قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية سبرين امرأة من نار للكاتبة أماني فهمي الفصل السادس

رواية سبرين امرأة من نار للكاتبة أماني فهمي الفصل السادس

رواية سبرين امرأة من نار للكاتبة أماني فهمي الفصل السادس

فى قصر الاعصر
صعد اسلان الى جناحة وكان مخنوق من كلام جده أصبح عصبي بشدة دخل الجناح فضل يكسر فيه فاسرعت فرح وختبائت في غرفة الملابس وكتمت نفسها وفضلت تبكي.

مر حوالى ربع ساعة وجلس اسلان على الكرسي في تعب وارجع راسة الى الخلف وبعد شوية اتنفض يبحث عن فرح في الجناح لم يجدها فتوجه إلى غرفتها لم يجدها اخذ يبحث عنها في كل مكان بالقصر لم يجدها فعاد الى جناحة وأخرج جهاز التليفون وفتح التسجيلات وشاهدها عندما اختبقت في غرفة الملابس التليفون وأسرع لها وجدها تجلس على الارض وهي تضم رجليها لصدرها وتهتز فقت فأسرع إليها وحملها وخرج برا الغرفة.

اسلان بخوف: فرح فرح يا عمري ردى عليا اسف يا عمري والله مكنت أقصد ازعلك وخوفك مني
ولاكن كانت فرح مستكانه بين احضانه وعندما رفع وشها وجد دم على رأسها فسقط قلبه في قدمة وحملها ونزل يجري الى السيارة
ركب اسلان السيارة وهي بين احضانه وخلفة سيارات الحرس حتى وصل الى المستشفي ونزل وترك العربية في منتصف الطريق ولم يهتم وأسرع بيها الداخل ووجد فريق طبي كبير في انتظار بعد اتصاله عليهم وهو في الطريق.

اخذو الأطباء فرح واسرعو الى الداخل وبعد قليل سمع صويت فرح فدخل بسرعة وجدها تبكي وتصرخ فشاور للجميع بالخروج
اسلان: فرح حبيبتي
فرح بدموع: اسلن اسلن
اسلان بحزن: هششش خلاص يا قلب اسلن انا اسف كنت مخنوق
فرح بطفوليه: مخنوق من مين
اسلان: انسي انتى كويسة
فرح: ايوه كويسة متخفش ديه تعويرة صغننه وهتمشي المهم انت كويس
اسلان بتنهيدة: ايوة
فرح بعقلانية: هو جدو قالك على عروسة الباربي
اسلان بتعجب: عروسة الباربي.

فرح: ايوة بنت شبه باربي كده وبتلبس لبس أختها الضغننه
اسلان: يعني ايه
فرح: اصل كل هدومها صغننه عليها ومسكه فيها وعلى طول عمله بوز البطة تحس والنبي انها نفخاهم بس تصدق صح علشان عندها حجات كتير منفوخة من ادام ومن ورا وبتمشي شبة الارنب بالظبط ولا شعرها هل طول مكهرباه ولا عوجت لسانها تحس انها جاية من علبة سالمون تعرف اول مهتشفها هتفتكر أنثى الهدهد بالظبط.

الى هنا ولم يستطيع اسلان الصمود وأطلق ضحكة رنانة هزت أرجاء الغرفة ونزلت دموعة بشدة على كلام صغيرته ووصفها بانثي الهدهد وبعد أن هدء اسلان من الضحك
اسلان بحب: فروحتى سامحتني
فرح: اسلن انت اخويا وأبويا وحبيبي وصحبي وعمري مهزعل منك بس انا زعلانه
اسلان: ليه يا عمري
فرح: لأنك كسرت بطرمان النوتيلا بتاعي
اسلان: وحنا مروحين هجبلك اشطا
فرح: اشطا يالا شيل.

اسلان بعظمة: انت عاوزة اسلان الاعصر غضنفر السوق يشيل أمشى ادامي يا بت
فرح بتوعد: ماشي اسلن اتفضل
مشي اسلان وفي لحظة كانت فرح على ظهره ومكلبشة فيه بشدة فضحك ولفها وحملها وهي وضعت راسها على صدرة وغادرو المستشفي وهما في الطريق وقف واشتري لها نويتلا وأعطاها لها ووصلت إلى القصر وجدو سلين تجلس في جناحه وهي على نار فدخل ووضع فرح على السرير وغطاها
سلين: انت كويس وهي كويسة
اسلان: اهدي احنا كويسين متخفيش.

سلين: ايه الى حصل لكل ده انا لما وصلت سمعت الخدم وهما بيحكو
اسلان: متقلقيش خالص وكويس انك امرتي ينظفو المكان
سلين: في ايه اسلان
اسلان بخنقة: البيه الكبير عاوز يجوزني أنثى الهدهد
سلين بضحكة مكتومة: تقصد نرفانا
اسلان: ايوه هي لحظة انتى عرفتي منين انها انثي الهدهد
سلين بضحكة: يعني من مين وشاورت على فرح
اسلان بضحكة: اه صحيح هي القردة
سلين: هتعمل ايه
اسلان بغموض: سبيها لظروفها إلى جاي هيبقي عنب.

سلين: يا خوفي منك انا لو اقدر اجوز كنت اتجوزت ورحمتك منه
اسلان بعصبية: نبقي اتجننتي انا احسن حاجة فخور بيها انك مخلصة للراجل الوحيد الى ملك قلبك وعقلك وجسمك ويوم متفكري كده هقطع علقتي بيكي
سلين: انا الموت أهون عليا من الخيانة لولا خوفي من ربنا كنت موت نفسي من زمان انا كل شوية بطلب الرحمة من ربنا على محاولة انتحاري
اسلان بحب: الحمد لله انك بخير وأكيد ربنا غفور رحيم.

سلين: احظر يا بني من جابر الاعصر لان سمه شديد وهو مش بيرحم حد واديك شوفت عمل فيا ايه
اسلان بغموض: متقلقيش زمان انتى كنتى لوحدك لاكن انا دلوقتي موجود واوعي تنسي انى الغضنفر يعني مستحيل انكسر
سلين: ربنا يحميك هاخد فرح تنام معايا وانت نام براحتك
اسلان: لا حبيبتي انا بحب اخدها في حضني يالا روحى نامي.

باس اسلان راسها وخرجت سلين وهي تدعي ربنا بالراحة ليهم وبعد جابر الاعصر عنهم ودعت ربنا يرسل شخص يوريه النجوم في عز الظهر وتوجهت الى غرفتها
كان الله استجاب لدعائها وحرقة قلبها وسوف تأتي من تسرق النوم من عيون الكل ولما لا وهي امرأة النار.

فى كوريا
كان الشباب يجلس وهي تجلس ولاكن في دنيا غير الدنيا الى ان دخل شخص المعروف عنه أنه رجل المهام المستحيلة وهو عضو في المافيا أو بمعنى ادق هو الاله القاتلة
الرجل: مساء الخير
الشباب: اهلا ميكو
ميكو: ملكتي ملكتي سابو
سابي: هااا اهلا ميكو ايه الأخبار
ميكو: عرفت كل حاجة لدرجة لو عوزة تعرف ألوان ملابسهم الداخليه ايه انا مستعد.

سابي بشر: علشان كده انا اخترتك للمهمة ديه عارفة انك رجل المهام المستحيلة احكي واشعلت سيجارة
عرض ميكو او ماكندر علي شاشة العرض كل شي خاص بعائلة الاعصر من اكبر التفاصيل لاصغر التفاصيل واتفه الأحداث لأنه يعلم جيدا بأن أي شي تافه فهو مهم بالنسبة إليها وبعد انتهائة من عائلة الاعصر عرض كل شي عن عائلة النجار وسط دهشة الشباب
سابي: تمام ميكو جهز نفسك لزيارة لمصر قريب
ميكو: وانا تحت امرك ملكتي
سابي: روح أستريح.

ميكو: تمام وباس دماغها واخذ السيجارة وغادر
غادر ميكو ونظر الشباب لبعضهم بستغراب
لي: صغيرتي اليست هذه المرأة امك
جيهان: كيف تكون امها وهي توفيت منذو زمن
كيم: ولكن انا أتذكر جيدا شكل امها وهي نفسها تلك المرأة
صول: سابي من تكون هل هي بالفعل امك
سابي بتنهيدة: أجل هي امي التي حرمت منها وهي على وجه الارض
لي: كيف ذلك
جيهان: هل عمو شيدو يعلم بانها على قيد الحياة
صول: من الواضح أنهم زيفو خبر موتها.

سابي: انا عاوزة اشوفها
صول: مينفعش سابي
سابي بغضب: يعنى ايه مينفعش محدش حاسس بالنار الى فيا
لي: حبيبتي شوفي انتى عاوزة ايه وحنا معاكي
سابي بوجع: مش عارفة مش عارفة اول مرة مكنش عارفة حاجة
جواد: سابي يا عمري أمري واحنا هنفذ
سابي بقهر: نفسي احضنها اوي ديه امي عارفين يعني ايه بعد 22 سنة اعرف انها عايشة وحسها في الدنيا
جيهان: اهدي بس.

سابي بصراخ: محدش يقولى أهدى انا هموت وعزه وجلاله الله مهرحم حد فيهم كلهم اوسخ من بعض هعرفهم مين هي سابي نيجو
لي: احنا معاكي وتحت خدمتك انتى أختنا
سابي بكره: انا عاوزة انسف الكل عاوزة عيلة الاعصر وعيلة النجار يرتعبو مني مفهوم
الكل: مفهوم سابي
غادر الشباب وجلست هي على الكرسي و بتدت تدخن سجارتها وهي تتوعد للجميع ورفعت التليفون وأخذت تتأمل صورة امها باشتياق وحب رفعت سابي رأسها ونظرت إلى القمر.

سابي بحرقة: وحياتك يا امي لخلي كل شخص بعدك عن ابويا يتمني الموت انا صحيح من واثقة في ردت فعلك بس عارفة انك حنينة اااااااااااه يا ابويا لما تعرف ان نصك التاني عايش وبعيد عن حضنك هتعمل ايه بس في حلقة مفقودة وانا لازم أعرفها بس اقبل مقلب الدنيا على رأسهم
اتصلت سابي على ميكو حتى يجهز نفسه للسفر مرة أخري لمصر بصحبتها خلال الأيام القادمة.

غادرت سابي الإستراحة الخاصة بالشباب وتوجهت الى منزلها وأخذت دش وتوجهت الى غرفة والدها ونامت بجواره
شادي: مالك يا عمري
سابي: مفيش عاوزة انام ممكن
شادي: طبعا انا كلي ملكك احنا ملناش غير بعض بس فيكي حاجة انا الى مربيكي من يوم سفرية ايطاليا وانتي متغيرة
سابي بدموع: ااااااااه يا ابويا قلبي وجعني اوي نفسي احضن امي وتكلم معاها
شادي بدموع: غصب عني يا عمري مكنتش عاوز مرات اب ليكي.

سابي بدموع: وانت محرم كل الستات على نفسك ليه ابويا ليه من يوم مجيت هنا وسبت مصر وانت حرمت الستات على نفسك
شادي بدموع: يوم ولاتك امك حرمت أي راجل على نفسها وانا عملت ذيها لغاية يوم القيامة هنتجمع مع بعض
سابي: يوم الولاده اذاي وانت قولت انها ماتت بعد ولاتي باسبوعين
شادي برعب: لا أقصد بعد ولاتك
سابي بشر: نام حبيبي نااااام اصلي تعبانة وهسافر قريب
شادي: هتسفري فين
سابي بنوم: الشرق الأوسط.

وضعت سابي راسها على صدره واغمضت عيونه ولكن سمعت ابوها وهو يقول
شادي: ربنا يستر منك ومن شرك يا بنتي شكل النار هتقرب من الكل وانتى مش هترحمي حد بس هما ابلسه يا عمري وهخاف عليكي
وقبل راسها ونام ففتحت سابي عيونها وكانت بلون الدم وهي تتوعد للجميع
سابي لنفسها: لو هما ابلسه فأنا الشيطان بحد ذاته عيبك يا ابويا انك متعرفنيش اصل إلى ربونى رجالة مافيا وانت طيب وانا هوريهم وهلعب معاهم بطريقة جامدة بس الصبر.

ميكو او ماكندر.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة