قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية طموح فتاة للكاتبة قمر مرسي الفصل الأول

رواية طموح فتاة للكاتبة قمر مرسي الفصل الأول

رواية طموح فتاة للكاتبة قمر مرسي الفصل الأول

تجلس ليلين وهي تنتظر نتيجه ومتوتره جدا وفجاه يقولها مراد الف مبروك نجحتى وجبتى 98? فرحت ليلين بالخبر جدا وحضنت مراد و سعد وفاطمه فرحوا جدا بالخبر ده بس ليلين خايفه تقولهم على قرارها بعد كده كل واحد بيدخل اوضته ليلين بتروح تقعد مع مراد ويتكلموا سوى ليلين انا خايفه قولهم على قرارى مراد متخافيش انا معكى و هاقعنهم معكى ليلين شكرا جدا ليك مراد، مراد يحضن ليلين ويقولها انتى اختى جميله وانا اعمل اى حاجه انتى عايزه يخرجوا لاتنين سوى ليلين متوتره جدا وتقولهم انا عايزه قولكوا على حاجه مهمه سعد يقولها قولى عايزه ايه ليلين.

ليلين بابا انا قرارت اكون مصممه ازياء ومش عايزه اكون دكتورة لكل بينصدم سعد يعنى ايه مش عايزه تكونى دكتوره وعايزه تكونى مصممه
ليلين اه، سعد يزعق وبقولها لا انتى هتكونى دكتوره وده اخر قرار ليلين تعيط وتقول بابا انا مش عايزه اكون دكتوره انا نفسى اكون مصممه ازياء مشهورة سعد خلص كلام مراد بابا ينفع تكلم معك لوحدنا سعد ماشى يلا يدخل مراد وسعد لاوضه ويقعدو يتكلموا سوى بعد فتره يخرج مراد
وسعد من لاوضه.

سعد انا موافق بس عندى شرط.

في قصر جميل تجلس سيده جميله وهي بتقول لخدمتها ادم صاحى هو و ملك ولا لا
الخدمه: ملك هانم نزلت الموقع وآدم بيه لسه فوق
سعاد: تمام هاتيلى قهوه
الخدمه: حاضر
في غرفه بالون الاسود جميله يقف شاب وسيم أمام المرآة بعد مالبس بدله سوداء وساعه الفاخره ينزل من الغرفه رأى والدته تجلس
ادم: صباح الخير يا ماما
سعاد: صباح الخير ياحبيبى
ادم: انا رايح شركه
سعاد: مش هتفطار لاول ياحبيبى
ادم: لا عندى اجتماع مهم سلام.

في مكان آخر قعده ليلين هي ولارا مع بعض بيهزروا ويضحكوا سوى وفرحنينا بعد فتره ليلين تسكت
لارا: مالك ليلين
ليلين: بابا وافق ادرس ازياء بس لازم أوفق على شرط
لارا: ايه هو شرط
ليلين: إن اتجواز
لارا: بصدمه ايه
ليلين: هو ده اللي حصل
لارا: طب قولى لمراد هو هيقدر يساعدك في الموضوع ده
ليلين: لا مش هيعارف يساعدني لمره دى
لارا: ليه هو الوحيد اللى هيقدر يساعدك
ليلين: حاول كتير مع بابا ومافيش فايده.

لارا: طب خالص متزعليش نفسك وراحت حضنتها
ليلين: بس مراد قالى حاجه مهمه
لارا: ايه هي لحاجه دى
ليلين: إن الجواز هيبقى على الورق
لارا: ليه كده
ليلين: مش عارفه
لارا: إذا كان كده ماشى، انتى ايه رايك
ليلين: مش عارفه
لارا: طب ماتوافقى بدل هيبقى على الورق و انتى مش هتعارفى هو مين ولا حد هيعارف
ليلين: لا مش عارفه خايفه من الموضوع ده جدا
لارا: لاماتقلقيش واكيد عمى مش هيعمل حاجه يضرك بيها
ليلين: تمام هفكر.

بعد فتره مشيت لارا وفضلت ليلين قعده في الاوضه تفكر
في ?يلا جميله واقف مراد بيتكلم مع حد هو مهندس لسه موصلش ليه
شخص ده: هو زمانوا في طريق
مراد: تمام
بعد فتره مراد واقف لقى صوت خلفوا بيص تصدم
البنت: لو سمحت هو انت
مراد: انتى بتيجى منين
بعد فتره ليلين خرجت من لاوضه
ليلين: بابا انا موافقه
سعد: تمام
مشيت ليلين وفضل سعد وقف
سعد: مش هتندمى ياليلين كده انتى في امان.

مراد: سمع صوت بنت بيبص خلفوا نصدم جدا
ملك: تصدمت هو انت
مراد: انتى بتعملى ايه هنا
ملك: وانت مالك بعمل ايه
دخل شخص بيقول أستاذ مراد دى الباش مهندسه ملك مهندسه ديكور
مراد: هي دى مهندسه
ملك: اه مهندسه
مراد: اممم، تمام
ملك: وانت مين بقى عشان تكلم معايا كده
شخص: ده الباش مهندس مراد المسئول عن تجهيز ال?يلا
ملك: تمام
مراد: ياريت نركز في شغل وسبها ومشى
ملك: بتكلم بصوت واطي مافيش غير المتخلف ده اللي اشتغل معه.

مراد: سمعتك على فكره وياريت تفتكرى أن انا المهندس بتاعك
ملك: تمام
مراد: انا منسيتش انتى عملتى ايه
ملك: ماشى.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة