفقد اعصابها عليه ولكن لا فائده
ادهم نور
نور لارد
ادهم نور اتكلمي اصرخي
نور لا رد
ادهم وهو يجلس بجانبها نور بصي لي حبيبتي مالك بس ماتقلقنيش عليكي
نور لا رد.

سيلا بدموع قولتلك ياادم قولتلك هتخسرها بس انت مش سمعت مني ارتاحت كدا
ادهم سيلا اخرجي احسن ما افقد اعصابي عليكي
سيلا ماشي ياادم انا هخرج بس خاليك فاكر انك السبب في ال حصل لنور
وخرجت سيلا من الغرفه
ادهم نور حبيبتي انا اسف والله كنت هخدك ونروح بعد بكره انا عملت كدا عشان اكون فهمت حسام الحقيقه واني انا السبب انتي قولت كدا بامر مني
نور لا رد
ادهم نور اتكلمي
نور لارد
جذب ادهم نور حتى تقف امامه
ادهم نور انا.

صفعه قويه من نور على وجه ادم المصدوم
ومذهول من قوه هذه الفتاه العنيده
نور بصوت متقطع من البكاء وبصراخ عالي
انت انت اوسخ بني ادم انا شوفته في حياتي انت ايه انت شيطان مستحيل تكون بني ادم عملتلك ايه عشان تعمل فيا كده ليه تكسرني كدا انا بكرهك وبكره نفسي عشان معاك في مكان واحد واتمني ان ال في بطني ده يموت لاني عمري ماهحبه ابدا لانه ابنك ومنك انت.

انا هخرج من هنا وحالا ولوحدي ان حاولت تواقفني قسمن بالله لموت نفسي ادمك هنا واخلص و متحاولش متحاولش تظهر ادمي لاني خلاص ياادهم بيه معتش في حاجه انا بقيه عليها اهلي وخسرتهم بسببك وابوي ومات معتش حاجه هخاف اني هخسرها
وتركت نور ادهم المصدوم من رد فعلها ولبست نور حجابها وتوجهت إلى الاسفل
هدي نور يابنتي راحه فين في الوقت ده
يابنتي استني ما تجبيش المشاكل لنفسك
ادهم سبيها.

نظرت هدي بدهشه إلى ادهم
ادهم تعالي معيا يانور انا هوصلك
نور ابعد عني انا عارفه طريقي لواحدي
ادهم بصوته الرعدي المخيف نور خلص الكلام امشي ادامي احسنلك
نور بدموع وصراخ حل عني بقا
لم يستمع ادهم لها وجذبها من معصمها إلى السياره
في منزل نور
كانت ملك منهاره من البكاء على ابيها وعلي ماحدث لهم
وكان قلبها مشتت هل تغضب من اختها لانها السبب في فقدان اباها اما تشفق عليها لم هي به
في الطريق
ادهم بيتك منين يانور.

نور لو سمحت نزلني هنا
ادهم مش هنزلك
نور نزلني ياادهم قولتلك والا والله احدف نفسي
لم يجيب عليها ادهم
فتحت نور باب السياره وكادت انا تقذف نفسها إلى الخارج
ولكن يد الصقر قبضت عليها
ادهم وهو يحاول ان يتفاد السيارات
نور سبني
ادهم انتي اتجننتي صح
نور هو كدا جنان انا هوريك الجنان ال على اصوله
واخذت نور تبعد يد ادهم عنه حتى تلقي بنفسها من السياره ولكن من هي امام قوه الصقر الذي انتشلها إلى الداخل.

ادهم وقد اوقف السياره انتي مصره تخاليني ليه اتعصب عليكي
نور وهي تحاول جذب يدها منه ابعد عني انا بكرهك انتي دمرتني وذادت دموعها سبني انا بكرهك بكرهك اوووي حرام عليك انت لسه عايز مني ايه انت اخدت كل حاجه وكسرتني لسه فاضل ايه
كانت هذه الكلمات كالخنجر الذي طعن قلب ادهم
فترك يدها
نظرت نور بدهشه إلى ادهم الذي ترك يدها بسهوله.

ادهم انا اسف بجد اسف للوصلتيله بسببي انزلي يانور واوعدك اني عمري ماهتدخل في حياتك بعد كده ول هتشوفي وشي تاني ابدا
نور بالبساطه دي بعد ال انت عملته فيا
ادهم انا حميتك يانور ما اذتكيش
نور بعصبيه شديده من اي حمتني من ايه
ادهم بعصبيه اشد حميتك من نفسي يانور انا كان ممكن اذيكي كان ممكن اخد ال انا عايزه منك بسهوله ولرميكي بس حبيتك مقدرتش اعمل فيكي كدا.

خاطرت باسمي لما اتجوزتك كان ممكن مل ال عملته يتكشف في لحظه بس مهمنيش غيرك
دخلتك حياتي وقلبيوانا عارف ان ممكن يكوت في خطر على الكل واولهم انتي عشان كدا كان لازم تكوني في القصر ده ولو بالقسوه عشان اعرف احميكي منهم
نور هم مين
ادهم ال بقيت بسببهم ادم سليم ناس مبترحمش يانور بس خلاص انتي صح انا شطيان مش بني ادم اوعدك مش هظهر في حياتك تاني ال لو انتي ال طلبتي ده
بس ارجوكي بلاش تاذبه هو ملوش ذنب في اي حاجه.

لم تستمع له نور وفتحت باب السياره وركضت كانها تهرب من الموت او شبحا مرعبا ولكنها تهرب من منقذها وعشيقها الذي جمعهم القدر ليكون حما لها من المجهول
توجهت نور إلى بيتها البسيط التي اشتاقت له كثيرا
وصلت نور إلى منزلها ودقت على باب المنزل ففتح بها حسام كانت نور تنظر له بأعين باكيه
حسام: انت ايه إلى جابك هنا وخلاكي تسيبي القصور والعربيات إلى عندك مش احنا مش همينك جايه تعملي ايه دلوقتي
وبصوت اعلي.

حسام: انت جيتي ليه مش خلاص موتي ابوكي وارتحتي جايه ليه تاني
نور: والنبي يا حسام دخلني وانا هحكيلك كل حاجه
حسام: وانت فاكره اني ممكن اصدقك انا خلاص ثقتي فيكي راحت
نور: طب دخلني بس وانا هحكيلك ولو مش صدقتني انا همشي
لم يفسح لها حسام الطريق لكي تدخل فوقع نظرها على اختها الصغيره ملك وهي تجلس على الاريكه منهاره من البكاء
نور: ملك
نظرت لها بعينيها الباكيه
ملك: جايه ليه يانور.

بقا انتي تعملي فينا كده انتي عارفه انتي مش بس خنتي ثقتنا فيكي انت كمان السبب في موت بابا وانا مش هقدر اسامحك على ده ابدا ابدا
نور: والله ما عملت حاجه حرام عليكم اسمعوني ادوني فرصه بس
حسام ابوكي اتدفن تقدري تروحي له المقابر هنا مالكيش حد
واغلق حسام الباب في وجه نور التي ظلت تتراجاه حتى يسمعها ولكن ظالمها هو الاخر
ملك ارجوك ياحسام افتح الباب وادلها فرصه انا واثقه انها مظلومه نور متعملش كدا.

حسام مش هفتح لها ياملك ولو عايزه تخرجي وتروحي معها اتفضلي
ملك لا ياحسام انا مش هسابك
جلست نور امام باب منزلها تبكي وتتوسل لاخيها ان يفتح لها الباب ولكن لا يوجد جدوي
مزق قلب ملك على نور وهي تسمعها تبكي كهذا وكانت بين نارين اخيها واختها
خرجت نور من البيت وهي محطامه تمام فاخذتها قدامها إلى منزل ابنه خالتها ورفيقه دربها شهد
في منزل شهد
دقت نور جرس المنزل ففتحت لها خالتها
ام شهد نور.

القت نور نفسها في حضن خالتها وهي تخرج مايكن بدخلها من دموع وجع وظلم وعناء وانكسار كل ذلك تعرضت له تلك الفتاه المسكينه
ام شهد ياحبيبتي يابنتي واحشتني اووي انتي كنتي فين انا قلقت عليكي اووي لما شهد حكيت لنا ال حصل قوليلي يابنتي انتي كنت فين وايه ال حصل وسابوكي اذي
نور ارجوكي ياخالتو انا مش عايزه اتكلم الوقتي
ام شهد اسفه ياحبه عيني بس من لهفتي وقلقي عليكي نسيت اقولك البقاء لله ياحبيبتي.

ذاد بكاء نور عند تذكرها اباها وذاد كرهها لادهم عندما ترجيته وتوسلت له لكي تراه
نور بضعف هي شهد فين ياخالتو
ام شهد ؤاحت لملك يابنتي قالت هتحاول تجبها تبات هنا النهارده معها
نور بفرحه بجد يارب تعرف تجبها
ام شهد هو انتي مروحتيش البيت
نور بتوتر ها لا لسه انا جيت هنا الاول اشوف شهد
ام شهد طيب ادخلي غيري هدومك وارتاحي عشان في اسئله كتيير محتاجكي تجوبني عليها
نور انشالله حاضر.

وتوجهت نور إلى غرفه شهد واغتسبت وابدلت ثيابها وتمددت على الفراش بتعب شديد
احس حسام بالذنب وان نور مهما فعلت فهي اخته واخذ قلبه يتوجع عليها فمهما كان هي سوف تظل اخته
(وهذا هو حب الاخوه ياساده مهما فعلنا فالاخ اوالاخت يتسامح معنا الاخ هو السند والقوه يمكن للمراءه ان تتزوج مرات كثيره ولكن لا يمكن ان تمنح اخا فالاخ لا يعوض ادعوا الله ان يحفظ لي اخواتي ولكم ).

فتح حسام باب المنزل فلم يجد نور كسر قلبه وهو يتذكر بكاءها ورجاءها حتى يسمعها او يفتح لها الباب فركض إلى الخارج يبحث عنها حتى يضمها إلى صدره ويستمع لها.

توجهت شهد إلى منزل ملك لكي تهون عليها ما هي فيه
كان حازم يجلس يالسياره ينظر إلى المنزل بحيره
فهو يريد ان يدخل لمحبوبته حتى يدوي جرحها
فشهد كانت تتوصل مع حسام على الفون طوال الفتره الماضيه وعلم حازم الكثير عنها
ومنها انها تعتبر والد نور اباها
لانها فقدت والدها منذ الصغر
فهو يعلم انها ستكون حزينه يريد الصعود لهالياخذ بيدها ولكنه محرج للغايه فشهد طلبت منه انتظار الخطبه بعد الامتحانات.

فرح حازم عندما وجد شهد تخرج من منزلها
نظر إلى محبوبته وهي تخرج من منزلها وهي مرتديه الاسود وعيونها مليئه بالدموع بالطبع فهي تحب والد نور كأنه والدها بل اكثر
فتح حازم السياره واتجه اليها
حازم: شهد
شهد حازم
حازم لباقية في حياتك
شهد بصوت ضعيف ملئ بالحزن: في حياتك الباقيه
حازم عامله اي
شهد بدموع تحاول ان تخفيها الحمد لله
حازم: طب ليه بس الدموع دي
لم تقدر شهد على منع نفسها وظلت تزرف الدموع بصمت.

حازم: انا غلطان انا كنت بقول كده لمصلحتك علشان بيبقي شكلك وحش وانا لما اشوفك كده هطفش واروح اشوف واحده تانيه اتجوزها ونعيش في الفيلا سوا
رفعت شهد نظرها اليه
شهد: طب لو راجل كده بص لواحده تانيه وشوف انا هعملك ايه
اقترب حازم من شهد
حازم: تحب اوريكي انا راجل ازاي
وظل يقترب منها وهي تتراجع إلى الخلف
شهد حازم اعقل احنا في الشارع
حازم لا
رأت شهد حسام وهو يعبر الطريق ويبدو عليه الحزن الشديد
فدفعت شهد حازم بسرعه.

شهد: حسام حسام
حسام: شهد انت بتعملي ايه هنا وواقفه هنا ليه
شهد: ااه كنت جايه لملك وشوفت كلاب فخفت فكنت بنده عليك علشان لو كنت مروح تاخدني معاك
حسام: اه مروح
شهد خدني معاك شالله يخليلك عيالك
حسام انتي لسه بتخافي من الكلاب
امسكت شهد يد حسام ومشت معاه إلى المنزل ثم استدارت شهد إلى حازم وهي تنتسم بغيظ له
كلا منهم يفكر بطريقه اخري.

فهي كانت تفكر بإغاظته بأنها هربت منه وهو كان يفكر بكيف انها امسكت يد هذا الغريب وسارت معه فتحول وجه إلى اللون الاحمر من كثره الغضب وتوعد لشهد
مسكينه شهد فهي لا تعرف ان وراء هذا الانسان الهادئ وحش هي لا تقدر عليه
جلست نور وهي تفكر باخاها وهي تبكي على فقدان اباها
فقامت وارتدت حجابها وتوجهت إلى المنزل مره اخري كي تستطيع ان تجعله يستمع لها خرجت ولم تدرك بالمجهول الذي ينتظرها بالخارج
في منزل نور.

كانت تجلس ملك في انتظار اخاها
فوجدت شهد تدخل معه
شهد بحزن اذيك ياملك
ملك الحمد لله ياشهد
ملك كنت فين ياحسام
حسام كنت بدور على نور
ملك بفرحه ولقيتها
حسام لا ياملك اكيد رجعت القصر ال جيت منه
شهد اي ده هي نور جيت هنا
ملك بدموع ايوا ياشهد
شهد اذي
ملك هقولك.

اتجهت نور إلى منزلها ولكن تفجاءت لاحدا ما يكمم فمها فسقطت مغشي عليها
كان ادهم يجلس بتعب على المقعد وهو يتذكر نور
ادم ادهم انت كنت فين مالك ياادهم
ادهم انا زهقت ياادم من حياتي وكل حاجه انا حاسس اني خسرت كل حاجه حتى نور خسرتها بسبب غبائي.

ادم ادهم انت لازم تقول لنور على الحقيقه ال وصلتك لكل ده
ادهم حاولت بس فشلت
ادم حاول تاني لازم تعرف انها اول ما شافتك مكنتش صدفه انت ال مخطط لكل ده عشان تحميها من الحيوان ده
ادهم هههه انت طيب اووي ياادم تفتكر هتصدقني
ادم ومش هتصدقك ليه
ادهم يعني اروح اقولها اني المفروض احمي واحده معرفهاش من حيوان كان عايز يدمرها وبعد كده انتقمت من ال هي عملته
ادم ايوه
ادهم بس ياادم.

ادم الحيوان ده مش هيسكت ياادهم اكيد هيحاول يوصلها
ادهم بعصبيه شديده دا يبقا اخر يوم في عمره
بدات نور في استعاده وعيها فوجدت نفسها في غرفه من افخم مايكون ويداها مقيدتان وقدامها
ففتح باب الغرفه ودخل هذا المجهول
نور بصدمه احمد
احمد كنتي متوقعه اني هسيبك بقا ترفضيني انا وتمشي مع ادم سليم
نور بخوف انت عايز ايه يااحمد الموضوع ده اتقفل عايز ايه تاني
احمد وهو يقترب منها عايزك وتسيبي ادم سليم
نور انت حيوان وذباله.

احمد وهو يصفعها الحيوان الذباله دا ال انتي ماشيه معها ياوسخه انتي
نور اخرس ادم جوزي
احمد بصدمه بتقولي ايه
نور ايوه اده تذكرت نور ان ادهم طلب منها ان تحتفظ بهذا السر
نور ايوه ادم سليم جوزي
احمد كده ياادم ماشي انت ال لعبت بالنار وهتحرقك انت
لم تفهم نور شئ وماعلاقه احمد هذا بادم
احمد يصاحب فتاه مع نور في الجامعه وهناك راي نور التي قلبت كيانه فبالرغم من انها محتشمه ال انها قلبت كيانه.

وهنعرف في الفصول الجايه ايه سبب العدواه بينه وبين نور وعلاقته بادهم واذي ادهم حمي نور.

في الصباح
في قصر ادهم
كان يتدرب في الغرفه الرياضيه عندما قاطعه الخادم
الخادم ادم بيه في واحد موجود تحت عايز حضرتك
ادهم مين ده
الخادم بيقول اسمه حسام
ادهم حسام طب روح انت
الخادم حاضر يافندم.

في الاسفل
ادهم خير
حسام انا مش جيلك انا جي لنور من فضلك ندلها
ادهم بصدمه اختك ايه نور عندك من امبارح مرجعتش القصر
حسام نعم نور جيت بس انا طردتها وهي مشت
ادهم بعصبيه شديده انت مجنون صح اذي تطردها انت ايه
حسام والله غريبه خايف عليها كدليه وهي مجرد ورقه عرفي ال بينكم
ادهم بصوت عالي نور مراتي رسمي وام ابني
حسام بصدمه ابنك نور حامل
ادهم ايوه هي عملت كدا عشان كانت خايفه عليك لانا اذيك.

حسام مش مهم المهم هي هتكون راحت فين
هي ملهاش حد غيرنا ولا راحت عند شهد
جلس ادهم على المقعد بخوف شديد
حسام احس بشئ يخفيه ادم
حسام انت بتفكر في اي
ادهم جلب الهاتف وطلب مكالمه جماعيه بعمر وحازم
ادهم 5دقايق تكونوا ادمي هنا واغلق الهاتف دون ان يستمع إلى ردهم
حسام ممكن تفهمني
ادهم سبني بس الوقتي واوعدك هقهمك كل حاجه
حازم في اي ياادم
لاحظ حازم حسام هو الذي راه مع شهد
عمر بنوم صباح الخير في اي على الصبح ياصقوره.

ادهم بصوت افزع الجميع
ادهم احمد عايز اعرف مكانه خلال ساعه واحده بس فاهم ياحازم
حازم بس فاهمني في اي
ادهم نور اختفت
حسام احمد
انت تعرفه منين وتعرف الحكايه دي منين
ادهم مش وقته ياحسام اهم حاجه نور
راي حسام في عين ادهم حب بل عشق لنور فاحس براحه
وبالفعل استطاع حازم وعمر جلب المطلوب في اقل من ساعه
ادهم كده تمام اووي
حسام ماشي يالا نتحرك
ادهم لا انا هروح لوحدي
حازم اذي
عمر مينفعش ياادم
ادهم انا قولت ايه.

حسام بس انا هجي لازم انقذ اختي
ادهم نور مراتي وعمري ما هسمح بحد ياذيها حتى لو هدفع التمن حياتي اوعدك اني هرجع ونور معيا بس محدش يتحرك من هنا
عمر الصقر وعد خلاص
في المكان الموجود به نور
اقترب احمد منها وهو يتظر لها نظرات قذراه
احمد ادم سليم احسن مني في اي
نور وهي تعود للخلف انت مجنون ابعد عني
احمد ههههه بسهوله كدا مستحيل.

هو فيه ايه احسن مني طول عمره الافضل في كل حاجه حتى انتي اخدك مني اليوم ال كنت هختفك فيه هو سابقني
نور بصدمه لما تسمع
احمد استيته يرميكي عشان اخلص عليكي كعقوبه ليكي فضلتي في قصره كل ماكنت بحاول اوصلك كنت بفشل بسببه حتى اختك كان عملها حمايه
صدمت نور نعم صدمه ولكن من نوعا اخر ظل كلام ادهم يتردد في اذنها
ادهم انا كنت بحميكي
نور بدموع ابعد عني الله يخليك
احمد هههه انا هخد ال انا عايزاه وهقتلك.

ظلت نور تزحف للخلف في خوف شديد لاول مره تشعر بالحاجه إلى ادهم ووجوده بجانبه بطالته الرجوليه القويه التي يخاف الجميع منه بنظرته الصقريه
وكانما استجاب الله لها
فكان ادهم يقف امامها بعد ان كسر باب الغرفه بقدماه
سعاده احتلت وجه نور وركضت إلى حضن حبيبها وهي تردد الاسم الذي صدم به احمد
نور ادهم
حضنها ادهم بقوه كانه يريد ان يدخلها في ضلوعه من خوفه عليها
احمد بخوف وصدمه ادهم.

ادهم وهو يزيح نور خلف كتفه العريض الذي يشبه السد المنيع
ادهم مفاجاه مش كدا.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة