قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية طموح فتاة للكاتبة قمر مرسي الفصل الخامس عشر

رواية طموح فتاة للكاتبة قمر مرسي الفصل الخامس عشر

رواية طموح فتاة للكاتبة قمر مرسي الفصل الخامس عشر

قفلت ليلين مع جاسر تليفون
لارا: كان عايز ايه
ليلين: المفروض بعد ساعه في اجتماع مهم جدا عشان العرض
ملك: عرض سنوى
ليلين: اه
لارا: طيب انتى قلقانه ليه
ليلين: عشان انا له صمم تصميم بتاع العرض
ملك: اه وبعدين
ليلين: وانا مفروض روح شركه دلوقتى واخد تصميم معى
لارا: طب ما ستنى ايه
ليلين: تصميم في البيت
ملك: طب ماتقلقيش احنا دلوقتي نقوم نطلع على البيت ناخد تصميم وبعدين نروح سوى شركه
ليلين: تمام يلا.

قامت ليلين ولارا وملك من مطعم وركبوا العربيه مع ملك وطلعوا على البيت عند ليلين
وصلوا بعد فتره طلعوا دخلت ليلين غرفتها جابت تصميم ومشيت على طول وهي خرجه شافت سعد خرج من صاله
سعد: ليلين مالك بتجرى كده ليه
ليلين: معليش يا بابا لازم امشى دلوقتى عشان في اجتماع مهم ولم ارجع هقولك
سعد: ماشى خلى بالك على نفسك
ليلين: حاضر.

مشيت ليلين ونزلت لملك ولارا بعد كده نطلقوا نحو شركه بس أثناء وهم رايحين شركه العربيه عطلت في نص طريق وكان فاضل على اجتماع نص ساعه وهي كده تاخرت
ليلين: احنا هنعمل ايه دلوقتي
ملك: مش عارفه استنى هتصل على حد يساعدنا وهم بيحاول ويقف تاكسى ظهر قدامهم مراد
مراد وقف العربية وراح ناحيت البنات
مراد: انتوا وقفين كده ليه في نص طريق
ليلين: العربية عطلت وانا مفروض عندى اجتماع مهم دلوقتى
مراد: طب أهدى وانا هوصلكوا.

ليلين: ماشى
ركبوا البنات مع مراد في العربيه وصلوا شركه كان الوقت انتهى والاجتماع بداء من بدرى دخلت ليلين جرى اللى شركه و وراها مراد وملك ولارا
بعد فتره وصلت ليلين الى غرفه لاجتماع وهي بتهداء نفسها عشان تدخل الاجتماع فتحت ليلين غرفه لاجتماع ودخلت كان كل موجود ادم وجاسر وافضل مصممين ازياء في العالم بيتكلموا على أهم عرض
جاسر قام وراح نحيت ليلين وقالها
جاسر: انتى تاخرتى كده ليه.

ليلين: اسفه بس العربيه عطلت وانا جايه
جاسر: تمام يلا تعالى
في أثناء كلام جاسر وليلين تضايق جدا ادم من وقف ليلين من قرب جاسر وكلمها معه
ادم في نفسها مالك يا ادم هي اصلا مش مهمه بالنسبه ليك ادم بس ايه الحساس ده
قربت ليلين من طوله لاجتماع
ادم: احب قدملكوا دى ليلين مصممه جديده وهي له تصمم تصميم جديد.

وقفت ليلين وهي بتكلم وبتعرض عليهم فكره وازاى هي عايزه تصمم تصميم اللى محجبات والعارضات هيكونوا محجبات غير كل تصميم طبعا في لاول الكل نصدم وتفجاه بفكرتها بس حبه في لآخر
أحد مصممين وهو بيقول حلو جدا تصميم بتاعك وجديد هيعمل فرق كبير جدا خاصه أن هي حاجه هتبقى مختلفه وخاصه ان العرض هيكون في باريس
تصدمت ليلين ان العرض هيكون في باريس.

بعد فتره من كلام خلص الاجتماع ومشى كل وخرجت ليلين هي وآدم وجاسر وتفجاه بوجود ملك ومراد و لارا
ادم وهو بيتجاه ناحيه ملك
ادم: انتى بتعملى ايه هنا
ملك: انا كنت مع ليلين ولارا وجيت معهم
ادم: ماشى ياحبيتى
فضلوا يتكلموا شويه وبعدها سبهم ادم ودخل مكتب بعد فتره استأذنت ليلين ودخلت لى ادم مكتب
ليلين: مستر ادم
ادم: وهو لم يرفع عنيه من على لاوراق
ادم: اممم عايزه ايه.

ليلين: هو حضرتك ماقولتيش ليه ان العرض هيكون في باريس مش في مصر
ادم بكل برود: هي هتفرق
ليلين: طبعا هتفرق
ادم: طيب العرض هيكون في باريس كويس كده
ليلين: بس انا مش هعارف اجى
ادم: ليه بقى
ليلين: عشان انا ماكنتيش اعارف واهلى كمان ميعرفوش
ادم: ماليش دخل بكل ده بعد أسبوع المفروض هنسافر
ليلين بعصبية: بس ازاى مش هينفع
ادم بعد منفعل: هتروحى و لو مش هتروحى هتسيبى العرض ده لحد تانى.

ليلين: ازاى وانا تعبت في العرض ده كتير
ادم بكل برود وهو ببقعد على مكتب تانى: ده كل اللى عندى فكرى و ردى عليه ومعكى يومين غير كده هتسيبى العرض
ليلين: بس
ادم: مافيش بس وتفضلى بره
ليلين: افندم
ادم: ماسمعتيش انا خلصت كلامى بره
خرجت ليلين وهي متعصبه جدا من كلام ادم معها ومش عارفه تعمل ايه وازاى هتقول أهلها عن سافر ولو أهلها رفضوا هي كده هنسيب العرض وحلمها
ليلين: يارب ساعدنى.

مشيت ليلين وراحت عند لارا ومراد اللى وقفين عشان يمشوا سوى
لارا: ليلين مالك مضايقه كده ليه
ليلين: مافيش خلينا نمشى دلوقتى
خرجت ليلين هي ولارا ومراد من شركه في نفس خروج ملك وجاسر
مراد كان مشى شاف ملك وهي وقفه مع جاسر بتكلم ومبسوطه هو ضايق جدا من كده لحظت لارا هي وليلين أن مراد ضايق جدا لم شاف ملك وقفه مع جاسر
لارا وهي بتهمس في اذن ليلين
لارا: شوفتى قولتلك بيحبها
ليلين: اه بس هنعمل ايه عشان يقولوا لبعض.

لارا: اكيد هنشوف خطه و واحد بس هو له يساعدنا
ليلين: مين هو
لارا: هقولك قالت لارا خطتها ليلين وفرحت ليلين بالخطه وان اخيرا اخوه حب حد
ركبوا العربيه سوى و هم مشين مراد وهو بيفكر في ملك وكل اللى حصل معه طول فتره إللى شافها فيها كان مبسوطه فاق على صوت ليلين وهي بتقول على فكره احنا وصلنا وبقلنا 10 دقائق وقفين انت سرحان في ايه
مراد: ولاحاجه يلا بينا.

خرجت ليلين هي ولارا من العربيه سوى وطلعوا على فوق اول مادخلوا لقوا مروه ورامى قاعدين مع سعد وفاطمه دخلوا ثلاثه سوى وسلموا على كل موجودين بعد فتره من سلام استاذن مراد منهم أن هو يدخل غرفته عشان عند شغل كتير
مروه و هي بتكلم فاطمه
مروه: هو مراد هيفضل كده كتير مش بيعمل حاجه غير شغل امتى بقى هنفرح بيه
فاطمه وهي زعلانه على ابنها: والله معارفه نفسى بقى يتجواز ويعيش حياته مش كل حاجه شغل.

مروه: إن شاءالله ياحببتى متزعليش انتى
في غرفه عند ليلين
ليلين وهي بتحكى على اللى حصل بنها هي وآدم
لارا: طب انتى هتعملى ايه دلوقتي
ليلين بحزن: مش عارفه ومستحيل بابا يوفق أن سافر باريس وفي نفس الوقت ادم قال لو انا مش موافقه اروح هايدى العرض لحد تانى
لارا بعصبية: ازاى بقى هيدي لحد تانى
ليلين بعياط: مش عارفه اعمل ايه
لارا لم لحظت انهيار ليلين حضنتها
لارا: خالص يا حببتى اهداء واكيد هنلقى حل اللى موضوع ده.

ليلين وهي يتمسح دموعها: ماشى
بعد فتره من كلام لارا وليلين
لارا: ايه.

ليلين وهي يتمسح دموعها: ماشى
بعد فتره من كلام لارا وليلين
لارا: ايه رايك نكلم ملك
ليلين: حلو يلا
رن على ملك
ملك: لارا عامله ايه
ليلين: الحمدلله يا لوكه
ملك: اده ليلين انتى مع لارا
ليلين: لا هي اللى معى
ملك: اه
لارا: كن عايزين نقولك على حاجه
ملك: حاجه ايه
لارا: هو انتى ازاى اخت طور ادم
ضحكت ملك على كلام لارا
ملك: ليه كده
لارا: عشان بارد وطور عشان مضايق ليلين
ملك: ايه اللى حصل
حكت لارا كل اللى حصل.

ملك: اه بس رغم كده ادم طيب جدا وحنين
ليلين: مين ده اللى طيب ده مغرور وبارد وثلاجه وشايف نفسوا علينا
ادم: انا بارد وثلاجه
ليلين: بصدمه بسم الله الرحمن الرحيم مين معى
ادم بعصبية: انا ثلاجه
ليلين: مستر ثلاجه اقصد مستر ادم
ادم بحد: اه
انا بقى هوريكى ثلاجه ده هيعمل فيكى ايه.

ياترى ليلين هتعمل ايه هتقول سعد وهتروح باريس و لا هيرفض وهتسيب العرض؟
وياترى ادم هيعمل ايه في ليلين بعد اللى قالتوا عنوا؟

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة