قصص و روايات - قصص بوليسية :

رواية شبح المخابرات للكاتبة ملك شاهين الفصل السادس

رواية شبح المخابرات للكاتبة ملك شاهين كاملة

رواية شبح المخابرات للكاتبة ملك شاهين الفصل السادس

بعد مرور ساعات في فيلا أسر السيوفي
دق جرس الباب كان حازم وندي ودينا ومراد
كانوا جالسين جميعا يتحدثوا رن جرس الباب
لينا: ايه هفتح انا ... كل ده تأخير
مازن: راحت عليا نومه
لينا: ادخل يلا
مازن: أسر عارف ان انا جاي
لينا: ااه..

مازن بتوتر وقلق: انتي متأكده انا لسه من يومين مهدده في مكتبه
لينا: الله يخربيتك يشيخ مهدده وجاي بيته
مازن: خلاص بقي ي لينو انا في حمايتك ماشي
بهيره: مين ي لينا الي على باب
لينا: ده مازن ي ماما..

دخل مازن ولينا جلس مازن وعم السكوت المكان
لينا: ايه ي جماعه سكتوا فجأه ليه
ندي: انا اعرف ازيك ي مازن أوعي تكون مش فاكرني
مازن: انا تمام الحمد لله لا فاكراك اكيد هو انتي تتنسي رجعتي من امريكا امتي
ندي: يعني من اسبوع كده..

مازن: هترجعي تاني ولا خلاص
ندي: لا ي عم خلاص كفايه كده
مازن: ليه ده انتي اكتر واحده غاويه مرمطه وتعب
ندي بضحك: خلاص بقي يعم اتمرمط هنا
كان حازم يراقب الحديث هو لا يطيق مازن
حازم: ايه ده انتو تعرفوا بعض..

مازن: ااه ندي دكتوره شاطره جدااا جدااا مبتعرفش تعمل كوبيه شاي بس انت تعرفها منين
حازم بغيظ: لا ي سيدي لا اعرفها ولا حاجه دي ي يدوب مراتي
مازن: ايه ده انتي اتجوزتي
ندي: ااه شوفت
لينا لدينا: اومال مراد فين ي دينا
انتبه مازن في هذه اللحظة
لينا: دينا انتي معايا..

دينا: ها ااه مراد طنط خدتوه نيمته فوق
لينا: اهو مراد ده غلباوي وعنيد اووي الصراحه طالع ليك ي مازن
أسر بغيظ: وهو هيطلع لمازن ليه يعني
لينا بتلقائيه: مش ابوه
مازن تصنع الحزن: يعني انا غلباوي وعنيد اخص عليكي ي لينو
لينا: لا ونسيت حاجه كمان انت اوفر... دينا تعالي عايزاكي..

ذهبت لينا و دينا الي الحديقه
دينا بعصبيه: ممكن افهم البنأدم ده بيعمل ايه هنا
لينا: ممكن تهدي وتسمعيني
دينا: اهو هديت ها بيعمل ايه
لينا بخبث: عايز يرجعلك..

دينا: انتي بتقولي انتي ايه انتي ناسيه شرطي كان ايه ده حتي مسألش فينا انا وابنه من يوم مطلق
لينا: يعني لو شرطك اتنفذ هترجعي ي ديدي
دينا بتوتر: ها معرفش لما ينفذ اشوف
لينا: طب هو جالي وتقريبا كده نفذ الشرط خلاص
دينا: أنتي بيتكلمي بجد..

لينا: اه والله وحكت له الي قاله معادا انها بتشتغل معاه
دينا: وانتي صدقيته بقي
لينا:وهو هيكدب ليه يعني
دينا: اممممممم بمراوغه سبيني افكر
لينا وهي تمشي: طب اروح أقوله مش موافقه بقي
دينا: ايه ده لا طبعا مين قال كده
لينا: واقعه واقعه يلا ندخل بقي وأتعاملي عادي
دينا: انا عايزه اقولك على حاجه صحيح
لينا: ايه..

دينا: عماد الدمنهوري طلع عليه ديون لناس كتير ومتجوزنيش علشان صعبت عليه ولا حاجه طلع عنده ابن وعلشان يبعد الناس الي هو مديون ليهم عن ابنه اتجوزني علشان تتصدر كل ده ومكتبش كل أملاكه ولا حاجه الورق كله طلع مزور
لينا: ي نهار اسود مازن لازم يعرف ي دينا
دينا: انا مش عارفه اعمل ايه..

لينا: بصي تعالي دلوقتي ندخل بس لازم نقول لمازن
خالص دخلوا الي الداخل كانت السكون سيد الموقف حتي تكلم
حازم لمازن: صحيح مقولتش يعني انك متجوز ومخلف
مازن لحازم:احنا مبقناش نعرف حاجه عن بعض ي حازم لا انااعرف عنك حاجه ولا انت ع..

ندي بضحك: ايه قصف الجبهه ده
نظر لها حازم بعيط
دينا لحازم: احنا اصلا مطلقين أكملت تنظر لاسر هو حضرتك ساكت ليه ي بشمهندس أسر علطول
أسر: ايه بشمهندس دي انا اسمي أسر عادي وكمان هقول ايه

تسريع احداث بعد مرور ٣ شهور
كل يوم في ٣ شهور ندي وحازم كانوا بيمسكوا دليل ضد هارون الهواري
مازن رجع زي الاول وعلاقته رجعت مع لينا ليساعدها توصل لارسلان وبدأ يحاول يرجع دينا ليه
لينا و أسر علاقتهم زي مهي يكاد الكلام بينهم يكون معدوم
أسر اتجوز واحده اسمها لارا هنعرفها

في يوم في شركات السيوفي
دخل مازن على أسر
أسر: خير
مازن: ممكن اقعد
أسر: اتفضل
مازن: ممكن تسمع الي انا هقوله
أسر: مش هتعرف تضحك عليا بالكلام زي معملت مع لينا انسي
مازن: وانا مش جاي اضحك عليك انا مش طالب غير تسمعني
أسر: عايز ايه..

مازن:انا عايز نرجع زي الاول احنا كنا اكتر من اخوات يا أسر كان الكل بيتكلم عن صحوبيتنا انا وانت وحازم
أسرببرود: وانت الي غدرت بينا مش احنا
مازن: مقدرتش بيكم ولا حاجه بكره هتعرف كل حاجه ي أديني فرصه اثبت ليك ده
أسر: لا رد..

مازن بضحك ؛ عارف انك دلوقتي بتقرأ عيوني علشان تشوف أوا بكدب ولا لا شغل المخابرات ده
أسر بضيق: وانت لسه فاكر شغل المخابرات ولا نسيته لما بعتنا
مازن: مبعتكوش انا لسه شغال في المخابرات معاكم
أسر: سياده اللواء قال انك قدمت استقالتك
مازن: ده كان مجرد تمويه بس مش اكتر ...

أسر: وليه يعني
مازن: هتعرف كل حاجه
أسر: اممم والله سبيني افكر
مازن: انت هتعمل زي دينا يا أسر
أسر: الا صحيح ايه حكايه دينا
مازن: دينا دي كانت الحاجه الصح الي في حياتي الي بحاول أرجعها تاني ادعيلي
أسر: ربنا يهديهالك ان شاء الله..

مازن: عايزه اقولك ع حاجه كمان طالما شكلك صفيت من نحيتي لينا .. قطعه دخول السكرتيرة
سمر: أسر بيه في اجتماع كمان ١٠ دقايق
أسر: طب هسيبك انا علشان الاجتماع نكمل كلامنا بعدين
مازن: انا اصلا ماشي قرب من ودنه وقال خلي بالك من البت دي علشان شكلها ميطمنش
أسر: انت مجبتش حاجه من عندك
مازن: لسه زي مانت
أسر: مش أسر السيوفي الي يتغير ي مازن بشا

في فيلا أسر السيوفي
كانت تجلس لينا مع بهيره عند التلفاز
لينا: هي ام اربع واربعين الي فوق دي مبتنزلش ليه
بهيره: سيبيها يبنتي مريحانا
لينا: عندك حق
في اثناء حديثهم هبطت هي
لارا بتكبر: هاي
لينا: لا رد..

بهيره: وانتي لابسه كده وراحه فين ي بنتي
لارا: أسر هيجي علشان نتعشي برا
بهيره: ااه ماشي
قطع كلامهم رن أسر على هاتف لارا
لارا: الو.. انا جهزت ..خلاص خارجه باي ي حبيبي
بعد خروج لارا..

لينا بغيظ: كائن مسلوع ايه ده
بهيره بضحك: اهدي ي بنتي هي بتعمل علشان تغيظك
لينا: والله لوريها هي وهو وابوظ عليهم الخروجه استني
بهيره: هتعملي ايه
لينا: بصي هنعمل...
بهيره: وافرضي أسر عرف
لينا بتأكيد: مش هيعرف

في فيلا أسر السيوفي
كانت بهيره تحاول الاتصال به
بهيره بعياط: الحقني ي أسر لينا أغمي عليها ومش بترد عليا تعالي يبني بسرعه
بعد قليل من الوقت في غرقه لينا
الدكتور: مفيش حاجه ضغطها وطي بس شويه وهتقوم
هبط الجميع الي الأسفل ماعدا أسر..

لارا بضيق: اهو قال الضغط وطي عادي يعني انا الي خروجتي باظت
بهيره: معلش ي بنتي بس هي مراته بردو
في الأعلي في غرفه لينا
أسر: خلاص الكل نزل هتمثلي على مين فتحي عيونك
لينا فتحت عيونها بخوف: هااا
أسر: لسه فيكي الحركه دي
لينا سكتت فسكت هو كمان..

أسر: مبطلتيش حركات العيال دي
لينا: لا رد بعد بعض ثواني
لينا بتوتر: أسر انت مش فاكر النهارده ايه
أسر ببرود:لا مش فاكر
لينا بزعل: بجد
أسر:مقولت مش فاكر في ايه كاد ان يخرج فالتفت لها الي حصل النهارده ميتكررش تاني علشان مش هيحصلك كويس يا بنت عمي

في صباح اليوم التالي
في المستشفي
لينا: هاي عاملين ايه
دينا: تمام الحمد لله
لينا: مالك ي ندي
ندي بتعب: مش عارفه ي لينا تعبانه كده من الصبح وروحت لميرفت عملت تحليل ومستنيه النتيجه
لينا: خير خير بس وشك اصفر اوي..

قطع كلامها احد يالممرضات: التحاليل
لينا: استني اشوفها... اييه ده مبروووك ي نوودي انتي حامل
ندي غير مصدقه: أنتي بتقولي ايه ده بجد
لينا وهي تحتضنها: ااه والله
دينا: أيوا ي ناس والعيله بتاعتنا هتبقي مامي خلاص..

ندي: انا مش مصدقه
لينا: تيجو نخرج نشوف مكان وونحتفل بيه ونتصل بحازم ومازن وأسر ويجو
دينا: انا موافقه
ندي بفرحه: وانا كمان ...بس لارا دي اكيد هتيجي
لينا: للاسف
دينا: مش مهم بس ايه السلسلة الجامده دي
ندي: ااه صحيح لسه جديده ؟
لينا:ااه

في الصعيد في منزل هارون الهواري
هارون وهو يتحدث في الهاتف: صفوت لازم يموت المستندات الي معاه توديني ورا الشمس انت سامع ولو حوصل وقتلته يبقي ليك الحلاوه عاد

في احد البيوت القديمة
الرجل: خير ي بشا
البشا: عايزكم تجيبو الي في الصوره دي ومن غير ولا خدش
الرجل: أوامرك ي بشا

في مقر المخابرات
اللواء فريد: زي مفهمتك ي حازم كده كل الدلائل بقت ضد هارون الهواري خلاص وقضيه وفاه ولدتك اتفتحت كده اقدر اقول تقدر تروح من النهارده وتقبض عليه انت ومراتك مبروك يبني
حازم: من بكره الصبح هبقي في الصعيد الله يبارك فيك ي فندم الشكر ليك بعد ربنا
اللواء فريد: لا الشكر مش ليا انا معملتش حاجه الي عمل كل حاجه هتعرفه قريب متقلقش

في المساء في احد المطاعم
مازن: بس ايه سر الحفله
لينا: وانت مالك انت يا حشري ها
مازن: بسأل ايه مسألش
لينا: لا متسألش ي ظريف على أساس ان ديدي مقلتلكش
مازن: قفشاني انتي لينو
وكزه أسر وهمس في أذنه: لينو ايه وزفت ايه متروح لمراتك مش عايز ترجعها بردو..

مازن: ايه ي اخي انت ايدك لسه تقيله ايه ده
دينا: انتو بتتوشوا ليه
مازن: مفيش ي روح قلبي بس أسر عايز يدخل الحمام ومش عارف منين
نظر له أسر بصدمه كاد ان يلكمه
مازن بخوف: ايه ي ابو صلاح بهزر مبتهزرش
أسر: لا يخفيف مبهزرش
حازم: طب ايه ي جماعه مش هنعرف سر التجميعه ولا ايه..

ندي: حالا حالا خد افتح العلبه دي
حازم: ايه ده ده انا افتكرتك نسيتي عيد ميلادي حببتي ي ندووش انتي
ندي: هو انت مش عيد ميلادك كان الشهر الي فات
حازم بغباء: اومال انتي جايبه ليا هديه ليه
لينا: حازم انت غبي ليه افتح وانت ساكت ايه ده..

فتح العلبه لقي ورق وأشعات كتير قرأهم وبص حواليه وقال بفرحه وعدم تصديق: ده بجد ولا مقلب وبتضحكوا عليا صح
مازن: تصدق يلا انت فصيل خساره فيك المفأجأه اصلا
ذهب حازم الي ندي وقام باحتضانها وقال: مبروك ي حببتي انا كمان عندي خبر حلو.
مازن: ايه انت كمان حامل
ضحك الجميع على جمله مازن
حازم: هاها خفه ابو تقل دمك يشيخ
مازن:من بعض ما عندكم..

حازم: المهم الخبر هو ان احنا هنسافر الصعيد الصبح علشان نقبض على هارون الهواري
مازن: خلاص ي جماعه بجملت الاخبار انا و دينا قررنا اننا نكتب الكتاب النهارده والمأذون في الطريق
بارك الجميع لهم وبعد مجئ المأذون
حازم: طب ايه ي جماعه مش هناكل
مازن: ااه انا جعااان اووي الصراحه
أسر: انتو علطول جعانين كده..

لارا بهمس: أسر انت مش كنت وعدني اننا هنتعشي لوحدنا تعويض عن امبارح
أسر: طب يلا هقول ليهم ونمشي ..طب ي جماعه بعد اذنكم بقي انبسطوا انتى بالحفله بس انا ولارت عندنا مشوار مهم
مازن: خيير
أسر: وانت مالك ي اخي
لارا وهي تنظر للينا: وفيها ايه ي أسر منقوله على العموم أسر كان وعدني اننا هنتعشي برا امبارح واليوم باظ فهنروح النهارده أكملت وهي تجذب يده يلا ي حبيبي

بعد خروجهم...
ندي: ولا يهمك يا لينو دي حته مسلوعه
دينا: لا مسلوعه ايه تحسيها ضفدع
لينا بضحكه ممزوجه بوجع: انا مش زعلانه ع فكره بس انا لازم اروح لاني تعبانه شويه
مازن بحزن عليها: طب أوصلك طب
لينا: لا انا همشي انا...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة