قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية طغيان عاشق للكاتبة أسماء صلاح الفصل السابع والثلاثون

رواية طغيان عاشق للكاتبة أسماء صلاح الفصل السابع والثلاثون

رواية طغيان عاشق للكاتبة أسماء صلاح الفصل السابع والثلاثون

نسمه بصدمه ايه!؟
-كنت ماشي واركي، قامت نسمه و فتحت الباب، دخل جاسر معاها
حمل ليل برفق و وضعها على الفراش و قال تعرفي أقرب صيدلية هنا فين؟
-اهااا ١٠ دقائق من هنا
-تمام خدي عربيتي و روح هاتي الحاجات دي...؟، و اخرج القلم من جيبه و دور على ورقه و كتب بعض الأودية...
نسمه بدهشه انت متأكد؟
-انجزي يا نسمه
خرجت نسمه مسرعة، جاسر فضل قاعد جانبها لحد ما رجعت، اعطها الحقنة و ركب لها محلول...

نسمه كانت مستغربها و قالت انت هتشتغل دكتور و لا إيه؟
-اكيد مش هسيبها تموت...
ابتسمت نسمه و قالت طالما بتحبها كدا بتعذبها ليه؟
-اخرجي برا...
نسمه بدهشة نعم؟
-و اقفلي الباب...
-ماشي، خرجت نسمه و اغلقت الباب خلفها...

قبل جبنها و قال حقك عليا انا عارف اني السبب في كل دا و عارف انك ملكيش ذنب في حاجه بس مقدرتش استوعب انك تقربي لمني مرات ابويا، انا طول عمري بكرهم و على طول بحاربهم في شغلهم و في الاخر تتطلعي بنتهم...
اتنهد و قال ياريتك فضلتي بنت صبري، ظل جانبها و أزل المحلول من يدها بعد أن انتهى و لسه هيقوم لاقيها وضعت يدها على يده، جلس بجوارها و قال والله و لا انا قادر اسيبك...

استيقظت ليل، و قامت و لكن اندهشت عندما وجدته بجانبها و هي تقبض على يده، تركتها بسرعه، قال ببروده المعتاد متتحركيش...
-انت بتعمل ايه هنا؟
-هكون بعمل ايه؟! لما نسمه كلمتني جيت عشان كنتي تعبانة...
قامت ليل و خرجت من الغرفة، نسمه كانت قاعدة برا لما شافتها قامت قومتي ليه؟
ليل بعصبية و صوتها كان عالي كلمتي ليه؟
-عشانك يا ليل انتي محتاجها...

ليل انهارت في البكاء و قالت لا مش عايزها و انا همشي، لفت عشان تمشي و لاقيته واقف وراها على طول
-ابعد لو سمحت...
ضمها جاسر إليه و حاوطها بذراعه و قال ليل اهدي...
ليل ببكاء ابعد عني بقا كفايه اللي عملته معايا...
رتب عليها و احتضنها أكثر، و قال انا همشي بس اهدي انتي عشان غلط اللي بتعملي دا...
ليل فضلت تعيط، و هو حضنها، ابتعدت عنه و قالت لو جاي تقنعني بالعملية فامشي احسن.

اتنهد و قال براحتك بس في الأخر هتعمليها...
-مش هعمل حاجه يا جاسر تمام...
-طيب اقعدي و لا هنفضل واقفين كدا...
جلست ليل و نسمه تركتهم و دخلت إلى المطبخ...
جاسر قعد جنبها و قال ممكن نتكلم بالعقل شوية...
ليل بسخرية و هو العقل يخليك تمشي و متسالش عليا
-المهم انك دلوقتي تعبانة و، قطعته ليل و قالت مش هعمل إجهاض و هكمل الحمل للآخر...
-هو مش ابنك لوحدك...
-جاسر ريح دماغك و طلقني...
-ليل دا مش وقته...

قامت ليل و زفرت بضيق و قالت جاسر انا مش عايزة اتكلم معاك و كفايه وجع قلب لحد كدا، و خليني براحتي و بعد ما اموت أن شاء الله اعمل اللي انت عايزه، دخلت إلى غرفتها مسرعه و قام هو خلفها، و وضع قدمه حاجزا قبل أن تغلق الباب، تركت ليل الباب و قالت عايز ايه؟
-على فكرة انتي لسه مراتي...
-بجد و انت لسه فاكر الموضوع دا، مش انت قولت نبعد احسن و أفضل لينا و انا موافقة على كلامك...

-عادي بس بلاش تكون في حاجه تربطنا ببعض...
ليل شعرت بدموعها الحارة تسقط على وجنتها و قالت بس انا مش هنزل ابني و انت اعتبره مات...
-تعرفي اني مش محتاج اخد رايك و ممكن اسقطك...؟
تراجعت ليل للخلف و قالت هتعملها ازاي دي؟
-انتي ناسيه اني خريج طب و كنت تخصص نسا و ولادة...
ليل ابتلعت ريقها بخوف و قالت حرام عليك انا مش عايزة...
زفر جاسر بحنق و قال خلاص خليكي حامل و موتى...

خرج من الغرفة و هو يشعر بالضيق، نسمه خرجت المطبخ و قالت في ايه.؟
جاسر بعصبية زي ما هي مش راضيه توافق و فعلا مش عارف اخرتها...
-أن شاء الله مش هيحصلها حاجه، بصراحه حرام تكونوا كلكم عايزين تموتوا ابنها...
جاسر بعصبية أشد انتي مجنونة انتي التانيه دي هتموت، الولادة صعبه عليها اوي
-طب هو انت ليه بتقدم الشر ما ممكن تبقى كويسه...
-انا زهقت، انا ماشي و اعملوا اللي تعملوا، خرج جاسر و صفع الباب خلفه بقوة...

ليل لما سمعت الباب خرجت و قالت مشي؟
هزت نسمه رأسها بيأس و قالت انا اسفه والله لو كنت اعرف انه هيعمل كدا مكنتش هقوله...
ليل بحزن عادي مش فارقه، انا هدخل انام
-مش هتاكلي؟
-لا مليش نفس، دخلت ليل إلى غرفتها و ارتمت على الفراش و ظلت تبكي...
دق الباب و قامت نسمه تفتح و قالت بدهشة جاسر...
دخل جاسر و وضع الشنط على السفرة و قال هي فين؟
-نامت...
-ادخلي صحيها...

-الله انت جايب ماك، زفر جاسر بضيق و قال اهاا ساندويتشات من ماك و شكولاتة و بيبسي و شيبسي و حلويات و تورته شكولاتة و جاتوه كل أنواع الحلويات بس خليها تيجي تأكل...
ابتسمت نسمه و قالت طب ما تتدخل انت؟
-مش عايز خناق و هي مش هتسكت...
-ادخل بس
طرق جاسر الباب، مسحت ليل دموعها و قالت نعم؟
فتح الباب و قال تعالى عشان تأكلي...
قامت ليل و قالت مش عايز و بلاش تتدخل اوضتي بالطريقة دي...؟

زفر جاسر بضيق و قال طب خلصي و اسمعي الكلام...
-اطلع برا، و استدارت، حملها جاسر بين ذراعه شهقت ليل و تمسكت بقميصه و قالت نزلني...
خرج من الغرفة و وضعها على الاريكة، ابتسمت نسمه...
وضع جاسر الطعام أمامها و قال كُلي...
-مليش نفس...
اخرجت نسمه ساندويتش و قالت لا انا جعانه الصراحة و لو برد هيبقى وحش...
امسك يدها و وضع بيها السندويتش و قال كُلي عشان لو اغمى عليكي تاني هوديكي المستشفى...

بدات ليل في تناول الطعام، و انتهيت هي و نسمه...
-انا عايزة احلى بقا و نبي يا جاسر قوم هاتلى طبق و شوكة من جوه...
-قومي انتي يا اختي و دخلي الشكولاتة التلاجه...
ليل كانت ساكته، نسمه قامت
-هتفضلي ساكته كدا؟
-عشان انا مش طفله هتضحك عليها بحاجات حلوة...
اتنهد جاسر عارف بس عشان تأكلي لأن قله الاكل مش حلوه عشانك...
-لا و انا اهمك اوي...
خرجت نسمه و وضعت الأطباق و قالت طبعا انت ملكش في الكلام الفاضي دا؟

-اممممم...
فتحت نسمه العبلة و لكنها اتفاجات و قالت شكلها تحفة...
ليل بفضول هي ايه؟
أدارت لها العلبة، كانت الكيكة موجودة عليها صورتها و أسفلها كلمه بحبك...
ليل نظرت إليه و قالت مكنش لي لأزمة التعب دا؟! انا مش هاكل منها و بعدين قامت و سأبتهم
زفر بضيق و قال عاجبك كدا...
-حقها يا جاسر انت سيبتها و اتخليت عنها لمجرد انها طلعت بنت ناس انت بتكرهم...
-طيب، انتي بتنامي فين؟

-الشاليه في تلت اوض، و انا بنام في واحدة و ليل واحدة...
-طيب، قام جاسر و فتح الباب و لاقها قاعدة بتلعب في التليفون...
-عايز اتكلم معاك..؟
لم ترد عليه و أكنها لم تسمعه، جاسر بدأ يخنق و قال ليل...
-بلعب مش فاضية...
-معلش هعطلك شوية...
قامت ليل و تركت الهاتف و قالت يا نعم عايز تقول ايه المرة دي!؟
-خدي بالك من كلامك...
-و لو مخدتش هتتضربني مثلا...؟!
جاسر بضيق و انفعال مش شايفه انه خلاص...

-انت اللي قررت و انا خلاص مبقتش عايزك...
-بعد ما تولدي هبقي اطلقك أن شاء الله
ليل باقتضاب طيب...
و ذهبت إلى الفراش و نامت و لكنها لاحظت عدم خروجه و قالت انت ناوي تبات هنا و لا إيه؟
-عندك مانع...
-مش هنام معاك في اوضه واحدة و دا سريري...
لم ينتبه إليها و قام بخلع قميصه و اتجه إلى الفراش و نام بجوارها و قربها منها و قال هعملك اللي انتي عايزها بس نامي...
زفرت بضيق و قالت انت مش بتعمل اللي انا عايزها...

سحبها جاسر و جعلها تنام على صدره و قال و انتي عايزة ايه؟
سكتت ليل و قالت الكلام معاك ملهوش لأزمة اصلا، انا عايزة انام...
اغمضت ليل عينها و ذهبت في النوم و كذلك هو بعد تفكير كتير بيها...
استيقظ جاسر في الصباح و لكنه لم يجدها بجواره، شعر بالقلق و الخوف، قائلا بداخله يارب اللي في دماغي يطلع غلط...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة