قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن عشر

رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن عشر

رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن عشر

ان الباب خبط...
اسيل: هروح افتح اهو...
اسيل فتحت الباب...
اسيل اتصدمت و خافت...
اسيل(بصريخ): الحقووووووووووووني...
ادهم اول ما سمع صوتها جري ناحيتها و عدي و كريم و ليلي و رحيق خرجوا بسرعة...
اسيل شافت بنت و حواليها ثعبانين...
ادهم(بخضة): اسيل انتي كويسة؟
اسيل استخبت ورا ادهم...
اسيل(بخوف): ثعابين...
ادهم اول ما شاف البنت فرح جدا...
ادهم(بفرحة): نيران...
عدي: ايه ده نيران هنا لا ده في فرح...

كريم: عاش من شافك...
اسيل(باستغراب): انتوا مش خايفين؟
البنت نزلت الثعابين في الارض...
اسيل: ادهم ابعد...
ادهم حضن البنت اللي اسمها نيران، و باسها...
ادهم: اخيرا رجعتي يا لمضة...
نيران: انا اقدر انساك...
عدي: عرفتي ازاي ان احنا هنا؟
نيران: حبيت اجي بزفة، و سؤالك ده تافه اوي...
نيران حضنت عدي و كريم...
رحيق(بهمس): مين دي؟
ليلي: هي دي يا ادهم؟
نيران: انتي ليلي قلبي...
نيران حضنت ليلي و ليلي حضنتها...

اسيل مسكت ايد ادهم و شدته و هو استغرب من حركتها...
اسيل(بهمس): مين الهانم؟
نيرة: انتي كنتي بتصرخي يا اسيل؟
اسيل: مفيش حاجة يا امي...
نيرة: عاااااااااااااااا، ثعبان.
نيران(بسخرية): خايفة من ثعبان...
رحيق: و انتي مش خايفة.
نيران مسكت الثعبان و قربته من وشها بدون خوف.
ادهم: دي نيران اختي في الرضاعة...
اسيل(بقرف): انا راحة اكل...
رحيق: خديني معاكي، الجو بقي زبالة...
عدي: مالهم؟

نيرة: يبقي هما كدة بيخبوا حاجة طالما مشيوا...
نيرة: اتفضلي يا بنت...
نيران: چين...
چين: نعم سيدتي.
نيران: خدهم إلى بيوتهم...
چين: حاضر...
ادهم: ايه اخبارك بقالي سنتين مشوفتكيش...
نيران: اتجوزت من غير ما تقولي...
عدي: هنبقي نحكيلك بعدين...
باسم: اسيل سوسو...
اسيل: خير؟
باسم: وحشتيني...
اسيل: المفيد...
باسم: احم محتاجك في حوار...
رحيق: تطفيش عميل...
باسم: عليكي نور...
ادهم: و هي هتعملها ازاي؟

اسيل(ببرود): ملكش فيه...
ادهم(بحدة): اسيل احترمي نفسك...
نيرة: اهدي بس يا ابني...
رحيق: هي فين ماما يا طنط؟
سامر: انا طلقتها يا رحيق...
باسم و رحيق(بصدمة): ايه؟
باسم: ازاي يعني و ليه؟
سامر: هي كانت عايزة تمشي من الاساس...
اسيل حضنت رحيق...
اسيل: مش معني ان الاستاذ سامر طلقها يبقي مش هتشوفوها تاني لا هندور عليها...
فردوس: اعقل الامور يا باسم هي اكيد عند سارة...
محمد: باسم رحيق احنا مع بعض، خلاص...

محمد: انا كلمت عبدالرحيم و احمد و اتفقنا علي كل حاجة، بكرة الخطوبة...
عدي: هيييييييييي يحيا العدل...
ادهم: مبروك...
نيران: مبروك يا عدي...
كريم: مفيش مبروك ليا هتجوز ليلي...
نيران: مبروك يا معلم...
نيران(ببرود): و مبروك يا مدام ادهم...
اسيل(بعصبية): اسمي اسيل الجارحي...
نيران: و انا عايزاكي تبقي مدام ادهم الشافعي...
اسيل: طب و انا مش هسمعك عادي يعني...
نيران بصت لاسيل بصة خوفتها جدا...

ادهم(بحنية): اسيل حبيبتي هي دي الحقيقة صح انتي مراتي تبقي المدام بتاعتي و شايلة اسمي...
اسيل: انا راحة لغزل...
اسيل طلعت جري و هي حاطة ايديها علي قلبها...
رحيق: و انتي مربية حيوانات...
نيران: اه اكيد...
ادهم: طب نادوا اسيل علشان هنروح القصر...
نيرة: سيبها معانا يا بني النهاردة...
ادهم: لا، نادوها...
غزل: اسيل...
اسيل: اممممم...
غزل: بتعملي ايه؟
اسيل: البت اللي تحت دي مرعبة اوي...
غزل: بت مين؟
اسيل: معرفش...

غزل: اسيل انتي اتجننتي...
اسيل: البت عنيها تخوف اوي...
غزل: فهميني حصل ايه؟
اسيل: هحكيلك...
نيران(بصوت عالي): اسيل.
اسيل اتخضت...
اسيل: خير...
نيران: اعتقد سمعتي جوزك قال ايه انزلي و اسمعي كلامه...
باسم(بهمس): مين دي؟
رحيق(بهمس): مربية حيوانات...
باسم(بهمس): ينعل ابو عنيها دي بتخوف...
رحيق(بهمس): دي اخت ادهم في الرضاعة انا خايفة منها اوي...
باسم(بهمس): ربنا يكون في عون اسيل...
اسيل نزلت بخوف و توتر...

اسيل: خير...
ادهم: يلا يا حبيبتي علشان نرجع القصر...
اسيل: سيبني يا ادهم هنا مع ماما و جدو وتيتة...
فردوس: لا روحي مع جوزك زهقنا منك 24 سنة غوري...
محمد: ما احنا هنشوفك بكرة...
كريم: مالك يا اسيل باين انك تعبانة؟
اسيل(لنفسها): حد يشوف الخلقة دي و ميتعبش. كفاية عنيها يا شيخ...
ادهم(بقلق): مالك؟
نيران: هي خايفة مني...
ادهم: ليه؟
رحيق: انت مش شايف عنيها عاملة ازاي؟ دي تخوف بلد...

نيران: عنيا مالها طبيعية اهي...
ادهم شال اسيل و اسيل خبت وشها فيه...
ادهم(بهمس): طول ما انا جمبك متخافيش...
اسيل(ببرود): بالعكس هخاف اكتر...
ادهم بصلها بضيق و حزن، و اسيل ندمت علي كلامها...
صفية: هو انت الشيال الخصوصي بتاع الهانم؟
ادهم: دي مراتي عادي...
صفية: طب ما...
ادهم(بحدة): امي خلاص...
ادهم: جهزوا الغداء...
نيران: يا اهل الدار.
عبدالرحيم: نيران حبيبتي...
احند: عاش من شافك...
سوزان(بفرحة): وحشاني موت...

اسيل اتغاظت من كمية الفرحة دي...
اسيل(بعصبية): انا داخلة انام...
ادهم: ليه بس يا حبيبتي؟
اسيل(بعصبية): ملكش فيه...
اسيل طلعت جري علي اوضتها...
نيران(بهمس): بتحبك...
ادهم: معتقدش...
نيران(بهمس): اسمع مني البت بتغير اوي...
ادهم: تفتكري...
نيران: اه يا سيدي و انت العب معاها...
ادهم: ازاي؟
نيران: اسمع يا سيدي...
و بعد فترة...
ادهم(بابتسامة): و ربنا مغلطتش لما بعتلك تيجي.
نيران: عيب عليك...
ادهم طلع لاوضته، و دخل...

ادهم: اسيل، اسيل.
اسيل: خير؟
ادهم: نقيلي طقم شيك كدة يعجب البنات عقبال ما استحمي...
اسيل: مليش فيه...
ادهم(بحدة): انجزي يا اسيل...
اسيل دخلت بغضب اوضة الملابس و قعدت تدور علي اوحش طقم بس لقت ان كلهم حلوين...
اسيل(بعصبية): اوف اعمل ايه دلوقتي؟
ادهم: ها لقيتي؟
اسيل: لا...
اسيل لسة هتخرج ادهم مسكها و زقها علي الباب...
اسيل(بكسوف): وسع...
ادهم: لا. الا اذا.

اسيل(بتوهان بسبب رائحته و جمال شعره و هو نازل علي وشه و عضلاته): ايه؟
ادهم: تيجي معايا...
اسيل: فين؟
ادهم: مفأجاة...
اسيل: لا...
ادهم: تمام...
و فجأة ادهم شال اسيل و حطها علي السرير.
اسيل: موافقة...
ادهم: موافقة ايه؟
اسيل: اني اجي معاك...
ادهم: تمام...
ادهم قومها و دخل علي اوضة الملابس. و اختار ليها فستان.
ادهم: البسي ده...
اسيل خدته منه بغيظ...
اسيل: اطلع بره...
ادهم: حاضر.
ادهم خد بدلته و خرج...

اسيل لبست الفستان...
- كان فستان طويل مفتوح فتحة بسيطة من الجمب و مجسمها و بكم و باللون النبيتي و شال فرو باللون الابيض، و حطت روچ بنفس اللون و صندل بكعب، و سيبت شعرها، كانت جميلة...
-ادهم لبس بدلة...
- كانت بدلة باللون الرمادي و ساعة شيك باللون الاسود و جذمة باللون الاسود بتلمع. كان مز...
اسيل خرجت لقته واقف بكل وسامة مستنيها...
ادهم(بحب): طالعة قمر...
اسيل(ببرود عكس اللي جواها): طول عمري...

ادهم(بابتسامة): عارف...
ادهم قرب منها و باسها من جبينها، و مسك ايديها و نزلوا...
ادهم خدها بسرعة...
اسيل: اهدي يا ادهم...
ادهم: لو صفية او سوزان شافونا هيبقي يوم اسود.
اسيل: ليه انت ماسك بيد عاهرة؟
ادهم(بحدة): متقوليش كدة تاني علي نفسك فاهمة...
اسيل: ده كلامك...
ادهم: كنت غلطان...
ادهم ركب اسيل العربية و ساق بسرعة...
-عند باسم و غزل...
غزل: باسم...
باسم: نعم...
غزل: انا ذاكرت بس في حاجة مش فاهماها...

باسم: وريني...
غزل ورتله اللي هي مش فهماه...
باسم: دي اسهل حاجة يا غزل...
غزل: نعم دي رخمة و الدكتور مكنش بيشرح ده كان بيقرأ بس، كان بيحسسنا اننا حمير و يخلينا نردد وراه...
باسم: كل الدكاترة كدة...
غزل: لا ده كان في دكتور مز اوي يا باسم و كان بيدخل كدة ليه هيبة و اللي مش فاهم حاجة بيشرحله و بيفهم الناس و الناس كلها بتحبه...
باسم(بغضب مكتوم): اه و ايه كمان؟

غزل: كان كدة لما يقولي قومي يا غزل كنت بحسه هيتقدم ليا، و بيتكلم بحنان و رقة كدة كان بيعمل سحر لينا و الله...
باسم(بحدة): طب احترمي نفسك بتتكلمي علي راجل و انتي جمب جوزك...
غزل: و مين قال انك جوزي؟ احنا فترة و هنطل...
قبل ما غزل تكمل الكلمة كان باسم شدها و(لخيالكوا)...
باسم: انسي الكلمة دي فاهمة...
باسم سابها و مشي...
غزل فضلت مصدومة شوية...
-في مكان تاني...
عند رحيق كانت بتتكلم في التليفون...

رحيق: ها و ايه كمان؟
عدي: و بحبك...
رحيق: يا بني انت قولت الكلمة دي 100 مرة...
عدي: قليل اوي...
عدي: يا ستي الحقي اشبعي بيا...
رحيق: لا مش عايزة...
عدي: ماشي يا جميل، اه احنا هنحط سوزان قدام الامر الواقع اساسا بكرة...
رحيق(بحزن): انا زعلانة لاني مكلمتش ماما...
عدي: لا متخافيش يا روحي. هي اكيد كويسة...
رحيق(بحزن): طب و انت هتعمل ايه مع مامتك؟
عدي: هعمل فجأة...
رحيق ابتسمت...
عدي: ينعل ابو جمال ابتسامتك...

رحيق(بصدمة): انت عرفت منين؟
عدي: عيب عليكي حسيت...
رحيق: لا و الله...
عدي: اه و الله...
رحيق: طب امشي...
عدي: خدي بالك انك هتشتغلي معايا بعد كتب الكتاب.
رحيق: هو احنا مش ممكن نكون اتسرعنا يا عدي...
عدي: لا يا قلب عدي...
عدي: و نامي و متشليش هم خالص...
رحيق: تصبح علي خير...
عدي: و انتي من اهله...
-في مكان تاني...
سارة: احنا لازم نربي اللي اسمه سامر ده...
سالي: عندك حق...
تشارلي: و ادهم و اسيل...

ديفيد: انتوا ليه بتتمنوا الشر لغيركوا...
تشارلي: بابا هما محتاجين كدة...
ديفيد: ادهم رجل اعمال كبير و زوجته صحفية كبيرة و مشهورة، و لو انتوا حاولتوا تعملوا حاجة يبقي انتوا اللي هتندموا...
سالي: طب ما مش احنا اللي هنعمل، احنا هنخلي ادهم اللي يعمل...
تشارلي: اكيد هي مقالتش ليه علي اللي بينا...
سارة: اكيد...
ديفيد: لن تتغيروا...
ديفيد سابهم و مشي...
-في مكان تاني...
نيران: چين...
چين: نعم سيدتي...

نيران: رجع نمس و بور لسنغافورة...
چين: تمام سيدتي...
- نمس و بور الثعبانين...
نيران: تمام...
سوزان: اهلا نيران...
نيران: اهلا مدام سوزان...
سوزان: عايزة اتكلم معاكي في موضوع...
نيران: تفضلي...
سوزان: انا اريدك لابني...
نيران ابتسمت بسخرية...
نيران: هفكر في الموضوع...
سوزان: تمام...
سوزان مشيت...
نيران: مسكينة متعرفيش ان جواز ابنك بكرة...
نيران: يا رب وفق ادهم...
-في مكان تاني...
عند ادهم و اسيل...

اسيل: ها يا ادهم باقي كتير؟
ادهم(بابتسامة): لا يا روحي...
و بعدها بشوية...
ادهم وقف العربية و نزل فتح الباب لاسيل...
اسيل: وصلنا لفين؟
ادهم: هتعرفي...
ادهم مسك ايد اسيل و دخلوا مكان...
اسيل: الله المطعم حلو اوي...
ادهم: كفاية انه عجبك...
- كان المطعم مطعم راقي جدا و مزين باحدث موديل. و في بلالين كتير و ترابيزة واحدة في المطعم كله...
اسيل: بس مطعم و فيه ترابيزة واحدة ازاي؟
ادهم: المطعم كله علشانك...

اسيل: بس ليه؟
ادهم: هتعرفي...
ادهم خد الشال من اسيل و حطه علي المكان الخاص بالحاجات دي...
ادهم: موبايلك فين؟
اسيل طلعته و ودته لادهم...
اسيل: في ايه؟
ادهم قفل التليفون خالص و قفل تليفونه، و مسك ايد اسيل و راحوا للترابيزة، و قعدها و قعد مكانه...
اسيل: برضو مفهمتش...
ادهم: كلي الاول...
اسيل لقت اكل جميل قدامها...
ادهم: يلا كلي...
اسيل بدأت تأكل هي و ادهم، و بعديها بشوية...
في ناس جم خدوا الاكل من غير كلام...

اسيل: ها يا عم جايبني ليه؟
ادهم: ترقصي؟
اسيل: ادهم...
ادهم: ترقصي؟
اسيل: تمام...
ادهم خد اسيل و بدأوا يرقصوا علي اغنية رومانسية، و ادهم قرب اسيل ليه اوي...
اسيل: برضو مفهمتش...
ادهم قرب من ودانه...
ادهم(بهمس): هتفهمي بس استمتعي باللحظة...
اسيل و ادهم بدأوا يرقصوا و لا كإن اتنين عشاق هي دي الحقيقة اساسا
ادهم: خلاص.
ادهم مسك ايد اسيل و و طلع دبلة دهب، و لبسها في ايديها الشمال، و باس ايديها...

ادهم: محبش مراتي متبقاش لابسة دبلة...
اسيل: بس...
ادهم حط صباعه علي شفايفها...
ادهم: هشششش، النهاردة انا اللي هتكلم بس...
ادهم: تعرفي ادهم الشافعي ده كان ايه زمان كان ادهم الشاب المرح الفرفوش المضحك اللي بيهزر اللي بيضحك اللي بيحب الهدوء، انا كنت اكتر واحد هادئ مبحبش الاذية لحد. بس بسبب حب فاشل اتقلبت لادهم القاسي المكشر العصبي الغضبان المستفز...

ادهم: من تلات سنين بالظبط يا اسيل، كان عمري 25 سنة كنت لسة رجل اعمال اينعم كنت مكسر الدنيا بس مش زي دلوقتي، كنت ماشي...
-Flash back...
- ادهم كان خارج من القصر و ركب عربيته و هو ماشي خبط بنت...
ادهم نزل جري من العربية...
ادهم: انا اسف اسف جدا...
البنت: مش تفتح انت ايه حيوان؟
ادهم: قولتلك اسف ايه يعني الله...
البنت: هو علشان معاك عربية و بتاع خلاص تدوس بنات الناس...
بنت: مها مها...
مها: ايوه يا دهب...

دهب: في ايه مالك؟
مهاب: معرفش الاستاذ خبطني و اعتذر بس...
ادهم قوم مها و ركبها العربية...
مها: انت غبي...
ادهم: هتركبي نوصل صاحبتك المستشفي و لا لا...
دهب ركبت العربية...
مها: انت ازاي يا محترم انت تمسك ايدي ها رد...
ادهم: لا و انتي مقتنعة...
مها: ديني امرني بكدة...
ادهم: تمام...
مها كانت محجبة...
ادهم وصل مها و صاحبتها المستشفي...
ادهم: خدي رقمي اهو لو حصل اي حاجة خاصة بعلاجك...
ادهم سابها و مشي...

و بعدها عدي يوم اتنين تلاتة...
تليفون ادهم رن من رقم غريب...
الخط اتفتح...
ادهم: الو مين؟
بنت: الحقني يا ادهم بيه...
ادهم: انتي مين؟
بنت: انا مها...
ادهم: مالك؟
مها: في ناس بتجري ورايا ارجوك الحقني انا في(، ).
ادهم: خلاص ماشي جاي...
ادهم نزل جري و ركب عربيته و وصل لمها...
ادهم: انتي بخير؟
مها: ارجوك الحقني...
ادهم: اركبي العربية...
مها و ادهم ركبوا العربية، و ادهم وصل لشقة بتاعته و طلعها معاه...

ادهم: مين الناس اللي كانت بتجري وراكي؟
مها(بدموع): دول اهلي و عايزني اتجوز راجل اكبر مني و انا هربت...
ادهم: تمام، اقعدي هنا لغاية ما اشوف حل...
مها(بدموع): مش هقدر...
ادهم: ليه؟
مها: ديني بيأمرني بكدة...
ادهم: انا مش عايش هنا علفكرة انا عايش في قصري...
مها: بس برضو كرامتي...
ادهم: انا قولت كلمة، و في اكل هنا و كل يومين في خدامة بتيجي تنضف...
ادهم: باي، هجيلك بكرة...

ادهم روح و كان مشغول بيها و نام، و صحي الصبح بدري و راح ليها...
ادهم كان متعجب بلبسها و حجابها و كان مسحور بيها، و كان كل شوية يروح ليها...
في يوم...
ادهم: مها...
مها: نعم...
ادهم: تتجوزيني؟
مها: ايه؟
ادهم: تتجوزيني؟
مها: بس انا كنت متجوزة قبل كدة و اطلقت...
ادهم: مش مهم، تتجوزيني؟
مها(بخفوت): اه...
ادهم حضنها و لف بيها...
مها(بكسوف): ادهم ابعد مينفعش...
ادهم: اسف...
ادهم باسها من جبينها...

ادهم: هروح اقول لاهلي، بحبك...
ادهم راح و بلغ عائلته و هما عارضوه لكنه صمم، و في الاخر وافقوا...
و ادهم كتب الكتاب علي مها و اتجوزوا و عاشوا في سعادة، و ادهم كان الراجل المثالي و مش حارمها من حاجة...
شوبينج و نادي و خروجات و سفر و كل حاجة كان مدلعها...
-عدي علي جوازهم 6 شهور...
مها اكتشفت انها حامل و ادهم عرف...
ادهم: بجد انتي اغلي حاجة عندي...
مها: انا بحبك اوي...
ادهم: و انا بعشقك...

و بعدها بكام يوم، كان في حفلة بمناسبة الحمل...
مها و هي نازلة وقعت علي السلالم و سقطت...
ادهم كان منهار بس بيحاول ميحسسهاش بحاجة...
و بعدها بشهرين...
عدي: ادهم عايزك...
ادهم: خير يا عدي...
عدي: انت تعرف اصل مراتك...
ادهم: اه...
عدي: ايه اصلهم يا تري؟
ادهم: مها اسمها مها السيد اسماعيل...
عدي: لا بجد هو بس كدة...
ادهم: في ايه يا عدي؟
عدي(بصوت عالي): في ان المدام بتشتغلنا بقالها 8 شهور...

عدي: فاهم يعني جوازكوا بااااطل...
ادهم(بعصبية): انت بتقول ايه؟
عدي: اللي سمعته...
عدي: دي مها مها اللي كانت بتجري وراك في الجامعة بس عملت كذا عملية، دي عملت كل الفيلم ده علشان توصل للفلوس، عارف هي فين دلوقتي مع عدوك، عدوك هشام افتكرته هو سبب الليلة دي كله، المدام سقطت لانها خايفة علي نفسها و هي السبب ده تقرير من الدكتور بانها واخدة حاجة للاجهاض...

ادهم كان مصدوم و غضبان من كل اللي سامعه، و خرج بكل غضب ناحية هشام و مها...
عدي خرج و حكي للكل...
عبدالرحيم: ده ممكن يتهور يلا نلحقه...
احمد: يلا...
عبدالرحيم و احمد و عدي و جه وراهم كريم راحوا ورا ادهم...
-عند ادهم...
ادهم عرف مكانهم فين و ده صدمه اكتر مكانهم في شقته...
ادهم طلع بكل غضب و دخل الشقة و لقاها في منظر مينفعش ذكره مع هشام عدو ادهم...
ادهم شدها من شعرها و نزل فيها ضرب...
هشام ده هرب...

عدي: خلاص يا ادهم...
احمد: ادهم مضيعش مستقبلك علشان واحدة زيها...
و بعدوا ادهم عن مها باعجوبة...
و ادهم طلقها و جاب هشام و عذبه لغاية ما انتقم، و من ساعتها و هو تحول لادهم المستفز البارد القاسي -...
End...
اسيل كانت مصدومة من اللي هي سمعته و من قصة ادهم.
اسيل(لنفسها): ازاي ام تسمح انها تجهض ابنها؟ ازاي واحدة محجبة تسمح لنفسها بالجواز ببطاقة مزورة؟ ازاي في ناس كدة؟

ادهم كان باصص ليها و عارف كل الاسئلة اللي في دماغها...
ادهم: دي قصتي يا اسيل...
ادهم: بس ده ماضي، حاضري و مستقبلي انتي يا اسيل...
اسيل اتصدمت اكتر...
اسيل(لنفسها): يا الله هو يوم المفاجآت...
ادهم: اه انا حبيتك انتي، الاول كان مجرد اعجاب كنت معجب بشخصيتها و واحدة زيها متمسكة بدينها، بس انا حبيتك انتي...

ادهم: انتي اللي قدرتي تقفي قدام غضبي انتي اللي قدرتي تهديني وقت عصبيتي، انتي اللي وقفتي جمبي وقت ما كنت محتاجك، انا عايزاك تبقي معايا طول عمري يا اسيل...
ادهم: بحبك يا اسيل...
ادهم: تقبلي تكملي حياتك معايا؟
اسيل كانت دماغها مش موزونة كل حاجة مع بعضها لا مش قادرة تستوعب كل حاجة، مصدومة مدهوشة مستغربة و مش مستوعبة...

ادهم: عارف اني تقلت عليكي او بمعني اصح صدمتك كتير بس بجد انا حبيييت و يوم ما حبيت حبيتك انتي يا اسيل...
ادهم: تقبلي تكملي حياتك معاايا؟
اسيل(بجمود): لا...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة