قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية شمس الصعيد للكاتبة أماني فهمي الفصل الثاني والعشرون

رواية شمس الصعيد للكاتبة أماني فهمي الفصل الثاني والعشرون

رواية شمس الصعيد للكاتبة أماني فهمي الفصل الثاني والعشرون

في الصعيد
بعد فترة نزلت شمس وجلست بجوار زين الذي ضمها لحضنة وقبل رأسها بكل حنان
قصي بخنقة: مترحم يا زفت
زين: كفاية ايه يا قصي بالظبط
حاتم بخبث: براحته يا جدع احضن يا حبيبي احضن
زين ببراءة مصطنعة: حاضر يا حاتم هحضن وهبوس كمان
قصي بغيظ: شمس ممكن نتكلم مع بعض شويه
شمس وهي تنام بين أحضان زين: انا تعبانة ومليش مزاج
قصي بصوت عالي: شمس قولت تعالي معايا
شمس ببرود وعيون كالجحيم: هو صوتك عالى ولا انا بتهيقلي.

قصي: لا يا روحي انتي بس بتهيقلك صح شباب
حاتم: لا شمس هو فعلا صوته عالي عليكي
مراد: متهمد يا زفت
شمس: المهم يا شباب جاهزين لبكرا اهم يوم عوزاكم تكونو مع بعض اوعو مفهوم مع بعض
زين بابتسامة: يا روحي متقلقيش كلنا هنسمع الكلام
حاتم: عارفة شمس المفروض كنتي نزلتي انتى الانتخابات وريحتي نفسك و ريحتينا والواحد كان استمتع بالايام اللي قاعدها هنا يعني ماء و خضرا و وجه حسن ولا ايه يا صغنن انت.

نرمين بابتسامة: حبيبي يا حاتو
زين: والله عندك حق والمفروض نكون مع العسل ده علشان نسهل الولادة
ملك بدلع: نسهل وماله يا روحي
نظرت شمس بارف لهم ومن كلامهم
شمس بارف: غور انت وهو على اوضكم الواحد مش ناقص فقعه مرارة يالا
زين وهو يقبل خدها: طول عمرك قمر يا قلبي
حاتم وهو يقبل اديها: طول عمرك كبيرة يا كبيرة
امسك الشباب ايد زوجاتهم و صعدو إلى الأعلي وفضلت شمس مع قصي و مراد ولكن انسحب مراد وصعد إلى زوجته.

قصي بحنان: شمس
شمس وهي مغمضة عيونها: امممممم
قصي بحنان: شمسي
شمس: نعم قصي
قصي بابتسامة: بحبك
شمس وهي على وضعها: ماشي
قصي بابتسامة: بعشقك
فتحت شمس عيونها ونظرت ليه بذهول
شمس بذهول: انت قولت ايه
قصي بعشق: قولت بعشقك ونفسي تبقي النص التاني ليا
شمس: انت بتقول ايه
قصي بعشق وهو يركع تحت قدمها: بقول عوزك حبيبتي و مراتي وبنوتي وام ولادي عوزك تكملي حياتك معايا وبقي ظهرك و سندك.

لأول مرة في حياتها تنكسف وتشعر بأنها انثي في تلك اللحظة التي قرأت عنها كتير ان شعرت بها لذلك الرجل الذي نبض قلبها له ذلك الرجل الذي حرك مشاعرها وانوثتها.

قصي بخوف: شمس انتى موافقة صح اوعي تكسري قلبي واصلا قولتي اه أو بعد الشر لا هتجوزك بردو
شمس بصياعة: قوة وعافية يعني.

قصي بعشق: لا عشق لاول بنت في حياتي كلها انا طول عمري مفكرت في الجواز و الحب والعشق كان مجرد كلام اغاني و روايات بس اول معيني وقعت عليكي في جنينة الفيلا عندما واغمي عليكي في حضني والله من اليوم ده قلبي نبض بسرعة شديدة وكل مرة ببقي قريب منك بحس ان الناس كلها سامعه ضربات قلبي انا كنت جدير برفض الانتخابات بس حبيت ابقي قريب منك من يوم منزلتي الشغل واسمك سمع في الوسط الكل افتكر انك راجل بس فعلا انتى قوتك بقوه مليار راجل انا اعجبت بي شمس المنشاوي وحبيت شمس المنشاوي و عشقت شمس الصعيد مش انتى بتعطفي على الفقراء والمساكين اعتبريني مسكين وعاوز روحي وقلبي اللي سرقتيهم مني.

شمس بكسوف: كلم جدو و بابي الاول
قصي بفرحة: يعني انتى موافقة قولي اه موافقة
شمس بجدية: انا ليا اهل رجالة جدك و خالك روح بلغهم الاول وبعد كده هتسمع قراري
وهدان بسعادة: وجدك موافق يا شمسي
حامد بحنان: وانا كمان مش هلاقي احسن من قصي يكون زوجك
زين بابتسامة: وافقي شمس خلينا نفرح
حاتم بابتسامة: قولي اه يا قلبي خلي قلوبنا تفرح
شمس الكبيرة: متوافقي يا زفتة.

شمس الصغيرة بدلال: اااااه قولي كده بقي عوزاني قوافق علي قصي علشان تنفردي بوهداني لوحدك بس ده بعدك يا شمس
شمس الكبيرة بغيظ: حد فيكم عوزها ولا اقتلها وريح البشرية منها
شمس الصغيرة بعظمة: وانتى بقي اللي هتقتليني يا تيتة
وبحنان: امال مين اللي هيلبسني فستان فرحي ويرقيني من عيون الحساد
شمس الكبيرة بحنان: انا يانن عين ستك اللي هجهزك ورقيكي من شر العين
وهدان بحنان: خلي الفرحة دلوقتي بشري لفرحة بكرا.

شمس الصغيرة بابتسامة: بس انا ليا شروط واجبه التنفيذ
قصي بسرعة: وانا موافق على كل شروطك
حامد: مش تسمع الاول يمكن ميعجبكش وترفض
قصي: ملكش دعوة يا حاج اخرج منها وهي تسلك
صالح: شروطك ايه هي شمس
شمس الصغيرة بجدية: أولا اخواتي خط أحمر ثانيا شغلي هفضل فيه ومش هسيبة ثالثا هفضل كبيرة الصعيد و العيلة واي وقت اعوذ اجي هنا مفيش اعتراض.

قصي بجدية: أولا انا عمري مهبعدك عن اخواتك لانهم اخواتي ثانيا شغلك استمري فيه مقدرش اقف قدام مستقبلك وحياتك ثالثا عمرك شفتي الصعيد و عيلة المنشاوي من غير شمسة انتى شمس الكل وقصد بالكل يعني عيلة المنشاوي و الشاذلي و المنياوي
وبغزل: قولتي ايه يا وحش الكون
شمس الصغيرة بدلع: موافقة يا خديوي
فرح الكل واطلقت البنات الزغاريط من شده فرحتهم بموافقة شمس الصغيرة على طلب قصي.

ضمها زين وقبل رأسها بكل حنان وبعد ذلك حضنها جدها الذي كان أسعدهم لفرحة حفيدته واخيرا ضمها حامد بشدة لحضنة وقبل رأسها بكل حنان و حب.

قصي بغيرة: نرحم يا رجالة انا واقف
حامد بارف: امشي لو عاوز
قصي: والله هو احنا هنبدا من دلوقتي انا بغير
وهدان: مش عجبك معندناش بنات للجواز
قصي: لاااااا انا مجنون و معاية شهادة معاملة اطفال
صالح بضحك: حرام عليكي يا شمس جننتي الواد
شمس الصغيرة: لا معلش انا مستلماه مجنون
قصي: هي الليلة عليا ولا ايه
وهدان بابتسامة: لو مكنش عجبك براحتك
قضي بحب: شمسي ممكن تقبلي الخاتم ده مني لغاية معاد الخطوبة.

هزت شمس رأسها بالموافقة فاسرع قصي ولبسها الخاتم.

مر الوقت ونام الجميع بفرحة و سعادة ودعو الله عز وجل بان يوفق الشباب في الغد.

مرت أيام الانتخابات وفي انتظار النتيجة فبلغت شمس الصغيرة عائلة الدهشوري بموعد ذهابهم والذي رحب سليم الدهشوري بيه بشده.

كان الجميع يجلس في الأسفل في انتظار نزول شمس الصغيرة حتى يتوجهو لخطبه بدر
نزلت شمس الصغيرة وهي ترتدي فستان باللون الأزرق في الكريمي وتركت لشعرها الحرية خلف ظهرها.

شمس الصغيرة: يالا
غادر الكل وتوجهو إلى فيلا الدهشوري.

في فيلا الدهشوري.

كان الجميع يجلس في انتظار وصول عائلة المنشاوي
سليم: اسمعي انتى وهي مش عاوز مشاكل مفهوم
رشا بتكبر: هما يطولو يناسبونا
رامي: يا رشا ياحبيبتي دول عيلة المنشاوي كبرات البلد و الصعيد
محمد: رشا مش عوزين مشاكل انا مش عارف اختك اذاي موافقة على واحد كان متجوز قبلها اتنين
سليم: وفيها ايه يعني الراجل مستريحش معاهم وطلق يعيش عذابي بقي
محمد: بس ترفض مهندس هتبقي أول جوازة ليه هي و تاخد واحد متجوز.

سليم بحده: خلاص خلصنا الناس وصلو يالا مستقبلهم
خرج سليم و خلفة أبنائه ووقفو في استقبال عيلة المنشاوي ودخلو
سليم: اتفضلو الرجالة في المندرة والحريم مع بعضهم
شمس الصغيرة بابتسامة: يبقي انا هاجي معاكم
رشا بسخرية: ابوي بيقول الرجالة مش الحريم
شمس الصغيرة بدلع انوثي: ليه محدش قالك ان مفيش موافقه من غير شورتي
ام سليم: اقعد يا ولدي هنا مفيش حد غريب
سليم: امرك يا امي
جلس الجميع في سكوت تام
بدر بهمس: شمس اتكلمي.

شمس الصغيرة برفع حاجب: وانا مالي يا لمبي
بدر بهمس: مهو محدش عاوز يتكلم ونبي اتكلمي
شمس الصغيرة بخبث: تدفع كام
بدر بغل: اللي انتى عوزاه
شمس الصغيرة بابتسامة: المولود الجديد للفرسة بتاعتك
بدر بسرعة: موافق
شمس الصغيرة بجدية: احنا جايين النهاردة علشان نطلب ايد بنتك سمر لاخويا بدر يا حاج سليم قولت ايه
سليم بابتسامة: سمر اختك ذي ما بدر اخوكي
وهدان: الأصول بتقول كده يا ولدي.

سليم بابتسامة: والله يا كبير انا اجهزها ووصلها لغاية عندكم
شمس الصغيرة بابتسامة: ربنا يخليك يا حاج احنا هنكتب مؤاخر مليون جنية و الشبكة اللي تختارها العروسة طبعا قولتم ايه
سمر: ب
سليم بجدية: موافقين يا كبيرة على خير الله
حامد بهدوء: نقرأ الفاتحة
قرأ الجميع الفاتحة وكانت تجلس شمس الصغيرة على جمر من نار بسبب نظرات رشا لقصي ولكن قصي كان لا ينظر لها ابدا فكان ينظر لعشقة.

قطعت حرب النظرات صوت الم من نرمين
شمس الصغيرة بلهفة: مالك يا أميرتي
نرمين بصراخ: شكلي هولد الله يخربيتك بدر
بدر: وانا مالي نارو
نرمين بعياط: قولتلك بلاش المحروقة ديه كل مشفها يحصل حاجة اااااه
شمس الصغيرة بسرعة: شيل مراتك يا حاتم بسرعة
حاتم بخوف: هي مالها شمس
نرمين بصراخ: ولا حاجة يا حاتو بولد يا متخلف
شمس الصغيرة بضحك: شيل الله يحرقكم شيل.

حمل حاتم نرمين بسرعة وخرج خلفة الجميع بلا استثناء وتوجهو إلى المستشفى التي كانت مجهزة وفي انتظار وصول نرمين المنشاوي.

في المستشفى.

وصلت سيارات عائلة المنشاوي و عائلة الشاذلي الى المستشفي ونزل حاتم بسرعة وهو يحمل نرمين فأسرع الممرضين باخذها.

نرمين بعياط: حاتم متسبنيش خليك معايا
حاتم بدموع: متخفيش يا قلبي انا معاكي
رامي: حاتم من فضلك سيب نرمين
حاتم: انا هحضر الولادة
رامي: ارجوكي يا كبيرة مينفعش هيقلق الكل جوا
شمس الصغيرة بهدوء: حاتم سيب نرمين واهدي وانتى حبيتي استحملي علشان خاطر ابنك ماشي يا أميرتي
نرمين بعياط: شمس خلي بالك من ابني ونبي
شمس الصغيرة بابتسامة: انتى موجودة يا قلبي ربنا يخليكي ليه.

تم سحب نرمين إلى غرفة العمليات حتى يتم الولادة
كان الجميع يجلس على اعصابة ولكن كانت ملك تتألم بشدة وتبكي وخافت ان تخبر أحد فزين و حاتم و شمس يقفون برعب على نرمين يكفي ذلك.

دكتور: مدام انتى كويسة
ملك بدموع: اااااه كويسة
الدكتور بصوت عالي: حد يجيب ترول بسرعة حالة ولادة
انتبه الكل على كلام الدكتور فاسرعت شمس الصغيرة لها واخذت تهدئها
زين برعب: ملوكتي مالك
ملك بدموع: اسفة والله بس مش قادرة بموت
الدكتور: يالا بسرعة
تم سحب ملك إلى غرفة العمليات واصبح الجو أكثر رعبا
مر الوقت وخرج الدكتور وهو يحمل طفل صغير بين أحضانة فاسرع الكل له
زين بلهفة: نوع الطفل ايه.

الدكتور بابتسامة: بنوتة ذي القمر
رامي بابتسامة: وانا هنا معايا ولد ذي العسل
حاتم بفرحة: ده ابني انا والله
الدكتور بابتسامة: اتفضلي يا كبيرة سمي وستلمي أول حفيدة لعيلة المنشاوي
شمس الصغيرة بابتسامة وهي تحمل الطفلة: نورتي الدنيا والعيلة يا نجمة عيلة المنشاوي
زين بدموع فرحة: نجمة زين حامد المنشاوي
حامد بحنان: وسع ياض هات حبيبة قلب جدها.

حملها حامد بحنان ولهفة واخذ يقبلها توجهت شمس الصغيرة إلى الدكتور واخذت الطفل وقبلتة وتوجهت إلى صفوان.

شمس الصغيرة بابتسامة: حفيدك يا جدو
صفوان بفرحة: منور الدنيا يا قلب جدك
عامر بابتسامة: على فكرة ده حفيدي انا والبت ديه حفيدتي انا كمان
شمس الصغيرة برفع حاجب: بت هي مين البت نظبط كده علشان ديه نجمة المنشاوي كبيرة عيلة المنشاوي والصعيد كله
عامر: وحفيدة عيلة الشاذلي بردو
شمس الصغيرة: بالاسم بس يا حبي حتى الواد ده من عيلة المنشاوي غصب عن عين الكل حد ليه اعتراض.

رامي: احم طيب يا جماعة ممكن الاطفال علشان نطمن عليهم كمان انتم ممكن تروحو تطمنو على البنات
شمس الصغيرة: تمام يالا
توجه الجميع إلى غرفة البنات بعد ان استأذن عائلة الدهشوري
مر الوقت وفاقت البنات بعد فترة من الخناق بين حاتم و والده على اسم اختيار اسم الطفل.

شمس الصغيرة بغضب: بس ايه هو خناق والسلام هو الموضوع على اسم الواد ده خلاص سموه عبد الصمد
حاتم بغيظ: عبد الصمد في عينك بكرا ابقي سمي ولادك يا رخمة
شمس الكبيرة بابتسامة: ده هيبقى زين الرجال زين الشاذلي
صابرين بابتسامة: خلاص الواد اسمه زين كبيرة العيلة سمته
صفوان بابتسامة: زين حاتم عامر الشاذلي
قصي بابتسامة: عقبالك يا قلبي
ابتسمت شمس ولم ترد مر الوقت وغادر الجميع وفضلت شمس الصغيرة مع البنات.

في الصباح.

انتشر خبر ولاده البنات في البلد بأسرها كما انتشر خبر فوز الشباب بالانتخابات وهذا اسعد شمس الصغيرة بشدة.

خرجت البنات وتوجهو إلى قصر المنشاوي
رفضت صفية حضور سبوع ابنتها ولكن ذهبت لها شمس الصغيرة واحضرتها بالغصب و القوة
مر اسبوع وجاء يوم السبوع وكان علي أكمل وجه
كان النساء يجلسون في القصر والرجال في الخارج اما شمس الصغيرة فكان تبدل ملابسها بعد أن قامت بذبح المواشي كما تفعل في كل مناسبة.

نزلت شمس الصغيرة وهي ترتدي بنطلون باللون الاسود وبدي باللون الاسود ةدوفوقة عباية باللون الحمصي.

جلست شمس تلعب بالأطفال وتقبلهم
احدي النساء: عقبال منفرح بيكي يا كبيرة
شمس الصغيرة بابتسامة: ربنا يخليكي يا خاله
امرأة اخري: ليه هي كبيرة الصعيد هتاخد اس راجل لازم يبقي سيد الرجالة كلهم ديه شمس الصعيد
سمر بتكبر: على ايه يعني اهو اي راجل والسلام.

شمس الصغيرة بابتسامة: اذاي يا سمر اي راجل انتى ناسية انا مين انا شمس المنشاوي كبيرة عيلة المنشاوي والصعيد كله يوم مفكر اتجوز واخد راجل يكون أول مرة يتجوز اكون اول بخته مش مدوبهم اتين ولا ثلاثة والله اعلم بقي
رشا بسخرية: بس الكلام ده زمان كنتى تتبخددي لكن دلوقتي خلاص راحت عليكي
ملك: ليه حد قالك ان هي عجزك ولا سنانها وقعت ديه لسه في عز شبابها وبدل الراجل مليار يترمو تحت رجليها.

سمر بتكبر: اسمعو مين بيكلم اللي بكرا جوزها يتجوز عليها علشان يجيب الواد
ملك بتكبر: والله يا سمر فضلت اقول لزيني ركز عوزة واد يقولي لا طبعا انا عاوز بنت علشان تبقي انتى ملك حياتي وهي نجمة عمري
نرمين بابتسامة: والله حاتو زعلان كان نفسه في بنت اصل البنات حنينة على ابهاتها
شمس الكبيرة بفخر: والصلي على سيدنا ونبينا محمد صلى الله عليه وسلم بنات عيلة المنشاوي و الشاذلي اجدع واعظم بنات.

صفا بارف: كمان يا روحي اللي تجيب البت تجيب الواد وكله بتاع ربنا في الاول وتركيز الراجل في التاني كمان انتى أول ماحنا قولنا موافقين اعوزو بالله البنات الاتنين دخلو المستشفي وحنا لسه على البر امال لما تشرفينا هنا هتعملي ايه قدمك نحس ما شاء الله
سمر بتكبر: مش يمكن اكون قوة عيلة المنشاوي وبقى الكبيرة كمان اللي كلكم تركعو تحت رجلي وتستنو اوامري
ملك بشهقة: كبيرة مين يا بومة.

نرمين بردح: هي القوالب نامت والاثمان قامت
صفا بردح: لااا يا روح امك مفيش كبيرة غير شمس المنشاوي انتى ذيك ذي اي واحدة قبلك محدش من مراتات بدر علمت في البيت ده وانتى ذيهم هتخدي شوية وقت وهتخلعي
شمس الكبيرة بغضب: حطي لسانك في بقوك انتي واختك يا بت الدهشوري علشان لو سمعت صوتكم وربي وما اعبد الغي جوازة الشوم و الندامة
شمس الصغيرة بابتسامة ملعونة: اهدي يا تيتة اهدي.

شمس الكبيرة بغضب: يعني انتي مسمعتيش غراب البيت ديه بتقول ايه
شمس الصغيرة بابتسامة: اهدي خلاص انا موجودة كمان ما شاء الله البنات عرفوها مقامها هي واختها.

توجهت احدي الخدم لشمس الصغيرة تخبرها بطلب خروجها للرجالة
وقفت شمس الصغيرة بكل عظمة ومسكت النظارة الشمسية ونحنت على سمر قالت لها بعض الكلمات ورفعت نفسها وخرجت.

في الخارج.

خرجت شمس الصغيرة وتوجهت إلى مكان العائلة وجدت مجموعة من السيارات تقف وينزل منها مدير الأمن و المحافظ.

شمس الصغيرة بابتسامة عملية: اهلا وسهلا يا كمال بيه منور البلد
مدير الأمن: البلد منورة بيكي وبناسها
وهدان بابتسامة: منور يا كمال بيه
كمال: الله يخليك يا حاج مبروك الأحفاد و عضوية الشباب
المحافظ: ما شاء الله الشباب اكتسحو الكل
زين بجدية: احنا مش اي حد يا سيادة المحافظ
قصي بجدية: اكيد فرسان عيلة المنشاوي و الشاذلي و المنياوي لازم يرفعو الرأس.

كمال: الحرس ده نازل ليكم انتم دلوقتي أعضاء مجلس شعب غير أنكم رجال اعمال وليكم مكانتكم الاجتماعية
حاتم: حضرتك قولت احنا رجال اعمال يعني معانا الحرس الخاص بينا
شمس الصغيرة بابتسامة عملية: هنشوف الموضوع ده بعدين.

وسط الفرحة و السعادة اعلنت شمس الكبيرة عن كتب كتاب بدر و سمر حتى لا تستطيع ان تفتخر سمر بالاحتفال الذي سيحدث لها مخصوص وجبرتها على أن تكون تابعة فقط للعائلة وليس لها اي حق في تلك العائلة ومعاقبتها على كلامها مع كبيرة عيلة المنشاوي والصعيد كله وبان الدخله بعد اسبوع.

لم يرفض احد أمر شمس الكبيرة لأنها كبيرة العائلة واي قرار تأخذه نافذ وبالفعل تم عقد قرآن بدر و سمر وكانت سمر تغلي من الغضب لتنفيذ ابيها أوامر تلك الخرفانة.

كانت رشا تتقرب من قصي وهذا اغضب شمس الصغيرة بشدة وجابت اخرها فذهبت لها وامسكتها من شعرها وكتمت نفسها ونظرت لها بغضب مرعب.

شمس الصغيرة بغضب مرعب: تلمي نفسك ياما وعزة وجلالة الله هوريكي مقامك ابعدي عن رجالة العيلة احسلك لانى مش سهلة واوعي تفكري أن اختك الو دخلت العيلة غصب عنى انا لو مليش مزاج كنت قولت لا ولا اي حد خلقة ربنا هيعرف يقف قدامي وكلها شوية وهرميها رميه الجذم القديمة مفهوم.

اكتفت رشا بهز رأسها برعب من نظرات شمس الملعونة
شمس الصغيرة بغضب مرعب: يالا غوري من قدامي
طلعت رشا تجري للخارج
مر الوقت وجاء الليل وغادر الجميع وغادرت نرمين مع زوجها وعائلتة إلى منازلهم وساعد زين ملك على الصعود.

تم إقامة حفل زفاف بدر على سمر
عاد ليث من الخارج بعد ان علم بولاده البنات
تقرب قصي من شمس بكل الطرق
وافقت شمس على إقامة حفل خطوبتها على قصي بالقاهرة
عاد الجميع الى القاهرة حتى يباشرون أعمالهم وتنظيم خطوبه كبيرتهم
تألقت شمس بفستان باللون الاحمر عاري الذراعين وطبقة شيفون من الصدر.

قدم قصي شبكة فخمة تليق باسمة وملكة قلبة التي اقتحمته دون إذن باللون الاحمر على شكل طاووس رائع الجمال.

كما أهداها خاتم الماس اللون الازرق وبيه لؤلؤة كبيرة.

حصلت شمس على العديد من الهدايا بمناسبة الخطوبة من العائلة و رجال الأعمال
مر ثلاثة أشهر على دخول سمر الدهشوري قصر المنشاوي وكانت شمس الكبيرة لها بالمرصاد حتى لا تحصل على مكانه صغيرتها فمهما عملت شمس الصغيرة معها تعلم جيدا بأنها تضحك وتهزر.

ابتسمت سمر بشر لتنفيذ أول مختطاطها الذي سيقلب تلك العائلة إلى حزن و كسرة.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة