قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية طريق الهلاك للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني عشر

رواية طريق الهلاك للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني عشر

رواية طريق الهلاك للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني عشر

دارك نزل من العربية و وراه رائد و إيلاف، دارك حط مسدساته ورا ضهره و كذلك رائد.
إيلاف: هو بيحصل ايه؟
رائد بلع ريقه بتوتر لما لقى مجموعة كبيرة من الحراس اللي لابسين بدل سودة و باين عليهم القوة حوالين العربية و دارك و إيلاف و رائد.
رائد: 15.
دارك: 10.
إيلاف: هو إيه ده؟
دارك: اركبي العربية.
إيلاف: مش هتقدروا تضربوهم.
دارك(بحدة): اركبي العربية.
رائد: ما تركبي العربية يا إيلاف.

إيلاف فتحت باب العربية و ركبت و بدأت تبص عليهم من شباك العربية.
رئيس الحراس شاور لمجموعة صغيرة تقرب من رائد و دارك، الاتنين بدأوا يضربوا أي حد جاي ناحيتهم بقوة.
إيلاف: لا كدة مش هينفع لازم أتصرف.
إيلاف: فكري فكري يا إيلاف.
إيلاف قعدت على كرسي السواق لقت مجموعة جايين ناحية رائد فتحت الباب كذا شخص خبطوا في الباب.

إيلاف شغلت العربية و بدأت تسوق بسرعة كبيرة ناحية مجموعة منهم اللي بِعدوا بسرعة من قدامها، إيلاف رجعت بنفس السرعة الكبيرة لورا و الحراس اللي كانوا بيضربوا دارك و رائد رجعوا لورا هما كمان.
إيلاف(بصوت عالي): رائد.
دارك فتح باب العربية اللي جمب إيلاف و قعد، رائد فتح الباب الخلفي و قعد هو كمان كان بينهج و اتأذي في وشه كذا مرة.
دارك: اطلعي.

إيلاف ساقت بسرعة كبيرة فجأة لقوا وراهم كذا عربية سودة بنفس الحراس اللي كانوا بيضربوا دارك و رائد.
دارك: سوقي بأقصى سرعة.
إيلاف ساقت بأقصى سرعة في العربية، رائد مسك كويس في الكرسي.
رائد: يا نهار أسود حرام عليكي ليه كدة...
دارك فتح ازاز العربية و بدأ يضرب نار على العربيات اللي وراه.
رائد: بطئ شوية يا إيلاف حرام عليكي ده انا مبسوقش كدة.

إيلاف كانت بتسوق بسرعة كبيرة فجأة بطأت السرعة، إيلاف بصت حواليها عادت ليوم حادثة والدها و والدتها اليوم اللي ماتوا فيه.
رائد: هو لكدة لكدة مفيش وسط؟
دارك(بانفعال): زودي السرعة يا إيلاف.
إيلاف بدأت تعيط بانهيار تام، دارك بصلها و بص لرائد و كمل ضرب نار.
رائد: إيلاف أنتي كويسة؟
رائد: لازم نمشي.
دارك: رائد كمل أنت.

رائد طلع مسدسه و كمل ضرب على العربيات، دارك نزل من مكانه و شد إيلاف اللي كانت منهارة في العياط من مكانها و قعدها في الكرسي اللي ورا، ركب مكان السواقة و بدأ يسوق بسرعة كبيرة.
دارك: رائد ارمي سلاحك.
رائد رمى سلاحه فورا و دارك كذلك لأنهم كانوا قدام إشارة مرور و كان في ناس كتير موجودة.
الحراس بدأت تتراجع، دارك اتحرك بعد ما إشارة المرور فتحت.

دارك القى نظرة على إيلاف اللي حطت ايديها على وشها و هي بتعيط، رائد كان مستغرب.
دارك وقف في مكان هادئ جدا، إيلاف فتحت الباب و نزلت و هي مش قادرة تأخد نفسها.
رائد: أنت فاهم حاجة؟
دارك: لا.
رائد: إيه اللي خلالها تتغير فجأة!
دارك(بتنهيدة): مش مهم دلوقتي.
إيلاف وقفت بدأت تأخد نفسها بشكل طبيعي و مسحت دموعها من على وشها.
دارك(بهدوء): لازم نتحرك.

إيلاف هزت رأسها ببطء و رجعت ركبت جمب دارك اللي ساق ناحية بيت ستيفان.
رائد: ما تقف يا دارك نأكل.
رائد: إيه رأيك يا إيلاف؟
إيلاف(بخفوت): براحتكم.
رائد: ايه ده فين إيلاف يا عم؟!
رائد: مش لاقي إيلاف متعرفيش هي فين يا أبلة؟
إيلاف(بضحك): لا معرفش دور كدة في جيبك.
رائد: يا بنتي مش قد خطف القلوب انا بتضحكي ليه بس.
إيلاف: تعرف لو كنت في مصر و قولتلي الكلمة دي.
رائد: كنتي هتتجوزيني صح قولي قولي متتكسفيش.

إيلاف: كنت طيرت صف سنانه اللي تحت يا أستاذ.
رائد(بوجع): آآآآه.
رائد: بمجرد إني تخيلت يالهوي المنظر كان فظيع.
إيلاف ضحكت على رائد، دارك بصلها و بص لرائد و وقف قدام قصر ستيفان.
إيلاف: جايبنا نشوف مبنى أثري و لا إيه!
رائد: ده قصر ستيفان مش مشهد أثري و لا حاجة ده جهنم الحمراء.
إيلاف: ليه بس القصر شكله لطيف.
دارك: أنزلوا.
دارك نزل و إيلاف و رائد نزلوا وراه، دارك قرب من حارس البوابة الأمامية.

حارس(بالألمانية): تفتيش.
بدأوا يفتشوا دارك و رائد اللي بص لدارك بتوتر.
حارس(بالألمانية): مين دي؟
دارك: خطيبتي.
حارس كان هيقرب منها علشان يفتشها لكن دارك وقف قدام إيلاف و بص للحارس.
دارك(بالألمانية): ممنوع.
حارس(بالألمانية): الأوامر هي إني أفتش كل اللي جاي معاك.
دارك(بالألمانية): و أنا قولت ممنوع هي تتفتش.
رائد: دارك انا شايف أن.
رائد لقى دارك مسك ايد إيلاف و دخل القصر.
رائد(بتوتر، بالألمانية): عن اذنك.

رائد جري ورا دارك و مشي جمبه...
وقفوا قدام باب القصر الداخلي و إيلاف لقت باب القصر تلقائي اتفتح بصت بانبهار.
دارك: متنخدعيش بالمظاهر.
التلاتة دخلوا القصر و قربت منهم خادمة تُدعي سوزي.
سوزي(بالألمانية): جاسم بيه اتفضل.
دارك(بالألمانية): فين ستيفان؟
سوزي(بالألمانية): مدام ميسم في إنتظارك.
دارك سحب إيلاف وراه و رائد مشي وراهم لغاية ما وصلوا للأوضة اللي فيها ميسم.

ميسم(بالألمانية): مرت فترة طويلة أوي يا جاسم.
ميسم(بالألمانية): نورتوا بيتكم.
رائد(بالألمانية): عمره ما كان بيتنا. صح يا جاسم؟
إيلاف(باستغراب): هو أنت مش اسمك دارك و.
دارك بص لإيلاف بحدة و شدها ناحيته.
دارك(بالألمانية): البيت ده عمره ما كان بيتي هو بيت لولادك التانين.
ميسم(بالألمانية): أنتوا ولادي أنتوا كمان.
دارك(بحدة، بالالمانية): و لما أحنا ولادك قاعدة معاهم ليه؟!
رائد: جاسم اهدي.

كلهم سمعوا صوت تصفيق، إيلاف لفت اتخضت من المنظر اللي قدامها.
ستيفان(بالألمانية): كفاية يا جين.
جين(بالألمانية): سيبني أرحب بيه شوية قدر يعدي هو و الرخيص اللي جمبه من حراسنا.
ستفيان(بالألمانية): تفتكر كلمة رخيص هتقدر توصفه بقيمته الحقيقية.
في لحظة كان هجم دارك على رقبة ستيفان.
دارك(بالألمانية، بغضب): قول كلمة تانية عنه و أنا هشيل ليك عينك زي ما شيلتها من جين.

جين(بغضب، بالألمانية): أوعدك يا جاسم إني هقتلك.
دارك(بغضب، بالألمانية): مفيش داعي أنك تقول حاجة الكلام ده قولته من أكتر من 5 سنين و لحد الان منفذتش.
دارك(بالألمانية): قول حاجة أنت قدها.
مسيم(بحدة، بالألمانية): جاسم ابعد عن أخوك.
ستفيان(بالألمانية): سيبيه يا أمي بيعرض قوته قدام الآنسة.
كلهم بصوا ناحية إيلاف اللي كانت مصدومة من اللي بيحصل، رائد قرب منها و وقف جمبها.

ميسم(بالألمانية): سيب أخوك يا جاسم و فهمني مين دي.
دارك زق ستيفان بعيد عنه و قرب من إيلاف مسك ايديها و قربها منه.
دارك(بالألمانية): خطيبتي و هتبقى مراتي قريب.
إيلاف(بخفوت): مين دي!
دارك(بحدة، همس): اسكتي في غيرك بيفهم عربي.
دارك بص لإيلاف باستغراب من كونها فهمت اللي هو قاله، ميسم بصت لإيلاف بنظرة تقيمية.
ميسم(بالألمانية): دي!
دارك(بالألمانية): أيوه هي.
جين(بخبث، بالألمانية): هي الصراحة تستاهل.

ستيفان و جين ضحكوا مع بعض، دارك بصلهم بغضب و حاول يتمالك نفسه.
ستيفان(ببرود، بالألمانية): نيجي للموضوع المهم.
ستيفان(ببرود، بالالمانية): لما جيت خدته من هنا عملنا اتفاق و أنت خالفت الاتفاق.
جين قرب من رائد و حط دراعه على كتفه.
جين(بالألمانية): يبقى ده يخصنا.
دارك زق جين بعيد عن رائد و بص لستيفان.
دارك(ببرود، بالالمانية): عايز كام؟

ستفيان(بالالمانية): شايفة يا امي بيساومني علشان عايز أخد أخويا يتربي في حضني.
رائد(بعصبية، بالالمانية): انا مش عايز أبقى معاكم.
جين(بالالمانية): ليه يا رائد ده احنا بنحبك!
إيلاف(ببرود، بالالمانية): هو قال مش عايز يبقى معاكم ملكوش الحق أنكم تتحكموا فيه.
ستيفان بص لإيلاف بهدوء و قرب منها لكن دارك سبقه و وقف قدامه.
دارك(بالالمانية): عينك بدل ما هشيل عين واحدة هيبقوا اتنين.

ستيفان(بضحك، بالالمانية): أوووووه!
ستيفان(بالألمانية): نيجي للموضوع المهم رائد.
دارك(بالألمانية): تأخد كام؟
جين(بالالمانية): 5مليار دولار.
دارك(بالألمانية): موافق 3 أيام و الفلوس تبقى عندك.
ميسم(بالالمانية): و في شرط كمان.
جين(بالالمانية): ايه يا أمي؟
ميسم(بالالمانية): يتجوز هنا في القصر ده.
إيلاف(بضحك، بالالمانية): بتهزري صح!
إيلاف بصت لرائد و بعدها لفت لدارك.

إيلاف(بهمس، بغيظ): الست دي أنا مش طيقاها من الصبح خليها ترجع عن اللي هي قالته.
رائد(بالالمانية): أنتي عارفة أننا مسلمين مش مسيحين زي اللي هناك دول. و الجواز عندنا مش زي عندكم.
جين(بخبث، بالالمانية): انا حبيت فكرة أمي. و الجواز هيبقى هنا و شرط من الشروط علشان رائد يرجع معاكم...
ستيفان(بالألمانية): ده شرطي أنا كمان.
ميسم(بالألمانية): الأوض جاهزة ليكم.

ميسم(بالألمانية): و لأننا مكناش نعرف بوجودها هتقيم معاك في نفس الأوضة.
إيلاف(بانفعال، بالالمانية): مليش دعوة إذا كنتم مسيحين أنا مش هنام معاه في أوضة واحدة و خصوصا أنه مش بيربطنا أي علاقة.
بيثان(بالالمانية): شوفوا مين هنا جاسم.
جاسم(ببرود، بالالمانية): عايز أعرف فين أوضتي.
ستيفان(بالالمانية): شوفي يا بيثان جاسم قرر يتجوز.
بيثان(بالالمانية): بمين؟
رائد(بحدة، بالالمانية): عايزين أوضنا.

بيثان قربت من دارك و مسكت ايده.
بيثان(بالالمانية): بقالنا كتير مشوفناش بعض يا جاسم.
دارك سابهم و خرج بره الأوضة، إيلاف كانت هتخرج وراه.
بيثان(بالالمانية): بقى ذوق جاسم الفترة دي وحش جدا.
إيلاف(بالالمانية): عندك حق علشان كدة هو لسة مختاركم ك عائلة.
إيلاف و رائد خرجوا لجاسم، سوزي قربت منهم و بدأت تدلهم على الاوض.
رائد دخل أوضته، إيلاف لقت دارك موجود.
إيلاف: ا.
دارك حط ايده على بوق إيلاف و مال عليها.

دارك(بهمس): متتكلميش.
دارك بدأ يتجول في الأوضة و يطلع أجهزة تصنت و كاميرات مراقبة من كل مكان، دارك دخل الحمام و لقى كاميرات مراقبة و جهازت تنصت تاني فتح البلكونة و رماهم.
إيلاف: كان ايه ده؟
دارك: اياكي تثقي في أي حد و بالذات شخص يتمني موتك.
إيلاف: أنت اسمك دارك و لا جاسم؟
دارك: و لا ده و لا ده.
إيلاف: شوفلنا طريقة نهرب بيها.
دارك(برفعة حاجب): أفندم!

إيلاف: أيوه ما هو أنا قبلت أبقى خطيبتك لكن أكتر من كدة آسفة.
دارك: عيطتي ليه النهاردة؟
إيلاف(بذهول): أنا! أنا عيطت قول يا ابني كلام غير ده.
دارك استغرب طريقة إيلاف في الكلام.
إيلاف: أنسي إيه مبتعرفش تنسى!
إيلاف: عايزة أنام أطلع بره.
دارك: طب ما تنامي دي أوضتي.
إيلاف: أوضتك مع رائد مش معايا.
إيلاف مسكت دارك من ايده و خرجته بره الأوضة لسة هتقفل الباب.
دارك: اسمعي.
إيلاف: إيه؟

دارك: أنا هنا اسمي جاسم. اسمي ايه؟
إيلاف: جاسم.
دارك: الباب تقفليه و أنتي نايمة و اتأكدي كويس أن البلكونة مقفولة.
إيلاف: تمام.
دارك: متفتحيش لحد غيري أو لرائد.
إيلاف: هو أنا ليه حاسة أنك بتؤمرني؟
دارك: مش احساس تأكدي و لو منفذتيش الأوامر انتي اللي هتندمي مش أنا.
إيلاف قربت من دارك و اتكلمت بصوت واطي.
إيلاف(بهمس): المهم تلاقي طريقة نهرب بيها.

دارك ساب إيلاف و دخل أوضة رائد، إيلاف دخلت الأوضة و كانت لسة هتغير هدومها سمعت خبط على الباب.
إيلاف(بالألمانية): مين؟
دارك: أنا يا إيلاف...
إيلاف فتحت الباب و دارك دخل خد شنطة هدومه و خرج.
إيلاف: يا مجنون.
إيلاف قفلت الباب و بدأت تغير هدومها و قعدت على السرير و هي حاسة بوجع في رجليها.
إيلاف: شكلي هقابل أيام صعبة الفترة الجاية.
إيلاف(بسخرية): من إمتى أيامي مكنتش صعبة.

إيلاف حطت رأسها على المخدة و بدأت تنام.

-في مكان تاني...
عند حازم.
حازم فاق من نومه في نص الليل لقى شغف نايمة على الكرسي اللي قدامه.
حازم قام من على السرير و هو حاسس بتعب و دخل الحمام، شغف قامت على صوت حركة حازم.
شغف(بنوم): أنت كويس؟
حازم: أه متشغليش بالك.
شغف(بنوم): رايح فين؟
حازم: هتمشي شوية في جنينة المستشفى.
شغف(بنوم): طيب.
شغف كملت نوم مكانها، حازم خرج بدأ يتمشي في الجنينة شوية و قعد على الكرسي اللي لقاه.

حازم لمح هيثم بيدخل من باب المستشفى، حازم قام بسرعة من مكانه و مشي بسرعة ناحية أوضته.
حازم: شغف شغف.
شغف(بخضة): ايه!؟
حازم(بسرعة): قومي يلا بسرعة يلا.
حازم مسك ايد شغف و طلع يجري بره أوضته و بدا يمشي في الممرات و شغف مش فاهمة حاجة.
شغف: ممكن تفهمني في ايه؟
حازم: لازم نمشي حالا.
حازم خرج من سلم الطوارئ مع شغف و استخبوا في مكان، شغف بصت لحازم و قعدت تضحك على منظره...

حازم(بغيظ): أعمل ايه انا غلطان كنت سيبتك ليهم و كنت مشيت من غيرك.
شغف: منظرك مسخرة في لبس المستشفى.
حازم: اضحكي اضحكي.
حازم سمع صوت حد قريب منه حط ايده على بوق شغف اللي بصتله باستغراب.
حازم(بهمس): متتكلميش.
حازم(بهمس): تعالي.
حازم خد شغف و خرجوا بره المستشفى كلها.
شغف: صعب نلاقي تاكسي دلوقتي.
حازم طلع تليفونه و أتصل بأدهم.
حازم: الزفت ده مش بيرد ليه؟
بعد فترة أدهم رد على اتصال حازم.
أدهم: ايه؟
حازم: أنت فين؟

أدهم: في الشغل لسة هرجع البيت.
حازم: عدي عليا في المستشفى بس من ورا.
أدهم: في حاجة.
حازم: أه هيثم عرف مكاني في المستشفى.
ادهم: طيب هكون قدامك كمان نص ساعة.
حازم: متتأخرش.
أدهم: طيب.
شغف سابت حازم و قعدت على الرصيف، حازم قعد جمبها و ضم ايده.
شغف: سقعان؟
حازم: أه.
شغف: أستاذ أدهم قال قدامه قد ايه؟
حازم: نص ساعة.
شغف: طيب.
بعد فترة حازم لقى أدهم بيوقف بعربيته قدامهم و أول ما شاف حازم قعد يضحك عليه.

حازم(بضيق): قومي اركبي.
شغف(بضحك): طيب.
أدهم(بضحك): نسيت تلبس البنطلون و لا ايه يا حزومة؟
حازم(بغضب): يا ابني هموتك يا ابني.
حازم ركب جمب أدهم و شغف ورا، أدهم و شغف بداوا يتكلموا و حازم متضايق منهم.
حازم(بضيق): لاحظوا أن في شخص مريض قدامكم يا ريت تراعوا.
شغف: نعمل ايه يعني؟
حازم: أنتي حابة تموتي.
أدهم: اوديك الفيلا و لا؟
حازم: لا وديها البيت الاول.
أدهم: طيب.
أدهم ساق ناحية شقة حازم و وقف قدام العمارة.

حازم: مين دول؟
أدهم: حراس طلبتهم.
حازم: هات مفتاح الشقة.
أدهم: ليه؟
حازم: علشان هي تطلع.
أدهم: طيب.
أدهم طلع مفتاح الشقة وداه لشغف اللي شكرته.
حازم: اطلعي و متخرجيش بره البيت لغاية ما اجي ازورك.
شغف(بضيق): طيب.
شغف سابتهم و طلعت لشقة حازم، أدهم ساق ناحية فيلا حازم.
حازم: يلا غور مش عايز اشوف وشك.
أدهم(بصدمة): يا حيوان!
حازم دخل من باب الفيلا، أدهم ساق ناحية بيته و هو متعصب من حازم.

حازم دخل لقى بهيرة قاعدة بتتفرج على التلفزيون.
بهيرة: أخيرا رجعت!
حازم: كان يهمك رجوعي!
بهيرة: أه طبعا انت اب.
بهيرة(بشهقة): ايه اللي انت لابسه ده!
حازم: عن أذنك عايز انام.
بهيرة(بحدة): تعالى هنا فهمني.
حازم: كنت في المستشفى.
بهيرة: ليه؟
حازم: بكرة نتكلم انا تعبان.
حازم ساب بهيرة و طلع لاوضته قفل الباب.

-في مكان تاني...
عند جوليا و كمال.
جوليا: يا كمال.
كمال(بضيق): اتفضلي.
جوليا: يا كمال يا حبيبي بلاش تزعل مني كدة.
كمال(بضيق): تمام سيبيني عايز أنام.
جوليا: أنت طول اليوم بتشتغل و دلوقتي عايز تنام.
كمال(بضيق): اه بشتغل طول النهار و دلوقتي هنام علشان اصحى تاني اشتغل.
جوليا(بضيق): طيب يا كمال نام.
جوليا سابت كمال و نزلت لتحت لقت طاهر قاعد في الجنينة شارد.
جوليا: أنت كويس؟
طاهر: اه.
جوليا: منمتش ليه؟

طاهر: عادي بفكر كدة شوية.
جوليا: في إيه؟
طاهر: متدخليش.
جوليا: ايه ده في إيه!
طاهر(بضحك): صالحتي جوزك؟
جوليا: لا.
طاهر: مش هيتصالح بسهولة أنتي عارفة كمال.
جوليا(بضيق): أوف هنتحر هموت هقتل نفسي.
طاهر: طب استأذن أنا بقى.
طاهر ساب جوليا و غمز لكمال اللي كان واقف ورا جوليا و طلع على أوضته.
جوليا(بضيق): أوف يا كمال أوف.
كمال: هتفضلي عندك كتير؟
جوليا(بخضة): أنت! خضتني.
كمال: اطلعي نامي يلا.

جوليا: لا مش هنام إلا لما تصالحني.
كمال: قومي.
جوليا: لا.
كمال مسك ايد جوليا و طلع لأوضته.
جوليا: مش عايزة.
كمال: جوليا نامي.
جوليا قعدت على السرير و قعدت تهز رجليها.
كمال: هتفضلي كدة يعني مش هتنامي...
جوليا: لا.
كمال: طيب.
كمال نام على السرير و شد جوليا لحضنه.
كمال(بهمس): بحبك.
جوليا غمضت عينيها و ابتسمت بخجل و بدأت تنام و هي في حضن كمال.

-في الصباح الباكر...
عند إيلاف.
إيلاف فاقت من نومها على صوت خناق تحت.
إيلاف(بنوم): أوف معرفش أنام ساعتين على بعض.
إيلاف قامت دخلت الحمام خدت دوش و خرجت بدأت تشوف هتلبس إيه.
إيلاف لبست فستان باللون الأحمر ب¾ كم لبعد الركبة و لبست كوتشي باللون الأبيض و رفعت شعرها على شكل كحكة كبيرة و نزلت كام خصلة على وشها.

إيلاف فتحت باب أوضتها و بدأت تبص يمين و شمال ملقتش حد، كانت لسة هتمشي لقت في بنت أول مرة تشوفها.
إيلاف(بالألمانية): لو سمحت دار أقصد جاسم فين؟
دان(بالألمانية): اسمك إيه؟
إيلاف(بالألمانية): إيلاف.
دان(بالألمانية): قولتي عايزة مين؟
إيلاف(بالألمانية): شكلي مش هأخد منك معلومة عن أذنك...
دان(بحدة، بالالمانية): استني هنا لما أتكلم تقفي تسمعيني.
جين(بالألمانية): في حاجة يا دان؟

دان(بالالمانية): بكلمها ف قلت أدبها.
جين قرب من إيلاف و كان لسة هيلمسها إيلاف بِعدت عنه.
جين(بالألمانية): ا.
إيلاف(بالالمانية): معنديش وقت اسمع تفاهتكم.
إيلاف سابتهم و مشيت بسرعة و هي ماشية خبطت في ميسم.
إيلاف(بالالمانية): بعتذر.
ميسم(بالالمانية): تعالي ورايا.
إيلاف(بالالمانية): بعتذر لازم أشوف جاسم أو رائد عن أذنك.
إيلاف كانت هتمشي لقت ستيفان و بيثان.
إيلاف(لنفسها): إيه البيت ده!

ستيفان(بالالمانية): أنتي هنا في بيتنا و كمان بتقلي أدبك.
ستيفان(بالالمانية): محتاجة إعادة تربية.
إيلاف(بالالمانية): مش مضطرة أرد عليك.
إيلاف كانت هتمشي بس لقت الكل حواليها.
إيلاف(بالالمانية): اللي أنتوا بتعملوه مش تحضر علفكرة.
إيلاف(لنفسها): إيه الناس اللي تخوف دي. دارك.
دارك(بالالمانية): مفيش داعي لترحيبكم.
ميسم(بالالمانية): عنيدة زيك.
دارك(بالالمانية): ليا الشرف.
ستيفان(بالالمانية): أخدت قرارك؟

دارك(بالالمانية): موافق.
بيثان(بالالمانية): واثق من اختيارك ليها؟
دارك شد إيلاف وراه و مشيوا، إيلاف وقفت فجأة.
إيلاف: أنا عايزة أمشي.
إيلاف: مش هستحمل أكمل هنا نهائي.
دارك(بهدوء): هتمشي متقلقيش.
دارك(بهدوء): هتمشي بكرة.
إيلاف: وعد.
دارك(بهدوء): وعد.
دارك: تعالي نشوف فين رائد و نأكل.
دارك مسك ايد إيلاف و بدأ يدور على رائد لغاية ما لقاه قاعد في الجنينة.
دارك: رائد.
رائد(بابتسامة): جاسم.

إيلاف: كدة تأكل من غيري...
رائد: كنت لسة هناديكي.
إيلاف: كداب.
رائد: سماح المرة دي.
إيلاف: ماشي.
التلاتة قعدوا يأكلوا مع بعض، إيلاف قربت منهم.
إيلاف(بهمس): لقيت طريقة نهرب بيها.
رائد(بهمس): طبعا ده دارك.
إيلاف(بهمس، بحماس): ها قول؟
دارك: بليل. كملوا أكلكم.
إيلاف(بضيق): ده مش عدل احنا كلناا فريق واحد.
دارك(برفعة حاجب): من امتى و أنتي مهتمة بالمواضيع دي.
إيلاف: مش لازم نعرف الله.
دارك: انا ورايا مشوار.

دارك سابهم و مشي، إيلاف و رائد قضوا طول اليوم مع بعض.
عدى اليوم بدون أحداث تُذكر.
إيلاف: أخيرا عدى اليوم من غير ما يتكلموا و لا يعملوا حاجة.
إيلاف: هما مين دول لسة متعرفتش عليهم.
رائد: أحسنلك بلاش.
إيلاف: قول على أساس هشوفهم تاني.
رائد: ستيفان و جين أخواتي بس مسيحين و بيثان زوجة ستيفان و دان خطيبة جين.
إيلاف: ازاي قبلت تتخطب ليه بعينه دي! منظره مرعب أصلا.
رائد: الفلوس.
إيلاف: عندك حق.
رائد: هدخل أنام انا.

إيلاف: طيب.
إيلاف دخلت أوضتها و هي بتدندن لحن أغنية.
إيلاف(بخضة): الله يسامحك.
دارك: مفيش داعي للقلق.
إيلاف: دخلت أوضتي ليه؟
دارك: تعالي اقعدي قدامي.
إيلاف قعدت علي السرير و بصت لدارك اللي قاعد قدامها على الكنبة.
دارك: مبدأيا بكرة هيبقى فرحنا.
إيلاف(بشهقة): هنتجوز! مش قولت هتلاقي حل.
دارك(بحدة): اسكتي و اسمعي.
دارك: هتجهزي زيك زي أي عروسة الفرق أنك هتهربي.
إيلاف(بحماس): و بعدين.

دارك: هيكون مالك بانتظارك ورا القصر و أنا هكون ظبطلك كل المكان.
دارك: هتروحي معاه و هو هيسفرك.
إيلاف: آه يا حظي هفضل كدة من بلد لبلد كانت أقصى طموحاتي اسافر المالديف...
دارك ساب إيلاف و خرج بره أوضتها، إيلاف نامت مكانها بعدها بفترة صحيت مفزوعة من حلمها المعتاد.
إيلاف خرجت بسرعة للبلكونة تأخد نفسها، إيلاف لمحت رائد قاعد في الجنينة حاطط ايده على وشه.
إيلاف(باستغراب): هو مش كان عايز ينام!

إيلاف خرجت بره أوضتها و خرجت بره القصر و راحت قعدت جمب رائد اللي رفع رأسه بسرعة ليها.
إيلاف(بصدمة): بتعيط!
رائد مسح دموعه بسرعة و هو بيهز برأسه بمعنى لا، حط عيونه في الارض.
إيلاف: حاسس بأيه؟
رائد: مفيش مفيش.
إيلاف(بضحك): أوعي تكون زعلان لأني همشي بكرة.
رائد: لا اقصد اه يعني احم هو.
إيلاف: خلاص خلاص.
إيلاف: ممكن أفهم إيه الموضوع و ليه كل ده بيحصل؟
رائد: ستيفان عايز يتملكني.
إيلاف: بمعنى؟

رائد: عايز يجبرني إني أعيش معاه و أبقى زيه...
رائد: أنا مش عايز و لما رفضت كان بيعذبني و بيحبسني بالايام و بيمنع عني الاكل و الشرب...
رائد: لاني شبه جاسم.
إيلاف: إيه العلاقة اللي بتربطك بدارك؟
رائد: لسة مفهمتيش؟
إيلاف: إيه!
رائد: يبقى أخويا.
إيلاف(بشهقة): بجد!
رائد: ايوه.
رائد: جاسم دايما كان في ضهري و هو اللي جه و انقذني من ايدين ستيفان.
إيلاف: كان فين الفترة دي كلها؟
رائد: مش مهم.

رائد: عمل مشكلة كبيرة و وافقوا بعد ما عرض عليهم فلوس كتير و ذلوه شوية.
إيلاف(بهمس): هما ميعرفوش أنه دارك!
رائد: بالظبط كدة.
رائد: ما صدقوا مسكوا عليا غلطة. هما اللي زقوا عليا البنت دي و خلتني أشرب هما السبب في ده كله علشان يأخدوا فلوس.
رائد: ميسم هانم بتحب جاسم جدا علشان كدة كانت عايزة تطمن عليه و شرطت أنه يتجوزك.
رائد: بكرة لو متجوزتيش أنتي و جاسم.
إيلاف: جاسم حط خطته.

رائد: عارف. الموضوع مش هيبقى سهل زي ما انتي فاكرة.
إيلاف: اومال؟
رائد: لازم تخرجي بره ألماني في أقل من 45 دقيقة لاما هيوصلوا ليكي.
رائد: غير أنه مش هنعرف نطلع انا و دارك بسهولة من القصر ده.
إيلاف: ربنا يستر.
رائد: متقلقيش جاسم مش هيتخلى عن مسؤولتك.
إيلاف: مش متعودة على جاسم و الصراحة بقى الاسم وحش و مش داخل دماغي.
رائد(بضحك): اطلعي نامي اطلعي...
إيلاف: يلا باي.

إيلاف طلعت لأوضتها و هي في حيرة من أمرها، إيلاف فضلت صاحية معرفتش تنام لغاية ما النهار طلع.
إيلاف لقت دارك بيفتح الباب و يدخل.
إيلاف(بخفوت): إيه اللي جابك؟
دارك: منمتيش ليه؟
إيلاف(بتنهيدة): مش عارفة أنام.
إيلاف(بحدة): و بعدين أنت ازاي تدخل من غير ما تخبط؟
دارك(بحدة): و انتي مسمعتيش الكلام و قفلتي عليكي الباب ليه؟
إيلاف: كنت صاحية.
دارك: و انا توقعت انك صاحية لانك مقفلتيش الباب...
إيلاف: و الله؟

دارك: الفستان بتاعك اهو. ساعدي نفسك بنفسك مفيش حد هيطلع يساعدك.
إيلاف: مش محتاجة.
دارك: الساعة 7 تجهزي.
دارك ساب إيلاف و خرج بره أوضتها بدأ يظبط أمور كتيرة علشان يأمن خروح إيلاف من القصر.
جين(بالالمانية): أنت.
دارك(لنفسه): اهدى اهدى.
جين(بالالمانية): الفلوس مجهزتش.
دارك(برفعة حاجب، بالالمانية): مش أنتوا اللي شرطوا أنه لما اتجوز اصبروا بقى.
دارك ساب جين و خرج، جين راح لأوضة مكتب ستيفان و هو متعصب.

بيثان(بالالمانية): مالك يا جين!؟
جين(بغضب، بالالمانية): الزفت اللي اسمه جاسم ده.
دان(بالالمانية): حبيبي متشغلش بالك، هيمشي في غضون ايام.
جين(بالالمانية): كان لازم نجوزهم يا ستيفان؟
ستيفان(بالالمانية): متنساش ان نص الاملاك باسم ميسم لازم نسمع كلامها لغاية ما نخلص منها.
بيثان(بالالمانية): مش بالسهولة دي.
بيثان(بالالمانية): لسة متأكدناش الاملاك دي مكتوبة باسم مين.

دان(بالالمانية): قصدك انها ممكن تبقى باسم جاسم؟!
بيثان(بالالمانية): اه.
ستيفان(بالالمانية): هتبقى مصيبة كبيرة.
جين(بالالمانية): هنلاقي الحل المهم دلوقتي نخلص من جاسم ازاي.
ستيفان(بالالمانية): مش دلوقتي خالص.
بيثان(بالالمانية): المهم نشوف هيحصل ايه في الحفلة.
دان(بالالمانية): هتبقى أبشع عروسة.
جين(بالالمانية): مش للدرجة دي يا دان هي أجمل منك أصلا.
دان(بشهقة، بالالمانية): أنت بتقول ايه يا جين!

ستيفان(بالالمانية): بيقول ان جاسم محظوظ اوي بان الليلة فرحه على تلك البنت.
بيثان(بالالمانية): حتى انت يا ستيفان!
ستيفان(بالالمانية): مش هكدب يعني.
عند إيلاف...
إيلاف انتظرت الساعة جت 7 و بدأت تجهز نفسها.
إيلاف لبست فستان بسيط جدا باللون الأبيض بكم و نازل من عند الاكتاف، شفاف من بعد الركب و بيتكون من كذا طبقة شيفون، لبست جذمة باللون الأبيض بكعب و سيبت شعرها على ضهرها و حطت بعض المكياج الخفيف جدا.

إيلاف قعدت على السرير منتظرة أي إشارة، بعد فترة بسيطة لقت الباب بيخبط.
إيلاف قامت بسرعة فتحت لقت رائد.
إيلاف: إيه؟
رائد: يلا بسرعة قبل ما حد يشوفنا.
إيلاف مسكت في ايد رائد و طلعوا يجروا في الممر اللي قدامهم، إيلاف كل شوية تبص وراها.
رائد: بسرعة يا إيلاف مش قدامنا كتير.
إيلاف: حاضر.
رائد وصل للجنينة الخلفية كان في حارسين.
حارس1(بالالمانية): فين؟

رائد طلع من جيبه شيك و وداه للحارس اللي سمحوا لإيلاف أنها تمشي.
رائد: هتلاقي مالك يلا امشي.
رائد ساب إيلاف و طلع جري راح لمكان الحفلة و وقف جمب دارك.
دارك(بهمس): إيه الأخبار؟
رائد(بهمس): وصلتها.
دارك: كويس.
بيثان(بملل، بالالمانية): العروسة خايفة تنزل و لا ايه؟
رائد(بالالمانية): هطلع ليها.
دان(بالالمانية): هطلع ليها أنا و بيثان.
دارك(بالالمانية): أنا عايز رائد يروح. يلا يا رائد.

رائد طلع ناحية أوضة إيلاف و نزل تاني.
رائد(بدهشة مصطنعة، بالالمانية): مش موجودة.
الكل بصوا باستغراب لرائد، ميسم قربت من رائد.
ميسم(بالالمانية): يعنى ايه مش موجودة!
دارك(بالالمانية): متاكد يا رائد؟
ستيفان و جين كل واحد وجه مسدسه ناحية دارك و رائد، ستيفان قرب من دارك.
ستيفان(بالالمانية): أنت قاصد؟
دارك(بالالمانية): و لو؟ هتفرق!
جين(بغضب، بالالمانية): شكلك مستغني عن أخوك.

ميسم(بحدة، بالالمانية): نزلوا اسلحتكم.
ستيفان(بالالمانية): أنت عملت ده علشان منأخدش منك فلوس صح!
دارك(بالالمانية): خسارة فيك أنت و هو.
بيثان(بالالمانية): حراس انتشروا في القصر لازم تكون موجودة.
دان(بالالمانية، بزعيق): يلا منتظرين إيه؟
إيلاف: جاسم.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة