قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية شمس الصعيد للكاتبة أماني فهمي الفصل الثالث عشر

رواية شمس الصعيد للكاتبة أماني فهمي الفصل الثالث عشر

رواية شمس الصعيد للكاتبة أماني فهمي الفصل الثالث عشر

في الشركة
دخلت شمس إلى الشركة بقوة و عظمة تليق باسم شمس المنشاوي
شمس: ركز شوية مع الرجالة
هاري: من امتي وانا بسبهم
شمس: مقصدش يا بني اما اقصد ان الحرس محدش قالك ان البهوات راحو تركيا من يومين
هاري: احم انا كنت عارف ومجهز كل حاجة هناك انتى عارفة ان ملك و نرمين بيحبو يشوفو المسلسلات التركية وكان نفسهم يسافرو علشان كده عملت الجوله بين فرنسا و تركيا
شمس: اممممممم بتلع من ورايا وبتسمع كلام العيال.

هاري بابتسامة: معلش بقي خليهم يفرحو
شمس بغل: هما يفرحو وانا اولع في نفسي لما اشوف صور البهوات من تركيا
هاري: شكلك كنتى عوزة تسافري معاهم
شمس بغيظ: دول كلاب علشان احنا كنا متفقين نسافر مع بعض بس هما نفضو ليا
هاري بضحكة رنانة: يخربيت عقلك انتى متغاظه منهم
شمس بغيظ: هفرقع وحياتك
هاري: خلاص معلش هبقي اسفرك اشطا
شمس بغيظ: اطلع برا ياض
هاري بغمزة: برنسيسة قلبي
شمس: ادام البيه فاضي اشتغل بقي معايا شوية.

هاري بابتسامة: عيوني للبرنسيسة
جلسو يعملو لفترة وبعد ذلك عادو إلى الشقة
دخلت شمس غرفة ملك وقامت بجمع اغراضها في الشنط وتوجه هاري إلى غرفة حاتم وجمع ملابسه وخرجت.

شمس للحرس: نزلو الشنط ديه العربية
هاري: والشنط ديه كمان
شمس: الشنط الحمرا في جناح زين والشنط السوده في جناح حاتم يالا
حمل الحرس الشنط ونزلو إلى الأسفل ووضعو الشنط في السيارة
صعدت شمس إلى شقتها وتوجهت إلى غرفة زين حتى تجمع اغراضة
هاري: روحي انتى اجمعي حاجتك وانا هلم حاجة زين
الصغيرة بابتسامة: محدش يلمس حاجة اخويا طول مانا موجودة واصلا انا جامعة هدوم زين و نرمين ناقص بس هدومي يعني فاضل حاجات بسيطة.

هاري: طول عمرك هتفضلي تبهريني
شمس بغمزة: هفضل طول عمري البرنسيسة
امر هاري الحرس بالدخول إلى غرفة زين وحمل الشنط وجمعهم مع شنط ملك وحمل شنط نرمين وجمعهم مع شنط حاتم.

مر حوالي ساعة وخرجت شمس وامرت الحرس بحمل ملابسها وتوجهو إلى الفيلا الجديدة.

في الفيلا
وصلت السيارات إلى الفيلا ووضع الحرس الشنط كما امرت شمس
دخلت شمس وابدلت ملابسها ونزلت جلست في الجنينة تستمتع بالمنظر
اتصلت شمس على الشركة تطلب منهم إرسال بنات حتى يتم تجهيز الملابس مكانها
اغمضت شمس عيونها بتعب ولكن استمعت إلى صوت بسبسة ففتحت عيونها ونظرت حولها لم تجد أحد.

صوت: بس بس بس
التفتت شمس حتى تري
صوت: هنا انا هنا
نظرت شمس إلى مكان الصوت وجدت صفا تلوح لها فبتسمت شمس وذهبت إليها
شمس: اذيك يا قمر
صفا: الحمد لله انتى اخبارك ايه
شمس: الحمد لله تعالى اقعدي معايا
صفا: تمام
دخلت صفا وجلست بجوار شمس وطلبت شمس من الحرس احضار عصير ولكن اخبرها بأن المطبخ فارغ من الاكل.

شمس بابتسامة: معلش بقي لسه هنزل اشتري اكل
صفا: ولا يهمك ايه رايك ننزل سوا دلوقتي
شمس بتفكير: اشطا يالا
صفا: هتخرجي كده
شمس بستغراب: مالو كده
كانت شمس ترتدي ترنج رياضي باللون الأزرق في الأبيض.

صفا: لا عادي يالا
شمس: لحظة واحدة بس انتى اسمك ايه
صفا بضحك: تصدقي صح انا اسمي صفا و انتى
شمس بابتسامة: انا شمس
صفا: يالا نروح نشتري الحاجات
شمس: لحظة واحدة اجيب الفيزا ومفاتيح عربية
صفا: تمام
توجهت شمس إلى الداخل وصعدت الى جناحها واخذت الفيزا ونزلت واخذت مفتاح العربية وغادرو إلى السوبر ماركت.

اخذت شمس عربة التسوق و أخذت صفا عربة التسوق
اخذت شمس أشياء كثيرة من الأطعمة و أخذت مجموعة كبيرة من المشروبات الغازية و العصائر و الفواكه والشكولاتات و الشبسيهات.

صفا: شمس كفاية كده انا تعبت
شمس: ياروحي تعبتي يالا يا بت
حاسبت شمس وساعدها العمال في حمل الشنط ووضعوها في السيارة
غادرت شمس وتوجهت الى الفيلا مرة اخري وامرت الحرس بأخذ الشنط وافراغها في المطبخ
صفا: انا همشي اشطا
شمس: شكرا صوفي بجد هو مفيش نادي قريب
صفا: عوزة تروحي انا رايحة بكرا تيجي معايا
شمس بتفكير: اممممم بكرا الجمعة معنديش حاجة تمام لو عجبني النادي اشترك.

صفا: تمام بكرا الساعة 10 تكوني جاهزة واعملي حسابك هنقضي اليوم مع بعض مفهوم
شمس: تمام يا فندم
صفا: يالا باي
عادت صفا إلى الفيلا ودخلت شمس إلى الفيلا وساعدت الحرس ووقفت تجهز الاكل
هاري: حلوة
شمس بابتسامة: اشطا
هاري: مجنونة
شمس بجدية: هاري عوزة تاريخ عيلة المنياوي كلها
هاري: مش انتي قولتي أن صالح المنياوي كان زميل خالك منصور.

شمس بابتسامة: الزمن يا كوتش بيغير وانا لازم اعرف كل حاجة عنهم دول جيران والجار للجار يا كوتش
هاري: اوامرك برنسيسة
شمس: انا هخرج الصبح
هاري: وطبعا انا مليش لزمة عاوز انام
شمس: واطي
هاري: مش فارق يالا جود نايت برنسيسة
شمس بابتسامة: تصبح على خير هاري
هاري: تصبحي من اهل الجنة
صعدت شمس إلى الأعلي ورمت نفسها على السرير بتعب ونامت.

في فيلا المنياوي.

دخلت صفا إلى الفيلا وجدت مراد و قصي يجلسون بغضب و امها تبكي ووالدها يهديها
صفا: في ايه مامي ليه بتعيطي
مي بدموع: كنتى فين
صفا: كنت برا
مراد بعصبية: ومن امتي الهانم بتخرج برا البيت من غير متقول
صفا: خلاص بقي انا كنت بجيب شوية حاجات
صالح: يا بنتي المفروض تقولي
مراد بعصبية: هو ايه اللي خلاص يعني الهانم مكلفتش نفسها تتصل او حتى تستاذن من البهايم اللي هنا
قصي: اهدي يا مراد وانتى صفا اطلعي دلوقتي.

مراد بعصبية: يعني خلاص الموضوع كده خلص
صالح: كنتى فين يا صفا
صفا: كنت بجيب شوية حاجات مع شوشو
مراد بسخرية: حاجات مع شوشو ومين ست شوشو ديه
صفا: ديه جراتنا الجديدة
مي: هي اسمها شوشو
صفا: لا ده دلعها على فكرة يا مامي انا هروح النادي معاها بكرا النادي
مي: هروح معاكي
صفا: اشطا يا موزة
مراد بعصبية: هو انا مش موجود حرام عليكم حرقة الدم ديه انا ماشي
صالح: تعالي بس يا ابني
قصي: مراد رايح فين.

مراد بعصبية: رايح في 60 داهية
خرج مراد بغضب و طلعت صفا تجري وراه ومسكت ايده
صفا: اسفة مودي
مراد بغضب: ابعدي دلوقتي من وشي
صفا بدموع: مراد حبيبي اسفة كل حاجة حصلت بسرعة
مراد: ادخلي جوا دلوقتي ولا براحتك
غادر مراد بغضب وجلست صفا تبكي فتوجه إليها قصي وحضنها
قصي بحنان: ينفع اللي حصل
صفا بدموع: والله مكنت اقصد بس هي جديدة في المكان ومتعرفش طريق اي حاجة
قصي: بس المفروض كنتى اتصلتي بيا او على مراد.

صفا بدموع: انا لقتها بتعزمني على عصير بس الحرس قلها مفيش حاجة وهي اتكسفت فانا عرضت عليها المساعده وهي وافقت ورحنها السوبر ماركت
قصي: معلش يا روحي
صفا بدموع: بس مراد زعلان مني
قصي: معلش ابقي صلحية براحة
صفا بدموع: يعني هو ممكن يصالحني
قصي: مراد بيعشقك ومش هيستحمل يسيبك زعلانة
صفا: بجد قصي
قصي: بجد يا قلب قصي يالا ادخلى جوا
صفا: لا انا هستناه لغاية ميرجع
قصي: مينفعش يالا على جوا.

دخلت صفا مع قصي الى الداخل وصعد إلى غرفهم ولكن توجهت صفا إلى غرفة مراد وجلست على السرير في انتظاره ولكن لم تشعر بالوقت ونامت على السرير.

بعد فترة رجع مراد إلى الفيلا ولم يجد صفا في انتظارة فبتسم بسخرية و صعد إلى غرفتة ولكن فؤجي بوجود صغيرته و مدلله قلبه تنام على السرير كالأطفال فبتسم بسعادة وجلست على الارض ووضع قبلة رقيقة على خدها بكل حنان و رومانسية ونتقل إلى شفايفها وطبع قبلة صغيرة ففتحت صفا عيونها ونظرت له وبتسمت.

صفا بابتسامة: مودي
مراد بعشق: قلبه يا مدللتي
صفا بابتسامة: اسفة مودي
مراد بعشق: انا كنت خايف عليكي والله مكنتش أقصد ازعلك
صفا بدلع: يعني انت مش زعلان مني
مراد بعشق: وانا مش زعلان يا قلبي بس انتى حلوة اوي انا بعشقك صوفي
اقترب منها وضمها لحضنة واخذت شفايفها بين شفايفه يعزف عليهم اجمل مقطوعة موسيقية محببة لقلبة وبعد فترة بعد عنها بصعوبة.

مراد بمجهود: ارجعي أوضتك صفا
صفا بكسوف: حاضر
قامت صفا وتوجهت الى الباب ولكن رجعت له وقبلت خده
صفا: تصبح على اهلي و قلبي
مراد بابتسامة: تصبحي حلالي مدللتي
غادرت صفا الغرفة وعادت إلى غرفتها غائبة عن عيون شقيقها وهو يدعو باصلاح الحال لهم.

في الصباح.

استيقظت صفا بسعادة واخذت دش و جهزت شنطة ملابسها الخاصة بالنادي ونزلت إلى الأسفل.

كانت مي و صالح يجلسون يتحدثون مع بعض
صفا بابتسامة: صباح العسل و الشقاوة على اجمل قطط في الدنيا
مي بابتسامة: صباح الفل يا قلبي
صالح بابتسامة: صباحك ورد يا عمري
مي: شكل مراد صالحك امبارح
صفا: ايوة الحمد لله
قصي: صباح الفل يا منوش صباحك قطتي
مي: صباح النور يا حبيبي
مراد: صباح القشطة على الحلوين
مي بابتسامة: صباح النور
مراد بعشق: يسعد صباحك يا وردة قلبي
صفا بكسوف: صباح النور
مراد بمشاكسة: يا قلبي على الدلع.

صالح: كلمتي شوشو يا صفا
صفا: لا مش معايا الرقم هعدي عليها دلوقتي
قصي: تمام احنا هنروح الشركة في اجتماع وبعد كده هنطلع على النادي ونتغدا كلنا
مي: تمام يالا صفا روحي ليها وانا هستناكي في العربية
صفا: تمام باي
توجهت صفا إلى فيلا شمس ودخلت من الباب وجدت الحرس يقفون امامها ويرفعون السلاح في وجهها.

صفا: انا عوزة شمس
هاري: خلاص شباب سبوها
صفا: اسفة بس نسيت اخد رقم التليفون منها امبارح
هاري: ولا يهمك يا قمر اتفضلي لحظة وهي جاية
صفا: تمام ماشي
توجه هاري إلى الداخل وبعد شوية خرجت شمس وهي تحمل شنطه ملابسها
صفا: صباح الخير شوشو
شمس بابتسامة: صباح النور يا صوفي
صفا: جاهزة يالا بسرعة مامي في العربية بسرعة
شمس: تمام يالا وانا وراكم بالعربية
صفا: يالا يا بنتي العربية فاضية.

توجهت شمس مع صفا إلى العربية ولكن وجدت امها غادرت مع أبوها فضحكت شمس عليها بشدة وعادت واخذت سيارتها وتوجهو إلى النادي.

في النادي.

وصلت شمس إلى النادي وسمح الأمن بدخولهم
صفا: تعالي نروح لبابي
شمس: تمام
توجهو إلى مكان وجود صالح ومي وسلمت عليهم وجلست معهم
مي بابتسامة: اهلا يا قلبي
شمس بابتسامة: اذيك حضرتك يا انطي اذي حضرتك يا عمو
صالح بابتسامة: الحمد لله يا قمر
صفا: يالا بقي نروح نلعب
شمس: يا بنتي اهدي براحة اليوم لسه طويل
صفا: لا يالا
شمس: حاضر مش كفاية عليا ملك و نرمين طلعلي صفا اتفضلي.

توجه البنات إلى مكان غرف التبديل ولبس كل فتاة ترنج رياضي
لبس شمس.

لبس صفا.

صفا: هنعمل ايه دلوقتي
شمس: نجري يالا
صفا: يبقي نروح التراك
شمس: يالا
توجهو إلى التراك وقامت شمس برتداء سماعة الاذن وبتدت تجري بسرعة وقوة
بعد مرور أكثر من نصف ساعة في الجري وقفت واخذت نفسها وجدت صفا تجلس على الارض وتاكل.

شمس بنهجان: قاعدة كده ليه
صفا: لا يا برنس انا كنت فاكرة انك على قدك ذي يعني طلعتي ذي قصي
شمس بضحك: قومي يا فاشلة
صفا: اقعدي بس شوية
شمس: وادي قاعدة خير
صفا: تعرفي امبارح مراد اتعصب عليا علشان خرجت من غير مقول لحد
شمس: عنده حق لازم يخاف والمهم صلحتيه
صفا بابتسامة: هو اللي صالحني عارفة أول مرة يقرب مني ويبوسني.

شمس بجدية: صفا حبيبتي انتي عارفه انه غلط امبارح المفروض مكنش يعمل كده تعرفي انكم خنتم ثقة ابوكي و اخوكي
صفا: ليه والله اول مرة
شمس: كانت حلوة صح
صفا: قوي
شمس: عارفة لما تلبسي فستانك الأبيض وتنزلي في ايد ابوكي و يسلمك ليه بفخر و عزة وكرامة لازم تبقي قد ثقة ابوكي فيكي اوعي تعملي كده تاني خليكي معتزة بكرامتك و شرفك
صفا: بس مراد ملمسنيش انا لسه بنت.

شمس بابتسامة: حبيبتي صوفي الشرف مش مجرد علاقة كاملة الشرف في كل حاجة مجرد بوسه من شفايفك اخد عذريتهم مجرد لمسه ايدك أخذت عذريتهم لازم تعرفي لازم تبقي غالية ذي الأميرة اللي تتزف بكامل هيئتها وبطهرتها فهمتي
صفا بابتسامة: عندك حق بجد شكرا يا شوشو انا حبيتك اوي انتي من النهاردة اختي موافقة
شمس بابتسامة: طبعا اختك ولسه لما المجانين التانين يرجعو من السفر هتحبيهم اوي
صفا: تعالي نروح ملعب الرماية هيعجبك.

شمس: يالا بينا
توجهو إلى ملعب الرماية ووقفو في وضع الاستعداد
شاب: وهي الحلوة هتعرف تمسك السلاح
صفا: يالا شوشو
شمس بجدية: انا هلعب
الشاب: وماله يا قمر نلعب
وقف الشاب ورتدي سماعة حتى يحمي اذنه من الصوت فبتسمت شمس عليه بسخرية
وقفت شمس في وضع استعداد ورفعت السلاح واخذت تضرب بسرعة وبدقة وكانت تصيب الهدف ببراعة فنبهر الجميع ببراعة شمس.

الشاب: واااااو بصراحة ممتازة
شمس: شكرا بس ياريت بلاش تحكم من غير متعرف قوة اللي قدامك
الشاب: عندك حق اسف بس انتى بتشتغلي ايه
شمس: سيدة أعمال
توجهت شمس إلى صفا واخذتها ومشيت في النادي ولكن وقفت صفا
صفا: تعالي نروح لمامي و بابي
شمس: ليه مين دول
صفا: ارجوكي شمس يالا دول شباب زبالة وبيفضلو يرخمو عليا
شمس: قدام بيرخمو ليه مقولتيش لاخوكي و خطيبك
صفا: انا مش بحب المشاكل يالا نمشي.

شمس بابتسامة شر: لا يا صوفي هنكمل مشي يالا
مسكت شمس يد صفا ومشيت امام الشباب
شاب: وحشتيني صوفا
صفا: لا رد
الشاب: مش بكلمك
شمس: لم ايدك ياض علشان مكسرهاش
الشاب: ياض انتى مالك انتى انا بمكالمة مني ارميكي برا النادي
شمس بسخرية: وياترا بابي هيساعدك
الشاب: انتى عارفة انا ابن مين ابويا يمحيكي من على وش الارض
شمس بسخرية: يا روح بابي
الشاب: انا ماسك نفسي بالعافية علشان مضربكيش
شمس بسخرية: ليه خايف على ظوافرك لتتكسر.

الشاب بغضب: انا هوريكي
حاول الشاب ضرب شمس ولكن كانت شمس اسرع منه وضربته وبعد دقايق قامت بكسر ذراعة ودخل زملائه لمساعدته ولتف عدد كبير من أعضاء النادي وتوجه الأمن واخذوهم وتوجهو إلى مكتب مدير النادي الذي حولهم إلى مديرية الأمن.

اتصلت صفا على مراد و قصي واخبرتهم بما حدث فاسرعو إلى هناك وخلفهم مي و صالح.

في المديرية الأمن.

دخلت شمس و صفا والشباب ودخلو مكتب الظابط
جلست شمس على الكرسي ووضعت قدم على اخري بكل عظمة و فخامه ومسكت يد صفا وجعلتها تجلس.

الظابط: قومي يا بنت منك ليها
شمس: خليكي مكانك صوفي
الشاب: انا هخرب بيتك وهعرفك مقامك
شمس: يا راجل طيب متكلم ابوك علشان نتعرف
الظابط: اخرسي يا بت
شمس بغضب: مين ديه اللي تخرس ياض انت مجنون
الضابط بغضب: والله العظيم لوريكي يا روح امك
شمس بغضب: ابقي وريني يا روح امك
صفا برعب: اهدي شمس ارجوكي مراد و قصي زمانهم جايين
شمس بغضب: اسكتي خالص
رفعت شمس التليفون وتصلت على احدي الاشخاص واخبرته بمكان وجودها وأغلقت.

الباب انفتح ودخل قصي و مراد و صالح وجدو صفا تجلس برعب وشمس تجلس بغضب وياليتهم لم ينظرو لها لحظات ودخل والد الشاب.

والد الشاب: ماجد مين عمل فيك كده
الشاب: ال
شمس بغضب: انا اللي ضربته عندك اعتراض
والد الشاب بغضب: انتى اذا
وبرعب: ششششش انت عملت ايه يا ماجد ربنا يخدك
ماجد: بابا ديه ضربني وسط النادي و الناس
والد ماجد: اخرس خالص
الضابط بغضب: متقلقش فريد بيه انا بنفسي هكتب المحضر
قصي: فريد بيه احنا هنحل الموضوع ببساطة
شمس بسخرية: استنا انت قصي وريني يا حضرة الضابط هتعمل ايه
انفتح الباب ودخل اللوا يوسف المردي.

يوسف: شوشو حصل ايه
شمس بغضب: الحيوان ده اطاول عليا ومش بس كده بيهددني انا والبتاع ده كمان بيهددني
يوسف بهدوء: ارجوكي اهدي وكل حاجة هنفذها
الضابط: يا سيادة اللوا انا معملتش حاجة
شمس بغضب: كداب الحيوان ده صوته علي عليا ولازم يتعاقب
يوسف: وحياتك عندي لرجعلك حق ولو معملتش كده ابقي نفذي اي حاجة تيجي في دماغك
فريد والد ماجد: انا عن نسبالي مش هنعمل محضر وكمان ابني هيعتذر منها
ماجد: بابا انت عوزني اعتذر.

فريد: والجذمة فوق رقبتك انا مش ناقص
ماجد: انا اسف
نظرت شمس لهم بغضب ووقفت وشاورت لمراد وقصي و صالح ومسكت ايد صفا
شمس بغضب: انا بقي هعرفك اذاي تبقي متربي وانت وحيات امي لعرفك انا مين
يوسف: ممكن تروحي وانا هتصرف
شمس: باي جو
غادرت شمس وهي تمسك ايد صفا وخلفها الشباب وكانت نظارتهم مذهولة
هاري بابتسامة: رد السجون اخبارها ايه
شمس بابتسامة: ورد السجون جعانة موت
صالح بابتسامة: يالا يا ولاد نروح ناكل.

ركب الجميع السيارات وتوجهو إلى احدي المطاعم وبعدها غادرو وعادو الى الفيلا.

في فيلا المنياوي.

جلس الجميع ينظرون لبعضهم
مراد: هو ايه اللي حصل صوفي
صفا: العيال ديه كانو بيرخمو على شوشو وهي ضربتهم
صالح: ما شاء عليها قوية
قصي: هو فريد ارتعب ليه أول ماشفها
صالح: فعلا البنت ديه قوية
مي: يمكن اهلها معرفين
صفا: انا هطلع اناااااام
قصي: وانا كمان هنام
صفا بضحك: طلعلك منافس قصي في الجري و الرماية
قصي: تقصدي شوشو
صفا: اه ما شاء الله عليها سريعة جدا
مي: اللي عاوز ياكل يروح ياكل انا تعبانة وهطلع انام.

صالح: يالا يا قلبي
صعد كل واحد إلى غرفتة حتى ينالو فترة راحة.

بعد اسبوع.

دخل هاري وهو يحمل أوراق واعطاها لشمس
شمس: ايه الورق ده
هاري: ده تاريخ عيلة المنياوي كلها تعرفي ان والدتك الله يرحمها و خالك كانو عارفينهم
شمس: انا عارفة وتعملت معهم زمان
هاري: انتى غريبة بس في حاجة
شمس: اممممممممم
هاري: مدام مي مظهرش اسمها في السجلات او بمعني اصح صالح المنياوي متجوز واحدة مظهرتش غير قبل الجواز بحوالي سنة
شمس بستغراب: يعني ايه يمكن الكلام ده
هاري: والله شمس انا فعلا مش فاهمة.

شمس بستغراب: هاري عوزة اعرف تاريخ مي باي طريقة
هاري: ديه المعلومات اللي وصلنا ليها
شمس: لازم اعرف كل حاجة عنها
هاري: امرك برنسيسة اه احنا علمنا فريد و ابنه الأدب
شمس: جهز نفسك علشان الشباب هيوصلو بكرا وهنطلع على الصعيد على طول
هاري: اوامرك برنسيسة مش هتروحي الشركة
شمس: مليش نفس و مزاج
هاري: مالك شمس
شمس بتنهيدة: مخنوقة اوى هاري وكمان الموضوع اللي لسه قايلة غريب ربنا يستر
هاري: هيستر تعالي نلعب بلاي ستيشن.

شمس: اشطا
جلسو يلعبو ومر الوقت بسرعة ونام الجميع.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة