قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس عشر

رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس عشر

رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس عشر

باسم عرف بخبر النقل و رجع علي الفيلا الجديدة. و كريم راح علي فيلته، و عدي طلع علي اوضته...
ادهم طلع لاوضته...
اسيل كانت بتتكلم في التليفون...
اسيل: لا يا حبيبي متخافش...
اسيل: لا لا هنتقابل انا عندي كام جاسر...
اسيل(بضحك): لا لا اوعدك هنتقابل، و هحضنك و هنعمل كل حاجة...
اسيل: و انا كمان بعشقك...
اسيل: حاضر يا عم هتصور و ابعتلك صورتي...
اسيل: بحبك، باي...
اسيل قفلت التليفون و لفت بجسمها لقت ادهم...

اسيل قامت من علي السرير و كانت هتخرج من الاوضة، ادهم مسك دراعها و لواه ورا ضهرها...
ادهم(بغضب): مين جاسر يا اسيل؟
اسيل(ببرود): انت مالك؟ وسع...
ادهم(بغضب): ردي يا اسيل...
اسيل: سيب ايدي...
ادهم زق اسيل جامد و وقعت في الارض...
اسيل: يا غبي...
ادهم نزل لمستواها و ضربها قلم...
ادهم(بحدة): مين جاسر يا اسيل؟
اسيل مسحت الدم اللي في شفايفها بإيديها...

اسيل(ببرود): بلاش تعمل دور الراجل الشرقي اللي دمه حامي، مش لايق عليك الدور ده...
ادهم خد موبايلها و دخل اوضة المكتب...
اسيل قامت غسلت وشها و دخلت غيرت هدومها لبيجامة من نفس النوع بس باللون الاسود و عملت شعرها ضفيرة...
-عند ادهم.
ادهم طلع تليفونه و اتصل بحد، الخط اتفتح...
ادهم: عايزاك تجبلي كل المعلومات عن الرقم ده...
شخص: قول...
ادهم: اكتب عندك(، )...
شخص: اقل من ساعة هتكون المعلومات عندك...
ادهم: انجز...

ادهم قعد في مكتبه علشان لو خرج و شاف اسيل ممكن يتهور عليها...
-عند باسم و غزل...
باسم دخل اوضته...
غزل(بجمود): دلوقتي انا عايزة اذاكر و مش فاهمة حاجة و انت مانعني اني اروح الكلية اعمل ايه؟
باسم(ببرود): مش دلوقتي بعدين...
غزل: انت شخصية باردة و مستفزة...
باسم(بحدة): احترمي نفسك، و اعرفي انك بتتكلمي مع جوزك...
غزل(بسخرية): اه عندك حق فعلا...

غزل سابته و شغلت التلفزيون و موجهتش ليه اي كلام، باسم دخل خد دوش و خرج قعد علي موبايله.

-عند رحيق...
رحيق: ده مش بيرد عليا الحيوان...
رحيق: السافل الحقير، احنا عملنا ايه لده كله؟
و بعدين اتصلت بيه تاني، الخط اتفتح...
عدي(ببرود): خير عايزة ايه؟
رحيق(بتوتر): عدي انت...
عدي(ببرود): انجزي مش فاضيلك...
رحيق قفلت الخط في وشه، و قعدت تعيط...
-عند ادهم في المكتب...
ادهم: ها مين؟
شخص: ده طفل اسمه جاسر و عنده في حدود 9 سنين و موجود في ميتم و المتيم اسمه(، ).
ادهم: في مصر؟
شخص: اه...

ادهم: تمام، شكرا...
الباب خبط...
ادهم: ادخل...
اسيل دخلت و وقفت قدام المكتب...
اسيل: التليفون...
ادهم وداه ليها من غير ما يتكلم...
اسيل خرجت و ادهم خرج وراها خد دوش و غير هدومه و خرج قعد علي التلفزيون و مودهاش اهتمام...
اسيل: ممكن توطي الصوت علشان انا بشتغل...
ادهم مسك الريموت و علي الصوت اكتر...
اسيل(بعصبية): ادهم وطي الصوت...
ادهم(بهدوء مستفز): العصبية غلط عليكي يا كتكوتة...
اسيل: متقولش كتكوتة...

ادهم(باستفزاز): كتكوتة كتكوتة كتكوتة...
اسيل(و هي بتحاول تكون هادية): ادهم لو سمحت وطي الصوت...
ادهم وطي الصوت...
اسيل: شكرا...
اسيل(لنفسها): غليظ...
و بعدين لقت ادهم علي الصوت اوي و بعدين وطاه اوي و بعدين علاه اوي و بعدين وطاه و في الاخر علاه خالص...
اسيل: ايه شغل العيال ده؟
اسيل قامت من الكنبة و راحت عنده...
اسيل: هات الريموت يا ادهم...
ادهم(ببرود): لا...
اسيل راحت عند التلفزيون و شالت فيشته...

اسيل(ببرود): متحاولش تعصبني يا ادهم...
ادهم(بهدوء): تصدقي كنت عايز اشرب هاتيلي بقي الماية اللي جمب التلفزيون دي...
اسيل(ببرود): متشلتش حضرتك...
ادهم: خلاص شكرا...
اسيل: ادهم فين الباسبور؟
ادهم(ببرود): خير؟
اسيل: المفروض يبقي معايا باسبور...
ادهم: طبعا علشان اعرف اسافر من غير أذن جوزي.
اسيل: ادهم بعد اذنك هات الباسبور...
ادهم: لا...
اسيل: ادهم خلينا نتعامل برقي. فين الباسبور؟
ادهم: تعالي خديه من الدرج...

اسيل قامت و لسة بتفتح الدرج ادهم زقها علي السرير...
اسيل(بخضة): ايه؟
ادهم(بتسلية): لا مفيش...
اسيل: وسع يا ادهم...
ادهم: لا...
اسيل: ادهم انا مش فايقة ورايا شغل...
ادهم: في واحدة مش فاضية لجوزها...
اسيل: انت ليه مقتنع اننا متجوزين حقيقي؟
ادهم: هشششششش...
ادهم قرب من اسيل، و الباب اتفتح و موبايله رن...
ادهم(بهمس سمعته اسيل): ايه الحظ الزبالة ده؟
صفية: ايه شكلي قطعت اللحظة...
ادهم: لا يا امي تيجي في اي وقت...

ادهم مسك تليفونه و قفل الخط...
صفية: عايزاكي يا اسيل...
اسيل: انا!
صفية: في حد غيرك هنا؟!
اسيل: بس انا مش عايزة اتخانق كفاية ابنك يعني.
صفية: شايف يا ادهم بتقول ايه؟
ادهم: خلاص خلاص، اولعوا ايه ده؟
ادهم سابهم و نزل لتحت...
اسيل: خير؟
صفية: انا كنت عايزاكي تروحي معايا النادي...
اسيل: ليه؟
صفية: صحباتي عايزين يقابلوكي، و ممكن نفتح صفحة مع بعض...
اسيل: تمام هشوف...
صفية(بخبث): ماشي يا روحي...

اسيل(لنفسه): الست دي مجنونة...
صفية: باي...
اسيل: باي...
صفية نزلت، و اسيل قاعدة مستغرباها...
-عند الباقي تحت...
عبدالرحيم: ها صالحت مراتك يا ادهم؟
ادهم: و المفروض مين يصالح مين حضرتك؟
احمد: يا بني برضو، خدها و روحوا اي مطعم راقي...
ادهم: ليه يعني؟
ليلي: ادهم...
ادهم(ببرود): خير يا ليلي.
ليلي(بدموع): اسفة و الله اسفة يا ادهم، مكنش قصدي اسفة و الله...
ادهم قام و حضنها...

ادهم(بحنية): خلاص يا ليلي بس متكررهاش تاني.
ليلي(بدموع): انا اسفة انا بحبك اوي...
عدي: و انا مليش نصيب...
ليلي(بدموع): اسفة يا عدي...
عدي(بحنية مماثلة لادهم): يا بنتي احنا خايفين عليكوا...
و بعدين فردوس و محمد و الباقي جم...
سوزان(بهمس): كنا ما صدقنا خلصنا منكوا...
رحيق(بتوتر): فين اسيل؟
غزل: اه صح فين اسيل؟
احمد: فوق يا حبايبي اطلعوا ليها...
رحيق و غزل طلعوا لاسيل...
باسم: ادهم عايزك...
ادهم: تعالي...

باسم و ادهم دخلوا اوضة المكتب اللي في الطابق الاول...
ادهم: ها عايز ايه؟
باسم: بخصوص اسيل...
ادهم: مالها.
باسم: مش عايزك تقسي عليها يا ادهم...
ادهم: بمعني يا باسم؟
باسم: اسيل اتظلمت في حياتها و كمان من النوع الحساس جدا ميغركش البرود و الجمود اللي هي فيه ده...
ادهم: تمام يا باسم...
-عند اسيل...
اسيل: وحشتوووووني...
غزل: و انتي...
رحيق: اسيل عدي مش عايز يكلمني...
اسيل: متكلمهوش...
رحيق: يا اسيل افهميني...

اسيل: مش انتي اتصلتي بيه و هو عاملك ببرود...
رحيق(بصدمة): عرفتي منين؟
اسيل: تخمين...
غزل: انا بقي مش عارفة اذاكر، و هو قال انا هذاكرلك...
اسيل: حطيه قدام الامر الواقع قدام الكل...
غزل: ازاي؟
اسيل: روحي جيبي كتبك و قولي يا باسم مش فاهمة دي و دي و الكلام ده يبقي قدام الكل...
رحيق: اشطا فكرة حلوة دي...
غزل: متأكدين؟
اسيل: عيب عليكي اخويا و انا عارفاه...
الباب خبط...
اسيل: ادخل...
خدامة: العشاء جاهز يا هانم...

اسيل: تمام...
اسيل و رحيق و غزل نزلوا لقوا الكل علي السفرة...
و الكل كان بيأكل بصمت...
غزل(بشجاعة): باسم عايزاك تشرحلي بمعني التشريح
اسيل(بهمس): الله يخرب بيتك عايزاه يشرحك...
باسم: و دي اعملها ازاي بقي اشرحك؟
غزل(بتوتر): اقصد تشرحلي...
باسم: بعدين...
غزل: لا دلوقتي...
الكل بيتفرج عليهم...
باسم: مش دلوقتي يا غزل...
غزل: اسيل مش انتي قولتي احطه تحت الامر الواقع...
اسيل(بهمس): و ربي ما هسيب حتة فيكي سليمة.

ادهم(بهمس): استلمي...
باسم: يعني اسيل ورا كل مشكلة...
اسيل(ببرائة اطفال): انا برئية...
فردوس: قسما بربي زي الاطفال...
حارس: ادهم بيه ممكن تيجي ثانية؟
ادهم: في ايه؟
حارس(بهمس): مدام مها بره...
ادهم: عن اذنكوا يا جماعة...
ادهم خرج و هو في قمة عصبيته...
ادهم(بعصبية): انتي اتجننتي ازاي تيجي لغاية هنا؟
مها: الحقني يا ادهم هيموتني...
ادهم(بقلق بسيط عليها): هو عرف منين؟
مها: معرفش يا حبيبي...

ادهم مسك مها و راح علي العربية و تحرك بيها...
عدي: ادهم اتأخر اوي...
اسيل: هطلع انام علشان شغلي بكرة...
اسيل طلعت اوضتها...
رحيق(بخفوت): انا موافقة علي الشغل...
رحيق طلعت تجري علي الفيلا بتاعتها، فردوس و محمد و سامر و نيرة روحوا...
باسم خد غزل و طلع علي اوضتهم...
باسم(ببرود): عايزة تفهمي ايه؟
غزل: هتشرحلي...
باسم: اه...
غرل جابت الكتب، و باسم بدأ يشرح ليها و هي كانت فاهمة من طريقة شرحه...

غزل(لنفسها): تيجي تدرس لينا في الكلية و النبي...
-الكل نام و الانوار اطفت...
اسيل: ادهم شكله مش جاي، هنام علي السرير بقي.
اسيل لسة هتنام، لقت صوت...
اسيل(لنفسها): ايه الصوت ده؟
و بعدين لقت حد بيحط منديل علي انفها و حد مسك رجليها و حد ماسك ايديها، اسيل حاولت تقاوم بس اغمي عليها...
شخص1(بهمس): يلا بينا بسرعة...
و شخص شال اسيل علي كتفه و نزلوا براحة خالص...
شخص2(بهمس): هنخرج ازاي؟

شخص1(بهمس): متفق مع حراس هنا...
و الاشخاص دي خدت اسيل و ركبوها العربية و مشيوا...
لكن كبير الحراس لاحظهم...
كبير الحراس: امسكوهم...
-عند ادهم...
ادهم خد مها لشقته و طلع معاها...
ادهم: انتي هنا بامان يا مها...
مها: مكان ما انت موجود انا بامان.
ادهم: انا ماشي...
مها: استني...
ادهم: ايه؟
مها: خليك بليز يا ادهم...
ادهم قرب منها و بعدين تليفونه رن...
مها: انساه يا ادهم...
ادهم: مينفعش...
ادهم فتح الخط...
ادهم: الو...

حارس: حد اتخطف من القصر...
ادهم: انتوا مجانين؟
ادهم خد حاجته و نزل جري...
ادهم: طب اعرفوا مين بسرعة...
مها: هرجعك يا ادهم هتكون ليا ليا انا و بس...
الحارس دخل و خبط الباب...
و الكل صحي...
كبير الحراس: في حد ناقص...
عبدالرحيم: في ايه؟
كبير الحراس: انا لاحظت عربية جت و في ناس كانوا ماسكين حد...
عدي: ازاي يعني؟
كبير الحراس: اتأكدوا بس...
و الكل اتأكد ان مفيش حد ناقص...
ادهم دخل بسرعة...
ادهم: حاجة حصلت؟

كبير الحراس: لا يا بيه كلهم كاملين...
عدي: الكل صحي و ليلي و اسيل نايمين...
ادهم: شفتوهم...
ليلي(بنوم): هو في ايه؟
ادهم: اسيل...
ادهم طلع جري علي اوضته و ملقاش اسيل...
ادهم(بغضب): قصر مليان حراس كتير و محدش قدر يمسكهم...
عبدالرحيم: اهدي بس يا ابني.
صفية: ممكن تكون عاملة فيلم علشان تضحك عليك.
سوزان: طبيعي جدا...
ادهم(بعصبية): اخرسوا...
احمد: اهدي يا بني و نفكر كويس...
ادهم: مين يعني اللي هيعمل كدة؟

عدي: و كمان محدش يعرف بجوازكم الا عدد بسيط و موثوق منهم...
عبدالرحيم: حد من اعدائها كصحفية...
ادهم: ممكن...
عدي: طب ما ممكن يكون سايب حاجة فوق ليك...
ادهم طلع جري علي الاوضة و دور لقي ورقة صغيرة علي الكمودينو...
مضمونها انا راجل و قد كلمتي و هخليك تشوف مراتك في حضني
ادهم(بغضب): يا ابن ال...
ادهم(بغضب): يا رؤوف الكلب...
ادهم خد مسدسه و نزل و هو في قمة عصبيته...
عدي: انت هتعمل ايه انت مجنون؟

عدي راح واه و ركب معاه...
-عند اسيل...
الناس اللي خدوها ودوها فيلا رؤوف...
رؤوف: حطوها فوق في اوضتي، و امشوا...
رؤوف: و اخيرا هنتقم منك و من ادهم يا اسيل...
رؤوف: هتشوفي عذاب علي ايدي...
و بعدها وداها حقنة في ايديها، اسيل بدأت تفوق...
اسيل(و هي لسة بتفوق): آآآآآه، انا فين؟
رؤوف: في فيلتي...
اسيل(فاقت): انت!
رؤوف: اه انا، انا اللي انتي سجنتي ابني...
اسيل: انا سجنته لانه يستحق...

رؤوف مسكها من شعرها و وقفها قدامه...
رؤوف: و ربي لاعيد تربيتك من اول و جديد...
اسيل(ببرود): مش هخاف منك، لانك لا تمس بالرجولة بشئ...
رؤوف: اه يا بنت ال...
خدامة: رؤوف بيه ادهم الشافعي هنا...
رؤوف: جه لموته...
رؤوف: لو طلعتي همس بس اعتبري نفسك في عداد الموت...
اسيل: مش هخاف...
رؤوف نزل بكل ثقة و هو متأكد من ان اسيل خايفة و مش هتتكلم...
رؤوف: اهلا اهلا ادهم بيه، اخبارك؟
ادهم(بغضب): فين اسيل؟

رؤوف(بدهشة مصطنعة): ايه ده هي مش المفروض تبقي في بيت جوزها...
ادهم قام و مسكه من القميص...
ادهم(بعصبية): قسما بربي لو مجبتهاش حالا لكون قاتلك...
عدي: اهدي يا ادهم...
اسيل(بصريخ و صوت عالي): ادهم...
اسيل: ادهم...
ادهم اول ما سمع صوتها طلع جري، و عدي مسك رؤوف...
رؤوف: انت فاكر كدة انا هخاف...
عدي: انت تبقي عبيط لو افتكرت ان ادهم هيسيبك...
ادهم طلع لمصدر الصوت...
اسيل: ادهم...
ادهم: اسيل انتي كويسة؟
اسيل: اه...

ادهم حاول يفتح الباب لقاه مقفول...
ادهم: وسعي من جمب الباب...
اسيل بعدت عن الباب، ادهم حاول مرة اتنين اتفتح الباب...
ادهم اول ما شافها حضنها...
ادهم: عملك حاجة؟
اسيل: لا...
ادهم كان لسة هيخرج بيها...
ادهم(بحدة): هو شافك كدة؟
اسيل: انت شايف ايه؟
ادهم قلع الجاكت بتاعه و لبسه ليها...
- اسيل كانت لابسة بيجامة قصيرة لقبل الركبة و ضيقة و بحمالة رفيعة و كل دراعها باين و مفتوحة من قدام و من الضهر.

ادهم خد اسيل و نزل بيها...
ادهم(بتوعد): و ربنا يا رؤوف ما هعديهالك...
رؤوف: و انا طول ما فيا نفس مش هسيبكوا تتهنوا...
ادهم: يبقي انا هقطعلك نفسك...
ادهم: يلا يا عدي...
ادهم خد اسيل و عدي ماشي وراهم...
رؤوف: ادهم...
الكل بصوله لقوه موجه مسدس ناحية ادهم...
ادهم: اضرب...
اسيل: رؤوف نزل سلاحك...
ادهم: اضرب...
رؤوف فعلا ضغط علي الزناد بس طلع المسدس فاضي...
عدي: متستهونش بعائلة الشافعي...

ادهم: شكلك استعجلت علي اللعب، و مسك دراع رؤوف كسره، و خد اسيل و مشي.
اسيل: الحراس...
اسيل خرجت لقت كل الحراس مضروبين...
كريم: حاجة تاني يا صاحبي...
ادهم: تسلم...
ادهم ركب اسيل العربية و مشي بيها...
كريم و عدي وراه...
ادهم: انتي كويسة؟
اسيل: سألت السؤال ده مرة...
ادهم(بهمس): مستفزة و باردة...
اسيل: متتكلمش عن الاستفزاز لانك رقم واحد فيه و لا البرود كمان...

اسيل(بعصبية): لا و كمان ايه معملتش حاجة للراجل خطف مراتك و مقربتش منه ضربته بس لما رفع المسدس عليك لكن اتصرفت و عملت حاجة لا لانك شخص اساسا خليني ساكتة انا مرارتي اتفقعت و زهقت منك الصراحة انت...
ادهم شدها ناحيته و (لخيالكوا)...
اسيل ضربته علي صدره...
اسيل: و نعمل حادثة و نموت انت شخص مستهتر بدرجة فظيعة مش خايف تموت هو انت راضي عن حياتك هو انت مستعد تموت ها رد، و كمان انت.
ادهم: بحبك...

اسيل اتصدمت جدا و سكتت خالص و بصاله بصدمة، و فاتحة بوقها...
ادهم ضحك علي منظرها...
ادهم(بضحك): اومال لو كنت قولتها حقيقي كنتي هتعملي ايه؟
اسيل: ظريف...
ادهم: صدقتي صح؟
اسيل: بارع في التمثيل بجد شابوووه...
ادهم: متشكر...
ادهم: و كمان فاكرة لما قولتي انا حامل...
اسيل: ده علشان اخليك تبطل ضحك...
ادهم: و ده علشان اخليكي تبطلي كلام، كل الستات رغايين...
اسيل: لا مسمحلكش احترم نفسك...
ادهم: اهو اكبر دليل...

و بعدين ادهم كان باصص لاسيل ملاحظش العمود فخبط فيه، و عمل حادثة...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة