قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني عشر

رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني عشر

رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني عشر

نبدأ فصلنا الجديد، في الصباح الباكر...
-في اوضة الملاكمة...
ادهم صحي قبل اسيل و افتكر كل حاجة حصلت...
ادهم(بحنية غير معهودة): اسيل اسيل...
ادهم(بحنية): يا بنتي قومي...
ادهم: قومي يا اسيل...
اسيل: اممممممممم، في ايه عايزة انام...
ادهم: انتي مش شايفة انتي نايمة فين؟
اسيل فتحت عنيها و بصت حواليها و استغربت...
اسيل(بصوت نوم): اه ايه اللي حصل؟
ادهم: امبارح مكناش قادرين نقوم و شكلنا نمنا هنا...

اسيل(بصوت نوم): ما انت لو مكنتش اتعصبت مكنتش حاجة هتحصل...
ادهم: قومي يلا...
اسيل(بصوت نوم): و الله ما قادرة يا ادهم...
ادهم: اول غلطة...
اسيل: يا شيخ روح اوف، قايمة...
اسيل قامت و هي لسة نايمة و نزلت من المنصة، و ادهم نزل هو كمان...
اسيل غمضت عنيها و هي واقفة...
ادهم: مجنونة...
ادهم شال اسيل، و اسيل حاوطته بإيديها...
-في القصر...
الكل علي السفرة ما عدا غزل و باسم و ادهم و اسيل...
عدي: ادهم فين؟

ليلي: معرفش روحت اوضته ملقتهوش و لا هو و لا اسيل...
رحيق: ايه لا؟
نيرة: متخافيش هتلاقيهم خرجوا او حاجة...
عبدالرحيم: هما عرسان جداد برضو...
و بعدين الكل لاحظ ان ادهم داخل شايل اسيل...
رحيق(بخوف): اسيل مالها؟
ادهم: اختك دي كانت بتصحي ازاي؟
رحيق: اه هي نايمة. كنا بقي بنجيب قطة و نخوفها بيها و هي بتخاف من القطط و بتقرف منهم...
صفية(بسخرية): بتخاف من القطط...
ادهم: عن اذنكوا...
صفية: مش هتأكل؟

ادهم: هصحي مراتي الاول...
ادهم خد اسيل و طلع علي اوضته و دخل علي الحمام و وقفها و هي ماسكة فيه و شغل الدوش...
اسيل شهقت...
اسيل(بعصبية): ادهم يا حيوان...
اسيل: انت ازاي تتجرء و تعمل كدة؟
ادهم: انتي مراتي...
اسيل: يا رزل...
ادهم: هتعرفي تأخدي دوش و لا اخليكي تأخديه بطريقتي...
اسيل: بره يا ادهم...
ادهم: تاني غلطة...
اسيل: ادهم اخرج...
ادهم: ماشي يا مجنونة...
ادهم مشي و اسيل خدت دوش بتاعها...

-في اوضة غزل و باسم...
باسم نايم و لسة بيفوق لقي غزل قاعدة في ركن في الاوضة و بتعيط...
باسم(بصوت نوم و صداع): في ايه؟
غزل بصتله برعب و خوف و بتكمل عياط...
باسم ركز فيها و لقاها قاعدة بملاية السرير و في علامات علي جسمها...
باسم: حصل ايه؟
باسم قام بسرعة و لاحظ انه لابس بنطلونه بس و راح ليها، و غزل بتعيط و بترجع ضهرها للحيطة...
باسم: حصل ايه يا بنتي؟
غزل بتعيط و بس...

باسم قام و ربط كل حاجة ببعضها و عرف هو عمل ايه...
باسم(بصدمة): لا مستحيل!
باسم: اوعي تقولي ان في حاجة حصلت بينا لا...
غزل كملت عياطها و مردتش عليه...
باسم: لا لا مستحيل مينفعش لا، غزل قولي غير كدة...
غزل(بعياط): ان ا بك ره ك(انا بكرهك).
غزل(بعياط): ط ل قن ي(طلقني).
باسم مسكها من ايدها و قومها...
باسم: اللي حصل ده حصل غصب عني...
غزل(بعياط): بك ره ك(بكرهك)...
باسم: اللي حصل انسيه يا غزل انسيه فاهمة...

باسم: محصلش حاجة تمام، و كمان انتي مراتي شئ طبيعي...
غزل(بعياط): كل ال ل ي شاغ لك ان مح دش يع رف(كل اللي شاغلك ان محدش يعرف)...
باسم: طبعا، و يلا خشي استحمي.
غزل بصتله بكل ندم و عتاب و حزن و دموع و خذلان و كل نظرات الالام...
غزل دخلت الحمام و خدت دوشها، و باسم قاعد مش عارف يعمل ايه...
-عند الكل...
كريم دخل...
كريم: صباح الفل...
كريم: جاهزة يا ليلي؟
ليلي: اه...
كريم: ادهم فين يا عدي؟
عدي: مع مراته فوق...

صفية(بسخرية): زي اللي قبلها...
عبدالرحيم(بحدة): صفية اخرسي...
احمد: مش عايز اسمع كلمة هنا بعد اذنكوا...
سوزان: يلا يا سالي هانم نروح النادي...
سالي: تمام...
سامر(بهمس): مقولتيش ليا ليه؟
سالي: مش حاجة مهمة...
محمد بص لابنه سامر بنظرة ذات مغزي...
نيرة: باسم و غزل ليه لسة منزلوش؟
رحيق: معرفش يا طنط...
نيرة: تمام...
فردوس: متشغليش بالك...
صفية: يلا يا سوزان يلا يا سالي...
صفية و سوزان و سالي راحوا للنادي...

احمد: مش هيتغيروا...
سامر: عندك حق...
عدي: كريم وصل رحيق و ليلي...
كريم: طب ما تيجي معانا يا ابني...
عدي(بحدة): لا...
عدي(بسخرية): اصلي مش محترم...
رحيق: اعمل ايه انت اللي بتفهم غلط...
عدي: اه فعلا لما الاقيكي بتقولي كنت بقعد للساعة 6 الصبح بصيع ده افهمه ازاي؟
رحيق: مبدأيا اسيل كانت بتكون معايا ثانيا احنا كنا بنسافر و نخرج بس مش اللي جه في بالك...
رحيق: عن اذنكوا يلا يا استاذ كريم...

رحيق خرجت من القصر بكل غضب...
سامر: هو حصل ايه؟
عدي: ها، يلا يا كريم نوصل البنات...
ليلي: و النبي...
كريم و ليلي و عدي خرجوا لقوا رحيق واقفة بتعيط.
عدي: آسف...
رحيق: ميهمنيش...
رحيق مسحت دموعها بعنف.
رحيق: يلا يا استاذ كريم.
رحيق و ليلي ركبوا العربية من ورا، و كريم و عدي من قدام، و مشيوا...
-في اوضة ادهم و اسيل...
اسيل خرجت بالبشكير بتاعها، و دخلت اوضة الملابس و ملاحظتش ادهم، و لسة هتقلع البشكير.

ادهم: انا هنا علفكرة...
اسيل فتحت عنيهم علي اخرهم...
اسيل(بكسوف): اسفة مكنتش اعرف...
ادهم(بخبث): يعني لو مكنتش قولتلك كان زمانك...
اسيل(بكسوف): امشي يا ادهم...
ادهم: عيوني...
اسيل: يا رب امشي بقي...
ادهم(بضحك): طب ما انا قولت عيوني...
اسيل: علفكرة بقي انت شخص رزل بس...
ادهم: متشكر...
ادهم خرج من اوضة الملابس و دخل خد دوش...

اسيل غيرت هدومها لبدلة باللون الابيض بدلة بناتي شيك و خدت شنطة سوداء و لبست صندل كعب باللون الاسود، و حطت كحل كان ظاهر جمال عنيها الزرقاء و روچ باللون الاحمر فاقع اللون و سيبت شعرها، كانت حلم اي راجل
اسيل خرجت و قعدت علي السرير مديه ضهرها للحمام و بتعمل كذا حاجة علي اللاب...
ادهم خرج من الحمام و دخل لبس بدلة باللون الكحلي و كان شيك اوي و رجولي...
ادهم: انا جاهز...
اسيل: تمام...

اسيل حطت اللاب توب في الشنطة و لفت لادهم. اللي اتسحر بيها، اسيل قربت منه.
اسيل: يلا...
ادهم: انتي ايه اللي لابساه ده؟
اسيل: بدلة ايه؟
ادهم: و بالنسبة للي في وشك...
اسيل: اه هتعمل بقي زي ابطال الروايات و تقولي امسحه بطريقتي و لا تروحي تمسيحه بالادب...
اسيل(باستفزاز): بس احب اقولك انك مش بطل رواية، تمام.
اسيل سابته و نزلت...
ادهم ابتسم علي تفكيرها...
و دخل مكتبه جاب ملفات و نزل وراها...

اسيل(بابتسامة): اخبارك يا ماما؟
نيرة: بخير يا روحي...
اسيل: دايما...
اسيل: اخباركوا يا جدعان؟
الكل: الحمد لله...
اسيل: تمام.
ادهم(بمرح): اهلا يا جدعان...
عبدالرحيم و احمد(بصدمة): اهلا يا ادهم...
اسيل(بهمس): هما مالهم؟
ادهم(بهمس): معرفش...
ادهم: طيب عن اذنكوا، يلا يا اسيل...
ادهم خد اسيل و راحوا ركبوا عربية ادهم...
عبدالرحيم(بفرحة): ادهم بقاله كتير متكلمش بالنبرة دي...
احمد: البركة في بنتكوا و الله بجد تسلم...

فردوس: بس هي برضو مجروحة لازم يساعدها شوية...
نيرة: و لو برضو يا حماتي...
محمد: لو حبوا بعض يبقي ده شئ عظيم و هيعدوا كل ماضيهم و ينسوه...
احمد: يا رب...
-في اوضة باسم و غزل...
غزل خرجت من الحمام وهي عنيها حمراء من كتر الدموع...
باسم: البسي عقبال ما اخد دوش و اجي...
باسم دخل خد دوش...
و غزل كانت هتعيط بس مسكت دموعها، و دخلت لبست فستان طويل و بكم، و حطت مساحيق تجميل بسيطة علشان تخفي اي آثار...

و باسم خرج و لقاها قاعدة علي السرير باصة في نقطة ما بشرود...
باسم دخل لبس بدلة شيك باللون الرصاصي و خرج ليها...
باسم: يلا...
غزل قامت و اتحركت معاه كالدمية...
باسم: غزل افردي وشك...
غزل فضلت باصة في الارض...
باسم(بحدة): بصيلي يا غزل...
غزل بصتله و اول ما عنيها جت في عينه الدموع بدأت تتجمع...
باسم: خلاص خلاص...
باسم مسح ليها دموعها، و غزل شالت ايده بعنف...
غزل: ابعد عني بكرهك...

باسم: تمام الكلام ده يبقي بينا بس قدام الكل احنا اتنين مبسوطين و متفاهمين...
باسم: فهمتي؟
غزل: للاسف اه...
باسم: قدامي، وافردي وشك...
باسم و غزل نزلوا لتحت...
باسم(بابتسامة): اهلا...
نيرة: حبيبي اخبارك ايه؟ اخبارك يا غزل؟
غزل(بخفوت): شكرا يا طنط...
نيرة: لا انا اسمي ماما هنا...
غزل دمعت...
غزل: حاضر...
نيرة قامت و حضنت غزل و غزل قعدت تعيط...
و الكل استغرب...
نيرة: مالك يا حبيبتي حصل ايه؟

باسم: هي بس مامتها وحشتها صح يا غزل...
غزل(بعياط): اه ماما وحشاني...
نيرة(بابتسامة و حنان ام): اعتبريني انا هنا مامتك...
غزل: تسلمي يا ماما...
نيرة: تسلمي انتي يا روحي، انا بقي عندي 3 بنات...
عبدالرحيم: يلا يا احمد اطلع ارتاح...
احمد: لا يا بابا هشتغل شوية علي اللاب...
سامر: لا مينفعش ارتاح شوية...
احمد: لا لا هشتغل...
سامر: خلاص هساعدك...
احمد: تمام...
احمد و سامر قعدوا يشتغلوا في اوضة المكتب...

محمد: اهلا يا وحش اخبارك...
عبدالرحيم: اخبارك انت يا عجوز؟
محمد(بضحك): انا لسة زي ما انا في عز شبابي...
باسم: انا هاخد غزل علشان اسحب ورق جامعتها...
فردوس: ماشي يا حبيبي...
باسم خد غزل و ركبها عربيته وطول الطريق محدش اتكلم...
عبدالرحيم: تعالي نلعب شوية...
محمد: هغلبك...
عبدالرحيم: هنشوف...
محمد و عبد الرحيم قعدوا يلعبوا شطرنج، و نيرة و فردوس بيتكلموا...
-في عربية كريم و عدي...
كريم: انزلوا...

ليلي و رحيق نزلوا...
عدي: رحيق رقمي معاكي لو حصل حاجة اتصلي فورا...
رحيق: لا...
رحيق خدت ليلي و مشيت...
ليلي و رحيق دخلوا الجامعة...
كريم: البنات دول مشكلة...
كريم: يلا نلحق قبل ادهم...
عدي: لما نشوف اخرتها معاه...
كريم و عدي مشيوا و وصلوا للشركة...
كريم: اهو مجاش الباشا...
كريم و عدي دخلوا و اشتغلوا...

ليلي: بصي يا رحيق هنا الكل بيعمل اللي هو عاوزه بس في تقاليد في عائلتنا محدش يتكلم مع ولد الا في حدود الادب...
رحيق: اسيل برضو قالت ليا كدة...
ليلي: يلا طيب...
رحيق: تمام...
شاب: ليلي...
ليلي: نعم يا ساهر...
ساهر: مش تعرفينا علي القمر...
ليلي: دي رحيق اختي يعني اخت ادهم الشافعي و بنت عم عدي الشافعي...
ساهر(بخوف ملحوظ): اه اهلا تشرفت بحضرتك...
رحيق: تمام يلا يا ليلي...

ليلي و رحيق دخلوا اول محاضرة، و الناس بدأت تتعرف علي رحيق...
-في عربية ادهم و اسيل...
ادهم: تفطري؟
اسيل: اه...
ادهم: تمام يلا...
اسيل و ادهم نزلوا في مطعم راقي و فطروا...
اسيل: المرة الجاية عايزة اكل فول و طعمية مليش فيه...
ادهم: انتي بطنك هتستحمل؟
اسيل: يا ابني انت متعرفنيش بس...
ادهم: ماشي يا اسيل، يلا علشان كدة انا بتأخر و انا بحب الانضباط...
اسيل: تمام هبقي اروح بعربيتي بعد كدة...

ادهم(و هو بيحط الفلوس علي الترابيزة): و تحصل زي المرة اللي فاتت و تهربي و تركبي عربية واحد متعرفهوش...
اسيل: انت لسة فاكر؟
ادهم: كدبتي ليه و قولتي ان اسمك نرمين؟
اسيل: عادي...
ادهم: انا استفدت كدة...
اسيل: اه خد بالك بقي مني المؤتمر الجديد...
ادهم: الستر يا رب...
اسيل(بضحك): ادعي ادعي...
ادهم وصل اسيل لحد باب الجريدة...
اسيل لسة هتنزل من العربية
ادهم: استني...
اسيل: ايه؟

ادهم: مبدأيا كدة ممنوع تتكلمي مع شاب الا في حدود العمل بس، و ممنوع الضحك بصوت عالي و مسموع، و ممنوع انك تبدلي هدومك في اي مكان خارج البيت، و ممنوع انك تشربي اي حاجة تحتوي علي كحول، و متعمليش مشاكل، و لو حصل اي حاجة او حد ضايقك بالكلام اتصلي بيا...
اسيل: ايه ايه ده كله؟
ادهم: دي تقاليدي يا اسيل و لازم تمشي عليها لغاية ما نطلق...

اسيل: مبدأيا انا بعمل ده كله من غير ما تقول، لكن لما حد بيضايقني او كدة بعرف اخد حقي كويس مش هحتاج اتصل بيك...
ادهم: لا تتصلي بيا...
اسيل(ببرود): ماشي...
اسيل لسة هتنزل...
ادهم: لا استني...
اسيل: خير...
ادهم: البوسة...
اسيل كانت هتعترض و بعدين افتكرت اللي حصل امبارح...
اسيل: تمام...
اسيل قربت منه و باسته علي خده كتير، مع ان ادهم استغرب بس كان مستمتع...
اسيل: حاجة تاني؟
ادهم: انزلي...

اسيل نزلت و بصتله بابتسامة، و اول ما هو مشي...
اسيل(بمكر): لما نشوف يا استاذ ادهم بقي هتعمل ايه؟
اسيل دخلت بكل ثقة الجريدة...
اسيل: لو سمحت مكتب المدير فين؟
شخص: الصحفية اسيل الجارحي بجد بجد انتي من اكتر الصحافيين المحترمين اللي بحبهم حاولت اتكلم معاكي كتير بس معرفتش...
اسيل(بابتسامة): تمام يا سيدي و اهو انا جيت هنا و ان شاء الله اشتغل هنا...
شخص(بفرحة): بجد، انا اسمي طارق...

اسيل: تمام، ممكن بقي توريني اوضة المدير...
طارق: طبعا طبعا اتفضلي...
طارق ورا اسيل اوضة المكتب...
اسيل خبطت الباب...
المدير: اتفضل...
اسيل: ممكن ادخل...
المدير: اهلا اهلا...
اسيل: شكرا...
المدير: اتفضلي انبسطت اوي انك اتنقلتي هنا...
اسيل: شكرا...
المدير: احسن مكتب تختاريه هيكون ليكي...
اسيل: بس انا مبحبش الوسطة و لا كدة، حضرتك تعاملني كأني صحفية زي اي حد عند حضرتك...
المدير: حاضر...

اسيل عرفت الجريدة كلها و قعدت في المكتب بتاعها...
واحدة: انا اسمي زينات...
اسيل: اهلا تشرفت...
واحدة: انا ام عبده اللي بعمل قهوة و كدة يعني...
اسيل: اتشرفت بحضرتك...
زينات: هو انتي ازاي بتنجحي كدة؟
اسيل(ببرود): اعتقد احنا في الشغل بعد الشغل...
طارق: سيبوا الانسة تشتغل...
اسيل(ببرود): تمام...
اسيل بدأت تشتغل و رجعت اسيل بطبيعتها...
-عند ادهم...

ادهم نزل من عربيته بكل وقار، و بدأ يدخل الشركة و لاحظ همس موجود بين الموظفين...
ادهم: دانا ابعتيلي كريم و عدي...
دانا(بضحك بتحاول تكتمه): حاضر...
ادهم(بغضب): تعرفي اني بكره الضحك يا دانا...
ادهم دخل قعد علي مكتبه و هو مضايق...
كريم و عدي: اهلا...
و اول ما شاوفوا ادهم، نزلوا ضحك للركب...
كريم: لا مش قادر...
عدي: ادهم الحق شوف وشك...
كريم و عدي بيكملوا ضحك...
ادهم قام دخل حمامه و شاف وشه...
ادهم(بغضب): اسيل.

و بدأ يمسح الروچ اللي علي خده...
ادهم(بغضب): بطلوا ضحك...
كريم و عدي لاحظوا عصبيته...
كريم: اه...
ادهم(بعصبية): الشغل يرجع احسن من الاول، و الغي الصفقة اللي مع رؤوف...
عدي: تمام يا كبير...
ادهم: و حفلة بكرة عايزاها حفلة اسطورية...
عدي: تمام و رجل الاعمال ديفيد جاي بكرة علشان نتمم الصفية...
ادهم: هنتمم الصفقة في الحفلة...
كريم: تمام...
ادهم: علي شغلكوا...
كريم و عدي خرجوا...
و ادهم في قمة عصبيته...

ادهم طلع تليفونه و اتصل باسيل...
اسيل بصت للرقم لقته رقم غريب...
الخط اتفتح...
اسيل: الو مين؟
ادهم: مش عارفة صوت جوزك...
اسيل: سوري مبسجلش ارقام غريبة...
اسيل(باستفزاز): اخبار خدك ايه؟
ادهم(بعصبية): و الله يا اسيل لاربيكي لما اشوفك...
اسيل(بدلع مصطنع): انت قفوش اوي يا ادهم...
ادهم(بعصبية): انتي بتدلعي كدة قدام مين؟
اسيل: الاستاذ طارق و مدام زينات...

ادهم(بعصبية): و حياة امك يعني بتدلعي و جمبك راجل غير جوزك...
اسيل(ببرود): ادهم احترم نفسك...
اسيل قفلت في وشه التليفون...
طارق: احم هو مين ده؟
اسيل(ببرود): شئ ميخصكش...
ادهم رمي تليفونه علي الارض بعصبية...
ادهم(بغضب): و ربي لاربيكي يا اسيل...
-عند باسم و غزل...
باسم كان بيخلص اجراءات نقل الورق...
باسم: تأكلي ايه؟
غزل: مش عايزة...
باسم: يبقي هطلبلك علي مزاجي...

غزل(بعصبية): مش عايزة اكل و كفاية اني قرفانة من نفسي بسببك...
باسم(بغضب): احترمي نفسك يا غزل و انتي بتتكلمي معايا...
باسم خد غزل و راحوا مطعم راقي...
باسم طلب الاكل...
باسم: كلي...
غزل: قولتلك مش هاكل...
باسم: و انا بقولك كلي...
غزل: لا...
باسم: انا بقول ايه انتي مراتي فعادي بقي نرجع...
قبل ما باسم يخلص جملته لقي غزل بدأت تاكل بسرعة...
باسم(بابتسامة): شطورة...
غزل(بغضب): بكرهك...

بعد الاكل باسم خد غزل و روحوا علي البيت...
-عند رحيق و ليلي...
ساهر: انسة رحيق انسة رحيق...
رحيق: نعم...
ساهر: انا عرفت انك من امريكا و كدة ايه رأيك نبقي صحاب؟
رحيق: لا عن اذنك...
ساهر: ليه بس، هتنبسطي معايا جدا...
رحيق بتبص حواليها علشان تشوف ليلي لكن ملقتهاش...
رحيق: بعد اذنك ابعد عني...
رحيق سابته و مشيت ساهر مسكها قبل ما تمشي...
رحيق كانت خايفة و متوترة...
رحيق(بخوف): ابعد...
ساهر: هنبقي صحاب...

رحيق(بصوت عالي): ابعد عني...
ساهر: لا...
عدي(بعصبية): هي مش قالتلك ابعد عنها...
عدي زق ساهر بعيد عن رحيق...
و بدأ يضرب ساهر...
رحيق(بخوف): خلاص يا عدي...
كريم: في ايه؟
ليلي: حصل ايه احكي؟
كريم: خلاص يا عدي الواد اغمي عليه...
عدي: عملك حاجة؟
رحيق(بخوف): لا.
عدي مسك رحيق و ركبها العربية، و كريم و ليلي ركبوا ورا...
و عدي مشي بسرعة كبيرة...
رحيق(بخوف): ب بط ء الس ر عة(بطئ السرعة)...

رحيق(بخوف): عل ش ان ب خا ف(علشان بخاف).
عدي بطئ السرعة و وصل للقصر...
رحيق نزلت جري و طلعت علي اوضتها...
ليلي: الواد ساهر واد رزل...
كريم: عملك حاجة انتي كمان؟
ليلي: لا هو كدة...
الكل دخل القصر...
سالي: مالها رحيق؟
عدي: مفيش...
عبدالرحيم: ليلي يا بنتي حصل ايه؟
ليلي حكت اللي هي استنتجته و اللي هي شافته...
عبدالرحيم بص لعدي بنظرة ذات مغزي و عدي بص في الارض...
محمد: طب اطلعوا ارتاحوا بقي...

عبدالرحيم: و انزلوا اتغدوا يلا...
صفية: فين ادهم؟
كريم: هيستني لما اسيل تخلص...
صفية: يادي اسيل اوف...
فردوس: اسيل بنت طيبة...
صفية: مستحيل اثق فيها...
سوزان: اكيد علشان تربية مدام نيرة...
عبدالرحيم(بحدة): صفية سوزان احترموا نفسكوا...
-عند ادهم في الشركة...
ادهم كان بيعد الثواني علشان يروح يجيبها...
ادهم مكنش يعرف ليه بيعمل كدة او ايه اللي بيحصل...
جه الوقت، خد حاجته و نزل لسة هيركب عربيته...
بنت: ادهم...

ادهم(لنفسه): لا يا ادهم...
بنت(بدموع): محتاجة مساعدتك يا ادهم...
ادهم: عايزة ايه يا مها؟
مها(بدموع): عايزة اتكلم معاك...
مها: ممكن اركب؟
ادهم(ببرود): لا تعالي نقعد في الكافتريا...
ادهم و مها راحوا قعدوا في الكافتيريا...
ادهم(ببرود): خير...
مها(بعياط): ...
وقعدت تتكلم مما يقرب نص ساعة...
و ادهم لسة هيرد، لقي تليفونه بيرن...
الخط اتفتح...
ادهم: الو...
الحارس: الو يا باشا هي دلوقتي بتركب مع واحد زميلها...

ادهم(بغضب): خلاص ماشي...
ادهم: بعدين يا مها نبقي نتكلم...
ادهم طلع من مفاتيحه مفتاح و وداه لمها...
ادهم: باتي في الشقك دي مؤقتا انتي اكيد عارفاها.
مها: اه، ربنا يخليك ليا...
ادهم طلع فلوس و وداها ليها...
ادهم: انا ماشي...
ادهم مشي و ركب عربيته...
-عند اسيل...
طارق زن عليها علشان يوصلها و هي وافقت في الاخر...
طارق: فين بقي بيتك؟
اسيل: قصر ادهم الشافعي...
طارق(بصدمة): بجد ازاي؟
اسيل: مش مهم...

تليفون اسيل رن، اسيل اول ما شافت الاسم ضحكت...
اسيل سمت ادهم الوحش المتحول...
الخط اتفتح...
ادهم(بعصبية): انتي فين يا اسيل؟
اسيل: راحة علي القصر...
ادهم(بعصبية): حسابك في البيت يا اسيل...
ادهم قفل الخط في وشها...
طارق: في حاجة؟
اسيل كانت متوترة و خايفة...
اسيل: لا مفيش...
بعد فترة طارق وصل اسيل للقصر و اسيل لقت ادهم قاعد في عربيته بيبص ليها بغضب...
اسيل: اه تمام شكرا، امشي...
طارق: باي هقابلك بكره...

طارق بعت قبلة في الهواء لاسيل علي سبيل الصداقة...
اسيل(لنفسها): الله يخرب بيتك حبك تعملها دلوقتي...
اسيل(لنفسها): اسيل انتي في عداد الموت...
ادهم نزل بكل هدوء من عربيته و بص لاسيل بهدوء...
ادهم(بابتسامة صفراء): يلا يا اسيل ندخل بيتنا...
اسيل(بخوف): حا حا ضر(حاضر)...
ادهم مسك ايد اسيل كان بيضغط عليها كل شوية، و دخل القصر...
عبدالرحيم: حماتك بتحبك تعالي كل...

ادهم(بابتسامة صفراء): و انا بحب حماتي بس بحب مراتي اكتر، عن اذنكوا تعبان يلا يا حبيبتي...
اسيل(لنفسها): لا لا هيغمي عليا...
الكل كان مدهوش من طريقة كلام ادهم.
اسيل حاولت تشد ايديها من ايد ادهم لكن ادهم كان ماسكها جامد، و طلع علي اوضته...
محمد: شكله اتغير...
احمد: اسيل عملت حاجة غلط و ادهم هيعاقبها...
باسم: ليه هي طفلة ما الكل بيغلط...
غزل: بس في غلطات مش بتتغفر او تتصلح...

عبدالرحيم: عندك حق، بس القلب اللي بيعرف يحب بيعرف يسامح...
نيرة: يعني بنتي هيحصل ليها حاجة؟
سامر: متخافيش ده جوزها...
عدي: اومال فين رحيق؟
ليلي: نايمة و مش عايزة تصحي...
-في اوضة ادهم و اسيل...
ادهم دخل اسيل و قفل الباب...
اسيل(بخوف): ا ن ا عم علت اي ه(انا عملت ايه)...
ادهم مبيتكلمش، و بيقرب منها خطوة خطوة...
اسيل حطت شنطتها و شنطة اللاب علي السرير...

اسيل: بص يا ادهم انا مش طفلة و لو هتعاملني كطفلة فالطفل لما بيغلط المفروص احنا نعلمه الصح صح...
ادهم: بس لما يزيد في غلطاته يبقي نخليه يحرم يعمل غلطات تاني...
اسيل(بخوف): ازاي؟
ادهم: بالتربية طبعا...
ادهم بدأ يقلع جاكت البدلة بتاعه و رماه و بدأ يفك زراير القميص بتاعه...
اسيل(بخوف): ادهم بليز بلاش تعمل كدة...
ادهم قلع قميصه و رماه و قرب من اسيل اللي ميتة من الخوف و الرعب و بدأت تعرق...

اسيل رجعت لورا لغاية ما سندت علي حيطة، و ادهم حاوطها بينه و بين الحيطة...
اسيل(برعب): بل اش يا ادد ه مم(بلاش يا ادهم)...
ادهم بص في عيونها و بعدين بص علي شفايفها اللي بترتعش من الخوف...
اسيل(بدموع و خوف و رعب): ب ل لل اشش ار جو ك(بلاش ارجوك)...
ادهم بعد عن اسيل بمسافة بسيطة...
ادهم: كفاية عليا تحذيرك و تربيتك المرة دي يا اسيل. المرة الجاية معرفش ممكن اعمل ايه...

و ادهم وداها ضهره و لسة هيمشي سمع صوت ارتطام حاجة بالارض، لف لقي اسيل مغمي عليها، و واقعة في الارض...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة