قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس والثلاثون

رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس والثلاثون

رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس والثلاثون

اسيل مسكت من ادهم الظرف و ادهم واقف جمبها و فتحته. و اول ما فتحته ادهم اتصدم و اسيل صدمتها كانت النص...
ادهم(بصدمة): ايه ده؟
اسيل(بدموع): ايوه يا ادهم بابا و ماما مخطوفين...
ادهم(بصدمة): انتي عارفة؟!
اسيل: للاسف ايوه عارفة...
اسيل راحت جابت موبايلها و شغلت التسجيل و سمعته لادهم...
ادهم(بغضب): هو ازاي يقول كدة؟
اسيل: بليز يا ادهم انا تعبانة بلاش عصبيتك و غضبك...
ادهم هدي شوية و قرب من اسيل و حضنها...

اسيل(بدموع): انا عارفة اني كسرت وعدنا بس اسفة عارفة انك متهور و ممكن تعمل حاجة نندم عليها، اسفة اني خرجت من غير اذنك و اسفة اني ضحكت عليك و حطتلك منوم، اسفة.
ادهم: هشششش متتأسفيش لانك مهما عملتي مستحيل ازعل منك...
اسيل(بعفوية): كداب انت زعلت و غضبت و مشيت.
ادهم(بابتسامة): طب كنتي تعديها طب...
ادهم: دلوقتي هاتي بس التسجيل و سيبي الباقي عليا.
اسيل: بس...
ادهم: اوعدك اني ارجعلك باباكي و مامتك...

اسيل: و انا بثق فيك...
ادهم شال اسيل و لبسها هدوم بيتي، و خرج نيمها علي السرير.
ادهم: يلا اشربي اللبن...
اسيل(بملل): ادهم انا مش طفلة بليز.
ادهم(بحدة): من هنا و رايح تسمعي كلامي فاهمة.
اسيل: اوف يا ادهم...
و بعدين اسيل لقت ادهم شربها اللبن غصب و هي غصب عنها بلعته...
اسيل: الله يسامحك بس...
ادهم: هيسامحني...
ادهم دخل غير هدومه و نام جمب اسيل. و اسيل حضنته و نامت...

و بعد فترة من نومهم، ادهم قام من جمب اسيل و باس رأسها، و دخل غير هدومه و خرج بره الاوضة.
عدي: احنا جاهزين.
كريم: هنتحرك امتي؟
ادهم: دلوقتي.
عدي: في حد في يوم فرحه بكرة و يسافر اه يا قلبي...
ادهم: انجزوا...
ادهم و كريم و عدي ركبوا طيارة خاصة و راحوا علي امريكا...
-Flash back.
ادهم دخل غير هدومه...
ادهم طلع تليفونه و بعت ريكورد لعدي.

ادهم: عدي احنا هنسافر امريكا كمان شوية و خلي كريم يظبظ كل حاجة من البوليس و السفارة، هنرجع والد اسيل و مامتها، و اعتقد انك عارف الموضوع، جايلك بعد ساعة.
-Back...
بعد فترة الشباب وصلت لامريكا. و راحوا السفارة و بلغوا و سمعوا الريكورد بتاع عيسي، و صدر امر بالقبض عليه...
و بعد فترة من البحث وصلوا لعيسي.
ادهم: حماتي انتي بخير.
عدي: سامر بيه.
نيرة(بتعب): اسيل اسيل كويسة؟
ادهم: اه متقلقيش.
كريم: طب يلا بينا.

و نقلوا نيرة و سامر الطيارة و ركبوا الطيارة...

-في مصر...
-في الصباح الباكر...
اسيل صحيت من نومها و هي جعانة، و بصت جمبها ملقتش ادهم، قامت مفزوعة...
اسيل: ادهم ادهم انت هنا؟
اسيل قامت و دخلت اوضة الملابس و دخلت الحمام و اوضة المكتب...
اسيل(بخوف): روحت فين؟
اسيل نزلت جري للباقي...
اسيل: ادهم فين؟
عبدالرحيم: هو مش معاكي.
صفية: ابني فين حصله حاجة؟
ليلي: اهدوا بس...
احمد: هتلاقيه راح مشوار مهم...

اسيل: لا ادهم قال انه هينزل معايا و قالي انه مش هيسبني من غير ما يقول هو رايح فين.
و الكل قعد متوتر و قلقان، لغاية ما باب القصر اتفتح...
اسيل(بلهفة): ادهم...
اسيل جريت علي ادهم حضنته...
ادهم: اسيل براحة علشان الطفل.
اسيل(بعصبية): كنت فين؟ و ليه مقولتش ليا؟
ادهم: شكل طفلتي زعلانة مني، اسف.
ليلي: كنت فين كنا قلقانين عليك.
صفية: طمني يا ابني.
عدي: كنا بنجيب نيرة هانم و سامر بيه...

اسيل بصت لادهم و ضحكتها لغاية ودانها و حضنت ادهم جامد...
ادهم(بضحك): هفطس منك...
اسيل: رزل. مقولتليش ليه؟
ادهم: مفأجاة.
اسيل(بلهفة): فين هما؟
ادهم شال اسيل و راح علي السفرة...
ادهم: هيغيروا و يجوا او احنا هنروح ليهم...
اسيل: طب هروح اشوفهم.
ادهم: لا. تأكلي الاول علشان صحتك انتي و البيبي.
اسيل: يا ادهم...
عبدالرحيم: اسمعي كلامه يا بنتي.
اسيل(بملل): تمام...
عدي: شوفتوا عريس يسافر قبل فرحه بيوم.

اسيل: معلش زي اختك...
ليلي: يا شيخ كنتوا عملتوا حادثة علشان منتجوزش...
صفية: ليلي عيب.
ليلي: اسفة.
ادهم: فين سوزان؟
احمد: في شهر العسل...
عبدالرحيم: ربنا يهدي.
ادهم كان بيأكل اسيل بأيده و بيأكل، و الكل مبسوط من علاقتهم...

-في الفيلا...
باسم(باستغراب): كريم!
كريم: معايا امانة...
نيرة و سامر ظهروا من ورا ضهره...
باسم(بخضة): بابا انت كويس، انتوا كويسين؟
سامر: طب ندخل الاول...
غزل: ايه ده حصل ايه؟
نيرة: هنموت و احنا واقفين الله...
الكل دخل...
كريم: هخلع انا...
كريم جري و راح علي فيلته...
رحيق(بعياط): ايه ده حصل ايه؟
نيرة حكت ليهم كل اللي حصل و اللي هما عارفنيه...
باسم: اسيل مقالتش ليا...

سامر: هتلاقيها كانت مش عايزاك تدخل في مشاكل.
غزل: طب خشوا خدوا دوش و ريحوا شوية...
نيرة: اه انا تعبانة...
نيرة و سامر قاموا غيروا هدومهم و ناموا نوم عميق.

-عند ادهم و اسيل...
اسيل: يا ادهم خلاص تعبت الله...
ادهم: تعبانة حاسة بايه اجبلك دكتورة؟
اسيل: من الاكل تعبت من الاكل...
ادهم: كلي و اتغذي...
اسيل: انا كلت كتير خلاص بطني اتملت اوف...
ادهم: طب تعالي هأكلك فاكهة...
اسيل: ادهم روح نام، انا بطني اتملت اكل...
عدي: سيبها البت مش قادرة تتنفس.
عدي: انا قايم غاير محدش يصحيني الا علي الفرح...
صفية: مجنون...
عدي طلع نام...
ليلي: انا طالعة انا كمان اذاكر...

احمد: حد يذاكر و بكرة فرحه.
ليلي: اومال اعمل ايه؟
صفية: قومي معايا اقولك.
ليلي و صفية قاموا...
عبدالرحيم: تعالي يا احمد.
احمد: تمام...
عبدالرحيم و احمد مشيوا...
اسيل: آآه يا بطني.
ادهم: مالك يا حبيبتي حاسة بإيه؟
اسيل: من كتر الاكل اللي خلتني اكله بطني وجعتني.
ادهم: معلش...
ادهم: حبيبتي عايزة تعمل ايه النهاردة؟
اسيل: اي حاجة اي حاجة؟
ادهم: اه...
اسيل: ايس كريم.
ادهم: تمام...
اسيل: و تحكي ليا حدوته...

ادهم: حاضر...
اسيل: ايه ده معندكش اي اعتراض...
ادهم: كل طلباتك مجابة...
اسيل مدت شفايفها لبره للدلالة علي انها حزينة...
ادهم: مالك زعلانة ليه؟
اسيل: كنت عايزة اتخانق معاك.
ادهم(بصدمة): نعم!
اسيل: الصراحة انا بحب اتخانق معاك، اعملك ايه يعني؟
ادهم: ليه يا رب رزقتني بواحدة هبلة، لما تخلفي هتعملي ايه؟
اسيل: تعرف لو جبت بنت هخليها تلبس زيي بالظبط. و لو ولد هخليه يلبس زيك...
ادهم: عايزة تسمي ايه؟

اسيل: ايه رأيك في الاسامي اللي كانت في الحلم؟
ادهم: جميلة...
اسيل: خلاص مراد و سيدرا و سجي...
ادهم: و لو ولد تاني؟
اسيل: انت فيك حيل يا شيخ. انا مش عارفة هولد ازاي اساسا؟
ادهم: مش هرد عليكي...
اسيل: لا و النبي رد.
ادهم: طيب حبيبتي هقوم اشتغل شوية و انتي اتفرجي علي التلفزيون...
اسيل: تمام...
ادهم شال اسيل و طلع لاوضتهم و نيمها علي السرير.

ادهم: اهو الريموت جمبك و الماية جمبك، انا هروح اشتغل شوية و اطلعلك، تمام.
اسيل: ماشي...
ادهم دخل اوضة المكتب يشتغل، و اسيل بتتفرج علي التلفزيون بملل...

-عند باسم و غزل...
باسم: ها ظبطتي كل حاجة علشان بكرة؟
غزل: اه...
باسم: مالك؟
غزل: معرفش. حاسة اني عايزة اكل و حاسة اني مش عايزة اكل...
باسم: طب دي اتصرف فيها ازاي؟
غزل: اسكت انت اساسا مش مهتم بيا، شايف ادهم بيعامل اسيل ازاي؟
باسم: غيرانة بقي؟
غزل: بالعكس انا بحب اسيل و بحب علاقتها بادهم و بحب حب ادهم ليها، بس ساعات بحسك مش مركز معايا مش مهتم بيا. بحس ان فرحتك اللي كانت في الاول خلاص انتهت...

باسم حضن غزل و باسها من رأسها...
باسم(بحنان): مش هسمحلك تقولي الكلام ده تاني، لاني هزهقك اهتمام، و كمان انا مستحيل فرحتي بيكي انتي و البيبي تقل ابدا بالعكس دي هتزيد يا غزل...
غزل: بحبك...
باسم: و انا بموت فيكي...
رحيق: الله الله...
غزل(بتوتر): رحيق عاملة ايه؟
باسم: محسساني انك قفشتيني مع عد غريب يا بنتي دي مراتي.
رحيق(بملل): انا مش عارفة اعمل ايه مليييييييت...
باسم: حبيبتي عايزة حاجة؟
غزل: لا شكرا...

باسم: انا رايح اشتغل...
رحيق: اعمل ايه بقي؟
غزل: تعالي اقولك...
رحيق: ايه ايه؟
غزل: ايه رأيك نروح نطب علي اسيل.
رحيق: فكرة حلوة يلا بينا...
غزل و رحيق راحوا للقصر...
عبدالرحيم: نايم.
رحيق: هو مين؟
عبدالرحيم: حبيب القلب...
رحيق(باحراج): انا جاية لاسيل...
احمد: اخبارك يا حبيبتي؟
غزل: الحمد لله يا عمو...
ليلي: رحيق اخيرا جيتي انا مليييييت، اتصرفوا...
غزل: هنطلع نزهق اسيل...

صفية: براحة عليها هي لسة في بداية حملها...
رحيق: طبعا طبعا، صح يا ليلي؟
ليلي: هي مش اسيل بس ده في واحدة كمان هنا...
غزل: انتوا قصدكوا ايه؟
رحيق: مش عارفة اكل منين و لا ايه بصراحة؟
ليلي: الاكتاف حلوة برضو...
غزل طلعت مد راحت علي اوضة اسيل. ليلي و رحيق وراها.
اسيل(بخضة): في ايه حد يفتح الباب كدة؟
غزل: اسيل خبيني اختك و ليلي مش عايزين يرحموني...
غزل راحت قعدت جمب اسيل علي السرير...
ليلي: بقوا ضحيتين.

رحيق: انا هاخد ام عيون زرق دي...
ليلي: و انا هأخد ام بطن كبيرة شوية دي.
غزل: انا بطني مش كبيرة انا لسة في الشهر الثالث...
اسيل: بت انتي و هي روحوا العبوا بعيد...
ليلي: دول مش مصدقين...
اسيل: و ربنا اللي هيقرب مني هصرخ و ادهم هيجي يعلقكوا...
رحيق: هنخاف يعني، و كمان فين اسيل اللي بدافع عن نفسها دلوقتي بقت تتحامي في ادهم...
غزل: بصوا انتوا عايزين ايه و نعمله بالحسنة؟
رحيق: عايزين نأكلكوا...

اسيل: هبلة يا بت، لحم الانسان بيتأكل مثلا...
رحيق و ليلي قربوا من اسيل و غزل، و قاعدين يزغزغوهم...
اسيل(بصوت ضحك عالي): خلاااااص و النبي مش قادرة...
غزل(بضحك): انا مبغرش.
ليلي: لا و النبي. باين باين...
ادهم خرج علي صوت ضحك اسيل...
ادهم(بحدة): ايه المسخرة دي؟ و كمان انتي مش محافظة علي نفسك ليه يا اسيل؟
رحيق(بتوتر): في ايه يا ادهم احنا بنهزر...
اسيل: احافظ علي نفسي ازاي هو انا عملت حاجة...

ادهم: و لما تكون رحيق فوقك و بتزغزغك كدة مش ممكن تضري الولد...
غزل: لا عادي احنا بنهزر و كان علي الخفيف...
ليلي: يا ادهم بلاش تقطع علينا اللحظة دي...
اسيل قامت علشان تدخل الحمام ادهم مسك ايدها.
اسيل: ابعد...
اسيل سابت ادهم و دخلت الحمام...
ادهم: شوفتوا اهي زعلت...
ليلي: هو احنا عملنا حاجة؟
رحيق: صالحها او ثبتها بكلمتين...
ادهم لسة هيدخل علي اسيل الحمام...
غزل(بصدمة): انت بتعمل ايه؟ اصبر لما تخرج...

ادهم دخل الحمام علي اسيل لقاها بتعيط بصمت...
اسيل: عايز ايه؟ اخرج.
ادهم: مقدرش اسيب حبيبتي زعلانة مني...
اسيل: لك يا ادهم انت ليه مفكرني زي مها، الطفل قبل ما يكون ابنك فهو ابني انا مستحيل اضر ابني و هحافظ عليه اكتر منك، انا هحبه اضعاف حبك ليه. انا مش زي مها و مش هكون زيها...
ادهم حط وش اسيل بين ايده...

ادهم: اكيد انتي مش زي مها، لانك لو كنتي زيها مكنتيش خدتي قلبي من مكانه مكنتش هبقي ملكك انتي و بس. فهمتي؟
ادهم: انا بحبك انتي اولا و بعدين ابني يا اسيل. انا خايف عليكي انتي قبل الطفل...
البنات كانوا ورا الباب بيسمعوا كلام اسيل و ادهم...
اسيل(بهمس): بص علي الباب...
ادهم بص علي الباب لقي خيال البنات ظاهر...
ادهم بص لاسيل بمعني انها متتكلمش...

ادهم فجأة فتح الباب، و غزل كانت هتقع ادهم مسكها، و ليلي و رحيق وقعوا في الارض.
اسيل: انتي كويسة؟
رحيق(بابتسامة باهتة): انتوا عاملين ايه؟
الكل ضحك عليها...
ادهم: متتصنتوش تاني، عايزين تتصنتوا رواحوا اتصنتوا علي اجوازكوا...
ليلي: الراجل ده بيقول كلام زي الفل...
غزل: شكرا لانك مسكتني...
اسيل: هنعمل ايه؟
ادهم: كملوا هزار بس براحة...
اسيل: ماشي.
ادهم راح كمل شغله و هو مبسوط من علاقته ب اسيل.
غزل: نتكلم في ايه؟

ليلي: معرفش بس انا حاسة بتوتر علشان الفرح...
رحيق: انا خايفة مش متوترة بس، انا مرعوبة.
غزل و اسيل قعدوا يضحكوا عليهم...
ليلي: طبعا ما انتوا اتجوزتوا...
رحيق: حد يفهمني ازاي اتخلص من التوتر ده...
اسيل: بصي خليكي قوية يعني انها تجربة جديدة اعتبريها مغامرة حاجة جديدة بتجربيها. حد فاهم حاجة؟
ليلي: نوعا ما...
رحيق: طب و لو المغامرة دي معجبتنيش و التحربة طلعت سيئة، اعمل ايه؟
غزل: العبي باليه...

اسيل: انتي هبلة يا بنتي، بصي هو بيحبك و انتي بتحبيه. المهم يكون بينكوا الحب و الاحترام و التقدير مش الحب بس، فهمتيني.
ليلي: حاجة زي كدة...
رحيق: و امه؟
اسيل: عامليها بالحسنة هتتكسف علي دمها، لو ساقت فيها اوي يعني تجاهليها...
ليلي: انا كريم مقطوع من شجرة للاسف.
اسيل: كوني ليه امه و اخته و مراته و حبيبته و كل حاجة، عوضيه عن فقدانه لوالدته، فهمتي.
غزل: لا شابوووووو انتي فعلا عظمة يا بنتي...

اسيل: انا جعانة...
غزل: و مين سمعك من ساعة ما جينا محدش عبرنا بشوية محشي...
اسيل: و لا فتة و لحمة...
رحيق: مين دول؟
ليلي: و الله ما اعرف انا خايفة ليأكلونا هنا...
اسيل: تعالوا ننزل نشوف هنأكل ايه؟
غزل: تمام، قولي لجوزك و احنا هنسبقك.
اسيل: لا لا عادي يلا بينا...
البنات نزلوا...
صفية: ها يا حبايبي عايزين حاجة؟
اسيل(باحراج): جعانين.

صفية(بابتسامة): لا يا حبيبتي متتحرجيش الاكل قدامك، هنادي الخدامة تجيب ليكوا كل انواع الاكل.
اسيل: خدي قلبي...
رحيق: و احنا مستنين.
ليلي: يلا طيب نروح للسفرة...
غزل: يلا.
اسيل(بتذكر): اه انا هروح اسلم علي بابا و ماما...
رحيق: ناموا...
اسيل: خلاص ماشي...
و بعد فترة الخدامة جت حطت جميع انواع الاكل. و البنات كانوا بيأكلوا كتير...
ادهم خرج من اوضته ملقاش اسيل و البنات فخرج يدور عليهم...

ادهم: عدي انت شوفت البنات؟
عدي(بصوت نوم): لسة صاحي.
ادهم نزل و عدي وراه...
ادهم: بابا فين البنات؟
احمد: لا معرفش. بس صفية علي ما اعتقد تعرف.
صفية: عايز ايه يا حبيبي؟
عدي: فين البنات؟
صفية: في اوضة السفرة بيأكلوا.
ادهم و عدي راحوا لمكان البنات و اتفأجوا بكمية الاكل اللي قدامهم، و هما بيأكلوا ازاي...
و كان باسم خرج يشوف غزل، و راح لقي ادهم و عدي واقفين مصدومين...
باسم: مالكوا؟
عدي: ايه ده؟

باسم بص مكان ما بيبصوا اتصدم...
باسم: هو احنا كنا مانعينهم عن الاكل.
ادهم: اسيل...
اسيل(و هي في بوقها اكل): نعم...
ادهم: هو مش انتي لسة واكلة من ساعة؟
ليلي: ايه يا عم هتعدي علينا الاكل...
غزل(و هي في بوقها اكل): احنا حوامل...
عدي: و يا تري رحيق حملت امتي و انا معرفش...
رحيق: مش عروسة لازم اتغذي.
باسم: انتوا ناويين تخلصوا كل الاكل ده؟
اسيل: باسم تعالي تعالي كل، تعالوا كلوا و متوجعوش رأسنا...

ادهم و باسم و عدي راحوا قعدوا جمبهم...
عبدالرحيم: مالكوا قرفانين ليه؟
عدي: ايه يا رحيق اللي بتأكليه ده؟
رحيق: مومبار تأكل.
عدي: لا خليهولك...
ادهم: هو مش السي فود يعععععع...
اسيل: بقي حلووووووووووووووو...
باسم: لا انا عادي مراتي بتأكل كوارع و حلويات، مش هستغرب انها بتأكل رأس البطة...
ليلي: بطلوا تريقة...
اسيل: اوف الحمد لله...
ادهم: ليه بس ده لسة فاضل طبق هناك اهو ملمستهوش.
اسيل: اه ايه الطبق ده؟

اسيل مسكت الطبق...
اسيل: الله ريحته جميلة...
اسيل بدأت تأكل...
صفية: خلصتوا يا حبايبي...
اسيل: تسلم ايدك يا طنطي.
عدي: انا قايم ارجع...
باسم: انا قايم غاير في داهية متقربيش مني لمدة سنة كاملة فاهمة...
اسيل: مش هتقول حاجة...
ادهم(بحب اوفر): لا معنديش مانع تأكلي اي حاجة المهم انك تفضلي جمبي و مبسوطة...
غزل: شايفين شايفين الحب...
رحيق: اتعلموا.
-و بعدين قعدوا يتكلموا و يضحكوا...
و بعد فترة...

ادهم: يلا بقي نشرب اللبن. و ننام.
اسيل: بس.
ادهم شال اسيل و طلع لاوضتهم...
عدي: هناااااام...
رحيق: يلا يا باسم نروح.
باسم: تمام...
باسم: عن اذنكوا...
باسم خد غزل و رحيق و روحوا...
صفية: يلا يا حبيبي...
و الكل طلع ينام...

-عند ادهم و اسيل...
اسيل: بص هعملك اي حاجة بس بلاش لبن، انا اه بحبه بس مش عايزاه دلوقتي...
ادهم: لا يلا، علشان خاطري انا و البيبي...
اسيل مسكت الكوباية و شربتها كلها...
اسيل: هنعمل ايه؟
ادهم: ننام...
اسيل: لا يا ادهم مش جايلي نوم...
ادهم: نتفرج علي التلفزيون...
اسيل: اوف ماشي...
ادهم و اسيل قعدوا يتفرجوا...
ادهم: حبيبتي هنبدأ متابعة مع الدكتورة من اول بكرة ان شاء الله.
ادهم: سمعاني.

ادهم بص علي اسيل لقاها نايمة زي الاطفال، و في هدوء علي ملامح وشها...
ادهم نزل لمستواها و باسها جمب شفايفها، و طفي التلفزيون و نام جمبها...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة