قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية شمس الصعيد للكاتبة أماني فهمي الفصل العشرون

رواية شمس الصعيد للكاتبة أماني فهمي الفصل العشرون

رواية شمس الصعيد للكاتبة أماني فهمي الفصل العشرون

توقفنا عندما تم اختطاف نرمين من قبل مازن الشامي وامرت شمس زين بأخذ اهلهم والذهاب إلى الفيلا وذهب معها قصي و حاتم و هاري والحرس و يوسف.

في السيارة
شمس دلتهم على المكان عن طريق جهاز التتبع الموجود في السلسلة التي ترتديها نرمين وبالفعل بعد ساعة كانت شمس والرجالة يقفون على بعد من مكان نرمين حيثو تبين انها فيلا محاطة بعدد كبير من الحرس المسلحين.

شمس بجدية: الكل يسمع احنا عوزين نرمين سليمة قبل ما المجنون ده يعمل فيها حاجة مفهوم
الكل: مفهوم
شمس: حاتم مش عوزة غباء مراتك حامل في الخامس وكفاية اللي هي فيه يبقي نعقل ونفذ الكلام مفهوم
حاتم: مفهوم شمس مفهوم بس الحيوان ده ليا
قصي: لما ناخد اختنا سليمة وتبقي تحت ادينا نبقي نتصرف في الحيوان ده
شمس: على بركة الله يالا بينا يا شباب.

تحرك الكل وتم اقتحام الفيلا بكل هدوء وكانت اوامر شمس بعد قتل اي شخص من الحرس واذا وقف أمامهم واحد فقط يجعلوه يغيب عن الوعي.

كان الكل يسير خلف شمس بهدوء إلى ان وصلت لمكان الإشارة وكانت باب غرفة
شاورت شمس للرجالة بعدم التحرك والوقوف مكانهم وفتحت الباب بهدوء
وجدت مازن يجلس على السرير وهو يتأمل نرمين التي تنام على السرير وشعرها مخطي وشها.

مازن بحنان: متخفيش يا قلبي انا خلاص هريحك من البتاع اللي في بطنك ده و هنسافر نعيش برا مصر ومحدش هيعرف يوصل لينا انا بعشقك نارو انتي البنت الوحيدة اللي بعشقها خلاص هنستريح من المغرورة شمس اللي فاكرة نفسها رئيسة جمهورية وبتتحكم في كل حاجة نفسي اشفها وهي بتصرخ ومش عارفة تلاقيكي.

شاورت شمس للرجالة بالنزول إلى الأسفل
جلست شمس على كرسي ووضعت قدم على اخري بكل عظمة
شاورت شمس لاحدي الرجال الذي وقف امام السلم وصاح بصوت عالي ينده على مازن الذي انفلع ونزل على الصوت خوفا من ايقاظ نرمين.

نزل مازن بغضب ولكن في لحظة كان في حالة ذهول تام من وجود شمس المنشاوي تجلس بكل عظمة وخلفها يقف الحرس وبجوارها يقف حاتم وقصي و هاري.

شمس بعظمة: منور يا مازن ايه مش هتسلم على ضيوفك ولا ايه
مازن: عوزة ايه شمس
شمس: عوزة اختي اللي موجودة عندك
مازن: لاااااا نرمين خلاص بقت ملكي وبتهيقلي حاتم مش هيقبل على نفسه ينام جمب واحدة راجل غيره لمسها ولا الرجولة خلصت
حاتم بغضب: والله يا ابن الكلب لقتلك
شمس ببرود: حاتم اهدي يا حبيبي مراتك حبيبتك عوزاك وكمان ابنك ولا انت ليك رأي تاني حاتم
حاتم: بس
قصي بهمس: اهدي حاتم.

شمس ببرود: انا مش فاهمة بردو مين نرمين اللي معاك ديه
مازن: نرمين المنشاوي اختك واخت زين ومرات حاتم
شمس بشهقة مصطنعة: تقصد نارو لااااااااااااا
وبصوت عالي كالرعد: نرمين نرمين نرمين نرمين نرمين نرمين نرمييييييييييييييين
ونظرة مرعبة: هي مش بترد ليه تفتكر ليه هاري
هاري بسخرية: ممكن تكون بتاكل انتي عارفة الايام ديه بتفضل في المطبخ تاكل ياما مع حاتم
شمس بابتسامة مرعبة: و حاتم معانا هنا يبقي هي فين في المطبخ.

هاري: مش المفروض نطمن عليها ونطمن مازن كمان
شمس: صح نكلمها
رفعت شمس التليفون وتصلت على تليفون زين.

عند زين.

وصل زين إلى الفيلا مع الجميع ودخلو وجلسو وهم يغلون من الغضب وخصوصا زين الذي منعته شمس من الذهاب معهم لماذا.

كانت النساء تبكي بشدة على نرمين والرجال يدعون ربنا ان يرجع الجميع بالف خير
قطع سكونهم شهقات النساء وسقوط طبق على الأرض
وقف الكل في ذهول تام كيف و أين و متي حضرت تلك المجنونة إلى هنا
نرمين بعصبية: حرام عليكو بسبب خضكم الاكل وقع
زين بذهول: انتى مين
نرمين بهبل: وانت مين انا نارو زيزو
حامد بسرعة: لازم نبلغ شمس أن نرمين معانا
نرمين بهدوء: هو في ايه حصل
وهدان: انتى جيتي هنا اذاي.

نرمين وهي تجلس: مفيش انا كنت رايحة الحمام بس لقيت شمس بتمسكني وبتقولي البس عباية سوده ونقاب وخرج مع واحد من الحرس لابس صعيدي وفعلا نفذت أوامرها وخرجت معاه وجينا على هنا ومعرفش حاجة تاني طلعت بدلت هدومي و نزلت اكل علشان جعانة ولما سمعت صوتكم خرجت أقعد معاكم
زين: يبقي كده شمس كانت عارفة ان نرمين هتنخطف من قبل كده بس اذاي
نرمين: بس بس زيزو هو انا اتخطفت امتي
وهدان: شمس مش هتسكت.

قطع كلامهم صوت رنين هاتف زين برقم شمس وكانت مكالمة فيديو فأسرع بالرد
شمس برعب مصطنع: زين نارو كويسة صح
زين بتفهم: كويسة طبعا تحبي تكلميها
حاتم بسرعة: ايوة عاوز اكلمها
نرمين بابتسامة: حاتو وحشتني
حاتم بابتسامة: وانتى اكتر يا قلب حاتو
مازن بصدمة: اذاي نرمين معايا فوق مين ديه
نرمين ببرود: انا نرمين المنشاوي اخت شمس المنشاوي و زين المنشاوي و حرم حاتم الشاذلي عرفت انا مين.

شمس بابتسامة وهي تنظر لمازن: يالا يا قلبي حضري نفسك جوزك وحبيبك قرب يجي ولازم يلاقيكي على سنجه عشرة لازم تكوني عروسة وانا محضرالك اجمد قميص نوم على السرير سلام
مازن بجنان: لاااااااااا نرمين ملكي انا نرمين فوق على سرير وكلها شوية وهنزل الشي اللي في بطنها
شمس بغضب أعمي: يبقي خلينا ننده تاني على نرمين يمكن تكون فاقت وتنزل
وقفت شمس واخذت تلف حولي مازن الذي يشعر بالضياع.

شمس بصوت عالي: نرمين نرمين نرمين نرمين نرمين
وبهمس في اذنه: نجرب اسم تاني
وبصوت عالي: ياراااااا ياراااااااااااااا
استمع الجميع لصوت نزول اقدام وظهرت أمامهم فتاة ترتدي نفس فستان نرمين و بطنها امامها وكأنها حامل و تحمل في يدها شكولاتة.

يارا: ايه في ايه هو انا مش هعرف اكل لقمة
حاتم بذهول: مين ديه
مازن بضحكة مرعبة: ديه نارو حبيبتي وقدامكم هنزل الجنين وهتبقي ملكي صح نارو
يارا: جنين ايه يا عم الحاج وايه الضحكة المرعبة ديه اهدي كده يا شق
يوسف: اسكتي يا زفتة
حاتم بصوت عالي: اخرسو مش عاوز اسمع صوت انتى مين.

يارا بصياعة: اوف اوف اوف اوف مش شمس قالت يارا و عمو الحاج قال نرمين يبقي انا مين اكيد امك ااااا أقصد انا يارا اخت يوسف و ياسمين الصغيرة.

فتحت يارا سوستة الفستان ونزعتة وشالت البطن الصناعية من عليها ووقفت أمامهم وهي ترتدي ملابس عادية ونزعت أيضا الشعر المستعار.

يارا بصياعة: كده انا مين
قصي بابتسامة: دماغ سم بس عسل
شمس بابتسامة مشاكسة: شكرا يا حبوب
وبجدية: نخلص بقي الليلة ديه علشان عوزة اروح واكل و انام
يوسف بجدية: مازن الشامي انت مقبوض عليك علشان خطفت قاصر
مازن بغضب أعمي: مش هسيبك يا شمس مش هسيبك
دخلت الشرطة بعد ان سيطرت على حرس مازن
رئيس الشرطة: مازن الشامي انت مقبوض عليك بتهمة خطف قاصر اتفضل معانا.

مازن بغضب أعمي: والله مهرحمك شمس نرمين ملكي وانتى مش هتقدري تقفي قدامي
سحب الشرطة مازن ووقف الشباب ينظرون عليه ولكن قام مازن بتحرير نفسه من قبضة الشرطة ورفع السلاح علي شمس ولكن في لحظة كانت هناك اصوات ضرب الرصاص في المكان.

اسرع هاري بحماية شمس من الرصاص وفي لحظة سكتت الاصوات
نظر الكل وجدو مازن يسقط على الأرض ومغطي بالدماء نتيجة اطلاق اعيرة الرصاص عليه وكان قصي يقف يرفع سلاحة.

يوسف بغضب: اذاي يا حضرة الضابط المتهم يرفع سلاح علينا
الضابط: والله يا فندم هو ضرب العسكري
قصي: خلاص يوسف يالا بينا علشان البنات الوقت اتأخر
هاري: يالا برنسيسة
شمس بألم: يوسف روح يارا وطمن عليها علشان خايفة
يارا بدموع: هو مات خلاص يعني مش هيقوم تاني
شمس بحنان: اهدي يارا مالك بس فين الصياعة وشغل الحواري
يوسف بابتسامة: يالا حبيبتي علشان اروحك.

يارا بدموع: لاااااااا انا هروح مع شمس انا مش هفضل في البيت لوحدي
شمس بغيظ: لا يا روح امك روحي نامي في حضن امك افيد بالا وكسه
يارا بدموع مزيفة: انا خايفة شمس
شمس ببرود: ولا هيفرق معايا يالا قصي
ضحك الشباب على يارا وهي تسب و تلعن في برود شمس وروحت مع يوسف
عادت شمس إلى الفيلا وطمانت على الكل وصعدت إلى غرفتها واخذت دش بارد و وتؤضات وصلت وجلست في البلكونة كالمعتاد إلى ان سقطت في النوم.

على الجانب الآخر كان قصي يراقب شمس وهي تجلس على الكرسي إلى ان نامت
اتصل قصي على شمس إلى ان تحركت من مكانها وتوجهت الى الداخل ورتمت على السرير بتعب وسقطت في النوم.

بعد مرور شهرين.

تقرب قصي جدا من شمس واصبحت مشاعرة واضحة له
تم ترقية يوسف لرتبة اعلي
علمت نرمين بانها تحمل في صبي وفرحت بشدة
علمت ملك بانها تحمل في فتاة فحزنت خوفا من زين ولكن خاب توقعاتها بفرح زين بشدة واخذها ونزلو حتى يأتي لطفلتة بملابس جميلة.

قرر حاتم ان يسمي ابنة عامر على اسم والده ولكن رفض ابوه رفض قاطع ووصلت الأمور بينهم لخناقة شديدة.

اما زين فقرر تسمية طفلتة نجمة على اسم المرحومة نجمة المنشاوي الله يرحمها
فرح حامد بشدة بخبر حمل ملك بفتاة وجهزلها كل شيء وما فرحة هو اختيار اسم نجمة للطفلة.

استطاعت شمس ان تأخذ مناقصة كبيرة تابعة لوزارة الإسكان
اجتمع اهل البلد بسبب اقتراب موعد الانتخابات الشعب ترشيح شمس المنشاوي كبيرة عيلة المنشاوي والصعيد كله.

ارسل وهدان لشمس حتى تاتي إلى الصعيد للاهمية فوافقت وذهبت.

في الصعيد.

وصلت شمس إلى الصعيد وكان في استقبالها الرجالة الذين كانوا يقفون باحترام لها وتوجهت الى القصر.

دخلت شمس وجدت جدتها تجلس كعادتها
فتوجهت شمس اليها ونامت على قدمها فصدقت وقبلت راسها بحنان
شمس الكبيرة بحنان: حمدلله على السلامة يا قلبي
شمس الصغيرة بابتسامة: الله يسلمك يا شمسي
شمس الكبيرة: اخبارك ايه طمنيني عليكي بقالنا كتير مقعدناش مع بعض
شمس الصغيرة بابتسامة: اخباري ذي اهرامي واحد مفيش جديد غير جنان البنات ربنا يعني ومقتلش واحدة فيهم
شمس الكبيرة بحنان: وقلبك يا بتي.

شمس الصغيرة باستغراب: مالو قلبي
شمس الكبيرة بحنان: لسه مدقش لحد
شمس الصغيرة بابتسامة: حد ذي مين يا شمسي
شمس الكبيرة بابتسامة: امممممم مثلا قصي ابن عمتك مي
شمس الصغيرة بهدوء: هتصدقيني لو قولتلك بحب اتكلم معاه بقي بيفهمني من اقل كلمة من اقل حركة بيخاف عليا لما انام في البلكونة
شمس الكبيرة بحنان: وايه كمان يا قلبي.

شمس الصغيرة بهدوء: خايفة ليكون بيعمل كده علشان خاطر جدي وهدان وصاه عليا خايفة اسلم قلبي اطلع بالنسبة ليه ذي ملك و نرمين و صفا ساعتها هقتل قلبي بايدي
شمس الكبيرة بهدوء: يعني انتى شايفة كل الأهتمام ده وفي الاخر هيعتبرك ذي اخته مفتكرش طبعا
شمس الصغيرة بابتسامة: سيبي كل حاجة لوقتها
شمس الكبيرة بحنان: يالا ياقلب ستك قومي بدلي هدومك ونامي شوية لغاية بالليل
شمس الصغيرة: هو في ايه جدو عاوز ايه تعرفي.

شمس الكبيرة: يالا بس اطلعي نامي ورحمي التليفون من الزن قال اخته بلا وكسة
شمس الصغيرة بضحكة: زين ده زين مش حد تاني اهبطي يا شمس
صعدت شمس الصغيرة إلى الاعلي وهي تضحك على جدتها
اخذت شمس دش وعملت كام مكالمة شغل ونامت.

في المساء.

صحيت شمس على صوترنين هاتفها وكان قصي
شمس بنوم: الو
قصي بابتسامة: الو يا شمسي
شمس بنوم: صباح الخير
قصي بضحكة: مساء العسل الأبيض يا موزة
شمس بفوقان: عاوز ايه
قضي بحب: ممكن يا شمس تمسي علي جارة القمر
شمس بابتسامة: ههههههههههههه شكرا انك صحتني علشان انزل لجدو وتكلم معاه في الموضوع
قصي: لسه مصممه.

شمس بجدية: مش عوزة حاتم او زين يحسو في يوم انهم اتباع ليا عوزاهم يعرفو انهم كبرو وكلها كام شهر وكل واحد فيهم هيبقي اب حبايبي كبرو ولازم يعرفو انى هفضل في ظهرهم طول عمري بس لازم يظهرو في الصورة كفاية كده انا مش عاوزة في يوم حد يملئ دماغهم اني الكل في الكل انا كفايه عليا البلد والشركة
قصي بحنان: اللي يريحك اعمليه بس جدى هيوافق على كلامك
شمس بثقة: انت لسه متعرفش انا ممكن اعمل ايه اتفرج وشوف.

قصي بصياعة: وماله يا وحش الكون
شمس بضحك: يا بني انت ليه محسسني اني ياسمين عبد العزيز انا شمس المنشاوي
قصي بغزل: واحلي من ياسمين عبد العزيز
شمس بدلع: ماشي يا خديوي
قصي بغزل: والله ميس ايجبت
شمس بضحكة: لاااااا انت فايق ورايق اقوم علشان الحق أجهز ونزل
قصي بجدية: شمس هتلبسي ايه عاوز اشوف
شمس بجدية: قصي انا شمس المنشاوي مفيش حد يفرض حاجة عليا
ق.

صي بسرعة: والله مقصد حاجة كل الحكاية أن العبايات بتبقي جامدة عليكي يا وحش الكون
شمس بضحكة: ماشي يا خديوي هبقي ابعتلك الصورة سلام بقي
اغلقت شمس وهي تضحك على كلام قصي الذي تغير معها 1000000 درجة وتوجهت الى الحمام واخذت دش بارد وتؤضات وخرجت تصلي وبعد ذلك وقفت امام الدولاب تختار ملابس بعناية فائقة أخذت عباية باللون البني الهادي وبعض النقوش البسيطة.

لمت شمس شعرها وجعلته خلفها وعملت مكياج بسيط جدا عبارة عن ملمع شفايف و كحل فقط في بالفعل جميلة جدا ولا تحتاج إلى اي مكياج ووقفت امام المرايا واخذت صورة ونزلتها على الانستجرام ووضعت الهاتف واخذت الحذاء حتى ترتدية.

نزلت شمس الصغيرة الى الاسفل وجدت الكل يجلس على السفرة فنضمت لهم وجلست تاكل
وهدان: بعد الاكل بإذن الله عاوزك يا شمس
شمس الصغيرة باحترام: حاضر يا جدو وانا كمان عوزاك في موضوع مهم
حامد: مش وقته دلوقتي سبها تاكل مش شايف بقت شبة الخيارة اذاي
اطلقت شمس الصغيرة ضحكة رنانة دوي صوتها في ارجاء القصر
وهدان باستغراب: في ايه يا بتي
شمس الصغيرة: ولا حاجة اصل فعلا انا حاسة اني هفتانة اوى وجعانة.

شمس الكبيرة بغمزة: كلي يا شمس كلي يا قلبي عوزاكي كيف البطة البلدي
شمس الصغيرة بمشاكسة: ينفع ابقي شبة بطة المزارع خفيفة كده وعسل
وهدان: لاااااااا انتى شكلك فيكي حاجة
حامد: جرا ايه يا عمي سيبها تضحك براحتها ديه شمس المنشاوي
شمس الصغيرة بابتسامة: حبيبي دودو
وهدان: يعني انا دلوقتي مش عاوزها تفرح خلاص براحتك يا شمس هانم
شمس الصغيرة بابتسامة: ياختيييييييي مالكم في ايه حسه أن في حاجة.

قطع كلامهم دخول جبل يخبرهم بوجود كبرات البلد فامره وهدان بادخالهم المندرة
شمس الصغيرة: في ايه يا جدي وأهل البلد عوزين ايه
وهدان: ما انا كنت عاوز احكيلك قبل ميجو بس خلاص انا هدخلهم وانتي حصليني القهوة يا حاجة
شمس الكبيرة: حاضر يا واد عمي
نظرت شمس الصغيرة لابوها و جدتها
شمس الصغيرة بجدية: القهوة يا ستي بالله عليكي يالا يا بابي
وتوجهت إلى المندرة.

في المندرة.

دخلت شمس وبجوارها ابوها ووجدت أكثر من كبير عائلة فجلست شمس بجوار جدها
شمس الصغيرة بجدية: منورين يا رجالة
الكل: ده نورك يا كبيرة
شمس بهدوء: خير ايه سبب الزيارة
احدي الرجال: هو الحاج وهدان ملكيش ليكي ولا ايه
شمس بجدية: والله ملحق يدوبك كنا هنتكلم انتم شرفتم خير
سعد الغامدي: والله يا كبيرة كلنا اجتمعنا على خير
وهدان بهدوء: الرجالة كانو عوزينك تدخلى الانتخابات.

شمس الصغيرة بجدية: ايه ده بجد يبقي محلولة انا كمان كنت عاوزة جدي يجمعكم علشان عندي شوية قرارات مهمة
محمد النوبي: قرارات ايه يا كبيرة
شمس الصغيرة بجدية: اللي هينزل الانتخابات زين المنشاوي و حاتم الشاذلي
سعد الغامدي: بس
شمس بجدية: مفيش بس ده قرار وهيتنفذ من اول الباب الانتخابات ميفتح في اعتراض يا رجالة
الكل: لا طبعا مفيش كلمة بعد كلامك يا كبيرة.

شمس بابتسامة: يبقي على بركة الله هما هينزلو واحد فئات وواحد فلاحين
الكل: على خير
غادر الكل وتبقي العائلة
وهدان: ليه كده يا شمس
شمس الصغيرة بابتسامة: كله بوقته حلو
حامد: اخواتك يعرفو
شمس الصغيرة بهدوء: الكل بينفذ وبس وانا مختش قرار غلط يا ابويا
قامت شمس الصغيرة وتركتهم يجلسون وخرجت تتمشي في الجنينة وتوجهت إلى مكانها المفضل و جلست تفكر في القادم.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة