قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية عاد سارق قلبي للكاتبة رهف سيد الفصل الأول

رواية عاد سارق قلبي للكاتبة رهف سيد الفصل الأول

رواية عاد سارق قلبي للكاتبة رهف سيد الفصل الأول

ها هي الان تهبط طائرة قادمة من بريطانيا متجة إلى ارض مصر الحبيبة لتنزل منها فتاة ترتدي بنطلون اسود جينز وفوقة بلوزة تجمع اللون الاسود والازرق وتربط جاكت جينز على خصرها وتمشي بكل شموخ شعراتها التي تغطي نصف ظهرها ونظارتها الشمسية لتخرج إلى الصالة ساحبة شنطتها خلفمها تبحث بعينها عن شخص ما لتراه وتذهب الية
هي: انكل مدحت يا انكل
ليدور اليها رجل كبير في السن
مدحت: رهف حبيبتي حمد لله على السلامة.

رهف: الله يسلمك يا انكل وحشتني جدا
مدحت: يا بكاشة منا كنت لسة في بريطانيا من اسبوع
رهف: برضو وحشتني
لينظر خلفها
مدحت: فين اخواتك يا روفة؟
رهف: بيجيبو شنطهم وجايين بس انا قولت اطلع ادور عليك
ليخرج شابان عريضان وسيمان لدرجة فاتنة
رهف: اهم جم يا انكل
مدحت: اهلا اهلا بالاحباب وحشتوني يا جذم كل ده تاخير.

سيف: واللهي انت اكتر يا انكل بس إيه لزمة جذم
احمد: واللهي يا عمو اقطع دراعي ان قولت لرهف كده
رهف: نعم يا حبيبي منك ليه هي رهف اي حد برضو
مدحت: ناقر ونقير طول عمركو يلا قدامي يا برنسيسة رهف ويلا يا جذمة منك لوه هات الشنط
رهف وهي تخلع النظارة: اه واللهي لحسن انا تعبانة
احمد: كنت الجارية اللي اشتراهالك ابوكي
سيف: لا واللهي كدا ظلم ربنا على الظالم
مدحت: انا من رائي نبات هنا متخلص انت وهو.

سيف واحمد معا: حاضر يا انكل
وفي هذة الاوقات كانت رهف تسير ليلحق بها الجميع
و
في السيارة تقول رهف
رهف: انكل هو انت قولت لعمتو ان احنا جايين
مدحت: لا يا بنتي لسة كنت مستني توصلو وبعدين اكلمها
رهف: لالالالا يا انكل استنى مش تتصل بيها دلوقتي خليها اخر الاسبوع
احمد يمسك يدها: رهف متخافيش عمتو طيبة وهتحبك
سيف: ايوة مع انها ولا مرة شفتيها وشافتك بس احنا لما كنا بننزل كانت بتسال عنك.

مدحت: ايوة يا روفة متخافيش وبعدين انتي اللي ماشية اخواتك وهما كمان بيسمعو كلامك كم انتم كيدكن عظيم
ليضحك الجميع وتعود رهف تضع نظارتها الشمسية وتسترجع الذي حدث الشهر الماضي.

flash back
وهم جميعا في المستشفى يدعون لوالد رهف
ليخرج لهم الطبيب ويقول (طبعا بالانجليزي بس انا هترجم )
الطبيب: He wants you inside( انهو يريدكم في الداخل)
ليهرول الجميع تدخل رهف وتقبل راس والدها
رهف بدموع: بابا حبيبي
علي والدهم: متخافوش عليا انا ربنا هيريحني
رهف: بابا علشان خطري متقولش كدا.

علي: كلنا هنموت انا عايزكم ترجعو بلدكم مصر وتعدو هناك وتمسكو الشركة هناك وتعدو مع عمتكو رهف عمتك هتحبك اوي واسمعو كلام بعض وانت يا مدحت خلي بالك منهم وانتو عايزكو رجالة وخلي بالكو من اختكم واسمعو كلامها في الشغل هي اللي هتعرف تمشية وحبو بعض وخافو على بعض، . اشهد ان لا اله الا الله ومحمد عبده ورسولة وتصعد روحة إلى خالقة
لتصرخ رهف صرخة مدوية تهز جدران المستشفى وياتي الطبيب على صراخها ويفحصة.

الطبيب: انا اعتذر ولكنة توفي
لتهبط الدموع شلالات من اولادة ومدحت فهم اصدقاء الطفولة ما لبثت ثانية هي يغمى على رهف ليركض الجميع اليها ويحملها سيف إلى الغرفة المجاورة لها ويفحصها ليخرج ويقول لهم الطبيب
الطبيب: لقد تعرضت لصدمة عصبية ويتركهم
ليذهب سيف بدموع باكية على فراق والدة وصدمة اختة
سيف: انكل لو سمحت عايزين نخلص الدفن والعزا بأسرع وقت ممكن علشان رهف
مدحت: بكرة الصبح ان شاء الله الدفنة وبليل العزا.

احمد: احسن برضو علشان رهف
وعدا الغد ورهف كانت نائمة كل اليوم ولم تسيقظ ابدا وتستيقظ فجأه لتجد اخواها يرتدان الملابس السوداء ويقفان عند الشباك لتتذكر وفاه والدها لتصرخ باعلى صوتها
رهف: باباااااااااااااااا ارجعلي
ليهرول سيف واحمد اليها
سيف هو يحتضنها: هو دلوقتي في مكان احسن منا بكتير
احمد: ادعيلو يا روفة
رهف: عايزة اشوفة عايزة اشوفة
احمد: احنا دفناه
لتخرج رهف من حضن سيف
رهف بدموع: يعني مش هشوفة تاني.

احمد يحتضنها: ادعيلو يا حبيبتي ادعيلو
رهف: لو بتحبوني بجد خرجوني من هنا
سيف: خاليكي مرتاحة كام يوم وبعدين نخرج
رهف بدموع: مش عايزة قعد هنا خرجوني بليييز
سيف وهو يحتضنها مره اخري: حاضر بس ارتاحي هروح انا واحمد نخلص الإجراءات اللازمة ونرجع
رهف وهي تتمدد علي السرير: ماشي ليخرجا من عندها لتضع راسها على الوسادة وتبكي وهي تتذكر كل شئ مع والدها.

لتخرج رهف من المستشفى ويمر 3 أسابيع ويذهب الجميع إلى منزل مدحت: اهلا يا ولاد ادخلو
ليجلسون ويحاولون اضحاك رهف ورهف تستجيب وتضحك فرهف شخصيتها جدا مرحة ولا تحب الحزن وطيبة القلب ولكن احذر ان كسرتها فليس بالسهولة اعادتها ومن ثم ذهب الجميع إلى المكتب
ليقول مدحت: اسمعوا يا اولاد والدكم الله يرحمة ساب جواب وهو جزء من الوصية
رهف: اتفضل يا انكل.

مدحت: بسم الله الرحمن الرحيم انتم اذا بتقرو الجواب ده فمعنى ان انا مت ادعولي رهف اكتر واحدة هتتعب خدو بالكم منها واسمعوا كلام بعض وارجعو مصر وقعدو هنالك علشان الوصية تتفتح مع عمتكو وولادها هتوحشوني اوي وطول عمري بحبكو مش تنسوني بالدعاء سيف انت الكبير خد بالك من نفسك و اخواتك وانت يا احمد مش تتعب اخواتك وانتي يا رهف خلي بالك من نفسك واسمعي كلام اخواتك وانت يا مدحت خلي بالك منهم انت كنت صديقي طول عمرك دمتم بخير.

ما ان انتهى لتذرف رهف دموعة وتقول بصوت مبحوح
رهف: الاسبوع الجاي يا انكل هننزل مصر وتنظر لاخواتها وتقول ما اعتقدش ان حد عندو مانع
احمد: انا مع رهف
سيف: وانا معاكو
مدحت: وانا مش معاكو
رهف بصدمة: ليه يا انكل
مدحت: اولا انا مش بقول متنزلوش انا بقول انزلو بس استنو اسبوعين انزل انا اظبط الدنيا وبعدين تعالو
سيف: كلام انكل مضبوط مية لمية
احمد: أيوة كمان علشان نلحق نخلص الفرع ونصفية
رهف: تمام وانا معاكو.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة