قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية طغيان عاشق للكاتبة أسماء صلاح الفصل الحادي والعشرون

رواية طغيان عاشق للكاتبة أسماء صلاح الفصل الحادي والعشرون

رواية طغيان عاشق للكاتبة أسماء صلاح الفصل الحادي والعشرون

ليل كانت خايفه و بعدين حسمت أمرها و قالت عايز تسجن ابوك؟!
جاسر اتنرفز و قال متقوليش ابويا و بعدين دا راجل معندوش ضمير...
-و انت اللي عندك ضمير؟! على الأقل هو كان عايز ينقذ ابنه من الموت و انت مش فارق معاك حاجه...
-كنتي هتموتي...
تنهدت ليل و قالت دا في الأول و الآخر ابوك و كان خايف عليك، و لو على الإجهاض فأكيد ربنا مش رايد و لو على حياتي فهو كان بمزاجي و محدش أجبرني على حاجه...

جاسر بضيق ماشي يا ليل انتي حره...
-بعد اذنك انا هطلع...
جاسر كان قاعد هيطق منها، سعاد لما لاقيته قاعد قالت هي فين ليل يا ابني؟
-طلعت...
صعدت سعاد لها و طرقت الباب و دخلت، و قالت شكلكم متخانقين...
زفرت ليل بضيق و قالت والله زهقت و مش حابه النظام دا...
سعاد بتعجب ليه يا بنتي؟
-عادي بس انا و جاسر غير بعض، هو لسه تحت...
عقدت سعاد حاجبها و قالت اهاا...
ليل اتنهدت و قالت ماشي انا هنام شوية...
-تعبانة و لا إيه؟

ليل كانت حاسه انها تعبانة و قالت اهااا شكلي تعبت شوية، انا هدخل اخد شاور و هبقي كويسه...
ليل اول ما مشيت خطوتين اغمى عليها، سعاد سندتها و فضلت تنادي على جاسر
جاسر اول طلع شالها و قال اتصلي بالدكتور...
هزت سعاد رأسها و خرجت من الغرفة راكضة و اتصلت بالطبيب و بعد نص ساعه كان وصل و طلع فوق...
كشف عليها و قال هي كويسه بس هي ضغطها واطي
اتنهد جاسر و قال طب هي على طول كدا.

-لازم تبعد عن الحلويات خلاص، و يفضل تأكل اكل صحي
جاسر أصلا ميعرفش هي بتأكل ايه و مبتاكلش أي و قال ماشي
-و تنتظم على دوا الضغط و بلاش عليها ايه مجهود زيادة، و بعد ذلك ذهب الدكتور و جاسر راح لسعاد و قال هي كلت اي الصبح؟
سعاد استغربت و قالت كلت كيكه بالشكولاتيه
اتنهد جاسر و قال بلاش تأكل ايه حلويات و انا هكتبلك نظام غذائي مشيها عليه...
سعاد بتعجب ليه يا ابني و بعدين ليل اكلتها ضعيفة.

-لازم تتعود تأكل عدل...
و بعدين طلع ليها جاسر فضل قاعد جنبها لحد ما نام...

اقترب منها و عانقها بشده، لفت ذراعها حوله هي الأخرى و كأنها لا تريد أن تترك هذا العناق و قالت بلاش تروح ليهم...
ابتسم جاسر و بعد عنها و حاوط وجهها و قال متخافيش...
بدات عينها تتدمع و قالت لا بلاش، انحني على شفتيها ببطء و قلبها باشتياق و قال بحبك...

-وانا بحبك بس هما لا، لو روحت ليهم مش هترجع، قبل جبنها و رتب عليها و بعدين خرج، و فجأة جاسر وقع على الأرض، صرخت ليل و جريت ناحيته لاقيته بينزف جامد و بيموت، فضلت تصوت جامد...
صرخت ليل مرة واحد باسمه و قامت مفزوعة، و طبعا اتفاجات أكتر لما لاقيته نايم جنبها، و كان صحي هو كمان و قال بقلق انتي تعبانة؟، نظرت له ليل و بصت في المكان و أتأكدت أن دا كان مجرد حلم مش اكتر
-ليل مالك.؟

ليل بصت لي و قالت انت نايم هنا ليه؟
-هو انتي مش مراتي و لا؟، تنهدت ليل و قامت من جنبه، زفر جاسر بضيق و قال علي فكرة انا بزهق بسرعه...
وقفت و قالت بجدية و انا مطلبتش حاجه و لا طلبت انك تجيبلي دكتور و لا طلبت أنك تنام جانبي...
جاسر و لا كان عايز يتعصب و لا يعمل حاجه و قام و قال براحتك بس لو تعبتي قوليلي، نظرت له و قالت شكرا...

اقترب جاسر منها، ليل بعدت عنه و قالت بخوف ونبي أجل ايه حاجه عايزة تعملها بعدين انا تعبانة...
اتنهد جاسر و قال و لا دلوقتي و لا بعدين المهم انزلي عشان تأكلي
-شبعانة
زفر بضيق و قال اسمعي الكلام و بلاش شغل عيال هيكون في مواعيد للأكل تلتزمي بيها...
ليل زهقت و قالت ايه تحكم و خلاص يعني...؟!
-اها مجنون يلا قدامي...
-لو منزلتش
-هشيلك انزلك، فخليكي مؤدبه كدا و انزلي لوحدك...

تنهدت باقتضاب و نزلت، جاسر طلب من سعاد تحضير الاكل...
ليل بصيت للأكل و قبطت ملامحها و قالت بداخلها سلطة ايه دي هو انا أرنب عشان اكل خس، و بعدين نظرت إلى الارز الأبيض و الخضار السوتية و الفراخ المشوية، هو بيعملي رجيم و لا إيه؟، منك لله...
جاسر بص ليها و قال ابداي بالسلطة و بعدين البروتين و الخضار و اخيرا النشويات و هي الأرز...
ليل بضيق انا مش بحب الاكل دا؟..
جاسر بعصبيه هتاكلي غصبن عنك...

زمت ليل شفتيها بحزن و قالت طب في كيكة بشكولاتة دادة سعاد عملها هموت عليها...
جاسر بحده مفيش الكلام الفارغ دا...
ليل بحزن طيب، أنا مش بحب السلطة
-اتعودي تحبها...
زفرت ليل و بدأت في الطعام و كان مذاقه جيدا و انتهيت و قالت الحمد الله شبعت...
كان جاسر انتهى من طعامه فقامت ليل و اخذت الأطباق، جاسر استغرب و قال بتعملي إيه؟
-هدخلهم المطبخ...
دخلت ليل و قالت انتي اللي عامله الاكل دا؟
-لا جاسر.

تنهدت ليل و قالت خلي ميعملش حاجه تاني بقا...
ضحكت سعاد و قالت لا أكله بيكون حلو بس صحي بقا و كدا...
سعاد خرجت من المطبخ و ليل لما شافت الكيكة على الرخامة، أخذت قطعه و كلتها و تركت آثار الشوكولاتة على فمها و كانت تمسك باقي القطعة في يدها و احست بدخول احد إلى المطبخ و ظنتها سعاد و قالت بجد تحفه يا سوسو و اول ما لفت لاقيته جاسر، اتسعت عينها بدهشه و قالت تاخدلك حته، و مددت ايدها له...

تنهد جاسر و اقترب منها و قال انا قولت ايه؟
ليل رمشت بعينها بحزن و قالت اسفه، و قبل ما تنزل ايدها، مسك جاسر و تناول القطعة منها و قال أجلي الحاجات دي شويه لحد ما تخفي و بعدين اعملي اللي انتي عايزها...
و احضر مناديل ورقية و ليل اتوترت و قالت أيه؟
-مبهدلة نفسك، مسح لها آثار الشكولاتة التي كانت موجودة و قال روحي شوفي انتي هتعملي ايه؟..

ليل خرجت بسرعه من المطبخ و طلعت على اوضتها و فضلت قاعدة و كانت ماسكه تليفونها، و عندما رأيت صوره مايا شعرت بالحزن و قالت بداخلها والله مكنش بمزاجي يا مايا كل حاجه كانت غصبن عني، عارفه انك اكيد مضايقه و زعلانه مني بس والله انا مليش ذنب...

اليوم التالي، ليل كانت قاعده في الصالة و لما خبط و فتحت سعاد، دخلت مايا و اتجهت ناحيه ليل الجالسة...
ليل اول ما شافتها قامت و قالت مايا...
مايا قعدت و قالت عايزة اتكلم معاكي؟
-اتفضلي...
بدات مايا حديثها و قالت بصي يا ليل انا مش هتنازل بسهولة و أوعي تكوني مفكرة عشان عملتي حركة و اتبرعلته كدا يبقى خلاص ضمنتي جاسر...
ليل مصدومه من كلامها و قالت انا مكنش في نيتي حاجه من دي و كنت عايزة انقذه مش اكتر.

ابتسمت مايا بسخرية و قالت بجد ليه بقا؟
-انتي عايزة تقولي ايه؟
-عايزة اقول انك حتى معملتش حساب للعيش و الملح و روحتي تتجوزي و الله اعلم عملتي كدا ازاي؟

ليل بحزن و قالت و انتي شايفني كدا...؟ بصي يا مايا انا فعلا مليش ذنب و عندك جاسر خدي انا طالبة منه الطلاق و مش عايزها و على فكره انا هسكت المرة دي بس المرة الجاية هيكون ليا رد تاني لأني مش هسمح انك تهيني كرامتي و كمان ا انتي اللي جايه تكلمني عن جوزي يعني انا مش ماشية معاه في الحرام مثلا و لا قولتله روح اتجوزني، روحي اسألي و هو يقولك اتجوزني ازاي و عمل فيا ايه..؟ و ياريت قبل ما تروح تعاتبي حد على حاجه اسألي الأول انت خسرت ايه؟ و ارهن انك مكنتيش تقدري تستحملي يوم واحد من اللي انا شوفته سواء مع جاسر و لا مع اهلي، و انا كنت مفكرة انك صاحبتي بس للأسف لا مع اني انا كنت نفسي يحبك و تتجوزوا...

مايا بصيت ليها و بعدين مشيت، ليل فضلت تعيط و طلعت على اوضتها...
جاسر لما جي، سعاد قالته علي اللي حصل...
جاسر صعد إليها و عندما دخل الغرفة وجدها تبكي، ليل قامت اول ما شافته و قالت مرتاح كدا...؟ طلقني انا مش عايزة اعيش معاك، حرام عليك بقا، حتى صاحبتي بتتكلم عليا...
جاسر سكت و قال موافق اطلقك، و اتنهد قائلا بس...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة