قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية سبرين امرأة من نار للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس والعشرون والأخير

رواية سبرين امرأة من نار للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس والعشرون والأخير

رواية سبرين امرأة من نار للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس والعشرون والأخير

بعد مرور اسبوع
كانت تجلس سبرين في جنينة القصر حتى تجهز عرض مجوهرات جديد حتى ترسلة إلى ميلانو في اسبوع المجوهرات الذي سيقيم بعد فترة وكانت تركز بشدة وكانت بعيدة عن الجميع وللحق يقال فكان الجميع يعلم بأنها تصمم لذلك الحدث فكانو يبعدو عنها حتى تنهي عملها ولا تقصر بيه وكان اسلان يشرف على راحتها واكلها لانها تهمله
قطع صفو عملها صوت رنين الهاتف ورفعته كانت مديرة المدرسة الخاصة بالأطفال فردت بسرعة.

اخبرتها مديرة المدرسة بسرعة الحضور لوجود مشكلة كبيرة في المدرسة وأنها لابد أن تأتي واقفلت معها
صعدت سبرين إلى جناحها ورتدت ملابسها وكانت عبارة عن فستان باللون الأبيض لمنتصف الفخد وبيه بعض الفراشات ورفعت شعرها إلى الأعلي و نزلت.

سابي: ميكو يالا بسرعة
ميكو: على فين
سابي: على المدرسة
اسرع ماكندر إلى السيارة وأمر الحرس بالتوجه إلى مدرسة الأطفال
بعد مرور ساعة كانت سابي تدخل المدرسة بقوتها المعتادة عليها.

في المدرسة
دخلت سابي مكتب المديرة ووجدت فهد و عدي و مالك وريان يقفون بملابس شبة ممزقة و تقف سما و شهد و سلينا بجوارهم
سابي بصدمة: مين عمل فيكم كده
المديرة: لا مدام سبرين السؤال الصح هما عملو ايه في الولاد
سابي: معلش ممكن افهم بس براحة
المديرة: ولاد حضرتك ضربو 3 ولاد علشان كانو بيكلمو البنات
فهد ببرود: اسمها كانو بيرخمو علي البنات
عدي ببرود: والاصح كانو عوزين يصاحبو البنات.

مالك ببرود: نسيب يعني عرضنا و شرفنا يصاحبو لا طبعا احنا قولنلهم يبعدو عنهم مرة و اتنين و ثلاثة وكده كفاية فلازم نتصرف
مديرة المدرسة بحده: انتم همج ونقصين تربية
سابي بغضب: انتى اتجننتي بتشتمي عيالي وانا موجودة
مديرة المدرسة بحده: لما الام كده عوزة ايه من الأطفال اكيد هيطلعو اسوء منك
ريان بحدة: الزمي ادبك يا استاذة لاني بكلمة واحدة مني ارميكي برا المدرسة ومنع اي مدرسة تانية من التعامل معاكي.

مديرة المدرسة: انا هعرف اعاقبكم كويس انتم السبعة رفد لمدة أسبوع وهتروحو حالا لزمايلكم تعتذرو منهم اتفضلو قدامي
سابي ببرود مخيف: لحظة لحظة بس رفد ايه و اعتذار ايه انا ولادي مش هيترفدو ولا هيعتذرو وانتى مش هتشوفي وش الكرسي ده تاني وبقي اسالي مين هي سبرين النجار ومين عيلتها انا حفيدة محمود النجار الله يرحمه و جابر الاعصر الله يرحمه يعني من أكبر عائلات البلد.

مديرة المدرسة: شي ميخصنيش لازم الولاد يعتذرو من زمايلهم وقدام المدرسة كلها وبعد شوية اهل الولاد هيوصلو ولازم ولادك يعتذرو منهم
سبرين: ولا عاش ولا كان اللي يخلي ولادي يحنو راسهم قدام حد
قطع كلامهم صوت خبط على الباب ودخول 3 شباب
شاب 1: صباح الخير انا والد الطفل يوسف
شاب 2: وانا والد الطفل مراد
شاب 3: وانا والد الطفل اسر
المديرة: اهلا وسهلا اتفضلو اقعدو
شاب 1: ممكن اعرف في ايه.

سبرين: خناقة أطفال والهانم خلتنا نسيب شغلنا علشان حاجة تافه
شاب 2: خناقة حضرتك بتهزري يا مدام انتى عطلتي شغلنا علشان خناقة اطفال عندهم 5 سنين والله كويس
شاب 3: الصبر بس نشوف ايه اللي حصل لما الاطفال دول شكلهم كده امال ولادنا شكلهم ايه
مديرة المدرسة: والد اسر بيكلم صح حالا ولادكم هيجو وهتشوفو بنفسكم
اقتربت سلينا من الشباب ووقفت أمامهم
سلينا ببراءة: عمو عمو عمو.

شاب 1 بابتسامة: يالهوي يا العسل نعم يا قلب عمو
سلينا ببراءة: احنا مش عملنا حاجة هما اللي غلطو كانو عوزين يبوسوني انا والبنات وخواتنا رفضو فهما ضربوهم وخواتنا ضربوهم
شاب 2: وانتي يا حلوة معملتيش حاجة
سلينا ببراءة: انا عضيت ملاد بس
شاب 3: مين ملاد ده
شاب 2 بابتسامة: ابني بلا فخر
الباب خبط ودخل 3 أطفال وكان وجههم و ملابسهم تغني عن اي كلام
شاب 1 بصدمة: يوسف
شاب 2: يالهوي ابني
شاب 3: انتم عملين كده ليه.

مديرة المدرسة: هو ده منظر عيالكم والاولاد دول هما اللي ضربوهم
شاب 1: مين اهل العيال دول
سبرين: انا دول ولادي خير
شاب 2 بغضب: يا برودك يا شيخة انتى مش شايفة منظر العيال
شاب 3 بغضب: اتصلي علي البوليس دول لازم يتعاقبو دول مكانهم الاحداث مش مدرسة انا مدخل ابني مدرسة انترناشونال علشان يتعلمو ولا يضربو
سبرين ببرود: براحتكم بس مترجعوش تزعلو لما شركاتكم تنهار
شاب 1 بغضب: وانتى مين علشان تهددينا.

صوت قوي من خلفهم: بتكون سبرين النجار حرم اسلان الاعصر
شاب 2: اهلا وسهلا اسلان بيه
اسلان بغضب: في ايه
سلينا بدموع: بابي
اسلان برعب عليها: قلبي بابي
حملها اسلان بين أحضانة وفضل يقبلها حتى تبتسم
عدي بغل: هو ابوك في ايه ولا ايه
فهد بياس: هو كده بيستغل اي حاجة علشان يبوس
مالك بخبث: شكله مسيطر مش ذيك متسيطر
شهد بتعب: مالك رجلي وجعاني
مالك بحنان: تعالي اقعدي يا قلبي
فهد: والهانم مش ناوية تقعد.

سما بتعب: فهد انا تعبانة اوي
اسلان بحنان: روحي لعدي طفلتي
س
لينا بابتسامة: ماشي اسلن
نزلها اسلان بهدوء وتوجهت إلى عدي الذي جلس وجعلها تجلس بين أحضانة
اسلان بغضب: انا عاوز افهم انتم اذاي تعلي صوتك على مراتي
والد يوسف: والله ولادك غلطو ومراتك بتتكلم بكل برود وحنا عوزين حق ولادنا
سبرين: حق ولادكم يعني البنت بتقول كانو عوزين يبسوهم وخواتهم الصبيان يسكتو من غير مشاكل.

والد مراد: اهدو يا جماعة مشكلة وخلصت ويعني مش العيال تغلط وحنا اللي نعمل مشكلة
والد اسر: صح شوفو ولادنا راحو يكلموهم عادي
اسر بطفوليه: انا اسف فهد بس انا كنت عاوز العب مع سما
فهد: بس مينفعش تبوسها تاني
اسر بفرحة: يعني العب معاها عادي
فهد: ماشي وانت من النهاردة هتكون صاحبنا وسما و شهد و سلينا اخواتك وبس
اسر: حاضر.

يوسف: مالك انا كنت عاوز العب مع شهد والله وهي وقعت وكنت ببوسها علشان متعيطش ذي مبعمل مع نورين اختي
مالك: العب من غير متقرب منها مفهوم
يوسف: حاضر
مراد: ممكن العب مع سلي عدي
عدي: ل
سلينا: اه العب معايا عادي
عدي: بس من غير متقرب
مراد: حاضر
والد اسر: خلاص يا جماعة الموضوع اتحل بلاش مشاكل
والد يوسف: بعتذر مدام سبرين
سبرين: تمام
مديرة المدرسة: هو كده خلاص يعني بس لازم الولاد يترفدو
دخلت ميرال عبدون بقوة.

ميرال بحده: رفد ايه يا مدام سوزان دول أطفال وكمان الغلط من عندك لما تسمحي لاطفال يوصل بيهم الحال بالشكل ده انتى متحولة للتحقيق
ريان: مامي مدام سوزان غلطت فينا وقالت اننا تربية زبالة وغلطت في سابي
ميرال بغضب: اتفضلي سلمي كل حاجة لأستاذ شريف وحضرتك مرفوده
سوزان بصدمة: حضرتك بتقولي ايه
ميرال: انتهي الكلام وانتى سبرين لمي عيالك وروحي
سبرين: تمام يالا بينا يا ولاد.

أسرعت سلينا إلى اسلان الذي ابتسم على كتلة الطعامة و اللطافة وحملها و حضن سبرين ومشي أمامه الصغار وتوجهو الى القصر.

في القصر
اسلان بصوت عالي: بتضربو العيال ليه مخلف بلطجية
فهد ببرود: بابي احنا بنحافظ على البنات
اسلان بغيظ: ولاااااااا بلاش البرود بتاع امك ده
مالك بخبث: يعني انت تقصد ان سابي باردة عندك حق
اسلان بصوت عالي: ايوة سبرين باردة و عصبية في وقت واحد بس أغلب الوقت باردة
سبرين بغضب: انا باردة يا اسلن والله حاضر
اسلان بصدمة: سابي حبيبتي والله مقصد.

فهد بحزن: لا يقصد مامي وكان بيقول عليكي باردة ومش عوزة تفهمي حاجة وهو زهق منك
اسلان بصدمة: يابن الكلب بتلبسني مع امك
سبرين: يالا الكل على اوضة بدلو هدومكم وعملو الهوم ورك بسرعة
الاطفال: حاضر مامي
ذهبو الأطفال وهم يضحكو بخبث لنفدهم من تحت ايد اسلان الغول كما يلقبوه
اسلان بهدوء: سابي حبيبتي والله مقصد
سبرين ببرود: ومالو اسلن هنشوف
صعدت سبرين الى الأعلي ووقف اسلان يسب و يلعن في الأطفال وصعد خلفها بسرعة.

مر اسبوع وحاول اسلان مصالحة سبرين ولكن لم يعرف كيف ان يصالحها
فارس: هي فرح مش ناوية ترجع بقي وحشتيني اوي
سبرين: هي هتحصلني على ميلانو وهاجبها وانا جاية حتى بالغصب
عمرو: والله يا ريت انا مش عارف هي ليه صممت تدرس هناك
اسلان: الدراسة هناك حلوة و كويسة ربنا يرحمها بالسلامة
مريم: سابي عوزة اتفرج على صور المجوهرات
سبرين: توتوتوتوتوتو انسي يوم العرض
شادي: هتسفري امتي كوريا.

سبرين: بعد يومين وهفضل اسبوع هناك وبعد كده هطلع على ميلانو
سلينا: مامي عوزة اروح معاكي لى وحشني
سبرين: لا ياروح امك انتى والبهوات معاقبين
سلينا: والله حرام انتى ظالمة
سبرين: انا ظالمة يا برص
سلينا: ما انا بنتك يبقي انتى ام البرص تبقي ايه
مالك: سحلية
انفجر الجميع في الضحك على تعابير وش سبرين.

بعد مرور يومين
جهزت سبرين نفسها علشان السفر وفوجئت باسلان يجهز شنطة ملابسه
سبرين: انت مسافر
اسلان وهو يحضنها: مسافر مع قلبي عندك مانع
سبرين بدلع: توتوتوتوتوتو سافر
اسلان بعشق: وحشتيني اوي
سبرين: انا زعلانة منك
اسلان وهو يقبلها: وانا هصالحك حالا
حملها اسلان بين أحضانة وتوجه بيها إلى السرير حتى ينمع بالقرب منها ولكن قطع تلك اللحظة دخول مالك و فهد و سلينا
فهد: هو انت كنت بتعمل ايه.

اسلان بخنقة: عاوز ايه يا زفت منك ليه ليها
سلينا: عوزين مامي تقعد معانا شوية قبل السفر
سبرين بابتسامة: تعالو حبايبي
جري الأطفال على سبرين التي ضمتهم لحضنها بحب و حنان
مر الوقت سريعا وغادرت سبرين و اسلان إلى كوريا وفضلو اسبوع بعد أن قضوه بنعيم و عشق بعيد عن الأطفال
و بعد ذلك توجهو إلى ميلانو.

في ميلانو
وصلت طائرة سبرين إلى ميلانو وكان تشوي مجهز لها كل شي
سبرين: تشوي مش عاوزة اي غلط
تشوي: من امتي سابي في قاموسي كلمة غلط
سبرين: تمام يالا
ابتدأ العرض بإشعال النيران في المسرح مع موسيقي صاغبة وظهور العارضات وهم يرتدون فساتين من تصميم سابي نيجو وكلها باللون الاسود ويرتدون المجوهرات
فستان العرض
المجوهرات.

انتهي العرض تحت تصفيق شديد من قبل الحضور على ذلك التصميم الرائع
اسلان بفرحة: مبروك يا قلب اسلن
سبرين بابتسامة: الله يبارك فيك يا قلبي
فرح بابتسامة: مبروك يا سابي
اسلان بحب: فروحة وحشتيني اوي
فرح: وانت اكتر اسلن
سبرين بابتسامة: قلبي اللي هيرجع مصر معانا صح
فرح بابتسامة: اه هرجع ومش هسافر تاني وهكمل في مصر
اسلان بسعادة: بجد فرح انا فرحان اوي
تشوي: مبروك سابي كده العرض خلص هتفضلو شوية ولا هترجعي مصر.

سبرين: لا هرجع الولاد وحشوني اوي.

وبالفعل عاد الجميع الى مصر وعندما وصلو كانو في الليل فتوجه كل شخص إلى غرفته ولكن شاورت سبرين لاسلان بان يتوجه مع فرح وينام بجوارها فبتسم اسلان على دماغ حبيبته وبالفعل توجه إلى غرفة فرح ووجدها في الحمام وجلس على السرير في انتظار خروجها وعندما خرجت وجدت اسلان يجلس في انتظارها فرحت بشدة وتوجهت له وحضنته فضمها لحضنة وقبل رأسها بكل حنان ونامو بجوار بعضهم مثل زمان قبل سفرها إلى ايطاليا للدراسة.

جاء الصباح وتجمعت العائلتين ولم يخلو الجو من مشاكسات الأطفال مع بعضهم وغضب الاباء لتقرب الصبيان من بناتهم.

أعلنت سبرين عن حملها للمرة الثالثة وهذا اسعد اسلان بشدة وقرر رعاية حبيبته وعدم تعرضها للاذي مرة اخري فهي منذو سنة كانت حامل ونتيجة الضغط تسبب في نزول الجنين وحزنت بشدة و ذهبت لكوريا بمفردها دون علم أحد ولكن فؤجئت بدخول اسلان بعد وصولها بساعات قليلة ونام بجوارها وضمها لحضنة بشدة فنزلت دموعها وفضلو اسبوع هناك حتى استطاعت سبرين أن تعدي تلك الأزمة و لم يعاقبها على سفرها إلى كوريا بدون علمه فيكفيها حالتها النفسية.

ضمها اسلان لحضنة وقبل رأسها بكل حنان و حب وباركها لها
استمرت الحياة والموت في تلك العائلة وما كسر سبرين هو وفاة والدها وانهيارها بشدة و تعب امها على وفاة رفيق عمرها ولكن صمدت أمام هذه المصيبة للاهتمام بابنتها و ابنها واحفادها
وهكذا استمرت الحياة وجعل منهم الظهر و السند لبعضهم البعض و جعل الابناء حياة لتلك العائلة الكبيرة.

انتهت الرواية ولكن لم تنتهي الحياة.

تمت
نهاية الرواية
أرجوا أن تكون نالت إعجابكم
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة